Miten Harley Davidsonin ääni muodostuu?

Jumalainen ääni

Usein jään kadulla kulkiessani kuuntelemaan Harrikan ihmeellisen voimakasta ja miehistä ääntä. Miten oikeastaan tämä legendaarinen ääni muodostuu? Miksei muissa kaksipyttyisissä ole luonnollisesti samanlaisia ääniä? Mikä on Harrikan äänen salaisuus?

105

10974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakoääni

      Polttoaineen palaessa räjähdysmäsesti, se aiheuttaa painetta sylinteriin. pakoventtiilin avautuessa, paine poistuu pakoputkeen. Tämä taas aiheuttaa ympäröivässä ilmatilassa erilaisia paineiskuja, jotka puolestaan aiheuttavat korvan tärykalvon liikettä. Korvan rakenne siirtää tämän tärykalvon fyysisen liikkeen kuulohermoon sähköimpullseiksi, jotka johtuvat aivoihin. Aivot vastaanottavat sähköimpulssin ja ikäänkuin prosessoivat ne impulssit siten, että ihminen muodostaa aivoissaan kuuloaistimukseen perustuvat äänikäsitteen.

      Mitään ei kuulu, jos ei ole yhtään korvaa kuuntelemassa ja käsittelemässä po. ilmanpaineiskuja äänikäsitteeksi.

      Kokonaan toinen asia on, miksi HD:n aiheuttamat ilmanpainemuutokset aistitaan erilaisina, kuin muissa pyörissä. Kampiakselin ajoitus kiertokankien suhteen on yksi tekijä, jonka lisäksi vaimentamaton ääni koetaan ihan erilaiseksi kuin vaimennettu. Jospa vaikka minä vaihdan ns. suorat putken omaan twiniin, sen ääni muuttuu ihan toisenlaiseksi kuin aluperäisillä putkilla varustettuna. Mutta ei pyörästä kuitenkaan tule yhtään sen parempaa tai hienonpaa...Vaikka kuinka yrittää itselleen niin uskotella.

    • jäläs

      Eiköhän tuo ole vähän sama asia kuin v8 jenkki autoissa.
      Matala puristus suhteinen kone , ja kuutioita PALJON !!
      Elikkä tehoa koneessa paljon , joka tuotetaan
      suurella sylinteri tilavuudella, eikä hirvittävällä
      viritys asteella. Ja sitten kun siinä jatkeema on
      pakoputkisto joka vähentää kimakoita ääniä,
      niin se jäljelle jäävä on VOIMAKASTA JYMINÄÄ. !!
      Yksi suuri tekijä on myös se että nämä isot
      koneet voivat toimia alhaisella kierros nopeudella.
      Esim. mun jammu on v2 ja 750cc, tuota on
      kierrätettävä N.3000 kierroksilla, ei jymise
      mutta RÄHISEE aivan kiitettävässä määrin
      Tosin rakentamalla tuohon sopivan malliset
      pakoputket , niin kyllä ääni olis matalaa
      bassoa,mutta pieni kone ei tuota
      siihen ääneen voimaa,painetta, niin kuin iso !!
      Jotain tällaista se on !!

      • hahahahaha

        tehoa muka paljon. ei alle 100 kW polttomoottori ole tehokas! vaikka kuutioita on paljon niin paljon pienempi kuutioisissa korkea viritteisissä moottoreissa on enemmän tehoa. Paljon yli 1000cc custompyörässä on 50 kW ja 1000cc sporttipyörässä on 130 kW!


      • hahahahaha
        hahahahaha kirjoitti:

        tehoa muka paljon. ei alle 100 kW polttomoottori ole tehokas! vaikka kuutioita on paljon niin paljon pienempi kuutioisissa korkea viritteisissä moottoreissa on enemmän tehoa. Paljon yli 1000cc custompyörässä on 50 kW ja 1000cc sporttipyörässä on 130 kW!

        600cc sporttipyörässäkin on 80 kW. Customit ovat tehottomia ja laiskoja paskoja!


      • cruiseristi
        hahahahaha kirjoitti:

        600cc sporttipyörässäkin on 80 kW. Customit ovat tehottomia ja laiskoja paskoja!

        Niin...kun poikaset eivät älyä, että 600cc mopedin ja ison cruiserin vertaaminen on typerää. Varsinkin jos ei ole fyffee hankkia isoa pyörää, kun noita pikkuvinguttimia saa 3-4 kpl yhden ison pyörän hinnalla.

        Nooh...kyllä se siitä sitten kun Sinäkin olet yli iältäsi 20v...huomaat eron moottoripyörän ja pikkujapsimopon välillä.


      • vaarivainen
        hahahahaha kirjoitti:

        600cc sporttipyörässäkin on 80 kW. Customit ovat tehottomia ja laiskoja paskoja!

        Nuo vinku lelut katos sie kuuluvat rata-ajoon.
        Ei kukaan vanhempi paatsi jaksa kiärrättää
        noita helistimiä , ei, ei , vaikka olis miten
        paljon? sitä vingutettua tehoa.Rata tai
        nuoriso vehkeitä.Ei myö vanhemmat äijjät
        enää olla kiinnostuneita noista jonnen
        joutavista KW luku arvoista.
        Ja mitä tulee HD mopottimien tehoihin,niin
        koskaan,siis koskaan en ole nähnyt näiden
        kymmenien vuosien aikana , että HD olisi
        uupunut mäkeen,kyllä ne on nousseet
        mäen päälle nii et heilahtaa !! ELI ,tehoja
        on RIITTÄVÄSTI !! Ainut hyvä puoli on noilla
        vinku leluilla (mei koira tykkää niistä) on se
        että niitä tosiaan saa yhden Customin (vanhan)
        hinnalla vähintään kaksi jos ei ihan kolmee.
        Ilmeisesti se hirmuinen ulvotus tekee niistä
        silppua jo kahdessa,kolmessa vuodessa.
        Customi papattaa iloisesti,hyvällä hoidolla
        viälä kakskyt vuotiaana !!
        Että , lyhyt on onni vinguttajalla , kulkekoot
        sitte miten kovasti hyväjää.


      • MÖLYPUTKET
        hahahahaha kirjoitti:

        tehoa muka paljon. ei alle 100 kW polttomoottori ole tehokas! vaikka kuutioita on paljon niin paljon pienempi kuutioisissa korkea viritteisissä moottoreissa on enemmän tehoa. Paljon yli 1000cc custompyörässä on 50 kW ja 1000cc sporttipyörässä on 130 kW!

        EI VAKIOPUTKILLA HARRIKASSA OLE MITENKÄÄN ERIKOINEN ÄÄNI ! pikku putsutus vaan !


      • Täytyy huomioida
        MÖLYPUTKET kirjoitti:

        EI VAKIOPUTKILLA HARRIKASSA OLE MITENKÄÄN ERIKOINEN ÄÄNI ! pikku putsutus vaan !

        että Harrikan omistamalla pääsee kekkaloimaan Harrikka-vaatteissa kylillä ja sehän se harrastuksen ydin on,ajokilometrejä tulee sitten vähemmän.


      • HD..
        Täytyy huomioida kirjoitti:

        että Harrikan omistamalla pääsee kekkaloimaan Harrikka-vaatteissa kylillä ja sehän se harrastuksen ydin on,ajokilometrejä tulee sitten vähemmän.

        Puhu pukille HD vihaaja. Kyllä moni ajaa harrikalla ihan matka ajoja eikä vain kylillä. Entisellä 2003 roadkingillä ajoin melkein 8 vuotta ja 174000km ennen kuin vaihdoin 2010 road kingiin. Suurinosa kilometreistä tuli ulkomailla matkailusta


      • Joo erikoista !
        Täytyy huomioida kirjoitti:

        että Harrikan omistamalla pääsee kekkaloimaan Harrikka-vaatteissa kylillä ja sehän se harrastuksen ydin on,ajokilometrejä tulee sitten vähemmän.

        se se vasta on ihmeellistä, että kuljetaan keskellä talvea ajoasu päällä ? Ei pilkkimieskään yleensä kesällä pilkkihaalaria pidä.


    • Se johtuu vain ja ainoastaan kehnosta äänenvaimentimesta eikä mistään muusta. Tyypillistä jenkkilaatua...

      • Mökin_hiljaisuudessa

        Harrikan ajomelu maantiellä on usein kovempi, kuin täyden tukkirekan tusinalla renkaalla. Ääni kuuluu jo kilometrejä ennen pyörän ohiajoa metsän takaa. Noloa minun mielestäni.


    • Kyllähän noissa

      kaikissa muissakin custom-tyyppiä edustavissa moottoripyörissä kuin Harley-Davidsoneissakin on tuollainen samanlainen matala muriseva ääni, mutta muut tarvitsevat siihen toiset putket. Ainoastaan Harley-Davidsoneissa on vakiona niin vähän äänenvaimennusta että äänet ovat sellaiset kuin ovat. Kyllä noihin yli 1000cc japanilaisiin customeihinkin saa samanlaiset äänet kun vaihtaa putket. Noiden harrikkaäänten resepti on yksinkertainen: isoa kuutiotilavuutta oleva V2-moottori, matala viritysaste ja avara putkisto.

      • Vakiona Harrikoissa

        on ihan yhtä onnettomat pihinät kuin Japseissakin. Niissä on nimittäin samat päästö-ja melurajat. Harleyssa on erikoinen sytytys josta johtuu tuo omalaatuinen trät trät-ääni. Samaa ei toistaiseksi ole Japsit käyttäneet,joten äänet eivät ole yhtä "hyvät" avarammillakaan putkistoilla.


      • HD-Dyna WG
        Vakiona Harrikoissa kirjoitti:

        on ihan yhtä onnettomat pihinät kuin Japseissakin. Niissä on nimittäin samat päästö-ja melurajat. Harleyssa on erikoinen sytytys josta johtuu tuo omalaatuinen trät trät-ääni. Samaa ei toistaiseksi ole Japsit käyttäneet,joten äänet eivät ole yhtä "hyvät" avarammillakaan putkistoilla.

        Molemmat kiertokanget ovat samalla kaulalla ja sytkäjärjestys ei ole tasainen. Toinen pytty sytyttää suhteessa toiseen eri kohtaa kierroksella ikäänkuin apupyttynä, työtahdit eivät ole tasa-arvoisia sytytysajankohtaan nähden. Siitä tulee se potat-o patpatus, mikä sitten tasaantuu kierrosten noustessa maantienopeuksiin. Varsinkin kaasarikoneen käydessä riittävän hiljaa se muistuttaa hevosen laukkaa.

        Japsikustomiin ei saa lähellekään samantyyppistä käyntiääntä millään pakoputkistoilla eikä muullakaan ilveellä. Japsit alkavat usein kuulostamaan putkien vaihdon jälkeen honda monkeyn ja ruohonleikkurin hybridiltä.

        Makuasia tietysti ja itse pidän HD:n käyntiäänestä erittäin paljon varsinkin silloin kun ei ole ryppyjä rakkaudessa ts. rätkä ei ole jättänyt äskettäin tielle tms.


      • Anonyymi

        Täällä näissä kommenteissa ei ole ainuttakaan oikeaa vastausta harrikan äänen erilaisuudelle. Japsi ja muut vee kakkoset on aivan eri ääniset oli niissä mitkä putket tahansa. Hd:ssä on sylinterisen välinen kulma 45 astetta joten työtahdit tulevat perättäin ja sitten tulee pitkä tauko jne..


    • HD HD HD

      Kyllä harrikassa täytyy nimenomaan olla noi avarat putket, mielestäni harrikka ei ole harrikka jos siihen jättää vakiputket kiinni. Totuus on tämä: Minä en olisi koskaan aloittanut pyöräilyä jos ei näitä Harley Davidsoneja olisi ollut, minä yksinkertaisesti en kelpuuta itselleni muita merkkejä, mutta en missään nimessä ala moittimaan tai haukkumaan muiden merkkejen omistajia, ei en todellakaan! Käsi heilahtaa kaikille ja olemme tienpäällä samalla asialla:)

      Hyvää ja turvallista loppukautta kaikille motoristeille!

      • jäläs

        Kyllä olen kanssasi samaa mieli puolta, HD t on tuolla
        tien päällä niitä , sanoisinko helmiä , aitoja moottoripyöriä.
        Niin tietysti muutkin merkit, mutta, HD ja muut.
        Itse morjestan aivan kaikille vastaan tuleville
        ME olemme täysin samassa "jamassa" tuolla
        asfaltilla keikkumassa !! Ja ilo motoilusta on
        YHTEINEN . Itsellä vanha jammu xv , mut
        aina on käsi HD kuskin heilahtanut .
        MUTTA , SE HDn MOUKUTUS IHASTUTTA JOKA KERTA !!
        SE on kuin jotain HISTORIAN kumua menneiltä
        MP vuosikymmeniltä.


      • jawa 250

        Samaa mieltä, entinen honda 1800vtx kuski nykyinen road king.


    • TheIrön

      Kahdella kampiakselin kierroksella sytytysväli on 405/315 astetta, johtuen sylinterien 45 asteen kulmasta, ja siitä että molemmat veivit ovat samalla kampiakselin kaulalla. Äänenvaimentimilla ei voi vaikuttaa työtahtien ajoitukseen, vaikka viestiketjussa esiintyvän ranskalaisen tekniikan asiantuntijalausunnon mukaan tällainen onkin mahdollista.

    • jäläs

      Miten pihkurassa tämä on HDssä toteutettu, iskeekö se tavallaan
      niinkiun kaksikertaa peräjälkeen ja sitten on "tauko" ja
      taas pamahtaa kahdesti ? Nämä tavalliset V2 mankelithan
      paukuttaa tasaseen molemmilla pytyillä vuoron perään.
      ELI pam . pam . pam ? ja HD pam . pam .. . pam . pam JNE.
      ? ? ?

      • TheIrön

        Tietysti työtahti eri kampiakselin kierroksella, mutta tuo sytytysvälin vaihtuminen tekee sen po-ta-to-po-ta-to. Vaimennuksen tehokkuudesta huolimatta ääni johtuu siis koneen teknisestä ominaisuudesta. Muistan jonkun toisenkin valmistajan(japsi?) veekakkosessa olleen samanlainen tähtimoottorimainen kampiakselikonstruktio. Useimmissa veekakkosissa on kampiakseli mallia mutkarauta, eli oma kaula kummallekin veiville. Ja näissä sytytysväli on tasainen 360 astetta.


      • kentsukka
        TheIrön kirjoitti:

        Tietysti työtahti eri kampiakselin kierroksella, mutta tuo sytytysvälin vaihtuminen tekee sen po-ta-to-po-ta-to. Vaimennuksen tehokkuudesta huolimatta ääni johtuu siis koneen teknisestä ominaisuudesta. Muistan jonkun toisenkin valmistajan(japsi?) veekakkosessa olleen samanlainen tähtimoottorimainen kampiakselikonstruktio. Useimmissa veekakkosissa on kampiakseli mallia mutkarauta, eli oma kaula kummallekin veiville. Ja näissä sytytysväli on tasainen 360 astetta.

        juurikin näin.HD syltyt lyö kampiakseli kierroksella peräjälkeen siitä se ääni.hondallaoli joku malli aikoinaan jossa oli sama tekniikka,mutta joutui luopumaan siitä kun hd sen patentoi itselleen.eli niinkuin jotku luulee hd ei patentoinu ääntä vaan sytkän.eli hd moottorista vois päätellä että V2 on tehty 5 sylinterisestä tähtimoottorista sahaamalla 3 sylttyä pois.


      • TheIrön
        kentsukka kirjoitti:

        juurikin näin.HD syltyt lyö kampiakseli kierroksella peräjälkeen siitä se ääni.hondallaoli joku malli aikoinaan jossa oli sama tekniikka,mutta joutui luopumaan siitä kun hd sen patentoi itselleen.eli niinkuin jotku luulee hd ei patentoinu ääntä vaan sytkän.eli hd moottorista vois päätellä että V2 on tehty 5 sylinterisestä tähtimoottorista sahaamalla 3 sylttyä pois.

        2 työtahtia mahtuu juu samalle kierrokselle, mutta aikalailla erilleen toisistaan, sitten tulee tuo yli akselin kierroksen mittainen tauko.

        http://www.animatedpiston.com/TwinCam.htm

        tuossa vielä animaatio, oikeesta alakulmasta sitä nuolta kun klikkailee, nii saa näkymään koko homman.

        Ja mitä tulee patenttihorinoihin, niin legendaa taitaa olla. Japsit koitti kopioida, mutta kukaan ei ostanut. Japsit jatko kehitystä, Hd ei. Ja tämä on hyvä asia sekä teknillisliberaalien sekä teknilliskonservatiivien kannalta. :)


      • konepyörä
        TheIrön kirjoitti:

        2 työtahtia mahtuu juu samalle kierrokselle, mutta aikalailla erilleen toisistaan, sitten tulee tuo yli akselin kierroksen mittainen tauko.

        http://www.animatedpiston.com/TwinCam.htm

        tuossa vielä animaatio, oikeesta alakulmasta sitä nuolta kun klikkailee, nii saa näkymään koko homman.

        Ja mitä tulee patenttihorinoihin, niin legendaa taitaa olla. Japsit koitti kopioida, mutta kukaan ei ostanut. Japsit jatko kehitystä, Hd ei. Ja tämä on hyvä asia sekä teknillisliberaalien sekä teknilliskonservatiivien kannalta. :)

        "Ja mitä tulee patenttihorinoihin, niin legendaa taitaa olla. Japsit koitti kopioida, mutta kukaan ei ostanut."
        Niinkö?
        http://en.wikipedia.org/wiki/Rikuo_Motorcycle


      • TheIrön
        konepyörä kirjoitti:

        "Ja mitä tulee patenttihorinoihin, niin legendaa taitaa olla. Japsit koitti kopioida, mutta kukaan ei ostanut."
        Niinkö?
        http://en.wikipedia.org/wiki/Rikuo_Motorcycle

        Niin.

        Rikuo ei ole kopio, vaan HD:n Japanissa valmistettu lisenssipyörä.
        Se yhdenkaulan kampiakselikaan ei ole patentoitu, vai mitä yrität selvittää? Sitä Japanilaiset jossain "omassa" merkissään koitti vähän aikaa pitää tuotannossa. Kopionti oli vähän huono sana tässä yhteydessä.


      • konepyörä
        TheIrön kirjoitti:

        Niin.

        Rikuo ei ole kopio, vaan HD:n Japanissa valmistettu lisenssipyörä.
        Se yhdenkaulan kampiakselikaan ei ole patentoitu, vai mitä yrität selvittää? Sitä Japanilaiset jossain "omassa" merkissään koitti vähän aikaa pitää tuotannossa. Kopionti oli vähän huono sana tässä yhteydessä.

        En yrittänyt selvittää, vaan näytin linkillä, että pyörää tehtiin Japanissa lisenssillä. Amerikasta lähetettiin välineitä ja hieman henkilökuntaakin 30-luvun puolivälissä pistämään tuotanto käyntiin.
        Käytin omaa tekstiäsi: "Ja mitä tulee patenttihorinoihin, niin legendaa taitaa olla. Japsit koitti kopioida, mutta kukaan ei ostanut."
        23 vuotta valmistusta, eikä kukaan ostanut? Lisenssi koski vain Japanin markkinoita, itse asiassa ensimmäiset valmistuivat -29, mutta yhtiö ei ollut sama, valmistusmäärät vähäiset ja tuotteetkin menivät japsien militaaripuolelle.

        En ole väittänyt, että "yhdenkaulan kampiakseli" olisi patentoitu, ehkä sellainenkin on jollain joskus ollut, totesin vain Harrikan ensimmäisen V-moottorin valmistetun Griffonin piirrustusten mukaan, ainoastaan pultit, mutterit muutettiin tuumaisiksi.


      • TheIrön
        konepyörä kirjoitti:

        En yrittänyt selvittää, vaan näytin linkillä, että pyörää tehtiin Japanissa lisenssillä. Amerikasta lähetettiin välineitä ja hieman henkilökuntaakin 30-luvun puolivälissä pistämään tuotanto käyntiin.
        Käytin omaa tekstiäsi: "Ja mitä tulee patenttihorinoihin, niin legendaa taitaa olla. Japsit koitti kopioida, mutta kukaan ei ostanut."
        23 vuotta valmistusta, eikä kukaan ostanut? Lisenssi koski vain Japanin markkinoita, itse asiassa ensimmäiset valmistuivat -29, mutta yhtiö ei ollut sama, valmistusmäärät vähäiset ja tuotteetkin menivät japsien militaaripuolelle.

        En ole väittänyt, että "yhdenkaulan kampiakseli" olisi patentoitu, ehkä sellainenkin on jollain joskus ollut, totesin vain Harrikan ensimmäisen V-moottorin valmistetun Griffonin piirrustusten mukaan, ainoastaan pultit, mutterit muutettiin tuumaisiksi.

        Näytit linkillä että pyörää tehtiin lisenssillä. Okei. Hyvä. Niitä myytiin kyllä. Mutta siltikin joku japsimerkeistä yritti tehdä kopion kopiota griffonista. Siis ei valmistaa lisenssillä. Tajuatko eron?


      • konepyörä
        TheIrön kirjoitti:

        Näytit linkillä että pyörää tehtiin lisenssillä. Okei. Hyvä. Niitä myytiin kyllä. Mutta siltikin joku japsimerkeistä yritti tehdä kopion kopiota griffonista. Siis ei valmistaa lisenssillä. Tajuatko eron?

        "Näytit linkillä että pyörää tehtiin lisenssillä. Okei. Hyvä. Niitä myytiin kyllä. Mutta siltikin joku japsimerkeistä yritti tehdä kopion kopiota griffonista. Siis ei valmistaa lisenssillä. Tajuatko eron?"

        En oikein, koska perustelusi ovat ristiriitaisia.
        Griffonin moottori kun oli jokseenkin susi ja vanhentunut kuten mainitsin aikaisemmin, HD valmisti niitä vain 27 kappaletta ja ensimmäinen omaa suunnittelua ollut V-twin tuli 1911. Ei japseilla, eikä kellään muullakaan voinut olla enää tarvetta kopioida tekniikkaa joka edusti 20 -luvun puolessa välissä jo parikymmentä vuotta vanhaa suunnittelua. Griffonin venttiiliratkaisu oli sellainen, että sivuventtiilinenkin oli ultra-moderni siihen nähden.
        Eli japsit kopioivat Harrikan lättäpäitä ennen lisenssiä Rikuo'n kanssa.


      • H-D Dyna

        Just näin. Potato potato. Tulee mieleen villihevosen laukka preerialla.


    • HooDeeTaiSitJokuMuu

      Avainsanoja V2 ja "suorat putket". Ei ole millään tavalla HD:n yksinoikeus.
      Jos on hyväksytyt, alkuperäiset putket katalysaattoreineen, ja ruiskukone, niin aika hiljaista on isosta V2-moottorista huolimatta - varsinkin alamäkeen moottorin jarruttaessa ja polttoaineen syötön tyrehtyessä:-)

    • konepyörä

      "Mikä on Harrikan äänen salaisuus?"
      Jos lukee HD:n historiikkiä, niin salaisuudeltahan se vaikuttaa. Harleyn ensimmäinen V-twin esiteltiin 1907 - siinä oli 45 asteen sylinterikulma ja aidon v-moottorin tapaan kaksi kiertokankea samassa "mutkassa" = single pin crank. Nuo samat tunnusmerkit ovat voimassa tänäkin päivänä.
      Se "salaisuus" on, että moottori tehtiin ranskalaisen Griffon -moottoripyörän piirrustusten mukaan. Griffon aloitti moottoripyörien valmistuksen 1902 ja Harrikkaan kopioitu V-2 oli jo vanhanaikainen, mutta kelpasi Harleylle ja Davidsonin veljeksille. Peugeot osti Griffonin ja ainakin vielä 30-luvun alkupuolella se oli merkkinä hengissä.
      Eli tämä amerikan ääni on itseasiassa sammakonsyöjien kurnutusta, aivan yhtä aito alkuperältään kuin "Statue of Liberty", Vapaudenpatsas.

      • TheIrön

        Suomen vaakunassakin on leijona, joten Suomi on lähtöisin afrikasta.


      • konepyörä
        TheIrön kirjoitti:

        Suomen vaakunassakin on leijona, joten Suomi on lähtöisin afrikasta.

        Unohdin vastata tähän Afrikka -juttuun - johtopäätöksesi on kovin suoraviivainen... onko minulla kunnia keskustella aidon Hottentotin kanssa?


      • Single pin

        Nykyään noita single pin crank koneita on japanilaisillakin. Esim. Wildstar ja Midnight Star. Sen takia niiden käynti on myös epäsymmetristä pienillä kierroksilla. Lätkäti lätkäti.


      • wildstar33

      • makuasioita ja muuta
        Single pin kirjoitti:

        Nykyään noita single pin crank koneita on japanilaisillakin. Esim. Wildstar ja Midnight Star. Sen takia niiden käynti on myös epäsymmetristä pienillä kierroksilla. Lätkäti lätkäti.

        HD:n ääni johtuu tuosta kiertokankien asennuksesta samalle kaulalle, jos kyseessä olisi rinnakkain polkeva 2 pyttyinen Triuph ja kiertokanget samalla kaulalla, ääni on tasainen paukutus, mutta kun sylinterit asennetaan V-kulmaan, tulee tuo HD:lle tyypillinen ääni. Kyseessä ei siis ole vaimentimista johtuva seikka, kuten moni tietämätön kuvittelee.

        Tässä yhteydessä on huomioitava, mitä muuta vaikutusta asialla on, "epäsymmetrisesti" käyvästä moottorista ei tietenkään voi ottaa saman lailla tehoja, kuin tasaiseen rytmiin käyvästä, yleensä nämä ovatkin pitkäiskuisia moottoreita, tarvitaan lisäksi vauhtipyörän tapaista massaa moottoriin, tästä seuraa, että kierrosherkkyys on heikkoa. Näillä moottoreilla on oma luonteensa, aikanaan oli halvinta ja helpointa rakentaa kampiakseli siten, että kiertokanget ovat samalla kaulalla. Ääni on hauskaa kuultavaa, muuten moottori on museokamaa.


      • Mockba-60

        Syy miksi valittiin tuo ratkaisu löytyy HD;n historiikista. Pyörä suunniteltiin mahdollisimman kapeaksi sen aikaisten kapeiden teiden vuoksi. Valtatiet olivat leveitä, mutta periferiassa oli tämä ongelma.
        HD:n pytyt ovat siis samalla akselilla pituussuunnassa, japsicustomieissa on lomitus sylinterien kesken. Näin saatiin HD:n massiivinen enskakoppakin pysymään yhdellä kaistalla.
        Mitä tulee museokamaan, se on makuasia. Itselleni on kesäpäivän kohokohta käynnistää Harley, siinä vaan on sitä jotain.
        On siinä kummallisuuksiakin, mutta uudet pyörät ovat niin monimutkaisia, että välttämättä luotettavuus ei ole välttämättä hyvä. Pikkuvika voi pysäyttää koko pyörän.
        Ei räplätyillä Harrikoilla ajetaan pitkälti toistasataa tuhatta, latausrele ja nokka-akselin laahaimet vaihtaen. Se on kuumana käyvälle ilmajäähdytteiselle twinille jo paljon.
        Baltian reissuslla kaverilla oli 170 Hv:n tehoinen Kawa, ja kundi joutui ruuvaamaan tosissaan, kun minä käänsin vaan tupesta vitosella. Kawassa ei vääntöä juuri mitään alakierroksilla. Tottakai se meni sit maisemaan, kun isoa vaihdetta ruvettiin nostamaan.
        Kokeilin pyörää, ja ja jalkatapitkin olivat niin pienet, että mun 46 klabbi ei mahtunut vaihdepolkimen alle. Stongan kontrollit olivat kuin Monkey-hondasta.
        En huolisi edes ilmaiseksi sellaista pyörää.
        Olen 190/100 ja en siis kuitenkaan mikään jättiläinen, mutta lonkat huusi hoosiannaa melkein välittömästi kun istuin pyörän päälle.
        Ei siinä mitään, joku taas ei ottais Harrikkaa ilmaiseksikaan.


      • motorme

        Se on kuumana käyvälle ilmajäähdytteiselle twinille jo paljon.
        Baltian reissuslla kaverilla oli 170 Hv:n tehoinen Kawa, ja kundi joutui ruuvaamaan tosissaan, kun minä käänsin vaan tupesta vitosella. Kawassa ei vääntöä juuri mitään alakierroksilla. Tottakai se meni sit maisemaan, kun isoa vaihdetta ruvettiin nostamaan.

        Heh! Jo 500 cc kawa päihittää mennen tullen kaikki hd jo tyhjäkäynniltä,,


      • motorme kirjoitti:

        Se on kuumana käyvälle ilmajäähdytteiselle twinille jo paljon.
        Baltian reissuslla kaverilla oli 170 Hv:n tehoinen Kawa, ja kundi joutui ruuvaamaan tosissaan, kun minä käänsin vaan tupesta vitosella. Kawassa ei vääntöä juuri mitään alakierroksilla. Tottakai se meni sit maisemaan, kun isoa vaihdetta ruvettiin nostamaan.

        Heh! Jo 500 cc kawa päihittää mennen tullen kaikki hd jo tyhjäkäynniltä,,

        Nykyiset kilokyykyt vääntää jo alhaalta mukavasti.
        Oma jalka on 46 ja sopii mainiosti kilukyykkyihin.
        Ei tarvitse veivata vaihteita vaan vääntää kutosella sen minkä tarvii.


      • Anonyymi
        Single pin kirjoitti:

        Nykyään noita single pin crank koneita on japanilaisillakin. Esim. Wildstar ja Midnight Star. Sen takia niiden käynti on myös epäsymmetristä pienillä kierroksilla. Lätkäti lätkäti.

        Ja höpö höpö. Ei lätkytä kuin harrikka.


      • Anonyymi
        Mockba-60 kirjoitti:

        Syy miksi valittiin tuo ratkaisu löytyy HD;n historiikista. Pyörä suunniteltiin mahdollisimman kapeaksi sen aikaisten kapeiden teiden vuoksi. Valtatiet olivat leveitä, mutta periferiassa oli tämä ongelma.
        HD:n pytyt ovat siis samalla akselilla pituussuunnassa, japsicustomieissa on lomitus sylinterien kesken. Näin saatiin HD:n massiivinen enskakoppakin pysymään yhdellä kaistalla.
        Mitä tulee museokamaan, se on makuasia. Itselleni on kesäpäivän kohokohta käynnistää Harley, siinä vaan on sitä jotain.
        On siinä kummallisuuksiakin, mutta uudet pyörät ovat niin monimutkaisia, että välttämättä luotettavuus ei ole välttämättä hyvä. Pikkuvika voi pysäyttää koko pyörän.
        Ei räplätyillä Harrikoilla ajetaan pitkälti toistasataa tuhatta, latausrele ja nokka-akselin laahaimet vaihtaen. Se on kuumana käyvälle ilmajäähdytteiselle twinille jo paljon.
        Baltian reissuslla kaverilla oli 170 Hv:n tehoinen Kawa, ja kundi joutui ruuvaamaan tosissaan, kun minä käänsin vaan tupesta vitosella. Kawassa ei vääntöä juuri mitään alakierroksilla. Tottakai se meni sit maisemaan, kun isoa vaihdetta ruvettiin nostamaan.
        Kokeilin pyörää, ja ja jalkatapitkin olivat niin pienet, että mun 46 klabbi ei mahtunut vaihdepolkimen alle. Stongan kontrollit olivat kuin Monkey-hondasta.
        En huolisi edes ilmaiseksi sellaista pyörää.
        Olen 190/100 ja en siis kuitenkaan mikään jättiläinen, mutta lonkat huusi hoosiannaa melkein välittömästi kun istuin pyörän päälle.
        Ei siinä mitään, joku taas ei ottais Harrikkaa ilmaiseksikaan.

        Hdvn pytyt ei ole todellakaan samalla linjalla keskenään. Vierekkäin kylläkin.


    • USA sontaa

      Kyllähän Harrikan ääni mieleenjää, kun sen joskus käymään saa

    • Britannica

      Asiallisesti: Minä en pidä siitä lapsytyksestä siellä paukkeen seassa, ja monella on aivan liian avarat putket, ei ainoastaan HD-ajajilla.

      • Ouraska

        Se o ihan sama mistä sinä pidät.


    • määkö.

      Daavis ajo troolarilla

    • Liikaa massaa

      HD:ssä on jumalaton määrä rautaa kampiakselissa/vauhtipyörissä. Muuten se ei edes kävisi tyhjäkäyntiä. Eli massa pitää sen koneen käynnissä. No arvaahan tuosta, että sen raudan kiihdyttämiseksi menee hetki aikaa... Lisäksi HD:ssä on painona muutakin ylimääräistä rautaa joka hidastaa kiihtyvyyttä ja tekee pyörän raskaaksi ja huonosti hallittavaksi. Pitää sitä ääntä kyllä kehua kun mitään muuta kehuttavaa koko roviossa ei ole.

      • HD

        Opettele uudestaan HD:n moottoriteknikkaa. Moottorin massa ei vaikuta mitään kiihtyvyyteen tai käyntiin..

        Käy koeajamassa harrikkaa joka ei ole valmistettu ennen vuotta 2010. 2010 harrikat muuttuivat ulkonäköä lukuunottamatta aivan eri pyöriksi kuin mitä vanhemmat harrikat. Ei taida sinulla rahkeet riittää koska olet niin täynnä harrikkavihaa.


      • Massa hidastaa!
        HD kirjoitti:

        Opettele uudestaan HD:n moottoriteknikkaa. Moottorin massa ei vaikuta mitään kiihtyvyyteen tai käyntiin..

        Käy koeajamassa harrikkaa joka ei ole valmistettu ennen vuotta 2010. 2010 harrikat muuttuivat ulkonäköä lukuunottamatta aivan eri pyöriksi kuin mitä vanhemmat harrikat. Ei taida sinulla rahkeet riittää koska olet niin täynnä harrikkavihaa.

        Eiköhän siinä viestissä tarkoitettua moottorin kierrosherkkyyttä ja siihen moottorin pyörivät massat vaikuttava. Suuremman liikkuvan massan kiihdyttämiseen kuluu enemmän aikaa tai enemmän energiaa.


      • feuling
        Massa hidastaa! kirjoitti:

        Eiköhän siinä viestissä tarkoitettua moottorin kierrosherkkyyttä ja siihen moottorin pyörivät massat vaikuttava. Suuremman liikkuvan massan kiihdyttämiseen kuluu enemmän aikaa tai enemmän energiaa.

        HD:n twincam moottorien kierrosherkkyyttä vähentää melkoisesti vakio nokka-akselit missä on todellä vähän nostoja vakiona. Nokka-akselien vaihto auttaa paljon.
        Esim. vakio twincam88(1450cc) moottoriin kun vaihtaa vakio ketjuvetoisten nokka-akselien tilalle ratasvetoiset (Andrews 21G tai Feuling Reaper 525 gear drive part 1004) nokka-akselit niin sitten herää twincam88 henkiin ihan eri tavalla ja alaväännön kärsimättä. Samalla paranee luotettavuuskin kun nokketju nokkaketjun kiristin poistetaan kokonaan moottorista.


    • Voi voi...

      "Opettele uudestaan HD:n moottoriteknikkaa. Moottorin massa ei vaikuta mitään kiihtyvyyteen tai käyntiin.. "

      Oot tainnut nukkua fysiikan tunnilla tai et muuten vaan olet vajaa Jatka vaan bensan haistelua...

    • Gaor

      "Jumalainen ääni". Anna mun kaikki kestää!

      Taitaa aloittaja olla niitä miehiä, jotka ulko-ovella kysyvät vaimoiltaan että "saanko ottaa munat mukaan, kun kaveritkin saa".

      Mitä hemmetin tekemistä joillakin äänillä on?

      Jos olet motoristi, niin sitten olet; merkkiin ja malliin katsomatta. Tärkeintä on pyörä ja sillä ajaminen.

      Muu on sitten pieni pippelisten hommaa taikka muuten munattomien höpinää.

      Jämti on näin!

      • realrealistimus

        Moottoripyörässä, kuten autossakin on monta ulottuvuutta, yksi niistä on ääni, myös ulkonäkö, ominaisuudet, ne muodostavat kokonaisuuden, josta jokainen voi valita mieleisensä, ei sillä ole munien ja pippelien kanssa mitään tekemistä, muuta kuin sinun mielessäsi.


      • mökäle
        realrealistimus kirjoitti:

        Moottoripyörässä, kuten autossakin on monta ulottuvuutta, yksi niistä on ääni, myös ulkonäkö, ominaisuudet, ne muodostavat kokonaisuuden, josta jokainen voi valita mieleisensä, ei sillä ole munien ja pippelien kanssa mitään tekemistä, muuta kuin sinun mielessäsi.

        Ei ole tullut mieleen muuta kuin, että ääni (melu,mökä) täyttää sen tyhjiön, joka on kuljettajan päässä. Muuten sitä ei voi terveellä järjellä varustettu aikuinen ihminen ymmärtää .Munista puheenollen, ne näkyy varmaan peilin avulla.


    • Ruohonleikkaaja

      Mun ruohonleikkurista lähtee samanlainen ääni kuin harlikasta:)Ja saan siitä hyvät kiksit.

      • Ouraska

        Sehän on hienoa.


      • Jutustelija1

        No varmasti sitten ruohonleikkuu maistuu!


    • samat äänet tarvikep

      Muissa kaksipyttyisissä on luonnollisesti samanlaisia ääniä, kun käytetään samanlaisia tarvikepakoputkia, kuin Harrikoissa. Kuuntele youtubesta V2-japseja tarvikeputkilla kokeeksi ja kuulet, että on samanlaiset äänet kuin Harrikoissa.

      • Eipä ole samanlaiset

        samantyypiseltä voi kuullostaa semmoisen korvaan joka ei pyöristä välitä. Ääni on kuitenkin erilainen Harrikan omalaatuisen sytytyksen vuoksi.


      • tukipylvas
        Eipä ole samanlaiset kirjoitti:

        samantyypiseltä voi kuullostaa semmoisen korvaan joka ei pyöristä välitä. Ääni on kuitenkin erilainen Harrikan omalaatuisen sytytyksen vuoksi.

        "Ääni on kuitenkin erilainen Harrikan omalaatuisen sytytyksen vuoksi."

        Kyllä, juuri näin. Sinänsä ao. sytytystapa ei liene "omalaatuinen", kun moottorin rakenne on se mikä se on.

        Ja vielä tarkennuksena, siis johtuen sytytysajankohdasta, joka taas syntyy säikeessä aiemmin mainitusta "single crank pin" rakenteesta. Ts. sylinterit syttyvät peräkkäin. Sytytysparin välissä on siis pidempi tauko, eikä ääni ole tasainen paukutus. Siis tyyliin put-put-tauko-put-put-tauko jne.

        Muistutan myös, että HD moottorityyppien kohdalla on mainittu ns. "hukkaava sytytys". En muista termiä (ehkä "wasted spark"), mutta koneissa on vain yhdet kärjet, ja yksi sytytyspuola, josta tuplanjohto lähtee molemmille sylintereille, jossa on tulppa kumassakin. Moottorin käydessä kipinä siis iskee samanaikaisesti molemmissa pytyissä, riippumatta siitä, onko mäntä juuri oikeassa asennossa vai ei. Tämä tarkoittaa sitä, että käytännössä toinen sylinteri on sellaisessa tilassa, että siellä saattaa olla polttoaineseoksen jäänteitä tms. syttyvää, jolloin sytyntää tapahtuu väärään aikaan. Venttiilejä saattaa olla auki tms. ja tömäys lähtee ehkä ihan väärään suuntaan. Kone siis sytyttää osittain väärään aikaan. Eikä ne ilmajäähdytteisen koneen reilummat toleranssit taida juuri auttaa tekemään koneen käynnistä tasaisempaa. Ja tässähän puhutaan ajasta ennen kärjettömiä sytytyksiä jne. elektroniikkahömppää.

        Wasted spark- ilmiö aiheuttanee valmiiksi epätasaiseen käyntiääneen lisää epätasaisuutta, eli ääneen tulee ehkä se "murina" eli "rumble" mukaan. Putköh-putköh-tauko-putköh-putköh-tauko jne. Hevosen laukkaanhan tuota on joskus verrattu.

        Valitettavasti se alkuperäinen, sykähdyttävä, matala lätkytys on uudemmissa moottorimalleissa yhä vähäisempää...

        Miksi sitten tehdä pitkittäis V-moottori jossa on vain yksi kiertokangen tappi, yksi puola ja yhdet sytytyskärjet? Moottorista saa näin kapeamman (kallistusvara), yksinkertaisemman, halvemman ja kevyemmän. HD:han oli aluperin kilpapyörä, joka oli tehty voittamaan kisoja.


      • lkjhgfdfghjklöä

        Harrikan ääni johtuu juurikin kampiakselin erovaisuudesta tavallisiin V2 moottoreihin, sama juttu autoissa, Amerikan V8 eroaa euro V8 moottorista edukseen käyntiäänen suhteen. Luultavaa on, että jenkkilässä ymmärretään enemmän soundin päälle ja kunnioitetaan perinteitä. Toinen merkittävä seikka on moottorin viritysaste, puristukset ja nokan ajoitus. Matalaviritteisestä saadaan matala pakoääni, esim. HD, korkeaviritteisen suurella nopeudella ja paineella tapahtuvaa kaasujen poisto luo erilaisen korkeamman äänen, jonka luonnetta on mahdoton muuttaa.


    • Ugh! Onko joku sporster cup, jota ajellaan mm jenkeissä? ehkä spiidway/ maarata/ mäkikisoja! Mulla saattaa olla toosa omassa sporassa semmoinen
      evo:n kone, joka olis väsätty tuohon tarkoitukseen???. Ei Taho pysyä kasassa, joten
      vaihdoin stantard nokat siihen. Kun toimi, niin olihan siinä kyllä poveria runsaasti!
      Nuo virinokat, ei muuta tietoa kuin numeroita 231 D J L 44 50 ! mahd
      FEULING ? Jos joku haluaa hajottaa koneensa, nii nämä ovat kyllä myynnissä.
      Kysele [email protected]

    • Tässä totuutta.
    • Nykyaikaa

      " Harrikan ääni johtuu juurikin kampiakselin erovaisuudesta tavallisiin V2 moottoreihin, sama juttu autoissa, Amerikan V8 eroaa euro V8 moottorista edukseen käyntiäänen suhteen. Luultavaa on, että jenkkilässä ymmärretään enemmän soundin päälle ja kunnioitetaan perinteitä. . "

      Kustannus syistä ja osaamattomuuttaan HD:n kiertokanget ovat samalla kampiakselin kaulalla. Tämä taas tekee moottorin tasapainotuksesta yhtä hel..vettiä eikä se onnistu edes tasapainotusakselilla. HD on kyllä kääntänyt tämän mutterilingon kiusallisen ominaisuuden edukseen kun harripojat sitä nostalgiannälkäisenä kilvan kehuvat. Onpa kumeillakin yritetty ripustaa konetta runkoon ja huonosti siinä on onnistuttu...

      Oikeissa ja nykyaikaisissa moottoreissa kiertokanget ovat kampiakselin eri kauloilla. Tasapainoakseleitakin käytetään varmistamaan värinätön käynti. Niin ja nokka akselit pitää olla kannessa. Työntötankoja käytettiin rakenteessa yleisesti noin 50 vuotta sitten ja enää sitä rakennetta käyttää vain HD.

      Mutta onhan niitä tyyppejä jotka sanovat, että puuvene on ainoa oikea vene...

      • Mika.....

        Höpöjä haastat:-). Yamaha Wildstar ja Midnightstar ovat työntötankomoottoreilla ja hyvin perinnehenkisiä. Esimerkiksi Kawasakin VN:sä on yksiveivinen kampiakseli eli kiertokanget ovat samalla kampiakselin kaulalla. Eli ihan jaappanin poijjaat käyttävät ihan nykyaikaisissa vehkeissä noita ratkaisuja. Tosin esimerkiksi Suzuki Intruderissa käytetään kaksiveivistä kampiakselia eli kiertokanget ovat erikauloilla. Niin ja suizassa on myös yläpuoliset nokat. Täytyy ymmärtää, että jokainen valmistaja suunnittelee pyöränsä tekniset ratkaisut vastaamaan sen kyseisen pyörän henkeä.

        Jos ihan selkeitä eroja halutaan ameriikan pyöriin hakea, niin kardaaniveto voisi olla sellainen jota ei löydy nähdäkseni H-D:stä joka on joko ketju- tai hihnavetoinen. En muista, että voiko olla molemmat samaan aikaan eli ensimmäinen veto olisi ketju ja toinen hihna tai päinvastoin. Japanialaisissa löytyy kardaani ainakin Zuzukilta intikoista vissiin kaikki on kardaanilla ja Yamahalla on Dragstar ja Virago 535 kardaanilla Bemarillakin taisi olla kardaanivetoinen kustomhenkinen malli (siinä ei muistaakseni ollut V-konetta joten ei ehkä puristeille kelpaa kustomiksi).


    • tekarit putoo suusta

      Laiskaa louskutusta pitää jenkki hd ei minkään laista pirteyttä käynnissä!

      • Mutta ylyneppä

        Japsilla paskakersantiksi tai actionherodealeriksi!


      • ja saa paukutella
        Mutta ylyneppä kirjoitti:

        Japsilla paskakersantiksi tai actionherodealeriksi!

        Sedät voi mennä armeijan harmaisiin, siellä on nokkimis järjestys!


    • japsi vinkasee!

      Koksu pöllyssä pitää HD:llä huvitella!

    • WingilläPlutoon

      Miksi ostaa sata vuotta vanhaa tekniikkaa HooDeessä, kun saat viimeisen moottoritiedon ja -osaamisen japonialaisissa pyörissä ja autoissa?
      Paska on paskaa vanhanakin, ja turha risupartaisten, hintahtavien, epähygieenisten pilinvemputtajien täällä hehkuttaa "perinteistä amerikkalaista moottoripyöräilyä". Ymmärtääkseni olemme Suomessa ja Euroopassa. Toki, jos haluaa matkia ja apinoida jenkkipellejä, siitä vaan (kuten hyvin moni tekee, tyhmiä ovat).

      Uudella Gold Wingilläni on laskennallisesti edessään n. 300tkm ilman isompia huolia; 10tkm / vuosi, olen siis 75-v, kun tulee Honda-huolia.

      Repikää siitä, antiikkiapinat.

      • Anonyymi

        Kemiallinen Wc


    • BMWR1200GS

      Huonosti ja epätasaisesti käyvä vanhanaikainen moottori. Mikä on miehekästä? Vertaa esim Ducatin ääntä harrikkaan. Ducati on yksi esimerkki hienosta moottorista.
      Mulla on Bemarin boxeri. Välillä ääntä sais olla enemmän. Se antaa fiilidstä. Toisinaan taas on hyvä, että ei häiritse ketään.

      • näinseonjoo

        Olen varmaan puolueeton vastaamaan äänigalluppiin, sillä minulla sattuu olemaan niin Ducati V2, Bemarin boxeri kuin vielä HD!
        Harrikka ja Bema ovat vakioputkilla, Ducatissa on Termignolit.
        Minusta Harrikan ääni on mukavin, sitten tulee räyhäkkäämpi Ducati ja perää pitää peltistä pörinää tuottava BMW.

        Ugh! Olen puhunut.


      • Päiväuniko

        No jopa unen näit!!!!!!


    • Työkonekuski

      Tuntematta paremmin HD:n teknisiä yksityiskohtia totean käytännön kokemuksella, että yleensä koneen moottori pitää sen enemmän ääntä, minkä vähemmän siinä on ominaistehoa suhteessa työsuorituksen vaativuuteen.

      • KurkonVaimoHirnuu

        Hd:n äänen muodostumisen tekninen ratkaisu on patentoitu, joten ei se aivan mitätön seikka ole.
        Mene työkonekuski rr-ajoihin ja pohdi miksi on enemmän ääntä.


    • Mockba

      HD yritti patentoida käyntiääntä v. 1994 mutta EU-torppasi hankkeen. Ei ratkaisua ole patentoitu, vaan moottori pysyy kapeana ja HD -ihmiset eivät hyväksy liian ``moderneja`` ratkaisuja.
      Nyt on Milwaukee Eight moottoreiden isommissa versioissa jo vesipää eli yläkerrassa kiertää vesi.
      Eikä Harikan hyvät äänet tule avarilla putkilla kuin määrätyissä tapauksissa. Sopiva soolo poistaa sen lotinan mitä mäntä pitää. Se on ruma saundi eikä oikeat HD-tyypit käytä sitä.
      Voin sanoa että HD on helvetin hyvä ajaa eikä mikään ahdas mopo.
      Toisissa ns ``homosohvissa ``, vanhemmissa Ultrissa ja Road Kingeissä on jotain ongelmia rungon jäykkyyden kanssa mutta niihin on saatavana kittejä.
      Kokeilin kaverin yli sataheppaista Intikkaa ja voin vannoa, että en ottaisi sitä munatonta papatinta ilmaiseksikaan.
      Kuka tykkää niin ok, mutta minä en. Hajuton mauton sekä hengetön.
      Mitä tulee luotettavuuteen niin mut on tuonut Harley kotiin joka reissulta. 1996 mallin Dyna ajettu noin 60 tkm. Viime viikolla alkoi pätkimään kuumana Laatokan kierroksella Venäjällä, mutta pääsin kotiin. Kampiakselin MAP. anturi levisi.
      Baltian reisulla oli kaksi japsia mukana, Hondan muoviluoti joka hyytyi laturin kentän petettyä tulomatkalla lautalle . Kyllä tekninen häikkä voi tulla mihin vaan, esim. akku voi levitä ihan varoittamatta.

      • PerunaPeruna1

        Tässä hieman.......

        Classic Harley-Davidson moottorit ovat V-twin moottorit, joista jokaisella on 45 ° kulmassa välillä sylinterien. Kampiakseli on yksi tappi, ja molemmat männät on liitetty tähän pin kautta kiertokanget.

        Tämä 45 ° kulmassa kuuluu useita Yhdysvalloissa patentit ja on tekniikan kompromissi, jonka avulla suuri, korkea-vääntömomentti moottori suhteellisen pienessä tilassa. Se aiheuttaa sylinterit ampua epätasaista välein ja tuottaa nykivää "peruna-peruna" ääni niin vahvasti sidoksissa Harley-Davidson tuotemerkin.

        Yksinkertaistaa moottorin ja vähentää kustannuksia, V-twin sytytys on suunniteltu toimimaan yksien pistettä eikä jakelija. Tätä kutsutaan kaksinkertainen tulipalo sytytysjärjestelmä, joka aiheuttaa sekä sytytystulpat tuleen riippumatta siitä, mihin sylinterin seurasivat puristustahti, muiden sytytystulppa polttamalla sen sylinterin n poistotahti, tehokkaasti "tuhlaa kipinä". Pakokaasujen huomata on pohjimmiltaan käheä murina ääni joidenkin popping. 45 ° moottorin rakenne siten luo tulppa ampumisen sekvensointi sinänsä: ensimmäinen sylinteri tulipalot, toinen sylinteri tulipalot 315 ° myöhemmin, sitten on 405 ° aukon kunnes ensimmäisen sylinterin tulipalot uudelleen, jolloin moottori sen ainutlaatuinen ääni.

        Harley-Davidson on käyttänyt eri sytytysjärjestelmät koko historiansa - olla se aikaisin pisteitä ja lauhduttimen järjestelmä ,, magneetto virta käytettävässä 1958-1969 Sportsters, varhainen elektroninen kanssa keskipakoisvoiman mekaaninen etukäteen painoja ,, tai myöhään elektroninen kanssa transistoroitu sytytys ohjausyksikkö , tuttavallisemmin musta laatikko tai aivot ,.


      • Yleensäjosonhyvä

        moto niin sillä myös ajetaan paljon enemmän kuin sun 60tkm/20 vuodessa! Japseilla on monesti jo 200tkm mittarissa tuossa kohtaa ilman isompia murheita. Ne kun on niin kivoja ajaa,ettei niillä malta pysyä pois tien päältä toisin kuin Harrikoilla millä ei juurikaan ajeta.


      • puolivalmiste

        Harlikka miehet kehuu aina omiaa ja joka kerta kertovat jutun että bmv,honda tai yamaha oli rikki kun olivat reissussa. Todellisuus on vain joka tapauksessa eri, harlikat hajoilee tuon tuostakin ja yhtään reissua ei pääse ilman ongelmia. Puolivalmiste kun on !


      • Anonyymi

        Hajuton mauton sekä hengetön japsi.

        Tarkoittaa oikeasti luotettava, nykyaikainen sekä tehokas, eli kaikki ne ominaisuudet hd stä puuttuvat, siksi harlikka äijät jauhaa tästä loputtomiin.


    • On se kyllä komea ääni mitä noista harrikoista tulee! Tietysti kaupungin keskustassa tai rauhalisessa lähiössä voi olla vähän häiritsevä...

      • ThaimaassaAjelen

        Totta puhut Antero.
        Äänen määrää tosin säädetään oikealla kädellä ja myös on niin monenlaisia "äänenvaimentimia" suorista rööreistä lähtien.
        Itselläni putket, joiden äänen tasoa voi säätää napista alueella, että autojen varashälyttimet pärähtää päälle kun ajan parkissa olevan ohi ja että naapurin mummo ei herää kun tulen kotiin ja kaikkea siltä väliltä.


      • OnNePellejä

        Oli se kyllä komeeta, kun Poliisi oli pysäyttänyt jonkun HD homppelin tien laitaan, ja selvästi siellä oli desibelien mittaus meneillään. Nauroin viikon naurut samalla kertaa!!!!


      • Ääniorkkuja
        OnNePellejä kirjoitti:

        Oli se kyllä komeeta, kun Poliisi oli pysäyttänyt jonkun HD homppelin tien laitaan, ja selvästi siellä oli desibelien mittaus meneillään. Nauroin viikon naurut samalla kertaa!!!!

        Pitää paikkansa, vahingonilo on yksi perusilmenemismuodoista yleisesti suomalaisessa kansassa, mutta erityisesti henkilöille jotka haaveilee Harrikoista ja ajelee ongelmajätteillä mutta useammin kulkee julkisilla.


      • Anonyymi

        Kuka haaveilee harlikasta, joku linnalimbo? Nettimotossa eniten myynnissä harleytä, ostajat taitaa puuttua näille? Ja jos joku haaveilee niin miksei osta? 7000€ saa helposti ostettu roadkingin, 3000€ sporan jne. Jos ei ole 10k€ vara laittaa haaveeseen ajaa polkupyörällä!


    • voimaeivalita

      Samanlaista väsynyttä prutkutusta kuin tämän palstan aivopierut...

      • HyönteisenNäköset

        Tosiaan hieno kuunnella kun hyönteisen näköiset tehoputkineen inisee ylikierroksilla Lahden motaria mun parvekkeen alta.
        Tulee niin mukava RR-tunnelma, on se hienoo.


      • Jutustelija1
        HyönteisenNäköset kirjoitti:

        Tosiaan hieno kuunnella kun hyönteisen näköiset tehoputkineen inisee ylikierroksilla Lahden motaria mun parvekkeen alta.
        Tulee niin mukava RR-tunnelma, on se hienoo.

        Ei se katselu kivaa olekaan, eikä niitä siksi ole tehtykään ;-)

        Ne on tehty ajamiseen!

        Siitä siinä on kyse, ja ne ajaa ketkä haluaa.


      • Ylinopeusonhuonojuttu

        Moottoritienopeudessa ei saa ylikierroksille edes harlikkaa.


      • ArvaaKukaKulloinkin
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Ei se katselu kivaa olekaan, eikä niitä siksi ole tehtykään ;-)

        Ne on tehty ajamiseen!

        Siitä siinä on kyse, ja ne ajaa ketkä haluaa.

        Jutustelija1.
        Nyt kompastuit.
        En katsele korvillani ja mainitsin hienosta kuuntelusta ja tunnelmasta.
        Kyllä minä ajan molemmilla pyörilläni kun haluan ja haluankin päivittäin.
        Harrikka alla kun rauhallisempi mieli ja ininää kun, no tiedäthän sinä, pojat on poikia.


      • Jutustelija1
        ArvaaKukaKulloinkin kirjoitti:

        Jutustelija1.
        Nyt kompastuit.
        En katsele korvillani ja mainitsin hienosta kuuntelusta ja tunnelmasta.
        Kyllä minä ajan molemmilla pyörilläni kun haluan ja haluankin päivittäin.
        Harrikka alla kun rauhallisempi mieli ja ininää kun, no tiedäthän sinä, pojat on poikia.

        Itseasiassa kyllä käsittelin kommentissani sitä että oli äänestä mieltä mitä tahansa. Niin ajaminen se on se juttu miksi kilokyykkyjä myydään.

        Jos tarvitsee hakea lohtua äänistä onko pyörässä kenties jotain vikaa kun ajaminen ei yksin riitä.

        Mutta tokihan jos haluat keskittyä muiden iloittelun kuunteluun niin mikäs siinä, toivootavasti pääset nauttimaan minunkin vakioputkistojeni rauhallisista ääntelyistä jo mahdollisimman pian.


      • EtArvannut
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Itseasiassa kyllä käsittelin kommentissani sitä että oli äänestä mieltä mitä tahansa. Niin ajaminen se on se juttu miksi kilokyykkyjä myydään.

        Jos tarvitsee hakea lohtua äänistä onko pyörässä kenties jotain vikaa kun ajaminen ei yksin riitä.

        Mutta tokihan jos haluat keskittyä muiden iloittelun kuunteluun niin mikäs siinä, toivootavasti pääset nauttimaan minunkin vakioputkistojeni rauhallisista ääntelyistä jo mahdollisimman pian.

        Höpsistä.
        Harrikat kääntää päitä, sen tietää jokainen ja varsin paljon on mitä erilaisimpia tehoputkia kyykyissä ja yhtälailla niissä on makeet "metelit".
        Jos ei mistään niistä pidä, niin on autoilija.
        Ei todellakaan ajaminen yksin riitä, vaan omia pyöriä olen vuosikymmeniä rakennellut ja meidän kaltaisille mailmassa on varsin suuri valikoima yhtä sun toista.


      • huvittavahärveli
        EtArvannut kirjoitti:

        Höpsistä.
        Harrikat kääntää päitä, sen tietää jokainen ja varsin paljon on mitä erilaisimpia tehoputkia kyykyissä ja yhtälailla niissä on makeet "metelit".
        Jos ei mistään niistä pidä, niin on autoilija.
        Ei todellakaan ajaminen yksin riitä, vaan omia pyöriä olen vuosikymmeniä rakennellut ja meidän kaltaisille mailmassa on varsin suuri valikoima yhtä sun toista.

        Kääntää toki, "mikäs v---u tos röpöttää..."


      • Trumpisti

        Triumph Rocket on oikeasti esimerkki isosta koneesta. Litra HD: n päälle. Silti turhaa meteliä ei tuoteta vaan vääntöä ja mahtavaa menoa. Moottoripyörä on kait tarkoitettu siirtymiseen paikasta toiseen eikä metelin tuottamiseen. Eurooppalaista eleganssia hienoimmillaan.


    • RoksuPilot

      Homot melupommittaa ympäristöä mopo-harleiilla ja aanuksellaan.
      Vitun apinat. Pelimies Roksulla ajelee hiljaisen hyminän saattamana, siltikin enämpi voimaa ja vääntöä kuim ikuna noilla hd-apinoilla edes anus-dildoissansa. Mutta eihän niillä muuta olekkaan kuin varastetun jenkkimoponsa putputus. niinku pikkutytöillä. Saatanan olmit.

    • alfonsoa

      Jos haluat samat äänet kuin harlikassa kotipihaasi, laita ruohonleikkuri kottikärryyn. Tekniikka ja ajo ominaisuudet täsmälleen samanlaiset.

      • Anonyymi

        Ja ilman niitä kottikärryjä äänet on luonnollisesti kuin jossakin Hondassa. Tekniikka ja ajo-ominaisuudet luonnollisesti tuolloin ruohonleikkurin.


    • copypasteman
      • LisääLinkkejä

      • Anonyymi

        Ei uskoisi että harrikka on ranskalaisesta kopioitu! No ei ne jenkit olekkaan mitään oikeasti keksinyt.


    • Anonyymi

      Se muodostuu siksi että härleyn "maa"moottorin mekaaniset metelit peitellään tyhjillä pako-putkilla. Kun ostat uuden härleyn et pysty kuuntemaan viikkoa pitempään sitä koska ne kilinät ja rahinat saa moottorin kuulostaan rikkinäiseltä, niille mekaanisille äänille ei voi tehdä mitään, eli putket tyhjiksi. Ääniä yritetään tehtaalla peittää 30-luvun öljylaadulla, vastaa siirappia jouksevuudelta.

      • Anonyymi

        Hehe, tuo on totuus.


    • Anonyymi

      Juu,etummainen pytty kai tekee äänen ja takimmainen tärinän.Yhtä miehinen soundi,kuin venttiilivikaisessa mäntäkompressorissa. :-)

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe