Eli jokin kaupunki joukkoliikennebussi siis.
Miten kannattavuus on niin tiukkaa?
Jos yhdessä linja-autossa matkustaa päivän aikana
150 matkustajaa niin niiden pitää maksaa se juhla.
Jos jokaisella on kuukausilippu 90e? Niin se on kuukaudessa
90x150 = 13500e/kk. Luulisi tuolla jo bussin liikkuvan kuukauden?
Ainahan siellä joukossa on harvemmin bussia käyttäviä jotka
maksaa sitten enemmän siitä bussin käyttämisestä kertamaksuina tai vaikka 10 matkan lippuina mitä niitä nyt on.
Jos vaikka 70 euroa on polttoainekulut työvuorossa.
Linja-auton hankintakustannukset 10 vuodelle jaettuna.
Vakuutusmaksut, huollot usein omasta puolesta eli
oma korjaaja/huoltaja kiinteällä kuukausipalkalla.
Kuljettajan 2000 euron palkka.
Mielestäni 150 asiakasta oli vielä aika alikanttiin.
Copupaste toisesta kirjoituksesta tänne jossa varmasti löytyy
ainakin kokeneemmilta kuskeilta tietoa mitä se homma oikeasti maksaa.
Mitä muuten maksaa siis uusi linja-auto kaupunki ajoon?
Onko isossa kaupungissa aina ns kannattamattomia linjoja mutta
pakko palvella mahdollisimman laajasti eli joku linja
kerää asiakkaita vain muutamia.
Paljonko linja-auto tuottaa ?
33
3014
Vastaukset
Salli mun nauraa; Ai polttoainekulut 70 euroa työvuorossa? :D Ensinnäkin linja-auton polttoaineen kulutus on autosta ja linjasta(ja ikävä kyllä myös kuljettajasta) riippuen 30-70 litraa/100 km. Ja yhdelle autolle ,joka ajaa aamusta iltaan, tulee helposti n. 500-1000 km/päivä. Ja dieselin hinta tällä hetkellä n. 1,3 euroa/litra... laskepa siitä pelkän polttoaineen hinta kaikki muut kulut... ja uuden auton hinta tällä hetkellä 100-200 tuhatta, riippuen valmistajasta... ja juu toki joillakin linjoilla matkustajia on tuo 150- 300 jo yhdellä lähdöllä, ei tietenkään kaikki samaan aikaan kyydissä.. ;) Eli päivässä helposti 2-4 tuhatta/auto... :)
- dfvf45r43
Joo ok ajattelin jotain hmm kulutuksesta..
Aika moisia on asiakasmäärät kuitenkin sitten.
Eli rahaa kyllä tulee aika lailla kuukaudessa myös.
2000 asiakasta jopa päivässä 05-01 aikana?
Jos jokainen asiakas maksaa ainakin ns kuukausilipun
verran matkastaa/kuukausia niin tulee siitä
tosi iso potti 180te/kk.
Polttoainekulut jää varmaan alle 10 000 euron kuukaudessa. Esim. Helbillä elokuun keskikulutus 42litraa/100km. Jos yhdelle bussille tulee 1000 km/päivä, se tekee 420 litraa/päivä. 1,3 euroa/litra tekee n. 16000 euroa/kk. Nuo lipputulot taas vaihtelevat linjoittain eikä ne tule liikennöitsijälle vaan tilaajalle eli pääkaupunkiseudulla hsl:lle...
- Kom Mari
Onko sitä ylipäätään tarkoitettu miksikään tuotantoeläimeksi. Tarkoitushan on alunpitäen ollut tuottaa edullista liikennettä voittoa tuottamatta verovaroin tuettuna kuntalaisten käytettäväksi jotta yksityisautoilu ei kasvaisi mahdottomiin mittoihin.
- Mnnaao
Voiko taajama-ajossa kertyä noin paljoa?
- cccsssww
Mnnaao kirjoitti:
Voiko taajama-ajossa kertyä noin paljoa?
Kilometrejä siis tarkoitin.
cccsssww kirjoitti:
Kilometrejä siis tarkoitin.
Esim. linja 345, Eliel-Rinnekoti, pituus 30km; arkisin ensimmäinen lähtö 5.10,viimeinen 1.05, ajoaika keskimäärin 1 tunti, ehtisi ajaa 12 lähtöä kummastakin päästä hallisivut= 720 km 45 hallisivuja= n. 765 km. Eli ei nyt ihan tuhatta mutta kuitenkin... :)
Kom Mari kirjoitti:
Onko sitä ylipäätään tarkoitettu miksikään tuotantoeläimeksi. Tarkoitushan on alunpitäen ollut tuottaa edullista liikennettä voittoa tuottamatta verovaroin tuettuna kuntalaisten käytettäväksi jotta yksityisautoilu ei kasvaisi mahdottomiin mittoihin.
Kom Mari, kertonee jotta missä on määritelty, että aluperinkin joukkoliikenne on tarkoitettu voittoa tuottamattomaksi toimeksi. Ei edes kunta voi tuottaa palveluja miinus merkkisenä, sillä se on kestämätön tie. Kaikki palvelut joita kuntakin tuottaa, pitää olla vähintään 0-merkkisiä ja nekin korkeintaan palvelutuotannon aloituksen jälkeiset 1-3 vuotta. sitten niiden on kyettävä kustantamaan tuotanto ja myös tuottamaan jotain, jotta tuotantoa voidaan uusia ja kehittää entistä paremmaksi.
Alunperinkin joukkoliikenne oli yksityisen liikenteenharjoittajan tuottamaa palvelua, josta oli saatava sekä kustannukset, että myös mahdollisiin investointeihin , että myös liikenteenharjoittajan henkilökohtaiseen elämään tarvittavat varat. Joukkoliikenne ei ole koskaan ollut, eikä olisi koskaan saanut muodostua miksikään kunnalliseksi sosiaalipalvelumuodoksi, sillä kuten mm. Helsingissä on nähty, niin se ei vain toimi eikä kestä kustannuksia.
Jos halutaan laadukasta ja toimivaa joukkoliikennettä, niin kaikki kunnallisuus on poistettava niin tuotannon kuin myös kunnallisen tukitoimintojen suhteen.- Hgin Kuljettaja
AriKähärä kirjoitti:
Kom Mari, kertonee jotta missä on määritelty, että aluperinkin joukkoliikenne on tarkoitettu voittoa tuottamattomaksi toimeksi. Ei edes kunta voi tuottaa palveluja miinus merkkisenä, sillä se on kestämätön tie. Kaikki palvelut joita kuntakin tuottaa, pitää olla vähintään 0-merkkisiä ja nekin korkeintaan palvelutuotannon aloituksen jälkeiset 1-3 vuotta. sitten niiden on kyettävä kustantamaan tuotanto ja myös tuottamaan jotain, jotta tuotantoa voidaan uusia ja kehittää entistä paremmaksi.
Alunperinkin joukkoliikenne oli yksityisen liikenteenharjoittajan tuottamaa palvelua, josta oli saatava sekä kustannukset, että myös mahdollisiin investointeihin , että myös liikenteenharjoittajan henkilökohtaiseen elämään tarvittavat varat. Joukkoliikenne ei ole koskaan ollut, eikä olisi koskaan saanut muodostua miksikään kunnalliseksi sosiaalipalvelumuodoksi, sillä kuten mm. Helsingissä on nähty, niin se ei vain toimi eikä kestä kustannuksia.
Jos halutaan laadukasta ja toimivaa joukkoliikennettä, niin kaikki kunnallisuus on poistettava niin tuotannon kuin myös kunnallisen tukitoimintojen suhteen.Naurettava tuo pikku porvari Ak tyhjätasku, joka asuu kunnan vuokra-asunnossa, maksaa paljon markkinavoimia alhaisempaa vuokraa. esiintyy porvarina ja linja-autonkuljettaja, toimitusjohtajana. Tj omassa firmassa jota kukaan ei tunne , eikä tiedä, rahaa ei ole vaan asuu tuetussa vuokra-asunnossa ja huutaa koko ajan kunnallsen liikenteen alasajoa, vaikka oma taloutensa heikoilla.
Helsinkiläisillä pitää olla toimiva joukkoliikenne, ei mitään Nobinan monopolia, joka jättää vuorot ajamatta, ajaa väärällä kalustolla tietoisesti ja tuskin on maksanut HSL:n määräämää 1, 2 miljoonan sakkoa.
Tämmöisillekö pitäisi Helsingin liikenne antaa, matkustajat jäisivät tuuliajolle ja kävisi kuten englannin rautateillä. MR AK huutaa porvari ideologiaansa vaikka tuettu vuokra-asuminen on sitä vastaan ja hyvätuloisilta johtajilta pitäsi kaupungin läävä ottaa pois ja antaa paremmin tarvitseville.
Mr Ak on käynyt monta puoluetta läpi, joten kovin epäuskottava on ja ei taida itsekään teitää mitä edustaa.
Ps. joku puhui joskus selkärangasta(miten se liittyy jatkuvaan puolueen vaihtoon) Hgin Kuljettaja kirjoitti:
Naurettava tuo pikku porvari Ak tyhjätasku, joka asuu kunnan vuokra-asunnossa, maksaa paljon markkinavoimia alhaisempaa vuokraa. esiintyy porvarina ja linja-autonkuljettaja, toimitusjohtajana. Tj omassa firmassa jota kukaan ei tunne , eikä tiedä, rahaa ei ole vaan asuu tuetussa vuokra-asunnossa ja huutaa koko ajan kunnallsen liikenteen alasajoa, vaikka oma taloutensa heikoilla.
Helsinkiläisillä pitää olla toimiva joukkoliikenne, ei mitään Nobinan monopolia, joka jättää vuorot ajamatta, ajaa väärällä kalustolla tietoisesti ja tuskin on maksanut HSL:n määräämää 1, 2 miljoonan sakkoa.
Tämmöisillekö pitäisi Helsingin liikenne antaa, matkustajat jäisivät tuuliajolle ja kävisi kuten englannin rautateillä. MR AK huutaa porvari ideologiaansa vaikka tuettu vuokra-asuminen on sitä vastaan ja hyvätuloisilta johtajilta pitäsi kaupungin läävä ottaa pois ja antaa paremmin tarvitseville.
Mr Ak on käynyt monta puoluetta läpi, joten kovin epäuskottava on ja ei taida itsekään teitää mitä edustaa.
Ps. joku puhui joskus selkärangasta(miten se liittyy jatkuvaan puolueen vaihtoon)Hgin Kuljettaja, et siis kyennyt vastaamaan itse asiaan ja sen tiimoilta tuotuun debattiin. No kun on hieman jäljessä ja ilman todellisuuden tajua, niin huono sitä onkaan vastata. Silloin mennään laduille, joissa ei osata kuitenkaan hiihtää, vaikka sauvoo kuinka. On se upeeta kun hgin kuljettaja selittää asioita joista ei tiedä yhtän mitään, vaan nojaa sympatia pohjalta muiden luuloihin. Se mahtaa kiusata, kun ei tiedä asioita, joista kuitenkin heittää lapsellista läppää. No toivottavasti vapat kestää moisen kastelun.
- Kom Mari
AriKähärä kirjoitti:
Kom Mari, kertonee jotta missä on määritelty, että aluperinkin joukkoliikenne on tarkoitettu voittoa tuottamattomaksi toimeksi. Ei edes kunta voi tuottaa palveluja miinus merkkisenä, sillä se on kestämätön tie. Kaikki palvelut joita kuntakin tuottaa, pitää olla vähintään 0-merkkisiä ja nekin korkeintaan palvelutuotannon aloituksen jälkeiset 1-3 vuotta. sitten niiden on kyettävä kustantamaan tuotanto ja myös tuottamaan jotain, jotta tuotantoa voidaan uusia ja kehittää entistä paremmaksi.
Alunperinkin joukkoliikenne oli yksityisen liikenteenharjoittajan tuottamaa palvelua, josta oli saatava sekä kustannukset, että myös mahdollisiin investointeihin , että myös liikenteenharjoittajan henkilökohtaiseen elämään tarvittavat varat. Joukkoliikenne ei ole koskaan ollut, eikä olisi koskaan saanut muodostua miksikään kunnalliseksi sosiaalipalvelumuodoksi, sillä kuten mm. Helsingissä on nähty, niin se ei vain toimi eikä kestä kustannuksia.
Jos halutaan laadukasta ja toimivaa joukkoliikennettä, niin kaikki kunnallisuus on poistettava niin tuotannon kuin myös kunnallisen tukitoimintojen suhteen.Lue edes Helsingin kaupungin historiaa kun et landebuukkina siitä muuten mitään voi tietää. Eihän siellä Karjalan laulu , sekä itkuvirsimailla ja kunnahilla tuskin sanomalehdet ilmestyneet , muista joukkotiedotusvälineistä nyt puhumattakaan joten ymmärretään toki tietämättömyytesi ja annetaan anteeksi maalaisuutesi , mutta miksi jauhat klyyvarisi kanssa puuta heinää jatkuvasti.
Kun Helsingin kaupungin liikennelaitos aikoinaan perustettiin , siihen kuului niin bussit kuin ratikatkin. Sen tarkoitus ei ollut ollenkaan voiton tuottaminen , vaan verovaroin ja kohtuullisin lipunhinnoin tuottaa kuljetuspalvelua kaupunkilaisille.
Lue ja opi. - kuntamaksaaviulut
Mnnaao kirjoitti:
Voiko taajama-ajossa kertyä noin paljoa?
Kaupunkiajossa tulee joku 300 km vrk. Bussihan seisoo puolet ajasta pysäkillä ja liikennevaloissa. Keskinopeus ehkä 15 km/h.
Tankillisella ajaa aamusta iltaan 300l. Polttoainehan on halpaa, omat sopimukset nääs kiisselin toimittajan kanssa.
Kalliiksi tulee vain veronmaksajille.
- kikka_for_ever
tuottaa tuottaa......helsinkiläisille veronmaksajille helbpomojen hölmöilyt tuottaneet jo miljoonien tappiot......
- kiki not never
No voittoakos ne kilpailevat yritykset sitten tuottaa kun saavat ulkomailta avustusta.
- 21v alalla ollut
Bussi firmat saa tulonsa ajetuista linjakilometreistä, oli niitä sitten 400 tai 600km vuorokaudessa, matkustajien lukumäärä ei vaikuta tulovirtaan. HSL helsingin seudun liikenne kilpailuttaa PKS:lla ( pääkaupunkiseudulla kirkonummi, kerava) linjat isoissa paketeissa. viiden-seitsämän vuoden välein.
Sitten laitetaan tarjoukset nippuun, hinta, kalusto, henkilökunta, laatu jne. ratkaisee, kuka vie voiton. Sitten vaan istutaan ja ihmetellään kuinka voikin tarjoukset mennä "metsään".
HSL saa lipputulot. Tarjouksia pitäisi korottaa välittömästi 20-25%, jotta pään saisi edes veden "pinnalle"
Joku laskee aina "väärin" ja voittaa potin. - Partajugi
Nyt sinä poliitikko-oppilas , Ari Kähärä, onko miestä tulla sovinnonkaljoille Helmi-Grilliin Kontulaan perjantaina 24.3 klo 18 ja tavata hanurilalaista entistä työtoverisia jonka kanssa ollut pikkasen näkemyseroja, mutta aika kultaa muistot ja olis jo aikaa sitten pitänyt ne sovinnonkaljat ottaa, mutta neiti ei ole suvainnut tulla paikalle. Ihan siisti se sun korvakorusikin on.
Ole siis kerrankin mies ja tule paikalle.
- LuuseriYrittäjä
Ootkos sä jotain surkeata pikkupuljua perustamassa ja haaveilet linja-auto yrittämisestä kun täällä tollasia kyselet?
- kaupunkiMaksaa
Ne mitään tuota.
Iltaisin 1-3 asiakasta kyydissä.
Joskus ei ketään. - Sisäpiirintietoa
Linja-auton kuljettajan palkasta n. Puolet on yhteiskunnan tukea, se on 290 miljonaa verovaroja vaativa systeemi vuodessa pääkaupunkiseudulla.
Ainoa kilpailutettu on siellä bussi operaattori.
Palkkakulut ovat alan selvästi suurin kulu, polttoaine tulee kaukaa perästä.
Sanoisinko vain Vihreät idiootit laittavat kaikki toisten maksettavaksi ja kehuvat saavutuksiaan. - Sammahäroch
Juu linja-auton kuljettajien ei paljon maataloustukia kannata arvostella, kun oma tuki puolet palkasta ja eläkemaksuista.
- valtrapoikarasite
Ihmisten pitää liikkua, mutta maalaispoikien tukemisen voi lopettaa.
Jos mammanpoika ei saa tilaansa kannattamaan, menköön oikeisiin duuneihin (turvenuija vaan ei kelpaa mihinkään). - Alavaihdettu
valtrapoikarasite kirjoitti:
Ihmisten pitää liikkua, mutta maalaispoikien tukemisen voi lopettaa.
Jos mammanpoika ei saa tilaansa kannattamaan, menköön oikeisiin duuneihin (turvenuija vaan ei kelpaa mihinkään).Turvenuijat ovatkin pahimpia väliinputoajia, sillä heidän tulisi ottaa oppia virolaispojista. Ne ei pyytele tukiaisia, eivätkä edes kunnon palkaa, vain tööd tööd, ne osaa sanoa ja se riittää.
- Vihreätälypäätpois
Helsinkiläiset vihreät rosvot kuppaavat koko maasta verovaroja, ties mihin typeriin hankkeisiin, joissa kustannukset aina vaan nousevat.
Vihreissä en tunne yhtään ainoaa työmiestä tai henkilöä, joka olisi järjestänyt ainuttakaan työpaikkaa omalla työllään.
Kaikkea ei voi toteuttaa verovaroin tuhlaten, yksi surullinen esimerkki monista on raide Jokeri. Toimiva linjasto korvataan kiskoilla, pysäkin välit tuplaantuvat ja kustannukset nelinkertaistuvat.
Ei mikään ihme, että maassa kalliit hinnat, kun verotuksen tarve vain jatkaa kasvuaan. Kaikessa jo vähintään puolet veroa hinnoissa ja palkastakin jo melko vaatimattomilla tuloilla.- Talkoo-Taavetti
Veturimiesten työnseisaus paikallaan, sillä onhan se nähty mihin mahdolliset toimet toteutuessan johtaisivat, kuten linja-autopuolellakin käynyt ja kuljetusalalla ylipäätään.
Ari Kähärä kirjoitteli taaempana että kaikki kunnallisuus pitäisi poistaa.
Niin puhuu vain salvettu marakatti joka ei uskalla tulla allekirjoittaneen ja Jugin kanssa sovinnonkaljoille Helmigrilliin, vaan piilottelee kaapistansa tulon jälkeen auki jääneen kaapinoven takana Ostostiellä. - juki_taavi_fani_nro1
Jaahas ja pöpilässä on taas vapaailta ja koneellekkin päästään kun taavetti suoltaa paskaa nettiin. Muista iltalääkkeet taavi
- Lopettakaa-alan-häpäisy
Eikö näitä kahta helmirillin vatipäätä saa bannattua foorumilta. Joka ainoassa kirjoituksessa pitää länkyttää samaa katkeraa sontaa ja näyttää kaikille omaa tyhmyyttään. Hävettää tollasten toopejen kirjoittelu kun näitä voi joku normaalijärjellä varustettu ihminenkin lueskella. Hankkikaa jo elämä tai menkää hoitoon.
- Arikähärä
Minua ei bannata ja menisin kyllä Jugin kanssa kaljoille, niin saataisiin tämä ehkä loppumaan, mutta kun mieheni Juhanan kanssa homostellessa menee kaikki liikenevä aika ettei kaljoille pääse. Helmigrilliin eikä mihinkään.
Täytyisi vaan rohkaista itsensä, mutta kun pallit lähti, ei ole enää sellaista miehistä puhtia että pistäisi miehelle kampoihin.
- Partajugi
No ole sitten sanasi mittainen äläkä piilottele sen Juhanasi pippelin takana !
Et sinä palleja Helmessä tartte. Ei siellä puhuta kuin Ay-juttuja, mutta toki meillä heteroilla naisväki aina mielessä on...
Tule nyt ensi perjantaina klo §8 niin sovitaan pois ja annetaan täälläkin toisille rauha.
Se on susta kiinni, joten säilytä nyt reilusti koirankasvosi ja tule !!! - Anonyymi
Hehe 2000 kk? Tais viimeisen 2 viikon tilinauhassa olla Bruttona 2109E.
- Anonyymi
Pori.
Matkakeskus-Tori-Kauppakeskus Puuvilla.
Matka maksaa 1€.
Aamusta iltaan asti ainakin 2 kertaa tunnissa.2-3 autolla.
Noin 300 matkustajaa päivä, - Anonyymi
Turussa ainakin persnettoa tehdään ihan urakalla, ainakin tämä "viisikko" eli jalobus , Nyholm, muurinen, citybus.. jne
Miten voi firma missä vaikka 5 miljoonan liikevaihto tehdä tappiota niin paljon ja yritysten talousluvut ihan hirveässä kunnossa. Ja nuo kaikki firmat perittyjä eli ei edes itse lähdetty nollasta liikkeelle? Vai juuri sen vuoksi firmat tuossa kunnossa kun pitää koko suku työllistää peukaloita pyörittämään toimistoon. Kiisseli maksaa juu mutta nekin saa kyllä toimittajien kanssa sovittuun hintaan ja vähennyksiin. Mihin tulot menee kun autot kamalassa kunnossa, Tallit 1920 -luvulta. Joku nyt mättää- Anonyymi
" Ja nuo kaikki firmat perittyjä eli ei edes itse lähdetty nollasta liikkeelle?"
Oliskohan nuokin aloittaneet Rytin patsaan palvomisen?
- Anonyymi
Siitä en tiedä, mutta sen kuulin että onnibus ja valkeakosken liikenne tuottavat kumpikin ihan sairaan paljon... tappiota siis!!
MUAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAA BUOOHOHOHOHOHOHOHOHOOOOOOOOO
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058