SATELLIITISTA ÄLYTTÖMYYTTÄ

BLOG OUT

Satelliittipaikannettu älyttömyys
12.9.2011 12:03 Elina Lepomäki liikenne, gps, satelliittipaikannus, tiemaksut, ruuhkamaksut, Merja Kyllönen, Kotimaa 57 kommenttia

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) nousi torstaina autoilevan kansan tietoisuuteen ilmoittaessaan ministeriönsä alkavan suunnitella satelliittipaikannukseen perustuvaa tiemaksua. Tiemaksulla on tarkoitus olla ohjaava vaikutus fiskaalisen sijaan, ja koko autoverotus on tarkoitus tarkastella kerralla uusiksi.

Itselläni meni viikonloppu tätä asiaa pyöritellessä, enkä vain pysty näkemään hankkeessa mitään järkeä. Aina kun valtiojohto päättää alkaa ohjailla ihmisiä, astutaan mielestäni upottavalle maaperälle. Tällä kertaa tarkoitus on ohjata ihmisiä entistä enemmän joukkoliikenteen käyttäjiksi, sillä tiemaksu koskisi ennen muuta sellaisia autoilijoita, joilla on jonkinlainen joukkoliikenneyhteys käytettävissä. Haja-asutusalueiden asukit pääsisivät helpommalla, sillä heidän on "pakko" käyttää autoa.

Paitsi käyttämään joukkoliikennettä, niin eriarvoisella järjestelmällä on teoriassa ohjaava vaikutus muuttaa joukkoliikenneratkaisujen eli taajama-alueiden ulkopuolelle. Tämä ei käsittääkseni noudattele hallituksen tavoitteita ympäristön ja yhdyskuntarakenteen osalta. Toki tässäkin on epäselvää, että miten esimerkiksi muutaman kerran päivässä ajava linja-autovuoro huomioitaisiin. Kannustin olisi siltä osin muuttaa mahdollisimman kauas lähimmästä pysäkistä.

Täysin yksioikoisesti tässä ei kuitenkaan suosittaisi haja-asutusalueiden asukkaiden kaupunkilaisten kustannuksella. Tieliikenteestä kerätään valtionkassaan yli kuusi miljardia euroa eikä tästä palaudu tieliikenteen kehittämiseen varovasti arvioiden kuin noin kuudesosa. Autoilusta saatava verokertymä on ollut laskuun päin vähäpäästöisten autojen myötä, joten budjettia paikkaillaan muilla keinoin, esim. hankintaveroa nostamalla. Jos joukkoliikenteen käyttö lisääntyy ja verokertymä laskee, niin jostain toisesta kohtaa kiristetään ruuvia.

Mihin meitä oikein ohjataan?

Ruuhkamaksukonsepti nojaa ajatukseen, että työnteko kaupungin keskustassa kello 7 - 17 on erityisen haitallista, joten siitä rankaistakoon. Yleensä ihmiset menevät aamulla töihin ja tulevat sieltä iltapäivällä tai illalla pois. Työpaikat puolestaan yleensä keskittyvät tietyille alueille (esimerkiksi kaupungin keskustaan), jolloin seurauksena on väistämättä ruuhkaa tiettyinä kellonaikoina jos ja kun liikenneinfrastruktuuri ei ole kunnossa.

Valtion kannalta kalleinta on ajaminen vähän liikennöidyillä teillä. Liikenteen ohjaaminen sivuteille lisää päästöjä ja liikkumiseen käytettävää aikaa sekä vähentää liikenneturvallisuutta. Jos jotain, niin näitä kilometrejä tulisi verottaa, eikä tehokkaassa käytössä olevia vilkkaasti liikennöityjä teitä. En kuitenkaan kannata minkäänlaista eriarvoistamista, vaan liikkumisen vapautta asuinpaikasta ja ajoreitistä riippumatta. (Sivumennen mainittuna vapaa liikkuvuus on yksi Euroopan Unionin keskeisistä kulmakivistä, jonka pitäisi päteä myös valtioiden välillä - saati sitten sisällä.)

Mikäli väkipakolla ohjataan heikosti toimivan joukkoliikenteen käyttämiseen, niin silloin matkustamiseen käytetty ylimääräinen aika on jostain pois. On optimistista olettaa että tuo aika on pois vapaa-ajasta eikä esimerkiksi tuottavasta työstä. Jos hetkeksi oletetaan että kansalainen on rationaalinen olento, niin todennäköisesti hän valitsee joukkoliikenteen ja yksityisautoilun välillä jo nyt sen suhteen, kumpi on hänelle tehokkaampi ratkaisu ajan ja kustannusten osalta. Sikäli kuin joukkoliikenne vastaa ihmisen tarpeisiin, sitä yleensä käytetään.

Näin insinöörinä sitä miettii myös tällaisen hankkeen hyötysuhdetta. Meillä on jo idioottivarma tapa verottaa yksityisautolla liikkumista polttoaineveron muodossa: mitä enemmän ajat ja mitä enemmän seisot ruuhkissa, sitä enemmän kulutat polttoainetta ja sitä enemmän maksat. Eikä se katso aikaa tai paikkaa. Miksi ihmeessä pitäisi kehittää rinnakkainen järjestelmä? Siksikö että saataisiin ihmiset eriarvoiseen asemaan asuinpaikkansa suhteen ja järjestelmä ihmisten liikkeiden seuraamiseen? Kyllönen puhuu oikeudenmukaisesta järjestelmästä, mutta juuri pahemmin ei tuota sanaa voisi käyttää väärin.

Porsaanreikiä ja vakoilua

Yksityisyyden loukkaamisen osalta en ole varma mistä kohtaa aloittaisin. Se, että meitä valvotaan jossain määrin jo nyt (mm. tiehallinnon kamerat, kännykät) ei ole peruste sille, että vakoilua olisi lisättävä entisestään. Itse en erityisemmin nauttisi siitä, että omat ajokilometrini olisi taltioitu tietokantaan, jonka tietoturvasta tai käyttökohteista nyt ja tulevaisuudessa ei olisi mitään takeita.

2

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gaag,,gaag

      Hyvä ajatus seuranta kun nähdään kuinka RKP-läiset gettoutuu.

    • Huittavaa...

      Tuossa Lepomäen kirjoituksessa on se, että hän poliitisena toimijana ei tiedä edes sitä, että tämä GPS-paikannus on jo EU:direktiiveissä, joita Suomikin toteuttaa. Ministeri
      11.10.2011 15:04 Vierailija

      Nyt vaan toteuttaa EU-ideologiaa ja direktiivejä...

      "EU on päättänyt, että vuonna 2015 kaikissa uusissa autoissa on oltava gps- ja matkapuhelinominaisuus."

      http://www.digitoday.fi/mobiili/2011/09/27/vuonna-2015-kolariauto-soittaa-itse-ambulanssin/201113735/66

      "EU kannustaa jäsenvaltioita ”käyttäjä maksaa” -periaatteen toteuttamiseen liikenteessä ja on antanut sähköisistä tiemaksujärjestelmistä direktiivin, joka tähtää järjestelmien yhteentoimivuuteen Euroopassa.

      Yhdellä ajoneuvolaitteella maksut eri maissa kirjautuisivat samalle laskulle – matkapuhelinverkon kielellä puhutaan "tiemaksujen roamingista”, joka avaisi eurooppalaiset tiemaksumarkkinat."

      http://www.itviikko.fi/teknologia/2008/04/23/lykas-tiemaksu-kiinteita-automaksuja-korvaamaan/200811295/7

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2605
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      47
      1785
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      146
      1387
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      340
      1290
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      345
      1244
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

      Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1166
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      57
      1103
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1002
    9. olisit voinut mies edes

      Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      976
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

      Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      883
    Aihe