Norjalainen villapaita, kuka on tämä kaima?

Laherry

Norjalainen villapaita on yksi suosikkibiiseistäni, mutta olen aprikoinut jo pidemmän aikaa, että kuka on tuo kaima, joka kappaleessa mainitaan. Biisin alku kuvaa miestä sanoin "Mies tuli vuonolta, näyttäen huonolta norjalaispaitoineen. Poljennon rennon ja hennon John Lennon loi viehätystaitoineen" ja heti perään "Könysin taksista. - Eipä oo kaksista, kaimani kritisoi".

Kuka on tämä kaima? Junnu Vainio se ei ole, sillä hänet mainitaan kappaleessa: "Puhuimme Junnusta, sanoin en tunnusta...". Irwin mainitaan myös: "Elää kenties, joka päivä se mies ,joka rentuksi mainittiin". Tässä vaiheessa mieleeni tulisi Vexi Salmi, mutta Vexi ei ole Juicen kaima ja tässä kohtaa loppuu meikäläiseltä vaihtoehdot. En keksi yhtään sanoittajaa, kuka olisi Juicen kaima, mikäli kyseessä ylipäätänsä on sanoittaja. Biisissä tosin lauletaan: "Varjoja kaihdoimme, riimejä vaihdoimme...", eli tämän perusteella kyseessä olisi joku sanataituri, mutta kuka? Vai olisiko mahdollista, että Juice kertoo itsestään? Valaiskaa minua :)

25

4845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • i'm not a walrus
    • John +Juhani=kaimoja

      No vittu . John Lennon on Juhanin kaima. Aina tiennyt tän olleen näin. Eihän tässä mitään syvällistä ole, kuten ei Juicen piiseissä muutenkaan.
      Renkutuksia

      • Anonyymi

        ai siis väitätkö että kaikki juicen biisit on renkutuksia? Ehkä sullekin voi löytyä juice laajasta tuotannosta ne omat lempparit koska jos et pidä renkutuksista niin kokeileppa näitä seuraavia josko näistä joku osuu tai uppoaa sinulle;

        1.Im woman youre woman
        2.Slam slam slam
        3.Mari
        4.Zeppeliini
        5.Isadora duncan
        6.Lauloin miehen maisemaan
        7.Afroditen
        8.Keuhkoon pistää
        9. 3.30
        10.Rakas
        11.Paperitähdet
        12.Ihmiskunnan jatkot
        13.Roomalaiset portaat
        14.Myrkytyksen oireet
        15.Kuumaa tuhkaa
        16.Tampereen aamu
        17.Odysseus
        18.Skorpioninainen
        19.Jumalaut mä oon out
        20.Tanssimaa
        21.Rock loppuu kuin seinään
        22.Tauko
        23.Lady of pain
        24.Dance allergo
        25.Erkkae reggae
        26.Lahti
        27.Keskitysleirin ruokavalio
        28.Nero nukkuu
        29.Nuku
        30.Diogenes

        Noh kai noista ehkä osa tai joku on renkutus tietyllä tapaa. Ymmärrän tietenkin jos ei kiinnosta näistäkään yksikään. Makuasioitahan nämä ovat. Siksi halusin suositella sua koska itse kun oon joskus hatarasti kuunnellu jonkun musanimen tuotantoo, niin sitte kun oon tutkinut sen tuotannon ihan läpikotaisin, niin sieltä onkin löytynyt lemppareita. Irwin goodman on muun muassa tällainen.


    • iasjucxsahcjkas

      Ed. kommentoijalta puuttunee elämänkokemusta tai älyä.

      • Anonyymi

        No en lähtis noin sanoon . Aika absurdia sannoo noin.


    • No samaa kaimaa olen miettinyt itsekin. Lennon se voisi tosiaan olla, ajattelin että Lennonin biisi olisi soinut taustalla tilanteessa...

    • Fooba

      Olen aina ajatellut, että se on juuri Juha Vainio. Miksi se, että hänet mainitaan jatkossa, sulkisi sen pois? Koko kappalehan on jonkinlainen kunnianosoitus juuri vähän aiemmin kuolleelle Junnulle ja tarinan mukaan hän sai aiheenkin tältä unessa.

    • Juhanlato

      Eiköhän se kaima oo molemmat. Juha Vainio ja John Lennon.

    • K. Vaakku

      Mulle on biisistä sellainen mielikuva että laulaja palaa kotiin norjan reissulta. Kotipihassa odotteleva kaima katselee laulajan taksista könyämistä ja toteaa "eipä oo kaksista" ...sitten kaivetaan kassista tuliaisviinat ja aletaan yhdessä parantaa maailmaa ja puhumaan musiikista ja musiikin tekijöistä.

      Vahva veikkaukseni kyseiseksi kaimaksi on Mustajärven Pauli.

    • Santer Endman

      En ollut ajatellutkaan tuota yhteyttä norjalaiseen puuhun. Ei olisi eka kerta kun Juice Beatlesia "lainaisi", vrt. Heinolassa jyrää- kappaleen b-osa.
      Ja mitä kaimaan tulee, pidän Juha Vainiota sinä kaimana, jota tässä tarkoitetaan. Siitähän tämä laulu on syntynytkin, kun Juice näki unen, jossa jo silloin edesmennyt Junnu oli tullut häntä pyytämään tekemään loppuun laulun, joka alkoi "mies tuki vuonolta näyttäen huonolta Norjalaispaidassaan.."

    • Kaimani Kriti soi

      No, sen kaiman nimihän on Kriti ja se alkoi soimaan. Lienee joku Kreetan Juice kysymyksessä.

    • Juhani "Juice" Leskisen kaima oli tietysti kirjailija Juhani Aho (1861-1921). Norjalaisessa villapaidassa lauletaan lastujen vuolemisesta. Juhani Aho julkaisi vuonna 1891 kirjan Lastuja - kertomuksia ja kuvauksia. :)

    • pelsiks

      "puhuimme Junnusta, sanoin en tunnusta jatketta perinteen" , että ei kai laulun hahmo Junnun kanssa puhu... ?

      • Santer Endman

        Tarkemmin ajatellen olet oikeassa.


    • jerstas

      Iso J eli Jumala... ?

    • ekamatti66

      Blagiaatio Betlesin kappaleesta. pahoittelen..

    • Kylähullu (the last)

      Plagiaatio kirjoitetaan P:llä ja Beatles kirjoitetaan 'Beatles'. Pahoittelen...

      Mutta pitää paikkansa, ainakin jossain määrin. Norwegian Woodista on napattu vähän säkeen alkua.

    • paulipikkupauli

      Pauli Antero ”Pate” Mustajärvi
      Pauli Matti Juhani ”Juice” Leskinen

    • Kaimani

      Ne sanat kyllä menee "Könysin taksista, eipä oo kaksista, kai moni kritisoi."

    • reiskamanish

      Mutta ei haittaa kuka on kaima, on muuten mukavaa tätä kaksista biisiä yhteislauluna ja karaokessa. upee

    • Kaimaton

      Turhaa keskustelua, sillä laulussa lauletaan "kai moni kritisoi". Siinä ei lauleta "kaimani kritisoi"

    • SannaSannaSanna

      Oon aina luullut, että se on "vaimoni kritisoi". Mutta ilmeisesti se on tosiaan "kai moni"

    • UimaMaistelija

      kyllä siinä lauletaan "kaimaani kritisoi# elikkä Juicella oli alligaattori taksin takakontissa (tai crocodile shoes jalassa..) Salaliittoteoria näiden uhanalaisten viattomien eläinparkojen suojelemiseksi.

    • Anonyymi

      veikkaan Pauli Mustajärveä. (Jucen oikea nimi Pauli M;atti Juhani)

    • Anonyymi

      Kappaleen sanoitushan on monitulkintainen eikä kukaan ole esittänyt sitä teoriaa että kappaleessa on varsin filosofinen ja psykologinenkin näkökulma jossa norjalainen villapaita ja kappaleen muu teksti on yhtenä osana juicen monitulkintaista ajatuksen juoksua jossa norjalainen villapaita on vertauskuvana jota juice ovelasti tässä käyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      330
      3081
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      109
      2288
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1685
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      196
      1620
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      69
      1407
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1283
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      941
    Aihe