ensimmäinen äitiysneuvolakäynti

ihmetys*_

Tarkistettiinko teillä missään vaiheessa ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä että olette oikeasti raskaana? Olin tehnyt kolme raskaustestiä ennen kuin menin neuvolaan ja kaikki testit oli positiivisia, mutta silti oli sellainen olo että olenko oikeasti raskaana, raskausoireet olivat todella vähäisiä.. neuvolakäynnin aikana ei kuitenkaan selvinnyt että olenko vai enkö ole raskaana, raskaudesta kyllä puhuttiin ja paljon mutta raskaudesta puhuminen tuntui hassulta kun koko ajan oli takaraivossa tunne, että enhän minä oikeasti raskaana ole.. onko muilla samanlaisia kokemuksia? Vaikka olen nyt rv. 10, silti tuntuu koko ajan siltä etten ole raskaana, että ensi viikolla kun menen ultraäänitutkimukseen, kohdusta ei löydy mitään...

18

1274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdg12334

Itsestä tuntui alussa ihan samalta ja jännitti ensimmäinen ultra ,että onko siellä sittenkään mitään. Kun kaikki sujui hyvin niin alkoi itsekkin sisäistämään oman raskauden paremmin. Mullakin alkuraskaus täysin oireeton.

• march12

Ekalla neuvolakäynnillä ei varmistettu raskautta millään tapaa.. Vasta käynnin jälkeen aloin miettimään että mitä jos en oikeasti edes ole raskaana, etenkin kun kaikki oireet katosivat kertaheitolla. Ultrassa käytiin kaks viikkoa sitten, ja siellä se pieni kuitenkin oli :)
      Vieläkään / enää ei mitään raskausoireita juurikaan ole, paitsi järkyttävät mielialan heittelyt..

Kyllä se kohta sullakin alkaa todelta tuntua :) tsemppiä!

• jkjkjj

No kyllähän ne niitä virtsanäyteitä ottaa siellä jatkuvalla syötöllä että eiköhän ekasta näytteestä se raskauskin varmisteta.

• march12
        jkjkjj kirjoitti:

No kyllähän ne niitä virtsanäyteitä ottaa siellä jatkuvalla syötöllä että eiköhän ekasta näytteestä se raskauskin varmisteta.

Ei sitä kyllä multa ainakaan varmistettu millään testeillä. Virstanäytteestäkin tutkittiin ihan muut jutut kuin itse raskaus.
        Eli siis omalla kohdalla raskaus tuntui ensimmäistä kertaa toden teolla oikealta, kun näin pikkuisen sydämen lyönnit ultrassa.

• h24eg3w

Ei sitä raskautta enää neuvolassa varmistella virtsanäytteillä :DDD Kyllä siinä tikutetaan ihan muita asioita ;)

Älä huoli, minä olen 35 viikolla raskaana ja välillä vieläkin on päiviä, että huomaa ajattelevansa, että olenkokaan minä raskaana ;) Olotila on kyllä jo semmoinen, että muistiin palautuu kyllä hyvin äkkiä, mutta jos on hyvä olla niin ei sitä asiaa toisen lapsen kanssa enää niin hekumoi.

Kyllä se niin on, että se raskaus näyttäytyy sieltä sitten tavalla tai toisella, ei se terkkari mitään pääsylippuja ala kyselemään.

• 888888888

Ei tarkistettu mitenkään. Siellä vaan juteltiin ja terveydenhoitaja kirjoitti mun taustatietoja ylös jne. Raskaus "varmistettiin" sisätutkimuksella pari viikkoa myöhemmin kun oli eka neuvolalääkäri. Lääkäri totesi että kohtu on jo kivasti alkanut kasvamaan ja vastaa viikkoja. :)

• vauvahaame3

Hei yleensä eka käynti on tollai et vaan jutellaa ja täytellään lappuja ja sit seuraavalla kerralla voidaan jo kuunnella sydänääniä.
      Minulla ekassa raskaudessa kuunneltiin tokalla kerralla ja viikkoja silloin 7-9, tokassa kerrassa jo heti ekalla kuunneltiin kun pyysin!!! Sanoi että ei varmasti kuulu että ei saa sitte panikoida, sanoin sitte vaan et ekan kanssa kuului tosi aikaisin, niin kyllä kuului tokakin kanssa. :) viikkoja silloin 9 jotain. Hoitaja oli itekkin silloin ihan hämillää, et täältä kuuluuu :D
      kannattaa ite siellä neuvolassa kysyä jos haluaa et kuunnellaan tai että tekevät sen virtsatestin. ainahan ne ei kuuntele niitä ääniä ja riippuu si tietenkin missä vaiheessa raskaus on ;)

• pari jutskaa

Sulla tais mennä viikot väärin tuossa, että milloin kuunneltiin ekassa raskaudessa? Ja muuten: voi sen virtsatestin halutessaan pyytää, mutta se on ihan turhaa, koska neuvolassa käytetään ihan samoja testejä kuin kotonakin voi käyttää. Toisin sanoen se on vain varmistamisen varmistamista. Jos testi näyttää plussaa kotona, niin silloin sitä ollaan raskaana.

• Kolmas alulla

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että monellakaan ei ensimmäisellä neuvolakäynnillä ole vielä kuunneltu sydänääni. Itse odotan kolmatta ja kaksilla ensimmäisillä kerroilla on sydänäänet kuunneltu heti ekalla käynnillä. Mun mielestä se on tärkeetä ja ihmettelen, jos niitä nyt ei kuunneltaisi. Aika erilaisia käytäntöjä siis eri kunnissa/kaupungeissa!!

• sfsfgsw

Siis miten ne voisi kuulua rv 10, jolloin on eka neuvola? Ei mulla saatu kuulumaan rv 15 edes kunnolla, joten monet ei halua säikytellä äitejä ekoilla viikoilla. Ultrassa näkyy syke rv 10, mutta doplerilla...? Enpä ole kuullut. Aina voi mennä yksityiselle lekurille ultraan jos ei usko raskaustestiä.
        (Nyt rv41 menossa...)

• tästä syystä

No kuule, se johtuu ihan siitä, että monissa neuvoloissa on sen verran vanhat laitteet (eikä varhaisilla viikoilla auta uudetkaan laitteet), että on erittäin todennäköistä, ettei niitä sydänääniä saataisi vielä kuulumaan. Sitten tuleva äiti huolestuu aivan turhaan, vaikka kaikki olisi kohdussa aivan hyvin. Joillakin sitä paitsi ensimmäinen neuvolakäynti saattaa olla vaikkapa jo viikolla seitsemän, eikä silloin oikein millään doplerilla vatsan päältä vielä sydänäänet kuulu. Ei siis kannata huolestuttaa äitiä turhaan, jos on joka tapauksessa epätodennäköistä, että äänet kuuluville saataisiin.

• vauvahaame3

pari jutskaa: viikot vääri??? 7 viikolla tai 8 viikolla tai 9 viikolla kuunneltiin ekassa raskaudessa äänet en muista tarkkaan millä viikolla mutta hyvin alussa. mut 7-9 välissä raskausviikolla. en osaa paremmin selittää toisessa raskaudessa itse pyysin että kuunneltaisiin 9 viikolla kun ekassakin kuului jo hyvin. ja KUULUI...

• eagohö

Joo ei kun just siks kysyin, että oli se kohtu missä hyvänsä, niin epäilen kyllä, että seitsemännellä (eli 6 jotain) viikolla ei vatsan päältä niitä sydänääniä saada kuulumaan. :) Eli varmaankin yhdeksännellä viikolla sulta on siinä ekassa kuunneltu. Ei tässä mistään kilpailusta kai kyse olekaan, ihmettelin vaan, että ei voi niin varhaisilla viikoilla vielä kuulua.

• IceCrystal-90

Meillä "varmistettiin" raskaus ultraamalla, ja siellä se pieni katkarapu oli :) tuntui niin epäuskoiselta mutta samalla onnelliselta nähdä että siellä tosiaan on joku, kun niin monta vuotta tätä ensimmäistä yritettiin ^^ Koitettiin sydänääniäkin kuunnella muttei niitä vielä kuulunut, olikohan viikkoja 8 tai jotain en ihan varmasti muista.

• turkulainen........

Heippa!

Juu, mäkin olin aika epäuskoinen ihan alkuvaiheessa, ja neuvolaan kun soitin niin sanoivat, että saa käydä labrassa verikokeessa tarkistamassa jos se mieltä rauhoittaa :) Eli ne pissatestit on ihan niitä samoja ku apteekissakin, mutta ainakin täällä Turun seudulla on siis mahdollista päästä varmistamaan tilanne verikokeella :)

• fisutt

Kaikki Suomessa myynnissä olevat raskaustestit on niin luotettavia, ettei raskautta tarvitse mitenkään erikseen varmistaa, jos on tehty positiivinen testi.

• jklölk

Mulla oli eka ultra rv 7 ekalla käynnillä,toinen ultra rv 9,näin pikkupaikkakunnalla.Ja mulla sydänäänet kuulu kyllä alle 10rv

• harvoin kuuluu

Sydänäänethän toki voidaan nähdä ultralla varsin varhaisessa vaiheessa, mutta vatsan päältä dopplerilla kuunneltaessa ne harvalla kuuluvat alle rv10. Vaikka sinulta olisi kuunneltu dopplerillakin ja olisivat kuuluneet, niin ei se poista sitä tosiasiaa, että isolla osalla ei kuulu. En oikein ymmärrä raskaana olevien naisten tapaa perustella asioita omalla kokemuksella. Raskaudet ovat niin erilaisia, että omaa kokemusta ei voi oikein minään yleismaailmallisena totuutena pitää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe