Vilket språk är viktigare ?

Ni som lever i tvåspråkiga familjer,vilket språk är viktigare ?Jag försöker alltid hålla på svenskan,men ibland tänker jag att det är hopplöst.Talar någon svenska om hundra år här i Finland ?

5

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • strandpiparen

Kanske ingen talar finska heller.Alla blåögda blondiner har tagit slut och isbjörnarna går på gatorna.Sånt är livet.

• -ttu pleaze tänka int så! Språken kan förändra sig. Det betyder inte att det försämras. Vi tar in alla och hållar vår identidet som Finnar ;o)

• läppäri och känny

Det är just det,det kommer hela tiden nya ord som det inte finns varken svenska eller finska motsvarigheter till.Vi finlandssvenskar använder dessutom mycket finska ord i vardagsspråket,åtminstone på tvåspråkiga orter.

• Markus Söderman

Nå dialekter ka ma rå int komma unnan. Varesej här elle i Svärje. Ja haro bott i Finlann i 4 år nu, å ja pratar en obskyr blanndialekt av en massa svenska dialekter norska dialekter. Därför har vi ett standardspråk som man använder i skrift där man kanske int bör föra in dessa dialektala uttryck å lånord som: Jäsigt, läre, fethängt, bjöschk å slikt. Nå ja märkt är att många hä i Mumindalen bruker dra alle Sveriges dialekter öve en kam och påstå att sånne som mej prater dialekten rikssvenska. Å dä ä ju lika sant som att alla i Finland snacker dialekt'n finlannssvenska. Det är ju int helle hele sanningen då närpeser snacke helt annorlunda å att huvustasfinlandsvenska skiljer sig rätt så mysche frå de västnylännska dialeketerna. Håll på svenskan så att int ni finlannssvenskar slutar som svärjefinnarna å blir blott en fotnot i historien.

Jag bor i en tvåspråkig familj, dock är jag helt svenskspråkig och min fru helt finskspråkig. Vi talar båda våra egna språk och vår dotter snackar än så länge bara "bäbiska". Jag försöker hålla jämvikt mellan språken. Vår dotter går i ett svenskspråkigt dagis, vilket jag anser är bästa lösningen så länge vi bor i starkt finskdominerande Esbo. Hade vi bott i Västra Nyland eller i Sverige så hade jag nog hellre sett att hon satts i finskspråkigt dagis.

• mormor marianne

Om man vill att barnen skall få två starka "modersmål "så är den bästa lösningen att mamma och pappa talar sina egna språk.Dagis och skola på det svagare språket,beror på örten där man bor.Markus gör alldeles rätt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      74
      904
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      768
    3. 55
      725
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      43
      694
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      654
    6. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      44
      640
    7. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      31
      629
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      577
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      570
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38