Mistä keskustellaan?

Tämäkin on keskustelupalsta, jossa pitäisi siis keskustella.

Koska palstaotsikon ohjetta ei noudateta, pitäisi otsikossa ikäänkuin varmuuden vuoksi tuo kertoa.

Kysyn vain mielipidettä, aiheen valinta on aina avaajalla.

23

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voishan otsikoksi laittaa: Keskustellaanko - ja aihe!

Tai mitä mieltä olette, siitä ja siitä ?

Tuletteko juttelemaan kanssani ?

• Juuri noin, jotain tuollaista.

• mielipidevaikuttaja-

Mistähän muusta kuin keskustelusta ovat osoituksina viimeaikaiset palstan pitkiksi venyneet ketjut, joista eräissä puheenvuorot voidaan laskea sadoissa ja jotka vielä jatkuvat?

Tämä on ollut tavallisten ihmisten välistä keskustelua parhaimmillaan. Ei täällä 70 :ssa akateemista väittelyä käydä. Sen paikka on muualla.

• Eivät ne 300 viestin ketjut ole mitään keskusteluja, ei sinne päinkään.

• havumetsien mies

Kirjoittaja R. on tuossa toteamuksessa yli 300 viestin ketjusta osunut naulan kantaan. Sinänsä sama toteamus koskee jo yli 30 viestin ketjuja ja lähes täydellisesti myös yli kolmen viestin ketjuja palstalla.

Tässä tulee mieleen palstalta ainakin yksi ketju, jota voisi nimittää todella keskusteluksi ja sekin on vuodelta 2006 tai niiltä tienoilta, voi olla myös 2005 tai 2007.

Aloituksen aiheena oli pilaantuneen kissanruoan hyväksikäyttö neljän hengen taloudessa (ns. uusperhe, jossa mies it-alalla autonkuljettajana, vaimo varaston siivoojana, lapsista yksi, vaimon puolelta, ammattikoulussa, yksi, miehen puolelta, yläasteella, yksi, vaimon puolelta, ala-asteella ja nuori, isän puolelta, leikkikoulussa; kissa oli kotona ja ikää sillä oli 12 vuotta) ja keskustelussa oli kaksi puheenvuoroa, mitä lukumäärää tuskin voi sanoa kohtuuttoman suureksi.

• Makriina ek
        havumetsien mies kirjoitti:

Kirjoittaja R. on tuossa toteamuksessa yli 300 viestin ketjusta osunut naulan kantaan. Sinänsä sama toteamus koskee jo yli 30 viestin ketjuja ja lähes täydellisesti myös yli kolmen viestin ketjuja palstalla.

Tässä tulee mieleen palstalta ainakin yksi ketju, jota voisi nimittää todella keskusteluksi ja sekin on vuodelta 2006 tai niiltä tienoilta, voi olla myös 2005 tai 2007.

Aloituksen aiheena oli pilaantuneen kissanruoan hyväksikäyttö neljän hengen taloudessa (ns. uusperhe, jossa mies it-alalla autonkuljettajana, vaimo varaston siivoojana, lapsista yksi, vaimon puolelta, ammattikoulussa, yksi, miehen puolelta, yläasteella, yksi, vaimon puolelta, ala-asteella ja nuori, isän puolelta, leikkikoulussa; kissa oli kotona ja ikää sillä oli 12 vuotta) ja keskustelussa oli kaksi puheenvuoroa, mitä lukumäärää tuskin voi sanoa kohtuuttoman suureksi.

Keskusteluun osallistuminen on innostavaa, kun pysytään asiassa. On kuitenkin mahdotonta kuvitella, että 300 mielipidettä todella käsittelisi aloituksen antamaa aihetta.
        Siksi voisi ihan hyvin rajoittaa keskusteluketjut sinne 30:een. Jo sellaisen määrän lukeminen käy työstä, jollei ketjua seuraa tiiviisti joka päivä.

Kun käy palstalla satunnaisesti, niin on ulkopuolella kaikesta. En lainkaan tunnista niitä ristiriitoja, jotka täällä vaikuttavat, koska en lue kaikkia ketjuja.
        Monet kirjoittajat tuntevat toisensa. Minulle on tullut vain muutama nikki tutuksi.
        Aikanaan täällä olivat lähes kaikki rekisteröityneitä, nyt se on harvinaista.

Voi myös olla, että järjestelmä on hiukan hankaloittanut nikin käyttöä. Itsekin olen muuttunut ek:ksi.

• Direktiivi

Turhaa on väitellä kuinka keskustellaan ja mistä.
      On ollut aivan hyviä keskusteluja milloin mistäkin aiheesta, miksi nyt jäsentely ja tarkat sanaohjeet kuinka se tapahtuu.
      Onko tämä vitsi ketju vai tosissanneko nyt taas kertausopintoja?
      Turhiin ilkeilyin ja 'heittoihin' ei koskaan kannata vastata, näyttää että heittelijä kuitenkin on tosissaan ja jatkaa mielihyvin turhuuksilla ja asiattomuuksilla.

Siis keskustellaan!
      Me osataan se tehdä.

• Osataan toki keskustella. Joskus kuitenkin poiketaan tältä "keskustelun tieltä" ja aiheutetaan turhaa harmia koko palstalle.

Ei liene ihan palstarikos vaihtaa muutama sana tästäkin. Sanatarkkaa ohjetta en ainakaan minä rupea antamaan. Nettiketti on perustana ja sen ohjeet pitäisi kaikkien muistaa.

Tärkeää on, että kirjoittajat voivat kirjoittaa ajatuksiaan, kirjoittaa ja viihtyä.

• Katleija

Tämän aloituksen otsikko viittaa tutuista tutuimpaan keskusteluaiheeseen. Minä ajattelin että aloituksessa kysytään mielipiteitä keskustelun aiheista ja mieleen ehti jo nousta muutamia mistä itse pitäisin..
      Vasta aloituksen luettua selviää, mitä aloittaja otsikolla tarkoittaa. Jatko onkin sitten yhteisvoimin aikansaatu ketju sivupolkuineen. Aloituksen tekijä ei sitä enää hallitse.
      Olisihan se ihanne että on selkeä otsikko ja koko ketju jatkuisi otsikon aiheesta. Käytäntö on osoittanut muuta ja siksi ketju venyy. Siistä tulee kuin juoru, jossa alkuperäinen asia on muuntunut ihan muuksi.
      Hyvä otsikko on sellainen, joka houkuttaa katsomaan avauksen. Minä tosin kahlaan kaikki läpi otsikosta välittämättä. Tylsän otsikon ketju onkin muuttunut mielenkiintoiseksi.
      Aloituksen tekijä myös merkitsee minulle, mutta sen ei tietenkään tarvi sitä merkitä muille.

Olisi muuten mukava kuulla miten muut käsittävät VÄITTELYN näissä kuvioissa. Sen olen elämäni aikana huomannut että miehet ovat halukkaampia väittelemään (ainakin keskenään) kuin naiset. Me naiset olemme jotenkin enemmän kiinni näissä arkipäivän asioissa ja jutustelemme niistä. Ne on niitä "kevyitä ketjuja" (meinasi tulla keijuja).
      Minusta erilaisten mielipiteiden ei tarvitse olla väittelyä. Pahinta on jos toisen mielipide ärsyttää niin paljon ,että yltyy kirjoittajaa haukkumaan. Semmoista itsehillintää kaipaan.

• Kyllä ne pitkätkin ketjut joskus ovat hauskoja. Kerran joku kysyi jotakin vanhaa iskelmää, ja siitähän tarina hersyi! Kirjoittajat innostuivat keksimään jatkoa jatkon perään, eikä joukossa ollut yhtään pottuilua.
      Vain yksi erilainen kommentti oli; paheksuttiin sitä, että naisista tehdään aina syyllisiä.
      Onneksi muut kirjoittajat ohittivat tämän mielipiteen kantaa ottamatta. Siitähän oli saattanut koko tarinan tyyli ja aihekin muuttua.
      Vakavissa asioissa pitäisi pitäytyä asiallisena ja nimenomaan asiassa, ei siis tarrata jokun kirjoittajan persoonaan.
      Mutta riemastuttavaa, että joskus villiinnytään ja rakennetaan ketju, jossa saa hullutella ja nauraa.

• aiheenpoikasta

No, kun aiheesta on pula, niin minäpä kerron minua askarruttavasta aiheesta.

1). Olen menossa kaupoille, joten mitä ruoka-aineita pitäisi nyt viikonlopuksi varata
      lauantaiksi-sunnuntaiksi. Minulla on huomenna lapsenlapsen synttärit, joten herkkuja tai leipomustarvikkeita ei tarvitse hankkia. Hedelmiä ja marjoja on kotona, siis ei niitäkään. Joten listani on:

Broileria suikaleena tai leikkeenä (paistan)
      Salaattia, tomaattia, kurkkua raejuustoa - teen salaatin
      Leikkeleitä
      Juustoa
      Batonkia tai ruisleipää
      Maito
      viiliä (aamu- tai välipalaksi)

Kukat syntymäpäiväsankarille kortti

Lotto (pitää muistaa,kun on se iso pottikin, muista sinäkin Ruuneperi).

Ja kaupoilla käyn juomassa iltapäivällä hyvät kahvit ostoskeskuksen kahviossa. Samalla seurailen muuta porukkaa ja katselen jos näkyisi tuttuja.

Miten te muut valmistaudutte ja varustaudutte viikonloppuun?

• Makriina ek

Minä kunnostan vanhaa piironkia 20-luvulta. On pakko sanoa, että toiseen en vaihtaisi. Laatikot ovat isot mutta keveät fanerilaatikot. Ne on helppo avata ja sulkea. Koko kapine on kevyt siirtää.
        Vaikka se on vanha makuuhuoneen kalustoon kuulunut huonekalu, on se sirojalkainen ja muistuttaa kustavilaisia huonekaluja. Malli varmaan on niiltä ajoilta.

• Makriina ek kirjoitti:

Minä kunnostan vanhaa piironkia 20-luvulta. On pakko sanoa, että toiseen en vaihtaisi. Laatikot ovat isot mutta keveät fanerilaatikot. Ne on helppo avata ja sulkea. Koko kapine on kevyt siirtää.
        Vaikka se on vanha makuuhuoneen kalustoon kuulunut huonekalu, on se sirojalkainen ja muistuttaa kustavilaisia huonekaluja. Malli varmaan on niiltä ajoilta.

Minulllapa se vasta on tärkeää ohjelmaa. Televisiosta tulee Ruotsi-Suomi maaottelu ja sitä tiirailen ahneesti.

Sinullapa se on hieno harrastus, Makriina. Kuinka hienoa olikaan ennen vanhaan kun teki, näki ja tunsi käsiensä jäljen ja puun tuoksun.

Onnen likka olet ja varmaan osaavakin.

• Makriina ek
        Ruuneperi kirjoitti:

Minulllapa se vasta on tärkeää ohjelmaa. Televisiosta tulee Ruotsi-Suomi maaottelu ja sitä tiirailen ahneesti.

Sinullapa se on hieno harrastus, Makriina. Kuinka hienoa olikaan ennen vanhaan kun teki, näki ja tunsi käsiensä jäljen ja puun tuoksun.

Vähän olen niinkuin se Pälsin kirjan "minä", joka ihan itse teki jousipyssyn, mitä nyt isoveli katkoi oksan, kuori ja veisti, taivutti ja sitoi narun ja vähän vielä auttoi joissakin paikoissa, mutta itse "minä" sen jousipyssyn teki, tietysti.
        Minulla on mukana tuo aviokämppis, joka liimasi jalat takaisin, hioi loput maalit, spaklasi pinnan ja nyt vaan odoteaan, että liima kuivuu.
        Sitten minä maalaan, ja kämppis vaan maalaa sen puolen, joka näkyy huoneeseen, luulisin.

Maaottelu on minun kohdaltani katsottu. Enää en jaksa innostua, vaikka joskus jopa mentiin Ruotsiin asti sitä seuraamaan.
        Pakko sanoa, että kun Vainio jäi kiinni testosteronista ja Mika Myllylä hemohessistä, niin minun urheilun seuraamiseni päättyi. En voi ikinä olla iloinen kenenkään voitosta, kun aina mietin, millä mömmöllä tuokin tulos tuli.
        Pikajuoksijatkin ovat kamalia lihaskimppuja nykypäivänä, toisin kuin nuoruuteni päivinä, jolloin he enemmänkin muistuttivat vinttikoiria.

Ikä se tekee wanhalle kepposia, koska en enää jaksa innostua edes Emmerdalesta, joka tällä hetkellä mekastaa olohuoneessa.

• Ruuneperi kirjoitti:

Jospa minäkin uskaltautuisin tuomaan esille oman vaatimattoman persoonani,kun olen huomaavinani,että palsta on laskeutunut kaiketikin viikonlopun maaottelun seurantaan.

Kaiketi voin kertoa teille pikaiset kuulumiset.Siipimaassa rämpimiseen alkaa vihdoinkin löytyä lääketieteellinen selitys kilpirauhasen vajaatoiminta,kaikki kiukuttelu palstalla kaiketi johtuu,että hormoonit heittivät kuperkeikkaa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on tsernobylin katastroffin jälkeen huomattavasti lisääntynyt suomessa tyttärentyttärellänini neiti 16vuotiallakin arvot seurannassa.

Kerroin aikoinaan,kun tuntui ettei kahta korvaa jaksa kantaa,kun niin maanmyötäinen oli olo.Tottakai nämä itseopiskelleet lääketieteennerot heti iskivät hullunleiman otsaan,joskus jopa juoppohullun.
        Ama etsimässä identiteettiaan,toivottavasti löytyy

• u,m

mutta muistappas laittaa ne punaset kalsarit ,kun se on kiinalainen taika ,voihanse tepsiä täällä pohjolassakin.
      Sano sitten meillekkin jos se tehos -- P.s Jäi epäselväksi , oliko ne pääly vaikko kalsarit,

• Laritsa M

Mistä on sopivaa keskustella? Sitä olen joskus kummastellut. Sheriffi ilmoittaa siirtäneensä avauksen sille kuuluvalle palstalleen. Kun politiikalle, parisuhteille, terveydelle, seksille, perintöasioille ruokaohjeille, matkailulle, urheilulle, ...j.n.e on omat palstansa, niin mitä jää?

Kertokaa se minulle. (Multiply to me?)

• näinhän se menee

Mistä keskustellaan? Keskustellaan siitä mikä kulloinkin kiinnostaa 70 :set keskustelee hyvin laajoista aiheista ,eikä ketjuja mihinkään siirrellä. Jos haluaa voi mainiosti kirjoitella politiikkaa politiikan palstallakin, mutta aivan hyvin täälläkin jos saa keskustelua syntymään.
        70 ;sten palstalla ei enää aihe rajoituksia. Säännöt on toki olemassa kaikilla Suomi 24 :jän palstoilla.
        Seriffi ei tee ketjun siirtoja, eikä raportoi ketjuista jotka joudutaan poistamaan tosin eirttäin harvoin aiheen takia.
        Pahasti saa mennä överiksi ennekuin poisto tehdään....

• Sopivaa lienee keskustella jos pysytään sopivuuden rajoissa.

Ei meidän viestejä yleensä siirretä, poikkeuksena BilmaN

• Atolfia

Tuossa syrjäsilmällä minmäkin noita urhelujuttuja seuraan, mutta en jaksa täysin paneutua yleisurheiluun.

Ai vanhuudestako se johtuu, ettei viitsi Emmerdalea katsoa. Minultakin se on tyystin jäänyt. Alkoi ottaa aikoinaan päähän kaikki möhläilyt, mitä siinä tapahtui. Jotenkin kaiken kaikkiaan hieman liian proosallista. Enkä Kauniita ja Rohkeitakaan ole aikoihin katsonut. Sarjojen tarinat alkavat toistaa itseään, kun niitä vuosikausia pyöritetään.

Nykyään on ajankohtaisohjelmat tärkeimmät, mitä seuraan.

Kysyttiin, että kuinka valmistaudumme viikonloppuun. Yleensä siivoan jonkin verran, panen paikat sunnuntaikuntoon, sikäli kun on tarpeen. Kyllähän tällaisessa kahden hengen taloudessa paikat ovat yleensä OK. Kaupasta ostamme ruokaa sen mukaan, mitä suunnittelemme syövämme. Tietysti aina leivon jotain hyvää, koska lapset lapsineen piipahtavat viikonloppuisin.

Nuorin lapsenlapseni oli tänään äitinsä kanssa iltapäiväkahvilla ja oli oikein hauskaa kuunnella esikoululaisen kertomuksia koulupäivästä.

Sitten pelasimme pingistä ja se kävikin oikein pienimuotoisesta urheilusta.

Lainasin alkuviikosta kirjastosta kirjan "KGB:n varjossa". Oletin, että kirja kertoo todella tuosta Neuvostoliiton ajasta. No, kertoohan se, mutta kyllä se on enemmän tuollainen uskovaisen henkilön kertomus siitä, kuinka Jumalan sanaa yritettiin levittää Stalinin aikaan ja myöhemminkin. Olen hieman pettynyt tuohon harhaanjohtavaan kirjan nimeen, vaikka eihän tuo uskonnollisenkaan kirjan lukeminen pahaa tee. Iltalukemisena menettelee.

Lähdenkin tästä pikapuoliin lukuhommiin.

• Mistäkö keskustellaan?

Enpä pysty tarkemmin määrittelemään. Vain hajanaisia käsityksiäni voisin kertoilla. Toivomusten kirjohan on laaja. Yhdet toivoo yhtä, toiset "tyrmää." Sanaseppiähän täällä on joka lähtöön. Näin se vain on, ei kaikkia kiinnostuksen aiheita saa millään "samaan limppiin." Minulla ei riitä myöskään kyvyt kaikkiin aiheisiin - eikä myöskään kiinnostus.

Turha on valittaa, että ei vastata, tai vastataan vain" joillekin." En voi lähteä siitä, että vastailisin kaikkeen, en edes kohteliaisuudesta - ajan käyttönikin on rajallista. Esimerkin vuoksi, keskusteluahan on myös päivälehtien yleisönosastot. Harvoin siellä syntyy ainakaan pitempää keskustelua. Suurin osa on vain mielipide tiettyyn asiaan. Eikä se silti merkitse sitä, etteikö siltä luettaisi. Voisiko samoin ymmärtää täälläkin? Joku kirjoittaa vaikkapa pitkähkön, perustellun jutun. Jos tunnen, ettei minulla ole lisättävää, miksi turhaa edes yrittäisin? Sama pätee toisin päinkin, en edes odottele kaikiin kirjoituksiini vastauksia. Usein ei ole siihen mitään tarvetta.

Kun käytävään keskusteluun on valinta aiheistaan kirjoittajalla, on sama valinta myös osallistujalla ja myös lukijalla ja muutoin seuraajalla. En kuitenkaan pidä hyvänä keinotekoisia ketjujen venytyksiä, joita vauditetaan törkeillä parjauksilla tai selvästi näkyvillä turhanpäiväisyyksilllä, parin sanan heitoilla.
      Sellainen nyt ainakaan ei ole keskustelua.

• Jotain tuollaista etsinkin. Leppoisaa lauantaita!

• hyvä mieli

Olisit sinä heittänyt sitten sekaan sen älykkään viisauden.
      Tänään oli ainakin täällä etelässä upea ja lämmin syyssää. Oli upeaa lenkkeillä auringonpaisteessa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      119
      3086
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      116
      2401
    3. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      25
      2141
    4. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      1996
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1975
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      241
      1964
    7. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      100
      1616
    8. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1404
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      71
      1222
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1116
    Aihe