Ensihevonen?

Ensi kesän varsa.

Olen aikuinen hevosharrastaja, kaipaan siis kokeneiden hevostenomistajien / -hoitajien tai muuten vain kokeneiden hevostelijoiden apua ja mielipiteitä! :)

Olen harrastanut hevosia muutamia vuosia, mutta ratsastuksen aloitin vasta tänä syksynä (no, joskus lapsena ratsastin hetken). Ensimmäiset kerrat on takana ja jo toisella kerralla pääsin laukkaan asti. Pätevällä opettajalla käyn ja hän kehui, että hyvä istunta ja kaikin puolin vaikutan oppivan nopeasti, joten uskon kehittyväni aika hyvätaitoiseksi ensi kesään mennessä.

SIISPÄ: Tarkoitukseni olisi hankkia oma ensimmäinen hevoseni ensi kesänä / syksynä. Nyt keräilen rahaa ensin ja etsin tallipaikkaa, hevosta, varusteita yms. ihan rauhassa. Ei siis kiireellä, mutta haluaisin keskutelun aloittaa jo nyt. Mitä teidän mielestänne minun kannattaa ottaa huomioon ensihevosta valitessa? Sellaisia vinkkejä, mitä teille on tullut vastaan omaa hevosta etsiessä / hankkiessa tms. Mitä olette oppineet kantapään kautta?

Millaista EI ehdottomasti kannata ostaa? Millaista hintahaarukkaa minun kannattaisi seurata? Olen tietoinen, että hyvin halvalla myytävä hevonen on valitettavasti usein jotenkin vikainen, joten parilla sataa ei unelmahevosta saa. Toki poikkeuksiakin varmasti näissäkin löytyy, mutta puhun nyt yleisesti. Hintakattona on kuitenkin joku 3500-4000e. En kaipaa kilpahevosta, vaan ainakin tämä ensimmäinen saisi olla vain tällainen harrastehevonen, jonka kanssa opettelen ratsastamaan pikku hiljaa. Hoitamisesta on sen verran kokemusta, että perusjutut (harjaukset, siistimiset, kuumeen mittaus, karsinan hoito, jalkojen hoidot kuten lämpöpintelit ja rivien hoito yms.) onnistuu ja koko ajan kerrytän tietotaitojani.

Tallipaikkaa etsin täysihoidolla sellaisesta paikasta, josta saan tukea hevoseni hoidossa ja apua, kun sitä tarvitsen. Muutama vaihtoehto jo onkin, mutta toivoisin löytäväni vielä lähempää kotiani jonkun pienen yksityistallin.

Entä: Kannattaako ostaa ratsastuskoulusta vanhaa tuntihevosta? Onko riski siihen, että se onkin kovakylkinen ja -suinen "kehänkiertäjä" liian suuri? Toisaalta jaksaisi myös varmaan opetella kanssani rauhassa.

Oma ajatukseni hevosesta on puoliverinen väh. 7-vuotias, mieluusti 10-12 v. ruuna tai kiltti tamma. (Tiedän, että tammoissa on enemmän luonnetta, mutta niissä toisaalta myös on mielestäni sitä jotain...)

Yksi ongelma, johon en oikein ole saanut selvää vastausta, osaisitteko te auttaa? Olen 180 cm pitkä ja tarvitsen aika korkean hevosen. Mutta kuinka korkea olisi vähintään hevosen oltava? Joku suositteli mulle väh. 165 cm heppaa, sillä perusteella olen sitten yrittänytkin ehdokkaita katsella. Onko täällä muita pitkiä, jotka voisivat kertoa kokemuksia?

Joo, tällainen superviesti. ;)

Olen kiitollinen, jos tästä syntyisi keskustelu, josta voisi ehkä olla apua muillekin ensihevosta hankkiville!

7

1993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...87...

      käy kokeilemassa hevosta usemman kerran eri olosuhteissa. esim. maastossa,kentällä... jos olet epävarma siitä että osaatko arvioida hevosen oikein ota joku kokeneempi kaveri mukaan. älä tee hätiköityä osto päätöstä. mene rauhassa kotiin ja nuku ainakin yhden yön yli ennen kuin päätät suuntaan tai toiseen. Joskus tuntuu että oikeaa hevosta ei löydy millään, älä sorru silloin ratkaisuun otan tämän kun ei ole parempaakaan tarjolla.
      itse tiedän melko pian oikean hevosen osuneen kohdalle. se on vain sellainen tunne, joka syntyy jo myynti ilmoitusta katsoessa ja joka voimistuu sitä mukaa kun hevoseen tutustuu. tällä periaatteella olen hankkinut kaikki omat hevoseni 4kpl poni. kaikki ovat olleet juuri sellaisia kuin halusin. mulla on aika paljon kokemusta hevosista. Olen harrastanut niitä pikkutytöstä saakka ja omia hevosia mulla on ollut 10vuotta.

    • kyselijä: ))

      Moikka, kysyisin että mitä kaikkea muita juttuja ja rokotuksia hevosilla on? Madotus siis ainakin ja se tehdään n. 2-4 kertaa vuodessa, kengitys ja siinä samalla raspataan? Mitä muita rokotuksia tai hoitotoimen piteitä pitäisi suorittaa?

    • suosittelen

      kyselijä:)):lle -> madotus 1-2 krt vuodessa, kengitys 5-8vkon välein ja raspaus 1-2 krt vuodessa.. ;) ja itselläni ensimmäinen ponini oli, silloin 17-vuotias connemara tamma, jonka kanssa opin luottamaan ratsastukseen ja sain tehdä mitä vaan ja kehityin kovaa vauhtia, mutta sepäs ei jaksanutkaan enään minun treenejäni ja jouduin ostamaan sen, oli todella kova paikka luopua rakkaaksi tulleesta ponista, eli suosittelen (jos et halua heti ostaa uutta hevosta) 'keski-ikäistä' (11-14v) ruunaa joka on kisannut nuorempana sekä koulua että esteitä niin ei ainakaan hevosella tule rajat heti vastaan, eikä siitä tarvitse heti luopua.. :) ja kannattaa viedä se tallille jossa on joku 'tietävä' aina paikalla jotta voit kysyä jos on joku ongelma. :))

    • girl:)

      Olen 11 v. tyttö, etsin ensihevosta äitini kanssa minulle:)
      kyselisin hieman että miten paljon keskimäärin tallivuokra maksaa?(vähimmillään-enimmillään) kiitos jos vastaatte:)!

      • oripori

        Ostat hevosta muttet edes tiedä mitä tallivuokta maksaa, eikö edes ÄITISI? Ei hyvää päivää...


    • katherine__

      Täysihoitopaikan voi saada pohjois-suomesta ehkä noin 200e/kk hinnalla, jos ei odota kovin kummoisia puitteita (ei maneesia, ei välttämättä edes kenttää). Uudellamaalla/ pääkaupunkiseudulla tallivuokra voi maneesitallilla olla jopa 700e/kk.

    • Kasiro

      Sanoisin että säkäkorkeus noin hartioiden tasolla plus miinus 10 cm olisi aika hyvä lähtökohta. Suokit on rauhallisia mutta yhteistyöhaluisia joten suosittelen sitä. Korostan kuitenkin että lämppäreissäkin löytyy tosi hyviä joten suokki ei ole ainoa vaihtoehto. Ajatuksesi puoliverisestä on hyvä.
      Joskus ratsastuskouluilta saa hyvänkin mutta itse en ottaisi. Ne on kyllästyneet siihen että selkään kiipeää joka tunti uusi ratsastaja joiden taso vaihtelee suuresti. Yksityiseksi päästyään ne saattaa riehaantua tosi hankalaksi tai niistä voi tulla unelmaheppoja. Olen tavannut kumpiakin.
      Onnea etsintään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe