Vilket språk är viktigare ?

Ni som lever i tvåspråkiga familjer,vilket språk är viktigare ?Jag försöker alltid hålla på svenskan,men ibland tänker jag att det är hopplöst.Talar någon svenska om hundra år här i Finland ?

5

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • strandpiparen

Kanske ingen talar finska heller.Alla blåögda blondiner har tagit slut och isbjörnarna går på gatorna.Sånt är livet.

• -ttu pleaze tänka int så! Språken kan förändra sig. Det betyder inte att det försämras. Vi tar in alla och hållar vår identidet som Finnar ;o)

• läppäri och känny

Det är just det,det kommer hela tiden nya ord som det inte finns varken svenska eller finska motsvarigheter till.Vi finlandssvenskar använder dessutom mycket finska ord i vardagsspråket,åtminstone på tvåspråkiga orter.

• Markus Söderman

Nå dialekter ka ma rå int komma unnan. Varesej här elle i Svärje. Ja haro bott i Finlann i 4 år nu, å ja pratar en obskyr blanndialekt av en massa svenska dialekter norska dialekter. Därför har vi ett standardspråk som man använder i skrift där man kanske int bör föra in dessa dialektala uttryck å lånord som: Jäsigt, läre, fethängt, bjöschk å slikt. Nå ja märkt är att många hä i Mumindalen bruker dra alle Sveriges dialekter öve en kam och påstå att sånne som mej prater dialekten rikssvenska. Å dä ä ju lika sant som att alla i Finland snacker dialekt'n finlannssvenska. Det är ju int helle hele sanningen då närpeser snacke helt annorlunda å att huvustasfinlandsvenska skiljer sig rätt så mysche frå de västnylännska dialeketerna. Håll på svenskan så att int ni finlannssvenskar slutar som svärjefinnarna å blir blott en fotnot i historien.

Jag bor i en tvåspråkig familj, dock är jag helt svenskspråkig och min fru helt finskspråkig. Vi talar båda våra egna språk och vår dotter snackar än så länge bara "bäbiska". Jag försöker hålla jämvikt mellan språken. Vår dotter går i ett svenskspråkigt dagis, vilket jag anser är bästa lösningen så länge vi bor i starkt finskdominerande Esbo. Hade vi bott i Västra Nyland eller i Sverige så hade jag nog hellre sett att hon satts i finskspråkigt dagis.

• mormor marianne

Om man vill att barnen skall få två starka "modersmål "så är den bästa lösningen att mamma och pappa talar sina egna språk.Dagis och skola på det svagare språket,beror på örten där man bor.Markus gör alldeles rätt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      370
      2025
    2. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      75
      1326
    3. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1310
    4. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      136
      1193
    5. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      85
      1077
    6. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      90
      946
    7. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      880
    8. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      120
      877
    9. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      48
      808
    10. Sitä saattaa vähän hölmöillä

rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.
      Ikävä
      60
      760
    Aihe