Ensikatsastus

KirJaltaja

Ostin auton joka oli ollut esittelyautona km n.5000. En kirjoita nimillä ,jos käy niin että saan oikeutta ,en kaikesta huolimatta halua liata asian osaisien nimiä. Auto vm.2008 kolme vuotta ajeltu, tuli aika katsastaa.
Hylätty tyyppikilven puuttumisen sekä rekisteriotteen puutteiden johdosta. Kuulin katsastajien sananvaihtoa ;missä on sen kilven paikka? Jos ei löydy jostain lokasuojan sisäpuolelta en osaa sanoa . ( lyhennelmä kuulemastani)Katsastaja avasi konepellin ennen pois ajoa sanoen : kilven pitäisi olla tässä, rekisteri otteessa on kolme kohtaa täyttämättä ne hän ympyröi . Kysyin hölmistyneenä kenen virhe, auton rekisteröijän vastasi katsastaja. Autoliikkeen korjaamolla kuvailin asiani , henkilö jolle kerroin asiani oli tosi tyytymättömän oloinen ,tämä tulee teille hiukan kalliiksi hän myös ilmoitti. Olin varautunut äärimmäisen huonoon kohteluun olinhan tämän Suomen suurimpiin kuuluvan autoliikkeen asiakkaana tullut huomaamaan että riittää jos saa myytyä yhden uuden auton/asiakas.
Parin päivän päästä soittivat kuvattavaksi ,saavuttuani kutsuja eiollut töissä!
Toinen henkilö otti astani esille ,alkoi kuulustelu olenko kolaroinut ,missä auto on huollettu hän kuvasi konehuoneesta tunnistuspisteet. eikä nähnyt
puutuvaa kilpeä.asia vaivasi mieltäni , että otin ohjekirjan siinä oli osoitettu tunnisteiden paikat ,otin luukun auki 2 sec kului etsimiseen
Hain uuden otteen katsastajalta(22Euroa).Hän ilmoitti ettei kilven puuttuminen ollut rumban syy (sama mies aukaisi luukun kaksikertaa osoittaakseen puuttuvan kilven paikan) Autoliikkeessä ilmeet olivat happamoituneet entisestään ,heidän oli peruutettava kilven tilaus , tivasin kahtakymmentäkahta euroa , jota en saanut. En kiristänyt jousta
äärimmilleen.Aatelkaapa katsastajalla on selvästi puutteita as.palvelussa eikä ammattitaidostakaan voi kymppiä antaa.Autoliikkeen täytyisi palkata näyttelijöitä as.palveluun ,ettei ilmein ja elein tarvitse näyttää kuinka vasten mielinen asiakas on PS.minä olen kuulemma
tilannut sen kilven jota katsastaja eikä merkkiliikkeen korjaamopäällikkö
löytäneet. Palaan asiaan kun selviää maksaja sitten puhutaan nimillä

9

1040

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puukenkäkuski

Kirjoituksesi on aika sekavaa tekstiä.Mikä ote maksaa 22 euroa?

• KirJaltaja

Jälkitarkastus 22e . minun tapauksessani katsastaja kirjoitti uuden rekisteri otteen. On liikaa sanottavaa , unohtuu jäsentely .Lyhykäisyydessään kaikki välttelevät vastuuta ja pyrkivät sälyttämään kaiken syyttömän hartioille

• ..-.-..

Kerropa mikä asema pyytää jälkitarkastusmaksun kyseisessä tapauksessa? mitä helvettiä? Yhdessäkään asemassa jossa itse olen ollut töissä ei asiakkkaan todellakaan tarvitse kyseisssä tapauksessa maksaa yhtään mitään.

Autoista saattaa joskus puuttua valmistajan kilpi (tai tarra) tai rekisteritiedoissa on puutteita. Jos kilpi puuttuu, asia kuuluu auton maahantuojalle. Maahantuojan selvittää asian ja autoliikkeessä laitetaan uusi tarra/kilpi. Jos rekisteritiedoissa on virheitä/puutteita, asia kuuluu TraFille.

Näinkin yksinkertainen asia, jota joku saatanan töhö katsastusmies ei ole osannut hoitaa..

T. Katsastusmies

• dwqdqd

onpa sekava tarina, mutta katsastajan tulee tietysti katsoa kilpeä niistä paikoista missä sen pitäisi olla tietojen mukaan, jos kilpeä ei löydy sitä voidaan selvittää joko asiakkaan toimesta tai katsastaja voi ottaa maahantuojaan, mutta se ei ole katsastajan tehtävä.

Jos jatsastaja kirjaa ettei kilpeä löydy niin asiakas voi etsiä sitä autosta itse tai maahantuojan edustajan avustuksella.

Jos kilpi oikeasti puuttuu tai siinnä on väärät tiedot maahantuoja tilaa siihen uuden kilven ja siitä ei asiakkaalle tule mitään kuluja.

Maahantuojan ei pidä myöskään tilata uutta kilpeä pelkästään asiakkaan pyynnöstä selvittämättä vanhan kilven kohtaloa tai sen puuttumista.

Tietysti, jos asiakas jotain tilaa niin joutuu se hän myös maksamaan, tässä tapauksessa hieman hankala tilanne , jos turhaan tilattu ja maahantuoja huonosti selvittänyt tilannetta.

Jos maahantuojan edustaja todennut kilven puuttumisen niin homma on melko selvä, hehän sen tilauksen on tehnyt ja silloin maahantuoja sen maksaa.

• kyyninen asiakas

on mennyt kummaksi kun kukaan sellainen ei osaa mitään kenen kuuluisi osata ja kaikki vastuu sälytetään asiantuntemattomalle asiakkaalle! Tässä näkee että yritykset eivät nykyään ole olemassa mitään muuta varten kuin voittojen maksimoimiseksi sijoittajille, varsinainen toimiala on pelkkä sivuseikka eikä siihen viitsitä paljoa panostaa.

• aiaakkaan oikeudet

samaa mieltä! Jos aisakas vie kunnossa olevan auton katsastukseen niin ei asiakkaan asa ole tietää sen kuntoa. Ja kun auto on kunnossa niin katsastajan on annettava läpipääsy ei siitä muuten mitään tule. Kun auto toimii ja asiakas sitä mieltä ei saa hylätä autoa!

• kilvenmetsästäjä

No harvemmin katsastajat tai korjaamon jätkät niitä sijoittajia on, joten heidän kiinnostuksensa alaan ei liittyne sijoitustoimintaan juurikaan?

Itse aiheeseen: Joskus ne kilvet on tosi paskamaisia löytää. Niitä on varapyöräkotelossa, takapenkin alla jne. Ei katsastaja voi tietää joka mallin kilven sijaintia. Ja kun tulee eteen uusi malli, jollaista ei ole koskaan ennen katsonut, on täysin mahdollista, ettei kilpeä yht'äkkiä löydy.

No merkkiliikkeestä se tieto kyllä pitäisi saada, jos ei vaikka ohjekirjasta tai Autodatasta tms. löydy. Fiksu katsastaja opastaakin kysymään sen paikkaa ensin ennen kuin aletaan uusia tilaamaan.

Ja jälkitarkastusmaksu puuttuvasta valmistajan kilvestä on kyllä joo vähän tahditonta...

• Kir Jaltaja

Lupasin kertoa kun , ensikatsastuksen kiemurat on koettu . Katsastaja oli Katsastuslinja Hyvinkää , jäi jotenkin sellainen olo että minussa oli vika ainakin kuullun ymmärtämisessä , muistikin tuntuu heittävän . muistini mukaan katsastaja osoitti sormella ,että tuosta puuttuu tunniste,näin ollen hän ei voi laskea rekisteriotteesta puuttuvia massoja kohtiin f.1 sekä f.2 ja tieliik. sall. akselimassa . Hänellä on parempi muisti , puuttuva kilpi ei vaikuttanut katsastus päätökseen .
      Hyvinkään Delta auton edustaja huollon tiskin takana alkoi pelottelun ,kuinka kalliiksi minulle uuden kilven hankkiminen/tilaaminen tulisi . Jututin automyyjää asian tiimoilta , hän uskoi minun hätäilevän suotta ,autoliike hoitaa asian eikä minulle tule kuluja . Löysin kilven itse ,se asia tuli sillä keinoin kuntoon. Olisin odottanut edes huomiota kun ei kallista ja kiusallista kilpeä tarvitsekaan tilata. Jäljellä jälkitarkastuksen maksumiehen valinta katsastaja veloitti 22e , autoliike on valmis maksamaan ,mutta ei käteisellä , he vähentävät seuraavasta huolto laskusta summan ,kuitenkin riitaa välttääkseen minun niin halutessani voisin saada rahat pankkitilille ,mutta se ottaa pari kuukautta.

Mahtaa parikymppiäni jäädä omaksi kuluksi ,Ei ole mitään intressiä poiketa näihin kahteen liikkeeseen .En syytä ketään en tunne lakia ,edes sen vertaa ,mutta pakottamiselta tuntuu auton huollattaminen Delta autossa että heidän virheestään koitunut kulu ei palaa normaali tietä asiakkaalle, ottakaa myös huomioon polttoaine kulu joka oli n.10ltr.

• dwqdqd

Yksityiskohtiin sen enmpiä menemättä oli tuo jälkitarkastus maksu kohtuuton.
      Katsastajan pitää tietysti tarkastaa niistä paikoista missä kilpi pitäsi olla esim. atj tietojen perusteella tai muusta lähteeestä.

Jos kilpeä ei näistä löydy, niin asiakas ohjataan merkin edustajan puoleen.

Katsastajat eivät täydennä otteen tietoja kilven perusteella ensimmäisen katsastuksen yhteydessä. Jos tiedot eivät täsmää sitten ne korjataan, mutta se on eri asia.

Palveluntarjoaja saa tietysti lain mukaan työstä veloittaa, mutta kohtuuton se on ja jos kilpi oli siinnä missä sen pitikin on maksu perusteeton.

Kannattaa ottaa yhteyttä ensin aseman vastaavaan kertoa asiat ja jos vielä sen jälkeen asia vaivaa niin kuluttaja-asiamieheen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79