Hei!
Täytyy jostain nyt vähän kysellä mielipiteitä kun oon aika hämilläni ystäväni puolesta. Ollaan tunnettu viitisen vuotta, molemmat ollaan alle kolmekymppisiä miehiä. Tässä oli pitkään taukoa ettei ollenkaan nähty, ehkä vuosi, ja tämän vuoden aikana molemmilla elämässä ollut valtavia muutoksia.
Nyt kuitenkin viime aikoina, kun ollaan enempi pidety yhteyttä, olen huomannut tässä kaverissa outoja muutoksia.
Molemmat ollaan aikanaan juotu aika paljonkin yhdessä ja vietetty railakkaampaa elämää, mutta nyt (onneksi) molemmilla juominen loppunut ja elämä muuttunut. Itse olen nykyään täysraitis ja käyn ryhmissä, kaverikin oli raitis kun taas tauon jälkeen törmättiin mutta nyt tuntuu juovan aika useinkin mutta enimmikseen yksinään kotona.
Mulla muuttui elämä sosiaalisemmaksi ja pirteäksi nyt raittiina, mutta tuntuu että hänellä on aika paljon masennusta ja salajuontia, eikä liiku enää pahemmin missään. Käy kyllä töissä, mutta vaikka ennen oli suotittu ja menevä jätkä, niin nyt tuntuu olevan jotenkin koteloitunut kotiinsa duunin jälkeen ja aika paljon yksikseen liikuskelee.
Moni asia on hämmästyttänyt minua tuon kaverin jutuissa.
Yhenä päivänä kun tultiin kävellen keskustan poikki, hän pysähtyi ja tutkiskeli kengänpohjiaan, mutisi samalla jotain, ja kun kysyin mikä mättää, alkoi selittämään että kengänpohjat on enemmän kuluneet toisesta reunasta, eli koko kylä on ilmeisesti toiseen suuntaan vinossa! Ensin ajattelin että hyvä juttu ja naurahdin, mutta kaveri melkein suuttui siitä ja vakavissaan jatkoi tuota juttua. Noh en siihen sen enempää keskittynyt, vähän outo olo tuli, mutta pari päivää myöhemmin samanlaisessa tilanteessa tuli taas samaa juttua!
Sanoin että mitä h**vettiä, eihän tuossa ole mitään järkeä! niin otti nokkiinsa siitä eikä ole asiasta sen jälkeen sanonut.
Juttelin tuosta toisen tutun kanssa myöhemmin ja molemmat oltiin aika ihmeissämme, kun ei tuo yleensä ole tuollaista höpissyt. TÄysin normi kaveri ollut kuitenkin aina juomista lukuunottamatta.
Tässä viime kuukausien aikana samanlaisia juttuja on tullut eteen:
Kesken normaalin juttelun hän alkaa selittää kuinka on varma siitä, että asunnossaan käy joku hänen poissaollessaan. Kuulemma ikkunan alta, stereoiden päältä on välillä kaukosäädin ollut tullessa lattialle tippuneena, tavarat eri paikoissa ja pariin kertaan kertoi että joku on pursottanut hammastahnat tuubista kokonaan viemäriin! Ja olisiko ollut kosteusvoide tai vastaava, niin kuulemma sama juttu, täysi purkki kaadettu pois ja jätetty tyhjänä paikalleen.
Hän kyllä asuu alakerroksessa, mutta en ihan jaksa uskoa että kukaan kävisi toisen kämpässä tyhjentelemässä rasvapurkkeja viemäriin ja muuta kummallista.
Tässä jokin aika sitten hän osti käytetyn läppärin jossa on web-kamera näytön päällä, niin huomasin hänen teipanneen kameran linssin umpeen ja kun kysyin asiasta, selitti että täytyy teipata se linssi ettei (joku) pääse vakoilemaan tai tarkkailemaan hänen tekemisiään sen kameran kautta.
Välillä hän kertoo noita juttuja sellaisen hermostuneen naurahduksen saattelemana, jonka takia tuleekin niin hämillinen olo että onko tuo jotain outoa huumoria, mutta kun ei tuo muuten noista asioista vitsaile ja loukkaantuu heti jos alkaa kritisoimaan niistä.
En ole yhdellekään virkaihmiselle mitään maininnut, koska on juurikin se hämillinen olo noista jutuista. Jos toinen alkaisi selittää vaikka FBI:n tarkkailusta tai teippailisi maanisesti kaikki luukut umpeen niin asia olisi selvä, mutta kun nuo tulee ihan arkijuttujen seassa ja jotenkin oudosti niin en osaa yhtään suhtautua siihen.
Tuntuu niin oudolta että ennen täysin terve jätkä on yhtäkkiä alkanut puhua ihan outoja, ja sitten suurimman osan ajasta on kuitenkin ihan normaali.
Kaverin asuntokaan ei ole ihan järkevän näköinen, tuntuu että hänellä on joku hamsrausvietti kun ostelee jatkuvasti tietokoneita, elektroniikkaa ja kaiken maailman vempeleitä joilla ei koskaan mitään tee, ja asunto on muutenkin aina kuin pommin jäljiltä. Kaapit on täynnä ihan sekalaista romua, kaikki sohvat ja istuimet tavaravuoren alla, ihan silkkaa roskaakin valtavasti eikä tuo ole muutamaan kuukauteen mihinkään muuttunut. Polkupyöriä hän harrastaa ja rakentelee, mutta näyttää siltä että lähinnä haalii erikoisia maastofillareita jotka sitten enemmän ja vähemmän pureittuina hylsyinä lojuvat pitkin nurkkia ja varastoja.
Mitähän tässä oikein kannattaisi tehdä?
Kaverini mielenterveys vaivaa?
12
2007
Vastaukset
- Jere S.
Tuo juomisjuttu tuli näköjään vähän oudosti kirjoitettua (ja muutenkin noita kirjoitusvirheitä, sorry)
Tarkoitin siis että hänkin on sillä tavalla raitistunut entiseen kovaan juomiseen verrattuna, ettei kiertele baareissa ja heilu humalassa pitkin kyliä, vaan juuri tuota salajuomista ja yksinään kotona tuntuu juovan nykyään aika paljonkin. - Anskuli23
Vaikea sanoa onko tämä alkavaa skitsofreniaa vai jotain muuta. Onko hän nähnyt harhoja tai kuuleeko hän ääniä, nämä yleensä ovat aika varma merkki skitsofreniasta (suvussani esiintyy kyseistä sairautta jonkin verran) . Kannattaa kysyä kaverisi vointia ja kehottaa häntä hakemaan apua mahdollisimman pian! Tarkkaile hänen käytöstä ja katso täsmääkö skitsofrenian oireet häneen. Näiltä sivuilta löydät lisätietoa: elamaok.fi, apuaskitsofreniaan.fi, skitsofreniainfo.fi, myös jos kirjoitat googleen hakusanaksi skitsofrenia löytyy sieltä paljon tietoa. Tsemppiä sulle ja toivottavasti selviää mikä kaveriasi vaivaa! :)
- Anskuli23
Haluan vielä lisätä tähän että ei kannata vielä maalailla piruja seinille, vain asiantunteva lääkäri pystyy tekemään diagnoosin.
- Aivovaurio..
Juuri tuossa iässä alkoholin rappeuttava vaikutus alkaa näkymään. Onhan tästä varoitettu jo teini-iässä, mutta kaikki eivät usko.
Alkoholi vaurioittaa aivosoluja ja runsas vuosien käyttö tekee lievän tai vakavan aivovamman. - kameranpiilottaja
Onkohan mullakin skitsofrenia kun mäkin oon teipannu mun läppärin webkameran? o.O Eihän sitä tiedä vaikka joku siihen hakkeroituis joskus! Voihan ne jotkut hakkerit ottaa koneen etäkäyttäjänä hallintaansa ja tehä vaikka mitä! Velikin kerto jostain lukiokamustaan joka murtautu omalle koneelleen koulun koneelta!
- Sinde vm-82
Katsoitko jo sen katoamisen pelot ja jännitys palstalta. Oh no! Onko hän minun kaverini? Onko tämä taas minun vikani? Joo, etsin itseäni ja mietin koko ajan taukoamatta, työn ja vapaa-ajan lomassa, 24 h vuorokaudessa, 7 päivää viikossa, onko seksuaalinen väkivalta julmaa? En jaksa enää silloin etsiä tai löytää itseäni, vaan fokusaatio sekä fiktio muodostuvat yhä tärkeämmiksi. (kts. traumarobotti ja pskologi)
Assosiaationa väkivaltaisuus, kieli ja muisti. Kuinka suuri vahinko on palkata fokusaatiotonta henkilökuntaa? Ihan omaa henkilökuntaa.... - Tsemppiä sulle
Jo se, että olet huolissasi kertoo jotakin. Vaikka ei esim. selkeitä skitsofrenian oireita olekaan, niin jotakin sellaista on, mistä olet huolestunut. Voitko puhua kaverillesi suoraan? Kertoa huolestasi ja kysyä, onko kaikki kunnossa. Avun hakeminen on paljon helpompaa, jos kaveri itsekin miettii omaa vointiaan ja elämänhallintaa. Kyse voi olla muustakin kuin alkavasta skitsofreniasta. Mm. estyneeseen tai epäluuloiseen persoonallisuuteen voi liittyä oudolta tuntuvaa käyttätymistä, jossa skitsofrenian kriteerit eivät kuitenkaan täyty.
Oli mitä oli, jos olisi minun kaverini, niin yrittäisin saada ammattilaisen arvioitavaksi tuon tilanteen. - pöhheikönpiällysmies
Kannattaa ehkä ihan varovaisesti - kaverimaisesti - kysäistä, että mistä nyt oikein tuulee? Kyllähän tuo vähän sille kuulostaa, että ajatusmaailma päässyt vähän vinksahtamaan ja sosiaaliset suhteet kuihtumaan. Vie kaveri ulos, käykää vaikka keilaamassa tai kalassa, tehkää jotain arkista, mutta raahaa hänet ihmisten ilmoille. Ennen pitkää tuollanen erakkomaisuus voi muuttaa ihmistä ja aika lailla. Eräs oma hyvä kaveri, johon en ollut n. vuoteen saanut yhteyttä, eikä oikein kukaan muukaan hänestä tuntunut mitään tietävän, oli ollut muutama vuosi sitten hiukan samanlainen. Vetäytyi, puheli välillä outoja, muutoin aivan huippu kaveri... Sitten ei enää saanut yhteyttä, ei kuulunut mitään noin vuoteen. Tuossa viime talvena sitten tämä kaveri mulle soitti ja kertoi olleensa psykiatrisessa hoidossa, kun ei enää pää kestänyt jatkuvaa pelkoa, oli kuitenkin pikku hiljaa paranemaan päin. Oli kertomansa mukaan psykoosinsa aikana ollut vahvasti siinä uskossa, että minä haluaisin hänet murhata ja juonittelen häntä vastaan, eikä siksi uskaltanut pitää yhteyttä. Kysyin sitten mistä oli moisen ajatuksen saanut päähänsä, meillä kun ei ikinä mitään kaunaa välillä ollut, niin ei oikein osannut selittää mitään järkeenkäypää syytä. Syy oli ehkä minussa itessäni, olisi pitänyt huomata jo ajoissa että nyt ei kaverilla kaikki ole kohdallaan... Älä vaan sinä päästä hommia tuohon pisteeseen, vaan ole ystävä hädässä vaikka hätää ei vielä olisikaan.
- ei hyvältä kuulosta
En voi tietenkään alkaa ketään diagnosoimaan, mutta kuulostaa pelottavan samanlaiselta mitä mieheni alkoi höpöttämään ennekuin "sekosi" täysin 2,5 vuotta sitten. Tarpeeks kauan kun kaikki jankkas sille että "usko nyt meitä, et ole terve" niin saatiin sen kavereitten kanssa suostuteltua hoitoon. Ekalla kerralla joku läheinen mukaan ettei tarvi yksin mennä selittämään kuinka pihalla on! Pelottava kokemus varsinkin jos ajattelee itseä kytättävän. Meillä auttoi todellisuuden läpipuskemiseen myös se että saatiin jotenkin mies ymmärtämään että eihän kaikki voi vaan hänen ympärillä pyöriä, tarkkailla tekemisiä ja asentaa valvontalaitteita. Että ihmisillä on paljon muutakin tekemistä, omat elämät ja kiinnostuksen kohteet eikä siinä vaan ole mitään järkeä. Kannattaa tarttua härkää sarvista ennenkuin menee liian pitkälle asiat! Mitä nopeemmin apua sitä parempi ennuste.. Skitsofrenia alkaa miehillä yleensä siinä 25 ikävuoden jälkeen käsittääkseni, niin meilläkin kävi.. Jokainen psykoosi muuttaa ihmistä. Meillä ei ainakaan hyvään suuntaan. Paljon katkeruutta ja vihaa ja kaikkea mitä en osaa edes selitää. Tsemppiä!
- yks vaan
Skitsofrenian oireisiin kuuluu harhaluulot, usein jonkin näköisiä esim "salaliittoteorioita". Useimmat sairastavista ovat myös sairaudentunnottomia, eli eivät ymmärrä/myönnä olevansa sairaita. Toivottavasti löydät jonkin keinon saada hänet tutkimuksiin. Tsemppiä!!
- tanya123
Huvitti nuo kertomukset. Ihan hemmetin hauska kaveri sulla. Mulla ollut aivan samanlaiset jutut pyörimässä päässä (aattelin että asunnossa käy joku kun oon itse pois jne.) Oon jo lähes 10 v. sairastanut skitsofreniaa.
- Juumoro123
Haistakaa paskaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537820- 614380
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233912Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383218Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482933
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422731- 492484