Aivojumppaa

qwerty1234567890____

Kohta taas on talvi, ja mahdollisesti helvetilliset pakkaset, joten ulkona ei tarkene olla tuntikausia koiran kanssa, vaikka olisi kuinka paljon vaatetta päällä.

Kysynkin siis, mikä olisi jotain älyllisesti väsyttävää puuhaa, mitä koiran kanssa voi sisätiloissa harrastaa, että saa vähän virtaa pois? Tietysti pitkät lenkit siihen päälle, mutta kun kohta ulkona ei tarkene vain oleskella ja pelkkä lenkitys ei tälle ylivilkkaalle kaverille riitä.

23

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

Ei ole huonoja säitä, eikä helvetillisiä pakkasia. On vain tilanteisiin nähden huonosti valittuja asuja ja välineitä. Lumi on talvella se juttu, jossa virtaa talvella tasataan. Pakkanen on talven paras juttu.

• qwerty1234567890____

Kaikki säät menee muuten, mutta kun pakkasta on se reilu 30 astetta, niin ei siellä vain tarkene, vaikka olisi mitkä vaatteet päällä. Koiranikaan ei tarkene, vaikka oli tossut jalassa ja loimi päällä viime talvena. Tuskin on kovin terveellistäkään hirvittävän kylmää ilmaa vetää keuhkoihin kovin pitkään ja hypotermian uhallakin olla tuntikaudet ulkona.

En minä ole mikään velttop*rse, joka ei viitsi lenkittää koiraansa, vaan kyllä minä sen kanssa käyn pitkät lenkit kolme kertaa päivässä tekemässä, ja kun säät sallivat ollaan ulkona puistoissa yms. muuten vaan oleskelemassa.

Ei koiranikaan halunnut viime talvena kovin pitkille lenkeille lähteä, vaan kyllä sillä oli kiire sisälle. Se vain oli sitten virtaa täynnä, kun ei päässyt kunnolla purkamaan energiaa, joten siksi kyselen mitä aivojumppaa sille voisi järjestää, jos tulevasta talvesta tulee samanlainen hirvitys, kuin pari edellistä talvea olivat.

• :D

Pakkanenko talven paras juttu?! Nooh, mutta sinähän kai asutkin etelässä... Täällä pohjosessa ainakin oli pari edellistä talvea ihan hirveitä..

• canis.familiaris
        :D kirjoitti:

Pakkanenko talven paras juttu?! Nooh, mutta sinähän kai asutkin etelässä... Täällä pohjosessa ainakin oli pari edellistä talvea ihan hirveitä..

Heh..Itä-Suomessa se pakkanen on ihan samanlaista ja aika samoissa lukemissa...

• :D kirjoitti:

Lumi paras ja pakkanen toisiksi paras! Ap:lla ehkä hankala, jos koira ei viihdy ulkona, mutta me koiran kanssa ainakin nautittiin viime talvesta. Ulkoilua, lumipallojen heittelyä, umpihangessa kahlaamista (rajoitetuissa määrin tosin, kun koira oli vielä kasvuiässä), eväsretkiä jäätä pitkin lähisaarille... ja kun itse sairastelin, koiran energiaa oli helppo purkaa viskaamalla keppiä jorpakkoon ja antaa koiran kahlata umpihangessa sitä noutamaan. Eikä itseäkään palellut edes 35 asteen pakkasilla, kun oli riittävästi vaatetta päällä.

Toivottavasti ensi vuonna saadaan eteläänkin taas kunnon talvi...

• ?
        canis.familiaris kirjoitti:

Heh..Itä-Suomessa se pakkanen on ihan samanlaista ja aika samoissa lukemissa...

Miksi sulla sitten lukee, että asut Itä-Uudellamaalla, eikö se ole jossain Helsingin lähellä? Ei niin etelässä ole kunnon talvea edes. Ja oon kyllä sitä mieltä että kyllä pakkasta voi olla liikaa... :)

• canis.familiaris
        ? kirjoitti:

Miksi sulla sitten lukee, että asut Itä-Uudellamaalla, eikö se ole jossain Helsingin lähellä? Ei niin etelässä ole kunnon talvea edes. Ja oon kyllä sitä mieltä että kyllä pakkasta voi olla liikaa... :)

Itä-Uusimaa->Itä-Suomi. Tätä väliä sahaillaan. Vanhemmat idässä.
        Tottakai ihmiset kokee ja kestää pakkasta eri tavalla. Siksi oikea vaatetus on tärkeä. Kyllä muuten kaksi viimeistä talvea on ollut etelä-suomessakin aika tiukka pakkasen suhteen. Täällä meri tekee pakkasesta aikas kylmän, ennen kuin jäätyy..

• putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

Lumi paras ja pakkanen toisiksi paras! Ap:lla ehkä hankala, jos koira ei viihdy ulkona, mutta me koiran kanssa ainakin nautittiin viime talvesta. Ulkoilua, lumipallojen heittelyä, umpihangessa kahlaamista (rajoitetuissa määrin tosin, kun koira oli vielä kasvuiässä), eväsretkiä jäätä pitkin lähisaarille... ja kun itse sairastelin, koiran energiaa oli helppo purkaa viskaamalla keppiä jorpakkoon ja antaa koiran kahlata umpihangessa sitä noutamaan. Eikä itseäkään palellut edes 35 asteen pakkasilla, kun oli riittävästi vaatetta päällä.

Toivottavasti ensi vuonna saadaan eteläänkin taas kunnon talvi...

Minä en pidä kylmästä.En pidä kuin kesästä.Lämpimästä ja auringosta.
        Mutta kohtuullinen pakkanen ja ilman muuta lumi menettee,kun pakko on.
        Tosin säät ei ole este ulkoilulle.Kuten sanottu,kamat sen mukaan.Koiralle ja toiselle narunpäälle.
        Tosin onhan silti kylmänkestävyys erilaista.Ja kannattaa toki huomioida oikein kylmillä kelillä myöskin se,että se on terveydelle vaativaa myös.
        Tosin kyllä talven ennen valitsisin,syksy saisi jäädä kokonaan pois...

• :/
        canis.familiaris kirjoitti:

Itä-Uusimaa->Itä-Suomi. Tätä väliä sahaillaan. Vanhemmat idässä.
        Tottakai ihmiset kokee ja kestää pakkasta eri tavalla. Siksi oikea vaatetus on tärkeä. Kyllä muuten kaksi viimeistä talvea on ollut etelä-suomessakin aika tiukka pakkasen suhteen. Täällä meri tekee pakkasesta aikas kylmän, ennen kuin jäätyy..

No minä olenkin täältä Raahen suunnalta eli meren rannalta ja tuulta ja pakkasta piisaa, että en ihan usko että Helsingin seutuvilla yhtä kylmää oli viime talvena kuin täällä, vaikka oli kait sielläkin jopa pakkasta ja luntakin, ainakin jos säätiedotuksia uskotaan. :) Itä-Suomessahan on kyllä yhtä kylmää, kuin pohjosessakin... Kyllä se pilkkihaalareista yms. huolimatta kylmää oli viime talvena, ja täällä kun se talvi kuitenkin on pitempi kuin siellä etelämässä, Suomi kun on pitkä maa etelä - pohjois -suunnassa. Tosiaan omissakin toiveissa olis hiukkasen lauhempi talvi, sellainen parikymmentä astetta on vielä kestettävissä ja tarkenee paksuissa vaatteissa ulkoilla pitkäänkin, mutta kyllä se raja tulee jossain vastaan. En kyllä kestä pakkasta kovin hyvin, mutta oma koira on hyvin pakkasta kestävä ja paksuturkkinen yms. mutta kyllä silläkin jo reilu kolkyt asteen pakkasissa alkoi tassut jäätyä.

• molossi kirjoitti:

Minä en pidä kylmästä.En pidä kuin kesästä.Lämpimästä ja auringosta.
        Mutta kohtuullinen pakkanen ja ilman muuta lumi menettee,kun pakko on.
        Tosin säät ei ole este ulkoilulle.Kuten sanottu,kamat sen mukaan.Koiralle ja toiselle narunpäälle.
        Tosin onhan silti kylmänkestävyys erilaista.Ja kannattaa toki huomioida oikein kylmillä kelillä myöskin se,että se on terveydelle vaativaa myös.
        Tosin kyllä talven ennen valitsisin,syksy saisi jäädä kokonaan pois...

Syksyhän on kaikken paras. Raikasta ilmaa ja kirkaita värejä. Mutta oikeastaan vuodenajoissa parasta on kyllä se, että ne ylipäänsä vaihtuvat!

Tosin Turun suunnalla syksy ja talvi eivät ole lainkaan niin kivat kuin idässä tai täällä Uudellamaalla. Brrr, Turussa syksyt ovat märkiä ja tuulisia ja talvi loppuu (yleensä, ehkä ei viime vuosina?) ennen kuin sen paras vaihe alkaa (siis kevättalvi, jolloin lunta on paljon, jäät kantaa ja aurinko paistaa, ja tuota ihanaa aikaa kestää helmikuun lopulta aina huhtikuun loppuun). Mutta kesä on Turussa paras, etenkin loppukesä kun mereltä henkii lämmintä ilmaa ja illat on jo pimeitä ja Vaakahuoneella soi jazz...meri tekee kesästä miellyttävän. Idässä taas voi olla tukahduttavan kuumaa ja kuiva ilma.

Jaa, eksyinpäs aiheesta. :) Mutta siis varusteet talven mukaan. Ja onhan siinä narun toisessakin päässä eroa kylmän kestävyydessä... itse olen ihmisiä, joiden kädet ja jalat on aina lämpimät. Ja leutoina talvina en tarvitse edes pitkähihaista paitaa talvitakin alle, villavaatteista puhumattakaan.

• putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

Syksyhän on kaikken paras. Raikasta ilmaa ja kirkaita värejä. Mutta oikeastaan vuodenajoissa parasta on kyllä se, että ne ylipäänsä vaihtuvat!

Tosin Turun suunnalla syksy ja talvi eivät ole lainkaan niin kivat kuin idässä tai täällä Uudellamaalla. Brrr, Turussa syksyt ovat märkiä ja tuulisia ja talvi loppuu (yleensä, ehkä ei viime vuosina?) ennen kuin sen paras vaihe alkaa (siis kevättalvi, jolloin lunta on paljon, jäät kantaa ja aurinko paistaa, ja tuota ihanaa aikaa kestää helmikuun lopulta aina huhtikuun loppuun). Mutta kesä on Turussa paras, etenkin loppukesä kun mereltä henkii lämmintä ilmaa ja illat on jo pimeitä ja Vaakahuoneella soi jazz...meri tekee kesästä miellyttävän. Idässä taas voi olla tukahduttavan kuumaa ja kuiva ilma.

Jaa, eksyinpäs aiheesta. :) Mutta siis varusteet talven mukaan. Ja onhan siinä narun toisessakin päässä eroa kylmän kestävyydessä... itse olen ihmisiä, joiden kädet ja jalat on aina lämpimät. Ja leutoina talvina en tarvitse edes pitkähihaista paitaa talvitakin alle, villavaatteista puhumattakaan.

Kyllä minulle syksykin vielä kelpais,ainakin jotenkuten :D,jos olisi sellaisia,kuin ennenvanhaan oli.Että oli kuulaita ja hienoja syyspäiviä,aurinkoa,eikä semmoista samaa harmaata mössöä kuin nykysyksyt talveen asti.Pelkkää pimeyttä,yäk ja yäk.

Minä olen ihan kesäihmisiä,keskikesällä syntynytkin.Vaikuttaisko sekin :D
        Vilukissa,jolla jo nyt on yhtä paljon vaatteita lenkillä melkein,että melkein Michelin ukkoa jo muistuttaa...
        Varusteista sen verran,että onneksi on keksitty goretexit.
        Nytkin ostin Lillistä syyspökät ja edullisesti.Tosin ei ole ihan goretexiä,vähän miedompaa pitävyyttä vaan.

• qwerty1234567890____

Sen verran vielä sanon, että ei ole minun kuvitelmaa ja laiskuutta, että koirani ei pakkasta kestäisi myöskään, vaan sillä alkaa vuotaa tassut verta, kun pakkaset laskee sinne alle 20 asteen, ja hangessa kun juoksuttaa, niin eihän sillä voi olla tossut jalassa, kun ne eivät pysy jalassa kuin vain tasaisella ja auratulla pyörätiellä. Siitäpä tulikin mieleeni, että mitkä on muiden koiranomistajien kokemukset siitä, että mitkä tossut on ne kaikista parhaat ja parhaiten jalassa pysyvät reippaammassakin menossa -eli minkä merkkiset ja mikä eläinkauppa niitä myy?

• Käys katsomassa kirjastosta koiran aktivointi tai jotain temppukirjoja.
        Meillä ainakin moisia kirjastosta löytyy.Jollei löydy,niin katso netistä ja kysy jos voi jostain muusta kirjastosta tilata.
        Sillähän ei ole väliä,mitä koiran kanssa duunaa,kunhan jotain tekee,vaikka pelletemppuja.

Meillä on käytössä herkkätassulla (eka herkkis tassu) sellaiset tossut,jossa on jotain nahantapaista pohjat ja kunnon resorit.Hyvin on pysynyt pitkällä lenkeillä jalassa,kun kunnolla kiristää (tarranauhat).
        Muistaakseni ne on Mustista ja Mirristä (en ihan varma,kun on peritty),mutta viime talvena näin samanlaisia myytävän täällä Kodin Anttilassa lemmikkiosastolla.

• molossi kirjoitti:

Käys katsomassa kirjastosta koiran aktivointi tai jotain temppukirjoja.
        Meillä ainakin moisia kirjastosta löytyy.Jollei löydy,niin katso netistä ja kysy jos voi jostain muusta kirjastosta tilata.
        Sillähän ei ole väliä,mitä koiran kanssa duunaa,kunhan jotain tekee,vaikka pelletemppuja.

Meillä on käytössä herkkätassulla (eka herkkis tassu) sellaiset tossut,jossa on jotain nahantapaista pohjat ja kunnon resorit.Hyvin on pysynyt pitkällä lenkeillä jalassa,kun kunnolla kiristää (tarranauhat).
        Muistaakseni ne on Mustista ja Mirristä (en ihan varma,kun on peritty),mutta viime talvena näin samanlaisia myytävän täällä Kodin Anttilassa lemmikkiosastolla.

Siis on ihan pysynyt hankirallissakin.Resoreitten "sisältä" sitten vaan olen lumen krapsinut pois.

• qwerty1234567890____
        molossi kirjoitti:

Siis on ihan pysynyt hankirallissakin.Resoreitten "sisältä" sitten vaan olen lumen krapsinut pois.

Onko ne sellaiset puna-mustat joissa on myös heijastinnauhaa? Minä ostin Musti&Mirristä sellaiset, ja ne tosiaan pysyy ihan hyvin pyörätiellä lenkkeillessä, mutta kun hankeen mennään, niin tippuu jalasta, vaikka olisi kuinka hyvin kiristetty...

No pitää tosiaan hommata joku kirja, jossa on jotain temppuja, ja yrittää niitä opettaa talven ratoksi. :)

• qwerty1234567890____ kirjoitti:

Onko ne sellaiset puna-mustat joissa on myös heijastinnauhaa? Minä ostin Musti&Mirristä sellaiset, ja ne tosiaan pysyy ihan hyvin pyörätiellä lenkkeillessä, mutta kun hankeen mennään, niin tippuu jalasta, vaikka olisi kuinka hyvin kiristetty...

No pitää tosiaan hommata joku kirja, jossa on jotain temppuja, ja yrittää niitä opettaa talven ratoksi. :)

Punamustat on.Heijastimesta en varma,ja on talvikorjussa,etten viitsi mennä kaivamaan esiin.
        Omalla on pysynyt hyvin,mutta täytyy todella hyvin asetella jalkaan suoraan ja kiristää kovin.Välillä hirvitti,että lakkaako verikin kiertämästä :D,mutta löystyy hieman liikkeessä.
        On pysynyt hyvin,vaikka raskaasta koirasta vielä kyse.

Noista tempuista sen verran,että ei siinä mielestäni rodulla ole merkitystä.Enemmän vaan kouluttajasta,eikä siitäkään päänsärkyä kannata ottaa,pääasia että homma on kivaa (motivointi).
        Kyllä niistä aina jotain löytyy,että koirasta on hauska tehdä.Noita samoja juttuja voi tehdä myös siloin,kun on toipilas koira,mitä ei saa lenkittää.Silloin toki valitaan sopivat sen mukaan,mikä toipilaalle on otettava huomioon.
        Minusta nenänkäyttöjutut on kaikkein helpompia.Koirallehan se on luontaista,eikä niissä paljon tarvi ihmisen omia aivojaan edes käyttää :D

• nmyujnm

Mikä rotu? Ovat eri tyyppisiä, siksi lajit valittava rodunomaisuuden mukaan.
      Riippuu siitäkin miten selkeästi sinä osaat opettaa. Jos opetat epäselvästi, ajoitat palkkauksen väärin, palkkaat huonosti, treenautat ku koira tai sinä itse stressaanutunut, väsynyt, tms niin ei tee hyvää.

Eleensä koira kuin koira tykkää nenänkäyttö tempuista, vaativat kyllä osaamista ohjaajalta, lue ennenkuin alat vaan tekemään, muuten tapat koiran innon tempuista. Vain muutama toisto kerrallaan.

Koira tarvii liikunta säästä riippumatta.

• qwerty1234567890____

Tämä on seropi ja oikein välkky ja nopea oppimaan, ja vilkkaudestaan huolimatta omaa kuitenkin tosi hyvän keskittymiskyvyn, kun aletaan opetella jotain uutta, joten jaksaa keskittyä touhuun ja tykkää myös opetella temppuja... Lähinnä on kyse siitä, että itsellä ei riitä mielikuvitusta tarpeeksi, että keksisin uusia temppuja ja puuhaa, mutta kuten tuossa jo neuvottiinkin, niin kirjastostahan opuksia löytyy moneen malliin.

• Eläinkouluttaja C.

Moi!

Eli meillä harrastetaan tällaista aivojumppaa:
      - eri temput mitkä vaativat malttia ja odottamista koiralta (esim. maaha paikka vaikka itse juoksen ympäri taloa)
      - koira saa keksiä itse mitä haen. Eli meillä on käytössä palkkalupaus, vähän kuin naksutin paitsi että naksuttimen sijasta teen itse äänen joka korvaa sen äänen. Laitan vaikka kirjan/ maton lattialle, päätän päämäärän (vaikka että koira koskettaa etutassuillaan kirjaa/ menee makuulle matolle) ja istun odottamaan koiran tekemisiä. Palkkaan sitten koiran kun se askel askeleelta lähestyy päämäärää, ensin siitä että ottaa askeleen kohti kirjaa/ mattoa, sitä pari kertaa kunnes koira on oikeasti tajunnut että sinne päin vaan, sitten vaadin kosketusta ja pikkuhiljaa koira onkin oppinut vaikka sulkemaan kaapinoven ilman että olet muuta tenhyt kuin palkannut oikeassa kohtaa :)
      Tässä on oltava tarkka ja palkattava oikeassa kohtaa. Huomaat koirasta jos teet väärin tai oikein. Mahtavaa aivojumppaa!
      - namipiiloa (piilottelet herkkuja pisin vaikka olohuonetta ja sitten koira saa etsiä ne, hyvää nenäjumppaa)

Kannattaisi ehkä käydä joku kurssi niin saat vähän ohjeistusta ja käytännön kokemusta :)

• Joobax

Esim agilitya, tokoa ja koiratanssia voi harrastaa hallissa.

Naksuttimella voi opettaa helposti erilaisia temppuja, kuten yllä on esitelty. Kaupasta saa erilaisia pulmapelejä, joissa koira joutuu pähkäilemään, miten saa namin ulos. Pitää nostaa kuppeja, vetää laatikoita tai narusta, poistaa tappi ja sitten vetää laatikko, pyörittää levyjä...paaaaljon erilaisia. Niitä mulla on kaapissa tylsyyden varalle.

• cbhfgh

Muut temput aika höpöä, koira ei tarvitse ihmetemppuja, ne tehty ihmisiä varten mutta aktivointi joka palvelee koiraa olis nämä ja helppoja.

Kalkkunaleike rasia ja sinne pala nakkia ja teipillä kiinni, menee hetki jotta saa revittyä, näitä kannattaa kerätä paljon varalle, koira kun repii vaikkapa 6kpl, menee energiaa.

Kalkkunaleikepaloja laittaa kiinni seiniin jne ja koira saa etsiä ne, kannattaa laittaa vaikeisiinki paikkoihin jotta haistaa mutta ei näe, vie paljon energiaa.

Näitä kun tekee kerralla vaikkapa 20-30min, koira aika väsynyt, päälle voi vielä piilotella nappuloita pitkin kämppää, toinen päivän ateria voi antaa näin, ei kulhosta :)

• Miten ne muut temput on höpöjä?Aloittajallahan kyse oli siitä,että koira saa tekemistä ja virikkeitä sisällä oloon.Ja sitähän nuot aktivointi,ja mitkä tahansa" pelletemput" nimenomaan on.Ihan samalla lailla kuin joku paketin repiminenkin,tai vessapaperirullien ym.

Tuota kalkkunaleike seinään en ihan ymmäränyt :D Siis mäiskähtään seinään :D
        Tuossa kyllä voi pikkuisen olla se vaara,että kun jokin on seinässä,niin voipi osua se seinäkin vahingossa tassuun tai hampaisiin...

• bgbhgfg

Mäiskätään seinään joo, kun koira tottunut etsimään lattialta, on huippu juttu koiralle, että haju tulee mutta eipä lattialta löydä, pitää hiukan pähkäillä mistä haju tulee?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      369
      6578
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      74
      4244
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      43
      3604
    4. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      139
      3545
    5. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      101
      3538
    6. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      245
      3483
    7. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      95
      3389
    8. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      105
      2778
    9. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      37
      2699
    10. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      240
      2580
    Aihe