Lantus insuliinikynä

oiquwehugr

Hei, mihin kohtaan lantus pitää oikeastaan pistää, ihon alle, mutta mihin kohtaan reittä tai pakaraa? neuvoksi on myös annettu, jos verensokru on yli 20, niin täytyy pistää novorapidia (?) mahaan (sama kai mihin kohtaan mahaa). No entä jos lukema on tasan 20, tai 20.1, niin tartteeks silloin pistää?

15

6474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lantusta käyttävä

Eikö diabeteshoitaja opastanut aikanaan insuliinikynän käyttöä ja mihin pitää pistää? Insuliini pistetään aina ihonalaiseen rasvakerrokseen, eli sellaiseen kohtaan jossa kropassa on riittävästi rasvaa. Pistos ei saa ulottua lihakseen, jota on syytä varoa reiteen tai pakaraan pistettäessä. Sen varmistamiseksi että pistos menee vain rasvakerrokseen, käytetään riittävän lyhyttä neulaa ja toisen käden etusormella ja peukalolla puristetaan kunnollinen ihopoimu jotta se nousisi irti lihaksesta ja pistos pistetään tähän ihopoimun rasvakerrokseen. Itselläni on "sopiva" vatsamakkara johon Lantuksen voi pistää jopa poimua puristamatta, mutta teen sen silti. Pistoskohtaa on vaihdettava jatkuvasti ettei synny kovettumia.

Tuolla lyhytvaikutteisella insuliinilla (Novorapid) pyritään leikkaamaan poikkeuksellisen korkea verensokeripiikki kun pitävaikutteinen perusinsuliini (Lantus) pitää verensokeria tasaisesti alhaalla. Tuollaiseen täsmälliseen verensokerilukeman käyttöön on suhtauduttava joustavasti, johan mittaustuloskin voi heittää enemmän kuin 0,1 yksikköä. Jos ollaan jo hyvin lähellä 20:ä ja yli 19, pitäisi harkita Novorapidia, vaikka pienemmällä annoksella, mutta tähän on pyydettävä tarkemmat ohjeet lääkäriltä tai hoitajalta.

• Käyttäjä

Mielestäni navan ympärille kannattaa pistää, vaikutus hyvä ja nopea.

• .........
        Käyttäjä kirjoitti:

Mielestäni navan ympärille kannattaa pistää, vaikutus hyvä ja nopea.

Riippuu ihmisen omasta anatomiasta ja mistä insuliinista on kyse. Pistän Lantusta vatsan rasvamakkaraan ja siitä imeytyminen on sopivan hidasta koska kyseessä on pitkävaikutteinen insuliinianalogi. Pikainsuliinitkin on pistettävä rasvakerrokseen ettei kupsahda siihen paikkaan liian nopean vaikutuksen vuoksi.

• ioueikugdfjbhsvz

moi ja kiitti:) siis pistetääks lantus mahaan? eiks just reiteen tai pakaraan?

• puupistiäinen

Minulle hoitaja sanoi, että Lantus imeytyisi parhaiten vatsaan pistettynä. Mainitsi kyllä reiden ja takapuolenkin. Minulla sattuu olemaan eniten rasvaa vatsassa. Itseasiassa hä sanoi reippaasti, että tämä pistetään sitten mahaan ja mahaan olen pistänytkin, eri paikkoihin mahassa.

• yksi 1-tyyppiläinen

Mikä diabetestyyppi sinulla on, ykkönen vai kakkonen? Tntuu hassulta tuo ohje, että vasta 20 arvoissa (tai yli) pitäisi Novorapidia, siis ihmettelen vaan tuota neuvoa.

Itse pistin aikoinaan Lantuksen aina reisiin, joko keskelle eteen tai sitten jommalle puolelle, mutta kuitenkin reiteen lähelle keskustaa. Pakaraan pistin jomman kumman puolen yläosaan, siis en niin alas, että istuessa jäisi sinne peffan ja penkin väliin, siis lähemmäs vyötäröä.

Käytännössä Lantuksen voi pistää ihan hyvin reiteen/kankkuun/vatsaan. Etkö saanut hoitajalta esim. sellasta kehon karttaa, johon nuo hyvät pistospaikat on merkattu? Muutenkin saisi tosiaan lääkärisi/hoitsusi antaa vähän selkeämpiä ohjeita.

Tän kummempaa en osaa sanoa, koska en tiedä diabetestyyppiäsi. Kakksoten insuliinihoidosta en tiedä mitään

• Lantusta käyttävä

Samanlaiset ohjeet sain minäkin että voi pistää myös reisiin tai pakaraan, mutta kun minulla ei ole reisissä kuin erittäin ohut rasvakerros (nipistämällä saa runsaan sentin ihopoimun) ja vastaavasti vatsassa rasvaa on runsaasti, pistän Lantusta aina vatsaan. Pakaraan pistäminen on niin hankalaa vääntäytymistä enkä halua pistää sokkona.

• Lantusta käyttävä

Niin vielä tuosta NovoRapidista. Minustakin tuntui todella oudolta että verensokeri saisi nousta noin korkeaksi ennen kuin sitä alennettaisiin nopeavaikutteisella insuliinilla. Ohjeidenkin mukaan se pitäisi ottaa juuri ennen ateriaa tai heti sen jälkeen ja annostuskin pitäisi laskea syödyn hiilihydraattimäärän mukaisesti. Olisiko tuossa tapauksessa jotain poikkeuksellista että on annettu ensiavuksi NovoRapidia mikäli verensokeri nousee poikkeuksellisen suureksi. En ole koskaan havainnut itselläni yli 12 verensokerilukemia ja silloinkin on jo pönttö olotila.

• os..

Minulle annettiin insuliinia, mutta ei opetettu juuri mitään sen käyttämisestä. Hoitaja sanoi, että saa itse opetella. Minä kuitenkin tavallaan pelkään insuliinia. Minun veljeni kuoli johonkin insuliinishokkiin. En siitäkään tiedä enempää.
      Ihmettelen vain, voiko piikin pistää lihaksiin. Eikö se ole hyvin kivuliasta?
      Pistän aina vatsan läskipoimuun. En kuitenkaan saa verensokeria laskemaan alle 10. Yleensä se on 10 - 15. Lääkäri ei ole siitä kiinnostunut, enkä voi hänen kanssaan puhua, kun hän on italialainen.
      Olen kyllä huolestunut korkeasta verensokerista, mutta siihen ei saa apua. Viime mittaus oli yli 70 (jotain), vaikka pitäisi olla vain 50.

• yksi 1-tyyppiläinen

Ilmeisesti asut ulkomailla. Suomessahan pitäisi ulkomaalaistaustaisenkin lääkärin osata suomenkieltä ainakin jolllain tasolla.

Tiedätkö edes mikä diabetestyyppi sinulla on?

Lihakseen pistäminen tosiaan sattuu, mutta nykyään ne neulat on kyllä niin lyhyitä, ettei lihakseen menosta ole pahasti pelkoa. Tosi laihat voivat käyttää esim. 5mm neulaa ja sitä ei kyllä helpolla enää lihakseen asti saa menemään.

Jos antamasi arvo (70) olisi pitkäaikaissokeri uudella tavalla ilmoitettuna (mmol/mol), tarkoittaisi se vanhalla tavalla ilmoitettuna 8,6% ja tämä sitten tarkoirttaisi, että verensokerisi tosiaan on keskimääri yli 11mmol/l.

Ilman, että tietäisi kumpaa (tai mitä) diabetestyyppiä olet, ei pahemmin uskalla neuvoa mitään. Onko sinulle esim. kerrottu, että sinun pitäisi lisätä insuliinimäärää, kunnes verensokerin aamumittaukset olisivat tavoitearvoissa?

Ja mitä insuliinimerkkiä edes käyät? Oletan, että Lantusta, koska otsikossa se mainitaan, mutta onko näin.

Kyllä hoitajalta pitäisi paremmat ohjeet saada, hänen kanssaan sinulla ilmeisesti on sama kieli. Ja jos kielimuuri on kohtuuton, niin yritä saada tulkki mukaan vastaanottokäynnille lääkärin luoksi.

• jaamietinpävaan

voiko joku sanoa lyhyesti, mikä ero on 1 ja 2-tyypin diabeteksessä... toinen lapsuudessa ja toinen aikuisiällä alkanut, mitä sitten

• yksi 1-tyyppiläinen

No voisit mennä vaikka lukemaan tuolta Diabetesliiton sivuilta tai melkein mistä vaan netistä. Sulla ei itselläsi ilmeisesti ole minkäänlaista diabetesta, kun tuollaisia kyselet.

Pelkästään niiden syntymekanismissa on jo isot erot kuten myös hoidossa. Ja tuokin tietosi on väärä, että 1-tyypin diabetes alkaisi aina lapsena tai että 2-tyypin diabetes aikuisena. Yleisesti se menee noin, m,utta ei siis läheskään aina.

• moroporohoromoro

onko muuten porukalla tietoa, miksei lihakseen saisi pistää? onko insuiini rasvaliukoista, vai onko vaikutus liian nopea lihaksesta?

• Ykköstyypin diabetes

Lihakseen ei todellakaan saa pistää,koska siinä on hypoglykemian/sokin
        vaara! Eikö teitä ole ohjattu insuliinin pistämisessä? Kannattaisi kysyä
        diabeteshoitajalta neuvoja.Insuliinin oikea pistopaikka on rasvakudokseen
        joko vatsaan,reisiin ja pakaroihin,vaihdellen pistospaikkoja ettei tule
        kovettumia,muutoin insuliini ei imeydy kunnolla.

• Kiellettyä!
        Ykköstyypin diabetes kirjoitti:

Lihakseen ei todellakaan saa pistää,koska siinä on hypoglykemian/sokin
        vaara! Eikö teitä ole ohjattu insuliinin pistämisessä? Kannattaisi kysyä
        diabeteshoitajalta neuvoja.Insuliinin oikea pistopaikka on rasvakudokseen
        joko vatsaan,reisiin ja pakaroihin,vaihdellen pistospaikkoja ettei tule
        kovettumia,muutoin insuliini ei imeydy kunnolla.

Minulla diabeteshoitaja erityisesti varoitti ettei saa pistää lihakseen liian nopean vaikutuksen vuoksi. Kerran on käynyt että neulan kärki osui ilmeisesti vatsan rasvakerroksessa hiussuoneen ja puolen tunnin kuluttua olin hypoilla (Lantus käytössä). Onneksi kotona oli Siripiriä ja makeaa limsaa niin sai korjattua verensokerin normaaliksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45