Määräaikainen B-lausunto?

SElkäkiPuinen

Noniin, kävin tässä reumatologilla. Diagnoosia selkärankareumaan en vieläkään saanut, mutta lupasi hän kirjoittaa määräaikasen B-lausunnon lääkekorvausta vastaan (salazopyrin) kahdeksi vuodeksi. Onko kellään kokemusta kelpaako kelalle tuollainen?

7

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsf3e

      Kyllähän se Kelalle kelpaa -ainakin minulla tehtiin biologisen lääkkeen osalta korvauspäätös määräaikaisena kadelle vuodelle...

    • Jokueräs

      Kyllähän se kelpaa. Luultavasti menee jopa helpommin läpi kuin elinikäinen. Käytännössä vaan tarkoittaa, että jos tauti paljastuu selkärankareumaksi, niin tarvitset uuden lausunnon kahden vuoden jälkeen. Mitä olen ihmisiltä kuullu, tuo on hyvin yleistä, että ensimmäinen lausunto on määräaikainen, etenkin jos diagnoosi on yhtään epävarma.

    • 125µg

      Nykyaikainen virallistettu nivelreuman hoito on verrattavissa siihen, että yritetään sammuttaa tulipaloa bensalla. Sairas ihminen tehdään entistä sairaammaksi tunkemalla hänet täyteen toinen toistaan kovempia myrkkyjä, joita joissain piireissä kutsutaan myös lääkkeiksi. Moni reumapotilas onkin todellinen kävelevä lääkekaappi, josta tietysti lääkeyhtiöt ovat varsin mielissään.

      Suomalainen nivelreumaa sairastava potilas ei todennäköisesti kuule lääkäreiltään ruokavaliohoidoista yhtään mitään. Tämä siksi, että lääkäriseura Duodecimin asiantuntijoiden laatimissa Käypä hoito- suosituksissa todetaan aika selvästi, ettei ruokavaliolla ole mitään merkitystä reumanhoidossa. Tämä on aika ihmeellistä, sillä on olemassa runsaasti näyttöä siitä, että oikeanlainen ruokavalio on kaikki kaikessa, jos halutaan parantua nivelreumasta.

      Nivelreumahan on autoimmuunisairaus, jossa elimistön immuunijärjestelmä hyökkää nivelkudosten kimppuun ja lopulta tuloksena on tulehdus ja nivelten rustojen tuhoutuminen. Syytä nivelreuman aiheuttajalle ei runsaista tutkimuksista huolimatta ole onnistuttu selvittämään. Erilaisia teorioita on kuitenkin paljon. Jotkut ovat sitä mieltä, että immuunijärjestelmä on vain ruvennut tunnistamaan normaalit solut vieraiksi ja hyökkäävät tämän jälkeen niitä vastaan. Joku toinen taas uskoo, että kaiken takana on herpesvirus. Itse epäilen, että syy on eri tekijöiden summa, mutta merkittävää roolia taustalla näyttelee nanobakteerit tai oikeastaan kalkeuttavat nanopartikkelit, jota termiä käytetään kai nykyään hieman mieluummin, kuin tuota nanobakteeri-nimitystä.

      No oli aiheuttaja sitten mikä tahansa, on meillä olemassa runsaasti erilaisia ruokavalioon liittyviä juttuja, joiden avulla nivelreumaa sairastava potilas voi päästä vaivoistaan. Jos itselläni olisi nivelreuma, niin kiinnittäisin huomiota seuraaviin asioihin.

      1. Gluteeniviljat pois. Yllätys, yllätys. Siellä missä viljat, niin siellä myös ongelma… Eikä tämä sääntö tee poikkeusta myöskään nivelreuman suhteen. Esimerkiksi runsaasti reumapotilaiden kanssa tekemisissä ollut (hyvä ja omilla aivoilla ajatteleva) lääkäri Rauli Mäkelä on todennut, että yleisimmin niveltulehduksia aiheuttava ruokaryhmä on gluteiiniviljat.

      2. MSM!

      3. Riittävästi D-vitamiinia.

      4. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.

      5. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.

      6. Perusteellinen tankkaus, jossa voi käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, hampunsiemeniä, parapähkinöitä, fulvic acidia, macaa, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…

      7. Maadoittuminen

      8. Zeoliittisavi

      9. Riittävästi laadukasta kalaöljyä tai vaikka krilliöljyä

      10. Myös yrttien puolelta voi löytyä runsaasti apua. Kurkuma ja inkivääri tuossa tulikin jo mainittua, mutta suosisin myös erityisesti immuunijärjestelmää vahvistavia lääkinnällisiä sieniä, kuten vaikkapa pakuria ja reishiä. Muita hyviä yrttejä reumapotilaille ovat esimerkiksi ashwagandha, gotu kola, pau d’arco, cat’s claw, yucca…

      11. Muita tärkeitä ja huomioitavia juttuja ovat laadukas vesi, runsaahko raakaravinnon määrä, paljon laadukkaita hapatettuja ruokia ja yhtenä huomionarvoisena juttuna on mainittava myös stressin välttäminen.


      http://www.raikasweb.com/nivelreuman-nykyaikainen-hoito

      • Jokueräs

        Millä sitten selität, että erinäisistä syistä tehdyt reumalääkkeiden tauotukset ovat saanet olon aivan kamalaksi ja toimintakyvyn pahimmillaan melkein nollaan?

        Lisäksi ainakaan minulla ei ole mitään intoa lähteä kovin rajoittavalle ruokavaliolle - haluan reumasta huolimatta elää normaalia elämää, johon kuuluu esimerkiksi ulkona syöminen toisinaan, enkä todellakaan nauti kun muut syövät kolmen ruokalajin illallista ja minä istun samassa pöydässä (lähde)vesilasin kanssa ja syön kotona jotain pirtelöitä. En ainakaan ennen, kun asiasta on oikeasti tieteellistä näyttöä.

        Tiettyihin asioihin toki voi reumaatikko kiinnittää huomiota - esimerkiksi punainen liha tuntuu minulla pahentavan oireita, joten pyrin syömään sitä vähän. Inkivääriä ja kurkumaa käytän, koska pidän niistä. Käyttäisin, vaikkei niillä olisikaan vaikutusta niveliin (mitään vaikutusta en kyllä ole huomannut). D-vitamiini kuuluu reumalääkärini suosittelemiin lisäravinteisiin ja savi on ihan hyvää kamaa viilentämiseen - tosin usemmin käytän vähemmän sotkevia kylmägeelejä...

        Mutta silti en todellakaan ole halukas luopumaan reumalääkkeistäni.


      • diipadaapaaa

        Joopas joo -eli käytännössä voi ohjata kaikki rahasi luontaistuotekauppiaille ja puoskareille....ja sitten olet pa. ja edelleen yhtä kipeä.....


    • reuma

      Olin melkein työkyvytön koko vuoden. Sain diaknoosin selkärangareuma. 5 viikkoa jätin ruokavaliostani lähes kaiken pois, syön munakasta, vihanneksia, marjoja, kanaa, kalaa. ei missään tapauksessa viljoja. Oloni kääntyi noususuuntaan ja sain elämäni vihdoin takaisin. kiitos google ja muut kirjoitukset joista hain epätoivoisesti apua. Reumalla kysyessäni ruokavaliosta, sanottii jos nyt vaikka punaista lihaa välttää. nimimerk 36 v nainen

      • silti kipeä

        Minulle on aina uskeoteltu että selkäranka reuma on joko lapsuuden tai nuorten tauti-ei 36v...Kun oma selkäni on kipeä ja jäykkä öisin..ikää on ko 40 Siis en epäile ed.kirjoittajaa vaan mietin lääkärini lausahdusta kun kysin selkärankareuman mahdollisuudesta..naurahti ja sanoi ettei mahdollista..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe