Uros vai Nartttu ensikoiraksi. Hyvä vai huono juttu?

canis.familiaris

Onko uroksen ja nartun luonteissa ja käytöksessä ratkaisevia eroja, jos niin mitä? Onko niiden koulutettavuudessa eroja?

Miten kuvailet uros koiraa, entäs narttu koiraa ja lähinnä ne eroavuudet pääpiirteittäin.?

15

849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On ja ei,mielestäni.Enemmän kuitenkin taas kerran pistän rodun piikkiin.
      Helpommissa(ei nyt kumminkaan ihan helpoissa kumminkaan) sanotaan,ja taitaapi ollakkin nartut "pehmeämpiä" usein,urokset topakampia.Ihan helpoissa ja hyvin sosiaalisissa ei taida paljon eroja olla,joten ei erikoisemmin suositella narttua ekaksi sen enempää.
      Noissa tietyntyyppisissä vaativimmissa ei ole välttämättä kuin ihan yksilöerot.Joskus itseasiassa nartut siitä vaikeampiakin,että jos ne meinaa muille alkaa kukkoilemaan,niin saattaa olla enemmän tosissaan.
      Koulutuksessa mielestäni ei niinkään eroja,kuin yksilötasolla,paitsi että jos/kun on kyseessä narttu,jolla hormoonitoiminta tekee "omia juttuja",niin ne voi täytyä ottaa huomioon koulutuksessa ja saattaa joskus häiritäkkin.Tuosta ehkä tulee se,että sanotaan,että urokset on suorempia ja nartut kimurantempia.

Noin nyt itse funtsin.

• Eläinkouluttaja C.

Itse sanoisin että riippuu enemmän rodusta ja sitten kyseisen koiran linjasta, onko uroksilla esiintynyt dominanssia? Oma koirani on kennelistä jonka urokset ovat kaikki aivan mammanpoikia, eli jos sieltä ottaa niin kasvattajakin kertoo että uros on helpompi kuin narttu, nartut sensijaan jääräpäisempiä :) Minulla siis narttu ja voin kyllä todistaa tämän pitävän paikkansa.

Luulen että varmaan siksi tuo yleistys on jäänyt päälle että narttu olisi parempi ensimmäiseksi koiraksi, koska ei ole sitä testosteroonia sekoittamassa pakkaa.

Joten minun mielipiteeni on että perehdy mielummin itse rotuun ja kasvattajan luonnelinjoihin koiraa valitsessasi :)

p.s. koulutuksesta, tuo omapäisyys vaikuttaa niin paljon että en sanoisi että sukupuoli sen määrittää. Tietysti molempiin vaikuttaa juoksukaudet jos ei ole leikattu, narttuun juoksuaika aiheuttaa usein erilaista käytöstä ja uroksilla juoksuiset nartut haittaavat keskittymiskykyä hyvin usein.

• canis.familiaris

Jos luoneteessa ei laiteta niin painoarvoa, mihinkään äijämeininkiin. Eroja löytyy huomattavasti. Esim. Narttu spk ja uros on ihan kuin eri rotua. Narttu spk.sta on parhaat kokemukset. Urokselta voi helposti vaatia hieman suoremmin mitä haluaa ja kestää hieman "enemmän" tarvittaessa jne..

Miksi pääosin ongelmakoirat on uroksia? Miksi pääosin moni epäonnistuu juuri uroksen kanssa?

• Eläinkouluttaja C.
        canis.familiaris kirjoitti:

Jos luoneteessa ei laiteta niin painoarvoa, mihinkään äijämeininkiin. Eroja löytyy huomattavasti. Esim. Narttu spk ja uros on ihan kuin eri rotua. Narttu spk.sta on parhaat kokemukset. Urokselta voi helposti vaatia hieman suoremmin mitä haluaa ja kestää hieman "enemmän" tarvittaessa jne..

Miksi pääosin ongelmakoirat on uroksia? Miksi pääosin moni epäonnistuu juuri uroksen kanssa?

Minä olen sellaisen johtopäätöksen tehnyt siitä miksi suurin osa ongelmakoirista ovat uroksia, että se johtuu siitä että omistaja ei ole ottanut huomioon dominointia koirarotua valittaessa. Pari hienoa esimerkkirotua jossa urokset selvästi vaativampia kuin nartut (oman kokemukseni mukaan, tietysti poikkeuksia aina löytyy): ranskanbulldoggi, dalmatialainen, mäyräkoira, kultainennoutaja, siperianhusky, chihuahua ja tiibetinspanieli.

Toinen on tietty se kun joidenkin mielestä "äijien kuuluu olla äijiä" :) Eli uroskoira kun rupeaa isottelemaan pentuna niin pidetään sitä sööttinä ja onpa se niin miestä-meininkinä. Aikuisena ei ihan yhtä hellyyttävää...

p.s. jännä kuulla että koulutat narttuja eri tavalla kuin uroksia! :D Muokkaan itse jotenkin aina koulutuksen enemmän yksilön perusteella, teen pieniä kokeita jolla määrittelen motivoinnit ja oppimisnopeuden ja -tavan.

• canis.familiaris kirjoitti:

"Miksi pääosin..."
        Paitsi niissä roduissa ei niinkään,kun urokset ja nartut on yhtä vaativia.
        Eli oisko sitten vähän noin,kun C mainitsi,että tietyissä roduissa ei heti suhtauduta riittävän jämäkästi,kun vähän ajatellaan,että vähän on vaan pollea poika...
        Ja sitten se,että ylipäätään on otettu väärä rotu,ja jos/kun vielä urokset (siis niissä mainitsemassani "keskivaativimmissa") uros hankalampi,niin väärä sukupuolikin.

Ps.Pikkukoirissa on mm.narttuja usein yhtä lailla "ongelmia".Se vaan esiintyy erillä lailla,kuin isoissa roduissa.Eli tuhoamiset ja sisälle päästämiset.

Itse en niinkään sukupuoliin kiinnitä huomiota koulutuksessa.Periaate minun toimissani on aika selvä,eli perusrunko mennään samalla.Sitten vaan sitä vähän fiksaillaan yksilön mukaan,eli vahvuuksia ( mm.vietejä) hyödynnetään ym.

Sinänsä ihan mielenkiintoista oli tuota puoltakin vertailla kun kouluttelin oman rotuyhdistyksen rotuja vs.kaikkia rotuja.Siinä se,mikä eniten tuli esiin oli nimenomaan rotujen tietäminen ja varsinkin niiden erityispiirteiden(jos/kun niitä on).
        Jos sen missaa,niin voi tulla lyhyt keissi...
        Ja tuo siis lähinnä koulutuspuolella.

• canis.familiaris
        Eläinkouluttaja C. kirjoitti:

Minä olen sellaisen johtopäätöksen tehnyt siitä miksi suurin osa ongelmakoirista ovat uroksia, että se johtuu siitä että omistaja ei ole ottanut huomioon dominointia koirarotua valittaessa. Pari hienoa esimerkkirotua jossa urokset selvästi vaativampia kuin nartut (oman kokemukseni mukaan, tietysti poikkeuksia aina löytyy): ranskanbulldoggi, dalmatialainen, mäyräkoira, kultainennoutaja, siperianhusky, chihuahua ja tiibetinspanieli.

Toinen on tietty se kun joidenkin mielestä "äijien kuuluu olla äijiä" :) Eli uroskoira kun rupeaa isottelemaan pentuna niin pidetään sitä sööttinä ja onpa se niin miestä-meininkinä. Aikuisena ei ihan yhtä hellyyttävää...

p.s. jännä kuulla että koulutat narttuja eri tavalla kuin uroksia! :D Muokkaan itse jotenkin aina koulutuksen enemmän yksilön perusteella, teen pieniä kokeita jolla määrittelen motivoinnit ja oppimisnopeuden ja -tavan.

"p.s. jännä kuulla että koulutat narttuja eri tavalla kuin uroksia! "...sinänsä siinä ei ole mitään jännää, kun huomioi nartun ja uroksen ominaispiirteet. Ei ne voi ketään yllättää. (käytöksen erot)..nämä huomioin (tapa lähestyä ja vaatia) ja tietenkin yksilöllisyyden. Toki kummallakin on ne rodunomaiset taipumukset.

• Eläinkouluttaja C.
        canis.familiaris kirjoitti:

"p.s. jännä kuulla että koulutat narttuja eri tavalla kuin uroksia! "...sinänsä siinä ei ole mitään jännää, kun huomioi nartun ja uroksen ominaispiirteet. Ei ne voi ketään yllättää. (käytöksen erot)..nämä huomioin (tapa lähestyä ja vaatia) ja tietenkin yksilöllisyyden. Toki kummallakin on ne rodunomaiset taipumukset.

Anteeksi jos tulkitsit hymynaamani jotenkin loukkaavana, koska en keksi muuta syytä siihen että kirjoitat noin... Etenkin tuo "ei ne voi ketään yllättää." Eli reaktioni oli sitten jopa mahdoton.

Oli ihan spontaani reaktio, jonka sitten suoraan kirjoitin.

Mutta anteeksi.

• mites onkos sitten nartussa ja leikatussa uroksessa eroja koulutettavuudessa ym? Onko tässä tapauksessa narttu ns. terävämpi ja topakampi? onko kastroinnilla niin suurta vaikutusta?

• canis.familiaris

Kuten jo molossi on muutamassa topiikissa sanonut, tulee leikatusta uroksesta "neutraali". Koira, joka ei juuri kiinnosta ketään, juuri hajumaailman vuoksi.

• canis.familiaris

Hups karkas. Koulutettavuudessa (leikatun) suuri merkitys on sillä minkälainen on pentuajan historia ja mitä sen eteen on tehty. Toinen seikka on se, että milloin tai minkä ikäisenä koira on leikattu. Jos koirasta on pentuaikana tehty yhteistyökykyinen ja innokas, niin keskittyy kyllä itse tekemiseen paremmin, kun jää noita hajumaailman posteja lukematta.

• "mites onkos..." Minun mielestäni ei ole (kts.eka viestini).Kastroinnilla voi olla merkitystä tai sitten ei,riippuu ihan yksilöstä.Esim.jos on kyseessä ollut kunnon testopommi,niin saattaa rauhoittaa leikkaus sitä puolta,jolloin koulutettavuus(keskittymiskyky ym.) paranee.

• Eläinkouluttaja C.
        molossi kirjoitti:

"mites onkos..." Minun mielestäni ei ole (kts.eka viestini).Kastroinnilla voi olla merkitystä tai sitten ei,riippuu ihan yksilöstä.Esim.jos on kyseessä ollut kunnon testopommi,niin saattaa rauhoittaa leikkaus sitä puolta,jolloin koulutettavuus(keskittymiskyky ym.) paranee.

Yhdyn!

Pelkkä leikkaus ei ole vastaus ongelmiin, paitsi tietysti joissain merkkailutapauksissa jossa käytös ei ole vielä saanut kauan juurtua :)

• isoisoäiti

Rotuun puuttumatta mielessä on vahvasti ,että narttu olisi helpompi ja pehmeämpi luonteeltaan kuin uros.Ainoastaan silloin kun narttuja on talossa useampi saattaa vihanpito kestää koko iän,kun jollekkin oikein suututaan.Urokset käsittääkseni selvittää välinsä niin ettei kaunaa jää,kerran yhteenotossa katsotaan kenen puheita kuunnellaan,mutta narttu ei anna anteeksi ikinä,eikä usko hävinneensä toiselle.

Joskus olikin puhetta siitä että kastorointi tekee uroksesta toisten silmissä :ei minkään.Tuo oli ainakin meidän likkojen näkemys leikatusta uroksesta,joka oli ennen kovastikkin kiinnostanut.
      Olikin muuten uutta kuulla tältä uroksen omistajalta että jätkälle on tulleet ihan eri puuhat,sitä ei tolpat pissata eikä nenä tartte olla jokapaikassa.
      Tilalle se on saanut vastustamattoman metsästysvietin,kani tai pulu,kaikki käy,eikä kuulemma pikään mene jakeluun silloin jos jahtiin pääsee.
      Ei ole minkäänsortin metsästyskoira,jotenkin vaan sille on tullut tämä uusi vietti korvikkeeksi se kun on kuulemma hylännyt naiset kokonaan mielestäkin

• canis.familiaris

"Rotuun puuttumatta mielessä"...hyvä huomio ja lisäys.

"Olikin muuten uutta"...tätä juuri tarkoitin. Tässä on pentuhistoria tärkeä. Sellaisen koiran, joka omaa heikon pentuhistorian, tappaa leikkaus koiran henkisesti täysin. Koira lähes "pysähtyy" kun siltä on viety se mikä aijemmin sitä liikutti. (ympäristö ja sen uutiset)

• canis.familiaris

Narttu ja uroskoiralla on hieman eritehtävät luontaisesti ja tätä kautta käytöskin tai sen osa-alueet on hieman eri. Pääsääntöisesti käytösmallin määrää tämä seikka eli tehtävät ja lähtökohdat.

Voiko narttua lähteä kouluttamaan samasta lähtökohdasta ja samoilla vaatimuksilla kuin urosta.

Itse ainakin lähestyn koulutuksessa, eri tavalla narttua kuin urosta. (huomioiden tietysti myös yksilövaatimukset) Uroksen kanssa olen hieman suoraviivaisempi. Vaadin urokselta myös suoremmin. Narttua koulutan hieman pehmeämmän kautta ja loivemmin.

Jos narttua ottaa taas liian kovaa tai kouluttaa uroksen lkaltaisesti, menee koira lukkoon aika helposti tai siitä tulee ehdottoman kovaluontoinen..
      (vaste koulutuksesta)

Tämä lähinnä spk ja rotikka puolen kokemuksena. Omasta ja muiden...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      115
      3756
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      149
      3743
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      24
      2544
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      5
      2325
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      30
      2138
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      48
      1322
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1147
    8. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      33
      912
    9. Mikä on miehekäs mies?

Kertokaa naiset. >Simiti<
      Sinkut
      137
      905
    10. Poika. Edes suuret lyyrikot eivät auta kostonhimoista.

Kostonhimotutkani tuuttaa, etkä saa minua astumaan estradille. Korkeintaan välillä hiukan kutittelen...
      Ikävä
      110
      803
    Aihe