Meillä on siis noin 3 kuukautta vanha poikakisu ja ihmettelen että saako tuolle oikeasti antaa niin paljon ruokaa kun napa vetää vai syököhän tuo liikaa... Tällähetkellä hän syö päivässä 200g märkäruokaa tosi monipuolisesti erilaisia, merkkeinä whiskas, latz, almo nature, animondan vom feinsten ja carny, porta 21 ja iams. Tämän lisäksi on kokoajan tarjolla Royal Canin penturaksuja, joita tuo käy syömässä ehkä sellasen 20g päivässä. Pojalla on painoa 1,1 kg ja aika isolta määrältä tuo 200g 20g /päivä minusta tuntuu, mutta kisu on kyllä oikein vilkas ja hyväkuntoinen. Kylkiluutkin tuntuu turkin alla kun koittaa, joten ei se kai läski ole :) Paljonko muiden kisunpennut syö päivässä? Anyone?
Voiko kissanpentua ruokkia liikaa?
11
4854
Vastaukset
- paljon vai ei
Saa syödä kunhan katsot, ettei ruoka ole liian viljapitoista. Kasvavan kissan energian tarve on aikuista paljon suurempi, joten se mikä aikuiselle päivässä on riittävä, ei sitä pennulle ole. Lisää tuohon myös raaka liha (kanaa, kalkkunaa, possua, nautaa, kalaa, possun sydäntä ja kieltä) jolloin se mahdollinen viljan määrä kokonaismäärässä pienenee. Kissa ei liho rasvasta, vaan liiasta hiilihydraatista (ihan kuin ihminenkin), joten viljan ja kasvisten määrän pitäminen aioissa auttaa kissaa pysymään kohtuupainossa. Pentukissat harvoin ovat ylipainoisia, se vaara alkaa vasta aikuisena ja leikkauksen jälkeen kun aktiivisuustaso alenee.
Itse en laske ruokamääriä pennuilla vaan ne syö niin paljon kuin niitä haluttaa. En edes aikuisten ruokamääriä kontrolloi, van syövät minkä syövät eivätkä ole lihavia yksikään. - 16+19
Tottakai saa syöttää niin paljon kun pentu jaksaa ja haluaa syödä. Pennut tarvitsevat paljon energiaa kasvuun ja leikkimiseen. Mutta jos alkaa pulskistua liikaa (epätodennäköistä), niin sitten voi alkaa säännöstelemään. Ruuan laatu on kuitenkin tärkeämpää kuin määrä, esimerkiksi jos syöttää ehtaa lihaa purkkiruuan sijaan niin pentu voi tulla vähemmästäkin kylläiseksi ja saada silti kaikki tarvitsemansa ravintoaineet (muista myös antaa vitamiinia jos syötät paljon lihaa). Meillä tosin lihaa menee annoksena vähintään yhtä paljon kuin purkkiruokaa, on niin herkullista kissojen mielestä.
- KisKismjaaau
Joo, täytyy käydä kaupassa hakemassa kisulle lihojakin. Jauhelihaa vähän maistettiin jo ja se ainakin näytti maistuvan. Äsken sulatin ja huuhtelin hänelle neljä katkarapua, kaksi se söi ja lopuilla alkoi leikkimään :D
- 14+13
Ei tuo nyt minusta miltään pullukalta kuulosta, ja kissanpennut nyt vaan tarvitsee useammin päivässä ruokaa nassuunsa. Sitä pitää olla niin paljon kun pentu jaksaa vedellä. Meidän kollipojat painoi 12 viikkoisina suunnilleen 2 kiloa. Paikka josta haettiin, sielä oli 2 emokissaa yhtäaikaa, molemmilla pentueet ja nämä kaksi olivat pennuista kaikkein suurikokoisimmat jo silloin. Emokin oli oikea jättiläismaatiainen. Nyt n. 6 kk iässä painavat jo n. 4 kiloa. Eivät ole pullukoita kun toisella tuntuu luut ja muutenkin hieman luikku, ja toisella ei niin hyvin tunnu kun hieman paksumpi puolipitkä karva tekee hieman pulleamman näköiseksi. Geenit vaikuttaa paljon. Jotkut jää minikissoiksi ja jotkut kasvaa "jäteiksi".
- MEILLÄ ON AINA
kissat syöneet itse ei niitä ole tavinnut erikseen lusikalla ruokkia.
- kiculi
Meidän poika on puoli vuotias, painaa 4.7 kg. Ei ole lihava saati pulska. 11 - 12 vkon ikäisenä painoa oli jo 1.7 kg. Oli ainoa pentu ja sai kaikki emon maidot.
Ja saa syödä niin paljon kun jaksaa. Kuivanaksuja aina tarjolla. Pussiruokaa ja raakaa lihaa ja kalaa sekä myös normaalia kotiruokaa syö sekä ulkoa saamansa saaliit. - jännnnä
Kyllä pentu (ja kissat muutenkin) tietää kuinka paljon ruokaa tarvitsee. Itse en välttämättä pitäisi raksuja ainakaan enää sitten koko ajan tarjolla, kun on aikuinen. Pennut kuitenkin tarttee sitä energiaa paljon ja siten niitä ei voi oikein ruokkia liikaakaan. Itse olen pennut ruokkinut useamman kerran päivässä, noin ruokaliusikallinen kerrallaan. Pysyy maha kunnossa kun useammassa erässä ruuan saa. : )
- Kissa on viisas
Jos kissa on terve ja tarjolla on sille sopivaa ruokaa, ei se syö liikaa. Pentu tarvitsee paljon energiaa kasvamiseen ja leikkimiseen, joten sen lihominen on epätodennäköistä.
- anskumansku
meillä on reilun neljän kk. ikäinen kissanpentu,uros, jolle maistuu ruoka ehkä
jopa liianki hyvin :) ja varmasti söis samaa ruokaa ku muu perhe jos vain sais!
Pienempänä söi varmaan viis kuus ateriaa päivässä(kun laskee raksut jotka oli koko ajan esillä) mut nyt oon vähentäny aterioita kolme-neljä kertaa päivässä.
Annan pääsääntöisesti pennun tuoreruokaa kaks pussia raksuja kahdesti.
Nykyään en enää pidä raksuastiaa näkyvillä, muutenkuin jos olen esim. päivän poissa. Joskus olen laittanu riisiä ja makaronia kerran mutta päätin että ehkä ne ei ole hyväksi mahalle paljon käytettynä koska meillä on vähän pulskistunu lisää toi kissa. Oliskohan kolme kertaa viikossa sopiva lihan lisäkkeenä? Kertokaa. :)- neuvontaa
Pennun liiallinen syöminen tai tuossa tapauksessa jopa ruoan varastaminen, johtuu yleensä siitä, että se on lähtöisin oloista jossa ruokaa ei ole ollut riittävästi.
Tai toinen vaihtoehto, ettei ruoka ole sellaista joka pitää nälkää. Jos annat kissalle, joka on lihansyöjä, riisiä tai makaronia, niin en ihmettele yhtään jos ruokaa halutaan aina vaan lisää. Riisi ja makaroni on turhaa hiilaria, josta kissa ei kylläiseksi tule ja joka aiheuttaa ongelmia. Kissa tarvitsee raakaa lihaa ja ruokaa joka ylipäätään sisältää eläinperäistä proteiinia eli valkuaista.
Tuoreruoka kissan kohdalla tarkoittaa sitä raakaa tavaraa, eli lihaa, kanaa, kalaa, sydäntä, maksaa, munia jne. Teollinen märkäruoka taas niitä pusseja ja purkkeja, sekä teollinen kuivaruoka sitä raksua, jonka pitäisi olla myöskin laadukasta eli sisältää paljon lihaa ja vain vähän hiilihydraatteja eli viljoja ja kasviksia.
Eli lihaa kannattaa antaa joka päivä ja raakana, riisit ja makaronit kokonaan pois, hyviä teollisia ruokia kerran-kaksi päivässä. Raksubaarin voi pitää pennulla koko ajan jos raksut on laadukkaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1727143
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes672906- 562208
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se671395Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3651346- 561284
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l191219Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171030Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384998Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79990