Ihan alkuun voin todeta etten tiedä autoista juuri mitään. Osaan ajaa, vaihtaa renkaat, tarkistaa öljyt ja lisätä sitä, mutta siihen se sitten jääkin, joten autoihin liittyvä termistökin on hepreaa. Meillä on tommonen -91 Kadett, oikein helmi. Joskus kun ei oo päivään-pariin ajellut, auto alkaa kiihdyttäessä nykiä, saattaapi jopa sammua. Tämä siis kesäkuumalla, katotaan nyt mitä talvi tuo tullessaan, onneksi lohkolämmitin sentään toimii. Onko nykiminen ihan vaan jotain vanhan auton temppuilua vai mahtaako kyseessä olla joku oikea vika?
Miksikäs auto nykii?
10
19642
Vastaukset
- työtahti
kyllä sen vanhankin auton kuuluu nykimättä kulkea,joten kyseessä on ihan oikea vika.
se missä vika on,on vaikea sanoa vikakohteita tutkimatta. - hekot
nykiikö enää kun moottori on lämmennyt. Itsellä carina -87. Tänä kesänä kylmänä lähtiessä aamuisin ensimmäisen puolen kilometrin aikana kanssa jonkinasteista nykimistä. Mulla on todennäköisesti syynä tulpat.
- hhgghghgh
Ei se sitten hetken ajelun jälkeen enää nypi, eikä aina edes kylmänä. Noh, pian on taas katsastuksen aika joten kai sitä vois jollekkin autotohtorille viedä.
- Asiantuntjan tuntija
Kulunut kaasutin on todennäköisin syy. Vanhan auton tyyppivika. Yleensä kaasuttimebn uusaaminen on sen verran kallis toimenpide, että sitä ei kannata tehdä. Vanhan voi kunnostaa, jos on aikaa ja mielenkiintoa ja jos vanhaan saa korjaussarjana uudet tiivisteet ja suuttimet. Kaasuttimen täydellinen korjaaminen, läppäakselin holkittamisineen ei ole enää tee-se-itse miehen juttuja.
Kuluneiden tulppien merkitystä käyntiin liioitellaan yleisesti. Tulppia vaihdetaan ja vaihdatetaan aina ensimmäiseksi kun ei muuta keksitä.
1991 vuosimallissa on varmasti virranjakaja. Jakajan kannen nastat hapettuvat ja roottorin kärkeen tulee piikkiä. Tapauksesta riippuen joko puhdistettavaissa tai sitten aknnattaa uusia. Tulpanjohdot voi tarkastaa silmämääräisesti. Jos eriste näyttäisi olevan kunnossa, johdot kelpaavat. Jos eristeet ovat halkeilleet, kannattaa uusia johdot. - Auto Masentaja 2
Siihen nykimiseen löytyy ainakin sata eri syytä. Minkä niistä haluat minun arpovan sinulle?
Ehkä vain likainen sytytyspuola, sytytysjohdot, vioittunut virranjakajan kansi, väärä (sisältä mattapintainen) virranjakajan kansi jne...
Oikeasti vie se auto polttoaine- ja sytytyslaitehuoltoon ja mainitse syyksi nykiminen. Ammattitaitoinen asentaja käy kyseiset laitteet läpi ja korjaa kaiken löytämänsä sekä ennenkaikkea pesee sähköä johtavan likakerroksen pois laitteista. Aina ei selvää syytä löydy, mutta kun kaikki on läpikäyty, on nykiminenkin hävinnyt. Eikä maksa paljoa, parin tunnin työ on jo reilusti ylimitoitettu arvio.
Yksi syy saattaa olla siinä, että käytät 95-oktaanista bensaa. Siinä on 10 % viinaa, jolla on ilmantarve huomattavasti pinempi kuin puhtaalla bensall ja moottori käy siksi laihalla ja nykii sen takia. En tunne kyseisen auton polttoainetekniikkaa, joten en osaa sanoa osaako systeemi rikastaa polttoaineseosta oikeaksi. - hgjhgjhghg
En vissiin sanonut käyttäväni tuota viinabensaa, eihän se näin vanhaan autoon edes sovi.
- Oikosulun merkki
Vaihdapa tulpanjohdot uusiin, niin nykiminen loppuu siihen. Sehän on kyseisen ikäluokan Opelin ominaisvika. Onkos siinä vielä ne suoraan syvyydestä peräisin olevat peltiputket kolmessa tulpanjohdossa tulppien puoleisessa päässä? Jos on, vedä ne ensihätään sieltä mäelle, niin nykimätön meno alkaa joksikin aikaa.
- jwiogjiojgioe4gjoert
sama tuli itsellekin mieleen, meillä oli uudesta lähtien -88 kadetti ja ei mennyt montaa vuotta kun sytytysjohdot alkoi aiheuttaa tuntuvaa nykimistä juurikin erityisesti kiihdyttäessä, ne vaihdettiin ja meno korjaantui.
Siinä oli myös jokin pistoke jota kääntämällä autolle kelpasi matalaoktaanisempikin bensiini, se oli kylläkin kaasaripeli ja -91 Kadetissa lienee jo ruiskukone, silloinhan oli ensimmäisiä katalysaattoriautoja jo myynnissä. En tiedä miten näihin käy 95E10, ooppelia ei ole meillä ollut enää yli 15 vuoteen.
- fuel injectors
mitenkäs nuo ruiskun suuttimet,voisko ne alkaa bragata kiihdyttäessä jos
kuitenkin käy tyhjäkäyntiä hyvin.En tiedä miten niitä tsekataan/putsataan vaiko
pitääkö vaihtaa uusiin? - FORTEless
Joku kehunut Forte ruiskusuuttimien puhdistus ainetta tankissa,mutta tuote lie
vain ammattikäytössä kun ei varaosamyymälöiden hyllyssä ole näkynyt.
Kertoisiko joku viisaampi,miten ruiskun yhden(?) suuttimen mahdollinen tukos
olisi helpoiten tutkittavissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145