Järjetön painonnousu rv 24+5

Kohta_valas

Olen aivan epätoivoinen. Menossa on rv 24 5 ja viikkoa sitten neuvolassa todettiin, että painoni oli siihen mennessä noussut jo 8kg. Olin tuolloinkin aika järkyttynyt, koska harrastan reipasta liikuntaa 1,5h-2,5h päivässä ja syön terveellisesti ja säännöllisesti. Karkkipäivän olen pitänyt viikonloppuisin ja yhtään mitään herkkuja en ole syönyt arkisin. En syö vaaleaa leipää, en rasvaisia juustoja tai leikkeleitä, en makkaraa tms. Pääasiassa syön erittäin kasvisvoittoisesti ja päivään kuuluu 1-2 lämpimän aterian lisäksi 3-5 palaa täysjyväruisleipää ja muutama hedelmä.
Kaikkein pahin painajainen oli kuitenkin tänä aamuna, kun kävin puntarilla ja se näytti 2kg enemmän kuin tasan viikko sitten. Itkuhan siinä tuli. En käsitä alkuunkaan, miten tämä voi olla mahdollista. Tätä menoa kerään yhteensä 40kg.
Enempää en jaksaisi enää liikkua, koska liikuntaa tulee tosiaan 10-15 tuntia viikossa jo nytkin. Ja syömisestäkään on vaikea lähteä enää nipistämään. Ehkä jätän iltapalan tästä eteenpäin syömättä, se on ollut kuppi teetä, 2 palaa ruisleipää levitteellä ja 5%:lla juustolla. Välipalani päivällä on 2dl rasvatonta jugurttia ja 2 pientä omenaa.
Jos jollakulla on asiallisia neuvoja, miten saan tämän käsittämättömän järjettömän painonnousun pysähtymään, niin otan niitä todella kiitollisena vastaan.
Kahdessa aiemmassa raskaudessani painoni on noussut vain 9kg ja 10kg, vaikka liikuin tuolloin paljon vähemmän ja herkuttelin surutta.
Nyt tekisi vain mieli vajota maan alle itkemään, sillä tämä tuntuu niin epäreilulta.
Niin ja lähtömittani olivat 171cm/60kg.

15

7869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv 33

elä nuista kiloista huolehi.. ne lähtee kyllä synnytyksen jälkeen pois.. jos liikutki nykyää nui paljo ja syöt tuollalailla, et sä voi tehä yhtää enempää sen eteen että ei paino nouse.. se nousee ku nousee.. eikä sille voi mtn.. ite rv 33 ja painoa tullu n.12kg.. ja en mä siitä huolehi koska ne lähtee kyllä sitte pois..

• nouseenouseenousee

Sama juttu täällä :( Viikkoja 23 ja risat ja 7 kg jo tullut. Liikun päivittäin. Irtokarkkeja söin ennen raskautta 1-2 kertaa viikossa ja join viiniä/muuta alkoholia viikonloppuisin 2-3 lasia. Kuvittelin että saan painon pidettyä kurissa ihan sillä että alkoholi jää luonnollisesti pois ja karkkia olen syönyt enää n. 50 g kerran kuukaudessa. Syön tummaa leipää jne. kuten aloittaja.

Nälkä on, joten kai sitä sitten pääaterioilla vetää normaalia enemmän sapuskaa; liikunta on myös intensiteetiltään hieman raskautta edeltävää aikaa kevyempää. Kuitenkin jos laskeskelee että pääaterioilla syö 20 % enemmän kuin ennen ja muut ateriat (aamupala, iltapala, välipalaksi hedelmä) on samansisältöiset kuin ennen raskautta, ei painon pitäisi silti nousta tähän tahtiin vaan tyyliin 6 kg vuodessa. Huoh...vinkkejä siis otetaan täälläkin vastaan jos niitä jollain on.

• tammis

Tuskin sä mitään tolle painonnousulle voit, kun noin terveelliset elämäntavat kuitenkin on jo. Onko sulla turvotusta?

Mä tässä vielä odottelen että kilot rämähtää niskaan. Rv 23 menossa ja tähän mennessä tullut 1,3kg. Ja oon syöny joka päivä karkkia. :D Mutta mulla kyllä vaaka näyttää muutenkin jo ihan tarpeeksi (97), joten ei tartteis hirveesti painoa tullakaan.

• ap

Joskus turvotuksen huomaa jaloista, kun kengät puristaa, mutta esim sormukset eivät kiristä, joten kamalasti ei turvotusta liene. En näytä muualta kropasta lihoneelta, ainoastaan vatsa on iso. Se on nyt jo isompi kuin aiempien raskauksien viime metreillä.
        Soitin neuvolaan, kun pelottaa, että jotain vakavampaa on painonnousun taustalla, kun itsekin tajuan, etteivät kilot ole syömällä tulleet. Sain ajan ensi viikon alkuun ja siihen asti sain neuvoksi syödä normaalisti, eikä missään nimessä pidä kuulemma alkaa enää vähentää syömistä eikä lisätä liikuntaa.

• ei haittaa

Mulla on tullut nyt 9kg painoa ja viikkoja 25. Olen koittanut syödä terveellisesti mutta en ole asiasta stressannut, herkkuja menee myös pari kertaa viikossa. En ole mielestäni "lihonut" samassa suhteessa kuin jos nämä 9 kiloa olisi pelkkää läskiä. Neuvolassa asiasta ei sanottu mitään enkä itse ole yhtään huolestunut. Mielestäni tällä syöntimäärällä olisin voinut lihoa paaaaljon enemmänkin, mitä nyt olen nyt syönyt (on ollut nälkä, erityisiä mielitekoja ei kuitenkaan ole ollut).

• 7+18

en olisi minäkään sinun elämäntavoilla huolissaan, toki hyvä käydä neuvolassa tarkistuttamassa tilanne. tuo paino on raskausaikana niin vaihtelevaista kun voi tosiaan tulla turvotusta ja kasvuspurtteja ja nuo 22 on just ne viikot kun vauveli ja kohtu voi ottaa kasvuspurtin. otappa nyt mittanauha käyttöön vaa'an kanssa. sen avulla näet onko yhtäkkiä tullut ympärysmittaa muualle kuin vatsaan/rintoihin. mittaat nilkat, ranteet, reidet ja allit niin tiedät onko turvotusta. tasainen 1 cm on jo painossa aika paljon, mutta sitä ei välttämättä muuten huomaa.

• raskausmyrkytys?

Noin nopea painon nousu johtuu turvotuksista. Voi olla ihan normaalia ja tasaantua ajan kanssa. Mutta kannattaa pitää mielessä myös muut raskausmyrkytyksen oireet. Suosittelen ehdottomasti seuraamaan nyt verenpainetta tarkemmin.

• ap

Joo, raskausmyrkytyksen mahdollisuus huolestuttaa, mutta vielä enempi tällä hetkellä murehdin raskausdiabeteksen mahdollisuutta. Vaikka miten olen liikkunut ja syönyt suht terveellisesti, on mielessä alkanut pyöriä kauhukuvia siitä, että onko syömäni ruisleivät, pasta tai viikonloput karkit laukaisseet diabeteksen. Sokerirasituksessa en ole ollut, mutta aion pyytää maanantaina neuvolassa sinne lähetteen.
        Verenpaine minulla oli reilu viikko sitten 108/68, eli ihan normaali, mutta toki alan sitä seurata nyt tarkemmin.

• ellef.

Itellä 24 5 ja on tullut 6 kg.

Tuntuu, että aika paljon. Mulle on herkut liikaa maistuneet :/

• ap

Älä tuota kuutta kiloa murehdi, sehän menee vielä ihan "sallituissa rajoissa" näillä viikoilla. Itsellä vain kun on syömisen suhteen ollut tiukka itsekuri ja liikuntaa harrastan paljon, niin tämä 10kg tuntuu aivan hirveältä. Enkä niinkään välitä niistä kiloista turhamaisuuden vuoksi, vaan pelkään kovasti, että on puhjennut raskausdiabetes, raskausmyrkytys tms muuta vakavaa, joka vaikuttaa vauvan terveyteen ja myös omaan terveyteeni.

• ruoska piiska

joo elikkä minähän olen hyväkroppainen ja minulla ei tuommosia ongelmia ole ! en ole olleenkaan läski vaan melkein luuranko. kun sain ensimmäisen lapseni sain kiloja 2 kertaa omanpainoni verran ! OMG ! kyllä järkytti noussa vaa'alle kun tiesi melkein jo tuloksen ja lapsikin oli tulossa. edessä oli maha ja takana villi takapiiska ! minä en kerennyt hoitamaan lastani koska takapiiskani vei kaiken aikani niimpä annoin lapseni kodittomalle juopolle ja rupesin laihduttamaan !! ja nyt minulla on taas elämä edessä ja takapiiska takana ;) kiitos kun sain jakaa tämän tarinan takariiskani kansssa !

TERVEISIN: marja-leena

• Otan osaa..

Sinun ongelmasi on tosiaan jotain aika paljon vakavampaa kuin paino..Lääkitys kohdilleen, niin eiköhän se siitä.

• ToinenMelkeinValas

Pääsenpäs kerrankin lohduttamaan! :) Kävin neuvolassa, viikkoja 26 ja rapiat päälle. Pelkäsin vaakaa ihan järkysti, koska viimekertainen lukema tai nousu oli aika kammottava ja terkkarikin siitä sanoi, että on ok, KUNHAN vaan tästä tasoittuisi. Ja olihan se tasoittunut! :) Tällä kertaa oli tullut vaan 400 g/viikko eli noin kuukaudessa 1,5 kiloa. Voi sitä helpotuksen määrää. Tottakai paino tulee vielä nousemaan ja paljon, eikä sitä nyt näin pitäisi kauhistella, mutta tämän tarinan opetus on siis että kyllä se näköjään voi pomppia ja sitten taas tasoittua. Niin ettei lopputulos välttämättä ole niin kamala miltä välillä vaikuttaa. :)

• Pakko purkautua

Ethän vaan ole mikään, oliko se nyt laktovegetaristi, tai joku sellainen? Tunnen pari semmoista, ja he ovat täysiä plösöjä, eikä yhtään lihasta missään, vaikka kuulemma liikkuvatkin jonkin verran. Ei heillä varmaanpaljoa painoa ole, mutta se höttölihan määrä on uskomaton. un syödään vain pullaa ja maitoa yms, mutta ei juuri muuta, niin eipä voi toki muuta odottaakaan. Ei voi missään nimessä suositella kenellekään, ei ainakaan raskaana oleville. No et sinä varmaan tuommoinen "laihduttaja :) kuntoilija-odottaja" olekaan.

• ap

Punaista lihaa en syö, mutta kanaa ja kalaa kyllä. Ja mikään laihduttaja en koskaan ole ollut, mutta kuntoilija kyllä. Treenasin juoksua ennen raskautta noin 40-70km viikossa ja kahvakuulailin useamman kerran viikossa. Kun paljon liikkuu, se asettaa myös ravinnolle aika isot vaatimukset, eikä pelkällä "pullalla ja maidolla" jalka kauan nouse.
        Vaikka en tämän mahan kanssa enää kykenekään juoksemaan, on terveellinen ruokavalio selkäytimessä. Tokikaan en syö nyt yhtä paljoa kuin juoksua treenatessa, koska jumpat, reipas kävely ja zumba eivät kuluta yhtä paljon kuin juoksu, eikä ole yhtä nälkäkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe