Minua huolettaa todella, kun tuttavan perheessä on jotenkin jumahdettu kapaloon/käsien sitomiseen. Pitäisikö asia ottaa puheeksi..? Muksu on jo yli kolme kuukautta ja vielä vain perustellaan sitomista sillä, että "ei nyt vaan herää käsien heiluntaan yöllä". Se nyt on vaan sellaista, että lapsi voi herätä yöllä ja etenkin rintaruokinnalla unirytmi ei ole niin tasaista. Entäpä jos lapsen nenää kutittaa yöllä, kun on sidottuna? Lapsihan osaa hieroa nenää itse jos kutittaa, mutta siinäpä sitä vain "pojotat" vain kapalossa ja kuuntelet kutinaa.
Kapaloon sitominen ei ole tarkoitettu enää yli kolme kuukauden ikäisille eikä yli 5kg painoisille! Se on vain aivan ensiviikkojen keino rauhoittaa lasta. Yli kolmekuukauden tulee saada nukkua vapaasti ja monet kääntyvät jo itse kyljelleenkin nukkumaan. Selällään makuuttamisesta liian vanhaksi on vielä omat sivuvaikutuksensa kuten pään muodon painuminen.
kapaloon sitomista ei enää yli 3kk, eikä yli 5kg
1
264
Vastaukset
- .........
"Kapaloon sitominen ei ole tarkoitettu enää yli kolme kuukauden ikäisille eikä yli 5kg painoisille!"
Siis hetkinen. Miksei yli 5-kiloisille? Moni vauvahan on jo syntyessään yli 5-kiloinen, eli eikö kookasta vastasyntynyttäkään sitten saisi kapaloida? En ole koskaan kuullut, että kapaloinnille olisi painoraja. Luulin kyllä myös, että kovin levottomasti nukkuva, helposti hereille säpsähtelevä 3-kuinen voi vielä nukkua yönsä kapaloituna, mikäli kapalo ei näytä häntä haittaavan, ja unet rauhoittuvat. Tietenkään kolmekuista ei enää pidetä kapalossa pitkin päivää, kuten aivan vastasyntyneelle voi tehdä, jotta hän saa valveilla ollessaan liikkua ja harjoittaa motorisia taitojaan. Mutta onko kapalo tosiaan pahasta yölläkin, vaikka se parantaisi yöunia huomattavasti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1432679Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3611984- 401717
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii331584Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281360Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941203- 541163
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327937Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110928Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53772