Vilket språk är viktigare ?

Ni som lever i tvåspråkiga familjer,vilket språk är viktigare ?Jag försöker alltid hålla på svenskan,men ibland tänker jag att det är hopplöst.Talar någon svenska om hundra år här i Finland ?

5

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • strandpiparen

Kanske ingen talar finska heller.Alla blåögda blondiner har tagit slut och isbjörnarna går på gatorna.Sånt är livet.

• -ttu pleaze tänka int så! Språken kan förändra sig. Det betyder inte att det försämras. Vi tar in alla och hållar vår identidet som Finnar ;o)

• läppäri och känny

Det är just det,det kommer hela tiden nya ord som det inte finns varken svenska eller finska motsvarigheter till.Vi finlandssvenskar använder dessutom mycket finska ord i vardagsspråket,åtminstone på tvåspråkiga orter.

• Markus Söderman

Nå dialekter ka ma rå int komma unnan. Varesej här elle i Svärje. Ja haro bott i Finlann i 4 år nu, å ja pratar en obskyr blanndialekt av en massa svenska dialekter norska dialekter. Därför har vi ett standardspråk som man använder i skrift där man kanske int bör föra in dessa dialektala uttryck å lånord som: Jäsigt, läre, fethängt, bjöschk å slikt. Nå ja märkt är att många hä i Mumindalen bruker dra alle Sveriges dialekter öve en kam och påstå att sånne som mej prater dialekten rikssvenska. Å dä ä ju lika sant som att alla i Finland snacker dialekt'n finlannssvenska. Det är ju int helle hele sanningen då närpeser snacke helt annorlunda å att huvustasfinlandsvenska skiljer sig rätt så mysche frå de västnylännska dialeketerna. Håll på svenskan så att int ni finlannssvenskar slutar som svärjefinnarna å blir blott en fotnot i historien.

Jag bor i en tvåspråkig familj, dock är jag helt svenskspråkig och min fru helt finskspråkig. Vi talar båda våra egna språk och vår dotter snackar än så länge bara "bäbiska". Jag försöker hålla jämvikt mellan språken. Vår dotter går i ett svenskspråkigt dagis, vilket jag anser är bästa lösningen så länge vi bor i starkt finskdominerande Esbo. Hade vi bott i Västra Nyland eller i Sverige så hade jag nog hellre sett att hon satts i finskspråkigt dagis.

• mormor marianne

Om man vill att barnen skall få två starka "modersmål "så är den bästa lösningen att mamma och pappa talar sina egna språk.Dagis och skola på det svagare språket,beror på örten där man bor.Markus gör alldeles rätt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      249
      14351
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      148
      3817
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      128
      3722
    4. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      1504
    5. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      369
      1464
    6. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      14
      1406
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      48
      1263
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1031
    9. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      45
      938
    10. En pystynyt vaan vastaamaan...

Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔
      Ikävä
      93
      783
    Aihe