Miten teidän parisuhteessa jaetaan elämisestä muodostuvat kulut,
kuten esimerkiksi vuokra tai muut asumiskulut, sähkö, lämmitys,
automenot, ruokamenot, siivoustarvikkeet, pesuaineet,
lemmikkien ruoat ja tarvikkeet, sukulaisten ja tuttavien lahjat, mökin kulut ja remonttimenot.
Meillä on yhteinen taloustili mistä kaikki yhteiset menot maksetaan.
Itse käyn osa-aikaisessa palkkatyössä ja näin ehdin hoitamaan kotiaskareet, kuten siivoukset, pyykit, leipomiset, koirien ulkoilutukset ja ruoanlaitot,
eikä minun tarvitsee laittaa yhteiselle tilille kuin neljännes ja mies laittaa 3/4.
Ei harmita yhtään tehdä yksin kotiaskareita kun niistä saa tavallaan palkkaa ja omasta pienestä työpalkasta jää vähän rahaa omaankin käyttöön..
Olemme keskenämme lapseton uudisperhe ja asumme toistaiseksi vuokra-asunnossa, mökki on miehen, molempien lapset tulevat jo toimeen omillaan.
KUKA MAKSAA JA MITÄ MAKSAA?
27
91
Vastaukset
meillä on kyllä ihan yhteinen tili ei eritellä sun ja mun rahoja kaikki on yhteisiä jos niitä nyt yleensä joskus tilillä sattuu oleen.
- Kotihengetär-60
Maksatko yhteiseltä tililtä myös lahjat jotka ostat kumppanillesi?
Minulle on hyvin tärkeää säästää itse raha puolisoni lahjojen ostoa varten.
Oletteko myös uusiopariskunta? Jos ette ole, niin luuletko kuinka pian uuden rakkauden löydettyäsi kaiken omaisuuden olevan yhteistä? Kotihengetär-60 kirjoitti:
Maksatko yhteiseltä tililtä myös lahjat jotka ostat kumppanillesi?
Minulle on hyvin tärkeää säästää itse raha puolisoni lahjojen ostoa varten.
Oletteko myös uusiopariskunta? Jos ette ole, niin luuletko kuinka pian uuden rakkauden löydettyäsi kaiken omaisuuden olevan yhteistä?maksetaan lahjat myös yhteiseltä tililtä ja ollaan uusiopariskunta oltu jo kyllä yli kakskyt vuotta olihan mulla tietysti ennen oma asunto mutta se tuli myytyä pois kun mies sai vanhemmiltaan perinnöksi talon ei tietysti heti kannata omaisuutta yhdistää oli meilläkin ens alkuun avioehto joka kyllä sit on purettu kun kaikki on yhteistä nykyään.
- Kuuno Hopsan
No mie maksan kaikki laskut, vastikkeet ja lainat. Vaimo vinguttelee visaa.
- Kotihengetär-60
Maksatko myös vaimon visa-laskut?
- RIMMIR
Hih, teillähän kivasti. Täällä maksan kaikki laskut ja vuokrat, sähköt, bensat, auton, ruoan, vaatteet, harrastukset ja vingutan visaa, joskus myös lapseni vinguttavat sitä .
Ei ole onneksi puoliskoa vinkumassa. RIMMIR kirjoitti:
Hih, teillähän kivasti. Täällä maksan kaikki laskut ja vuokrat, sähköt, bensat, auton, ruoan, vaatteet, harrastukset ja vingutan visaa, joskus myös lapseni vinguttavat sitä .
Ei ole onneksi puoliskoa vinkumassa.Sama täällä. Lapset vaan vinkuvat minulta rahaa välillä.
- lejanna
Eka talomme saatiin, kun olin paheettomana nuorena tallettanut tililleni sievoisen summan. Siitä tuskin tuli miehelleni mitään itsetunto-ongelmaa. Hän on sen verran ihmemies, muutenkin.
Koskaan ei ole ollut meillä mitään sinunminun-ongelmaa. Yhteiset ovat tulot ja menot.
Mitäs me, ikuiset teinit. Yhdessä rakastetaan, ja maksellaan, jo 33 vuotta on hyvin pelannut hommeloidi.
"Kaikkihan on maksettava, eikös juu, mitä tässä mailmassa velkkantuu", Jorin ääntämyksin.
.en mää sit tiedä olisko musta tullu säästeliäs jos olis alunperin lähteny siihen että on sun ja mun rahat nyt ainakin tahtoo kaikki mennä mitä tulee mutta toisaalta mihin sitä säästääkään ei niitä kumminkaan mukaansa saa kotonakin oli äitillä ja isällä yhteinen tili ei kai sitä muuta oo osannu ajatellakkaan tiedän kyllä tapauksen että on eri jääkaapitkin.
- Kotihengetär-60
Jos nyt tai lähitulevaisuudessa vaihtaisit kumppania, niin laittaisitko myös uuden kanssa heti rahat yhteen, jos et, niin kuinka pitkä olisi se aika milloin voisit ajatella omilla rahoillasi ostaa yhteisen asunnon?
- lejanna
tii-na- kirjoitti:
en mää sit tiedä olisko musta tullu säästeliäs jos olis alunperin lähteny siihen että on sun ja mun rahat nyt ainakin tahtoo kaikki mennä mitä tulee mutta toisaalta mihin sitä säästääkään ei niitä kumminkaan mukaansa saa kotonakin oli äitillä ja isällä yhteinen tili ei kai sitä muuta oo osannu ajatellakkaan tiedän kyllä tapauksen että on eri jääkaapitkin.
Mun kotona ei ollut vanhempien yhteistä tiliä, kun yleensä äiti elätti meitä kaikkia. Siinä olikin oikea suomalainen nainen, tarkka ja ajattelevainen. Isä oli enemmän taivaanrannan maalari, runonpunoja.
Kyllä mekin pannaan rahaa menemään, kun ei ole edes ketään, jolle ne jäisivät.
Ukkokin on niin hyvä, että oravana ostakoon, mitä haluaa, ja mihin massi riittää.
Alkaa vain tulla tilan puute, vaikka neliöitä onkin paljon. :))
. - lejanna
Kotihengetär-60 kirjoitti:
Jos nyt tai lähitulevaisuudessa vaihtaisit kumppania, niin laittaisitko myös uuden kanssa heti rahat yhteen, jos et, niin kuinka pitkä olisi se aika milloin voisit ajatella omilla rahoillasi ostaa yhteisen asunnon?
Josko minä sanailen, varmaan nyt vanhempana olisi varautuneempi. Katselisi, kuuntelisi, mitkä ovat vastapuolen aikomukset. Kovin epäilevästi alta kulmain.
Nuorena sitä ei edes ajatellut, ja onneksi ei tullut eteen maamiinaa.
Ei, vaan armas ihminen, paras maailmassa, minulle.
. lejanna kirjoitti:
Mun kotona ei ollut vanhempien yhteistä tiliä, kun yleensä äiti elätti meitä kaikkia. Siinä olikin oikea suomalainen nainen, tarkka ja ajattelevainen. Isä oli enemmän taivaanrannan maalari, runonpunoja.
Kyllä mekin pannaan rahaa menemään, kun ei ole edes ketään, jolle ne jäisivät.
Ukkokin on niin hyvä, että oravana ostakoon, mitä haluaa, ja mihin massi riittää.
Alkaa vain tulla tilan puute, vaikka neliöitä onkin paljon. :))
.mää oon aina ollu sitä mieltä että jokainen ansaitkoon omat rahansa ja säästäköön jos on tarvis mulla kyllä löytyy rahanreikiä vaikka kuinka paljon ja vaikka on yks jolle vois jättää niin säästäköön se ite.
- ...
Jaa makssaa.
No se, kellä rahaa. Mulla tosin ei ole koskaan rahaa, käytän luottokorttia :D
=DW= Laskut ja ruokaostokset puoliksi. Meillä on kummllakin omat aikuiset lapset ja omat omaisuudet. Kumpikin tienaa suurinpiirtein yhtäpaljon. Ja olemme samasta yhteiskuntaluokasta, duunareita. Avoliitto ja siis kumpikin tienaa itse rahansa. Mulla menee kaikki ylimääräinen vaatteisiin ja hömpötyksiin lapsenlapsen lisäksi. Mies rahoittaa autoa yksin, kun sitä käyttää kerta työmatkoillaan ja saa työmatkakorvauksetkin. Asumiskuluja ei ole kuin pieni yhtiönvastike, se on melkeist sama kuka sen maksais, mut puoliksi laitetaan, tai tasaillaan, sulle yhtiövastike, mulle sähkö ja kotivakuutus ja netti, esim. Lasketaan siis jämptisti joka kuukausi et on tasan.
Mies heltyy välillä ja ostelee mulle lahjoja, mä en osta sille.- Kotiorjana
Jaetaanko teillä kotityöt yhtä tasapuolisesti?
Kotiorjana kirjoitti:
Jaetaanko teillä kotityöt yhtä tasapuolisesti?
jep. Minä olen kuitenkin se työnjohtaja. Miestä pitää välillä patistaa siivouksissa mutta ruokaostokset on enemmänkin hänen kontollaan ja mielellään hoitaa sen puolen, kun kulkee autolla työmatkat. Kyllä se kiltisti tekee kaiken minkä käsken.
miljoona kirjoitti:
jep. Minä olen kuitenkin se työnjohtaja. Miestä pitää välillä patistaa siivouksissa mutta ruokaostokset on enemmänkin hänen kontollaan ja mielellään hoitaa sen puolen, kun kulkee autolla työmatkat. Kyllä se kiltisti tekee kaiken minkä käsken.
Käskytystä tehokkaampaa.
Yhteisten tarpeiden ja kumppanin mielihyvän ennakointi.
Minusta on mukava toimia oma-aloitteisesti vaimon olemista helpottavalla ja mielihyvää tuottavalla tavalla.
Jos minua ryhdyttäisi käskyttämään niin tulos olisi täysin päinvastainen!
Tosin sitä ei ole tapahtunutkaan.
Eipä vaadita täydellisyyttäkään vaan kaikesta tekemästäni löytyy jotain myönteistä.
Esimerkiksi vaimon palatessa tyttöjen matkoilta en ole kertaakaan osannut laittaa mattoja oikeille paikoilleen.
Vaimo tekee sijoittelun hyväntahtoisesti hymyillen.
Koskaan en ole saanut moitteita tekemästäni ruuasta.
Jne.
Vaimoni määrätietoisuus ilmenee muulla tavalla.laiska-lasse kirjoitti:
Käskytystä tehokkaampaa.
Yhteisten tarpeiden ja kumppanin mielihyvän ennakointi.
Minusta on mukava toimia oma-aloitteisesti vaimon olemista helpottavalla ja mielihyvää tuottavalla tavalla.
Jos minua ryhdyttäisi käskyttämään niin tulos olisi täysin päinvastainen!
Tosin sitä ei ole tapahtunutkaan.
Eipä vaadita täydellisyyttäkään vaan kaikesta tekemästäni löytyy jotain myönteistä.
Esimerkiksi vaimon palatessa tyttöjen matkoilta en ole kertaakaan osannut laittaa mattoja oikeille paikoilleen.
Vaimo tekee sijoittelun hyväntahtoisesti hymyillen.
Koskaan en ole saanut moitteita tekemästäni ruuasta.
Jne.
Vaimoni määrätietoisuus ilmenee muulla tavalla.Joo kyllä hän parhaansa yrittää, mutta kun olen niitä jolle ei tahdo mikään riittää. Täydellisyyteen pitää pyrkiä, heh heh....
Kotikoneen käyttöönoton ja minun kotiin jäämiseni jälkeen minä olen kilkuttanut koneelle kaikki ne laskut jotka eivät ole suoraveloituksessa kuten yhtiövastikkeet, tietoliikenteeseen liittyvät, luottokrttilaskut yms.
Siihen saakka vaimo maksoi kaikki laskut pankin maksuautomaatilla.
Kaikki laskut menevät yhteiseltä "joko - tahi" käyttelytililtämme.
Henkilökohtaisia tilejä ei ole.
Minun nimiini vahingossa jäänyttä Espanjan asuntoa lukuun ottamatta kaikki muu on yhteisomistuksessa.
Olemme ensimmäisessä liitossa oleva "vanhisperhe" jonka aikuiset lapset ovat omissa ammateissaan muualla.
Meillä kummallakin on luottokortin rinnakkaiskappaleet.
Vaimo tarkistaa lk-laskun perusteet ja pankkien tiliotteet.
Minua ne eivät kiinnosta.
Vastaavasti vaimoa ei ole kiinnostanut tulomuodostuksemme, kurjinakaan vuosina. Me vain elimme tilanteen vaatimusten mukaan.
Minusta aritematiikkaa voi harrastaa vähemmän paloherkillä alueilla kuin setvimällä parisuhteen keskinäistä tulo- ja kulurakennetta!- 2. Uusisyritys
Jos on naimisissa eikä ole avioehtoa niin on ihan sama kumman nimissä mikäkin on, yhteistä omaisuutta se on omistajasta riippumatta.
Uusisperheiden raha-asiat on eri kuin vanhiksien, jo pari kertaa omaisuuden jakaneena/menettäneenä sitä on paljon varovaisempi. 2. Uusisyritys kirjoitti:
Jos on naimisissa eikä ole avioehtoa niin on ihan sama kumman nimissä mikäkin on, yhteistä omaisuutta se on omistajasta riippumatta.
Uusisperheiden raha-asiat on eri kuin vanhiksien, jo pari kertaa omaisuuden jakaneena/menettäneenä sitä on paljon varovaisempi.Olen päissäni mielikuvitellut, että yksistään minun nimissäni oleva omaisuus olisi realisoitavissa minun yksipuolisella päätökselläni?
- kokemusta on
laiska-lasse kirjoitti:
Olen päissäni mielikuvitellut, että yksistään minun nimissäni oleva omaisuus olisi realisoitavissa minun yksipuolisella päätökselläni?
Omistuksessaan olevan omaisuuden voi realisoida ilman toisen suostumusta, mutta edelleen sen sijaan tullut omaisuus on yhteistä ilman avioehtoa. Eihän sillä ole väliä kenen nimissä omaisuus on niin kauan kun ollaan yhdessä, jakotilanteessa kaikki on samassa potissa. Voit pitää omassa omistuksessasi olevat, kunhan maksat niistä tasingon toiselle osapuolelle.
kokemusta on kirjoitti:
Omistuksessaan olevan omaisuuden voi realisoida ilman toisen suostumusta, mutta edelleen sen sijaan tullut omaisuus on yhteistä ilman avioehtoa. Eihän sillä ole väliä kenen nimissä omaisuus on niin kauan kun ollaan yhdessä, jakotilanteessa kaikki on samassa potissa. Voit pitää omassa omistuksessasi olevat, kunhan maksat niistä tasingon toiselle osapuolelle.
Vailla merkitystä koska tuskin enää ryhdymme leikaamaan mattojamme halki.
Muun järjestelyn yhteydessä ko. asunto on sijaintimaassa tehdyn testamentin mukaan määrätty lapsillemme vaimon säilyttäessä elinikäisen nautintaoikeuden.
Olen tosiaan tietämätön aihepiirin kiemuroista!- ...
laiska-lasse kirjoitti:
Vailla merkitystä koska tuskin enää ryhdymme leikaamaan mattojamme halki.
Muun järjestelyn yhteydessä ko. asunto on sijaintimaassa tehdyn testamentin mukaan määrätty lapsillemme vaimon säilyttäessä elinikäisen nautintaoikeuden.
Olen tosiaan tietämätön aihepiirin kiemuroista!Sivusta.
Aina kannattaa jätttää "vahingossa" jotain omiin nimiinsä. Erotilanteessa se on turvassa.
Testamentti on järkevä asia, liikaa verisiä perinnönjakoja.
Avioehto on lähespakollinen, jos kaikki on yhteistä. Met ei tehty avioehtoa, keskinäiset testamentit kyllä. Yhteinen on yhteisissä nimissä, mutta kummankin perinnöt on erikseen. Ei kaikkia munia samaan koriin, elämässä voi tapahtua ties mitä. Mutta keskinäinen testamentti varmistaa, että ulkopuoliset ei pääse haaskalle kuolemantapauksessa.
Loput menee ihan perintökaaren mukaan.
=DW=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1001829
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa681797- 1361655
- 971401
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo321328MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil3141233- 581175
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1301082Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2711031Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta
Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa446923