Putkiremonttien yms. vaikutus vuokratasoon?

Nousevatko?

Putkiremontti ajaa koko taloyhtiöllisen asukkaita evakkoon viikkokausiksi. Varsinkin pk-seudulla vapaan vuokra-asunnon löytyminen on muutenkin kiven takana ja niinpä kymmenien asuntojen äkillinen tarve on aika paha rasti.

Sijoitusasunnon omistajallahan ei ole ongelmaa, koska hän voi muuttaa toiseen asuntoonsa remontin ajaksi. Vuokralaisen voi irtisanoa kesken kaiken, jos muuttaa asuntoon itse.

Vaan kuinka vuokran-antajat reagoivat, kun puhelin käy kuumana hätääntyneiden ihmisten aneluista?

13

1840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karua settiä

Tuo putkiremonttiaalto tulee korottamaan vuokria noin 20%. Kyllä se pahiten kirpaisee vuokralla asujaa. Ajatella, että ilman putkiremonttiaaltoa heillä olisi sen 20% pienemmät vuokrat. Puuh, onneksi olen omistusasuja!

• Tuskinpa

Tuskin vuokrat nousee edes 5%, putkiremonttiaallosta huolimatta. Tietenkin vuokranantajat voivat aina yrittää nostaa vuokria 20%, mutta todennäköisesti se on täysin mahdotonta. Jos ihmisillä ei ole varaa maksaa korotusta, ei korotuksessa ole mitään järkeä, vaan on parempi niellä vain lyhytaikainen tappio. Todellisuudessahan vuokralainen valitsee halvimman vaihtoehdon, joten jos viereisessä on vastaava putkiremontoimaton asunto paljon halvemmalla, lähes kaikki vuokra-asuntoa hakevat valitsevat sen. Vuokralaiset eivät anna suurtakaan arvoa putkiremontille, koska he eivät omista asuntoa. Joten putkiremontin siirtäminen suoraan hintaan ei ole mahdollista, ellei sitten vuokra-asunnoista ole todella valtava pula.

Sijoittajan pitäisi olla huomioinut putkiremontit etukäteen, joten periaatteessa putkiremontin ei pitäisi vaikuttaa korotukseen euroakaan.

• loordi.
        Tuskinpa kirjoitti:

Tuskin vuokrat nousee edes 5%, putkiremonttiaallosta huolimatta. Tietenkin vuokranantajat voivat aina yrittää nostaa vuokria 20%, mutta todennäköisesti se on täysin mahdotonta. Jos ihmisillä ei ole varaa maksaa korotusta, ei korotuksessa ole mitään järkeä, vaan on parempi niellä vain lyhytaikainen tappio. Todellisuudessahan vuokralainen valitsee halvimman vaihtoehdon, joten jos viereisessä on vastaava putkiremontoimaton asunto paljon halvemmalla, lähes kaikki vuokra-asuntoa hakevat valitsevat sen. Vuokralaiset eivät anna suurtakaan arvoa putkiremontille, koska he eivät omista asuntoa. Joten putkiremontin siirtäminen suoraan hintaan ei ole mahdollista, ellei sitten vuokra-asunnoista ole todella valtava pula.

Sijoittajan pitäisi olla huomioinut putkiremontit etukäteen, joten periaatteessa putkiremontin ei pitäisi vaikuttaa korotukseen euroakaan.

Olet täydellisen pihalla!

Täydellinen putkiremontti nostaa aina vuokria ja vuokralaisetkin maksavat siitä yleensä mielellään lisää, koska yleensä samalla saa käyttöönsä uuden remontoidun WC/kylppärin, jossa uudet kalusteet ja kaakelit, putkiremontin yhteydessä tehdään usein laaja LVIS remontti, talon taso nousee monilta osin.

Totaalisen köyhät ehkä hakevat halvinta ja saavat huonointa, nuhruiset vessat, tukkoiset viemärit, löyhkää, ym. Suuri osa arvostaa kuitenkin laatua ja on siitä valmis maksamaan hieman enemmän ja hölmö se on vuokranantaja, joka rempattua vuokraa läävän hinnalla.

• touhutonnit ropisee
        Tuskinpa kirjoitti:

Jos omistusasujalla ei ole varaa lähteä putkiremonttia pakoon, hän ei lähde.

Jos omistusasujalla on varaa lähteä putkiremonttia pakoon, ei ole kokonaiskustannusten kannalta suurta vaikutusta onko vuokra 800 vai 960 €/kk.

Esim. putkiremppaan 35 k€, keittiö uusiksi samalla vaivalla 15 k€, kahden muuton teettäminen 2 k€, 6 kk vuokraan väh. 4,8 k€. Kaikki yht. 56,8 k€. 20 % kalliimpi vuokra nostaisi kokonaiskustannuksia tonnilla eli alle 2 %. Paljon isompi vaikutus on sillä, millaista ovea laitetaan keittiökaappeihin yms.

Aika paha on vuokralaisten ruveta kilpasille tilapäisasuntoa etsivien omistusasujien kanssa. Kun vuokravätyksille eurokin on iso raha.

> Sijoittajan pitäisi olla huomioinut putkiremontit etukäteen, joten periaatteessa putkiremontin ei pitäisi vaikuttaa korotukseen euroakaan.

Periaatteessa sijoittaja on tekemässä vuokraläävällä rahaa eikä harjoittamassa hyvätekeväisyyttä. Putkiremontissa uusittu KPH ynnä muut parannukset (paikka pesukoneelle, lattialämmitys, mahd. 3~ sähkö koko asuntoon, antenniverkko uusiksi jne.) = merkittävä laatutason korotus = perusteltu syy normaalin indeksikorotuksen ylittävälle vuokrakorotukselle.

Ei Läskin tarvitse yhtään piitata siitä, onko remontti jo etukäteen maksatettu lurkilla. Roima korotus on tässä tilanteessa täysin normaali & sallittu ratkaisu, joten näin tapahtuu. Ja seuraavana vuonna taas normaali parin % indeksikorotus päälle jne jne.

• joopa joo
        Tuskinpa kirjoitti:

Suurimmat vuokrankorotukset joutuu maksamaan aina asuntoa vaihaessaan, sillä uusien vuokrasuhteiden vuokrat nousee aina enemmän kuin vanhojen.

Vuokra-asuntoa usein vaihtava pysyy kyllä tosi kivasti markkinahinnan mukana.

• Asun ilmaiseksi

Minulla Helsingin kaupungin omistama vuokra-asunto. Putkiremontti ajankohtainen joskus 15 vuoden kuluttua, kaupunki hoitaa väliaikaisasumisen joten asia ei minua huoleta. Vuokra nousee mutta nouskoon, en maksa nykyistäkään sillä olen "työtön".

• dffsdfsdfsdf

Oletko työtön olosuhteiden pakosta (sairaus tai ei vaan ole löytynyt omaa työtä vaikka kuinka kovasti yrittänyt) ? Vai oletko työtön vapaaehtoisesti. Jos jälkimmäinen, niin argh. d

• noinkin voi...

Asut ilmaiseksi. Nojaah. tarkoittaa että eläät 420 eurolla kuukaudessa. En ole kateellinen kun saman verran menée rahaa meillä kunhan vaan lähdemme ovesta ulos...No meillä kuitenkin siihen varaa ja valinnan varaa kun sinulla ei....

• alan mies ;)
        noinkin voi... kirjoitti:

Asut ilmaiseksi. Nojaah. tarkoittaa että eläät 420 eurolla kuukaudessa. En ole kateellinen kun saman verran menée rahaa meillä kunhan vaan lähdemme ovesta ulos...No meillä kuitenkin siihen varaa ja valinnan varaa kun sinulla ei....

Pimeistä tuloista ei tietenkään kannata huudella. Niitä saa satunnaisista työkeikoista ja "yökeikoista", tiedät mitä tarkoitan...

• muulilaakson.tarinoita
        noinkin voi... kirjoitti:

Nyt nukkumaan siis hyvää yötä. Iltasatusi oli ihan ok.

• kuset housussa
        alan mies ;) kirjoitti:

Pimeistä tuloista ei tietenkään kannata huudella. Niitä saa satunnaisista työkeikoista ja "yökeikoista", tiedät mitä tarkoitan...

Ei tuloja = kannattaa vetää itsensä kiikkuun ennen eläkeikää. En minä ainakaan tajua, miten kukaan voi elää pelkällä kansaneläkkeellä. 584,46 €/kk miinus verot.

Rehellistä työtä tehneet saa sentään reilun tonni / kk käteen. Eikä silläkään juhlita, kun siinä iässä alkaa jo tulla noita terkkarikäyntijä suht säännöllisesti jne.

No, sama logiikkahan tuossa on kuin vuokralla tuhnuttamisessa ja housuun kusemisessa pakkasella; ensin lämmittään ja tuntuu kuningasajatukselta, mutta pian on kyyti kylmää...

• Ei kannata kiikkua
        kuset housussa kirjoitti:

Ei tuloja = kannattaa vetää itsensä kiikkuun ennen eläkeikää. En minä ainakaan tajua, miten kukaan voi elää pelkällä kansaneläkkeellä. 584,46 €/kk miinus verot.

Rehellistä työtä tehneet saa sentään reilun tonni / kk käteen. Eikä silläkään juhlita, kun siinä iässä alkaa jo tulla noita terkkarikäyntijä suht säännöllisesti jne.

No, sama logiikkahan tuossa on kuin vuokralla tuhnuttamisessa ja housuun kusemisessa pakkasella; ensin lämmittään ja tuntuu kuningasajatukselta, mutta pian on kyyti kylmää...

Minäkin olen tehnyt rehellistä työtä yli 20 vuotta, lähemmäs 30 vuotta, eläkeikä vielä kaukana ja eläke-ennuste jossain parin tuhannen euron paikkeilla. Mutta mitä sillä saa sitten?

Siis verrattuna tuohon ilmaiseksi eläjään, hän saa kaikki tuet kun on "köyhä" ja minä maksan kaikesta kun olen "rikas".

Todennäköisesti kymmenen vuoden päästä hän asuu mukavasti vuokrakolmiossaan ja minä sinnittelen omistusyksiössä kun olen käyttänyt "asumisvarallisuuteni" jolle on siinä vaiheessa jo keksitty useampikin vero.

Toivottavasti ei näin, mutta jos merkit oikalta näyttää niin näin voi käydä.

• AntiKari

Vuokrat nousee kautokeinona ja äetsänä rempattinpa asuntoja tai ei.

Johan täällä uutisoitiin että lurkit maksavat rempat jo etukäteen tietämättään. Sitten nämä poloiset vielä muuttavat remppaa karkuun vaikka ovat sen jom kasaneetkin.

Tämä jos mikä on hölmöläisen hommaa, mutta eihän näitä tyffeleitä voi nauramatta muutenkaan katsoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1496
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      927
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      75
      754
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe