pitkäkarvaisen kissan turkki on kyljistä ihan nahkaan asti paakkuuntunut, onko mitenkään mahdollista sitä itse hoitaa? onko se leikattava? vaiko vietävä eläinlääkärin hoidettavaksi. leikkaavatko kissa-koira-hoitolat jotka trimmailevat muutenkin?
paakkuturkki, tosi paha
13
12398
Vastaukset
- keinoja on
Se riippuu ihan kissasta miten se saadaan leikattua, leikata se pitää jos on ihoon saakka huopaantunut. Koneella leikkaamalla se on turvallisinta ihon kannalta ja myös nopeinta. Jos kissa on rauhallinen, onnistuu se trimmaajaltakin, jos kissa on säpäkkä on se rauhoitettava ensin ja leikattava sitten. Eli silloin se tarkoittaa eläinlääkäriä.
Itse jos tekee ilman leikkuria, onnistuu takkujen poisto parhaiten ratkojalla, eli ompelutarvike jolla ratkotaan/puretaan ompeleita. Sillä "leikataan" ihon suuntaisesti takun ja ihon välistä karvat poikki. Senkin kanssa on oltava varovainen, ettei tee reikiä kissan ihoon. Sakset on huonoin vaihtoehto, niillä leikkaa helposti kissan ihoon loven ja sen jälkeen kissa ei taatusti anna takkuja poistaa ilman rauhoitusta. - kissallesi parasta
Turvallisinta on viedä eläinlääkärille, lääkäri näkee onko ihossa tulehdusta ja saa hoito-oheet samalla.
- takkukarva2v
Minä olen kyllä kammalla ja tylppäkärkisillä saksilla selvitellyt noita takkuja tuosta. Aina vähän kerrallaan, ettei kisu pääse hermostumaan:) Ei se kyllä aina ole helppoa, mutta nyt on taas kissani turkki kunnossa. Toisaalta kyllä se tuntuu tykkäävän siitä kun aina takku saadaan pois, koska kissahan yrittää pitää turkkinsa kunnossa.
- takkuja takkuja
takkukarva2v kirjoitti:
Minä olen kyllä kammalla ja tylppäkärkisillä saksilla selvitellyt noita takkuja tuosta. Aina vähän kerrallaan, ettei kisu pääse hermostumaan:) Ei se kyllä aina ole helppoa, mutta nyt on taas kissani turkki kunnossa. Toisaalta kyllä se tuntuu tykkäävän siitä kun aina takku saadaan pois, koska kissahan yrittää pitää turkkinsa kunnossa.
Tottakai kissa tykkää kun takku saadaan pois, sehän kiristää kissa ihoa ja aiheuttaa kipua. Kun takku lähtee pois, iho suoristuu ja kipu katoaa. Eli jos taakuja on, etkä saa niitä kerralla pois, kissa lääkärille ja takut rauhoituksessa veks.
- takkukarva2v
takkuja takkuja kirjoitti:
Tottakai kissa tykkää kun takku saadaan pois, sehän kiristää kissa ihoa ja aiheuttaa kipua. Kun takku lähtee pois, iho suoristuu ja kipu katoaa. Eli jos taakuja on, etkä saa niitä kerralla pois, kissa lääkärille ja takut rauhoituksessa veks.
Ihanko sinä tosissasi jakelet noita asiantuntevia neuvojasi? Jokaisen pienen takun takia lääkäriin ja rauhoittavaa lääkettä.......eihän tuossa ole mitään järkeä. Ei se pieni takku ole vaarallinen ja jos se ei ole pahassa paikassa niin kissa ottaa sen usein itsekin
- takuille kyytiä
takkukarva2v kirjoitti:
Ihanko sinä tosissasi jakelet noita asiantuntevia neuvojasi? Jokaisen pienen takun takia lääkäriin ja rauhoittavaa lääkettä.......eihän tuossa ole mitään järkeä. Ei se pieni takku ole vaarallinen ja jos se ei ole pahassa paikassa niin kissa ottaa sen usein itsekin
Missä kohdassa sinä kerroit, että kyseessä on pieni takku? Kirjoittiko hän, että jokaisen pienen takun takia pitää mennä lääkäriin? Kirjoittajahan kirjoitti jos et saa niitä kerralla pois.... eli silloin niitä on useita ja jos ei saa kerralla pois, ne jää kiristämään ihoa. Mitä tulee aloittajan tilanteeseen, niin sinun ohjeesi ei siihen taas tepsi, kun kyljet on ihoon saakka paakussa. Mitä lähempänä takku on ihoa sen helpommin saksilla saa aikaan vaurioita. Oletko edes nähnyt millainen "panssari" huopaantuneesta karvasta voi tulla? Minä olen nähnyt ja sen mitä sieltä huovan alta paljastuu.
Jatkuva nukutus ei olekaan hyväksi ja siksi turkki pitäisi pyrkiä pitämään ilman takkuja. Jos tilanteen päästää menemään huonoksi, on vaihtoehtona vain se nukutus ja leikkaus.
Pieni takku ei ole vaarallinen, mutta se kiristää ihoa ja tuntuu ikävältä. Ajattele asiaa niin, että itselläsi olisi hiuksissa takkuja jotka kiristäisi päänahkaa koko ajan. Kissan iho vielä liikkuu sen kävellessä ja kiristys tuntuu silloin paljon ikävämmältä. Minulle pieni takku on sellainen johon ei tarvita saksia, vaan sen saa sormin avattua ja sitten kammattua irtokarvat pois.
Jos sinä et kerro asiaa tuon tarkemmin, ei kukaan voi tietää miten paljon niitä takkuja on. Siksi ei pidä vetää palkokasveja nekkuun ja alkaa nenäkkääksi. - takkukarva2v
takuille kyytiä kirjoitti:
Missä kohdassa sinä kerroit, että kyseessä on pieni takku? Kirjoittiko hän, että jokaisen pienen takun takia pitää mennä lääkäriin? Kirjoittajahan kirjoitti jos et saa niitä kerralla pois.... eli silloin niitä on useita ja jos ei saa kerralla pois, ne jää kiristämään ihoa. Mitä tulee aloittajan tilanteeseen, niin sinun ohjeesi ei siihen taas tepsi, kun kyljet on ihoon saakka paakussa. Mitä lähempänä takku on ihoa sen helpommin saksilla saa aikaan vaurioita. Oletko edes nähnyt millainen "panssari" huopaantuneesta karvasta voi tulla? Minä olen nähnyt ja sen mitä sieltä huovan alta paljastuu.
Jatkuva nukutus ei olekaan hyväksi ja siksi turkki pitäisi pyrkiä pitämään ilman takkuja. Jos tilanteen päästää menemään huonoksi, on vaihtoehtona vain se nukutus ja leikkaus.
Pieni takku ei ole vaarallinen, mutta se kiristää ihoa ja tuntuu ikävältä. Ajattele asiaa niin, että itselläsi olisi hiuksissa takkuja jotka kiristäisi päänahkaa koko ajan. Kissan iho vielä liikkuu sen kävellessä ja kiristys tuntuu silloin paljon ikävämmältä. Minulle pieni takku on sellainen johon ei tarvita saksia, vaan sen saa sormin avattua ja sitten kammattua irtokarvat pois.
Jos sinä et kerro asiaa tuon tarkemmin, ei kukaan voi tietää miten paljon niitä takkuja on. Siksi ei pidä vetää palkokasveja nekkuun ja alkaa nenäkkääksi.Minä en ole nähnyt noita panssareita enkä tule näkemäänkään omalla kissallani. Jos jonkun kissa on päässyt tuollaiseen tilaan niin ne lääkkeet on jäänyt omistajalta ottamatta. Kyllä lemmikistään on huolehdittava tarkasti ja minä teen juuri niin. Mutta en tule kissaani viemään rauhoitettavaksi tai nukutettavaksi sen takia, että sillä ehkä on joku takku tai vaikkapa kynsi liian pitkä. Eläimestä huolehtiminen on aivan kokonaan toinen juttu kuin se, että se kerran viikossa teljetään boxiin ja viedään vieraan ihmisen tutkittavaksi. Tuossa aiemmin tässä ketjussa ollut kommentti, jossa tuo takun poistaminen voidaan tehdä samalla kun vaikkapa madotus tai muu tarkastus onkin sitten jo kokonaan eri asia. Se on minunkin mielestäni sitä oikeata kissastaan huolehtimista.
- hoitoa tai ei
takkukarva2v kirjoitti:
Minä en ole nähnyt noita panssareita enkä tule näkemäänkään omalla kissallani. Jos jonkun kissa on päässyt tuollaiseen tilaan niin ne lääkkeet on jäänyt omistajalta ottamatta. Kyllä lemmikistään on huolehdittava tarkasti ja minä teen juuri niin. Mutta en tule kissaani viemään rauhoitettavaksi tai nukutettavaksi sen takia, että sillä ehkä on joku takku tai vaikkapa kynsi liian pitkä. Eläimestä huolehtiminen on aivan kokonaan toinen juttu kuin se, että se kerran viikossa teljetään boxiin ja viedään vieraan ihmisen tutkittavaksi. Tuossa aiemmin tässä ketjussa ollut kommentti, jossa tuo takun poistaminen voidaan tehdä samalla kun vaikkapa madotus tai muu tarkastus onkin sitten jo kokonaan eri asia. Se on minunkin mielestäni sitä oikeata kissastaan huolehtimista.
Kuka on sanonut, että kissa pitäisi raahata kerta viikkoon nukutettavaksi tai muutenkaan lääkäriin?
Aloittaja kertoi miksi kissalla ne panssarit on, luitko ollenkaan sitä vastausta?
Tilanteet on erilaisia, sinun tilanteesi ei tarkoita, ettei mitään muuta tilannetta ole olemassa. Kun sen opit niin huomaat miksi vastaukset on usein yleistäviä jos kysyjän tilannetta ei tarkalleen ole tiedossa.
- takkukissa
kannattaa varata aika eläinlääkärille joka ajelee turkista takkukohdat pois koneella joka on siihen tarkoitukseen keksitty. Kyllä siihen voi ihan ajan varata semmoiseen eikä se niin järkyttävän hintaista ole siihen vaivaan nähden jonka saksimalla näkee. Jos itse alkaa saksimaan ja takkua on ihan ihoon asti kiinni huopaantunut, niin on suuri vaara että satutat kissaa entisestään ja tökit ihoon kipeitä haavoja... eläinlääkärissä sen saa nopeasti kerralla hoidettua eikä kissaan satu. samalla ota vaikka terveystarkastus jossa katsovat että kissa muuten on kunnossa. Varmaan tarkistavat sen siinä muutenkin samalla päällisin puolin...
- aloittaja..
Vien lääkärille. Yritin itse kaikki mahdolliset konstit, kyse ei ole tosiaan pikku takuista jotka helposti selvitetään tai leikataan pois, puhumattakaan että kissa itse saisi niitä pois. Kyseessä on koditon kissa jota olen ruokkinut, se on vienyt sydämeni ja haluan hoitaa sen kuntoon. Kyljet ovat yhtä huopaantunutta karvalaattaa, päällimmäisiä karvoja kun leikkasin niin alta paljastui 5cm paksu harmaa huopakerros joka on aivan ihossa kiinni. Hirveä määrä hilsettä, tarvii muutakin hoitoa. Punkki poskessa reppanalla ja loppumaton nälkä.
Kukaan ei kaipaile, pannassa olevaan puh numeroon ei saa yhteyttä, viesti ei mene perille. Netti- ja lehti-ilmoitukset ei tuota tulosta. Jos vien rankkurille, eikä löydä uutta kotia joutuu lopetettavaksi. Kaveri on niin symppis takkunaama että taidan pitää itselläni, yöt kylmenee..- onnea...
Hieno juttu, kissa saa jatkossa paremman elämän sinun kanssasi. Olet tehnyt sen mitä olet voinut selvittääksesi omistajaa, jos ei löydy niin pidä kissa itselläsi.
- Kisun emäntä
Hienoa, että hoidat kodittoman paakkuturkin kuntoon. Sen jälkeen minä en enää kissaa luovuttaisi aiemmalle omistajalle (joka on päästänyt pitkäturkkisen kissansa tuohon kuntoon).
Minulla oli ennen persialainen, joka ei vanhemmiten enää antanut pestä itseään ja kampaaminenkin oli melkein mahdotonta. Ehkä olimme jotenkin joskus sitä kammalla satuttaneet, tai se vain päätti, ettei häntä enää "hoideta".
Hoidin sitten kissan turkkia siten, että aina kesän kynnyksellä vein sen eläinlääkäriin nukutettavaksi ja sitten kissan turkki ajeltiin millinkoneella "kesäkampaukseen". Syksyksi ja talveksi turkki kasvoi takaisin ja takkuja olikin taas kesän kynnyksellä...
Muista, että pitkäturkkinen kissa ei menesty ulkokissana, ja että sitä pitää auttaa turkinhoidossa pesemällä ja kampaamalla turkkia säännöllisesti. Toivottavasti sinun uusi kissasi nauttii turkinhoidosta enemmän kuin minun, nyt jo vainaa persialaiseni.
- näin..
En lähtisi itse leikkaamaan isoja paakkuja koska jos ne ovat kiinni ihossa se on kissalle aika kivuliasta. Tarkasta samalla kissan muu kunto. Paakut voivat kieliä sairaudesta ku kissa ei jaksa enää hoitaa itseään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799