Sekavuus, muistiongelmat ja oudot ajatukset

Huolestunut...

Toivottavasti joku saman kokenut osaisi auttaa minua ongelmani kanssa...

Olen vajaa 30 v mies. Minulle on reilu kymmenen vuotta sitten diagnostoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö ja siihen on rouskutettu vaikka mitä nappeja, varmaan kaikki mahdoliset mitä kaupasta saa.

Olin tottunut jo masennukseen ja hyväksynyt sen osana persoonaa jo joku vuosi sitten, eli se ei enää haitannut aivan kamalasti elämässäni, olen menestynyt vallan mainiosti taloudellisesti, vaikka sietämätön olemisen tuska korpeaa sisällä.

Pari vuotta sitten, jos oikein muistan, alkoi uudenlainen vaihe. Muistiongelmat ja sekavuus, toisinaan puheen puuroutuminen ja motoriikan heikkeneminen. Maniakaudet vahvistuivat.

Lopetin lääkityksen vajaa vuosi sitten, koska ajattelin että nuo kemikaalit polttavat kuuppani viimeisetkin rippeet. Heti perään lopetin alkoholin käytön.

Oireet ei oikeastaan ainakaan parantuneet, kova sekoamisen pelko ja ns. oudot ajatukset, unenomainen olo, depersonalisoituminen (en pysty muistamaan alkoiko nämä oireet ennen vai jälkeen lääkkeiden lopettamista). Toki joskus sairauden alkuvaiheessa oli noita enemmänkin, mutta nyt etenkin nämä oudot ajatukset ovat nousemassa pinnalle ja pelottaa perkeleesti.

Saan assosiaatioita täysin oudoista asiosta. Punainen väri saa minulle mielleyhtymän banaaneihin. Ajaessani seudulla, jossa mummoni asui, tulee mieleen että voisinkin käydä moikkaamassa mummoa. Ikävä kyllä mummoni on ollut kuolleena jo 15 vuotta... Matemaattiset laskutoimitukset voivat olla toisinaan hankalia, välillä tuntuu että 5 6 on 13...

Toki ymmärrän heti että ajattelussani on hiukan logiikan puutetta, mutta alkuun nämä omituisuudet tuntuvat täysin perustelluilta.

Muutenkin maailma tuntuu toisinaan (90%) ajasta hyvin epätodelliselta, jopa vääristyneeltä, kuljen usvan keskellä, enkä muista mistä olen tullut tai mihin minun piti mennä, olen kuin unessa.

Keskittymiskykyni on täysin nolla, ajatukseni ovat pelkkää paskaa. Uppoudun helposti omiin maailmoihini, kun pitäisi kuunnella.

Minulla on suhteellisen kova stressi päällä työni puolesta, se voisi vaikuttaa asiaan. Alkoholia olen käyttänyt aika paljon, teini-iästä asti miltei joka viikonloppu, mutta nyt siis tipattomana vajaan vuoden.

Olenko sekoamassa lopullisesti, esim. skitsofreniaan vai onko minulla joku parkinssonin tauti? Lääkärissä kävin (ehkä, en muista) puoli vuotta sitten, ei ollut vitunkaan apua. En enää hirveän kauaa tätä paskaa jaksa, vajaa kymmennen vuotta meni masennukseen tottumiseen, nyt pitäisi tottua tähän...

16

5115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykiatri

Kyllä minä sanoisin ihan tutkimattakin että se on skitsofreniaa.

• EiJestas

Hahah, voi meidän "psykiatria". Älä huoli kyllä sinäkin ehkä vielä pääset lääkikseen jos oikein kovasti preppaat...

• saman kokenut ihmine

mulla on stressin vuoksi samoja ongelmia, ihmeellinen unenomainen olo, ei jaksa puhua ja vaivun omiin maailmoihin.

en usko, että kysymys on uudesta vaivasta vaan masennusta sairastaneena kestät stressiä huonommin kuin vähemmälle paineelle joutuneet.

aivot menee säästäliekille kun on liikaa käsiteltäviä asioita.

yritä levätä ja puhu lääkärille.
      mun kohdalla ainakin noi oireet ennakoi pahempia stressioireita, siis toimintakyky huononee, tulee päänsärky, ruoka ei maistu enkä nuku kunnolla.

ei anneta periksi kuitenkaan :)
      voi hyvin.

• Hmmm....

Miks helvetissä pitää tulla tänne antamaan noita vääriä diagnooseja!? Nautitko sä tästä jotenkin, "psykiatri" ???? Tuo on sairasta lopeta jo!!!

• -----------------

Ainakin sinulla on liikaa stressiä. Loma?? Olisiko mitään?? Väsyminen tekee hulluksi? Millä tavalla muistiongelmasi vaikeuttavat arkeasi ja oletko löytänyt keinoja peitellä niitä tai selvitä niistä ?

• Huolestunut...

Loman pitäminen ei oikein ole vaihtoehto työnkuvan takia...

Olen nyt päättänyt alkaa kuntoilla, syödä vitamiinit (lääkkeisiin enkä viinaan koske!) ja lopettaa nettimöllötyksen. Kävin ensimmäiset lenkit jo heittämässä.

Toki alkaa nämä muistingelmat näkymään työelämässä, samoin matemaattiset laskutoimitukset tuottavat välillä aika erikoisia tarjouslaskelmia... :(

Sellainen flashback tuli mieleeni, että kilpirauhasarvoni mitattiin joskus keväällä ja ne olivat karvaa vaille yläkantissa. Jospa bipolariisuuteni johtuukin loppujen lopuksi kilpirauhasesta?

Tilaan huomenna ajan yksityiselle. Minulla alkaa mitta olemaan todella täynnä tätä, haluaisin elää, enkä olla 24/7 painajaisessa.

PS. En muista mitä lääkettä yksi terveyskeskuslääkäri määräsi, mutta se muistaakseni pahensi asioita. Sitten kun menin valittamaan, tämä mamulääkäri sanoi: "ihan hyve lääke se on, syö sitä". Loistava tämä meidän terveydenhuollon taso!

Sitten menin yksityiselle, ja siellä sanottiin lääkkeen mahdollisesti pahentaneen masennusoireita. Olikohan lääkkeen nimi Ritalin tai jotain sellaista..? En todellakaan muista...

• Vajaa ja liika
        Huolestunut... kirjoitti:

Olen nyt päättänyt alkaa kuntoilla, syödä vitamiinit (lääkkeisiin enkä viinaan koske!) ja lopettaa nettimöllötyksen. Kävin ensimmäiset lenkit jo heittämässä.

Toki alkaa nämä muistingelmat näkymään työelämässä, samoin matemaattiset laskutoimitukset tuottavat välillä aika erikoisia tarjouslaskelmia... :(

Sellainen flashback tuli mieleeni, että kilpirauhasarvoni mitattiin joskus keväällä ja ne olivat karvaa vaille yläkantissa. Jospa bipolariisuuteni johtuukin loppujen lopuksi kilpirauhasesta?

Tilaan huomenna ajan yksityiselle. Minulla alkaa mitta olemaan todella täynnä tätä, haluaisin elää, enkä olla 24/7 painajaisessa.

PS. En muista mitä lääkettä yksi terveyskeskuslääkäri määräsi, mutta se muistaakseni pahensi asioita. Sitten kun menin valittamaan, tämä mamulääkäri sanoi: "ihan hyve lääke se on, syö sitä". Loistava tämä meidän terveydenhuollon taso!

Sitten menin yksityiselle, ja siellä sanottiin lääkkeen mahdollisesti pahentaneen masennusoireita. Olikohan lääkkeen nimi Ritalin tai jotain sellaista..? En todellakaan muista...

"Kilpirauhasarvoni olivat karvaa vaille yläkantissa", eli sinulla ylitoiminta oli lähellä. Vajaatoiminnan lääke on Thyroxin, ei Ritalin.

Täällä moni väittää vajaatoiminnan aiheuttavan oireitasi, mutta Kilpirauhasliiton sivuilla mainitaan vain masennus:

http://kilpirauhasliitto.fi/vajaa.html

• Anonyymi
        Huolestunut... kirjoitti:

Onko pakko sanoa mamuksi?? Haloo kasva aikuiseks, ei etnisellä alkuperällä pitäis tässä kohtaa olla väliä.

• jukioghjkl

Painu tutkituttamaan kilpirauhasesi. Paha vajaatoiminta aiheutti minulle kuvaamasi kaltaisia oireita. Ole uskomatta jos haluat - ja suurin osa psykiatrisen puolen hoitohenkilökunnasta tämän kiistääkin - mutta syvä kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa hoitamattomana psykoosin.

Mulla on myös kaksisuuntainen, joten en sitten kuulu siihen heimoon joka väittää mielen sairauksia soopaksi. Useissa tutkimuksissa kilpirauhasen häikkiä on yhdistetty tähän meidän häiriöömme.

• 25 µg>>>>50 µgksi

Kiinnostaisi tietää tuosta vajaatoiminnasta psykoosin aiheuttajana. Oletko vaihdellut esim lääkityksen määrää ja millaisia seurauksia se mahd aiheutti? Puolisollani aivan lyhytaikainen lääkityksen lisäys näytti laukaisevan kohtauksen.

• -------------

Ehdottomasto menet lääkäriin tuosta kilpirauhasesta! Oireesi sopivat kaikki siihen. Loma on pakko joskus pitää ettei käy niin kuin minulle. Lomasta taitaa tulla ikuinen pakostikin kun terveys meni. Elämän arvot uusiksi ja kilpirauhaslääkitys. Tiedän, että on vaikeaa. Itse olen työnarkomaani eikä se pysähdys tapahdu kuin pakosta.

• ÖP

Lue kirja "Vapaudu masennuksesta luonnon keinoin." Kirjoittaja Joan Matthews Larson. Tutkinut, että suuri osa mielisairauksista johtuu tosiasiassa ravintoaineiden puutoksista ja paranee lisäämällä lisäravinteiden syöntiä. Kirjassa ohjeet, mitä pitä syödä mitenkin paljon mihinkin vaivaan. Alat napsia vitskuja ja kalaöljyjä niin olo helpottaa.

Muut oireesi johtunevat sairaalloisesta sekoamisen skitsoamisesta. Alat kiinnittää huomiota kaikenlaisiin pikkupoikkeavuuksiin mahdollisina oireina "lopullisesta" flippaamisesta. Sitten tarkatessasi näitä huomioit niitä "enemmän" kuin ennen ja panikoidessasi niitä alkaa lipsahdellakin enemmän. Normaalilta hajamielisyydeltä kuulostaa. Relaa.

• -----

On muuten tuttuja jotka on seonneet kilpirauhasarvojen ollessa pielessä, että ihan pikku ukkoja nähneet ja kuulleet ääniä. Parantuneet kun saaneet kilpparilääkityksen

• Huolestunut...

No nyt tuli testit tehtyä ja lääkärissä käytyä.

Kilpirauhasarvot kohonneet vielä lisää, yhtä pykälää vailla liikatoimintaa, mutta ei varmaa tietoa, että onko se perimmäinen syy. Ainakin hikoilen kuin sika, joka voi viitata kilppariin.

Verenpaineetkin oli aika tapissa, 165 yläpaine ja leposyke yli sadan, sain noihin arvoihin beetasalpaajaa, siis verenpainelääkitystä.

Lääkäri laittoi kyselyn sisäelinlääkärille, joka ottaa yhteyttä, jos tapaukseni vaikuttaa joltain fyysiseltä sairaudelta. Muussa tapauksessa lataamon puolelle, haha!

Oloni ehti olla tässä välissä aika hyvä, mutta taas pari päivää on ollut suhteellisen sietämätön olo... Kunpa tämä selviäsi äkkiä, kymmenen vuotta on jo mennyt hukkaan elämästä, ainakin jollain asteella :(

• --------------------

Hyvä, että pääsit testeihin ja tulee tulosta. Olet kyllä sellaisessa kuosissa, että on ihme , että elät!

• Huolestunut...

Juu, mutta ei ole varmaa että sisätautilääkäriä edes kiinnostaa tapaukseni. Välttämättä ei edes kutsu vastaanotolle. Jotenkin tuntuu siltä, että lääkäreiden asenne on, että kyseessä on masennus, syö lääkkeitä ja mene pelleterapiaan, kyllä se siitä.

Tämä yksityinen lääkäri jolla kävin, kyllä vaikutti siltä ymmärtäväiseltä. Sanoin että voin toki olla luulosairas ja kuupassani vipata, joten voin vainoharhoissani kuvitella oireita ja kieltää totuuden, mutta haluan nyt asialle varmuuden. Lääkärikin totesi etten vaikuta siltä, että inkkareita oli kanootista kateissa, eli ainakin jollain asteella kai olen kai ihan täysipäinen ;)

*

Tänään kun kelasin oikein tarkkaan, ei mistään masennuslääkkeestä ole ollut koskaan sanottavaa apua, lähinnä pelkkiä sivuoireita. Ja noita eri lääkkeitä olen kokeillut varmaan kymmentä erilaista, ainoa kokeilematon taitaa olla Valdoxan. Mitään rauhoittavia kuten Opamoxeja tai Diapameja en ole suostunut syömään, niillä katoaa viimeinenkin kuupasta viimeisetkin ruuvit, mitä tiedän tapauksia.

Oikeastaan oloni on jollain tavalla parempi, kun en ole syönyt puoleen vuoteen noita masennusmyrkkyjä. Ei loistava, mutta jotenkin todellisempi, ehkä.

Jospa pääsisin tuolle sisätautilääkärille ja vihdoin saisin jotain varmuutta tilanteeseeni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe