Kia Ceed 2008 airbag ei toimi

"Kian takuu"

Oli tänään huollossa, ja totesivat, että uusi airbag asennettava. No ei siinä mitään laitettiin uusi tilaukseen, ja kuulemma ainakin kaksi viikkoa kestää ennen kuin tulee.
Kysyin tietenkin, että saako, ja uskaltaako tuolla nyt ajaa, kun airbag ei toimi.
Deltan huolto kehotti ajelemaan ihan normaalisti, jonka jälkeen kysyin kuka vastaa, jos jotain tapahtuu, ja menetetään vaikka ihmishenkiä toimimattoman airbagin takia.
Tähän oli vastauksena, että voivat he autoa heilläkin sen kaksi viikkoa pitää. Toista autoa ei kuitenkaan tarjottu.
Onko huolto nyt toiminut Kian takuusopimusten mukaan, vai onko tässä jopa rikottu lakia, koska minusta tuollaisella autolla ei saisi ajaa metriäkään.

19

1581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kateusko nakertaa?

      Puhaltele vaikka purkkaa ajellessasi ja aja sen jälkeen seinään.tuo kirjoittamasi oli ehkä kaikkien aikojen huonoin Provo.Ehkä 10 vuotias lapsikin tietäisi mitä asiassa pitäisi tehdä,jos tuo olisi ollut totta.
      Keksi jotain hieman omaperäisempää kun haluat provoilla.

      • "Kian takuu"

        No kerro nyt sitten mitä se kymmenen vuotias lapsi tekisi, sillä tämä on totta....
        Miksi minä provoilisin täällä? Yritän saada vain ASIALLISTA vastausta. Taitaa olla ylivoimainen tavoite näissä ryhmissä...


      • 34

        Näköjään kun joku toteaa deltan palvelussa on vikaa tai kia on paska auto
        niin on provo.Tätä keskustelupalstaa lukiessa luulee,et kia on kaikkien idioottien auto !!!


    • hirveä vääryys

      Voi kiesuksen p.....e. jos murheet on tuota luokkaa voi varmaan yhtä hyvin kävellä. Mitä jos ja mitä jos?? Mitä jos lentokone tippuu auton päälle moottoritiellä? Mitä jos rengas puhkeaa 120 km/h vauhdissa?? En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta minun nuoruudessa ei autossa ollut edes turvavyöpakkoa ja airbagitkin tulivat vasta 90-luvulla. Kuinkahan sitä silloin kukaan uskalsi istua auton kyydissä?
      Juuri tuollaisten asiakkaiden takia huoltotiskin porukka on varmaan niin kyrpiintynyttä kuin ne yleensä on. Vai että oikein sijaisauto olis pitänyt antaa kun airbag valo palaa muutaman päivän...
      Saahan sitä Aviksesta auton vuokrattua, jos ei sillä "kuolemanloukulla" uskalla ajaa. Tai aja sillä Kiallas 35 km/h ja välttelet moottoriteita sen pari viikkoa.
      Veikkaampa vain, että jos autossasi ei olisi takuuta jäljellä ja tuollainen remontti tulisi eteen, toimimaton airbag ei haittaisi yllätten yhtään. Ajo jatkuisi ilman mukinoita niin kauan kun osa olisi saapunut tai jopa niin kauan, että seuraava katsastus pakottaisi airbagin kunnostamaan.

      • turha itkeä

        Olet provo ja tiedät sen itsekkin varsin hyvin.


    • "Kian takuu"

      "Onko huolto nyt toiminut Kian takuusopimusten mukaan, vai onko tässä jopa rikottu lakia, koska minusta tuollaisella autolla ei saisi ajaa metriäkään. "

      Tuossa tuo kysymys, et sinä kyllä siihen vastannut. Kaikenlaista muuta "muka nokkelaa" kylläkin.
      Olen 56v. en tiedä riittäkö se sinulle, ja mitä se tähän kuuluu miten ennen on ollut. Nyt on nyt ja airbagin pitää toimia katsastuksessakin, muuten autolle tulee ajokielto. Oliko yllätys.....
      Eikä minulle tästä mitään murhetta ole, vaan mielenkiinnosta lähinnä pohdin tätä asiaa.
      Kiaan olen ollut ihan tyytyväinen, että älkää hyvät Kia fanaatikot nyt tukehtuko kiukkuunne, teistähän saa ihan sekopää vaikutelman...
      Anteeksi jos loukkasin, ei ollut tarkoitus...

    • kuluttajasuoja.

      Tuollahan siitä on jos viitsii lukea:

      http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/autossa-olevan-virheen-hyvitys/

      Periaatteessa, jos autotta olosta tai auton toimimattomuudesta on taloudellista tai merkittävää haittaa esim. elinkeino, sairaalamatkat tms, voi sijaisautoa pyytää tai korvausta auton seisonta-ajasta. Siihen ei kuluttajasuoja ota kantaa millainen vika autossa pitää olla, jotta sijaisautoa voi vaatia.
      Järkeä käyttämällä voisi kuvitella, että turvallisuutta vakavasti vaarantava vika tai tietenkin auton totaalinen toimimattomuus olisi sellainen, jossa sijaisauton voisi vaatia ilman muuta. Eli tässä tapauksessa turvalaitteista puhuttaessa samantyylinen vika, josta auto saisi katsastuksessa ajokiellon. Ymmärtääkseni toimimattomalla airbagilla autolla voi ajaa turvallisesti, kyseessähän on passiivista turvallisuutta vaarantava vika. Aktiivisissa turvalaitteissa oleva vika, kuten jarrujen toimimattomuushan voi suorastaan aiheuttaa vahingon. Toimimaton airbag tuskin aiheuttaa katsastuksessakaan ajokieltoa vaan uusintanäytön.
      Johonkin se raja kai käytännössä pitää vetää. Muutenhan jokaisen irroneen koristelistan tai pikku nitinän takia pitäisi asiakkaalle antaa sijaisauto. jos näin olisi, huoltojen hinnat nousisivat varmasti vielä entisestään.

      Itse olen pyytänyt ja saanut pyytämättäkin sijaisauton niissä tapauksissa, kun auto on joutunut jäämään tutkittavaksi huoltoon. Kävellä ei ole tarvinnut. Enkä ole mielellään sijaisautoa mm. kovan vakuutusomavastuun takia huvikseni pikkuvikojen korjausta odotellessa viitsinyt edes kysyä. Mielummin ajan vikatapauksessa muutaman päivän rikkinäisellä, mutta omalla autolla.

      • lisäys....

        Vielä lisäystä:
        Useissa autoliikkeissä/merkkihuolloissa luovutusvalmiita sijaisautoja ei ole kuin rajallinen määrä ja on tavallaan ymmärrettävää, että sellainen annetaan mielummin asiakkaalle, jonka auto tulee korjaamon pihaan hinurilla, kuin sellaiselle, jonka autoa voi melko normaalisti ja turvallisesti käyttää korjausta odotellessa. Esimerkiksi Tampereen kokoisessa kaupungissa korjaamoasiakkaita voi jo yhdellä merkillä olla niin paljon, että olisi aika kohtuutonta vaatia, että jokaisessa takuu-tapauksessa saisi heti automaattisesti sijaisauton. Uskon että kuluttajasuojakin on samoilla linjoilla.


      • "Kian takuu"
        lisäys.... kirjoitti:

        Vielä lisäystä:
        Useissa autoliikkeissä/merkkihuolloissa luovutusvalmiita sijaisautoja ei ole kuin rajallinen määrä ja on tavallaan ymmärrettävää, että sellainen annetaan mielummin asiakkaalle, jonka auto tulee korjaamon pihaan hinurilla, kuin sellaiselle, jonka autoa voi melko normaalisti ja turvallisesti käyttää korjausta odotellessa. Esimerkiksi Tampereen kokoisessa kaupungissa korjaamoasiakkaita voi jo yhdellä merkillä olla niin paljon, että olisi aika kohtuutonta vaatia, että jokaisessa takuu-tapauksessa saisi heti automaattisesti sijaisauton. Uskon että kuluttajasuojakin on samoilla linjoilla.

        Siis kyseisessä tapauksessa ei kuluttajasuojan mukaan kannata alkaa sijaisautoa vaatimaan....
        Kiitos asiallisesta vastauksesta.


    • ojpijijijij

      Ilmankos tää ajokulttuuri on aivan retuperällä kun noin luotetaan airbagiin? Sekö sitä autoa kuljettaa eteenpäin? On sulla todelliset murheet taas. Sijaisuto ei kuulu mukaan sopimuksissa. Eri asia on jos joku muu mällää sun autoos niin sit saat sijaisauton. Alle 12v airbag tappaa...

      • "Kian takuu"

        "Ilmankos tää ajokulttuuri on aivan retuperällä kun noin luotetaan airbagiin? Sekö sitä autoa kuljettaa eteenpäin? On sulla todelliset murheet taas."

        Mistäs sinä minun "ajokulttuurini" tiedät, oletat ilmeisesti, että ajan silmät kiinni.
        Onhan se minusta aika suuri murhe, jos nykyauton ehkä tärkein turvavaruste ei toimi. Ja varsinkin jos merkin valtuuttama huoltokorjaamo kehottaa ajelemaan niinkuin kaikki olisi OK......, aika edesvastuutonta toimintaa.


    • oisefiowtri

      Aja sillä autolla ja pidä turpas kiinni......

      • "Kian takuu"

        "Aja sillä autolla ja pidä turpas kiinni......"

        Hei oletko harkinnut Deltan asiakaspalvelijaksi hakeutua, vai ehkäpä jo olet siellä.
        Ainakin potentiaalista ainesta olisit.....


    • jo tunnetaan

      Näihin yhden ja saman provoihin ei juuri kannata sotkeentua,eikä kommentoida.Laittelee säännöllisin väliajoin avauksia ja kertoo ettei se ja se toimi ja kukaan ei korvaa.Luultavasti tekee sitä muillekkin palstoilla.Mutta tyyli on tunnistettava ja alkaa haukkua kaikkea mikä merkkiin liittyy, kun yrittää kysellä kyseisestä viasta tarkempaa tietoa.

      • "Kian takuu"

        Kiitos vaan kunniasta, oli kyllä ensimmäinen avaus minkä ikinä olen autopalstalle tehnyt. Ja täytyy myöntää, että viimeisissä kommenteissa hieman jopa innostuin provoilemaan, täällä kun tuntuu olevan otollinen maaperä.
        Tulihan tämäkin koettua, ettei täältä saanut kuin tasan yhden asiallisen vastauksen, muut olivat tasoa "pidä turpasi kiinni, ja aja päin seinää".
        Jatkakaa te täällä korkeatasoista palstaanne, minun osaltani asia loppuun käsitelty.


    • kkkkkmmm

      Ole hyvä.

    • Neromus

      Kyllä se on riskaapelia peliä ajella autolla jossa ei ole airbagia tai se ei toimi.

      Se on ristuksen varma se.

      Mutta myös on ristuksen varmaa riskaapelin ottamista jos pyöräilee ilman kypärää.

      Sama juttu jos sohii ilman ehkäisyä eikä halua perheenlisäystä, tämä noin niinkuin käänteisessä mielessä.

      Viimeisin riskaapelin otto on lääkärissä korjattavissa. (Itse en sitä hyväksy)

      Ensimmäistä ja toista lääkärikään ei välttämättä pysty korjaamaan.

      Voi myös olla ettei tarvii viedä edes lääkäriin.

      Mutta asiaan.

      Kia on luotettavin ja vähävikaisin auto joka minulla koskaan on ollut.

      Ja sekin on ristuksen varma juttu, piti vain 63:n vuoden ikään asti lyödä ensin päätä karjalan mäntyyn ennenkö hokasin.

      Tosin ei ollut ensimmäinen kerta kun mokasin.

    • newerKia

      En osta Kiaa koska airbag tilttaa noinkin uudessa kiassa.

    • mutku_maksaa

      Yhyy, nyyh, jotain tarttis saada, mutku maksaa.

      Ilmaiseksi pitäisi saada, mutku maksaa.

      Ehkä se auttaa, kun vetää hameen päälle ja itkeä pillittää?

      Muut kuin itäautolla ajavat järkiautoilijat ymmärtävät, ettei mikään ole ilmaista. Jos joku huolto antaa sijaisauton "ilmaiseksi", niin kyllä se huoltojen hinnoissa on huomioitu. Ja harvemmin tosiaan mihinkään rippikouluikää lähestyvään keksintöön, uusi ja takuunalainen auto on vähän eri juttu.

      Jos ei kiinnosta ajella viallisella autolla, niin vaihtoehdot ovat
      - autoja saavuokrattua! (mutku maksaa)
      - vakuutuksenkin kautta voi ehkä sijaisauton saada (mutku vakuutus maksaa)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3576
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2088
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1584
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1381
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1208
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe