Puhe tekstiksi

tekstiä pukkaa

Jokin aika sitten kyselin täällä puheentunnistuksesta kun luin, että Nokian Windows-puhelimiin tulee puheohjattu tekstiviesti. Pähkäilin, mahtaisiko se kirjoittaa pidempääkin tarinaa, eli toimia tavallaan kirjoittavana sanelukoneena. "Eihän se niin, sitäpaitsi olemassa olevat systeemit toimivat vain englanniksi ja kestää aikansa, ennenkuin ne tunnistavat suomenkin." En kyllä tällaisia selityksiä purematta niellyt ja jatkoin etsintöjä. Tässä etsintöjen tulokset:

Esim. HUS-yhtymällä (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri) on käytössään (joissakin yksiköissä) SpeechMagic-sovellus sairaaladokumenttien luomista helpottamaan. Se toimii käytännössä kirjoittavana sanelukoneena, jonka pohjana on iso lääketieteen sanastotietokanta. Ohjelma tunnistaa 25 kieltä ja käsittää 150 erikoisalan tunnistussanastoa.

SpeechMagic-esittely pdf: http://www.nuance.fi/
http://www.nuancehealthcare.eu/news/SpeechMagic7_FI_02022010_FINAL.pdf

Tässä kokemuksia Eviran Viikin patologian tutkimusyksikössä:
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/puheentunnistus hakkaa sanelukoneen ja sihteerin/a572378?service=mobile&page=3

En tietenkään tarvitse mitään sanastotietokantaa tarinoihini, joten jatkoin etsintöjä, josko sovelluksesta olisi kevyempi versio. Ohjelman tekijä on Nuance. Heidän sivuiltaan löysin seuraavaa:

http://www.nuance.co.uk/for-individuals/by-product/dragon-for-pc/index.htm englanniksi
http://www.nuance.de/for-individuals/by-product/dragon-for-pc/index.htm saksaksi

15

750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hah hah.

Hyvä puoli tuo: toimistotyöntekijöiden aikaa säästyy ja nyt molemmat ovat osa-aikaisia.

Jep jep.

No, mutta tämä ei liity puhelimeen millään tavalla, mutta kun itse otit tuon terveydenhuollon jostain syystä esimerkiksi (saitko vinkkiä aikaisemmasta ketjusta), niin mistähän syystä nämä nykypäivän sanelunpurkajat (tekstinkäsittelijöiksi itseään tituleeraavat konekirjoittajat) ovat sitten alkaneet korostaa omaa merkitystään sillä, että ovat ryhtyneet korjailemaan saneltujen tekstien kieliopillista sisältöä - jep jep.... Että on muka laadukasta työtä sitten kun korjaillaan tekstiä, josta hädin tuskin mitään ymmärtävät tai ovat edes sanelun pohjana olleessa vastaanottotilanteessa mukana olleet. No??? Ja toinen juttu, jolla ovat tyynnytelleet omaa mieltään on juurikin tuo oikoluku - että heille sitten annettaisiin se oikolukutehtävä - no, eikös siinä tule myös raja vastaan kun ei tiedä tilanteesta mitään, miten voi tehdä oikolukua!! Tuossahan se mainittiin jo esimerkkinä, maksuton muuttuu maksulliseksi - no???? Tietysti, kun on ollut tiedossa tämä kehityssuunta niin työnantaja on yrittänyt potkia nuorempia työntekijöitä pois, ettei näistä tule rasitetta siinä vaiheessa, kun puheentunnistus tosissaan rynnistää markkinoille: sähköisen potilaskertomuksen myötä tulivat digisanelut, monia työtehtäviä jäi pois, konekirjoittajia keskitettiin yhteen fyysiseen tilaan ryhmäksi, ja osa potkittiin tarpeettomina pois, kokoaikainen työ jaettiin kahdelle osa-aikaiselle jotta saatiin kaksi kokoaikaista yhden kokoaikaisen tilalle... no, onhan se taloudellisempaa potkia yksi kokoaikainen pois kuin yksi osa-aikainen.... vai mitä?

No, kai se joskus valkenee eräillekin se työn todellinen merkitys ja tärkeys tekijänä - vai mitä! Toivottavasti pian.... Kun ei olla virassa vaan toimessa niin irtisanominenkin sujuu helpommin....

• tekstiä pukkaa

Asialla on tietysti tämä nurja puoli, että tekstinkäsittelijöiden tarve vähenee, mutta sovellusten hyödyt tulevat olemaan mullistavat. Tekstinkäsittelijätkin voivat etsiä oikeita töitä ja ryhtyä itse sisällöntuottajiksi. Vaikka kielenkääntäjiksi.

• jjjjjjjjjjjjj
        tekstiä pukkaa kirjoitti:

Asialla on tietysti tämä nurja puoli, että tekstinkäsittelijöiden tarve vähenee, mutta sovellusten hyödyt tulevat olemaan mullistavat. Tekstinkäsittelijätkin voivat etsiä oikeita töitä ja ryhtyä itse sisällöntuottajiksi. Vaikka kielenkääntäjiksi.

ai siis kielenkääntäjiksi?
        Yliopistokoulutus sitten näille kotirouvasta sanelunpurkajiksi tulleille?

No...

ei se minua haittaa, että vähenee. Itse asiassa koen jonkinlaista vahingoniloa tästä asiasta. Ovat niin pitäneet itseään merkittävinä tekijöinä - vaikka itse asiassa suuri osa lääkäreistäkin on sitä mieltä, että aivoton konekirjoittaja!

• tekstiä pukkaa
        jjjjjjjjjjjjj kirjoitti:

ai siis kielenkääntäjiksi?
        Yliopistokoulutus sitten näille kotirouvasta sanelunpurkajiksi tulleille?

No...

ei se minua haittaa, että vähenee. Itse asiassa koen jonkinlaista vahingoniloa tästä asiasta. Ovat niin pitäneet itseään merkittävinä tekijöinä - vaikka itse asiassa suuri osa lääkäreistäkin on sitä mieltä, että aivoton konekirjoittaja!

No, kielenkääntäjä tuntui nyt lähimmältä. Sisällöntuottamista on monenlaista, ihmismieli ei tunne rajoja.
        Eniten minua ilahduttaa, miten sovellukset auttavat eri tavalla liikuntarajoitteisia ja vanhuksia. Paljon raja-aitoja kaatuu.

• no heko heko

No, kielenkääntäjä tuntui nyt lähimmältä. Sisällöntuottamista on monenlaista, ihmismieli ei tunne rajoja.
        Eniten minua ilahduttaa, miten sovellukset auttavat eri tavalla liikuntarajoitteisia ja vanhuksia. Paljon raja-aitoja kaatuu.

Ystävä hyvä, sisällöntuottaminen - eikö se tarkoita, että ihminen myös itse tuottaa sen tekstin, ei siis ole vain "asemoija", julkaisun visuaalisen puolen hoitaja. Tekstinkäsittelijä monesti ei itse tuota tekstiä, jota on koneelle viemässä....

Se siitä.... Mutta hyvä että keksit uusia hommia....

• tekstiä pukkaa
        no heko heko kirjoitti:

Ystävä hyvä, sisällöntuottaminen - eikö se tarkoita, että ihminen myös itse tuottaa sen tekstin, ei siis ole vain "asemoija", julkaisun visuaalisen puolen hoitaja. Tekstinkäsittelijä monesti ei itse tuota tekstiä, jota on koneelle viemässä....

Se siitä.... Mutta hyvä että keksit uusia hommia....

Luuletko, että tekstinkäsittelijä ei olisi itse kykenevä sisällöntuottamiseen? Kaikki on mahdollista, kun uskoo.

• ole hyvä vaan!

Luuletko, että tekstinkäsittelijä ei olisi itse kykenevä sisällöntuottamiseen? Kaikki on mahdollista, kun uskoo.

en l uule mitään sen enempää, kuin että tekstinkäsittelijöissä on kaikenlaista porukkaa, ja jos nyt puhutaan ihan siis suoraan sanoen mekaanista työtä tekevästä ihmisestä, joka ei siis tee muuta kuin pistää toisen sanoja koneelle, niin en kyllä usko, että näistä monestakaan on mihinkään sisällöntuottajan tehtävään!
        Toki on myös ihmisiä, joista siihen tehtävään on!

Positiivisuus on tietysti hyve.

En muuten ole sentään alentunut niin alas, että jakelen miinuksia vastaväittäjille tai eriävän mielipiteen omaaville ja vastaavasti sitten plussia omille teksteilleni!

• takkari

Hyvä keksintö tuo tietokoneisiin asennettava "sanelukoneohjelma". Tutulla yrittäjällä on sellainen ja kehuu hyväksi apukeinoksi. Jos ei ole kymppisormijärjestelmä hallussa, niin pääsee helpommalla puhumalla asia ja puhe siirtyy tekstiksi.

Toivottavasti tällaisten ohjelmien yleistyminen ei aiheuta hoitajien irtisanomisia. Päinvastoin toisinpäin, hoitajat voisivat keskittyä enemmän hoitotöihin kuin byrokratiaan.

Missä yrityksessä, virastossa tai laitoksessa on enää "konekirjoittajia"/puhtaaksikirjoittajia? Meillä ei ole ollut noin viiteentoista vuoteen!

• niih,

No, nyt sulla menee jutut ihan sekaisin - hoitajat eivät missään ole olleet mitään sanelunpurkajia - sanelunpurkua ovat hoitaneet toimistosihteeri- tai konekirjoittajanimikkeellä tai nykyään tekstinkäsittelijänimikkeellä toimistoihmiset, joilla ei ole mitään sairaan- tai terveydenhoidon hoitokoulutusta! Eräissä paikoissa vieläkin, vaikka ollaan siis jo tekstinkäsittelijöitä muka, vaaditaan nopeustodistus ja jos ei ole niin arvaa mitä - palkkaa lasketaan oliko se nyt viisi prosentti!!! Hehehee - no, näitä ei varmaan ole kuin yksi tai kaksi paikkaa maassa, jossa näin on. Erityisen huomattavaa on vielä se, että vaikka olisi kuinka hyvät nopeustodistukset, niin tekeekö ko. ihminen sitten sen nopeustodistuksen mukaisesti työtänsä koko 7 tuntia ja 45 minuuttia vai mikä niitten työaika onkaan? Todennäköisesti ei, vaikka tietysti joku poikkeus aina on, mutta onhan se hyvä, että edes tarvittaessa voi purkaa vähän nopeammassa tahdissa ja saadaan ruuhkia pois, mutta muuten vetää sitten sen nopeustodistuksen mukaisesti korotettua palkkaa (no, ei se paljon korkeampi ole).
        Ja näistä kaikenlaisista kielioppijutuista - no, on sitä ollut sellaisiakin kiitettäväksi kehuttuja ja erinomaisiksi mainittuja purkajia, jotka eivät ole yhtäkään ylimääräistä merkkiä teksiin laittaneet, kirjoittaneet putkeen vaikka viisi riviä, jos niin on saneltu, eli nämä ne vasta erinomaisia ovatkin, kun se teksti sitten tosiaankin on vain lääkärin tekstiä eikä lääkärin tarvitse olla huolissaan konekirjoittajan tekemistä tulkintavirheistä, joutuu vielä lääkäri naurunalaiseksi, kun siellä on pilkku tai piste totaalisen väärässä kohdin. Heheheheeee.......

tämäkään ei liity puhelimeen!

• heheheeee

Eduskunnassa varmaan on, terveydenhuollon laitoksissa on, mahdollisesti oikeuslaitoksessa - kyllä niitä on siellä, missä tekstiä on tuotettu ja tuotetaan....

Mutta terveydenhuollosta vielä: Nykyäänhän, kun ollaan tarkkoja potilasturvallisuudesta ja tietosuojasta, heillä on joissain paikoissa erityinen ohjelma, jossa asiakkaan valinnan mukaan merkitään, kenellä on oikeus katsella ja käsitellä hänen tekstejään - tällaisesta ohjelmasta on netissä olemassa "demo"versio nähtävillä, en valitettavasti muista nimeä - näissä ei ole edes sellaista ammattiryhmää kuin tekstinkäsittelijä/toimistosihteeri!

• huh huh
        niih, kirjoitti:

No, nyt sulla menee jutut ihan sekaisin - hoitajat eivät missään ole olleet mitään sanelunpurkajia - sanelunpurkua ovat hoitaneet toimistosihteeri- tai konekirjoittajanimikkeellä tai nykyään tekstinkäsittelijänimikkeellä toimistoihmiset, joilla ei ole mitään sairaan- tai terveydenhoidon hoitokoulutusta! Eräissä paikoissa vieläkin, vaikka ollaan siis jo tekstinkäsittelijöitä muka, vaaditaan nopeustodistus ja jos ei ole niin arvaa mitä - palkkaa lasketaan oliko se nyt viisi prosentti!!! Hehehee - no, näitä ei varmaan ole kuin yksi tai kaksi paikkaa maassa, jossa näin on. Erityisen huomattavaa on vielä se, että vaikka olisi kuinka hyvät nopeustodistukset, niin tekeekö ko. ihminen sitten sen nopeustodistuksen mukaisesti työtänsä koko 7 tuntia ja 45 minuuttia vai mikä niitten työaika onkaan? Todennäköisesti ei, vaikka tietysti joku poikkeus aina on, mutta onhan se hyvä, että edes tarvittaessa voi purkaa vähän nopeammassa tahdissa ja saadaan ruuhkia pois, mutta muuten vetää sitten sen nopeustodistuksen mukaisesti korotettua palkkaa (no, ei se paljon korkeampi ole).
        Ja näistä kaikenlaisista kielioppijutuista - no, on sitä ollut sellaisiakin kiitettäväksi kehuttuja ja erinomaisiksi mainittuja purkajia, jotka eivät ole yhtäkään ylimääräistä merkkiä teksiin laittaneet, kirjoittaneet putkeen vaikka viisi riviä, jos niin on saneltu, eli nämä ne vasta erinomaisia ovatkin, kun se teksti sitten tosiaankin on vain lääkärin tekstiä eikä lääkärin tarvitse olla huolissaan konekirjoittajan tekemistä tulkintavirheistä, joutuu vielä lääkäri naurunalaiseksi, kun siellä on pilkku tai piste totaalisen väärässä kohdin. Heheheheeee.......

tämäkään ei liity puhelimeen!

hengitä välillä...

• entäs numeropuoli

Milloinkahan vastaavaa automaatiota tulee laskentapuolelle, voisi ajatella että esim. kaupassa moinen olisi mahdollista - hinnoittelu, kassajärjestelmä, varaston seuranta, tai ihan joku kirjanpito - laskutus - reskontra. Ei, niin tarkoissa asioissa kuin numerot ja raha ei kone voi korvata ihmistä - vai mitä....

• tekstiä pukkaa

Kyllä näihinkin on olemassa jo sovelluksia. Eihän koneen ole tarkoitus korvata ihmistä kokonaan, sillä tunnistussysteemit vaativat tarkistusta. Mutta kyseiset systeemit nopeuttavat asioita oleellisesti. Sehän on hyvä vaan, ettei tarvitse tuhlata aikaansa nyhväämiseen, vaan voi sujuvasti siirtyä asioissa eteenpäin.

Puheentunnistus varastossa:
        http://www.handheld.fi/Puheohjaus.php

• alkup.
    • tekstiä pukkaa

Nyt Dragon NaturallySpeaking englanninkielistä perusversiota on saatavana Verkkokauppa.comista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1578
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1550
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1296
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1204
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1125
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    Aihe