Raideleveys muuttuu

Anonyymi-ap

Suomen rautateiden rataleveys kapenee tulevaisuudessa. Jälleen uusi keskisormi venäjän suuntaan.

Onko ketällä vankkaa dataa, miten raideleveyden kavennus käytännössä tapahtuu? Kaivetaanko rata pölkkyjä ja kiskoja myöten ylös ja uusiksi vai riittääkö jonkinlainen sovitin kiskojen kiinnittämiseen?

Kiskothan on hitsattu kiinni toisiinsa, joten urakka on melkoinen.

80

440

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei haittaa ämpärijonossa Suomen perikato. Siitäs sait Putin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja suomalaiset lakkaavat hengittämästä samaa ilmaa venäläisten kanssa. Ihan totta.


    • Anonyymi

      Neuvostovenäjä painosti kovasti Puolaa muuttamaan raideleveyden heidän hyökkäyskäyttöön sopivaksi. Sattumoisin urakka ei oikein edennyt.

      Eipä nyt hätäillä. Pohjanlahden pohjukkaan voi rakentaa tarvittaessa pätkän rinnakkaisia raiteita. Kyllä se tavara liikkuu vaunusta toiseen nykykalustolla.

      • Anonyymi
        UUSI

        Nimenomaan, pätkä rinnakkaisia raiteita, vaikka Ouluun asti ja toiseen suuntaan Rovaniemelle. Näihin voi tehdä uudelleenlastauslaitureita vaikka satoja kilometreja. Ja riittävän osaavaa työvoimaa löytyy omasta maasta runsaasti, jos se vain saataisiin sohvalta ylös.


    • Anonyymi

      Eikö se käy niin kätevästi, kun irrotetaan toinen raide, ja ajetaan kapeammalla junalla, niin se siirtää automaattisesti sen irti olevan raiteen oikeaan kohtaan.

      • Anonyymi

        Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.

        Tuollainen on Saksassa. Kahdella kiskolla liikennne molempiin suuntiin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitetään juna, joka kulkee yhdellä raiteella.

        Mieluiten sillä vasemmalla.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen on Saksassa. Kahdella kiskolla liikennne molempiin suuntiin.

        Pienenä sain kuvakirjan, jossa esiintyi Wuppertalin yksiraiteinen rautatie. Hassu nimi kaupungilla, joten jäi mieleen.


    • Anonyymi

      Tämä on taas niitä aivopieruja, joita tutkitaan perinpohjin useamman kymmen miljoonan budjetilla.

      Päätetään, että projekti aloitetaan viimeistään vuonna 2039. Ellei olosuhteet muutu merkittävästi. Ja nehän muuttuu.
      Sitten niille käy kuin Petterin tunnin junalle eli ne haudataan.

      Aikoinaan historian tutkijat kaivaa nuo aivopierut esiin ja hämmästelee ihmisten loputonta typeryyttä.

      Kuten Einstein sanoi, "Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma." (Wikisitaatit)

      • Anonyymi

        Älä nyt edes kuvittele mitkään kustannukset olisivat liian suuria maksettaviksi Suomen nykypäättäjien poliittisesta mielenrauhasta. Varsinkin kun suomalaismedia on pitkään laiminlyönyt tehtäväänsä vallan vahtikoirana.


      • UUSI

        Toisaalta on niin, ettei Venäjällä ole mitään oikeutta Suomen rautateitten leveyteen, vaan päätämme siitä itse.


    • Anonyymi

      Raideleveyskö muuttuu?

      ” Päivä Räsänen (kd) ilmestyi päivityksen alle kommentoimaan tapahtunutta.
      – Otan osaa kohdussasi kasvaneen lapsesi kuoleman johdosta. Niin surullista, Räsänen aloitti.
      Hän tarttui nimenomaisesti Merelän postauksen kohtaan, jossa Merelä oli puhutellut abortoimansa alkion sielua. Merelä oli ensin kuvaillut, miten hänen ja uuden miesystävän tapaamisen jälkeen uusi sielu tahtoi liittyä heidän yhteisöönsä. Merelä kertoi postauksessaan, että hänen piti sanoa tälle sielulle: ei vielä rakkaani, ei vielä.
      Juuri tähän kohtaan Räsänen tarttui.
      – Jokainen lapsi on ainutkertainen yksilö – ei pelkkä sielu, jonka voisi siirtää toiseen kehoon. Moni kantaa abortista syvää syyllisyyttä – lapsen elämän lopettamista katuville on tarjolla ihana armon sanoma: Jeesus on ristinkuolemallaan sovittanut kaikki synnit, myös lapsen surmaamisen. Toivon sinulle kaikkea parasta elämääsi!
      Pääsääntöisesti Merelän someseuraajat jakoivat myötäsukaisia ja tsemppaavia kommentteja postaukselle, joka markkinoi Merelän podcast-jaksoa: Abortti, joka syntyi rakkaudesta.” IL 13.5.2025
      Ratkaisu: ”lapsen surmaaminen” vedoten naisten oikeuksiin murhata puolustuskyvytön jo äitinsä kohdusta lapsi samaan aikaan kun yksinhuoltajuuskiistoissa lapset naisvallassa: oikeuslaitoksen ja sosiaalihuollon feministisoimisessa ohjataan avioeroprosessissa naisille. Se on karkeassa ja röyhkeässä ristiriidassa sen oikeusperiaatteen kanssa, jossa naiset perustelevat feministikollegioissaan oikeusasteissa ns. lasten edun mukaista toimintaansa. Tuo menettely paljastaa naisten itsekkyyden asteen. Naisoikeuksien nimissä voi vaikka tappaa tai murhata, ja se luokitellaan humaaniksi oikeudeksi. Ei ole ihme jos tuossa ilmapiirissä suomi on myös nuorten itsemurhatilastojen kolmanneksi huonoimmalla sijalla koko maailman valtioita luokiteltaessa. Suomessa on feministivalta, woke-kulttuuri känselöintimenetelmineen, eli porukalla yhteiskunnllinen eriarvoistaminen jne. Sekö on hyvyyttä, jota on puolustettava Euroopan henkisenä perintonä ja kansallisaarteena? HALOO! Missä ovat lasten oikeudet? Missä ovat miesten oikeudet?

      • UUSI

        Melkoista sotkua tuo postaus, mutta voisi olla fiksua tutkia, löytyisikö lakipykälää, jonka nojalla voisi tehdä rikosilmoituksen siitä että Päivi selvästi syyttää abortin tehneitä murhaajiksi.


    • Anonyymi

      Käy kuin se kivikautisen kivenhakkaajan DNA:n mainoksessa, kun koko ruljanssi on tehty, ruski valtaa maan ja sitten palataan nykyiseen raideleveyteen ;-)

      • UUSI

        Eipä ainakaan junilla tuo joukkojaan sitten. 😏


      • Anonyymi
        UUSI
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Eipä ainakaan junilla tuo joukkojaan sitten. 😏

        Junaradat saadaan tuhottua erittäin nopeasti kummaltakin taholta. NYT VÄHÄN JÄITÄ HATTUUN! kustannusarviot raiteiden muuttamiseksi ovat niin paljon ,että Suomi menee
        selvitystilaan ja holhouksen alaiseksi.


    • Anonyymi

      Lopulta yhtä viisasta kuin liikennemerkkien sukupuolineutraalisuus.
      Meillä on jo raiteet ja kalusto, käytetään raha kunnossapitoon.
      Säästyneet rahat voidaan käyttää muuhunkin.

      EU antaa rahaa korkeintaan 50-50 eli puolet.
      Sekin on lopulta meidän rahaa.

      • Anonyymi

        Ei ne mitään raideleveyttä muuta. Puhetta kyllä piisaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne mitään raideleveyttä muuta. Puhetta kyllä piisaa.

        Kremlin propagandaa koko ankka.


      • Anonyymi
        UUSI

        En usko ,että EU antaa mitään alistetulle Suomelle. Rahat kuuluu EUlle. E mme ole saamassa sieltä rahaa kuin vähemmän mitä annamme. Suomi on rikas maa kuka niin sanoi?


    • Anonyymi

      Vaihtuvalevyiset vaunujen akselistot. Sitä käytetään Euroopassa, jossa on käytössä useita raideleveyksiä.
      Mutta tämäkin vain niissä vaunuissa, joilla ajetaan Ruotsin puolelle. Vetureiden akselistot voivat olla ennallaan. Vaihdetaan veturi rajalla.
      On aivan hölmöläisten hommaa lähteä muuttamaan raideleveyttä koko rataverkossa. Maksaa kymmeniä miljardeja, ellei jopa yli 100 mrd euroa. Kallis ja tarpeeton toimenpide.

    • Anonyymi

      Meillä lennetään magneettijunalla
      se on aina ajassa
      t. hirohito kawasaki
      Ja- Pan

    • Anonyymi

      Tarvitaan raiteitten kiillottajia enemmän. Päättyneet on päivät, jolloin teit sä miten vain
      Päättyneet on päivät oppipoika olostain
      Kestäneet ei kaiteet enää leikkikehässäin
      Kiiltävät on raiteet, jotka löysin edestäin
      Zai zai zai zai
      Zai zai zai zai
      Zai zai zai zai
      Zai zai zai zai

      • Anonyymi
        UUSI

        ti-ti-di-di-di


    • Anonyymi

      AKT suuttuu jos Suomesta saadaan yhteys Euroopan rataverkkoon

      • Anonyymi
        UUSI

        Katso hyvä ihminen karttaa. Koko Suomen raideleveyden muuttaminen haaveillen yhteydestä eurooppalaiseen rataverkkoon pitäisi siinä vaiheessa alkaa tuntua pöljältä.

        Jos ei ala, niin tiedoksi, että on junia, joissa renkaiden leveyttä voi säätää raideleveyden mukaan.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso hyvä ihminen karttaa. Koko Suomen raideleveyden muuttaminen haaveillen yhteydestä eurooppalaiseen rataverkkoon pitäisi siinä vaiheessa alkaa tuntua pöljältä.

        Jos ei ala, niin tiedoksi, että on junia, joissa renkaiden leveyttä voi säätää raideleveyden mukaan.

        Tiedoksi, että junissa ei ole renkaita vaan teräspyörät.


    • Anonyymi

      No ei suutu
      ja jos suuttusi
      niin mitä sitten ?
      Kuskeista on jo nyt huutava pula.
      Ja ei se junakaan ilmaiseksi kulje.

    • Anonyymi

      Venäjän rajan läheisyydessä olevilta rautateiltä raiteet ”umpirusetille”, niin sillähän pysäytetään idän junaliikenne. Jatketaan Suomen puolella nykyisillä, vain Suomen länsipuolella raiteet kavennetaan huoltovarmuuden vuoksi Euroopan kanssa yhteneväisiksi.

      • Anonyymi
        UUSI

        Miksi idän puolella junaliikenne pitäisi pysäyttää? Emme saa nikkeliä Harjavallan tehtaille tai edes lannoitteita maahan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi idän puolella junaliikenne pitäisi pysäyttää? Emme saa nikkeliä Harjavallan tehtaille tai edes lannoitteita maahan.

        Sitte ollaa ilman. Idästä ei tarvita mitään!


    • Anonyymi
      UUSI

      Kannattas nyt unohtaa nuo juna-asiat, kun niistä ei mitään tule. Lähitiessä kamala kuoppa. Yksi Helsingin valtaväylistä. Tiet piti hoitaa superkuntoon. Muutosta ei ole näkynyt.

    • Anonyymi
      UUSI

      Aivan huuhaata koko juttu. Hallitus ei ymmärrä tätä asiaa, vaan mennään mukaan aivan utopistisiin ajatuksiin. Tämä on niin yksinkertainen asia kuin olla ja voi.
      Miksi hallitus ei kysy kansalta?

    • Anonyymi
      UUSI

      Mikä ihmeen keskisormen näyttö? Kai Suomi saa valita juuri sen leveyden kuin itse parhaaksi katsoo.

      • Anonyymi
        UUSI

        Suomi voi laittaa ihan oman leveyden. Eipähän ulkomaalaiset pääse sitten junalla tänne.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi voi laittaa ihan oman leveyden. Eipähän ulkomaalaiset pääse sitten junalla tänne.

        Tuopa onkin oiva tapa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Upeaa; Toimivasta - kick backien tähden - toimimaton.
      Suomen WEF-jonestownitusta Murphyn Lain -putkessa.
      Mtn uutta AurinKon alla, taaskaan

    • Anonyymi
      UUSI

      Enpä ole pitkään aikaan mitään yhtä typerää kuullut. Ja paljon typeryyksiä olen kullut viime aikoinakin.

    • Anonyymi
      UUSI

      Nykyisin kun junissa säätyvät akseli leveydet niin mitä tuo hyödyttää radan leveyttä muuttaa.

      Tai sitten voi pistää jo valmiiksi juniin tupla pyörästön. Ei tarvi edes hidastaa jos raide leveys edessä muuttuu.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ukrainan sota loppuu, vähän aikaa nikotellaan ja sitten tehdään jo uusia YYA-sopimuksia Venäjän kanssa. Kauttakulkuliikenne itäisen Suomenlahden satamien kautta lisääntyy ja metsäteollisuuden puukuljetukset Venäjältä käynnistyvät taas täydellä volyymilla. Onneksi Lulu ei vielä ehtinyt repiä vanhoja raiteita.

    • Anonyymi
      UUSI

      Suomalaisia veronmaksajia kohtaan se keskisormi taitanee viisoa, koska vähintään 10
      miljardin rahareikä tiedossa. Mikäli näiden "kustannusarvioiden paikkansapitävyys" on samaa taattua luokkaa kuin aiemminkin, saadaan valmistautua rutkasti suurempaan "mustan aukon rahareikään". Juu, natokin piti kuulemma olla ihan halpa, vai mites se menikään?

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nato-jasenyys-maksaisi-40-miljoonaa-euroa-vuodessa/4972786

      Mitä TODELLISTA hyötyä? Taitaa olla pelkkää kallista haihattelua...

    • Anonyymi
      UUSI

      Käytännössä lisätään kolmas raide jonka etäisyys keskimmäisestä on eu-standardin mukainen.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei mahdu kolmatta keskelle.
        Vaikka mahtuisikin, ei betonisia ratapölkkyjä voi lyhentää


    • Anonyymi
      UUSI

      Ja hintalappu ainakin 5 mrd euroa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei riitä,jos koko suomen rataverkon raideleveyttä kavennetaan.
        Hintalappu vähintäänkin 10 miljardia,jos riittää sekään.

        Eikös se kuningas EU aikoinaan päätti,että.
        Linja-autoja pitää lyhentää metrin verran,otetaan se takapenkki pois.

        Sitten kuorma-autot ja rekat,lavoja,kontteja pitää kanentaa 5 cm.
        Mitäs ihanaa se vielä keksii,kun käyrän kurkun direktiivi poistui.

        On se sitten ihanaa olla EU,n kultapossukerhon kunnia jäsen.


    • Anonyymi
      UUSI

      Paskovihan sanoo Suomen uhkaavan raiteilla.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä Kymijoen kanava on saatettava loppuun!

      • Anonyymi
        UUSI

        Onko jo aloitettu...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko jo aloitettu...

        Taitaapi olla


    • Anonyymi
      UUSI

      Venakoilla pää aivan sekaisin kun Natosuomi tekee IHAN ITSE päätöksiä.
      ENNENKUULUMATONTA !
      Vladimirilla aivot shokissa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Jälleen uusi keskisormi veronmaksajien suuntaan.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä Yle nyt täytyy myydä kommareille että saadaan ratarahnaa.

      Hintalappuun: 1.000 miljoonaa

      Miljardi

      Saat punikki paskaa folioon pakattuna.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kaikille jotka vaahtoavat siitä kuinka Venäjä voisi käyttää hyväkseen Suomen rautateitä mahdollisessa sotilaallisessa hyökkäyksessään, kerrottakoon sellainen fakta että venäläisellä junakalustolla ei voi ajaa Suomen rautateillä mutta suomalaisella kalustolla voi ajaa Venäjän rautateillä.
      Esim. ennen Ukrainan konfliktia Helsingistä Moskovaan ja Pietariin pitkään ajaneet junat oli mitoitettu Suomen raiteille ja siksi ne saattoivat ajaa Venäjälle, Pietariin ajeltiin Allegrolla jopa aika hyvää vauhtia, noin 200 km/h.

      • Anonyymi
        UUSI

        Aivan. Luuletko ettei täälläkin olisi metallimiehiä... trolli ?
        Hoh- hoijaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tuomosiin idiotismeihin tällä hallituksella on rahaa! Kai pelkäävät, että venäjä hyökkää Suomeen junilla! Ei tuu halvaksi ei! Ja tekijät ne palkanneet Venäjältä, ku halvalla tekevät. Nuihin hommiin esim täälläpäin on ollu virolaisia vaihtamassa ratapölkkyjä. Yhtään suomalaista ei niissä porukoissa ollut.

      • Anonyymi
        UUSI

        On hyvä vaihtaa kun emmme enään tee jatkossa bisnestä terroristimaa venäjän kanssa myös rajalle vievät tiet tullaan purkamaan lähivuosina.


    • Anonyymi
      UUSI

      Meinaavatko sitten ajaa näillä vanhoilla vetureilla ja vaunuilla ilman muutoksia noilla kapeimmilla raiteilla.

      Pitäisi ilmeisesti uusia koko kalusto. Vai onko junassa helppo muuttaa pyörien akselin leveys vastaamaan rataa.

      • Anonyymi
        UUSI

        "Ranskan valtiollinen rautatieyhtiö SNCF on tilannut 2 000 junaa, jotka ovat liian leveitä sadoille ranskalaisille asemalaitureille. Yhtiö joutuu paikkaamaan erhettään kalliilla korjauksilla."

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001837411.html

        Ei kovin "standardeja" muutenkaan nuo junat.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ranskan valtiollinen rautatieyhtiö SNCF on tilannut 2 000 junaa, jotka ovat liian leveitä sadoille ranskalaisille asemalaitureille. Yhtiö joutuu paikkaamaan erhettään kalliilla korjauksilla."

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001837411.html

        Ei kovin "standardeja" muutenkaan nuo junat.

        Tosin käsittääkseni tuo ei johdu raiteiden leveydestä vaan itse vaunun ja veturin leveydestä. Junien telit ovat eri asia.


    • Anonyymi
      UUSI

      eikä maksa paljon, köyhiltä ei enää löydy riistettävää, käyvätkö nyt VIHDOINKIN rikkaiden kukkarolle?!

      • Anonyymi
        UUSI

        Kaikkien köyhien rahat tulee rikkailta jo nytten.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien köyhien rahat tulee rikkailta jo nytten.

        Jaa rikkaiden takiako otetaan valtionvelkaa kymmeniä miljardeja vuosittain. Jos otettas vain köyhien takia valtionvelkaa niin niillä köyhät eläisi herroiksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa rikkaiden takiako otetaan valtionvelkaa kymmeniä miljardeja vuosittain. Jos otettas vain köyhien takia valtionvelkaa niin niillä köyhät eläisi herroiksi.

        Köyhät tuhlaa heti saamsa rahat ja ovat jo "huomenna" taas rahattomia ne ei osaa tehdä sillä rahalla lisää rahaa kuten rikaat siksi köhiltä lopuu heti rahat vaikka ne sais kaiken ja ovat pian samassa tilantessa rahattomina.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhät tuhlaa heti saamsa rahat ja ovat jo "huomenna" taas rahattomia ne ei osaa tehdä sillä rahalla lisää rahaa kuten rikaat siksi köhiltä lopuu heti rahat vaikka ne sais kaiken ja ovat pian samassa tilantessa rahattomina.

        Joo mutta jos rikkaat maksaa köyhien elämisen niin keille valtion velkaa otetaan?

        Voinhan määkin maksaa rikkaiden elämisen jos voin ottaa valtionvelkaa sillä sitten elättäsin rikkaat ja kehuskelisin kuinka elätän ne. Joutuu jokku joka tapauksessa nuo velat maksamaankin. Kirjoitanko lakun tuossa vaiheessa sitten rikkaille?

        Jos köyhien takia otetaan valtionvelkaa niin paskanko sillä on väliä? Nehän sen joutuu jossainvaiheessa maksamaankin. Eli köyhät elättää tuossa tapauksessa itse itsensä?
        Vai takaako valtio ettei köyhien tarvi osallistua valtionvelan maksuun vaikka työllistyisivät.


      • Anonyymi
        UUSI

        Mites tuo sattuu rikkaille??? Ei mitenkään.


    • Anonyymi
      UUSI

      Pitäisi löytää halvempia tapoja näyttää keskaria Venäjälle.
      Kymmenen miljardia on aika paha hinta.

    • UUSI

      Homman hoitoon kuuluu olevan peräti neljä tapaa, joten niistä valitaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja kaikki neljä tapaa ovat typeriä, koska raideleveyden muuttamisessa ei ole mitään järkeä.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kaikki neljä tapaa ovat typeriä, koska raideleveyden muuttamisessa ei ole mitään järkeä.

        Päätellen putinatsien kiljunnasta siinä on paljonkin järkeä. Se on aina pettämätön mittari, vaikka palstan lukija ei muuten ymmärtäisi puheena olevasta asiasta mitään, onpa se mikä hyvänsä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Päätellen putinatsien kiljunnasta siinä on paljonkin järkeä. Se on aina pettämätön mittari, vaikka palstan lukija ei muuten ymmärtäisi puheena olevasta asiasta mitään, onpa se mikä hyvänsä.

        Kaippa venäjän tiedustelu olisi tuonkin jo havainnut.
        Jos jostain asiasta haittaa niin trollit pitää melua. Länsimaat sitten tekee mitä venäjä haluaa.
        Venäläiset valehtelee aina...joten puhuu totta jos niille siittä hyötyä...tuolloinkin länsi luulee että kyllä ne tapansa mukaan valehtelee.
        Miten vitussa lännessä elää näin TYHMIÄ ihmisiä?


    • Anonyymi
      UUSI

      Niin siinä käy kun päättäjiksi valikoituu henkilöitä joilla ei ole mitään diplomaattisia taitoja. Syytän kollektiivisesti sekä itää että länttä. Täysin hullun hommaa ettei päätöksenteko pohjaudu mihinkään kriteereihin joilla mitattaisiin pätevyyttä. Olisi paljon helpompaa vasta siinä vaiheessa katkaista ratoja jos uhka olisi todellinen. Ukraina ei kuulu Natoon, eikä edes EU:hun. Suomi kuuluu. Miksi tämä realiteetti on lakaistu maton alle? Muutenkin Suomi on syrjäinen ja vähemmän tärkeä valtio geopoliittisessa mielessä eli ulkovaltojen intressit ovat suhteellisen vähäiset, vaikka meillä onkin paljon yhteistä rajaa Venäjän kanssa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Junien painopiste muuttuu. Ne joutuvat ajamaan hitaammin välttääkseen suistumisen raiteilta tai vaunuja joudutaan muuttamaan.

    • Anonyymi
      UUSI

      Eikö ne olleet yhtiöittämässä ja yksityistämässä raideliikennettä? Tämä on sille kuin joku vetäisisi hätäjarrusta. Vai onko tarkoitus että Suomen rautateillä alkaisi liikkua esimerkiksi saksalaisia junia? Sekö olisi suomalaisten etu? Kohta meillä ei ole enää mitään omaa. Mikä on seuraava suurhanke? Vai onko se jo muutoksessa tämän pöljyyden varjossa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ei pääse sitten enää 1 vaihdolla Pekingiin. Hihihihahahahohoho ai r
      että.....

    • Anonyymi
      UUSI

      On tehtävä vaihtoehtoinen laskelma. Kuinka monta sotilaaosastoa ja kuormastoa saadaan siirrettyä junalla ruotsin kautta raideleveyden muuttamiseen kuluvalla summalla. Jatkoyhteys etulinjaan toki bussilla. Päätösten aika on vasta sitten.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ei ole välttmättä järkevää kaventaa raidelevyttä. Kestääkö kapeampi raide esim. panssarivaunudivisioonan kuljettamista?

    • Anonyymi
      UUSI

      Menee venäläisiin toleransseihin parikymmentä senttiä. Njiet probljem

      • Anonyymi
        UUSI

        Ydinpommi ei paljoa raideleveyksiä katsele. Jos suomen ja venäjän välille tulisi sota niin tuo olisi silloin naton ja venäjän välinen yhteenotto.

        Natollekkaan tuskin merkitsisi mitään 6 miljoonaa suomalaista tuossa vaiheessa mikäli isoilta vahingoilta voitas välttyä vaikkapa neuvottelemalla jotkut rauhanehdot.


    • Anonyymi
      UUSI

      Haluan mennä junalla Narvikiin, Tukholmaan, Vladivostokiin, Pietsriin ja Pekingiin hih!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2753
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1804
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      332
      1583
    4. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      12
      1252
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      63
      1090
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      28
      1039
    7. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      999
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      21
      963
    9. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      57
      921
    10. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      864
    Aihe