Parin kuukauden tauon jälkeen palstalle palattuani kiinnitin huomiota yhteen seikkaan: Aika monissa ketjuissa kysymyksenasettelu liittyy siihen, mitä saa / mitä ei saa tehdä. Sitäkö nämä uskoon, Jumalaan ja Raamattuun liittyvät kysymykset meille ihmisille merkitsevät? Nähdäänkö Raamattu ennen muuta käsikirjana, josta haetaan toiminta- tai suhtautumisohjeet eri elämänkysymyksiin? Onko tällaiselle suhtautumiselle vaihtoehtoa ja millainen se olisi?
Seppo L, pappi
Tällaisenako usko ja Raamattu nähdään?
27
128
Vastaukset
- mitäs mietit
Niin no olisiko se nyt kirkolla peiliin katsomisen paikka, kun lampaat näyttää olevan pihalla kuin lumiukot.
- 1+1
" kysymyksenasettelu liittyy siihen, mitä saa / mitä ei saa tehdä."
Joillekkin merkitsee jlk ei. Itse näen Raamatun en lakikirjana vaan
Jumalan sanana, joka ravitsee hengellistä elämääni.
Jos menäänn" älä koske älä maista" alueelle, tulee siitä lakihenkinen suoritus.
" Vapauteen kristus meidät vapauttiälkää siis olko ihmisten orjia" ..
Joo...Luterilaiset papit kun arpoo tietä kohti taivasten valtakuntaan, niin ihmisten pitää itse hakea ohjeita Raamatusta. Vaihtoehto tuolle on...
http://eroakirkosta.fi/- semmost se
Toisaalta noin 50 prosenttia kysymyksistä on provoja tai trollauksia, joissa halutaan pyörittää vastaajia kuin vanhaa possua. Tyypillisimpiä on nää " mitä teen kun kaverin vaimo panettaa, onx se syntii "
Jaa että vaihtoehtoja?
Minä näen uskon monelle ihmiselle ominaisena psykologisena ilmiönä ja raamatun tarukokoelmana muiden samanlaisten joukossa.
Ei asia sen kummallisempi ole.Eiköhän tämä ole enemmänkin palstan kuin todellisen elämän ilmiö. Palstalla tuodaan voimakkaasti esiin lakihenkistä, tiukkaa raamatuntulkintaa joka tuntuu lähtevän siitä, että raamattu on ensisijaisesti lakikirja ja painotus on niillä seurauksilla jotka seuraavat näiden lakien rikkomisesta.
Todellisessa elämässä, tuolla ulkona ainakin tuntemani kristityiksi itsensä tunnustavat suhtautuvat Raamattuun eri tavoin paria fundamentalistia lukuun ottamatta. Heille Raamattu, se vähä mitä sitä käsittääkseni lukevat on enemmänkin se paljoin puhutun "armon" käsikirja kuin lain ja rikoksen ja rangaistuksen kokoomateos.- edesauttamus
1. "Aika monissa ketjuissa kysymyksenasettelu liittyy siihen, mitä saa / mitä ei saa tehdä."
2. "Onko tällaiselle suhtautumiselle vaihtoehtoa ja millainen se olisi?"
Nostat siis kysymyksen siitä miten pitäisi (saisi) toimia.Ei "pitäisi". Mieluummin "saisi" tai "voisi". Sellaisista sanoista minulle avautuu laajemminkin uskoon liittyvät näköalat.
Seppo L, pappi- tosi kun vesi
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Ei "pitäisi". Mieluummin "saisi" tai "voisi". Sellaisista sanoista minulle avautuu laajemminkin uskoon liittyvät näköalat.
Seppo L, pappiNo kannattasko teidän sitten vastaajina olla kaktiivisempia ja tuoda esille sitä saisi ja voisi. Nythän vastaajat useimmiten just kiinnittää huomionsa noihin selviin provoihin. Mitään alotteellista saisi tai voisi ei kirkolta ole tänne tullut.
Turha on syyttää tavan kansaa jos paimenet on itsekkin ulalla. kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Ei "pitäisi". Mieluummin "saisi" tai "voisi". Sellaisista sanoista minulle avautuu laajemminkin uskoon liittyvät näköalat.
Seppo L, pappiSeppo L sanoi :
_______
Voisiko kirkko tallata Raamatun Sanan ja saisiko se tehdä niin?- goddeloos
pertsa2012 kirjoitti:
Seppo L sanoi :
_______
Voisiko kirkko tallata Raamatun Sanan ja saisiko se tehdä niin?Sinä rupeat olemaan elämää isompi vitsi jo pertsa hyvä tuon satukirjan rakastamisesi kanssa. Toivottavasti et ole naimisissa, raamattu kun ohittaisi vaimosi 17-0, ensimmäisen erän kolmen sekunnin jälkeen, Suomen laki häviäisi jo ennen pelin alkua :p
Jos ihmisen pitää ohittaa moraali, inhimillisyys, suvaitsevaisuus ja lähimmäisen rakkaus ihan satuki... raamatun takia - olet siitä kyllä oiva esimerkki kilun kanssa! :)
"Voisiko kirkko tallata Raamatun Sanan ja saisiko se tehdä niin? "
- Voi ja saa. Itseasiassa pitää! Jopa kirkolla on munaa kyseenalaistaa asioita, tosin se tekee senkin aivan väärin :) goddeloos kirjoitti:
Sinä rupeat olemaan elämää isompi vitsi jo pertsa hyvä tuon satukirjan rakastamisesi kanssa. Toivottavasti et ole naimisissa, raamattu kun ohittaisi vaimosi 17-0, ensimmäisen erän kolmen sekunnin jälkeen, Suomen laki häviäisi jo ennen pelin alkua :p
Jos ihmisen pitää ohittaa moraali, inhimillisyys, suvaitsevaisuus ja lähimmäisen rakkaus ihan satuki... raamatun takia - olet siitä kyllä oiva esimerkki kilun kanssa! :)
- Voi ja saa. Itseasiassa pitää! Jopa kirkolla on munaa kyseenalaistaa asioita, tosin se tekee senkin aivan väärin :)goddeloos sanoi :
- Voi ja saa. Itseasiassa pitää! Jopa kirkolla on munaa kyseenalaistaa asioita, tosin se tekee senkin aivan väärin :)
_________
Miksi itseasiassa pitäisi?
Mitä he mielestäsi kyseenalaistavat?
Mitenkä he tekevät senkin väärin?- goddeloos
pertsa2012 kirjoitti:
goddeloos sanoi :
- Voi ja saa. Itseasiassa pitää! Jopa kirkolla on munaa kyseenalaistaa asioita, tosin se tekee senkin aivan väärin :)
_________
Miksi itseasiassa pitäisi?
Mitä he mielestäsi kyseenalaistavat?
Mitenkä he tekevät senkin väärin?"Miksi itseasiassa pitäisi?"
- 2000-luvun...
"Mitä he mielestäsi kyseenalaistavat?"
- Sitä mitä sinä luulet edustavasi.
"Mitenkä he tekevät senkin väärin? "
- Bang Bang goddeloos kirjoitti:
"Miksi itseasiassa pitäisi?"
- 2000-luvun...
"Mitenkä he tekevät senkin väärin? "
- Bang Banggoddeloos sanoi :
- 2000-luvun...
goddeloos sanoi :
Miksi?- goddeloos
pertsa2012 kirjoitti:
goddeloos sanoi :
- 2000-luvun...
goddeloos sanoi :
Miksi?"Roomalaiskirje:
12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä"
- Se että sinä haluat pysyä pronssikaudella ja elää ihmisten, lammaspaimenten kirjoittaman kirjan mukaan on oma valintasi. Kaltaisillesi se on jostain syystä kauhistus jos joku muu ei niin tee, ei ota satukirjan pilkkuja liian vakavasti.
Asioita raamatun ulkopuolella kutsutaan elämäksi!
"Sen mitä olen täällä kirjoittanut löytyy suoraan Raamatusta eivätkä papit
ole myöskään kumonneet sanomisiani."
- Miksi pitäisi? Oikeaksi kun ette pysty kumpikaan mitään todistamaan...
"Siis minä teen väärin ja papit tekevät väärin,mutta goddeloos tekee
oikein?"
- Mitä olen väittänyt tekeväni oikein?
Minun kannalta kirkko ja varsinkin kaltaisesi elää harhassa (ja saa elää minun puolestani). Se että sinä koet harhasi voimakkaana, oikeina ei siitä edelleenkään tee totta kuin omassa päässäsi. Jos yksikin jumala olisi totta uskovaisten lukumäärä telluksella olisi luultavasti liki100%...
Väärää on kirkon ja valtion 'avioliitto', sen pitää loppua. Haluan kirkon irti valtiosta, valtion, minun, rahoista jolloin teille jäisi koko leikkikenttä tapella täällä keskenään mielikuvitusystävän kieroista opeista. Sen jälkeen kirkko kiinnosta pätkääkään ja ylipappiksi itse itsensä kruunannut pertsa kaltaisineen, 'seurakuntineen', saa jatkaa sekoiluaan minulta rauhassa... :)
- sekavaa on
No raamattu palstan vastaajille taas ei tunnu merkitsevän enää oikeestan mitään.
- syysaamuna
Ai? Itse en ole sattunut lukemaan tuollaisia keskusteluja. Se johtuu kai siitä, että avaan vain ne ketjut, joiden aihe kiinnostaa.
Nyt on ollut päivänpolttavana kysymys Jeesuksen jumaluudesta, ja siihen liittyy olennaisesti kysymys sovituksesta. Kuuntelevalta kirkolta toivotaan kannanottoja noihin asioihin.- rautanenlankanen
Aivan.
Olet Seppo enemmän kuin tervetullut kertomaan, kuinka ihminen VOISI olla sovitettu Jumalan kanssa ja kuinka hän SAISI syntinsä anteeksi. :)
( Sepon omia korostuksia lainaten )
Ensinnäkin, miksi ihmisellä tulisi olla jokin Raamattu elämän ohjeena tai jokin muu vaihtoehto sille? Eikö ihminen osaa elää ilman ohjeita, säälittävää!?
- ??
" Eikö ihminen osaa elää ilman ohjeita, säälittävää!? "
Säälittävää tai ei, mutta niin vain on, ihmisellä on omatunto, joka pohjautuu hyvää ja huonoon.
Ja jokaisella on joku auktoriteetti jos ei Jumala, niin joku ihminen jota arvostaa.
Ja jos sitä aukrtoriteettia ei ole ihminen on jotenkin hukassa ja elämä mene huonoille raiteille.
Näistähän saa lukea joka päivä lehdistä ja mediasta.
Ja usein takana on lapsuus, joka on repaleinen, ei ole sitä vastuunkantanutta/rakastavaa vanhempaa, ei Jumalaa joka antaisi turvan ja merkityksen elämälle.
Raamattu on ikuinen ja aina ajankohtainen. ?? kirjoitti:
" Eikö ihminen osaa elää ilman ohjeita, säälittävää!? "
Säälittävää tai ei, mutta niin vain on, ihmisellä on omatunto, joka pohjautuu hyvää ja huonoon.
Ja jokaisella on joku auktoriteetti jos ei Jumala, niin joku ihminen jota arvostaa.
Ja jos sitä aukrtoriteettia ei ole ihminen on jotenkin hukassa ja elämä mene huonoille raiteille.
Näistähän saa lukea joka päivä lehdistä ja mediasta.
Ja usein takana on lapsuus, joka on repaleinen, ei ole sitä vastuunkantanutta/rakastavaa vanhempaa, ei Jumalaa joka antaisi turvan ja merkityksen elämälle.
Raamattu on ikuinen ja aina ajankohtainen."Ja jokaisella on joku auktoriteetti jos ei Jumala, niin joku ihminen jota arvostaa."
Minulla ei ole jumalan korvikkeitakaan, jos niikseen ajattelit piilottamalla lauseeseesi: "joku on ihmiselle kuitenkin jumala, jollei se ole jumala"!
"Ja usein takana on lapsuus, joka on repaleinen, ei ole sitä vastuunkantanutta/rakastavaa vanhempaa, ei Jumalaa joka antaisi turvan ja merkityksen elämälle."
Uskovaisen perusajatus...mikäli ei usko ei ole ollut rakastettu, mikäli uskoo on ollut rakastettu. Rakkaus ei ole mitenkään uskoon kytköksissä, jos kuvittelet muuta niin olet täysin väärässä ja vieläpä siitä ettei ateistiperheissä ymmärretä rakkaudesta mitään. Ateisti osaa kyllä rakastaa ilman uskoa mihinkään yliluonnolliseen! Kaikki mitä latoat on hyvin ennakkoluuloista, kuten se monelle kristitylle että homot ovat suuri uhka yhteiskunnalle, joten teinä en puhuisi mitään rakkaudesta kunnette hyväksy homojen seksuaalist suuntausta ja toisaalta myöskin ateistit ovat teille suuri uhka, jollette saa heitä käännytetyksi uskoon...kuten olen todennut sitä ennen helvetti jäätyy! Tosin teillä ois helpompi kääntyä ateisteiksi ja löytää rakkauden!
- Kindlein
Kristinuskon ydinsanoma on Evankeliumi. Jeesuksen lunastustyö, kuoleman voittaminen ja iankaikkinen elämä.
" Ja te saatte VOIMAN, kun Pyhä Henki tulee teihin." On kysymys Isä- lapsi suhteesta. ABBA= isä, rukoili myös Jeesus ristillä.
On totta, ettei kukaan voi tulla Isän tykö, ellei Jumala häntä vedä. On tämän maailman ihmiset, jotka pimeydessä vaeltaa ja on Jumalan lapset, joita Jumalan henki kuljettaa. Mutta ihminen vapaalla tahdollaan tekee tekoja ja ratkaisuja jotka vahingoittavat häntä itseään ja lähimmäisiä. Siksi tarvitaan katumusta, mielen uudistusta ja anteeksiantoa.
Raamattu on Jumalansanaa, eikä siitä katoa piiruakaan, sillä jumala valvoo sanaansa. Olemmehan lupauksen lapsia. " Etsikää, niin te löydätte, kolkuttakaa niin teille avataan.
Kirkon ja jokaisen kristityn tehtävä on sisällä Evankeliumissa. "Kristus nousi kuolleista, totisesti nousi." Amen. "Nähdäänkö Raamattu ennen muuta käsikirjana, josta haetaan toiminta- tai suhtautumisohjeet eri elämänkysymyksiin? Onko tällaiselle suhtautumiselle vaihtoehtoa ja millainen se olisi?"
Rajoitan tarkastelun nyt suomalaisiin. Minulle on muodostunut sellainen kuva palstan ulkuopuolisesta elämästä, että suurin osa ei piittaa raamatusta paljon ollenkaan. Ei edes niistä, jotka uskovat Jumalaan tavalla tai toisella. Sitten on vähemmistö, joita raamattu kiinnostaa. Heistä osa on ateisteja, jotka tykkäävät olla perillä merkittävän kirjan tarinoista, mutta eivät ota niitä totena. Ja sitten on pieni mutta äänekä joukko niitä, joille on tärkeää olla perillä raamatun teksteistä, jotta tietää tarkkaan miten ei pääse taivaaseen ja millä kaikilla tavoilla voi luokitella kanssaeläjiä synnintekijöiksi.
Niiden mielestä, jotka pitävät raamattua tärkeänä ja uskovat samalla sen siltöön varauksetta, vaikuttaa usein olevan todella ihmeellistä ja väärin, kun toiset keskustelevat raamatun sisällöstä pohdiskellen esimerkiksi kertomusten vertauskuvallisuutta ja tarkoitusperiä.
Suurimmalla osalla jengistä ainakin minun havaintojeni ja löysän logiikkani mukaan olisi siis jonkinlainen vaihtoehtoinen suhtautuminen (verrattuna aloituksen kysymyksessä kuvattuun); joillakin tekstejä avoimesti arvioiva, mutta suurimmalla osalla välinpitämätön.
Palstalle ei niin kovin paljon välinpitämättömiä eksy. Kai tällaisista keskusteluista kiinnostuminen jollakin tapaa korrelloin myös sen kanssa että uskonnon dogmeista on tohkeissaan, tuohtunut, innostunut, harmistunut, tai vaikka pimahtanut.- EL.a .k IM
http://mina.suomi24.fi/kuunteleva_kirkko
Sepi
:)
Se riippuu osaatko lukea, ja kirjoittaa :)
Ei Jumala diggaile järkeisopista.
Raamattu on todistus Jumalan olemassaolosta.
Ei mikään sudenpentujen käsikirja :) - juutas.
" Nähdäänkö Raamattu ennen muuta käsikirjana, josta haetaan toiminta- tai suhtautumisohjeet eri elämänkysymyksiin? "
Parahin Hannu,
Suurimman osan Raamatustahan muodostaa juutalaisten muinainen lakikirja, jossa on esitetty hyvinkin tarkat toiminta- ja suhtautumisohjeet eri elämänkysymyksiin, ja Uuteen testamenttin otetuissa kirjoissa käsitellään puolestaan vuohiin ja lampaisiin jakoa ja nimettyjen ihmisten pelastumista taivaan iloihin muiden joutuessa kadotukseen. Kirkko sitten pitää näitä kirjoituksia pyhänä käsikirjanaan ja lukee ja luetuttaa sieltä tekstejä, sekä kertoo Raamattuun viitaten, miten meidän pitäisi olla ja elää.
Onko siis joku ihme, jos kysytään, mitä ja saa ja mitä ei saa, ja mitä siitä seuraa jos tekee tai ei tee? Sehän on suoraa seurausta kirkon opetuksista. Ja kun kerran tuollaisen opettajan ja yhteiskunnan omantunnon roolin on ottanut, pitäisi kysymyksiinkin pystyä vastaamaan. Älä siis kysyjiä syytä.
"Onko tällaiselle suhtautumiselle vaihtoehtoa ja millainen se olisi? "
- Vaihtoehto tietysti olisi Raamatun laittaminen Kalevalan ja Iliaan ja Odysseian viereen folkloristiikan hyllyyn ja katteettomien kadotusuhkausten ja pelastuslupausten antamisen lopettaminen sekä elämänkysymysten käsitteleminen inhimillisistä, eikä jumallaisista lähtökohdista.- nainen ihanainen
juutas. 23.9.2011 09:36
Touché!
= Yhdyn edelliseen.
- Kui
Kommentti/ kysymyksiä Kuulevalle kirkolle/ Seppo L. papille
Usein uskonto/uskossa oleminen kyllä näyttäytyy, kuulostaa siltä että keskeistä asiassa on kiellettyjen "syntilistojen välttäminen" ja toisaalta "suotavan" (pitää)toiminnan, tapojen tai asioitten, mieluiten jatkuva, tarkan säntillinen noudattaminen/toistelu, kuten Raamatun luku, rukous, kirkossa tms. srk:ssa kokoontuminen.
Lisäksi alituinen syntisyyden muistelu/muistuttelut kuuluvat ns. hyveisiin. Missä se Ilo? Jos synnit on kerran saatu anteeksi, niin miksi niistä kuitenkin pitää jatkuvasti muistutella? (Uskoisin että ihmiset yleensäkin käsittävät että ei tässä olla täydellisiä eikä virheettömiä ja väärinkin tulee toimittua toisinaan ja jopa osaavat katuakin. Riittäiskö tämä)?
Ja kaikkea yllämainittua (suorittamista) täytyy pitää esilläkin vielä, että kelpaisi edes "oikeaksi uskovaksi".
Ei varmasti aina ole näinkään, mutta kuitenkin suurelta osin se menee näin, yleensä just ns. "oikeiksi uskoviksi" itsensä mieltävien piireissä ainakin.
Siis tulee käsitys että juuri tuota kaikkea se uskominen itseasiassa on ja tuota kaikkea se Jumalakin meiltä odottaa, mutta mitä muuta hän odottaa?
Pelkkä yksinkertainen uskominen ei vain kertakaikkiaan riitä.
Eipä sitten olekaan mielestäni ihme että uskomista koskevat kysymykset monesti liittyvät juuri noihin listoihin siitä että mitä saa/pitäisi tehdä tai mitä ei saa tehdä.
Mietinpä vaan että voisko rakkauden- ja toisistaan välittämisen "sanomaa viestittää" arjessa vain, - olemalla ihmiselle ihminen, huomioiden- sekä mahdollisuuksiensa ja voimavarojensa mukaan auttaa lähimmäistä joka kulloinkin apuani sattu tarvitsemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175610
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus03841Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252819- 412515
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella432211Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731727Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141548- 381410
- 1681327