Uusi vakoiluohjelma Maceille.

No niin...

Applen Mac-tietokoneille levitetään verkossa uutta vakoojaohjelmaa, joka näyttää tavalliselta pdf-tiedostolta, kertoo F-Secure -tietoturvayhtiö.

Tietoturvayhtiö F-Secure kertoo blogissaan uudesta haittaohjelmasta, jota levitetään Applen Mac-tietokoneisiin.

Haittaohjelma avaa sisältämänsä pdf-tiedoston, jonka tarkoituksena on estää käyttäjää huomaamasta, mitä tietokoneelle on tapahtumassa.

Pdf-tiedosto on kopio viime vuonna verkossa levinneestä kiinankielisestä poliittisesta kirjoituksesta.

Haittaohjelma asentaa tietokoneelle niin sanotun takaoven, eli sovelluksen, jonka avulla verkkorikollinen pääsee käsiksi koneen tietoihin, sekä mahdollisesti asentamaan lisää ohjelmia ja vakoilemaan käyttäjän toimia.

F-Secure ei ole varma, miten haittaohjelmaa levitetään, mutta todennäköisesti sen voi saada sähköpostin liitetiedostona.

Mac-tietokoneita on yleensä pidetty turvallisempina kuin Windows-käyttöjärjestelmää käyttäviä tietokoneita. Applen laitteiden suosion kasvu ja käyttäjien kasvava määrä on kuitenkin saanut virusten tekijät kiinnostumaan niistä.
http://www.iltasanomat.fi/digi/uusi-vakoiluohjelma-pyrkii-applen-mac-tietokoneille/art-1288416148972.html

15

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      Hmmm, F-secure ei ole varma, miten levitetään...

      ei taida olla kovin iso riski tämäkään...

      Mutta joo, älkää availko edes Macilla ihan mitä tahansa sähköposteja ja varsinkaan niiden liitetiedostoja.

    • 1stMacFinn
    • Haluaisitko keskustella tästä aiheesta, "No niin..."? Sana on vapaa, mutta toistaiseksi et ole kirjoittanut yhtäkään omaa ajatusta tästä päivänpolttavasta ongelmasta. Onko niitä?

      • puusilima-____arg

        minulla on yksi ainoa ajatus tämän suhteen joka tulee mieleen..
        tarvitaanko tuon haittaohjelman "asentamiseen" pääkäyttäjää?
        kukaanhan ei tietenkään käytä oletus käyttäjää, joka on se pääkäyttäjä? eihän?


      • puusilima-____arg kirjoitti:

        minulla on yksi ainoa ajatus tämän suhteen joka tulee mieleen..
        tarvitaanko tuon haittaohjelman "asentamiseen" pääkäyttäjää?
        kukaanhan ei tietenkään käytä oletus käyttäjää, joka on se pääkäyttäjä? eihän?

        Njaa, mä olen käyttänyt Macia ainoastaan pääkäyttäjänä niin kauan kuin OS X on kuvioissa ollut. Tosin en ole ihan tavis näissä asioissa. Tavikselle en välttämättä suosittele samaa.


      • puusilima_____asdg
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Njaa, mä olen käyttänyt Macia ainoastaan pääkäyttäjänä niin kauan kuin OS X on kuvioissa ollut. Tosin en ole ihan tavis näissä asioissa. Tavikselle en välttämättä suosittele samaa.

        se tässä mato-ongelmassa just kiinnostaiskin, että tarvitaanko windows hemmojen moga (admin), että pöpö leviää vai riittääkö oikeudeton normaali käyttäjä, jota nyt pitäisi käyttää. se nyt on ihan tietoturvan perusasia järjestelmästä riippumatta. :)
        sama ongelma on myös noilla ubuntu tyypeillä ja ne ei edes suostu tajuamaan sitä että ne käyttää koneitaan pääkäyttäjänä. asiaa ei korjaa se, että oikeudet ovat "rajatut" ilman sudoilua. niin se on osx:ssäkni rajattua tuo pääkäyttäjän toiminta kunnes sudoillaan. no mutta tuo meni vähän ohi asian.


    • 10+12

      Pääkäyttäjänä OSX niin kauan kun 10 järkkä se on olemassa ollut.
      Kaikki meilit avattu ja luettu.
      Koskaan en ole vielä törmännyt matoon/virukseen enkä bakteeriin :)

      Näyttäkää mulle se virus niin sitten uskon...

      • puusilima_____zxcb

        eipä niitä matoja taida paljoa olla, MUTTA mikäpä niitä sitten estäisi JOS niitä alkaa ilmaantua ja pääkäyttäjällä mellastetaan windows ja ubuntu tyyliin?

        "Näyttäkää mulle se virus niin sitten uskon..."

        niitä ei ole, MUTTA ks ylempi.

        pääkäyttäjän käyttäminen on hullua järjestelmästä riippumatta. osx on säästynyt noilta pöpöiltä suurelta osin sen vähäisen käyttäjämääränsä vuoksi. winblows on kuitenkin ollut aina se suosituin pöpöjen levitys alusta suureksi osaksi sen suuren käyttäjämäärän vuoksi.


        tokihan pöpöt voivat levitä ilman pääkäyttäjä oikeuksiakin, mutta pienemmässä määrin ja ei niin helposti järjestelmän laajuisesti(linux/osx). siihen kun tarvittaisiin sellaisessa tapauksessa jokin ohjelmavirhe, minkä avulla kökkö leviäisi koko systeemiin.


      • 1stMacFinn
        puusilima_____zxcb kirjoitti:

        eipä niitä matoja taida paljoa olla, MUTTA mikäpä niitä sitten estäisi JOS niitä alkaa ilmaantua ja pääkäyttäjällä mellastetaan windows ja ubuntu tyyliin?

        "Näyttäkää mulle se virus niin sitten uskon..."

        niitä ei ole, MUTTA ks ylempi.

        pääkäyttäjän käyttäminen on hullua järjestelmästä riippumatta. osx on säästynyt noilta pöpöiltä suurelta osin sen vähäisen käyttäjämääränsä vuoksi. winblows on kuitenkin ollut aina se suosituin pöpöjen levitys alusta suureksi osaksi sen suuren käyttäjämäärän vuoksi.


        tokihan pöpöt voivat levitä ilman pääkäyttäjä oikeuksiakin, mutta pienemmässä määrin ja ei niin helposti järjestelmän laajuisesti(linux/osx). siihen kun tarvittaisiin sellaisessa tapauksessa jokin ohjelmavirhe, minkä avulla kökkö leviäisi koko systeemiin.

        Mitä väliä sillä on, minä käyttäjänä tuota käyttää kun OS X:n automaattisesti päivittyvä (siis päivittäin) tunnistus estää tuon olit sitten hallinnoija- tai peruskäyttäjä?

        Tuo vähäinen käyttäjämäärä on kyllä oikeasti osoittautunut niiiiiin huonoksi väitteeksi, ettei oikein tosikaan. Kun paljon pienempiin käyttäjämääriin on pöpöjä tehty. Ääriesimerkki taitaa olla se japanilainen Linuxia pyörittäviin iPodeihin tehty virus, niitä iPodeja ei tainnut olla edes tuhansia.


      • puusilima____asfdgs
        1stMacFinn kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on, minä käyttäjänä tuota käyttää kun OS X:n automaattisesti päivittyvä (siis päivittäin) tunnistus estää tuon olit sitten hallinnoija- tai peruskäyttäjä?

        Tuo vähäinen käyttäjämäärä on kyllä oikeasti osoittautunut niiiiiin huonoksi väitteeksi, ettei oikein tosikaan. Kun paljon pienempiin käyttäjämääriin on pöpöjä tehty. Ääriesimerkki taitaa olla se japanilainen Linuxia pyörittäviin iPodeihin tehty virus, niitä iPodeja ei tainnut olla edes tuhansia.

        "Mitä väliä sillä on, minä käyttäjänä tuota käyttää kun OS X:n automaattisesti päivittyvä (siis päivittäin) tunnistus estää tuon olit sitten hallinnoija- tai peruskäyttäjä?"

        jeps.. saman tekevät myös windowsien viruksen poisto-ohjelmat ja muut skannerit. mielestäsi siis muita käyttäjätilejä, kuin pääkäyttäjä ei tarvita mihinkään???
        aika rentoa meininkiä ja vastoin kaikkia tietoturvan periaatteita, mutta jokainen toki käyttää konettaan miten haluaa :/


      • puusilima_____asdg
        puusilima____asfdgs kirjoitti:

        "Mitä väliä sillä on, minä käyttäjänä tuota käyttää kun OS X:n automaattisesti päivittyvä (siis päivittäin) tunnistus estää tuon olit sitten hallinnoija- tai peruskäyttäjä?"

        jeps.. saman tekevät myös windowsien viruksen poisto-ohjelmat ja muut skannerit. mielestäsi siis muita käyttäjätilejä, kuin pääkäyttäjä ei tarvita mihinkään???
        aika rentoa meininkiä ja vastoin kaikkia tietoturvan periaatteita, mutta jokainen toki käyttää konettaan miten haluaa :/

        ai niin, se on edelleenkin epäselvää, että tarvitaanko tuossa pääkäyttäjää että tuo pöpö leviää???


      • 1stMacFinn
        puusilima____asfdgs kirjoitti:

        "Mitä väliä sillä on, minä käyttäjänä tuota käyttää kun OS X:n automaattisesti päivittyvä (siis päivittäin) tunnistus estää tuon olit sitten hallinnoija- tai peruskäyttäjä?"

        jeps.. saman tekevät myös windowsien viruksen poisto-ohjelmat ja muut skannerit. mielestäsi siis muita käyttäjätilejä, kuin pääkäyttäjä ei tarvita mihinkään???
        aika rentoa meininkiä ja vastoin kaikkia tietoturvan periaatteita, mutta jokainen toki käyttää konettaan miten haluaa :/

        Väitinkö jossain, ettei noita muita tilityyppejä tarvita? Mutta tämä pdf-tuholainen siis torjutaan joka tapauksessa, oli käyttäjä mikä vaan tyypiltään.

        Aika rentoahan tämä Macin käyttö tuppaa oleen, ei sen puoleen.


      • puusilima____asdg
        1stMacFinn kirjoitti:

        Väitinkö jossain, ettei noita muita tilityyppejä tarvita? Mutta tämä pdf-tuholainen siis torjutaan joka tapauksessa, oli käyttäjä mikä vaan tyypiltään.

        Aika rentoahan tämä Macin käyttö tuppaa oleen, ei sen puoleen.

        joo, siltä vaikuttaa, että rentoa on tosiaan..
        jos mellastat pääkäyttäjänä, niin on todellakin rentoa tuo sun menosi.
        se taas kertoo, että et paljoa perusta tietoturvasta. edes sen alkeista, mutta kaikki tyylillään. toki tällä voi sudoilla päkäyttäjänä ihan samalla tavalla kuin ubuntullakin, mutta minun mielestäni siitä on rentous kyllä kaukana.
        on pähkähullua altistaa järjestelmä mahdollisille uhille.


      • 1stMacFinn
        puusilima____asdg kirjoitti:

        joo, siltä vaikuttaa, että rentoa on tosiaan..
        jos mellastat pääkäyttäjänä, niin on todellakin rentoa tuo sun menosi.
        se taas kertoo, että et paljoa perusta tietoturvasta. edes sen alkeista, mutta kaikki tyylillään. toki tällä voi sudoilla päkäyttäjänä ihan samalla tavalla kuin ubuntullakin, mutta minun mielestäni siitä on rentous kyllä kaukana.
        on pähkähullua altistaa järjestelmä mahdollisille uhille.

        no jaa, tässä on nyt kymmenen vuotta mennyt hyvin näin. Onhan noita uhkia kerrottu tulevan, mutta tahtoo olla harvassa.

        Ja edelleen pärjää kun vähän katsoo mitä tekee ja mitä asentelee. Toki auttaa, että seuraa netistä mitä pöpöjä on liikkeellä, jos on.

        Kai puusilmä tiedät, että OS X:ssä on kolme käyttäjätasoa, root, hallinnoija ja hallinnoitu. Hallinnoijana olen itse. Mulla on periaatteena, että jos en tiedä mitä teen, jätän tekemättä kunnes tiedän.

        Toki sun on kätevä vetää johtopäätöksiä siitä paljonko perustan tietoturvasta. Tietoturvaan liittyy muuten muutakin kuin pöpötorjunta.

        Ehkä sitten on pähkähullua altistua mahdollisille uhille, joista on vain puhetta, näytöt puuttuu. Palataan asiaan kun jotain todellista ilmaantuu. Esim. joku confickerin tyyppinen epidemia.


      • puusilima_____asdg
        1stMacFinn kirjoitti:

        no jaa, tässä on nyt kymmenen vuotta mennyt hyvin näin. Onhan noita uhkia kerrottu tulevan, mutta tahtoo olla harvassa.

        Ja edelleen pärjää kun vähän katsoo mitä tekee ja mitä asentelee. Toki auttaa, että seuraa netistä mitä pöpöjä on liikkeellä, jos on.

        Kai puusilmä tiedät, että OS X:ssä on kolme käyttäjätasoa, root, hallinnoija ja hallinnoitu. Hallinnoijana olen itse. Mulla on periaatteena, että jos en tiedä mitä teen, jätän tekemättä kunnes tiedän.

        Toki sun on kätevä vetää johtopäätöksiä siitä paljonko perustan tietoturvasta. Tietoturvaan liittyy muuten muutakin kuin pöpötorjunta.

        Ehkä sitten on pähkähullua altistua mahdollisille uhille, joista on vain puhetta, näytöt puuttuu. Palataan asiaan kun jotain todellista ilmaantuu. Esim. joku confickerin tyyppinen epidemia.

        en ole väittänyt että mitään epidemioita olisikaan??? liekö tuota aloituksen juttuakaan on olemassa?? jos se kuitenkin on, niin kiinnostaa tietää tarvitaanko pääkäyttäjää levittämään se järjestelmään.

        " root, hallinnoija ja hallinnoitu"

        niin. siinä on samat kuin esim. ubuntussa, jossa root on oletuksena ei käytössä, kuten osx:ssäkin ja sitten on tämä sudoilija molemmissa(hallinnoija, kuten sitä näytät nimittävän) ja peruskäyttäjä, jolla ei ole oikeuksia tehdä muutoksia järjestelmään.

        tuo "hallinnoija" omaa samat oikeudet, kuin root joten niillä ei ole oleellista eroa.

        "Ehkä sitten on pähkähullua altistua mahdollisille uhille, joista on vain puhetta, näytöt puuttuu. "

        en minä yritä mitään uhkia näyttää toteen. ihmettelen vain välinpitämättömyyttä mahdollista uhkaa kohtaan. senhän jo varmaan tiedätkin mihin sellainen "windows käyttäytyminen" mahdollisesti johtaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2022
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      146
      1475
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      126
      997
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      111
      976
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      812
    Aihe