Suomen rautateiden rataleveys kapenee tulevaisuudessa. Jälleen uusi keskisormi venäjän suuntaan.
Onko ketällä vankkaa dataa, miten raideleveyden kavennus käytännössä tapahtuu? Kaivetaanko rata pölkkyjä ja kiskoja myöten ylös ja uusiksi vai riittääkö jonkinlainen sovitin kiskojen kiinnittämiseen?
Kiskothan on hitsattu kiinni toisiinsa, joten urakka on melkoinen.
Raideleveys muuttuu
80
440
Vastaukset
- Anonyymi
Ei haittaa ämpärijonossa Suomen perikato. Siitäs sait Putin.
- AnonyymiUUSI
Ja suomalaiset lakkaavat hengittämästä samaa ilmaa venäläisten kanssa. Ihan totta.
- Anonyymi
Neuvostovenäjä painosti kovasti Puolaa muuttamaan raideleveyden heidän hyökkäyskäyttöön sopivaksi. Sattumoisin urakka ei oikein edennyt.
Eipä nyt hätäillä. Pohjanlahden pohjukkaan voi rakentaa tarvittaessa pätkän rinnakkaisia raiteita. Kyllä se tavara liikkuu vaunusta toiseen nykykalustolla.- AnonyymiUUSI
Nimenomaan, pätkä rinnakkaisia raiteita, vaikka Ouluun asti ja toiseen suuntaan Rovaniemelle. Näihin voi tehdä uudelleenlastauslaitureita vaikka satoja kilometreja. Ja riittävän osaavaa työvoimaa löytyy omasta maasta runsaasti, jos se vain saataisiin sohvalta ylös.
- Anonyymi
Eikö se käy niin kätevästi, kun irrotetaan toinen raide, ja ajetaan kapeammalla junalla, niin se siirtää automaattisesti sen irti olevan raiteen oikeaan kohtaan.
- Anonyymi
Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.
Tuollainen on Saksassa. Kahdella kiskolla liikennne molempiin suuntiin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.
Mieluiten sillä vasemmalla.
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen on Saksassa. Kahdella kiskolla liikennne molempiin suuntiin.
Pienenä sain kuvakirjan, jossa esiintyi Wuppertalin yksiraiteinen rautatie. Hassu nimi kaupungilla, joten jäi mieleen.
- Anonyymi
Tämä on taas niitä aivopieruja, joita tutkitaan perinpohjin useamman kymmen miljoonan budjetilla.
Päätetään, että projekti aloitetaan viimeistään vuonna 2039. Ellei olosuhteet muutu merkittävästi. Ja nehän muuttuu.
Sitten niille käy kuin Petterin tunnin junalle eli ne haudataan.
Aikoinaan historian tutkijat kaivaa nuo aivopierut esiin ja hämmästelee ihmisten loputonta typeryyttä.
Kuten Einstein sanoi, "Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma." (Wikisitaatit)- Anonyymi
Älä nyt edes kuvittele mitkään kustannukset olisivat liian suuria maksettaviksi Suomen nykypäättäjien poliittisesta mielenrauhasta. Varsinkin kun suomalaismedia on pitkään laiminlyönyt tehtäväänsä vallan vahtikoirana.
Toisaalta on niin, ettei Venäjällä ole mitään oikeutta Suomen rautateitten leveyteen, vaan päätämme siitä itse.
- Anonyymi
Raideleveyskö muuttuu?
” Päivä Räsänen (kd) ilmestyi päivityksen alle kommentoimaan tapahtunutta.
– Otan osaa kohdussasi kasvaneen lapsesi kuoleman johdosta. Niin surullista, Räsänen aloitti.
Hän tarttui nimenomaisesti Merelän postauksen kohtaan, jossa Merelä oli puhutellut abortoimansa alkion sielua. Merelä oli ensin kuvaillut, miten hänen ja uuden miesystävän tapaamisen jälkeen uusi sielu tahtoi liittyä heidän yhteisöönsä. Merelä kertoi postauksessaan, että hänen piti sanoa tälle sielulle: ei vielä rakkaani, ei vielä.
Juuri tähän kohtaan Räsänen tarttui.
– Jokainen lapsi on ainutkertainen yksilö – ei pelkkä sielu, jonka voisi siirtää toiseen kehoon. Moni kantaa abortista syvää syyllisyyttä – lapsen elämän lopettamista katuville on tarjolla ihana armon sanoma: Jeesus on ristinkuolemallaan sovittanut kaikki synnit, myös lapsen surmaamisen. Toivon sinulle kaikkea parasta elämääsi!
Pääsääntöisesti Merelän someseuraajat jakoivat myötäsukaisia ja tsemppaavia kommentteja postaukselle, joka markkinoi Merelän podcast-jaksoa: Abortti, joka syntyi rakkaudesta.” IL 13.5.2025
Ratkaisu: ”lapsen surmaaminen” vedoten naisten oikeuksiin murhata puolustuskyvytön jo äitinsä kohdusta lapsi samaan aikaan kun yksinhuoltajuuskiistoissa lapset naisvallassa: oikeuslaitoksen ja sosiaalihuollon feministisoimisessa ohjataan avioeroprosessissa naisille. Se on karkeassa ja röyhkeässä ristiriidassa sen oikeusperiaatteen kanssa, jossa naiset perustelevat feministikollegioissaan oikeusasteissa ns. lasten edun mukaista toimintaansa. Tuo menettely paljastaa naisten itsekkyyden asteen. Naisoikeuksien nimissä voi vaikka tappaa tai murhata, ja se luokitellaan humaaniksi oikeudeksi. Ei ole ihme jos tuossa ilmapiirissä suomi on myös nuorten itsemurhatilastojen kolmanneksi huonoimmalla sijalla koko maailman valtioita luokiteltaessa. Suomessa on feministivalta, woke-kulttuuri känselöintimenetelmineen, eli porukalla yhteiskunnllinen eriarvoistaminen jne. Sekö on hyvyyttä, jota on puolustettava Euroopan henkisenä perintonä ja kansallisaarteena? HALOO! Missä ovat lasten oikeudet? Missä ovat miesten oikeudet?Melkoista sotkua tuo postaus, mutta voisi olla fiksua tutkia, löytyisikö lakipykälää, jonka nojalla voisi tehdä rikosilmoituksen siitä että Päivi selvästi syyttää abortin tehneitä murhaajiksi.
- Anonyymi
Käy kuin se kivikautisen kivenhakkaajan DNA:n mainoksessa, kun koko ruljanssi on tehty, ruski valtaa maan ja sitten palataan nykyiseen raideleveyteen ;-)
- AnonyymiUUSI
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Eipä ainakaan junilla tuo joukkojaan sitten. 😏
Junaradat saadaan tuhottua erittäin nopeasti kummaltakin taholta. NYT VÄHÄN JÄITÄ HATTUUN! kustannusarviot raiteiden muuttamiseksi ovat niin paljon ,että Suomi menee
selvitystilaan ja holhouksen alaiseksi.
- Anonyymi
Lopulta yhtä viisasta kuin liikennemerkkien sukupuolineutraalisuus.
Meillä on jo raiteet ja kalusto, käytetään raha kunnossapitoon.
Säästyneet rahat voidaan käyttää muuhunkin.
EU antaa rahaa korkeintaan 50-50 eli puolet.
Sekin on lopulta meidän rahaa.- Anonyymi
Ei ne mitään raideleveyttä muuta. Puhetta kyllä piisaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne mitään raideleveyttä muuta. Puhetta kyllä piisaa.
Kremlin propagandaa koko ankka.
- AnonyymiUUSI
En usko ,että EU antaa mitään alistetulle Suomelle. Rahat kuuluu EUlle. E mme ole saamassa sieltä rahaa kuin vähemmän mitä annamme. Suomi on rikas maa kuka niin sanoi?
- Anonyymi
Vaihtuvalevyiset vaunujen akselistot. Sitä käytetään Euroopassa, jossa on käytössä useita raideleveyksiä.
Mutta tämäkin vain niissä vaunuissa, joilla ajetaan Ruotsin puolelle. Vetureiden akselistot voivat olla ennallaan. Vaihdetaan veturi rajalla.
On aivan hölmöläisten hommaa lähteä muuttamaan raideleveyttä koko rataverkossa. Maksaa kymmeniä miljardeja, ellei jopa yli 100 mrd euroa. Kallis ja tarpeeton toimenpide. - Anonyymi
Meillä lennetään magneettijunalla
se on aina ajassa
t. hirohito kawasaki
Ja- Pan - Anonyymi
Tarvitaan raiteitten kiillottajia enemmän. Päättyneet on päivät, jolloin teit sä miten vain
Päättyneet on päivät oppipoika olostain
Kestäneet ei kaiteet enää leikkikehässäin
Kiiltävät on raiteet, jotka löysin edestäin
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai- AnonyymiUUSI
ti-ti-di-di-di
- Anonyymi
AKT suuttuu jos Suomesta saadaan yhteys Euroopan rataverkkoon
- AnonyymiUUSI
Katso hyvä ihminen karttaa. Koko Suomen raideleveyden muuttaminen haaveillen yhteydestä eurooppalaiseen rataverkkoon pitäisi siinä vaiheessa alkaa tuntua pöljältä.
Jos ei ala, niin tiedoksi, että on junia, joissa renkaiden leveyttä voi säätää raideleveyden mukaan. Anonyymi kirjoitti:
Katso hyvä ihminen karttaa. Koko Suomen raideleveyden muuttaminen haaveillen yhteydestä eurooppalaiseen rataverkkoon pitäisi siinä vaiheessa alkaa tuntua pöljältä.
Jos ei ala, niin tiedoksi, että on junia, joissa renkaiden leveyttä voi säätää raideleveyden mukaan.Tiedoksi, että junissa ei ole renkaita vaan teräspyörät.
- Anonyymi
No ei suutu
ja jos suuttusi
niin mitä sitten ?
Kuskeista on jo nyt huutava pula.
Ja ei se junakaan ilmaiseksi kulje. - Anonyymi
Venäjän rajan läheisyydessä olevilta rautateiltä raiteet ”umpirusetille”, niin sillähän pysäytetään idän junaliikenne. Jatketaan Suomen puolella nykyisillä, vain Suomen länsipuolella raiteet kavennetaan huoltovarmuuden vuoksi Euroopan kanssa yhteneväisiksi.
- AnonyymiUUSI
Miksi idän puolella junaliikenne pitäisi pysäyttää? Emme saa nikkeliä Harjavallan tehtaille tai edes lannoitteita maahan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi idän puolella junaliikenne pitäisi pysäyttää? Emme saa nikkeliä Harjavallan tehtaille tai edes lannoitteita maahan.
Sitte ollaa ilman. Idästä ei tarvita mitään!
- AnonyymiUUSI
Kannattas nyt unohtaa nuo juna-asiat, kun niistä ei mitään tule. Lähitiessä kamala kuoppa. Yksi Helsingin valtaväylistä. Tiet piti hoitaa superkuntoon. Muutosta ei ole näkynyt.
- AnonyymiUUSI
Aivan huuhaata koko juttu. Hallitus ei ymmärrä tätä asiaa, vaan mennään mukaan aivan utopistisiin ajatuksiin. Tämä on niin yksinkertainen asia kuin olla ja voi.
Miksi hallitus ei kysy kansalta? - AnonyymiUUSI
Mikä ihmeen keskisormen näyttö? Kai Suomi saa valita juuri sen leveyden kuin itse parhaaksi katsoo.
- AnonyymiUUSI
Suomi voi laittaa ihan oman leveyden. Eipähän ulkomaalaiset pääse sitten junalla tänne.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suomi voi laittaa ihan oman leveyden. Eipähän ulkomaalaiset pääse sitten junalla tänne.
Tuopa onkin oiva tapa.
- AnonyymiUUSI
Upeaa; Toimivasta - kick backien tähden - toimimaton.
Suomen WEF-jonestownitusta Murphyn Lain -putkessa.
Mtn uutta AurinKon alla, taaskaan - AnonyymiUUSI
Enpä ole pitkään aikaan mitään yhtä typerää kuullut. Ja paljon typeryyksiä olen kullut viime aikoinakin.
- AnonyymiUUSI
Nykyisin kun junissa säätyvät akseli leveydet niin mitä tuo hyödyttää radan leveyttä muuttaa.
Tai sitten voi pistää jo valmiiksi juniin tupla pyörästön. Ei tarvi edes hidastaa jos raide leveys edessä muuttuu. - AnonyymiUUSI
Ukrainan sota loppuu, vähän aikaa nikotellaan ja sitten tehdään jo uusia YYA-sopimuksia Venäjän kanssa. Kauttakulkuliikenne itäisen Suomenlahden satamien kautta lisääntyy ja metsäteollisuuden puukuljetukset Venäjältä käynnistyvät taas täydellä volyymilla. Onneksi Lulu ei vielä ehtinyt repiä vanhoja raiteita.
- AnonyymiUUSI
Suomalaisia veronmaksajia kohtaan se keskisormi taitanee viisoa, koska vähintään 10
miljardin rahareikä tiedossa. Mikäli näiden "kustannusarvioiden paikkansapitävyys" on samaa taattua luokkaa kuin aiemminkin, saadaan valmistautua rutkasti suurempaan "mustan aukon rahareikään". Juu, natokin piti kuulemma olla ihan halpa, vai mites se menikään?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nato-jasenyys-maksaisi-40-miljoonaa-euroa-vuodessa/4972786
Mitä TODELLISTA hyötyä? Taitaa olla pelkkää kallista haihattelua... - AnonyymiUUSI
Käytännössä lisätään kolmas raide jonka etäisyys keskimmäisestä on eu-standardin mukainen.
- AnonyymiUUSI
Ei mahdu kolmatta keskelle.
Vaikka mahtuisikin, ei betonisia ratapölkkyjä voi lyhentää
- AnonyymiUUSI
Ja hintalappu ainakin 5 mrd euroa.
- AnonyymiUUSI
Ei riitä,jos koko suomen rataverkon raideleveyttä kavennetaan.
Hintalappu vähintäänkin 10 miljardia,jos riittää sekään.
Eikös se kuningas EU aikoinaan päätti,että.
Linja-autoja pitää lyhentää metrin verran,otetaan se takapenkki pois.
Sitten kuorma-autot ja rekat,lavoja,kontteja pitää kanentaa 5 cm.
Mitäs ihanaa se vielä keksii,kun käyrän kurkun direktiivi poistui.
On se sitten ihanaa olla EU,n kultapossukerhon kunnia jäsen.
- AnonyymiUUSI
Paskovihan sanoo Suomen uhkaavan raiteilla.
- AnonyymiUUSI
Kyllä Kymijoen kanava on saatettava loppuun!
- AnonyymiUUSI
Onko jo aloitettu...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko jo aloitettu...
Taitaapi olla
- AnonyymiUUSI
Venakoilla pää aivan sekaisin kun Natosuomi tekee IHAN ITSE päätöksiä.
ENNENKUULUMATONTA !
Vladimirilla aivot shokissa. - AnonyymiUUSI
Jälleen uusi keskisormi veronmaksajien suuntaan.
- AnonyymiUUSI
Kyllä Yle nyt täytyy myydä kommareille että saadaan ratarahnaa.
Hintalappuun: 1.000 miljoonaa
Miljardi
Saat punikki paskaa folioon pakattuna. - AnonyymiUUSI
Kaikille jotka vaahtoavat siitä kuinka Venäjä voisi käyttää hyväkseen Suomen rautateitä mahdollisessa sotilaallisessa hyökkäyksessään, kerrottakoon sellainen fakta että venäläisellä junakalustolla ei voi ajaa Suomen rautateillä mutta suomalaisella kalustolla voi ajaa Venäjän rautateillä.
Esim. ennen Ukrainan konfliktia Helsingistä Moskovaan ja Pietariin pitkään ajaneet junat oli mitoitettu Suomen raiteille ja siksi ne saattoivat ajaa Venäjälle, Pietariin ajeltiin Allegrolla jopa aika hyvää vauhtia, noin 200 km/h.- AnonyymiUUSI
Aivan. Luuletko ettei täälläkin olisi metallimiehiä... trolli ?
Hoh- hoijaa.
- AnonyymiUUSI
Tuomosiin idiotismeihin tällä hallituksella on rahaa! Kai pelkäävät, että venäjä hyökkää Suomeen junilla! Ei tuu halvaksi ei! Ja tekijät ne palkanneet Venäjältä, ku halvalla tekevät. Nuihin hommiin esim täälläpäin on ollu virolaisia vaihtamassa ratapölkkyjä. Yhtään suomalaista ei niissä porukoissa ollut.
- AnonyymiUUSI
On hyvä vaihtaa kun emmme enään tee jatkossa bisnestä terroristimaa venäjän kanssa myös rajalle vievät tiet tullaan purkamaan lähivuosina.
- AnonyymiUUSI
Meinaavatko sitten ajaa näillä vanhoilla vetureilla ja vaunuilla ilman muutoksia noilla kapeimmilla raiteilla.
Pitäisi ilmeisesti uusia koko kalusto. Vai onko junassa helppo muuttaa pyörien akselin leveys vastaamaan rataa.- AnonyymiUUSI
"Ranskan valtiollinen rautatieyhtiö SNCF on tilannut 2 000 junaa, jotka ovat liian leveitä sadoille ranskalaisille asemalaitureille. Yhtiö joutuu paikkaamaan erhettään kalliilla korjauksilla."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001837411.html
Ei kovin "standardeja" muutenkaan nuo junat. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Ranskan valtiollinen rautatieyhtiö SNCF on tilannut 2 000 junaa, jotka ovat liian leveitä sadoille ranskalaisille asemalaitureille. Yhtiö joutuu paikkaamaan erhettään kalliilla korjauksilla."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001837411.html
Ei kovin "standardeja" muutenkaan nuo junat.Tosin käsittääkseni tuo ei johdu raiteiden leveydestä vaan itse vaunun ja veturin leveydestä. Junien telit ovat eri asia.
- AnonyymiUUSI
eikä maksa paljon, köyhiltä ei enää löydy riistettävää, käyvätkö nyt VIHDOINKIN rikkaiden kukkarolle?!
- AnonyymiUUSI
Kaikkien köyhien rahat tulee rikkailta jo nytten.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien köyhien rahat tulee rikkailta jo nytten.
Jaa rikkaiden takiako otetaan valtionvelkaa kymmeniä miljardeja vuosittain. Jos otettas vain köyhien takia valtionvelkaa niin niillä köyhät eläisi herroiksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jaa rikkaiden takiako otetaan valtionvelkaa kymmeniä miljardeja vuosittain. Jos otettas vain köyhien takia valtionvelkaa niin niillä köyhät eläisi herroiksi.
Köyhät tuhlaa heti saamsa rahat ja ovat jo "huomenna" taas rahattomia ne ei osaa tehdä sillä rahalla lisää rahaa kuten rikaat siksi köhiltä lopuu heti rahat vaikka ne sais kaiken ja ovat pian samassa tilantessa rahattomina.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Köyhät tuhlaa heti saamsa rahat ja ovat jo "huomenna" taas rahattomia ne ei osaa tehdä sillä rahalla lisää rahaa kuten rikaat siksi köhiltä lopuu heti rahat vaikka ne sais kaiken ja ovat pian samassa tilantessa rahattomina.
Joo mutta jos rikkaat maksaa köyhien elämisen niin keille valtion velkaa otetaan?
Voinhan määkin maksaa rikkaiden elämisen jos voin ottaa valtionvelkaa sillä sitten elättäsin rikkaat ja kehuskelisin kuinka elätän ne. Joutuu jokku joka tapauksessa nuo velat maksamaankin. Kirjoitanko lakun tuossa vaiheessa sitten rikkaille?
Jos köyhien takia otetaan valtionvelkaa niin paskanko sillä on väliä? Nehän sen joutuu jossainvaiheessa maksamaankin. Eli köyhät elättää tuossa tapauksessa itse itsensä?
Vai takaako valtio ettei köyhien tarvi osallistua valtionvelan maksuun vaikka työllistyisivät. - AnonyymiUUSI
Mites tuo sattuu rikkaille??? Ei mitenkään.
- AnonyymiUUSI
Pitäisi löytää halvempia tapoja näyttää keskaria Venäjälle.
Kymmenen miljardia on aika paha hinta. Homman hoitoon kuuluu olevan peräti neljä tapaa, joten niistä valitaan.
- AnonyymiUUSI
Ja kaikki neljä tapaa ovat typeriä, koska raideleveyden muuttamisessa ei ole mitään järkeä.
Anonyymi kirjoitti:
Ja kaikki neljä tapaa ovat typeriä, koska raideleveyden muuttamisessa ei ole mitään järkeä.
Päätellen putinatsien kiljunnasta siinä on paljonkin järkeä. Se on aina pettämätön mittari, vaikka palstan lukija ei muuten ymmärtäisi puheena olevasta asiasta mitään, onpa se mikä hyvänsä.
- AnonyymiUUSI
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Päätellen putinatsien kiljunnasta siinä on paljonkin järkeä. Se on aina pettämätön mittari, vaikka palstan lukija ei muuten ymmärtäisi puheena olevasta asiasta mitään, onpa se mikä hyvänsä.
Kaippa venäjän tiedustelu olisi tuonkin jo havainnut.
Jos jostain asiasta haittaa niin trollit pitää melua. Länsimaat sitten tekee mitä venäjä haluaa.
Venäläiset valehtelee aina...joten puhuu totta jos niille siittä hyötyä...tuolloinkin länsi luulee että kyllä ne tapansa mukaan valehtelee.
Miten vitussa lännessä elää näin TYHMIÄ ihmisiä?
- AnonyymiUUSI
Niin siinä käy kun päättäjiksi valikoituu henkilöitä joilla ei ole mitään diplomaattisia taitoja. Syytän kollektiivisesti sekä itää että länttä. Täysin hullun hommaa ettei päätöksenteko pohjaudu mihinkään kriteereihin joilla mitattaisiin pätevyyttä. Olisi paljon helpompaa vasta siinä vaiheessa katkaista ratoja jos uhka olisi todellinen. Ukraina ei kuulu Natoon, eikä edes EU:hun. Suomi kuuluu. Miksi tämä realiteetti on lakaistu maton alle? Muutenkin Suomi on syrjäinen ja vähemmän tärkeä valtio geopoliittisessa mielessä eli ulkovaltojen intressit ovat suhteellisen vähäiset, vaikka meillä onkin paljon yhteistä rajaa Venäjän kanssa.
- AnonyymiUUSI
Junien painopiste muuttuu. Ne joutuvat ajamaan hitaammin välttääkseen suistumisen raiteilta tai vaunuja joudutaan muuttamaan.
- AnonyymiUUSI
Eikö ne olleet yhtiöittämässä ja yksityistämässä raideliikennettä? Tämä on sille kuin joku vetäisisi hätäjarrusta. Vai onko tarkoitus että Suomen rautateillä alkaisi liikkua esimerkiksi saksalaisia junia? Sekö olisi suomalaisten etu? Kohta meillä ei ole enää mitään omaa. Mikä on seuraava suurhanke? Vai onko se jo muutoksessa tämän pöljyyden varjossa.
- AnonyymiUUSI
Ei pääse sitten enää 1 vaihdolla Pekingiin. Hihihihahahahohoho ai r
että..... - AnonyymiUUSI
On tehtävä vaihtoehtoinen laskelma. Kuinka monta sotilaaosastoa ja kuormastoa saadaan siirrettyä junalla ruotsin kautta raideleveyden muuttamiseen kuluvalla summalla. Jatkoyhteys etulinjaan toki bussilla. Päätösten aika on vasta sitten.
- AnonyymiUUSI
Ei ole välttmättä järkevää kaventaa raidelevyttä. Kestääkö kapeampi raide esim. panssarivaunudivisioonan kuljettamista?
- AnonyymiUUSI
Menee venäläisiin toleransseihin parikymmentä senttiä. Njiet probljem
- AnonyymiUUSI
Ydinpommi ei paljoa raideleveyksiä katsele. Jos suomen ja venäjän välille tulisi sota niin tuo olisi silloin naton ja venäjän välinen yhteenotto.
Natollekkaan tuskin merkitsisi mitään 6 miljoonaa suomalaista tuossa vaiheessa mikäli isoilta vahingoilta voitas välttyä vaikkapa neuvottelemalla jotkut rauhanehdot.
- AnonyymiUUSI
Haluan mennä junalla Narvikiin, Tukholmaan, Vladivostokiin, Pietsriin ja Pekingiin hih!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202753Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2371804Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3321583- 121252
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai631090- 281039
- 64999
- 21963
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.57921- 39864