itsemurha uhkaa eikä hoitoa voi hakea

...---...

Lyhyesti tilanteeni: työskentelen yrittäjänä alalla jossa mielenterveyden ongelmat vievät toimiluvan. Olen kokenut elämäntilanteeni, yksinäisyyden parisuhteessa niin raskaaksi että havahduin siihen että mietin itsemurhaa lähes päivittäin, tapaa millä lähden ja miten järjestän asiani ennen sitä. Täytin netissä BDI masennustestin joka määritteli tilanteeni vakavaksi masennukseksi. Ainoa iloni ja henkireikäni on ollut luonto ja metsästysharrastus jota olen halunnut välittää pojilleni. Tiedän tarvitsevani apua masennukseeni. Mutta en voi sitä hakea. Jos juttelen asiasta lääkärini kanssa, hänellä on velvollisuus ilmoittaa poliisille siitä jolloin aseenkantolupani ja suvussa 3 sukupolven aikana isältä pojalle siirtyneet aseet hävitetään. Lisäksi lupaviranomaiset todennäköisesti peruvat ammattini edellytykset jolloin perheeltä loppuu toimeentulo, olen asuntovelkaisen perheeni ainoa elättäjä. Talouudellisia ongelmia ei kuitenkaan ole ja henkivakuutukseni ja varallisuuteni kattaa hyvin nuo useamman sadantuhannen velat. Haluaisin elää ja saattaa poikani oman elämänsä alkuun mutta pelkään, etten jaksa/pysty sitä tekemään. Tuntuu kuin olisin jäänyt yksin kaiken avun ulkopuolelle. Edes masennuslääkettä en saa ilman lääkärikäyntiä ja kaikki yhteydenotot mahdollisiin auttajiin romahduttaisivat kaiken sen mikä vielä on pitänyt minua pystyssä. Katoanko vain hiljaa?

26

1201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t_iiro

Kuulostaa siltä, että sinun kannattaisi ottaa suoraan yhteyttä yksityisenä ammatinharjoittajana toimivaan psykoterapeuttiin. Pohjakoulutukseltaan psykoterapeutti voisi olla vaikkapa psykologi, jotta kytkös "lääkärimaailmaan" ei olisi välitön.

Jos tämä ohjeeni yksityisen psykoterapeutin puoleen kääntymiseksi tuntuu jotenkin epämääräiseltä, niin kysy. Yritän seurata tätä viestiketjua.

Älä missään nimessä katoa!

• ...---...

Kiitoksia hyväntahtoisesta vastauksestasi. Olen miettinyt tuota vaihtoehtoa. Kuitenkin laki käsittääkseni vaatii heitäkin ilmoittamaan minusta viranomaisille. Häpeä ja itseinho jaksamattomuuden vuoksi on jo muutenkin musertavaa saatikka sitten se, että työ ja harrastus lähtee alta. Sellaisessa tilanteessa en osaa kuvitella että millään muullakaan olisi sitten enää väliä.

Viime yö meni valvoessa ja vaimon vieressä maatessa. Ahdistaa kun tunteistaan ja mielentilastaan ei voi puhua kenenkään kanssa.

• t_iiro

Itselleni sellainen asiantila on vieras, että psykoterapeutti olisi velvollinen ilmoittamaan tietoonsa tulleista asiakkaan asioista eteenpäin muuten, kuin erittäin vakaviin (luultavasti tulevaisuudessa toteutuviin) rikoksiksi määriteltäviin tapauksiin liittyen. Otan kuitenkin asiasta selvää tarkemmin ja viestittelen siitä tänne.

Minulla on sellainen tuntuma masennukseen, että lähes aina paineinen olotila lähtee purkautumaan, kunhan vain pääsee alkuun psykoterapiatyöskentelyssä itselleen sopivan tuntuisen työntekijän kanssa.

• Rusinna

Poikasi on sinulle tärkeä, kuten kerrotkin. Ajattele miten syvän trauman aiheuttaisit lapsellesi, jos isänä tekisit itsemurhan, oikeasti. Se tarkoittaisi lapsellesi samaa, mitä on hylkääminen.
      Vaikka itsekin olen joskus masentunut, en voi kuvitellakaan itsemurhaa tms, missä jättäisin lastani yksin tänne maan päälle. En voi käsittää, miten vanhempi voisi hylätä lastaan, kuolemalla pois. Kun on lapsen tehnyt, on myös luvannut tätä rakastaa tämän elämän loppuun saakka.
      Yleensä parisuhde ongelmat on ratkaistavissa tavalla tai toisella, ja nähtävästi tarvitset tähän apua. En päässyt perille , mitä tarkoitat yksinäisyydellä parisuhteessa ?

• t_iiro

Otin selvää psykologiliiton kautta näistä ilmoittamisvelvollisuuksista. Psykologipsykoterapeutit eivät ole velvollisia ilmoittamaan mistään aseisiin liittyvistä, eivätkä muistakaan asioista, millekään taholle eteenpäin.

Lääkärit ovat tämän ilmoittamisvelvollisuuden piirissä uuden lain mukaan, mutta eivät käytännössä vielä aktiivisesti näin toimi. Lääkäriliitto on aikoinaan uuden aselain valmistelun yhteydessä vastustanut sitä, että lääkärit joutuisivat ilmoitusvelvollisiksi. Tällä hetkellä lääkärit eivät käsittääkseni aktiivisesti toimi ilmoittajina, vaan odottavat oikeusministeriöstä(?) lisäohjeistusta ilmoitusvelvollisuuden käytännön toteuttamisen muodoista.

Yksityisessä psykoterapiassa ollessasi voit ihan vapaasti itse valita, minkälaisia asioita otat käsiteltäväksi. Totta kai tietynlainen avoimuus omien asioiden esille ottamisessa on paikallaan, kuten tuoda vaikka esille, minkälaiset asiat elämässään kokee henkireiäksi, mutta voit hyvin metsästyksen sijaan puhua vaikka metsässä tapahtuvasta ulkoilusta, joka on sinulle tärkeää, jos saat tätä kautta väljyyttä tähän huoleesi.

Se on todella hyvän tuntuista, jos löytää psykoterapiasta itselleen luottamuksellisen foorumin, jossa voi käsitellä oman elämän tärkeitä asioita ja lähteä vähitellen eheytymään. Tsemppiä!

• ...---...

Kummallista miten jo pelkästään tänne kirjoittaminen tuntuu vähentävän ahdistusta. Elämä on täynnä merkillisyyksiä joista yksinäisyys parisuhteessa ei liene harvinaisin. Ympärillä on paljon ihmisiä, lukuisia sosiaalisia kontakteja ja iloinen, vahva ja huoleton fasadi joka suuntaan.

Henkistä yhteyttä ja todellista välittämistä ei ole mihinkään suuntaan. Itse siinä keskellä auttaen ja kuunnellen muiden murheita peläten että jos ja kun itse romahtaa, ei apua saa mistään. Ehkä haen jatkuvasti jonkinlaista hyväksyntää ja arvostusta tekojeni kautta ja kun en enää jaksa, arvostus ja hyväksyntä häviää? Psykoterapia saattaisi auttaa tähän ahdistukseen mutta jaksaako sitä odottaa 2-3 vuotta mitä terapiat yleensä kestävät?

Ilta meni tavalliseen tapaan. Pojat tekivät läksynsä urheilukerhon jälkeen innokkaasti kuten ekaluokkalaiset aina ja vaimon kanssa puhuin pari lausetta, kumpaankaan hän ei vastannut mitään, liekö edes kuullut. Lasten kanssa tulee juteltua niinkuin lasten kanssa puhutaan. Aikuisten kanssa lähinnä etäisesti ja virallisesti. Jälleen yksi uneton yö edessä.

• jatkuu sittenkin

Kun tuon rohkeuden saa että uskaltaa tehdä vaikka konkurssin ja heittää oman häpeyden nurkkaan. Olet varmaan tyyppinä juuri sellainen että surittamlaa ja pärjäämäällä pitää osoittaa paikkansa. Moni konkan tehnyt onkin löytänyt vasta sen todellsien jujun elää. Ei näytellä vain roolia ja suroittajaa oman yksinäisen muurinsa vankina. Puolisokin varmaan itsekseen miettii että pitäsisi päästä puhumaan ihan oikeasti ja aidosti: Hän ei osaa, odottaa toiselta, kun ei itse uskalla. Ihan totta teillä eillä on mahdollisuus todelliseen elämään vaikka aineellisesti kaikki menisikin. Ei täällä kuolla nälkään tai jäädä veneen alle. Kuviteltu häpeäkin on vain sitä oman mielen harhaa. Monet konkurssin tehneet ovatkin niitä todellisia ihmisiä ja olvat löytäneet juuri sen elämisen jujun. Tekisivät itsemurhan jos pitäisi palata siihen eniseen suorittamis- ja roolileikkiin.
        Joten älä hyvä mies, heitä pyyhettä kehään!

• t_iiro

Tuohon pieneen ahdistuksen helpottamiseen ei kuitenkaan kannata tyytyä, vaan on hyvä sallia (ja ottaa) itselleen kunnolla aikaa omaan elämään liittyvien asioiden käsittelyyn.

Jos pääset solmimaan yhteistyösopimuksen sellaisen psykoterapeutin kanssa, jonka koet itsellesi sopivaksi, jonka kanssa uskallat ottaa omia keskeisimpiä elämän asioita käsittelyyn, alkaa paha olo lieventyä välittömästi. Ei tarvitse odottaa sitä 2-3 vuotta. Vähän samaan tapaan kuin viittasit tänne kirjoittamisen jo hiukan vähentäneen ahdistustasi.

Psykoterapiaan hakeutuessa on hyvä olla tietoinen siitä, että alalla on monen koulukunnan toimijaa. Nettitestin kautta arvioimasi masennuksen asteen, itsemurha-ajatusten ja kokemasi ahdistuksen perusteella ajattelen, että tuo 2-3 vuotta tiivistä terapiaa on varsin realistinen ajatus. Erilaisia "voivarakeskeisiä" ja "lyhytterapioita" en pitäisi sinun kohdalla parhaana vaihtoehtona.

Itse tietysti asian päätät siltä pohjata, minkälaista tarjonta sinun paikkakunnallasi on ja minkä itse hyväksi koet. Valintatilanteessa on kuitenkin hyvä olla tietoinen, että tarjontaa on monenlaista.

• ...---...

Olin auttamassa naapuria hänen edesmenneen isän asunnon tyhjentämisessä ja sain sieltä, edelleen apteekkiin hävitettäväksi toimitettavaksi tuoreen ja avaamattoman venlafaxin 75mg pakkauksen muiden lääkkeiden ohella. Jostain syystä, tahallisesta tai tahattomasta tuo paketti oli pudonnut autoni penkin alle ja jäi viemättä apteekkiin. ...No, tälläinen intro ja seliseli. Joka tapauksessa päätin syödä tuon lääkityksen kun sellainen eteeni osui. Elämä ja mieliala ovat aaltoliikettä ja ehkä viikko sitten oli matalapaineen matalin osa. Ainakaan itsemurha ei ihan joka hetki enää pyöri mielessä. Harkitsen tuota psykoterapiaa. Parisuhteen ongelmia ja yksinäisyyttä se ei korjaa mutta ehkä totun ajatukseen.

• "Ruusuilla tanssija"

Jos parisuhteesi sinua ahdistaa, ota asia rohkeasti puheeksi puolisosi kanssa. Tee selväksi, että jotain on tehtävä tilanteellenne, jos koet itsesi yksinäiseksi parisuhteessa. Et sinä voi yksin olla vastuussa parisuhteeseen liittyvistä asioista ja ne on syytä selvittää. Oli asia kuinka vaikea tahansa.

Psykologille kannattaa puhua, vaikka vaikealta se meno sinne tuntuu.
      Psykologi ei esimerkiksi voi kirjoittaa sairaslomaa (itse sen kokenut, sairasloma piti hakea työpaikka terveyshuollon lääkäriltä).

Itse olen terveydentilani osalta sellaisessa tilanteessa, että oli pakko mennä.
      Sitä leimautumista pelkäsin eniten, mutta hän on sitä varten, että kuuntelee minua. Ja mitä väliä sillä on mitä muut ajattelee tärkeintä oli se että minä sain pahan oloni purettua,

Toivon, että saat hyvän ammattiauttajan hoitamaan itseäsi.

Silloin, kun elämä alkaa tuntua toisarvoiselta ja varsinkin, jos et arvosta itseäsi, on aika pistää asiat arvojärjestykseen. Sinä olet se tärkein tällä hetkellä itsellesi.

Älä anna tilanteen viedä sinua ja älä luovuta. Sinulla on yksi elämä ja sillä on joku tarkoitus.

Tärkeä olet tietenkin lapsillesi myös, mutta et ole enää entinen oma itsesi, jos voit huonosti. Lapset aistivat sen ja saattavat jopa muuttua hiljaisiksi ja vetäytyviksi.

Yritä tehdä niitä asioita, joista nautit eniten, silloin saat hengähdys hetkiä tilanteeseesi.

• Masennus.

• Narsismi.

• Susi
        Narsismi. kirjoitti:

Narsismi. Työpaikkakiusaaminen.

Tietoa Narsistien uhrien tuki info linkissä

http://www.narsistienuhrit.info/tyopaikkakiusaaminen.html
        ---.

Yritäppä vain taistella tätä masennusta vastaan... Siitä on vain päästävä läpi, ajattele kuinka muut sinua tarvitsevat ja rakastavat. Jos nyt lähdet pois, mitä muille käy? :'o

• kaikkeakoettu
        Susi kirjoitti:

Yritäppä vain taistella tätä masennusta vastaan... Siitä on vain päästävä läpi, ajattele kuinka muut sinua tarvitsevat ja rakastavat. Jos nyt lähdet pois, mitä muille käy? :'o

Ja mikä voi olla sellainen ammattti ,että itse ei voi sairastua masennukseen, lääkäritkin sairastuvat. Niistä asejutusita en tiedä, mutta ainakin yheltä mielisairaalta otettiiin aseet pois, kun uhkasei selkeästi tehä niillä "jotain".
        Ilman muuta menet hakemaan apua, eikö vaimosi huomaa, mitä teidän välillä tapahtuu. Pitäähän sun saada nukkuakin, koska olet niin ahdistunut, et saa untakaan. Varmaan ihan kauheata, kun ei voi puhua puolisot keskenään, toisaalta kaikki ei oo puhujatyyppejä.
        Mainostan vielä, että ala syömään puhdasta e-epaa, vaikkapa 2g/pv eli 4 kapselia Leaderin kalaöljystä valmistettua puristetta,vaikuttaa mielialaan ja toimintakykyyn. Käy lukeen vaikka artikkeleita asiasta.
        Eihän tämä elämä todellaakaan oo mitään helppoa, mutta pakkohan täällä on tallustaa vaikkei aina haluaisikaan.

• 2187665

Kumpi on tärkeämpää aseet vai mielenterveys?????

• Lemmy68

moi,
      sattui sun juttu silmään ja vaikkakin viime vuodelta,
      niin haluaisin kysyä,oleko saanut apua?
      Itse olen samassa tilanteessa juuri nyt, ja aseiden menettämisen pelossa
      en uskalla hakea apua.

• JK

VAI IIN

• 7u76

tämä tulee myöhään ,mutta itse ainakin menisin yksityiselle psykologille, tai psykiatrille , ja vaikka kieltäytyisin puhumasta ammatista, tai valehtelisin tai sanoisin että en puhu siitä. Ei sinulla ole pakkoa sanoa ammattiasi. Kyllä lääkkeet saat muutenkin, vaika naaapurikaupungista, missä sinua ei tunneta.
      Sitten myös voit kääntyä aina kirkon pappien puoleen ,heillä on sielunhoitokoulutus, joka myös pitää psykologiaa ja psykiatriaa sisällään, he taatusti voivat auttaa jotenkin.Heillä on vaitiolovelvollisuus luullaksieni jos pyydät sitä.Soita vaikka papille, ilmaiseksi.

• Masentunutmyös

En jaksanut lukea joka kommenttia. Mutta itsellä keskivaikea masennus ja kastelen sängyn lähes joka yö painajaisten takia. Myös minulla itsemurha kohta ainoa vaihtoehto, en jaksa enää... :(

Uskovainen en ole, joten ei tule kysymykseen mikään pappi. "Oikeat" ongelmat siis kyseessä.

• Hihhuli1ä

Kokeile Jeesusta.huuda avuksi Herraa.Hän on auttaja.(omakohtaisia kokemuksia)

• aikuisten äiti

Moni masentunut saa suurtakin apua uskonnosta, mutta jos et halua kokeilla tätä "lääkettä", niin yksityiseltä puolelta on paras hakea apua masennukseen silloin jos on alaikäisiä lapsia.

Muuten uhkaa huostaanotto. Tämä on raakaa todellisuutta nyky-Suomesta, eikä sitä käy kieltäminen. Huostaanoton syyksi kirjataan vanhemman mielenterveysongelmat, vaikka hän ei julkiselta puolelta olisi apua saanutkaan. Siellä kun tavallinen "apu" on resepti kainaloon ja kotiin.

• lisäys
        aikuisten äiti kirjoitti:

Moni masentunut saa suurtakin apua uskonnosta, mutta jos et halua kokeilla tätä "lääkettä", niin yksityiseltä puolelta on paras hakea apua masennukseen silloin jos on alaikäisiä lapsia.

Muuten uhkaa huostaanotto. Tämä on raakaa todellisuutta nyky-Suomesta, eikä sitä käy kieltäminen. Huostaanoton syyksi kirjataan vanhemman mielenterveysongelmat, vaikka hän ei julkiselta puolelta olisi apua saanutkaan. Siellä kun tavallinen "apu" on resepti kainaloon ja kotiin.

Siis tietenkin MIELETTÖMÄN hyvällä tuurilla voit saada terapeutin myös julkiselta puolelta. Jotkut saavat, mutta eivät läheskään kaikki avun tarvitsijat.

Lisäsin tämän siltä varalta, koska joku kuitenkin ehtii mitätöimään huostaanottouhkan selittämällä, miten "minä ainakin/ tai minun tuttuni ainakin sai apua julkiselta puolelta, eikä huostaanotosta ollut mitään puhetta." Niinhän se aina on, tasan ei käy onnen lahjat.

Julkisiin palveluihin vaikuttaa myös kotikunta, erot eri kuntien välillä ovat hyvinkin suuria näissä asioissa. Vaikka ei tietysti pitäisi olla, vaan kaikilla kansalaisilla pitäisi olla yhtäläinen oikeus avun saantiin.

• äippä ja muksu
        aikuisten äiti kirjoitti:

Hei,
        onneksi silmiini osui tämä sinun kommenttisi.Olen väsynyt masentunutkin äiti.Olen just varannut ajan kunnalliselta puolelta.Sain hyvän terapeutin ja hän sanoi et tulenko yksityiselle vai kunnalliselle..Yksiyisesti kun tämä palvelu maksaa.No pienen mietinnän jälkeen sanoin et tulen kunnalliselle puolelle..Pitäisiköhän minun nyt vaihtaa toi aika yksityiselle puolelle..?En todellakaan halua et muksu otetaan multa pois siks kun haen itelleni apuja..Mut niin olen itsekin kuullut et reseptin sieltä kainaloonsa saa.Sen tähden olen pitkittänyt avun hakemista.

• entinen masentunut

"Lisäsin tämän siltä varalta, koska joku kuitenkin ehtii mitätöimään huostaanottouhkan selittämällä, miten "minä ainakin/ tai minun tuttuni ainakin sai apua julkiselta puolelta, eikä huostaanotosta ollut mitään puhetta." Niinhän se aina on, tasan ei käy onnen lahjat."

En halua mitätöidä mitään, mutta kerron silti, että kuulun juuri noihin onnekkaisiin.
      Sairastin masennuksen ollessani alaikäisten lasten yksinhuoltaja, eikä huostaanotosta koskaan edes vihjaistu.

Masennukseni todettiin kunnallisella puolella. Sain lääkkeet, keskusteluapua sekä lausunnon, jolla hain ja sain KELAn tukeman terapian yksityispuolella.
      Olin myös jonkin aikaa töistä sairaslomalla ja virtaa oli sitten sen verran, että kotitöistä selviydyin kyllä ja jaksoin olla lasten kanssa iltaisin koulun jälkeen. En usko, että lapset olisivat olleet mitenkään heitteillä tai kärsineet tilanteesta. Heille enemmänkin taisi olla mukavaa, kun äiti oli kotona.

Vähän hankala aihe, kun turha huostaanotto olisi tietysti ihan kauheaa, mutta toisaalta pelkokin voi olla turhaa ja estää hakemasta / saamasta apua.

• yksisairaanhoitaja

Pelkkä masennus ei ole koskaan syy huostaanottoon.:) Ei koskaan.. Kuka tahansa voi sairastua. Eri asia sitten, jos lapset ovat heitteillä ja koti asuinkelvoton, mutta silloin se on oikeasti hyväkin että joku puuttuu asiaan- tuskin kukaan sellaista elämää omille lapsille toivoo. Mutta siis oikeasti, huostaanoton kynnys on todella korkea ja etenkin, jos on itse hakenut apua ja haluaa muuttaa tilannetta. Jos tulee ilmi avun tarvetta, niin kotiin voidaan järjestää esim. siivous- jne. apua, mutta ei todellakaan kannata pelätä julkista puolta!

• Väsynytnainen

Minä en jaksanut lukea muita vastauksia.

Itse olen päättänyt päättää päiväni vaipoitettuna.

Ei jää kenellekkään ongelmia ratkaisustani.

Olen niin väsynyt...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2490
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      55
      1796
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      1184
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      299
      1067
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      992
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      903
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      884
    8. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      9
      797
    9. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      111
      775
    10. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      47
      770
    Aihe