Minä käyn kampaajalla , syömässä ja korjautan autoni ammattiopistolla.
Käytättekö ammattikoulujen palveluksia ?
38
152
Vastaukset
- Kauheita pentuja.
En käytä , sillä inhoan tupakoivia nuoria.
- opin ahjo
Minä kävin kampaajalla takavuosina Savossa päin, kun ammattikoulut olivat vielä ammattikouluja. Nyt en ole käynyt, kun en tiedä koulun nimestä mikä se oikein on. Enkä netiskään osaa etsiä niiden oppilaitosten seasta. Miksi ihmeessä ammattikoulu ei voi olla ammattikoulu?
- Tampereen torimummo
" Amispellet" niistä tupakoivista nuorista puhutaan joka palstalla.
Menkää katsomaan koulun aidan viereen sitä touhua ja kielenkäyttöä.
Itse asun 20 metrin päässä koulusta ja kuulen tuhat veetä tunnissa.
- Jerkele mitä sakkii
Opettajana pystyisin olemaan yhden koulupäivän.
- Noo, elämää vaan
Ihmisiä ja ihmiten lapsia ne amislaisetkin ovat. Olen heitä opettanutkin muutaman vuoden. Osalla on oppimisvaikeuksia, osalla on motivaation puutetta ja puolustusasennetta, kun heitä mollataan eikä arvosteta. Häiriköt levittävät asenteensa herkästi myös muihin oppilaisiin.
Ennen kaikki koululaiset kohdattiin selkeän kaavan mukaan, ja hankalat tapaukset, oli syy mikä tahansa, heitettiin yli laidan. Nykyään opettajalla pitää olla enemmän vuorovaikutustaitoja, mutta aivan liian vähän on hyväksyttyjä keinoja häiriköiden kuriin saattamiseen. Usein koulujen johto pesee kätensä kurinpitovastuusta ja syyttelee opettajia, eikä opettajilla ole tukenaan yhteistä kurinpitokäytäntöä.
Nykypäivän opettajan, ainakin amisopettajan, pitää olla oikeasti aikuinen ja itsekunnioituksen on syytä olla vakaalla pohjalla. Ei sitä voi lasten tai edes koulun johdon varaan jättää. Ammatti edellyttää henkistä ja fyysistäkin vahvuutta, psykologista silmää ja aimo annoksen huumorintajua. Työmotivaatio löytyy, kun ymmärtää, että tekee tärkeätä jopa humaania työtä, kun yrittää saada kaikkein ongelmallisimmatkin tapaukset oppimaan ja luotsattua työelämään. Haastetta siinä tietenkin on, ja ammattitaitoa se vaatii, eikä aina voi onnistua.
- Turpaaaaaa
Pipot päässä oppitunnilla.
- Ei amislapsia
En k. usekkaan ammattikoululle päin ,polttakoon rauhassa.
- .,,.
Jees, söör. Joskus tulee ostettua valmista ruokaa ja leipomuksia.
Enemmistö ketjussa halveksii ammattikoululaisia, tai ainakin moittii.
Olen aikoinani palkannut useita nuoria suoraan ammattikoulusta, ja minulla on heistä erinomaiset kokemukset. Ovat olleet hyvin motivoituneita työhön ja uuden oppimiseen, ja heistä on pian tullut oman ammattinsa taitajia.
Ei kaikilla ole mahdollisuutta opiskella korkeakouluissa ja yliopistoissa, eikä maailma pyörisikään pelkästään akateemisilla. Tarvitaa myös osaavia käsityöläisiä eri aloilla.Eipä Suomella oisi vara enää aliarvioida toisen asteen kouluja - eikä niissä opiskelevia.
Palstan opettaja on kerran käyttänyt amispelle nimitystä allekirjottaneesta ja en eres oo käyny koulua.
Kohta on putkimiehet paremmin palkattuja ku akateemikot ja mitä tulee tohon syljeskelyyn ja kiroiluun portilla.
Pennut on pentuja kun ne saa mielekästä tekemistä nii ei ne kerkee touhumaan joutavia.koti-kiusattu kirjoitti:
Palstan opettaja on kerran käyttänyt amispelle nimitystä allekirjottaneesta ja en eres oo käyny koulua.
Kohta on putkimiehet paremmin palkattuja ku akateemikot ja mitä tulee tohon syljeskelyyn ja kiroiluun portilla.
Pennut on pentuja kun ne saa mielekästä tekemistä nii ei ne kerkee touhumaan joutavia.Ammattikouluihin menevät ovat yleensä murrosikäistä porukkaa ja käytös on sitten sen mukaista - korostetun öykkärimäistä , kyllä he yleensä miehistyvät ennen armeijaa...opettajilta he vaativat oikeaa suhtautumistapaa yleensä nuoriin.
- lejanna,
Saimanderille
Ei mene minun tajuntaani, mitä halveksimista amiksissa olisi.
Parempi käydä ammattikoulua, ja päästä töihin, kuin opiskella työttömäksi maisteriksi.
Kaikkia tarvitaan.
Muutenkin ottaa päähän ihmisten nurja mieli toisiaan kohtaan, jota kai nyt minäkin tunnen.
Käden taidon taitajista on puute nykyisin, sitä kun ei voi kirjoista oppia.
. - 1943
Opetin työurani loppuvaiheessa toisen asteen oppilaitoksessa monen eri linjan opiskelijoita. Yksilöinä he olivat erilaisia, mitään stereotyyppiä ei ole. Joskus huollatin autoni ammattikoulussa ei moittimista. Oli varattava enemmän aikaa. Nykyään kampaajallani on työssäoppimisessa opiskelijoita. Silloin hinta on halvempi, mikä ilmoitetaan etukäteen. Ihan hyää työtä tekevät. Olen ollut tilaisuuksissa, joissa ammattikoululaiset ovat hoitaneet tarjoilun ja hyvin on sujunut. Kyllä tarvitsemme monen alan taitajia, ei mulla ole ennakkoluuloja.
- Pirre*
lejanna, kirjoitti:
Saimanderille
Ei mene minun tajuntaani, mitä halveksimista amiksissa olisi.
Parempi käydä ammattikoulua, ja päästä töihin, kuin opiskella työttömäksi maisteriksi.
Kaikkia tarvitaan.
Muutenkin ottaa päähän ihmisten nurja mieli toisiaan kohtaan, jota kai nyt minäkin tunnen.
Käden taidon taitajista on puute nykyisin, sitä kun ei voi kirjoista oppia.
.Nykyään moni amislainen suorittaa lukion siinä ammattiin opiskelun ohessa, ja moni pelkän amiksenkin käynyt jatkaa muutaman vuoden tuö vuoden jälkeen korkeamman asteen kouluihin ja saa sitäkautta jopa yliopisto kelpoisuuden, eli eipäs halveerata näitä nuoria yhtään; sitäpaitsi maamme tarviaa ammattitaitoista työvoimaa ja mistä nuorten halveksunta työtä kohtaan alkaa jos ei yleisestä aliarvioivasta ilmapiiristä jo ammattiin valmistavia kouluja kohtaan.
- Taljari evp
Pirre* kirjoitti:
Nykyään moni amislainen suorittaa lukion siinä ammattiin opiskelun ohessa, ja moni pelkän amiksenkin käynyt jatkaa muutaman vuoden tuö vuoden jälkeen korkeamman asteen kouluihin ja saa sitäkautta jopa yliopisto kelpoisuuden, eli eipäs halveerata näitä nuoria yhtään; sitäpaitsi maamme tarviaa ammattitaitoista työvoimaa ja mistä nuorten halveksunta työtä kohtaan alkaa jos ei yleisestä aliarvioivasta ilmapiiristä jo ammattiin valmistavia kouluja kohtaan.
Kyllähän noita ylioppilas-trukinkuljettajia näkyi myös haminan satamassa.
- 1943
Pirre* kirjoitti:
Nykyään moni amislainen suorittaa lukion siinä ammattiin opiskelun ohessa, ja moni pelkän amiksenkin käynyt jatkaa muutaman vuoden tuö vuoden jälkeen korkeamman asteen kouluihin ja saa sitäkautta jopa yliopisto kelpoisuuden, eli eipäs halveerata näitä nuoria yhtään; sitäpaitsi maamme tarviaa ammattitaitoista työvoimaa ja mistä nuorten halveksunta työtä kohtaan alkaa jos ei yleisestä aliarvioivasta ilmapiiristä jo ammattiin valmistavia kouluja kohtaan.
Kyseessä on oikeastaan erityislukio. Ammatillisilla oppilaitoksilla on useimmiten hyvät välineet, paremmat kuin esim. erityislukioilla.Myös luokkakoko on pienempi. Itselläni on ylempi korkeakoulututkinto. Se ei tee ihmistä toista paremmaksi.Arvostan kaikenlaista taitamista. Olisi hyvä, jos osaisin kaiken talon rakentamiseen liittyvän.
- Pirre*
Taljari evp kirjoitti:
Kyllähän noita ylioppilas-trukinkuljettajia näkyi myös haminan satamassa.
Jotkut jää, ja jotkut lähtevät jatkamaan, yo -pohjalla pääse hakeemaan suoraan esim. teknilliseen korkeakouluun.
Niin, ei kaikkia ammattikoululaisia voi laittaa samaan nippuun, kuten ei meitä ihmisiäkään.
Olen käyttänyt kampaamo- ja kosmetologipalveluja, kolmannen vuoden opiskelijoita, kohtahan he ovat valmiita työelämään. Erittäin hyvää ja ystävällistä palvelua olen saanut, erittäin hyvä hinta/laatu -suhde. Opettaja valvoo ja ohjaa.
Aikanaan kiireisinä työvuosina hain joskus leipomuksia ammattikoulun myymälästä.
Kaikissa ammateissa tarvitaan hyviä osaajia, ja annan aina arvoa ammattilaiselle, teki hän mitä hyvänsä.
- Amispellet.
En pystyisi olemaan tuntiakaan luokassa ,jossa oppilailta ei saa pipoa pois päästä.
Opettaja ei voi yhtikäs mitään.- :(
Sana "amispellet" on todella ihmisen aliarvostusta täynnä.
Toivottavasti jälkipolvesi pystyvät käymään edes normaalia peruskoulua. - Turhia murheita
Minä istuin lukiossa takki usein oppitunnilla päällä, koska olin kotona tottunut hyvin lämpimään, 24-25 asteeseen, ja koulussa oli aivan liian viileää minun kropalleni. Pitkää matematiikkaa opettanutta rehtoriamme se häiritsi. En ottanut takkiani pois, vaikka rehtori huomautteli asiasta useinkin.
- saimander.
Turhia murheita kirjoitti:
Minä istuin lukiossa takki usein oppitunnilla päällä, koska olin kotona tottunut hyvin lämpimään, 24-25 asteeseen, ja koulussa oli aivan liian viileää minun kropalleni. Pitkää matematiikkaa opettanutta rehtoriamme se häiritsi. En ottanut takkiani pois, vaikka rehtori huomautteli asiasta useinkin.
Ei ollut ammattikoulu eikä lukio vaan teknillinen opisto, jossa päävalmentajamme, eli pääaineiden opettajamme (Otso) aina kulki nahkasaappaissa ja villapaidassa.
Kolmen tunnin tentiin alkaessa hän laittoi jalat pöydälleen ja pani tupakaksi. Sanoi meille että "rök pojkar" (polttakaa pojat). Ehkä tupakka auttoi keskittymään.
Tämä tapahtui 60-luvun puolessa välissä, myöhemmin ovat koulujen käytäntö ja säännöt vähän muuttuneet. - Turhia murheita
saimander. kirjoitti:
Ei ollut ammattikoulu eikä lukio vaan teknillinen opisto, jossa päävalmentajamme, eli pääaineiden opettajamme (Otso) aina kulki nahkasaappaissa ja villapaidassa.
Kolmen tunnin tentiin alkaessa hän laittoi jalat pöydälleen ja pani tupakaksi. Sanoi meille että "rök pojkar" (polttakaa pojat). Ehkä tupakka auttoi keskittymään.
Tämä tapahtui 60-luvun puolessa välissä, myöhemmin ovat koulujen käytäntö ja säännöt vähän muuttuneet.Elämä on nykyään niin pikkusievää, että pitää olla kirosanafiltterit sun muut turvallisuusjärjestelyt, ettei porukka saa sydäriä. Härre Guud!!
Nikotiini muuten auttaa keskittymään ja virkistää aivotoimintaa, kunhan ei ole ketjupolttaja. - alapää.alaspäin
Elämä on nykyään niin pikkusievää, että pitää olla kirosanafiltterit sun muut turvallisuusjärjestelyt, ettei porukka saa sydäriä. Härre Guud!!
Nikotiini muuten auttaa keskittymään ja virkistää aivotoimintaa, kunhan ei ole ketjupolttaja.No, kun tarpeeksi polttaa, mies, ei ainakaan seiso.
Telkkarissa oli kerran mainio epämainos.
Tupakka huuleen, niin se taipui, alaspäin. - Turhia murheita
alapää.alaspäin kirjoitti:
No, kun tarpeeksi polttaa, mies, ei ainakaan seiso.
Telkkarissa oli kerran mainio epämainos.
Tupakka huuleen, niin se taipui, alaspäin.Ei kannata yleistää. Vähäisellä tupakoinnilla, itse asiassa kohtalaisellakaan polttamisella, ei ole merkitystä, jos verenkiertoelimistö on kunnossa. Aika moni peliurheilijakin käyttää nuuskaa. Nikotiini supistaa hiussuonia ja antaa hetkellisesti draivia. Usein kuvitellaan, että kaikilla on jokin sydän- ja verisuonitauti, eikä muisteta, että terveitäkin putkistoja löytyy. Tupakoimattoman erektio voi olla paljon huonommalla mallilla kuin kohtuullisesti tupakoivalla, mikäli verisuonet ovat töhnäiset tai jo syntymästä sekundaa.
- alapää.alaspäin
Ei kannata yleistää. Vähäisellä tupakoinnilla, itse asiassa kohtalaisellakaan polttamisella, ei ole merkitystä, jos verenkiertoelimistö on kunnossa. Aika moni peliurheilijakin käyttää nuuskaa. Nikotiini supistaa hiussuonia ja antaa hetkellisesti draivia. Usein kuvitellaan, että kaikilla on jokin sydän- ja verisuonitauti, eikä muisteta, että terveitäkin putkistoja löytyy. Tupakoimattoman erektio voi olla paljon huonommalla mallilla kuin kohtuullisesti tupakoivalla, mikäli verisuonet ovat töhnäiset tai jo syntymästä sekundaa.
No, en kyllä tajua tälle syönnille, mitä hyötyä on tupakoinnista`?
Karmea, luotaantyöntävä haju, keuhkosyövän, ja -ahtauman pelko.
Oma anoppi kuoli keuhkosyöpään ihan lievällä piiputtelulla.
Toki tiedän, että sätkäaddiktoituneen on hankala keskittyä, jos ei saa myrkkypökälettään sopivin väliajoin.
En ole mikään tuomitsija, paheitten summa lie vakio? - Turhia murheita
alapää.alaspäin kirjoitti:
No, en kyllä tajua tälle syönnille, mitä hyötyä on tupakoinnista`?
Karmea, luotaantyöntävä haju, keuhkosyövän, ja -ahtauman pelko.
Oma anoppi kuoli keuhkosyöpään ihan lievällä piiputtelulla.
Toki tiedän, että sätkäaddiktoituneen on hankala keskittyä, jos ei saa myrkkypökälettään sopivin väliajoin.
En ole mikään tuomitsija, paheitten summa lie vakio?Paheiden lsummailu on tekopyhää syyllistelyä. Tupakka on on nautintoaine siinä missä kahvi ja alkoholikin. Nikotiini virkistää esimerkiksi matalasta verenpaineest kärsiviä, poistaa ummetusta ja auttaa pysymään hereillä esimerkiksi yötöissä. Nautintoaineiden kanssa pitää tietenkin muistaa kohtuus ja oman terveyden rajoitukset. Eräs sukulaiseni ehti elämänsä aikana tupakoida lähes 80 vuotta.
Olen kokeillut muutaman kerran sikaareja ja yhden kerran nuuskaa. Van Kemp (hevoskärryn kuva paketissa) on hyvän makuinen sikaari. Jälkimaku oli kummassakin paha ja suu tuli kuivaksi. Välttääksen näitä, moni tupakoija juo vettä ja syö purkkaa tupakan päälle.
Ennen minäkin paheksuin tupakointia, mutta itse kokeiltuani ymmärsin, mistä on kyse. Muutama henkonen virkisti kummasti, ja tuntui, että sain paremmin ilmaa. Happea kuljettava veri riitti paremmin joka puolelle, kun suuret suoneni vähän supistuivat.
Ketjupolttajalla kyse on riippuvuudesta, eikä tupakoinnilla saavuteta samaa tehoa kuin vähän poltettaessa. Kahvinkin kohdalla muutama kupillinen virkistää, mutta jatkuvalla suurkulutuksella teho menee ja ihminen tarvitsee ylläpitoannoksen, ettei tule vieroitusoireita. - alapää.alaspäin
Paheiden lsummailu on tekopyhää syyllistelyä. Tupakka on on nautintoaine siinä missä kahvi ja alkoholikin. Nikotiini virkistää esimerkiksi matalasta verenpaineest kärsiviä, poistaa ummetusta ja auttaa pysymään hereillä esimerkiksi yötöissä. Nautintoaineiden kanssa pitää tietenkin muistaa kohtuus ja oman terveyden rajoitukset. Eräs sukulaiseni ehti elämänsä aikana tupakoida lähes 80 vuotta.
Olen kokeillut muutaman kerran sikaareja ja yhden kerran nuuskaa. Van Kemp (hevoskärryn kuva paketissa) on hyvän makuinen sikaari. Jälkimaku oli kummassakin paha ja suu tuli kuivaksi. Välttääksen näitä, moni tupakoija juo vettä ja syö purkkaa tupakan päälle.
Ennen minäkin paheksuin tupakointia, mutta itse kokeiltuani ymmärsin, mistä on kyse. Muutama henkonen virkisti kummasti, ja tuntui, että sain paremmin ilmaa. Happea kuljettava veri riitti paremmin joka puolelle, kun suuret suoneni vähän supistuivat.
Ketjupolttajalla kyse on riippuvuudesta, eikä tupakoinnilla saavuteta samaa tehoa kuin vähän poltettaessa. Kahvinkin kohdalla muutama kupillinen virkistää, mutta jatkuvalla suurkulutuksella teho menee ja ihminen tarvitsee ylläpitoannoksen, ettei tule vieroitusoireita.Mekin ostettiin joskus menneisyydessä pikkusikareita, ja yritettiin opetella polttamaan. :))
Täytyy vain sanoa, ettei siitä mitään tullut.
Kun katselin isäni jälkeenjättämää yksiötään, hänen kuoltuaan, oli kyllä kauhistuttavaa, kuinka Jymy oli kellastuttanut koko asunnon.
Niin taisi olla keuhkonsakin.
Tupakkahan tappaa pieniä verisuonia, ja saa aikaan kaikkea muutakin pahaa.
Toki, kaikki kuolemme, olemme tupakoijia, tai sitten emme.
Isäni eli 20 vuotta pitempää tupakkahuumautuneena, kuin äitini, terveitten elintapojen noudattaja.
- Mopo + Kalja
10 oppilaasta 4 jättää homman kesken ,jos oikein kuuntelin uutisia.
- ...
Jäähän sinne vielä 6.
- Eipä ihme
ainakaan täällä kun ovat haalineet oppilaat mustasta Afrikasta.
Syksyllä näkee heitä huutamassa vanhuksille, keväällä ei näy enää huutelijoita pyörätiellä ? mihin ovat amiksen opet heidät määränneet tupakalle ?
Hyvä Suomi !
Viime viikolla 82-vuotias mies oli pudonnut neljännen ja viidennen kerroksen väliseltä tuuletusparvekkeelta katuun, ja kuoli tietty...
On kyllä aika vanha työntekijä Suomeen haalineet kunnan päättäjät ?
Mutta onhan tämä kova työvoimapulakin niin ankara nykyään, kuten kuulemme melkein päivittäin uutisista. - :/
Eipä ihme kirjoitti:
Syksyllä näkee heitä huutamassa vanhuksille, keväällä ei näy enää huutelijoita pyörätiellä ? mihin ovat amiksen opet heidät määränneet tupakalle ?
Hyvä Suomi !
Viime viikolla 82-vuotias mies oli pudonnut neljännen ja viidennen kerroksen väliseltä tuuletusparvekkeelta katuun, ja kuoli tietty...
Mutta onhan tämä kova työvoimapulakin niin ankara nykyään, kuten kuulemme melkein päivittäin uutisista.Montakohan mustaa siellä on meidän valkonaamojen kakaroiden lisäksi?
Ainako pitää olla provo, täälläkin? - muutoksia kaikilla
Eipä ihme kirjoitti:
Hyvä Suomi !
Mutta onhan tämä kova työvoimapulakin niin ankara nykyään, kuten kuulemme melkein päivittäin uutisista.Eiksö ole pelkästään hyvä, että maahanmuuttajien lapsilla on mahdollisuus hankkia ammatti ja sen jälkeen on mahdollisuus päästä töihin? Toisin kuin ennenvanhaan Suomessa ei enää tahdo saada töitä ilman ammatillista koulutusta. Opettajilla on joskus vähän ihmettelemistä. Kerran eräs amisope taivasteli, kun hänen ryhmäänsä oli tulossa joku kaukoidästä kotoisin oleva oppilas, joka ei osannut oikeastaan lainkaan suomea. Opettaja pähkäili, että kiinaako vai mitä kieltä hänen pitäisi itse opetella, että opetus sujuisi. Teknisen alan ammattia olis pitänyt kaverille opettaa. Pelkillä käsimerkeillä siinä ei onnistu. En tiedä, miten homma loppupelissä hoitui.
- Amispelleeeeeeeeeeee
... kirjoitti:
Jäähän sinne vielä 6.
Jää 6 pipopäistä,tupakoivaa,sylkevää,pelleä.
- (())
Amispelleeeeeeeeeeee kirjoitti:
Itsehän juuri nyt syljet, häpeäisit, jos osaisit!
- Pirre*
Amispelleeeeeeeeeeee kirjoitti:
Älähän yleistä..
- RosaLiiin
Käyn mielelläni kampaajalla, minulla on aikaa istua puolipäivää kampaajatytön käsittelyssä ja seurata kuinka homma hoituu opettajan alaisuudessa tarkasti ja huolellisesti. Aina olen ollut tyytyväinen.
Ensin suunnitellaan oppilaan kanssa toivomukseni ja mitä hiuksilleni kannattaisi tehdä ja sitten opettaja kommentoi ja antaa omat vinkkinsä.
Se on totta, että kovin saa netissä pyöriä ennenkuin oikean puh numeron löytää, josta ajan saa tilattua.
Kampaajalinjat ovat niin suosittuja, että opiskelijaksi sinne pääsy on joskus vaikeaa, fiksuja ja hyviä nuoria ovat. Ei ole moittimista.
Myös leivonnaisia käyn kampaajareissuillani ostamassa ja hyviltä ovat maistuneet, liiankin hyviltä...
Nyt vaatisi päältäajettavani huoltoa, pitääkin kysellä jospa jostain läheltä löytyisi ammattikoulu, jossa joku koneista kiinnostunut nuori haluaisi sen huoltaa, koko talvi olisi aikaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000604987324h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?92441Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2101795Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231573- 711010
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.42956Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?74862Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57852En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43822Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä77745