Usko itsessään on todiste.
Ihminen ei itsessään voi uskoa, ellei Jumala synnytä uskoa ihmisessä.
Joten tarvitaan Jumala, joka uskon synnyttää.
Suhteessa Jumalaan voi olla kyllä ilman uskoakin. Jo pelkkä kysymys; onko siellä ketään on kommunikaatiota Jumalan kanssa.
Mutta uskon synnyttää Jumala.
Todisteita Jumalasta ( osa 2 )
26
62
Vastaukset
- juutas.
"Usko itsessään on todiste.
Ihminen ei itsessään voi uskoa, ellei Jumala synnytä uskoa ihmisessä.
Joten tarvitaan Jumala, joka uskon synnyttää."
Parahin whiikari,
Tämä ilmeisestikin tarkoittaa, että kaikki jumalat ja muut yliluonnolliset olennot, joihin joku uskoo, ovat olemassa, koska uskoahan ei mielestäsi voi syntyä ilman että uskon kohde on todellinen?- whiikari
Usko, josta nyt puhun on se usko, mistä puhuu kristinuskon raamattu. Se usko, mistä ainakin teoriassa puhuu myös luterilaisen kirkon oppi. Ja mistä lukemattomat uskovat kristinuskon sisällä todistavat.
Se on jotakin joka syntyy ihmiseen kokemuksen tasolla. Silloin ei puhuta enää pelkästä järjestä tai pelkästä tunteesta. Jota ei kuitenkaan voi täysin määritellä yleisellä ihmisen kokemuksella.
Usko on ihme.
Usko on ns. yliluonnollinen tapahtuma.
Se joko on.
Tai sitä ei ole.
Kristinuskon Jumalaankin voi uskoa järjen tasolla, voi toivoa hänen olevan, voi olla oppinut ajattelemaan hänen olevan.
Mutta se ei sinänsä ole vielä uskoa. - Dara
whiikari kirjoitti:
Usko, josta nyt puhun on se usko, mistä puhuu kristinuskon raamattu. Se usko, mistä ainakin teoriassa puhuu myös luterilaisen kirkon oppi. Ja mistä lukemattomat uskovat kristinuskon sisällä todistavat.
Se on jotakin joka syntyy ihmiseen kokemuksen tasolla. Silloin ei puhuta enää pelkästä järjestä tai pelkästä tunteesta. Jota ei kuitenkaan voi täysin määritellä yleisellä ihmisen kokemuksella.
Usko on ihme.
Usko on ns. yliluonnollinen tapahtuma.
Se joko on.
Tai sitä ei ole.
Kristinuskon Jumalaankin voi uskoa järjen tasolla, voi toivoa hänen olevan, voi olla oppinut ajattelemaan hänen olevan.
Mutta se ei sinänsä ole vielä uskoa."Usko, josta nyt puhun on se usko, mistä puhuu kristinuskon raamattu. Se usko, mistä ainakin teoriassa puhuu myös luterilaisen kirkon oppi. Ja mistä lukemattomat uskovat kristinuskon sisällä todistavat."
Eli usko itsessään ei todistakaan Jumalasta, vaan nimenomaan vain kristinusko todistaa siitä? Muiden uskovien yhtä voimakkaalla jumaluskolla omaan jumalaansa ei olekaan samaa todistusarvoa? Sillä, että toisenuskoisille heidän uskonsa on yhtä vahva kuin kristitylle omansa, ei siis olekaan todistusarvoa Jumalasta? Se ei osoitakaan, että heidän uskomansa jumala olisi olemassa? - trskele
whiikari kirjoitti:
Usko, josta nyt puhun on se usko, mistä puhuu kristinuskon raamattu. Se usko, mistä ainakin teoriassa puhuu myös luterilaisen kirkon oppi. Ja mistä lukemattomat uskovat kristinuskon sisällä todistavat.
Se on jotakin joka syntyy ihmiseen kokemuksen tasolla. Silloin ei puhuta enää pelkästä järjestä tai pelkästä tunteesta. Jota ei kuitenkaan voi täysin määritellä yleisellä ihmisen kokemuksella.
Usko on ihme.
Usko on ns. yliluonnollinen tapahtuma.
Se joko on.
Tai sitä ei ole.
Kristinuskon Jumalaankin voi uskoa järjen tasolla, voi toivoa hänen olevan, voi olla oppinut ajattelemaan hänen olevan.
Mutta se ei sinänsä ole vielä uskoa.Usko on psykologiaa.
- vänkyrä...
"Usko itsessään on todiste.
Ihminen ei itsessään voi uskoa, ellei Jumala synnytä uskoa ihmisessä"
Tähän jäätiinkin eilen. Millä tavalla usko on todiste mistään muusta kuin siitä, että ihminen uskoo? Siis miten usko on todiste, että uskon kohde on olemassa? Et vastannut siihen, onko Allah olemassa, koska tuolla perusteella hänen on oltava (joku kysyi sitä eilisessä ketjussa sinulta). Entäs kaikki tuhannet muut jumalat, joihin ihminen on joskus jossain uskonut ja uskoo aika moneen edelleenkin. Ovatko ne olemassa?
Edellisen lisäksi jäi selvittämättä, miksi sinulle ei usko riitä eli miksi haluat välttämättä löytää tai osoittaa todisteita. Jos olisi olemassa varmoja todisteita, se johtaisi tietoon eikä olisi enää uskoa. Ja olisi sellaisena varmaan keksitty jo kauan ennen meidän aikaamme.- whiikari
Kyllä uskoa jossakin vaiheessa minun ajattelussani voisi jo alkaa kuvailla lähes tietona. Silloin usko on jo niin lujaa luottamusta, että voi sanoa tietävänsä jotain.
Täällä on hieno keskustelupalsta, joten yritän herättää keskustelua :) - juutas.
whiikari kirjoitti:
Kyllä uskoa jossakin vaiheessa minun ajattelussani voisi jo alkaa kuvailla lähes tietona. Silloin usko on jo niin lujaa luottamusta, että voi sanoa tietävänsä jotain.
Täällä on hieno keskustelupalsta, joten yritän herättää keskustelua :)Parahin whiikari,
vastaisitko siihen, miksi se jumala johan sinä uskot, todistaa usko itsessään todellisemmaksi, kuin tuhannet muut jumalat, joihin muut ihmiset uskovat ja ovat uskoneet? - vänkyrä...
whiikari kirjoitti:
Kyllä uskoa jossakin vaiheessa minun ajattelussani voisi jo alkaa kuvailla lähes tietona. Silloin usko on jo niin lujaa luottamusta, että voi sanoa tietävänsä jotain.
Täällä on hieno keskustelupalsta, joten yritän herättää keskustelua :)Nyt et kylläkään vastannut kysymykseeni lainkaan. Et ensimmäiseen osuuteen siitä, miten usko on todiste uskon kohteen olemassaolosta. Olet toistaiseksi esittänyt vain väitteitä, nyt olisi kiva jo kuulla hieman perusteluitakin.
Etkä vastanut jälkimmäiseen osuuteen todisteiden tarpeellisuudesta itsellesi. Nimittäin on eri asia, että joku uskoo niin vahvasti, että pitää uskoaan tietona, mutta hyväksyy, että kyse on kuitenkin loppupeleissä hänen omasta subjektiivisesta kokemuksestaan, uskostaan. Ja toisaalta eri asia on se, että väittää uskon kohteesta olevan todisteita, vaikka yleisen käsityksen mukaan näin ei ole. - whiikari
juutas. kirjoitti:
Parahin whiikari,
vastaisitko siihen, miksi se jumala johan sinä uskot, todistaa usko itsessään todellisemmaksi, kuin tuhannet muut jumalat, joihin muut ihmiset uskovat ja ovat uskoneet?En ole täällä todistelemassa minkään muun olemattomuutta, vaan kristinuskomme Jumalan olemassaoloa.
- whiikari
vänkyrä... kirjoitti:
Nyt et kylläkään vastannut kysymykseeni lainkaan. Et ensimmäiseen osuuteen siitä, miten usko on todiste uskon kohteen olemassaolosta. Olet toistaiseksi esittänyt vain väitteitä, nyt olisi kiva jo kuulla hieman perusteluitakin.
Etkä vastanut jälkimmäiseen osuuteen todisteiden tarpeellisuudesta itsellesi. Nimittäin on eri asia, että joku uskoo niin vahvasti, että pitää uskoaan tietona, mutta hyväksyy, että kyse on kuitenkin loppupeleissä hänen omasta subjektiivisesta kokemuksestaan, uskostaan. Ja toisaalta eri asia on se, että väittää uskon kohteesta olevan todisteita, vaikka yleisen käsityksen mukaan näin ei ole.Koska uskossa ihmisessä tapahtuu jotakin.
Tämän todistaa sekä lukemattomien ihmisten kokemus, että jopa luterilaisen kirkon oppi teoriassa. ( Kertoo Jumalan synnyttävän ihmisessä uskon ) Silloinhan ihmisessä on tapahduttava jotakin.
Eli perustelen asian siis käytännöllä ja teorialla.
En tosin väitä, että jokainen teoriatasolla asiaan tutustunut olisi kokenut sitä käytännön tasolla. - antichrisu
whiikari kirjoitti:
Koska uskossa ihmisessä tapahtuu jotakin.
Tämän todistaa sekä lukemattomien ihmisten kokemus, että jopa luterilaisen kirkon oppi teoriassa. ( Kertoo Jumalan synnyttävän ihmisessä uskon ) Silloinhan ihmisessä on tapahduttava jotakin.
Eli perustelen asian siis käytännöllä ja teorialla.
En tosin väitä, että jokainen teoriatasolla asiaan tutustunut olisi kokenut sitä käytännön tasolla.Miten erotat onko uskon aiheuttanut Jumala vai saatana?
- AntiChrisu
antichrisu kirjoitti:
Miten erotat onko uskon aiheuttanut Jumala vai saatana?
**** = belsebuubi
- vänkyrä...
whiikari kirjoitti:
Koska uskossa ihmisessä tapahtuu jotakin.
Tämän todistaa sekä lukemattomien ihmisten kokemus, että jopa luterilaisen kirkon oppi teoriassa. ( Kertoo Jumalan synnyttävän ihmisessä uskon ) Silloinhan ihmisessä on tapahduttava jotakin.
Eli perustelen asian siis käytännöllä ja teorialla.
En tosin väitä, että jokainen teoriatasolla asiaan tutustunut olisi kokenut sitä käytännön tasolla.Ihan varmasti uskossa ihmisessä tapahtuu jotain, mutta millä perusteella se jokin osoittaa, että on olemassa Jumala, johon he uskovat? Kaikki mitä pyörittelet, on itse asiassa ihmiskeskeistä, koska ihminen uskoo tai koska ihminen kokee, niin subjektiivisen kokemuksen takana on oltava jotain muuta. Mutta miksi? Mikä siitä todistaa?
Lukemattomienkaan ihmisten kokemus ei ole riittävä todiste, koska on olemassa hyvinkin erilaisia kokemuksia uskosta. Tällä palstallakin sen näkee. Ja "väärinuskovia" mätkitään surutta, näin siis tekevät yhdet uskovat toisille uskoville, ehkä pahemmin kuin antaumuksellinen ateisti koskaan pystyisi. Usko ei siis lukemattomillekaan ihmisille tuota mitään yhtä yhteneväistä kokemusta, jota voisi pitää kokemusperäisen todisteen minimivaatimuksena. Toinen ongelma on tietysti siinä, että kokemusperäisyys ei vielä millään tavalla todista, että sen kokemuksen takana olisi muuta kuin ihmisen oma toiveikkuus, haihattelu, joukkohysteria...
"Eli perustelen asian siis käytännöllä ja teorialla"
Voitko hieman tarkentaa? - whiikari
vänkyrä... kirjoitti:
Ihan varmasti uskossa ihmisessä tapahtuu jotain, mutta millä perusteella se jokin osoittaa, että on olemassa Jumala, johon he uskovat? Kaikki mitä pyörittelet, on itse asiassa ihmiskeskeistä, koska ihminen uskoo tai koska ihminen kokee, niin subjektiivisen kokemuksen takana on oltava jotain muuta. Mutta miksi? Mikä siitä todistaa?
Lukemattomienkaan ihmisten kokemus ei ole riittävä todiste, koska on olemassa hyvinkin erilaisia kokemuksia uskosta. Tällä palstallakin sen näkee. Ja "väärinuskovia" mätkitään surutta, näin siis tekevät yhdet uskovat toisille uskoville, ehkä pahemmin kuin antaumuksellinen ateisti koskaan pystyisi. Usko ei siis lukemattomillekaan ihmisille tuota mitään yhtä yhteneväistä kokemusta, jota voisi pitää kokemusperäisen todisteen minimivaatimuksena. Toinen ongelma on tietysti siinä, että kokemusperäisyys ei vielä millään tavalla todista, että sen kokemuksen takana olisi muuta kuin ihmisen oma toiveikkuus, haihattelu, joukkohysteria...
"Eli perustelen asian siis käytännöllä ja teorialla"
Voitko hieman tarkentaa?No mitä sinä sitten ajattelet uskossa tapahtuvan.
- vänkyrä...
whiikari kirjoitti:
No mitä sinä sitten ajattelet uskossa tapahtuvan.
Nyt en ymmärtänyt. Miksi vastaamisen sijaan kysyt minun näkökantojani, mitä uskossa kenties tapahtuu tai ei tapahdu? En ole esittänyt väitettä, että usko todistaa kohteensa olemassaolosta. Sinä olet, ja olisi kiva, jos perustelisit väitettäsi. Toistaiseksi perusteesi ovat olleet edelleen väitelauseita "ihmisessä on tapahduttava jotakin" (lapsikin huutaa kaupassa, että hänen on saatava tikkari, on, on, on...), mutta varsinaisia perusteita ne eivät ole sisältäneet.
whiikari kirjoitti:
En ole täällä todistelemassa minkään muun olemattomuutta, vaan kristinuskomme Jumalan olemassaoloa.
Aika heikoilla on sun todisteet...Todisteita on tällä hetkellä 0 kappaletta.
Allāhu Akbar- whiikari
vänkyrä... kirjoitti:
Nyt en ymmärtänyt. Miksi vastaamisen sijaan kysyt minun näkökantojani, mitä uskossa kenties tapahtuu tai ei tapahdu? En ole esittänyt väitettä, että usko todistaa kohteensa olemassaolosta. Sinä olet, ja olisi kiva, jos perustelisit väitettäsi. Toistaiseksi perusteesi ovat olleet edelleen väitelauseita "ihmisessä on tapahduttava jotakin" (lapsikin huutaa kaupassa, että hänen on saatava tikkari, on, on, on...), mutta varsinaisia perusteita ne eivät ole sisältäneet.
Koska tämä keskustelupalsta. Siksi kysyn näkemystäsi sensijaan, että luennoin täällä.
Minulle oma uskoni on todiste Jumalasta. Koska en koe synnyttäneeni sitä itse. - ..........
whiikari kirjoitti:
Koska tämä keskustelupalsta. Siksi kysyn näkemystäsi sensijaan, että luennoin täällä.
Minulle oma uskoni on todiste Jumalasta. Koska en koe synnyttäneeni sitä itse.Sinulle se on todiste, mutta eihän täällä siitä olla kiinnostuneita, vaan siitä, mitä todisteita sinulla on antaa itsesi ja uskosi ulkopuolelta. Niitä sinulla ei ole ollut.
Persoonan tai uskon sisäpuoliset todisteet ovat todisteita vain ihmiselle itselleen ja hänen kanssaan samalla tavalla uskoville. Muille ne eivät todista yhtään mitään. - whiikari
mave kirjoitti:
Aika heikoilla on sun todisteet...Todisteita on tällä hetkellä 0 kappaletta.
Allāhu AkbarPääasia jos jollain edes menee kaavat sekaisin. :)
- whiikari
.......... kirjoitti:
Sinulle se on todiste, mutta eihän täällä siitä olla kiinnostuneita, vaan siitä, mitä todisteita sinulla on antaa itsesi ja uskosi ulkopuolelta. Niitä sinulla ei ole ollut.
Persoonan tai uskon sisäpuoliset todisteet ovat todisteita vain ihmiselle itselleen ja hänen kanssaan samalla tavalla uskoville. Muille ne eivät todista yhtään mitään.Miksi niiden pitäisi todistaa. Kyllä Jumala todistaa itse itsensä, mikäli on olemassa.
- ........
whiikari kirjoitti:
Miksi niiden pitäisi todistaa. Kyllä Jumala todistaa itse itsensä, mikäli on olemassa.
No hyvänen aika, miksi sitten tuot tänne noita todisteitasi, jos kerran niiden ei tarvitse todistaa mitään??
.......... kirjoitti:
Sinulle se on todiste, mutta eihän täällä siitä olla kiinnostuneita, vaan siitä, mitä todisteita sinulla on antaa itsesi ja uskosi ulkopuolelta. Niitä sinulla ei ole ollut.
Persoonan tai uskon sisäpuoliset todisteet ovat todisteita vain ihmiselle itselleen ja hänen kanssaan samalla tavalla uskoville. Muille ne eivät todista yhtään mitään..................... sanoi :
Sinulle se on todiste, mutta eihän TÄÄLLÄ siitä olla kiinnostuneita, vaan siitä, mitä todisteita sinulla on antaa itsesi ja uskosi ulkopuolelta. Niitä sinulla ei ole ollut.
_____________
Ei siellä mutta kyllä täällä ollaan kiinnostuneita :-)- vänkyrä...
whiikari kirjoitti:
Koska tämä keskustelupalsta. Siksi kysyn näkemystäsi sensijaan, että luennoin täällä.
Minulle oma uskoni on todiste Jumalasta. Koska en koe synnyttäneeni sitä itse."Minulle oma uskoni on todiste Jumalasta. Koska en koe synnyttäneeni sitä itse"
Tässä palaat taas ns. omalle tasollesi, ja sen ymmärrän täysin. Toteat, että sinä koet jotakin. Niin tekee moni muukin ja se on ihan hyvä juttu, ei siihen mitään lisättävää.
Mutta aiemmin olet esittänyt yleisemmän tason väitteitä, että yksittäisten ihmisten usko tai kokemus yleisesti todistaa Jumalasta (vastaamatta kuitenkaan kenenkään kysymykseen yksittäisten ihmisten uskosta Allahiin tai muihin jumaliin). Sellaisiin väitteisiin, joissa ihminen yleistää oman kokemuksensa koskemaan muitakin ja väittää oman kokemuksensa osoittavan, että jotain, mitä ei voida todistaa, voidaankin hänen kokemuksellaan todistaa, niihin väitteisiin kaivataan kyllä perusteluita. Perusteiden esittäminen ei olisi luennointia, se sensijaan itse asiassa on, että esittää väitteitä ilman perusteluita.
Toi on kehäpäätelmää mitä sinä suollat....
Ystävämme wikipedia auttaa sinua siinä....
http://fi.wikipedia.org/wiki/KehäpäätelmäTodistit juuri, että maahiset, Allah ja Ukko-Ylijumala ovat yhtä tosia kuin Jumala kun niihin vain uskoo. Ja juuri näinhän asia itseasiassa onkin, tosia ne ovatkin niille, jotka niihin uskovat.
Kykenetkö muuten edes ymmärtämään, että jonkin toiseen jumalaan uskovan usko voi olla omaasi vieläkin vahvempi? Mitä se sinulle todistaa?Uskolla ei voi todistaa mitään vaan tieteellä voi todistaa. Uskolla ei voi tehdä havaintoja ja todistamiseen joku paikkansa pitäväksi tarvitaan havainto. Havainto on näin ollen usko, joka on uskovaisen päässä! Ei todisteellista arvoa!!
Kaikki mitä uskovainen ajattelee, sillä ei ole todisteteellista arvoa. Alkaa ihan arkipäiväisistä asioista, kun uskovainen ei usko siihen että elämää on ilman Jumalaa tai Raamattua! Ateisti on tästä selvä todiste!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174366
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251300Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187- 113928
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830