Suomen rautateiden rataleveys kapenee tulevaisuudessa. Jälleen uusi keskisormi venäjän suuntaan.
Onko ketällä vankkaa dataa, miten raideleveyden kavennus käytännössä tapahtuu? Kaivetaanko rata pölkkyjä ja kiskoja myöten ylös ja uusiksi vai riittääkö jonkinlainen sovitin kiskojen kiinnittämiseen?
Kiskothan on hitsattu kiinni toisiinsa, joten urakka on melkoinen.
Raideleveys muuttuu
208
2148
Vastaukset
- Anonyymi
Ei haittaa ämpärijonossa Suomen perikato. Siitäs sait Putin.
- Anonyymi
Ja suomalaiset lakkaavat hengittämästä samaa ilmaa venäläisten kanssa. Ihan totta.
- Anonyymi
Neuvostovenäjä painosti kovasti Puolaa muuttamaan raideleveyden heidän hyökkäyskäyttöön sopivaksi. Sattumoisin urakka ei oikein edennyt.
Eipä nyt hätäillä. Pohjanlahden pohjukkaan voi rakentaa tarvittaessa pätkän rinnakkaisia raiteita. Kyllä se tavara liikkuu vaunusta toiseen nykykalustolla.- Anonyymi
Nimenomaan, pätkä rinnakkaisia raiteita, vaikka Ouluun asti ja toiseen suuntaan Rovaniemelle. Näihin voi tehdä uudelleenlastauslaitureita vaikka satoja kilometreja. Ja riittävän osaavaa työvoimaa löytyy omasta maasta runsaasti, jos se vain saataisiin sohvalta ylös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan, pätkä rinnakkaisia raiteita, vaikka Ouluun asti ja toiseen suuntaan Rovaniemelle. Näihin voi tehdä uudelleenlastauslaitureita vaikka satoja kilometreja. Ja riittävän osaavaa työvoimaa löytyy omasta maasta runsaasti, jos se vain saataisiin sohvalta ylös.
Heti kun alat yrittäjäkavereidesi kanssa tarjoamaan niitä työpaikkoja ja maksat säällisen palkan, nousee 95 % sohvalta ylös. Tuollainen ihmisvihamielinen asenne on saatava kitkettyä pois ja se tapahtuu, A hallitus kaatuu, B seuraavissa eduskuntavaaleissa.
Tarkennatkok vielä milloin tämä ihme tapahtuu, että yrittäjät palkkaavat työntekijöitä?
Mitä itse juniin tai raiteisiin tulee niin mielelläni näkisin jotain täysin uutta tekniikkaa.
Unelmana tietty magneettijuna tyhjiöputkessa, jolloin ainakin maan sisäiset lennot voisi pitkälti unohtaa. - Anonyymi
Tavaroiden nostaminen junasta ja lastaaminen toiseen kulkuneuvoon on alan toimijoiden normaalia rutiinia, jota he tekevät kaiken aikaa. Miksei tämä käy edelleen?
Ei käy, kun joku vitipää on keksinyt, että saaressa oleva maa tarvii yhteneväiset kiskot mantereen kanssa...maksoi, mitä maksoi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heti kun alat yrittäjäkavereidesi kanssa tarjoamaan niitä työpaikkoja ja maksat säällisen palkan, nousee 95 % sohvalta ylös. Tuollainen ihmisvihamielinen asenne on saatava kitkettyä pois ja se tapahtuu, A hallitus kaatuu, B seuraavissa eduskuntavaaleissa.
Tarkennatkok vielä milloin tämä ihme tapahtuu, että yrittäjät palkkaavat työntekijöitä?
Mitä itse juniin tai raiteisiin tulee niin mielelläni näkisin jotain täysin uutta tekniikkaa.
Unelmana tietty magneettijuna tyhjiöputkessa, jolloin ainakin maan sisäiset lennot voisi pitkälti unohtaa.Henkilökohtaisesti en tod aio matkustaa magneettijunalla tyhjiöputkessa. Tiedoksi. Länsimetro riittää. Parempi matkustaa jossain, mistä näkee ulos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavaroiden nostaminen junasta ja lastaaminen toiseen kulkuneuvoon on alan toimijoiden normaalia rutiinia, jota he tekevät kaiken aikaa. Miksei tämä käy edelleen?
Ei käy, kun joku vitipää on keksinyt, että saaressa oleva maa tarvii yhteneväiset kiskot mantereen kanssa...maksoi, mitä maksoi.Persut on niitä valopäitä.
- Anonyymi
Eikö se käy niin kätevästi, kun irrotetaan toinen raide, ja ajetaan kapeammalla junalla, niin se siirtää automaattisesti sen irti olevan raiteen oikeaan kohtaan.
- Anonyymi
Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.
Tuollainen on Saksassa. Kahdella kiskolla liikennne molempiin suuntiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.
Mieluiten sillä vasemmalla.
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen on Saksassa. Kahdella kiskolla liikennne molempiin suuntiin.
Pienenä sain kuvakirjan, jossa esiintyi Wuppertalin yksiraiteinen rautatie. Hassu nimi kaupungilla, joten jäi mieleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.
Laihialla tuollaista junaa odotetaan, joka kulkee yhdellä kiskolla.. Säästyisi toinen kisko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen on Saksassa. Kahdella kiskolla liikennne molempiin suuntiin.
Ja eikös vain sellainen ole myös Laihialla, säästäviä kun ovat?
- Anonyymi
Tämä on taas niitä aivopieruja, joita tutkitaan perinpohjin useamman kymmen miljoonan budjetilla.
Päätetään, että projekti aloitetaan viimeistään vuonna 2039. Ellei olosuhteet muutu merkittävästi. Ja nehän muuttuu.
Sitten niille käy kuin Petterin tunnin junalle eli ne haudataan.
Aikoinaan historian tutkijat kaivaa nuo aivopierut esiin ja hämmästelee ihmisten loputonta typeryyttä.
Kuten Einstein sanoi, "Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma." (Wikisitaatit)- Anonyymi
Älä nyt edes kuvittele mitkään kustannukset olisivat liian suuria maksettaviksi Suomen nykypäättäjien poliittisesta mielenrauhasta. Varsinkin kun suomalaismedia on pitkään laiminlyönyt tehtäväänsä vallan vahtikoirana.
Toisaalta on niin, ettei Venäjällä ole mitään oikeutta Suomen rautateitten leveyteen, vaan päätämme siitä itse.
- Anonyymi
Kyllä taas rahaa löytyy näihin idioottimaisiin keksi töihin😨
- Anonyymi
"Kiskothan on hitsattu kiinni toisiinsa, joten urakka on melkoinen. "
Ei vaan on aivan älytön urakka. Suomessa on rautatietä kaikkiaan 12000 (siis kaksitoista tuhatta) kilometriä ja niille rinnakkaisradat, "ensi alkuun" jotenkin sisään mahdutetaan 9 cm kapeampi rata nykyisten sisään.
Ja laskettu hinta on , tässä vaiheessa , 1,5 miljardia ! Voiko tuon älyttömämpään panna tuota summaa.
Sotahullujen puoluetta Persuja ei pitele mikään kun mainitsee jossain rahanmenossa jotain maanpuolustukseen viittaavaa. Liikenneministeri Lulu Ranne (PS) on ryhtynyt ajamaan tätä hanketta. EU muka haluaisi tätä. Kas kun tässä persu vetoaa EU;hun. Tähän asti ollut persuilla : "Missä EU, siellä ongelma:" - Anonyymi
Samaa mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä.
Aikalailla se nyt vaan sattuu kylläkin olemaan juurikin se EU joka tätä rata hanketta siellä direktiivien kanssa ajaa ;D Vai meinaatko että koko ratahanke onkin jostain muualta syntynyt??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kiskothan on hitsattu kiinni toisiinsa, joten urakka on melkoinen. "
Ei vaan on aivan älytön urakka. Suomessa on rautatietä kaikkiaan 12000 (siis kaksitoista tuhatta) kilometriä ja niille rinnakkaisradat, "ensi alkuun" jotenkin sisään mahdutetaan 9 cm kapeampi rata nykyisten sisään.
Ja laskettu hinta on , tässä vaiheessa , 1,5 miljardia ! Voiko tuon älyttömämpään panna tuota summaa.
Sotahullujen puoluetta Persuja ei pitele mikään kun mainitsee jossain rahanmenossa jotain maanpuolustukseen viittaavaa. Liikenneministeri Lulu Ranne (PS) on ryhtynyt ajamaan tätä hanketta. EU muka haluaisi tätä. Kas kun tässä persu vetoaa EU;hun. Tähän asti ollut persuilla : "Missä EU, siellä ongelma:"Ei riitä 1,5 miljardia tuohon projektiin. Eikä3-4 miljardia turun turhaan junaan,
EU ja Nato haluavat vaikka mitä, mutta me maksamme aina enemmän kuin saadaan.
Pitäisi odottaa siihen asti kun boikotit Venäjälle loppuvat ja kannattava kauppa taas alkaa.
Paljonko ollaan jo hävitty Ukrainalle ja boikottien takia....onko laskettu? - Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Toisaalta on niin, ettei Venäjällä ole mitään oikeutta Suomen rautateitten leveyteen, vaan päätämme siitä itse.
Suomessa rautateillä on käytössä 1 524 millimetrin (mm) raideleveys, joka periytyy tsaarinajalta. Eli Venäjä on päättänyt raideleveyden ei Suomi.
- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Toisaalta on niin, ettei Venäjällä ole mitään oikeutta Suomen rautateitten leveyteen, vaan päätämme siitä itse.
Suomella ei ole mitään syytä vaihtaa leveyttää. Toki voimme polttaa miljardeja tähänkin projektiin jotta saadaan lisää valtionvelkaa.
Siitä sait Putin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa rautateillä on käytössä 1 524 millimetrin (mm) raideleveys, joka periytyy tsaarinajalta. Eli Venäjä on päättänyt raideleveyden ei Suomi.
Venäjällä on 1520 mm, joten eipä määrännyt Suomea muuttamaan nevvostoleveyteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt edes kuvittele mitkään kustannukset olisivat liian suuria maksettaviksi Suomen nykypäättäjien poliittisesta mielenrauhasta. Varsinkin kun suomalaismedia on pitkään laiminlyönyt tehtäväänsä vallan vahtikoirana.
Laitetaan persut putkeen ja ilmastointi pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä taas rahaa löytyy näihin idioottimaisiin keksi töihin😨
Persuilla on. Mitä lie äänestäjät mieltä ,entiset ja vielä roikkuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kiskothan on hitsattu kiinni toisiinsa, joten urakka on melkoinen. "
Ei vaan on aivan älytön urakka. Suomessa on rautatietä kaikkiaan 12000 (siis kaksitoista tuhatta) kilometriä ja niille rinnakkaisradat, "ensi alkuun" jotenkin sisään mahdutetaan 9 cm kapeampi rata nykyisten sisään.
Ja laskettu hinta on , tässä vaiheessa , 1,5 miljardia ! Voiko tuon älyttömämpään panna tuota summaa.
Sotahullujen puoluetta Persuja ei pitele mikään kun mainitsee jossain rahanmenossa jotain maanpuolustukseen viittaavaa. Liikenneministeri Lulu Ranne (PS) on ryhtynyt ajamaan tätä hanketta. EU muka haluaisi tätä. Kas kun tässä persu vetoaa EU;hun. Tähän asti ollut persuilla : "Missä EU, siellä ongelma:"Miten nuo perut saisi hävitettyä kokonaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten nuo perut saisi hävitettyä kokonaan.
Ja kommunismin haluaisit persujen tilalle, ei yllätä, että te sosialistit haluatte saman raideleveyden, kuin Venäjällä ja pohjoiskoreassa.
Nyt kannattaa muutokset rataan tehdä, kun eu saadaan sitä rahoittamaan, raha jää Suomeen.
- Anonyymi
Raideleveyskö muuttuu?
” Päivä Räsänen (kd) ilmestyi päivityksen alle kommentoimaan tapahtunutta.
– Otan osaa kohdussasi kasvaneen lapsesi kuoleman johdosta. Niin surullista, Räsänen aloitti.
Hän tarttui nimenomaisesti Merelän postauksen kohtaan, jossa Merelä oli puhutellut abortoimansa alkion sielua. Merelä oli ensin kuvaillut, miten hänen ja uuden miesystävän tapaamisen jälkeen uusi sielu tahtoi liittyä heidän yhteisöönsä. Merelä kertoi postauksessaan, että hänen piti sanoa tälle sielulle: ei vielä rakkaani, ei vielä.
Juuri tähän kohtaan Räsänen tarttui.
– Jokainen lapsi on ainutkertainen yksilö – ei pelkkä sielu, jonka voisi siirtää toiseen kehoon. Moni kantaa abortista syvää syyllisyyttä – lapsen elämän lopettamista katuville on tarjolla ihana armon sanoma: Jeesus on ristinkuolemallaan sovittanut kaikki synnit, myös lapsen surmaamisen. Toivon sinulle kaikkea parasta elämääsi!
Pääsääntöisesti Merelän someseuraajat jakoivat myötäsukaisia ja tsemppaavia kommentteja postaukselle, joka markkinoi Merelän podcast-jaksoa: Abortti, joka syntyi rakkaudesta.” IL 13.5.2025
Ratkaisu: ”lapsen surmaaminen” vedoten naisten oikeuksiin murhata puolustuskyvytön jo äitinsä kohdusta lapsi samaan aikaan kun yksinhuoltajuuskiistoissa lapset naisvallassa: oikeuslaitoksen ja sosiaalihuollon feministisoimisessa ohjataan avioeroprosessissa naisille. Se on karkeassa ja röyhkeässä ristiriidassa sen oikeusperiaatteen kanssa, jossa naiset perustelevat feministikollegioissaan oikeusasteissa ns. lasten edun mukaista toimintaansa. Tuo menettely paljastaa naisten itsekkyyden asteen. Naisoikeuksien nimissä voi vaikka tappaa tai murhata, ja se luokitellaan humaaniksi oikeudeksi. Ei ole ihme jos tuossa ilmapiirissä suomi on myös nuorten itsemurhatilastojen kolmanneksi huonoimmalla sijalla koko maailman valtioita luokiteltaessa. Suomessa on feministivalta, woke-kulttuuri känselöintimenetelmineen, eli porukalla yhteiskunnllinen eriarvoistaminen jne. Sekö on hyvyyttä, jota on puolustettava Euroopan henkisenä perintonä ja kansallisaarteena? HALOO! Missä ovat lasten oikeudet? Missä ovat miesten oikeudet?Melkoista sotkua tuo postaus, mutta voisi olla fiksua tutkia, löytyisikö lakipykälää, jonka nojalla voisi tehdä rikosilmoituksen siitä että Päivi selvästi syyttää abortin tehneitä murhaajiksi.
- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Melkoista sotkua tuo postaus, mutta voisi olla fiksua tutkia, löytyisikö lakipykälää, jonka nojalla voisi tehdä rikosilmoituksen siitä että Päivi selvästi syyttää abortin tehneitä murhaajiksi.
Miten tuo liittyy tähän aiheeseen raideleveys ?
- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Melkoista sotkua tuo postaus, mutta voisi olla fiksua tutkia, löytyisikö lakipykälää, jonka nojalla voisi tehdä rikosilmoituksen siitä että Päivi selvästi syyttää abortin tehneitä murhaajiksi.
Kyllä. Viimeinkin Päivi aisoihin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo liittyy tähän aiheeseen raideleveys ?
Päissään hihhuli sössötti
- Anonyymi
Käy kuin se kivikautisen kivenhakkaajan DNA:n mainoksessa, kun koko ruljanssi on tehty, ruski valtaa maan ja sitten palataan nykyiseen raideleveyteen ;-)
- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Eipä ainakaan junilla tuo joukkojaan sitten. 😏
Junaradat saadaan tuhottua erittäin nopeasti kummaltakin taholta. NYT VÄHÄN JÄITÄ HATTUUN! kustannusarviot raiteiden muuttamiseksi ovat niin paljon ,että Suomi menee
selvitystilaan ja holhouksen alaiseksi. - Anonyymi
Mitäpä sitä edestakisin tuotakaan soupaa.Lisätään vain yksi ratakisko jo edellisten lisäksi ratapölkylle niin voidaan ajaa hallitun halvasti molemmilla raideleveyksillä rahaa säästäen sekä uutta kalustoa odottaen Putinin mielihaluista vähääkään piittaamatta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Junaradat saadaan tuhottua erittäin nopeasti kummaltakin taholta. NYT VÄHÄN JÄITÄ HATTUUN! kustannusarviot raiteiden muuttamiseksi ovat niin paljon ,että Suomi menee
selvitystilaan ja holhouksen alaiseksi.Aivan varmasti..ja persut pesee kätensä vastuusta. Kuten aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Junaradat saadaan tuhottua erittäin nopeasti kummaltakin taholta. NYT VÄHÄN JÄITÄ HATTUUN! kustannusarviot raiteiden muuttamiseksi ovat niin paljon ,että Suomi menee
selvitystilaan ja holhouksen alaiseksi....selvitystilaan ja holhouksen alaiseksi.
Siinähän sitä on kaikenlaisille välistävetäjille oikein jättipotti!
- Anonyymi
Lopulta yhtä viisasta kuin liikennemerkkien sukupuolineutraalisuus.
Meillä on jo raiteet ja kalusto, käytetään raha kunnossapitoon.
Säästyneet rahat voidaan käyttää muuhunkin.
EU antaa rahaa korkeintaan 50-50 eli puolet.
Sekin on lopulta meidän rahaa.- Anonyymi
Ei ne mitään raideleveyttä muuta. Puhetta kyllä piisaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne mitään raideleveyttä muuta. Puhetta kyllä piisaa.
Kremlin propagandaa koko ankka.
- Anonyymi
En usko ,että EU antaa mitään alistetulle Suomelle. Rahat kuuluu EUlle. E mme ole saamassa sieltä rahaa kuin vähemmän mitä annamme. Suomi on rikas maa kuka niin sanoi?
- Anonyymi
Eikös se ollut niin, että EU antaa suunnitteluun sen 50 pinnaa ja toteukseen sen 30 pinnaan? Ja nämä luvut olisivat siis ihan maksimi, eli myös vähemmän voidaan saada.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne mitään raideleveyttä muuta. Puhetta kyllä piisaa.
Toivottavasti ei.
- Anonyymi
Vaihtuvalevyiset vaunujen akselistot. Sitä käytetään Euroopassa, jossa on käytössä useita raideleveyksiä.
Mutta tämäkin vain niissä vaunuissa, joilla ajetaan Ruotsin puolelle. Vetureiden akselistot voivat olla ennallaan. Vaihdetaan veturi rajalla.
On aivan hölmöläisten hommaa lähteä muuttamaan raideleveyttä koko rataverkossa. Maksaa kymmeniä miljardeja, ellei jopa yli 100 mrd euroa. Kallis ja tarpeeton toimenpide. - Anonyymi
Meillä lennetään magneettijunalla
se on aina ajassa
t. hirohito kawasaki
Ja- Pan - Anonyymi
Tarvitaan raiteitten kiillottajia enemmän. Päättyneet on päivät, jolloin teit sä miten vain
Päättyneet on päivät oppipoika olostain
Kestäneet ei kaiteet enää leikkikehässäin
Kiiltävät on raiteet, jotka löysin edestäin
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai- Anonyymi
ti-ti-di-di-di
- Anonyymi
AKT suuttuu jos Suomesta saadaan yhteys Euroopan rataverkkoon
- Anonyymi
Katso hyvä ihminen karttaa. Koko Suomen raideleveyden muuttaminen haaveillen yhteydestä eurooppalaiseen rataverkkoon pitäisi siinä vaiheessa alkaa tuntua pöljältä.
Jos ei ala, niin tiedoksi, että on junia, joissa renkaiden leveyttä voi säätää raideleveyden mukaan. Anonyymi kirjoitti:
Katso hyvä ihminen karttaa. Koko Suomen raideleveyden muuttaminen haaveillen yhteydestä eurooppalaiseen rataverkkoon pitäisi siinä vaiheessa alkaa tuntua pöljältä.
Jos ei ala, niin tiedoksi, että on junia, joissa renkaiden leveyttä voi säätää raideleveyden mukaan.Tiedoksi, että junissa ei ole renkaita vaan teräspyörät.
- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Tiedoksi, että junissa ei ole renkaita vaan teräspyörät.
Sitten telien leveyttä voidaan vaihtaa. Espanjassa on käytössä kahta eri raideleveyttä, joten siellä tuota jo tehdään.
- Anonyymi
No ei suutu
ja jos suuttusi
niin mitä sitten ?
Kuskeista on jo nyt huutava pula.
Ja ei se junakaan ilmaiseksi kulje. - Anonyymi
Venäjän rajan läheisyydessä olevilta rautateiltä raiteet ”umpirusetille”, niin sillähän pysäytetään idän junaliikenne. Jatketaan Suomen puolella nykyisillä, vain Suomen länsipuolella raiteet kavennetaan huoltovarmuuden vuoksi Euroopan kanssa yhteneväisiksi.
- Anonyymi
Miksi idän puolella junaliikenne pitäisi pysäyttää? Emme saa nikkeliä Harjavallan tehtaille tai edes lannoitteita maahan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi idän puolella junaliikenne pitäisi pysäyttää? Emme saa nikkeliä Harjavallan tehtaille tai edes lannoitteita maahan.
Sitte ollaa ilman. Idästä ei tarvita mitään!
- Anonyymi
Kannattas nyt unohtaa nuo juna-asiat, kun niistä ei mitään tule. Lähitiessä kamala kuoppa. Yksi Helsingin valtaväylistä. Tiet piti hoitaa superkuntoon. Muutosta ei ole näkynyt.
- Anonyymi
Aivan huuhaata koko juttu. Hallitus ei ymmärrä tätä asiaa, vaan mennään mukaan aivan utopistisiin ajatuksiin. Tämä on niin yksinkertainen asia kuin olla ja voi.
Miksi hallitus ei kysy kansalta?- Anonyymi
Juuso, purra, rydman, tavio, ranne, Varsinaisia Ministereitä,
- Anonyymi
Mikä ihmeen keskisormen näyttö? Kai Suomi saa valita juuri sen leveyden kuin itse parhaaksi katsoo.
- Anonyymi
Suomi voi laittaa ihan oman leveyden. Eipähän ulkomaalaiset pääse sitten junalla tänne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi voi laittaa ihan oman leveyden. Eipähän ulkomaalaiset pääse sitten junalla tänne.
Tuopa onkin oiva tapa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi voi laittaa ihan oman leveyden. Eipähän ulkomaalaiset pääse sitten junalla tänne.
Ostakoon resiinan. Sillä matka voi jatkua Suomen puolella. Jos tulee Venäjältä niin ajetaan päältä 😡
- Anonyymi
Upeaa; Toimivasta - kick backien tähden - toimimaton.
Suomen WEF-jonestownitusta Murphyn Lain -putkessa.
Mtn uutta AurinKon alla, taaskaan - Anonyymi
Enpä ole pitkään aikaan mitään yhtä typerää kuullut. Ja paljon typeryyksiä olen kullut viime aikoinakin.
- Anonyymi
Nykyisin kun junissa säätyvät akseli leveydet niin mitä tuo hyödyttää radan leveyttä muuttaa.
Tai sitten voi pistää jo valmiiksi juniin tupla pyörästön. Ei tarvi edes hidastaa jos raide leveys edessä muuttuu. - Anonyymi
Ukrainan sota loppuu, vähän aikaa nikotellaan ja sitten tehdään jo uusia YYA-sopimuksia Venäjän kanssa. Kauttakulkuliikenne itäisen Suomenlahden satamien kautta lisääntyy ja metsäteollisuuden puukuljetukset Venäjältä käynnistyvät taas täydellä volyymilla. Onneksi Lulu ei vielä ehtinyt repiä vanhoja raiteita.
- Anonyymi
Ihan realistinen arvio tulevaisuudesta. Pikemminkin hyvä juttu pitemmällä aikavälillä kuin ruveta kaventamaan nykyistä. Eipä silti, ei tuo ehdotus ainakaan vähennä Lulu Ranteen kansansuosiota persujen keskuudessa.
- Anonyymi
Hyvä realistinen arvio tilanteesta. Pahaksi onneksi Stubido ja kumppanit ovat CIAn leivissä ja Amerikan käskyläisiä(asiat ovat Stubbin kirjasta).
Suomen pitäisi olla puolueeton eikä pyrkiä pienenä maana mestaroimaan kaikkea. Monet suuret oikeasti supervallat hermostuvat.
EUn ydin on osa kansainvälistä globalistista klikkiä, jonka mielestä Suomen rooli on maksaa ja alistua.
Emme tule saamaan yhtään kannatavaa keikkaa Ukrainan jälleenrakantamisessa.
Maksajan roolin vain.
- Anonyymi
Suomalaisia veronmaksajia kohtaan se keskisormi taitanee viisoa, koska vähintään 10
miljardin rahareikä tiedossa. Mikäli näiden "kustannusarvioiden paikkansapitävyys" on samaa taattua luokkaa kuin aiemminkin, saadaan valmistautua rutkasti suurempaan "mustan aukon rahareikään". Juu, natokin piti kuulemma olla ihan halpa, vai mites se menikään?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nato-jasenyys-maksaisi-40-miljoonaa-euroa-vuodessa/4972786
Mitä TODELLISTA hyötyä? Taitaa olla pelkkää kallista haihattelua...- Anonyymi
Puhetta puheen vuoksi
- Anonyymi
Käytännössä lisätään kolmas raide jonka etäisyys keskimmäisestä on eu-standardin mukainen.
- Anonyymi
Ei mahdu kolmatta keskelle.
Vaikka mahtuisikin, ei betonisia ratapölkkyjä voi lyhentää - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mahdu kolmatta keskelle.
Vaikka mahtuisikin, ei betonisia ratapölkkyjä voi lyhentääRaide asennetaan betonisen ratapölkyn päälle, joten ei sitä tarvitse ainakaan sen vuoksi lyhentää.
- Anonyymi
Jos lisäisi kaksi raidetta keskelle, jossa toisen etäisyys toiseen alkuperäiseen on länsistandardia ja toisen etäisyys toiseen alkuperäiseen on länsistandardia, niin saisi kerralla tuplaraiteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lisäisi kaksi raidetta keskelle, jossa toisen etäisyys toiseen alkuperäiseen on länsistandardia ja toisen etäisyys toiseen alkuperäiseen on länsistandardia, niin saisi kerralla tuplaraiteen.
Niiden raidevälien ero 8,9 cm. Mieti sitten yhden ratakiskon leveyttä + junan pyörää, ja sitten sitä ajatustasi.
- Anonyymi
Ja hintalappu ainakin 5 mrd euroa.
- Anonyymi
Ei riitä,jos koko suomen rataverkon raideleveyttä kavennetaan.
Hintalappu vähintäänkin 10 miljardia,jos riittää sekään.
Eikös se kuningas EU aikoinaan päätti,että.
Linja-autoja pitää lyhentää metrin verran,otetaan se takapenkki pois.
Sitten kuorma-autot ja rekat,lavoja,kontteja pitää kanentaa 5 cm.
Mitäs ihanaa se vielä keksii,kun käyrän kurkun direktiivi poistui.
On se sitten ihanaa olla EU,n kultapossukerhon kunnia jäsen.
- Anonyymi
Paskovihan sanoo Suomen uhkaavan raiteilla.
- Anonyymi
Kyllä Kymijoen kanava on saatettava loppuun!
- Anonyymi
Onko jo aloitettu...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko jo aloitettu...
Taitaapi olla
- Anonyymi
Ei niin pitkään kun Kotka ja Hamina vastustaa sitä. He pelkäävät omien satamiensa puolesta.
- Anonyymi
Venakoilla pää aivan sekaisin kun Natosuomi tekee IHAN ITSE päätöksiä.
ENNENKUULUMATONTA !
Vladimirilla aivot shokissa. - Anonyymi
Jälleen uusi keskisormi veronmaksajien suuntaan.
- Anonyymi
Kyllä Yle nyt täytyy myydä kommareille että saadaan ratarahnaa.
Hintalappuun: 1.000 miljoonaa
Miljardi
Saat punikki paskaa folioon pakattuna. - Anonyymi
Kaikille jotka vaahtoavat siitä kuinka Venäjä voisi käyttää hyväkseen Suomen rautateitä mahdollisessa sotilaallisessa hyökkäyksessään, kerrottakoon sellainen fakta että venäläisellä junakalustolla ei voi ajaa Suomen rautateillä mutta suomalaisella kalustolla voi ajaa Venäjän rautateillä.
Esim. ennen Ukrainan konfliktia Helsingistä Moskovaan ja Pietariin pitkään ajaneet junat oli mitoitettu Suomen raiteille ja siksi ne saattoivat ajaa Venäjälle, Pietariin ajeltiin Allegrolla jopa aika hyvää vauhtia, noin 200 km/h.- Anonyymi
Aivan. Luuletko ettei täälläkin olisi metallimiehiä... trolli ?
Hoh- hoijaa.
- Anonyymi
Tuomosiin idiotismeihin tällä hallituksella on rahaa! Kai pelkäävät, että venäjä hyökkää Suomeen junilla! Ei tuu halvaksi ei! Ja tekijät ne palkanneet Venäjältä, ku halvalla tekevät. Nuihin hommiin esim täälläpäin on ollu virolaisia vaihtamassa ratapölkkyjä. Yhtään suomalaista ei niissä porukoissa ollut.
- Anonyymi
On hyvä vaihtaa kun emmme enään tee jatkossa bisnestä terroristimaa venäjän kanssa myös rajalle vievät tiet tullaan purkamaan lähivuosina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On hyvä vaihtaa kun emmme enään tee jatkossa bisnestä terroristimaa venäjän kanssa myös rajalle vievät tiet tullaan purkamaan lähivuosina.
Pitää rakentaa itärajaa myötäilevaä leveä ja syvä suo.
- Anonyymi
Meinaavatko sitten ajaa näillä vanhoilla vetureilla ja vaunuilla ilman muutoksia noilla kapeimmilla raiteilla.
Pitäisi ilmeisesti uusia koko kalusto. Vai onko junassa helppo muuttaa pyörien akselin leveys vastaamaan rataa.- Anonyymi
"Ranskan valtiollinen rautatieyhtiö SNCF on tilannut 2 000 junaa, jotka ovat liian leveitä sadoille ranskalaisille asemalaitureille. Yhtiö joutuu paikkaamaan erhettään kalliilla korjauksilla."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001837411.html
Ei kovin "standardeja" muutenkaan nuo junat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ranskan valtiollinen rautatieyhtiö SNCF on tilannut 2 000 junaa, jotka ovat liian leveitä sadoille ranskalaisille asemalaitureille. Yhtiö joutuu paikkaamaan erhettään kalliilla korjauksilla."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001837411.html
Ei kovin "standardeja" muutenkaan nuo junat.Tosin käsittääkseni tuo ei johdu raiteiden leveydestä vaan itse vaunun ja veturin leveydestä. Junien telit ovat eri asia.
- Anonyymi
eikä maksa paljon, köyhiltä ei enää löydy riistettävää, käyvätkö nyt VIHDOINKIN rikkaiden kukkarolle?!
- Anonyymi
Kaikkien köyhien rahat tulee rikkailta jo nytten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien köyhien rahat tulee rikkailta jo nytten.
Jaa rikkaiden takiako otetaan valtionvelkaa kymmeniä miljardeja vuosittain. Jos otettas vain köyhien takia valtionvelkaa niin niillä köyhät eläisi herroiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa rikkaiden takiako otetaan valtionvelkaa kymmeniä miljardeja vuosittain. Jos otettas vain köyhien takia valtionvelkaa niin niillä köyhät eläisi herroiksi.
Köyhät tuhlaa heti saamsa rahat ja ovat jo "huomenna" taas rahattomia ne ei osaa tehdä sillä rahalla lisää rahaa kuten rikaat siksi köhiltä lopuu heti rahat vaikka ne sais kaiken ja ovat pian samassa tilantessa rahattomina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhät tuhlaa heti saamsa rahat ja ovat jo "huomenna" taas rahattomia ne ei osaa tehdä sillä rahalla lisää rahaa kuten rikaat siksi köhiltä lopuu heti rahat vaikka ne sais kaiken ja ovat pian samassa tilantessa rahattomina.
Joo mutta jos rikkaat maksaa köyhien elämisen niin keille valtion velkaa otetaan?
Voinhan määkin maksaa rikkaiden elämisen jos voin ottaa valtionvelkaa sillä sitten elättäsin rikkaat ja kehuskelisin kuinka elätän ne. Joutuu jokku joka tapauksessa nuo velat maksamaankin. Kirjoitanko lakun tuossa vaiheessa sitten rikkaille?
Jos köyhien takia otetaan valtionvelkaa niin paskanko sillä on väliä? Nehän sen joutuu jossainvaiheessa maksamaankin. Eli köyhät elättää tuossa tapauksessa itse itsensä?
Vai takaako valtio ettei köyhien tarvi osallistua valtionvelan maksuun vaikka työllistyisivät. - Anonyymi
Mites tuo sattuu rikkaille??? Ei mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien köyhien rahat tulee rikkailta jo nytten.
Vai olisiko jotain vikaa siinä, että eri työt arvotetaan eri tavoin?
Pelkkä tuottavuus ei todellakaan ole se avaintekijä.
Pähkinänkuoressa: mitä raskaampi työ sitä pienempi palkka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhät tuhlaa heti saamsa rahat ja ovat jo "huomenna" taas rahattomia ne ei osaa tehdä sillä rahalla lisää rahaa kuten rikaat siksi köhiltä lopuu heti rahat vaikka ne sais kaiken ja ovat pian samassa tilantessa rahattomina.
Älä yleistä. Se on vain tyhmää.
- Anonyymi
Pitäisi löytää halvempia tapoja näyttää keskaria Venäjälle.
Kymmenen miljardia on aika paha hinta. Homman hoitoon kuuluu olevan peräti neljä tapaa, joten niistä valitaan.
- Anonyymi
Ja kaikki neljä tapaa ovat typeriä, koska raideleveyden muuttamisessa ei ole mitään järkeä.
Anonyymi kirjoitti:
Ja kaikki neljä tapaa ovat typeriä, koska raideleveyden muuttamisessa ei ole mitään järkeä.
Päätellen putinatsien kiljunnasta siinä on paljonkin järkeä. Se on aina pettämätön mittari, vaikka palstan lukija ei muuten ymmärtäisi puheena olevasta asiasta mitään, onpa se mikä hyvänsä.
- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Päätellen putinatsien kiljunnasta siinä on paljonkin järkeä. Se on aina pettämätön mittari, vaikka palstan lukija ei muuten ymmärtäisi puheena olevasta asiasta mitään, onpa se mikä hyvänsä.
Kaippa venäjän tiedustelu olisi tuonkin jo havainnut.
Jos jostain asiasta haittaa niin trollit pitää melua. Länsimaat sitten tekee mitä venäjä haluaa.
Venäläiset valehtelee aina...joten puhuu totta jos niille siittä hyötyä...tuolloinkin länsi luulee että kyllä ne tapansa mukaan valehtelee.
Miten vitussa lännessä elää näin TYHMIÄ ihmisiä? - Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Päätellen putinatsien kiljunnasta siinä on paljonkin järkeä. Se on aina pettämätön mittari, vaikka palstan lukija ei muuten ymmärtäisi puheena olevasta asiasta mitään, onpa se mikä hyvänsä.
Ai, pitäisikö siis laittaa kymmeniä miljardeja euroja pelkän raideleveyden muuttamiseen siksi koska pelätään Putinin Venäjää? Varsinkin kun muutos tulee olemaan luultavasti valmis monta vuotta Putinin kuoleman jälkeen. Luultavimmin valmista tulisi vasta 2040-luvun puolella.
Lisäksi jos pelätään Venäjän käyttävän rautateitä niin tuo hoituu vain poistamalla rajalta jonkun kilometrin rautatietä. Eivät junat pysty hyppäämään pari kilometriä. Ja jos Venäjä pystyy valtamaan enemmän Suomea niin rautateiden käyttö on pienin murheista.
Mitään hyötyä suomalaisten kannalta raideleveyden muuttamisessa ei ole, ei tänne sen helpommin pääse silloinkaan. Nuo kymmenet miljardit olisi hukkaan heitettyä rahaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, pitäisikö siis laittaa kymmeniä miljardeja euroja pelkän raideleveyden muuttamiseen siksi koska pelätään Putinin Venäjää? Varsinkin kun muutos tulee olemaan luultavasti valmis monta vuotta Putinin kuoleman jälkeen. Luultavimmin valmista tulisi vasta 2040-luvun puolella.
Lisäksi jos pelätään Venäjän käyttävän rautateitä niin tuo hoituu vain poistamalla rajalta jonkun kilometrin rautatietä. Eivät junat pysty hyppäämään pari kilometriä. Ja jos Venäjä pystyy valtamaan enemmän Suomea niin rautateiden käyttö on pienin murheista.
Mitään hyötyä suomalaisten kannalta raideleveyden muuttamisessa ei ole, ei tänne sen helpommin pääse silloinkaan. Nuo kymmenet miljardit olisi hukkaan heitettyä rahaa.hehe hyvin sanottu.
miten vitussa lännessä voi olla noin vitun TYHMÄSTI ajattelemaan kykeneviä ihmisiä.
Ajatteleeko ne yleensä muuta kuin Perseenreikää ja tuota millä geelillä sen liukkaaksi saisi. Kaikki perustelut muutokselle OLLEET ALAARVOISIA. Ei kai nyt venäjä jumalauta määrää mitkä hillot suomikin sijoittaa ja minne kun "käsketään".
Ei Kekkosen aikaan venäjä määrännyt tahtia.
- Anonyymi
Niin siinä käy kun päättäjiksi valikoituu henkilöitä joilla ei ole mitään diplomaattisia taitoja. Syytän kollektiivisesti sekä itää että länttä. Täysin hullun hommaa ettei päätöksenteko pohjaudu mihinkään kriteereihin joilla mitattaisiin pätevyyttä. Olisi paljon helpompaa vasta siinä vaiheessa katkaista ratoja jos uhka olisi todellinen. Ukraina ei kuulu Natoon, eikä edes EU:hun. Suomi kuuluu. Miksi tämä realiteetti on lakaistu maton alle? Muutenkin Suomi on syrjäinen ja vähemmän tärkeä valtio geopoliittisessa mielessä eli ulkovaltojen intressit ovat suhteellisen vähäiset, vaikka meillä onkin paljon yhteistä rajaa Venäjän kanssa.
- Anonyymi
Jep, ei katkaista ratoja, uhka raideleveyden muuttamisesta ei ole todellinen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, ei katkaista ratoja, uhka raideleveyden muuttamisesta ei ole todellinen!
Niin, olisi käytännöllisempää suunnitella ja mitoittaa räjähteet siten että tietty osuus itärajan raidepituuksista voitaisiin katkaista mikäli sille olisi tarvetta. Ehkä ne täytyisi kuitenkin hitsata poikki räjähteiden sijaan. Joka tapauksessa, jos raiteita on katkaistu strategisesti niin eihän niitä konfliktitilanteessa voisi uudelleenrakentaa hyökkääjän toimesta. Tykistötulen kohdentaminen niille alueille pitäisi siitä viimeistään huolen.
Koko valtakunnan raideleveyksien muuttaminen kuulostaa lähes yhtä tyhmältä kuin keltaisten maantieviivojen uudelleenmaalaaminen valkoisiksi. By the way, Suomi on kylmä maa jossa sataa paljon lunta. Lumi on valkoista. Kuvittelevatko "rakkaat päättäjämme" että valkoiset maantieviivat erottuvat lumipyryssä keltaisia viivoja paremmin 🤭? Vai onko ne niin haksahtaneita ilmastonmuutosteoriaan ettei Suomessa sataisi enää ikinä lunta? Todistin itse eilen omin silmin kuinka täällä etelärannikolla satoi räntää ja oli kuitenkin jo 14.5. ☝️.
- Anonyymi
Junien painopiste muuttuu. Ne joutuvat ajamaan hitaammin välttääkseen suistumisen raiteilta tai vaunuja joudutaan muuttamaan.
- Anonyymi
Euroopassa ajetaan kovempaa kapealla raiteella kuin meillä leveällä raiteella.
- Anonyymi
Eikö ne olleet yhtiöittämässä ja yksityistämässä raideliikennettä? Tämä on sille kuin joku vetäisisi hätäjarrusta. Vai onko tarkoitus että Suomen rautateillä alkaisi liikkua esimerkiksi saksalaisia junia? Sekö olisi suomalaisten etu? Kohta meillä ei ole enää mitään omaa. Mikä on seuraava suurhanke? Vai onko se jo muutoksessa tämän pöljyyden varjossa.
- Anonyymi
Ei pääse sitten enää 1 vaihdolla Pekingiin. Hihihihahahahohoho ai r
että..... - Anonyymi
On tehtävä vaihtoehtoinen laskelma. Kuinka monta sotilaaosastoa ja kuormastoa saadaan siirrettyä junalla ruotsin kautta raideleveyden muuttamiseen kuluvalla summalla. Jatkoyhteys etulinjaan toki bussilla. Päätösten aika on vasta sitten.
- Anonyymi
Ei ole välttmättä järkevää kaventaa raidelevyttä. Kestääkö kapeampi raide esim. panssarivaunudivisioonan kuljettamista?
- Anonyymi
Menee venäläisiin toleransseihin parikymmentä senttiä. Njiet probljem
- Anonyymi
Ydinpommi ei paljoa raideleveyksiä katsele. Jos suomen ja venäjän välille tulisi sota niin tuo olisi silloin naton ja venäjän välinen yhteenotto.
Natollekkaan tuskin merkitsisi mitään 6 miljoonaa suomalaista tuossa vaiheessa mikäli isoilta vahingoilta voitas välttyä vaikkapa neuvottelemalla jotkut rauhanehdot.
- Anonyymi
Haluan mennä junalla Narvikiin, Tukholmaan, Vladivostokiin, Pietsriin ja Pekingiin hih!
- Anonyymi
Narvikiin et aivan vaihdotta pääse mutta olisiko helpompaa Tukholmaan matkata ihan vaan laivalla kuin kiertää junalla jostain Tornion kautta?
Vladivostokiin, Pietariin ja Pekingiin ajetaan venäläisillä junilla esim. Moskovasta kaiken aikaa ja voitaisiin raideleveyksien puolesta ajaa suoraan Suomestakin.
Meiltä ei nyt jostain syystä ole matkustajajunaliikennettä Venäjälle joten yritä muilla keinoin keplotella itsesi ensin vaikka Pietariin ja sieltä sitten eteenpäin, Moskovaan asti vaikka Sapsanilla... - Anonyymi
Saahan sitä seksuaalivähemmistöt HALUTA mutta ei tässä homojen haluamisien mukaan toimita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä seksuaalivähemmistöt HALUTA mutta ei tässä homojen haluamisien mukaan toimita.
Ukrainan denatsikaation onnistuneen loppurynnistyksen jälkeen tulee Suomen vuoro vapautua natsismin ikeen alta.
Suomeen ehkä tulee jälleen kenraalikuvernööri.
Ex.pres. D.Medvedev olisi tähän tehtäään toivottu henkilö, sillä hän on osoittaunut suomiystäväksi lähettäen mm. sirutetun kissan silloiselle Suomen presidentille Tarja Haloselle.
Kenraalikuvernöörin salonkijuna vaatii saman raideleveyden kuin ryssänmaalla.
- Anonyymi
Onneksi Venäjä ei voi kaventaa raiteitaan.
- Anonyymi
Jos olisin Putin, alkaisin vaihtaa Viipurin rataa kapeammaksi, ihan vain pirutta. Ei tarttee oikeast vaihtaakaan, vain alkaa puhumaan siitä.
- Anonyymi
Mikä estää ja toisaalta, mikä onni siihen sisältyy?
- Anonyymi
Persujen höpötystä, nyt sitä rahaa onkin kannatuksen kohotukseen
Mikä meän hallitus on??? Raideleveys muutetaan kallista lystiä. Jos venäjä hyökkää Suomeen niin toivottavasti junilla!
Eihän näin hulluja ideoita keksi kuin meän hallitus kai tulee maksaan veronmaksajille n 20miljardia jos sekään riittää. Tekijäthän meän hallitus hommaa jostain Virosta tai Latviasta. Ei suomalainen kelpaa.- Anonyymi
Euroopassa on vaihtuvatelisiä junia liikenteessä.
Saadaan tännekin, kun kysyntä kasvaa - Anonyymi
https://www.youtube.com/shorts/6kduAGfbx7U
Lisää vaan kiskoja niin siitä pääsevät kaikki junat.- Anonyymi
Vai onko tarkoitus vain estää venäjän junat? Miljardeilla euroilla?
- Anonyymi
Miten junat sitten pysyy kiskoilla?
- Anonyymi
Kaventaminen saataisiin aikaan hitsaamalla kiskot sisäpuolelta leveämmiksi. Junan pyörähän kulkee osin kiskojen sisäpuolella. Se olisi hienon näköinenkin ja varmasti myös tukevampi. Kestäisi kaikki Saksan panssarivaunut. Junissa voisi käyttää leveämpiä pyöriä ja toisen kokoisia myös. Tärinät vähenisivät ja meluhaitta pienisi. Junista saisi nopeammatkin.
- Anonyymi
Olisihan se mellevää, jos suomalaisissa junissa olisi madalletut leveät aluvanteet.
- Anonyymi
Tuhansien kilometrien hitsaaminen tulisi kalliimmaksi kuin laittaa uudet kiskot.
- Anonyymi
Kuinka monta miljardia tämäkin maksaa?
- Anonyymi
Ei sitä tiedä kukaan tarkemmin. Useita kymmeniä miljardeja euroja.
Eilen kerrottiin uutisissa hankkeesta hieman tarkemmin. Tarkoitus olisi rakentaa nykyisen radan viereen toinen kapeampi rata.
Vaikea tuohon on sanoa mitään, mihin sitä kapeampaa sitten tarvittaisiin. Eihän täältä pääse junalla Eurooppaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä tiedä kukaan tarkemmin. Useita kymmeniä miljardeja euroja.
Eilen kerrottiin uutisissa hankkeesta hieman tarkemmin. Tarkoitus olisi rakentaa nykyisen radan viereen toinen kapeampi rata.
Vaikea tuohon on sanoa mitään, mihin sitä kapeampaa sitten tarvittaisiin. Eihän täältä pääse junalla Eurooppaan.Puolet maksetaan EU-rahoituksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puolet maksetaan EU-rahoituksella.
Kaikki Suomen saamat EU-tuet ovat Suomen omia verovaroja, koska Suomi maksaa EU:lle enemmän kuin saa takaisin. Viralliset uutiset EU-tuista ovat siis valheita, milllä tyhmä kansa aivopestään kannattamaan EUuta ja maksamaan lisää veroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki Suomen saamat EU-tuet ovat Suomen omia verovaroja, koska Suomi maksaa EU:lle enemmän kuin saa takaisin. Viralliset uutiset EU-tuista ovat siis valheita, milllä tyhmä kansa aivopestään kannattamaan EUuta ja maksamaan lisää veroja.
Aha, laskuohjelmassasi Suomi maksaa ratatyön EU:lle, joka maksaa sillä ratatyön.
- Anonyymi
Pitäisikö kopiopersujen mennä joukolla lanttumaakarille.
- Anonyymi
No niin , persut alkoivat hyppimään eu pillin mukaan .....
- Anonyymi
Pääsyy muutokseen on EU, joka katsoo, että Suomen poikkeava raideleveys on vapaan kilpailun este. Ulkomaisilla yhtiöillä kun ei tällä hetkellä ole kalustoa, jolla ajaa Suomessa. Huoltovarmuusseikka on vain tekosyy.
- Anonyymi
Omasta aloitteesta se halutaan muuttaa kapeammaksi. Ennen Venäjän hyökkäämistä Ukrainaan ja liittymistämme Natoon jo päätettiin olla muuttamatta raideleveyttämme, mutta maailman muututtua nyt päätettiin muuttaa se raideleveys.
- Anonyymi
Ratatyöt ja ratahanke on jo ulkoistettu ulkomaille ei tarvi enää muuta kuin allekirjoittaa.
Kestävyysvajetta saadaan lisää ja siten on helpompi saada asioita lävitse, kun köyhän ei parane valittaa!
10 miljardia kiskoihin ja vaunuihin saman verta.
Ei kaikkia saa kansalle sanoa, sitten vasta kun on pakko. Kaikki seisoo kuin lerppa.
Kyllä kansa maksaa! Kyllä kansa tietää mistä narusta vedetään!- Anonyymi
Velkahallituksella ”rahaa riittää”.
- Anonyymi
Paljonko menee rahaa korruptiolle?
- Anonyymi
Kalliiksi tulee. Parempi alkajaisiksi repiä itänaapurin puolelle menevät ratakiskot ylös maasta 50 km matkalta.
Kapearaiteisuuden hyöty on siinä että Norjan ja Ruotsin puolelta
saadaan kuljetettua s-kalustoa nopeasti Suomen puolelle. Ja muutenkin huoltovarmuuden kannalta tärkeä asia jos merenkulku on estynyt.- Anonyymi
Pääseehän Ruotsista ja Norjasta nytkin Suomen puolelle junat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääseehän Ruotsista ja Norjasta nytkin Suomen puolelle junat.
Pääseehän ne, kunhan vaan ajavat. Voi sitä ajaa toisen puolen pyörät ilmassa.
- Anonyymi
LOULOU ei tule niitä rahojaan EU:sta saamaan, koska instanssi PA. Veronmaksajat ei niitä rahoja maksa, koska ajatus älytön.
- Anonyymi
Toivottavasti ei muuteta kuin korkeintaan itärajalla ja palautetaan enalleen kun boikotit ovat poistuneet ja kauppa venäjän kanssa alkaa taas.
Olisi hyvä tietää kuinka paljon ollaan hävitty boikottien kanssa. - Anonyymi
Eihån saatu rahoja tunnin junaankaan, kun sekin ajatus älytön. Sen jälkeen nousi kunnat kapinaan.
- Anonyymi
Toisen pyörän alle sovitin jonka kuurnitus sopii uuteen raiteeseen.
- Anonyymi
Raideleveyksien ero on 89 mm, ehdottamasi menettely ei onnistu eikä se onnistu siksikään että kyseessä on pyörä joka pyörii ja sen sovittimen olisi mahduttava siihen tilaan, kiertämään sieltä yläpuoleltaan jne. , ei käy...ja niinkin siinä taitaisi käydä että tuo ero on ikävästi juuri sellainen, että noin menettelemällä sen sovitinpyörän (vanhan pyörän) harjakohta osuisi pahimmoilleen keskelle kiskoa ja kallistaisi luonnottomasti koko vehkeen, eli olisi tehtävä ihan uusiksi toinen puoli pyöristä...
Mutta siirtämällä toista kiskoa suunnilleen oman leveytensä verran sisäänpäin homma hoituisi, tosin silloin juniin olisi myös tehtävä muutoksia. On junia joissa voidaan vaihtaa teliä ja siirtyä toiselle raideleveydelle kuormiakaan vaunuista purkamatta mutta en tiedä ovatko ne junat jotenkin jo valmistettaessa tähän suunniteltu ja tarkoitettu vai voitaisiinko se telinvaihto tehdä ihan normijunille..?
Ikäväähän tässä olisi sekin, että kun tulevaisuudessa Venäjä tulee olemaan Suomen suurimpia kauppakumppaneita, nykyinen hyvä rautatietilanne menetettäisiin ja taas olisi tehtävä lisää ja lisää jotain kallista erikoiskalustoa.
- Anonyymi
Raideleveyden muutos, kallioon louhittu hiilikellari ja tukholma tunneli ovat järjellä, ja taloudellisesti ajateltuna yhtä nerokkaita hankkeita, kuin Ceasescun palatsi. Suuruuden hullujen ihmisten täysin äly vapaita ja älyttömän kalliita hankkeita. Moisia hankkeita ei voi perustella millään muulla, kuin mielen vikaisuudella.
- Anonyymi
Jos EU maksaa kokonaan raideleveyden muutoksen, niin on kannatettavaa, mutta muutoin ei mitään järkeä.
- Anonyymi
Tarvii siirtää vain toista kiskoa vähän lähemmäsi sitä toista. Tosin saattaa tulla polittinen konflikti siitä kumpaa kiskoa siirretään ja kumpi jää paikalleen.
- Anonyymi
Entä kalusto?
- Anonyymi
Koko muutostyön ajan pitää pystyä käyttämään rataverkkoa, siinä on melkoinen logistinen haaste.
- Anonyymi
Kyse on vain Länsi-Euroopan bisnesmiesten halusta päästä Suomeen rakentamaan uutta rataa ja infraa. Lisänä tietenkin myös päästä hallitsemaan Suomen junaliikennettä.
Parasta, kun ei lähdetä mukaan tuohon touhuun. Siinä menee omat ja varastetut.- Anonyymi
Moskovan papukaija toistaa.
- Anonyymi
Juu ei lähdetä mukaan. Tuo työllistäisi tuhansia.. Tulisi hiki ja kädetkin voisi sotkeentua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moskovan papukaija toistaa.
Onkos Baltian mailla euroopoalainen raideleveys? Ei ole, ei.
- Anonyymi
Junalla eivät tänne kuitenkaan pääse vaikka tyhmyyksissään Suomi rataleveyden muuttaisi.
- Anonyymi
10 miljardia talousarvio, joka kasvaa ainakin viitentoista, koska voitelurahaakin tarvitaan. Aivan typerä ajatus, ellei junarataa sitten jatketa itämeren alla eurooppaan. Itseään sahataan taas nilkkaan, kun Nato avaa toisen rintaman Suomen kautta, niin joukkoja ei saada kuljetettua itärajan ylitse enää. Miksiköhän Suomessa sotien aikaan käytettiin samankaliiberisia aseita kuin Venäjällä? Juuri siksi, että ne olivat yhteensopivia sotasaalisaseiden kanssa. Nykyisinhän ollaan siirrytty natoyhteensopiviin tarvikkeisiin armeijassa, joka tarkoittaa sitä, että jo etukäteen tiedetään, että häviämään tullaan, eikä haluta, että Venäjä saa yhteensovitettua sotasaaliit omiinsa. Tähän näyttää myös tuo raideleveyden muuttaminenkin tähtäävän. Eli oletuksena on, että turpiin tulee ja rajusti. Sitäpaitsi, entäs ne tuhannet tai kymmenettuhannet junavaunut, joissa jokaisen teli pitää rakentaa uusiksi? Kysehän ei siis ole pelkästään raiteista!
- Anonyymi
Vanhanaikainen tapa ajatella 2020-luvulla, ettäkö raideleveydellä olisi jotain sotilaspoliittista merkitystä. Nyt kaikki vain Suomessa halutaan nähdä sotilasstrategin silmälasien lävitse.
Jo ensimmäisessä ja toisessa maailmansodassa Saksan ja Venäjän/Neuvostoliiton raideleveydet olivat erilaisia. Se ei estänyt saksalaisia edetessään muuttamaan Venäjän raideleveyttä omille junilleen sopivaksi, ja venäläisten vallatessa maataan takaisin heidän pioneerinsa muuttivat raiteet taas takaisin. Sodankäynti oli jo tuolloin muutakin kuin korpisoturien räiskintää, kuten meidän pakkosyötetystä "Tuntemattomasta sotilaasta" voisi kuvitella, vaan määrätietoista pioneerien uurastusta.
Olisiko Suomi pystynyt hidastamaan neuvostojoukkojen etenemistä Kannaksella kohti Viipuria, jos olisi aiemmin ehtinyt tuhota Kannaksen rautatierakenteet? Ehkä vähän. Kuinka paljon niitä ehdittiin tuhota, ennen kuin venäläiset kuitenkin rynnistivät pitkin kiskoja Viipuriin?
Oli miten oli, tällä hetkellä Kannaksen rataverkko lienee aika hyvässä iskussa palvellessaan reittejä Venäjän tärkeisiin öljysatamiin Viipurissa ja Koivistolla:
https://yle.fi/a/3-7356559
Vladimir Medinskin kaltaisten isovenäläisten imperialistien puheista päätellen Venäjän kohteena voisi olla myös Kotkan ja Haminan satamien saaminen Venäjän öljynviennin käyttöön.- Anonyymi
Ei kai Kotkan tai Haminan satamien kautta kannata venäläistä öljyä maailmalle viedä?
Onhan niitä satamia Suomenlahden pohjukassa vaikka kuinka monta. Niihin tulee öljy putkia pitkin, ei kannata lastata junaan satamassa ja purkaa taas toisessa satamassa.
- Anonyymi
Jospa pidettäisiin VR edes nykyisellään kannattavana sen sijaan, että keksittäisiin sille lisää turhia rahareikiä.
- Anonyymi
Suomi on niin irrallaan muusta EUsta että ei mitään järkeä. Jos leveyttä muutetaan niin tehtäisiin sitten todella leveät niin saadaan nopeushyötyäkin. Espanjassa ja Portugalissakin on omat leveydet, hieman isommatkin kuin meillä.
- Anonyymi
Porataanko nyt sitten se tunneli Tallinnaankin ja sitä kautta liitytää eurooppalaiseen raideleveyteen?
Mikä muuten on raideleveys Virossa, ettei vain sama neuvostoliittolainen?
Mutta jos on, ei se mitään. Suomi vaihtaa raideleveyden Virossakin ja hankkii sinne uudet veturit ja vaunut mitkä sopii.
Tai sittenhän siitä ei päästä kuin Latviaan, ja sekin täytyy muuttaa. No tehdäänhän me helposti Latviankin rautatiet.
Ja asitten ollaan Liettuassa. Ja sama homma, Suomi vapauttaa nekin rautatiet.
Ja niin ollaan vihdoin Puolassa jossa on ihanat 1435 mm raideleveydet.
Suomi hoiti - kyllä kannatti! - Anonyymi
No jos sovitin, niin ilmeisesti voi käyttää sekä leveää, että kapeaa raidetta. Jolloin alkuperäinen ajatus häviää.
- Anonyymi
Juuri näin pitäisi tehdä.
- Anonyymi
Ihan tärähtänyt suunnitelma, enkä usko että tullaan toteuttamaan. Pohjois-Suomeen on kyllä ihan fiksua rakentaa NATO- yhteensopiva rata Ruotsista ja Norjasta, mutta koko Suomen rataverkon raideleveyden kaventaminen tulee kyllä kaatumaan suuriin käytännön ongelmiin!
- Anonyymi
Nato-kuljetusten pitää kulkea sujuvasti eteläiseenkin Suomeen ja varsinkin.
- Anonyymi
Käytännön ongelmat ovat ratkottavissa mutta rahan puute ei...Ja toisaalta, onhan sekin yksi käytännön ongelma...
Ajatellaanpas mitä kaikkia (lisä)kustannuksia Suomelle on tulossa: EU:n uuden jättiläisyhteisvelan takaaminen, oman valtion puolustusmenojen nostaminen 2,5 %:sta 5 %:n BKT:sta erään hra Trumpin vaatimuksesta ja sitten muka jostain kyettäisiin kaivamaan muutama kymmenen miljardia junaratoihin upotettavaksi, ihan telemätön paikka rahanpuutteen takia...
- Anonyymi
Suomen pitää olla niin itsenäinen, että sen junanratojen raideleveysi pitää olla 2m eikä mikään kopio neukuista tai EUsta.
- Anonyymi
Itseasiassa vain Suomessa ja Virossa raideleveys on 1524 mm, Venäjällä se on 1520 mm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseasiassa vain Suomessa ja Virossa raideleveys on 1524 mm, Venäjällä se on 1520 mm.
Amerikkalainen teki Venäjälle 1800-luvulla 1524 mm raideleveyden, mutta heillä se on vaan ajan kuluessa päässyt muuttumaan kun heillä toleranssit on mitä on.
- Anonyymi
Tuskin tulee muuttumaan ihan äkkiä, maksellaan nyt konsulteille ensin muutama miljoona ja todetaan taloudellisesti kannattamattomaksi. Ei sen raiteen hävittäminen tarvittaessa kestä kauhean kauan aikaa. Sehän lähtee kuin hauki rannasta tarvittaessa sanoisi pspion.
- Anonyymi
EU haluaa viedä hyvät urakat keskieurooppalaisille firmoille ja kaiken lisäksi viedä Suomen laideliikenteen muutoksen mukana.
Ei pidä uskoa kaikkea, mitä EU:sta tulee.
Jos syynä on ajateltu puolustuksellinen syy, niin eihän sekään ole totta. Liikenne sujuu Norjasta ja Ruotsista aivan hyvin nykyiselläänkin.
Jos pelätään, että Venäjä hyödyntäisi Suomen rautateitä maahan tunkeutumisessa, niin voihan rataa laittaa kerälle rajalta riittävän matkan.
Tämä on pelkästään tekemällä tehty ongelma.- Anonyymi
Ei Venäjä voi hyödyntää ainakaan omalla junakalustollaan nytkään Suomen rataa, moneenko kertaan se pitää toistaa ettei venäläisellä kalustolla mahdu ajamaan Suomen radoilla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Venäjä voi hyödyntää ainakaan omalla junakalustollaan nytkään Suomen rataa, moneenko kertaan se pitää toistaa ettei venäläisellä kalustolla mahdu ajamaan Suomen radoilla!
Miksi ei mahdu? Kun heillä on 4 mm kapeampi. Mahtuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei mahdu? Kun heillä on 4 mm kapeampi. Mahtuu.
Pyörien harjakohta kulkee kiskon sisäpuolella, siksi ei mahdu, poikkeapa joskus vilkaisemassa junaa! Siksi Moskovaan ja Pietariin ajavat matkustajajunat olivat mitoitettu Suomen raiteille sopiviksi ja Pietariin ajanut Allegro saattoi vipeltää noin 200 km/h nopeudella...
Tornio- Haaparanta välillä on käytössä ns. limitetty kiskojärjestely mutta siinäkin on ongelmansa laajempaa käyttöä ajatellen. Ensinnäkin tarvitaan joka tapauksessa kaksi uutta kiskoparia ja toisekseen vaihdekohdat tulevat ongelmiksi haarautumiskohdissa kun vielä varsinkin matkustajajunilla haluttaisiin ajaa aina vain lujaa.
Tuo limityskin em. tapauksessa mahdollistaa vain suomalaisten junien ajamisen Haaparantaan asti ja ruotsalaisten junien ajamisen Tornioon asti.
Suomen junakalustolla voidaan nyt ajaa vaikka Vladivostokiin tai Pekingiin, olisi tulevaisuutta ajatellen typerää pilata sitä saumaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörien harjakohta kulkee kiskon sisäpuolella, siksi ei mahdu, poikkeapa joskus vilkaisemassa junaa! Siksi Moskovaan ja Pietariin ajavat matkustajajunat olivat mitoitettu Suomen raiteille sopiviksi ja Pietariin ajanut Allegro saattoi vipeltää noin 200 km/h nopeudella...
Tornio- Haaparanta välillä on käytössä ns. limitetty kiskojärjestely mutta siinäkin on ongelmansa laajempaa käyttöä ajatellen. Ensinnäkin tarvitaan joka tapauksessa kaksi uutta kiskoparia ja toisekseen vaihdekohdat tulevat ongelmiksi haarautumiskohdissa kun vielä varsinkin matkustajajunilla haluttaisiin ajaa aina vain lujaa.
Tuo limityskin em. tapauksessa mahdollistaa vain suomalaisten junien ajamisen Haaparantaan asti ja ruotsalaisten junien ajamisen Tornioon asti.
Suomen junakalustolla voidaan nyt ajaa vaikka Vladivostokiin tai Pekingiin, olisi tulevaisuutta ajatellen typerää pilata sitä saumaa.Suomessa kuljetetaan tavaraa valtaisat määrät venäläisellä vaunukalustolla. Toimii oikein hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörien harjakohta kulkee kiskon sisäpuolella, siksi ei mahdu, poikkeapa joskus vilkaisemassa junaa! Siksi Moskovaan ja Pietariin ajavat matkustajajunat olivat mitoitettu Suomen raiteille sopiviksi ja Pietariin ajanut Allegro saattoi vipeltää noin 200 km/h nopeudella...
Tornio- Haaparanta välillä on käytössä ns. limitetty kiskojärjestely mutta siinäkin on ongelmansa laajempaa käyttöä ajatellen. Ensinnäkin tarvitaan joka tapauksessa kaksi uutta kiskoparia ja toisekseen vaihdekohdat tulevat ongelmiksi haarautumiskohdissa kun vielä varsinkin matkustajajunilla haluttaisiin ajaa aina vain lujaa.
Tuo limityskin em. tapauksessa mahdollistaa vain suomalaisten junien ajamisen Haaparantaan asti ja ruotsalaisten junien ajamisen Tornioon asti.
Suomen junakalustolla voidaan nyt ajaa vaikka Vladivostokiin tai Pekingiin, olisi tulevaisuutta ajatellen typerää pilata sitä saumaa.Niin, pitää olla vaihtuvaleveyksiset akselistot, jotka ovat käytössä Euroopassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörien harjakohta kulkee kiskon sisäpuolella, siksi ei mahdu, poikkeapa joskus vilkaisemassa junaa! Siksi Moskovaan ja Pietariin ajavat matkustajajunat olivat mitoitettu Suomen raiteille sopiviksi ja Pietariin ajanut Allegro saattoi vipeltää noin 200 km/h nopeudella...
Tornio- Haaparanta välillä on käytössä ns. limitetty kiskojärjestely mutta siinäkin on ongelmansa laajempaa käyttöä ajatellen. Ensinnäkin tarvitaan joka tapauksessa kaksi uutta kiskoparia ja toisekseen vaihdekohdat tulevat ongelmiksi haarautumiskohdissa kun vielä varsinkin matkustajajunilla haluttaisiin ajaa aina vain lujaa.
Tuo limityskin em. tapauksessa mahdollistaa vain suomalaisten junien ajamisen Haaparantaan asti ja ruotsalaisten junien ajamisen Tornioon asti.
Suomen junakalustolla voidaan nyt ajaa vaikka Vladivostokiin tai Pekingiin, olisi tulevaisuutta ajatellen typerää pilata sitä saumaa.Mahtuu se venäläinen hyvin suomalaiselle 4 mm leveämmälle kiskovälille, mutta suomalainen juna ei mahdu venäläiselle 4 mm kapeammalle kiskovälille.
Allegroon laitettiin kompromissina näiden kahden kiskoleveyden väliin asettuva 1522 mm, joka on 2 mm vähemmän kuin Suomessa ja 2 mm enemmän kuin Venäjällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Venäjä voi hyödyntää ainakaan omalla junakalustollaan nytkään Suomen rataa, moneenko kertaan se pitää toistaa ettei venäläisellä kalustolla mahdu ajamaan Suomen radoilla!
Tosi hyvin mahtuu nykyisinkin, ei mitään vaikeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörien harjakohta kulkee kiskon sisäpuolella, siksi ei mahdu, poikkeapa joskus vilkaisemassa junaa! Siksi Moskovaan ja Pietariin ajavat matkustajajunat olivat mitoitettu Suomen raiteille sopiviksi ja Pietariin ajanut Allegro saattoi vipeltää noin 200 km/h nopeudella...
Tornio- Haaparanta välillä on käytössä ns. limitetty kiskojärjestely mutta siinäkin on ongelmansa laajempaa käyttöä ajatellen. Ensinnäkin tarvitaan joka tapauksessa kaksi uutta kiskoparia ja toisekseen vaihdekohdat tulevat ongelmiksi haarautumiskohdissa kun vielä varsinkin matkustajajunilla haluttaisiin ajaa aina vain lujaa.
Tuo limityskin em. tapauksessa mahdollistaa vain suomalaisten junien ajamisen Haaparantaan asti ja ruotsalaisten junien ajamisen Tornioon asti.
Suomen junakalustolla voidaan nyt ajaa vaikka Vladivostokiin tai Pekingiin, olisi tulevaisuutta ajatellen typerää pilata sitä saumaa.Kirjoitat junan pyöristäkin väärinpäistä totuutta idän piikkiin.
Tietenkin mahtuu kulkemaan kun pyörien harjakohta kulkee kiskon sisäpuolella, mutta jos pyörien harjakohta kulkisi kiskon ulkopuolella niin sitten ei mahtuisi.
https://images.app.goo.gl/CA5tcbYEYJ3z7gxt8 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtuu se venäläinen hyvin suomalaiselle 4 mm leveämmälle kiskovälille, mutta suomalainen juna ei mahdu venäläiselle 4 mm kapeammalle kiskovälille.
Allegroon laitettiin kompromissina näiden kahden kiskoleveyden väliin asettuva 1522 mm, joka on 2 mm vähemmän kuin Suomessa ja 2 mm enemmän kuin Venäjällä.Älä puhu p_skaa, Suomen junat sopivat Venäjän raiteille mutta ei toisinpäin.
Allegrot sekä Sibeliukset ja Repinit ym. on sovitettu Suomen raideleveyden mukaan... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä puhu p_skaa, Suomen junat sopivat Venäjän raiteille mutta ei toisinpäin.
Allegrot sekä Sibeliukset ja Repinit ym. on sovitettu Suomen raideleveyden mukaan...Miksi itse puhut paskaa. Väitteesi on ainoastaan typerä.
Venäjän junat sopii Suomen 4 mm leveämmälle raideleveydelle.
- Anonyymi
Kyllä. Tiivistit kaiken oleellisen.
- Anonyymi
Raideleveys oikeaksi ja myös lehmän pierut kuriin
Tämä maailma on menossa niin hulluksi, että tässä ei kohta meinaa pysyä enään mukana...
https://youtu.be/e_8bTdvMI5U?t=315 - Anonyymi
Turkkusen juna tulee vanhoilla leveyksillä Turku-Hrlsinki-Pietari-Moskova-Peking international 1 vko only suuntaansa.
- Anonyymi
Onko sulla rahaa siihen touhuun. Ei ole, sen maksaa Suomalaiset veronmaksajat. Lisäksi siihen tulee junien ja vaunujen uudelleen teko.
Mutta Suomi on mestari hölmöläisten touhuissa.
Sama kuin oli posti itella posti vaihdos, mitä hyötyä oli, ei mitään
Suomalaiset on kuin ryssiä, ei järkee missään. - Anonyymi
Suomen nykyinen raideleveys on itse asiassa hyvinkin länsimainen. Rautatiesuunnittelijat tulivat Venäjälle Yhdysvalloista ja niinpä jenkkien etelävaltioiden silloinen raideleveys, viisi jalkaa on yhä käytössämme.
- Anonyymi
Ei se ole ollut länsimainen leveys enää 140 vuoteen, USA:ssa se raideleveys muutettiin 1880-luvulla.
- Anonyymi
Lulu vois mennä vapaaehtoisesti lapion varteen.0is persustakin hyötyä
- Anonyymi
Taitais selkä tulla pipi.
- Anonyymi
Tarkoitus aloittaa muutostyö pohjoisesta alkean, eli etelästä pohjoiseen matkaavat junat jämähtävät sitten raiteille jossain vaiheessa, kun raiteet kapenee?
Jos tämä raideleveys on niin vaikeaa päätää, niin eikö olisi parempi poistaa kokonaan toinen raide? Onhan niitä yhtä hulluja ideoita täällä Suomessa tehty ennenkin ja ihan vastaavia hulluja ideoitahan tämä kaventaminenkin on.- Anonyymi
Niinpä, kaikkein nopeimmat junat taitavat kulkeakin yhden kiskon varassa ja osin leijumalla.
- Anonyymi
Etelä-eurooppa maksaa koko lystin.
- Anonyymi
Ratikalla Turkuun.
- Anonyymi
Vajaaälyisen aloitus tai trollin. Veikkaan jälkimmäistä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291