Näyttäkää mulle kohta raamatusta

Mikko.

missä selvästi sanotaan että; Isä Jumala ja Jeesus sekä Pyhä Henki on YKSI JUMALA?
Hyvin tärkeää, sillä en löydä raamatustani sitä kohtaa. Olen valmis uskomaan, jos löytyy raamatusta sevästu tuo sanottu kysymäni asia. Mitään kiertelyitä, kaarteluita tai mitään konnankoukkuja en selvitykseksi hyväksy.

58

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hae/Trinity.html

      http://www.evl.fi/raamattu/
      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/hae/hakemisto.html
      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/hae/Trinity.html
      Kolminaisuus

      1Moos.1:26
      26. Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
      1Moos.3:22
      22. Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
      Jes.6:3
      Jes.6:8
      Jes.42:1
      Jes.48:16
      Jes.61:1
      Jes.61:2
      Jes.61:3
      Jes.63:9
      Matt.1:18
      Matt.1:20
      Matt.3:11
      Matt.12:28
      Matt.28:19
      Luuk.1:35
      Luuk.3:22
      Luuk.4:1
      Luuk.4:14
      Joh.1:32
      Joh.1:33
      Joh.3:34
      Joh.3:35
      Joh.7:39
      Joh.14:16
      Joh.14:17
      Joh.14:26
      Joh.15:26
      Joh.16:7
      Joh.16:13
      Joh.16:14
      Joh.16:15
      Joh.20:22
      Ap.t.1:2
      Ap.t.1:3
      Ap.t.1:4
      Ap.t.1:5
      Ap.t.2:33
      Ap.t.10:36
      Ap.t.10:37
      Ap.t.10:38
      Room.1:3
      Room.1:4
      Room.8:9
      Room.8:10
      Room.8:11
      Room.8:26
      Room.8:27
      1Kor.2:10
      1Kor.2:11
      1Kor.6:19
      1Kor.8:6
      1Kor.12:3
      1Kor.12:4
      1Kor.12:5
      1Kor.12:6
      2Kor.1:21
      2Kor.3:17
      2Kor.13:14
      Gal.4:4
      Gal.4:6
      Fil.1:19
      Kol.2:2
      2Tess.2:13
      2Tess.2:14
      2Tess.2:16
      1Tim.3:16
      Tit.3:4
      Tit.3:5
      Tit.3:6
      Hebr.9:14
      1Piet.1:2
      1Piet.3:18
      1Joh.5:6
      Ilm.4:8

    • tässä aluksi

      11 "Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]
      12 Kun olin heidän kanssaan, suojelin heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut. Joh 17

      Lue tarkkaan tekstistä mikä on Isän nimi tässä mainittuna?



      1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
      2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

      14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. Joh 1

      Jeesus joka tuli lihassa on Sana joka oli jo alussa Jumalan tykönä ja oli Jumala!

      • Mikko.

        Ei löytynyt "kolminaisuus" sanaa koko raamatusta!! Nythän te keksitte ihan omianne..

        >>Jeesus joka tuli lihassa on Sana joka oli jo alussa Jumalan tykönä ja oli Jumala! >> Ei mitään kaarteluita "Sana", oliko se muka Jeesus, meinaatko että Sana on sama kuin Isä Jumala? ( Nuo Mooseksen kirjatkin, kuka niihin milläkin tavalla uskoo, johan niistä teksteistä miltei saa vaikka nyyrikinkin käthen jos pinnistää oikein)

        Ainoan kohdan jossa Jeesus todistaa olevansa Isän kanssa porukoissa on, että he ovat yhtä.

        Tuokaa vain esille selkeää tekstiä siitä missä Jumala ja Jeesus olisi sama ja yksi?

        Kyllä He erillisiä ovat, niinkuin raamattu sen selkeästi osoittaakin.


      • Mikko. kirjoitti:

        Ei löytynyt "kolminaisuus" sanaa koko raamatusta!! Nythän te keksitte ihan omianne..

        >>Jeesus joka tuli lihassa on Sana joka oli jo alussa Jumalan tykönä ja oli Jumala! >> Ei mitään kaarteluita "Sana", oliko se muka Jeesus, meinaatko että Sana on sama kuin Isä Jumala? ( Nuo Mooseksen kirjatkin, kuka niihin milläkin tavalla uskoo, johan niistä teksteistä miltei saa vaikka nyyrikinkin käthen jos pinnistää oikein)

        Ainoan kohdan jossa Jeesus todistaa olevansa Isän kanssa porukoissa on, että he ovat yhtä.

        Tuokaa vain esille selkeää tekstiä siitä missä Jumala ja Jeesus olisi sama ja yksi?

        Kyllä He erillisiä ovat, niinkuin raamattu sen selkeästi osoittaakin.

        Aamen, Mikko, Samoin minäkin uskon.


      • Mikko. kirjoitti:

        Ei löytynyt "kolminaisuus" sanaa koko raamatusta!! Nythän te keksitte ihan omianne..

        >>Jeesus joka tuli lihassa on Sana joka oli jo alussa Jumalan tykönä ja oli Jumala! >> Ei mitään kaarteluita "Sana", oliko se muka Jeesus, meinaatko että Sana on sama kuin Isä Jumala? ( Nuo Mooseksen kirjatkin, kuka niihin milläkin tavalla uskoo, johan niistä teksteistä miltei saa vaikka nyyrikinkin käthen jos pinnistää oikein)

        Ainoan kohdan jossa Jeesus todistaa olevansa Isän kanssa porukoissa on, että he ovat yhtä.

        Tuokaa vain esille selkeää tekstiä siitä missä Jumala ja Jeesus olisi sama ja yksi?

        Kyllä He erillisiä ovat, niinkuin raamattu sen selkeästi osoittaakin.

        "Ainoan kohdan jossa Jeesus todistaa olevansa Isän kanssa porukoissa on, että he ovat yhtä."

        Kuitenkin Johanneksen 17. luvun jakeissa 21,22 Jeesus sanoo seuraajiensakin olevan samaa yhtä.
        Jotenka Jeesus tarkoitti yhteyttä, eikä sitä että Jeesus ja Hänen seuraajansakin olisivat Jumalia.


      • Mikko.
        Pe.ku kirjoitti:

        "Ainoan kohdan jossa Jeesus todistaa olevansa Isän kanssa porukoissa on, että he ovat yhtä."

        Kuitenkin Johanneksen 17. luvun jakeissa 21,22 Jeesus sanoo seuraajiensakin olevan samaa yhtä.
        Jotenka Jeesus tarkoitti yhteyttä, eikä sitä että Jeesus ja Hänen seuraajansakin olisivat Jumalia.

        Tosiaan "nelinäisyys" siinä Mikkokin olisi sitten vaikka jumallaan kuuluva. Mutta niinhän minä oikeastaan olenkin, saan olla yhtä Isä Jumalan kanssa, Jeesuksen kanssa ja Pyhän Hengen kanssa. Mihän olenkin onnen pekka..


      • tässä jatkoksi
        Mikko. kirjoitti:

        Ei löytynyt "kolminaisuus" sanaa koko raamatusta!! Nythän te keksitte ihan omianne..

        >>Jeesus joka tuli lihassa on Sana joka oli jo alussa Jumalan tykönä ja oli Jumala! >> Ei mitään kaarteluita "Sana", oliko se muka Jeesus, meinaatko että Sana on sama kuin Isä Jumala? ( Nuo Mooseksen kirjatkin, kuka niihin milläkin tavalla uskoo, johan niistä teksteistä miltei saa vaikka nyyrikinkin käthen jos pinnistää oikein)

        Ainoan kohdan jossa Jeesus todistaa olevansa Isän kanssa porukoissa on, että he ovat yhtä.

        Tuokaa vain esille selkeää tekstiä siitä missä Jumala ja Jeesus olisi sama ja yksi?

        Kyllä He erillisiä ovat, niinkuin raamattu sen selkeästi osoittaakin.

        Ei olekaan sanaa kolminaisuus suoraan mainittuna raamatussa, mutta Jumalan kolmiyhteys kyllä selvästi sieltä nousee esiin Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jeesus lihassa ei tietenkään ollut koko Jumaluus vaan Hän oli omasta tahdostaan riisuutunut jumaluudestaan niin että Jumala havaivittiin olemukseltaan ihmiseksi.

        Tuskinpa kukaan kykenee täysin käsittämään Jumalan mysteeriä loppuun asti, kyllä Hän silloin olisikin aika rajoitettu Jumala jos ihminen Hänet täysin voisi selittää ja ymmärtää. Kuitenkin Jumala on Jeesuksessa ilmoittanut itsestään sen mitä me ihmiset tarvitsemme autuudeksemme ymmärtää, uskoa ja tietää.

        Se, että jokin on yhtä vaikka onkin kaksi tulee havainnolliseksi vaikkapa raamatullisessa avioliittokäsityksessä, mies ja vaimo menevät liittoon tulee heistä yksi liha. Oletko omassa avioliitossasi huomannut tämän totuuden?


      • ekivaari kirjoitti:

        Aamen, Mikko, Samoin minäkin uskon.

        * Sama se mitä sinä tai kukaan uskomme, Raamattu vaan sanoo, ja ilmoittaa, että Jumala on Isä Poika ja pyhä Henki. Tämän totuuden vain Isä voi ilmoittaa Pojan kautta, koska Isä ilmoittaa Pojan ja Poika Isän. Jumalan Henki sen avaa, ei sitä kirjaimisesta löydykkään, se on salattu Jumala, vaikka onkin kaikkien huulilla.
        * Jumalan kolminaisuuden ymmärtäminen alkaa siitä, että on uudestisyntynyt, ja päässyt sisäiseen yhteyteen Kristuksen kanssa. Toinen tärkeä tieto on välttämätön, että ymmärtää, Poika on aina Isässä, ja Jeesus on Pojan toinen persoona. Ellei tätä täjua, menee koko Raamatun ymmärtäminen ihmisviisuden selittelyksi.


      • Mikko.
        tässä jatkoksi kirjoitti:

        Ei olekaan sanaa kolminaisuus suoraan mainittuna raamatussa, mutta Jumalan kolmiyhteys kyllä selvästi sieltä nousee esiin Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jeesus lihassa ei tietenkään ollut koko Jumaluus vaan Hän oli omasta tahdostaan riisuutunut jumaluudestaan niin että Jumala havaivittiin olemukseltaan ihmiseksi.

        Tuskinpa kukaan kykenee täysin käsittämään Jumalan mysteeriä loppuun asti, kyllä Hän silloin olisikin aika rajoitettu Jumala jos ihminen Hänet täysin voisi selittää ja ymmärtää. Kuitenkin Jumala on Jeesuksessa ilmoittanut itsestään sen mitä me ihmiset tarvitsemme autuudeksemme ymmärtää, uskoa ja tietää.

        Se, että jokin on yhtä vaikka onkin kaksi tulee havainnolliseksi vaikkapa raamatullisessa avioliittokäsityksessä, mies ja vaimo menevät liittoon tulee heistä yksi liha. Oletko omassa avioliitossasi huomannut tämän totuuden?

        >>mies ja vaimo menevät liittoon tulee heistä yksi liha. Oletko omassa avioliitossasi huomannut tämän totuuden?


      • ½½777½
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Sama se mitä sinä tai kukaan uskomme, Raamattu vaan sanoo, ja ilmoittaa, että Jumala on Isä Poika ja pyhä Henki. Tämän totuuden vain Isä voi ilmoittaa Pojan kautta, koska Isä ilmoittaa Pojan ja Poika Isän. Jumalan Henki sen avaa, ei sitä kirjaimisesta löydykkään, se on salattu Jumala, vaikka onkin kaikkien huulilla.
        * Jumalan kolminaisuuden ymmärtäminen alkaa siitä, että on uudestisyntynyt, ja päässyt sisäiseen yhteyteen Kristuksen kanssa. Toinen tärkeä tieto on välttämätön, että ymmärtää, Poika on aina Isässä, ja Jeesus on Pojan toinen persoona. Ellei tätä täjua, menee koko Raamatun ymmärtäminen ihmisviisuden selittelyksi.

        Voihan virsikirja .Eihän se yhtä tarkoita sisäkkäinolemista , vaan saman mielisyyttä .Poika tekee aina isän tahdon mukaan ,ei siis että poika on isän sisällä ja tekee isän tahdon.Ovat yhtä ja samaa kuin suomen jääkiekko joukkue.


      • Höpsistä..
        Mikko. kirjoitti:

        Ei löytynyt "kolminaisuus" sanaa koko raamatusta!! Nythän te keksitte ihan omianne..

        >>Jeesus joka tuli lihassa on Sana joka oli jo alussa Jumalan tykönä ja oli Jumala! >> Ei mitään kaarteluita "Sana", oliko se muka Jeesus, meinaatko että Sana on sama kuin Isä Jumala? ( Nuo Mooseksen kirjatkin, kuka niihin milläkin tavalla uskoo, johan niistä teksteistä miltei saa vaikka nyyrikinkin käthen jos pinnistää oikein)

        Ainoan kohdan jossa Jeesus todistaa olevansa Isän kanssa porukoissa on, että he ovat yhtä.

        Tuokaa vain esille selkeää tekstiä siitä missä Jumala ja Jeesus olisi sama ja yksi?

        Kyllä He erillisiä ovat, niinkuin raamattu sen selkeästi osoittaakin.

        "Ei löytynyt "kolminaisuus" sanaa koko raamatusta!! Nythän te keksitte ihan omianne.."

        Raamatusta ei löydy montaa muutakaan sanaa, vaikka niiden merkitys on sama tämän päivänkin "kielessä".

        Raamatusta ei löydy muun muassa näitä sanoja:

        -homo
        -lesbo
        -itsetyydytys
        -kierrosvalvoja
        -vartiotorniseura
        -jehovan todistaja
        -pääministeri
        -avoliitto
        -rekisteröity parisuhde
        -jne jne...

        kiistätkö ettei yllä mainittuja ole olemassa, koska Raamattu ei puhu niistä sanallakaan?


    • outoa hommaa Mikolla

      Mikä Lapin miestä risoo kun pitää niin lapsellisesti jatkaa kolminaisuudesta höpöttämistä, vaikka sheriffi poistaa nuo tyhjät jankutukset?

      Kiusanhenkikö se Mikkoa vaivaa?

    • Mikko.

      >>Kiusanhenkikö se Mikkoa vaivaa?

      • Kelleskaupunginvaari

        Mitenkäs se Mikko oikein on kun Jeesus käskee kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Onko asiinä Mikon mielestä kolme vai miten se Mikko poika laskeskelee?


    • Mikko.

      >>Mitenkäs se Mikko oikein on kun Jeesus käskee kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Onko asiinä Mikon mielestä kolme vai miten se Mikko poika laskeskelee?

      • Kelleskaupunginvaari

        Mikko! Sinä väität tuossa noin >> Kolminaisuutta ei ole koko raamatussa lainkaan,> En oikein tiedä mistä on tuo kummallinen oppi saatu väännettyä tuollaiseksi> Jeesus käskee kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


      • Mikko.
        Kelleskaupunginvaari kirjoitti:

        Mikko! Sinä väität tuossa noin >> Kolminaisuutta ei ole koko raamatussa lainkaan,> En oikein tiedä mistä on tuo kummallinen oppi saatu väännettyä tuollaiseksi> Jeesus käskee kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Älä ala tekemään minusta uskomatonta, ethän? Vaikka Jeesus miten käskee kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hegen nimeen, siinä ei Jeesus tarkoita että ovat yksi Jumala, vaan yhdessä, niinkuin siinä sanookin ja jaottelee erilleen, Isä, Poika ja Pyhä Henki. (kumma ettei mene monellakaan jakeluun, mutta kun on pää pehmitetty, milläs sitä oikastaan)

        Äläkä suotta kysy multa uskonko Jeesukseen, olen sen uskoni tuonut tässä ketjussa esille selvästi, joten älä pidä minua honkkänä.

        Yleensä joka toisen uskoa epäilee, hänellä on itsellään uskomisen kanssa ongelmia.


      • erkkiköolenminä

        "Jeesus kyllä varoittaakin siitä ja sanookin, tuskin uskoa löytää kun tulee omiaan noutamaan. "

        - ei tarkemmat käännökset puhu uskosta, vaan USKOLLISUUDESTA.

        Jos ei uskollisesti, vankkumattomasti pidä kiinni Raamatun opetuksista ja Hänen itsensä ilmoitusta itsestään, huono on tulevaisuus.

        Jeesus meinasi tulla kivitetyksi, koska teki itsensä Jumalan vertaiseksi. Kuka voi olla Jumalan vertainen, jos ei Jumala itse?

        Immanuel, Jumala kanssamme. =Jeesus Kristus.

        Pyhä Henki = Jumala kanssamme = Jumala

        Jumala / Jeesus meissä, Pyhän Hengen kautta.
        Jumala on Henki.

        Helppoa, kuin heinänteko.


    • UT viestittää satoja kertoja, että Jeesus on Jumalan poika (hengellisesti).
      Pitääkö linja hyväksyä vai todeta se valheeksi vai käsittää toisin kuin on kirjattu!

      Jos Isän ja Pojan identtisyyttä sovelletaan muihin nisäkkäihin, päädyttäisiin hulluuteen.
      Hevosen urosvarsa olisi hevonen itse.
      Kissalla sanotaan olevan 7 henkeä. Kissa olisi sama kuin lapsensa ja molemmilla olisi samat 7 henkeä.
      Mutta sika olisi saastainen VT:n mukaan. Siispä sian poikasika ei olisikaan sika itse.
      Ja silleen. Ihan vain jatkettaisiin mielivaltaisesti sanoista ja niiden terkoituksista piittaamatta.

      • Kelleskaupunginvaari

        Mutta kuuleppas kun Jeesus onkin ainosyntyinen Jumalasta. Siis kukaan muu ei ole Jumalasta syntynyt kuin Jeesus Kristus. Otappas tämä huomioon!


      • Mikko.
        Kelleskaupunginvaari kirjoitti:

        Mutta kuuleppas kun Jeesus onkin ainosyntyinen Jumalasta. Siis kukaan muu ei ole Jumalasta syntynyt kuin Jeesus Kristus. Otappas tämä huomioon!

        Kysyin kerran eräältä vanhimmiston jäseneltä " Onko Jeesus Jumala". Hän kertoi lyhyen esimerkin, " kun koirakin tekee penikan siitä tulee silloin koira", että tuollaisiakin selityksiä.


      • Kelleskaupunginvaari kirjoitti:

        Mutta kuuleppas kun Jeesus onkin ainosyntyinen Jumalasta. Siis kukaan muu ei ole Jumalasta syntynyt kuin Jeesus Kristus. Otappas tämä huomioon!

        Apostoli Johannes oli toista mieltä kuin sinä, Kelleskaupunginvaari :

        1.Johanneksen kirje 4
        7 "Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan."

        1.Johanneksen kirje 5
        1 "Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt"

        Jeesus on ainoa Isän sylissxä ja helmoissa pyörivä esikoispoika, joka tuli lihasta ja verestä osalliseksi yhtäläisellä tavalla kuin mekin:

        Heprealaiskirje 2
        14 "Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen,".


    • Alkujaan helluntailaiset- ja nykyisinkin kymmenet miljoonat kastavat pelkästään Jeesuksen nimeen seuraavin Raamatun lausein:

      Apt. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

    • Usko Toivonen

      >> missä selvästi sanotaan että; Isä Jumala ja Jeesus sekä Pyhä Henki on YKSI JUMALA? >>

      Tämä tulee ilmi Jesaja 6. luvun kautta.

      1. Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja
      ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin.
      2. Serafit seisoivat hänen ympärillään; kullakin oli kuusi siipeä: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella he peittivät jalkansa, ja kahdella he lensivät.
      3. Ja he huusivat toinen toisellensa ja sanoivat: "Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot; kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa".
      4. Ja kynnysten perustukset vapisivat heidän huutonsa äänestä, ja huone täyttyi savulla.
      5. Niin minä sanoin: "Voi minua! Minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin."
      -
      9. Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö'.
      10. Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi."

      Johanneksen mukaan Jesaja näkee tässä Jeesuksen kirkkauden ja puhuu
      Jeesuksesta.

      40. "Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään eivätkä ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi".
      41. Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä.
      Joh. 12.

      Apostoli Paavali viittaa samaan lukuun osoittaen puhujaksi Pyhän Hengen.

      25. Ja kun he olivat keskenään erimielisiä, erosivat he toisistaan, Paavalin sanoessa ainoastaan nämä sanat: "Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne,
      26. sanoen: 'Mene tämän kansan luo ja sano: Kuulemalla kuulkaa älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää älkääkä käsittäkö.
      27. Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, että he eivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.

      Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot.

    • "Mutta kuuleppas kun Jeesus onkin ainosyntyinen Jumalasta."

      Niinpä niin. On syntynyt...ei ole synnyttäjänsä.

      • Worried

        Jeesus syntyi ihmiseksi. On ollut Jumala ennen sitä.


    • Mikko.

      >>Jeesus syntyi ihmiseksi. On ollut Jumala ennen sitä.

      • Merkki Niminen

        Kyllä säälittää sokeutesi. :(

        Etsipä nimimerkki: totuudenpylväsjaperustus. Siellä hieman valoa, missä Jeesus oikein istuu?


      • Merkki Niminen kirjoitti:

        Kyllä säälittää sokeutesi. :(

        Etsipä nimimerkki: totuudenpylväsjaperustus. Siellä hieman valoa, missä Jeesus oikein istuu?

        Jeesus istuu Isän antamalla ylipapin valtaistuimella, joka sijaitsee Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,

        Heprealaiskirje 8
        1 "Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa," [Hepr.5:5,6]


      • Worried

        Isä ja Poika (yksi Jumala) ovat olleet alusta asti. Isä lähetti Poikansa maailmaan, joka "tyhjensi itsensä jumaluudesta" ja syntyi ihmiseksi. Jeesus eli synnittömän elämän ja sovitti kuolemallaan meidän syntimme. Jumala sovitti näin synnit itsensä kanssa. Ylösnoustuaan hän meni kirkastettuna takaisin Isän tykö. Ihmisenä hän toimii nyt ylipappina ja välimiehenä. Viimeisellä tuomiolla Jeesus Jumalana lähettää osan ihmisistä helvettiin ikuisiksi ajoiksi, koska heille ei ole kelvannut Jumalan rakkaus ja armo, ja siellä he saavat tekojensa mukaan. Ei Jeesus ole aina pelkästään joku kiva "joulupukkijumala". Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin (Hepr 8:31).


    • Mikko.

      Merkki Nieminen. Valehteliko Stefanuskin, en usko että kuoleva mies niin teki..

      Ap. t. 7:56
      Hän sanoi: "Taivaat ovat avoinna minun silmieni edessä, ja Ihmisen Poika seisoo Jumalan oikealla puolella!"

      On ilo että raamattuun on laitettu nää paikat todisteeksi...Siellä ovat erillään Isä ja Poika ja sitten tämä SUURI joukko sokeudessa olevina ei usko edes Jeesuksen omaa sanomaa asiasta

    • Muutama esimerkki

      Jeesus : " Minä olen tehnyt sinun nimesi tunnetuksi heille".
      Ja tuo nimi ei ole Jeesus.
      Jeesus: " Voi miksi minut hylkäsit ?"
      Hylkäsikö Jumala itsensä.
      Jeesus : " Minä menen isäni tykö".
      Menikö Jeesus itsensä tykö.

      Näitä löytyy Raamatusta loputtomasti missä Jeesus kertoo Isästään, keskustelee Isänsä kanssa, rukoilee ja opettaa meidätkin rukoilemaan maanpäällä ollessaan, Isäämme taivaissa.

    • teapot

      HEI MIKKO.
      Jos et jaksa lukea kokonaan tätä viestiä, luethan edes viestin lopussa olevan kysymyksen sinulle. Ok?

      Minä ainakaan en ole väittänyt että Isä ja Poika olisivat sama, vaikka ovatkin samaa jumaluutta niin ettei heitä voi erottaa erillisiksi jumaliksi, on ainoastaan yksi Jumala ja Hän ilmentää itsensä kolmena: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tästä kait on pääasiassa kysymys. On olemassa sellainenkin äärinäkemys että Isä ja Poika ovat sama, mutta se on äärioppi, johon kolminaisuuteen uskovat eivät usko.

      Kolminaisuusoppiin uskovillakin on keskenään vähän erilaisia näkemyksiä siitä kuinka Isän, Pojan ja Pyhän Hengen suhde tulisi määritellä, ja määritelmät ei mielestäni ole tässä olennaisia, tuskin ihmisen ymmärrys jumalallista salaisuutta pystyy täysin käsittämään. Tärkeintä on, uskonko Isän olevan Jumala, uskonko Pojan olevan Jumala ja uskonko Pyhän Hengen olevan Jumala. Niin minä uskon. Kuitenkaan en usko kolmeen Jumalaan vaan yhteen, koska nämä kolme ovat olemuksellisesti yhtä.

      Kolminaisuutta parempi sana on mielestäni kolmiyhteys.

      Uskon kolmiyhteiseen Jumalaan, koska uskon että myös Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, ja koska kaikesta huolimatta uskon että nämä kolme persoonaa eivät ole kolme Jumalaa, vaan ovat osa yhtä ja samaa Jumalaa, joka ilmentää itsensä kolmessa persoonassa.

      Kolminaisuutta tai kolmiyhteyttä ei sanana löydy Raamatusta mutta asia löytyy. Joissain kohdissa Jumalasta ilmeisesti käytetään monikkomuotoa. Se on yksi Jumalasta käytetyistä ja Häntä kuvaavista nimistä, jota ei voi suoraan kääntää, koska sanalle ei ole vastaavaa suomenkielistä ilmaisua. Suora käännös voisi olla "Jumalat" mutta käännös on harhaanjohtava, koska ei puhuta monesta vaan yhdestä. Kyseessä on yhden Jumalan monikkomuoto.

      "Jumalat loi" kuvaa että on yksi, joka loi - ei "Jumalat loivat" vaan "Jumalat loi". Mutta tässäkin muodossa käännös voi antaa kuvan monijumalisuudesta.

      Tästähän kristittyjä on syytetty. Esimerkiksi muslimeille kristittyjen usko Jeesuksen jumaluuteen on yksi tekosyy pitää yllä ja perustella vihaa kristinuskoa ja sen edustajia kohtaan. Heidän mukaansa "Allahilla ei ole poikaa" ja "Jeesus on vain profeetta". Jos Jeesus olisi Jumalan Poika (ja sellaisena yhtä Jumala kuin Isä!) se tarkoittaisi, muslimien mielestä, että on olemassa monta Jumalaa. Näin käy kun kolmiyhteys ymmärretään väärin...

      KYSYMYKSENI SINULLE, MIKKO:

      Kun Raamattu aivan selvästi ilmoittaa, että Jeesus on aina ollut... että Hän on syntynyt ennen aikojen alkua ja näin ollen on yhtä iankaikkinen kuin Isä... voidaanko sanoa, niin kuin jotkut sanovat ja vastoin Raamatun ilmoitusta väittävät, että Hän on ainoastaan ihminen jonka Jumala asetti Herraksi?

      Kuinka Hän voi olla vain [Herraksi korotettu] ihminen, jos Hän on ollut olemassa jo ennen kuin yksikään ihminen on luotu?

      Koska Hän siis on ollut olemassa jo ennen aikojen alkua, yhdessä Isän kanssa, ja yhdessä Hänen kanssaan luonut kaiken, eikö ole oikein sanoa, että Hän on Jumala?

      Raamatun mukaan HÄN EI OLE ISÄ mutta ON JUMALA NIIN KUIN ISÄ ON JUMALA: joka on nähnyt Jeesuksen, on nähnyt Isän. JEESUSTA TULEE KUNNOITTAA KUTEN ISÄÄ KUNNIOITETAAN, Joh.15:23.

      Jeesuksen asemasta, pohdittavaksi:

      Ainoastaan se, joka kunnioittaa Jeesusta sydämensä ja elämänsä Herrana, kunnioittaa Isää. Jumalan tuntemiseen ja kunnioittamiseen ei ole muuta tietä kuin kunnioittaa Jeesusta vapahtajanaan ja Herranaan.

      Näin ollen tosiasia on, että joka uskoo Jumalaan mutta ei Jeesukseen, ei todellisuudessa vielä usko Jumalaan, vaan omiin käsityksiinsä ja mielikuviinsa Jumalasta. Todellinen usko ja yhteys Jumalaan syntyy vain Jeesuksen Kristuksen vastaanottamisessa ja hyväksymisessä Herraksi.

      Sitten on myös tärkeää että opimme tuntemaan ja Raamatun todistuksen pohjalta ymmärtämään Häntä oikein. Muuten uskonelämään tulee paljon turhaa hankaluutta ja vahingollista eksymistä.

      "Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä, juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti - - - Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset. "
      Kol.2:6-9,13.

      • hyvin kirjoitettu

        Erittäin hyvin tiivistetty Teapot!


    • teapot

      Lisää raamatunkohtia Jeesuksen iankaikkisesta asemasta Poikana.

      Raamattu kertoo Jumalan Pojasta, joka ihmiseksi syntyessään sai nimen Jeesus, että Hän on ollut olemassa jo ennen ihmiseksi tulemistaan. Uusi testamentti käyttää Hänestä mm. nimeä "Sana" (Logos): "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on", Joh.3:1-3).

      Raamatun alkulehdillä Jumalasta kerrotaan että Hän loi maailman sanallaan. "Ja Jumala sanoi" (1.Moos.1:3). Yhtäpitävästi 1.Moos.1:n (VT, Vanha testamentti) ja Johannes 3:1:n (UT, Uusi testamentti) Raamattu opettaa Jeesuksesta, että "Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki - - - ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa - - - Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi" (Kolossalaiskirjeen 1. luku).

      "Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa."
      Hebr.1:1-3.

      Jumala on siis luonut maailman Jeesuksen kautta.
      Kiistatonta on, että Hän ollut mukana jo luomisessa.

      HÄNESSÄ ASUU JUMALUUDEN KOKO TÄYTEYS RUUMIILLISESTI.
      Kolossalaiskirje, toinen luku.
      Ymmärrän tämän niin, että Jeesuksen Kristuksen kautta koko kolmiyhteinen Jumala (määriteltäköön sitä kuinka tahansa!) tulee ihmisen elämään. Kun ihmisellä on Jeesus, silloin hänellä on Jumala ja kaikki se rikkaus, minkä Jumala ihmisen elämään tuo. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat hänen kanssaan, uskoo hän kolminaisuuteen tai ei.

      Kuitenkin, jos raamatullinen usko kolminaisuuteen puuttuu kristityltä, hän on monenlaisten masentavien ja eksyttävien voimien vietävissä, jolloin pelastava usko Jeesukseen voi kärsiä haaksirikon. Siksi on niin tärkeä tuntea Jeesus sellaisena kuin Hän on.

      "Minä olen se joka minä olen" sanoo Jumala itsestään. Hän on ihmisen määritelmien ja uskomusten yläpuolella. Jeesus on Immanuel (=Jumala meidän kanssamme) koska ainoastaan Hänessä tosi Jumala tulee ihmisen sisimpään ja on hänen kanssaan, niin että hän voi totuudessa sanoa:
      - Jeesus, minun vapahtajani ja Herrani.

      Mielestäni myös Sananlaskut luku 8 kuvaa Jeesusta, tässä Hänestä käytetty nimi on Viisaus. Raamatun gematriassa ja raamatullisessa numerologiassa lukua 8 pidetään yleisesti Jeesuksen lukuna (luku 6 on ihmisen luku ja luku 7 Jumalan luku, lukua 777 on pidetty viittauksena kolmiyhteiseen Jumalaan; luku 8 kuvaa uutta alkua: pelastuksen aikaa, sovitusta - ja Jeesusta Kristusta, sovittajaa). Pedon luku 666 kuvaisi näin ollen itsensä jumalaksi ja jumaloitavaksi asettavaa ihmistä joka pyrkii syrjäyttämään Jumalan.

      "Vanhurskaat ovat minun suuni sanat kaikki, ei ole niissä mitään petollista, ei väärää." Sananlaskut 8:8.

      "Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle - - - Autuas se ihminen, joka minua kuulee, valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioitsee minun ovieni pieliä! Sillä joka minut löytää, löytää elämän ja saa Herran mielisuosion. Mutta joka menee minusta harhaan, saa vahingon sielullensa; kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa."
      Sananlaskut 8:22-27,34-36.

      "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
      Joh.3:36.

      Jeesus Kristus on iankaikkinen ja tosi elämä. Hänessä ja vain Hänessä on Jumalan mielisuosio (hyväksyntä ja armo) ihmistä kohtaan. Jokainen joka ei tunnista ja tunnusta Jeesusta Jumalan antamaksi Herraksi tai uskovana menee Hänestä harhaan, saa vahingon sielullensa. Epäuskoisten kohdalla vahinko on iankaikkinen ja korjaamaton, muiden kohdalla ajallinen ja vaellusta hankaloittava.

      Jeesus itse sanoi iankaikkisesta olemuksestaan, todistaen että on aina ollut:
      "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut."
      Joh.8:58.

      • Sinulla, teapot, on edellä olevissa kirjoituksissa osa asiallista asiaa, mutta on myös asiattomia virheitä:

        Kun Jeesus sanoi olemuksestaan että "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut." [Joh.8:58], niin se ei tarkoita että hän on ollut olemassa jo ennen luomistaan, syntymistään, ennen kuin Isä hänet teki, voiteli ja valmisti tehtäväänsä sopivaksi.

        Jeesus Kristus on Jumalan sana, ja sanottua sanaa ei ole ennen kuin se on sanottu! Kun Isä Jumala sanoi ensimmäisen sanan, se oli luomakunnan alku ja esikoinen, jonka kautta hän loi, teki ja valmisti muun luomakunnan. [Ilm.3:14]

        Snl.8:22 jakeessa Jumalan viisaus, vanhurskaus, pyhitys ja lunastus, kutsuu Luojaansa Herraksi (Jumalaksi), ja Isän luoma, synnyttämä ja tekemä Kristus on herra Kristus, meidän herramme. Isä Jumala on myös Kristuksen Herra, siis "herrojen Herra", Jumala.


    • Mikko.

      >>Koska Hän siis on ollut olemassa jo ennen aikojen alkua, yhdessä Isän kanssa, ja yhdessä Hänen kanssaan luonut kaiken, eikö ole oikein sanoa, että Hän on Jumala?

      • haluistietää

        Kerro sinä miten oikein ymmärrät Jeesuksen, jos et hyväksy kolminaisuusajatusta? Miten se oikein pitäisi mielestäsi olla, tivaat vain muilta vastausta, mutta onko sinulla mitään vastinetta itselläsi? Kerroppa reilusti niin pohditaan sitä sitten.


      • tode*

        eikä kuitenkin 3 Jumalan yhdistelmä ole vieläkin oudompi? Kuka kumma on Pyhä Henki, mistä on tullut, ja minne menee?


      • Mikko.
        tode* kirjoitti:

        eikä kuitenkin 3 Jumalan yhdistelmä ole vieläkin oudompi? Kuka kumma on Pyhä Henki, mistä on tullut, ja minne menee?

        >Pyhä Henki, mistä on tullut, ja minne menee? <

        No sanoppas sinä, onko teilläpäin näkynyt, onkohan sinussa, tunnetko että olisi?

        Onko Hän Jumalan tänne laittama totuuden henki sama kuin Pyhä Henki. Pyhä Henki on persoona kuulema, vaikka onkin henki.

        Tämä Osmo H puuhastelee telttoineen ja siellä pakotteleskelee Pyhää Henkiä ihmisiin, se vasta metkaa on.

        Ei pyhää henkeä kyllä niin vaan oteta, se on ainakin varmaa. Onkohan Pyhää Henkeä nykyajassa lainkaan liikkeellä. uskovat kerskuvat mielellään omistavansa Pyhää Henkeä.

        Nii, Stefanus näki Pyhää Henkeä täynnä ollessaan Jeesuksen Jumalan oikealla puolella taivaassa.


      • teapot

        Kuulepas nyt Mikko. Ihan tahallaan ja kiusallisiko sinä väännät asian tällä tavalla, että jos Jeesus on Jumala, sitten on muka kaksi tai kolme Jumalaa?

        Viestissäni minä nimenomaan kirjoitin, että on ainoastaan yksi Jumala, joka ilmentää itsensä kolmessa toisistaan erillisessä persoonassa. Jokaista näistä persoonista voidaan jo yksistään sanoa Jumalaksi, koska heillä on jumalallinen olemus, mutta he ovat keskenään yhtä ja toimivat yhdessä. Yksi ainoa Jumala on jakanut itsensä kolmeen persoonaan. Olet asiasta samaa mieltä tai et, mutta älä väännä asiaa niin kuin olisin puhunut kahdesta tai kolmesta Jumalasta.

        >Jeesus tietenkin oli mielestäsi kokoajan mukana VL:on aikoihinkin, silloinhan ei viattoman lapsen henki paljon painanut kun heitäkin tapettiin.<

        Aloitusviestissä sanot ettet hyväksy mitään kiertelyitä, kaarteluita tai konnankoukkuja. Vastaa sinä nyt minulle ilman kiertelyitä ja konnankoukkuja:

        Jos Raamattu osoittaa että Jeesus on yhtä iankaikkinen kuin Isä, että Hän on ollut aina olemassa ja että maailma on luotu Hänen kauttaan, ja että Häntä tulee kunnioittaa niin kuin Isää kunnioitetaan - ja tämän Raamattu todellakin osoittaa - eikö ole oikein sanoa häntä Jumalaksi?

        Minä ajattelen että Hän on Jumalan Poika ja tosi Jumala. Näin minä asian ymmärrän. Mutta ennen kaikkea Hän on minulle Vapahtaja ja Herra.

        Ja kyllä Hän on minulle myös Hyvä Paimen.

        Hänen hyvyyttään kokeneena en koskaan voisi sanoa:
        - Jeesus minä en nyt sitten enää uskokaan sinuun, kun en ymmärrä näitä kaikkia Vanhan testamentin aikaisia tapahtumia ja julmuuksia.

        Kuinka voisin kääntää selkäni Kristukselle? Jeesus Kristus on minulle hyvä ja rakastava paimen kaikista maailman julmuuksista huolimatta.

        Minä uskon vain yhteen Jumalaan.

        Hän on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jokainen näistä on olemukseltaan yhtä jumalallinen. Ei ole kolmea Jumalaa, ainoastaan yksi. Yksi Jumala ilmaisee itsensä kolmena toisistaan erillisenä persoonana, joista jokaisella on oma toiminta ja tehtävät.

        En osaa enkä edes yritä selittää kolmiyhteyttä tämän paremmin. Se ei ole kiinni minun ymmärryksestäni. Jumala on sellainen kuin on, ymmärrän minä Hänen olemustaan tai en.

        Ymmärrys ei ole tärkeintä, tärkeintä on todellisuus. Kun olen ottanut vastaan Jeesuksen silloin koko Jumalan todellisuus on kanssani, osaan sitä määritellä tai en. Se ei ole terminologiasta eikä käsitteistä riippuvainen.

        Isä, Poika ja Pyhä Henki "ovat kanssani" tai "on kanssani". Aivan sama kuinka sen ilmaisen. Mutta kolmeen Jumalaan en edelleenkään usko.


      • teapot

        >Kuule teapot, älä syötä mulle pajunköyttäsi väittämällä Hyvän Paimeneni Jeesuksen olleen mukana niissä hirmu töissä, raakuuksissa, tappamisissa ja että hänen käskystään niitä tehtiin.<

        En sanonut että niitä tehtiin Hänen käskystään, Mikko. Kyllä suurin osa tämän maailman pahuuksista on ihmisen itsensä tekosia, ja VT kertoo realistisesti ihmisen ja hänen itsekkyytensä ja pahuutensa historiaa. Ihmisten surmaaminen ei koskaan ole Jumalan ensisijainen tahto, sen Hän ilmoittaa jo Vanhassa testamentissa monessa kohtaa.

        Nekin Jumalan langettamat rangaistukset ja vitsaukset mitkä VT ilmoittaa, eivät ole osoitus Kristuksen - eivät myöskään Isän - pahuudesta tai julmuudesta, vaan ihmisen pahuudesta. VT:n kuvaamista tuomiosta Raamattu ilmoittaa että "Jumala antaa heidän oman pahuutensa tulla heidän päänsä päälle". Maailma on monessa kohtaa paha ja raadollinen maailma, mutta se ei ole Jumalan syy eikä vika.

        Ihminen voi maailman tappiin syyttää Jumalaa kaikista vääryyksistä ja julistaa ettei suostu uskomaan sellaiseen Jumalaan, mutta siinä ihminen ei osoita muuta kuin oman langenneen luontonsa ylpeyden, kieltäen itseltään Jumalan rakkauden ja armon.

        Minä ajattelen VT:n kuvaamista tapahtumista, silloin kun siellä kuvataan nimenomaan Jumalan tuomioita, että Hän olisi halunnut ihmisten niiltä välttyvän, mutta Hänen oli pakko ne laittaa toimeen pyhyytensä ja oikeudenmukaisuutensa tähden, kun ihmiset eivät tehneet parannusta.

        Vanhassa testamentissa Israelin Pyhä on se Jumala. Hän on sama kuin Isä. Jeesus ei näitä tuomioita ihmisille langettanut, mutta koska Hän on yhtä Isän kanssa, voidaan sanoa Hänen olleen mukana. Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät voi riidellä keskenään, koska ovat jumaluudessa yhtä.

        Jumaluudestaan riisuutunut, ihmiseksi tullut Jeesus itki Jerusalemin tulevaa hävitystä. Hän itki ihmisten kovuutta ja kääntymättömyyttä joiden tähden hävityksen täytyi tulla. Hän itki ymmärtäessään kuinka Jumalalle rakkaat ja arvokkaat ihmiset, jopa pienet lapset, joutuvat kärsimään ja tuhoutumaan.

        Jeesuksen sanat tuhoontuomitulle Jerusalemille on talletettu evankeliumiin Luukkaan mukaan 19:42-44.

        "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu. Sillä sinulle tulevat ne päivät, jolloin sinun vihollisesi sinut vallilla saartavat ja piirittävät sinut ja ahdistavat sinua joka puolelta; ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut."

        Jumala ei tee mitään vääryydessä eikä vilpissä. Hän on kokonaan totuus. Silloinkin kun emme ymmärrä Hänen tekojaan.

        Ymmärrykseni on vajavainen, mutta se ei ole minulle mikään syy kieltäytyä uskomasta Jumalaan. Silloinhan pitäisin omaa ymmärrystäni epäjumalana, jos vaatisin Jumalalta että minun täytyy voida ymmärtää ja inhimillisesti pitää kaikesta mitä Hän tekee, uskoakseni Häneen.

        Minä uskon hyvään Jumalaan ja uskon että jos ihmiset kääntyisivät pois synnistä ja tottelisivat Hänen tahtoaan, maailmassa olisi paljon vähemmän pahaa ja kärsimystä, koska omilla synneillään ihmiset vetävät kärsimyksen maailmaan. Älä syytä Jumalaa sielunvihollisen töistä ja ihmisen tottelemattomuuden seurauksista.

        Ole nyt ystävällinen, Mikko, ja vastaa esittämääni kysymykseen, koska itse aloitit keskustelun Jumalan kolminaisuudesta.

        Kun Jeesus on yhtä iankaikkinen kuin Isä ja on alusta saakka ollut yhdessä Isän kanssa, jo ennen maailman luomista, ja koska Hän olemukseltaan on yhtä jumalallinen kuin Isä, eikö voida sanoa että Hän on Jumala?


      • teapot

        >Yhdessä toimivat Isä Jumala, Poikansa Jeesuksen kanssa, Jeesuksen kautta saa yhdeyteen Isään ja yhdessä He meissä ovat. Pyhä Henki on Persoona koska on ajatteleva ja toimiva. Olen aina aloittanut rukoukseni Jeesuksen nimessä, molemmilta voin heiltä anoa.<

        Jos uskot tuolla tavalla silloin sinä uskot kolminaisuuteen eli kolmiyhteiseen Jumalaan vaikka et sitä ymmärräkään. Hyvin ja kauniisti olet kolmiyhteyden määritellyt. Minä uskon samalla tavalla.

        Toimivat yhdessä. Kyllä. Jeesuksen kautta saa yhteyden Isään. Kyllä.

        Sitten tärkeä kohta: "Yhdessä he meissä ovat". Juuri näin.

        Mikä Jeesus sinussa on, yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa, asuen sydämessäsi eli sisimmässä hengessäsi, yhteytenä iankaikkiseen Jumalaan?

        Onko hän ihminen vai Jumala. Mietipä sitä. Jos Jeesus olisi vain ihminen kuinka Hän tulisi sisimpään elämääsi hengellisesti, niin kuin Jumala ainoastaan tulee.

        Raamattu todistaa että pelastunut, syntinsä anteeksi saanut Jeesukseen uskova saa Jumalalta Pyhän Hengen, ja nimenomaan Pyhä Henki liittää hänet Jumalaan, koko Jumalan täyteyteen. Pyhän Hengen välityksellä myös Isä ja Poika ovat elämässäsi läsnä. Uusi testamentti sanoo Pyhää Henkeä Kristuksen Hengeksi ja korostaa, että jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa.

        Jeesus ei ole sama kuin Pyhä Henki, mutta Pyhä Henki tekee Hänet tunnetuksi ja kasvattaa Hänen tuntemisessaan. Pyhä Henki asuu sinussa ja Pyhän Hengen välityksellä sinulla on yhteys myös Isään ja Poikaan, osallisuus Jumalan koko täyteyteen ja rikkauteen.

        Älä anna sielunvihollisen pimittää Jumalan rikkautta elämästäsi ja kylvää epäuskoa tilalle.

        >Kaikki nuo Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat tiimi mielestäni yhdessä toimivat. Erillisiä kuitenkin ovat ja niinhän raamattukin Heidät eritteleekin.<

        Tässäkin olen samaa mieltä. Ovat tiimi ja toimivat yhdessä (tosin heidän yhteytensä on sisällinen, olemuksellinen, enemmän kuin samanmielisten persoonien yhteys, se on samaa olemusta olevien persoonien yhteys, olemuksellisesti toisiinsa kiinnittyneiden ykseys). Erillisiä ovat. Kyllä, ovat jokainen oma tunnistettava persoonansa.

        Niinhän Raamattukin heidät erittelee. Niin erittelee.
        Yksi Jumala kolmena erillisenä ja toisistaan erotettavana persoonana.

        Viestissäsi on ainoastaan yksi lause johon en mitenkään voi yhtyä. Se on epäjohdonmukainen kaiken muun kanssa, mitä olet viestissäsi sanonut, ja sotii viestisi sisältöä vastaan. Sanoillasi todistat uskostasi kolmiyhteiseen Jumalaan, ja sitten kuitenkin sanot, vastoin viestisi hengellistä sisältöä:
        - Kolminaisuus on kummallinen yhdistelmä joka on vain tehty ihmisten mielen mukaan ja siitä tehty yhteinen Jumala.

        Jos harhaopettajat eivät olisi alkaneet kylvää epäraamatullisia, Jeesuksen jumaluuden kieltäviä oppeja, ei kolminaisuus-sanaa olisi koskaan tarvinnut ottaa käyttöön muotoilemaan raamatullista totuutta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen yhtälaisesta jumaluudesta ja ykseydestä.

        En ajattele ettet ole uskossa. Jumala sinun sydämesi näkee ja tuntee niin kuin minunkin. Hänen edessään olemme.

        Mutta siltä minusta vain näyttää että hankalaan asemaan olet joutunut uskosi kanssa, kun jotkut henkilöt, joiden kanssa olet ollut tekemisissä, ovat vaikutuksillaan kääntämässä herkkää sydäntäsi vahingollisiin oppeihin.

        Siunausta sinulle. Toivon että uskosi Jeesuksen vahvistuu ja vapaudut rakastamaan Häntä sellaisena kuin Hän on. Turvallisesti ja Jumalan sanaa epäilemättä.


      • Onko ainoa syy
        teapot kirjoitti:

        >Kuule teapot, älä syötä mulle pajunköyttäsi väittämällä Hyvän Paimeneni Jeesuksen olleen mukana niissä hirmu töissä, raakuuksissa, tappamisissa ja että hänen käskystään niitä tehtiin.<

        En sanonut että niitä tehtiin Hänen käskystään, Mikko. Kyllä suurin osa tämän maailman pahuuksista on ihmisen itsensä tekosia, ja VT kertoo realistisesti ihmisen ja hänen itsekkyytensä ja pahuutensa historiaa. Ihmisten surmaaminen ei koskaan ole Jumalan ensisijainen tahto, sen Hän ilmoittaa jo Vanhassa testamentissa monessa kohtaa.

        Nekin Jumalan langettamat rangaistukset ja vitsaukset mitkä VT ilmoittaa, eivät ole osoitus Kristuksen - eivät myöskään Isän - pahuudesta tai julmuudesta, vaan ihmisen pahuudesta. VT:n kuvaamista tuomiosta Raamattu ilmoittaa että "Jumala antaa heidän oman pahuutensa tulla heidän päänsä päälle". Maailma on monessa kohtaa paha ja raadollinen maailma, mutta se ei ole Jumalan syy eikä vika.

        Ihminen voi maailman tappiin syyttää Jumalaa kaikista vääryyksistä ja julistaa ettei suostu uskomaan sellaiseen Jumalaan, mutta siinä ihminen ei osoita muuta kuin oman langenneen luontonsa ylpeyden, kieltäen itseltään Jumalan rakkauden ja armon.

        Minä ajattelen VT:n kuvaamista tapahtumista, silloin kun siellä kuvataan nimenomaan Jumalan tuomioita, että Hän olisi halunnut ihmisten niiltä välttyvän, mutta Hänen oli pakko ne laittaa toimeen pyhyytensä ja oikeudenmukaisuutensa tähden, kun ihmiset eivät tehneet parannusta.

        Vanhassa testamentissa Israelin Pyhä on se Jumala. Hän on sama kuin Isä. Jeesus ei näitä tuomioita ihmisille langettanut, mutta koska Hän on yhtä Isän kanssa, voidaan sanoa Hänen olleen mukana. Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät voi riidellä keskenään, koska ovat jumaluudessa yhtä.

        Jumaluudestaan riisuutunut, ihmiseksi tullut Jeesus itki Jerusalemin tulevaa hävitystä. Hän itki ihmisten kovuutta ja kääntymättömyyttä joiden tähden hävityksen täytyi tulla. Hän itki ymmärtäessään kuinka Jumalalle rakkaat ja arvokkaat ihmiset, jopa pienet lapset, joutuvat kärsimään ja tuhoutumaan.

        Jeesuksen sanat tuhoontuomitulle Jerusalemille on talletettu evankeliumiin Luukkaan mukaan 19:42-44.

        "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu. Sillä sinulle tulevat ne päivät, jolloin sinun vihollisesi sinut vallilla saartavat ja piirittävät sinut ja ahdistavat sinua joka puolelta; ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut."

        Jumala ei tee mitään vääryydessä eikä vilpissä. Hän on kokonaan totuus. Silloinkin kun emme ymmärrä Hänen tekojaan.

        Ymmärrykseni on vajavainen, mutta se ei ole minulle mikään syy kieltäytyä uskomasta Jumalaan. Silloinhan pitäisin omaa ymmärrystäni epäjumalana, jos vaatisin Jumalalta että minun täytyy voida ymmärtää ja inhimillisesti pitää kaikesta mitä Hän tekee, uskoakseni Häneen.

        Minä uskon hyvään Jumalaan ja uskon että jos ihmiset kääntyisivät pois synnistä ja tottelisivat Hänen tahtoaan, maailmassa olisi paljon vähemmän pahaa ja kärsimystä, koska omilla synneillään ihmiset vetävät kärsimyksen maailmaan. Älä syytä Jumalaa sielunvihollisen töistä ja ihmisen tottelemattomuuden seurauksista.

        Ole nyt ystävällinen, Mikko, ja vastaa esittämääni kysymykseen, koska itse aloitit keskustelun Jumalan kolminaisuudesta.

        Kun Jeesus on yhtä iankaikkinen kuin Isä ja on alusta saakka ollut yhdessä Isän kanssa, jo ennen maailman luomista, ja koska Hän olemukseltaan on yhtä jumalallinen kuin Isä, eikö voida sanoa että Hän on Jumala?

        Tässäkö syy, teapot, siihen ettet halua kuulua helluntailaisiin.


      • tode* kirjoitti:

        eikä kuitenkin 3 Jumalan yhdistelmä ole vieläkin oudompi? Kuka kumma on Pyhä Henki, mistä on tullut, ja minne menee?

        Raamatussa Pyhä Henki (oikeammin käännettynä Pyhä tuuli) on yhteydenpitoväline ihmisen ja Jumalan välillä.
        Ihan kuten Sonera ym. meillä nyt.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Raamatussa Pyhä Henki (oikeammin käännettynä Pyhä tuuli) on yhteydenpitoväline ihmisen ja Jumalan välillä.
        Ihan kuten Sonera ym. meillä nyt.

        Se on Jumalan työväline, vaikuttava voima, lähtöisin Isästä. Ei mikään persoona vaan yksinkertaisesti voima.


      • lappix kirjoitti:

        Se on Jumalan työväline, vaikuttava voima, lähtöisin Isästä. Ei mikään persoona vaan yksinkertaisesti voima.

        Lisäys. Pyhä Henki on kuin radioaalto, jota ei kukaan näe, mutta joka sisältää erilaista informaatiota ihmisille. Se on lähtöisin radioasemalta, Pyhä Henki Jumalasta.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Raamatussa Pyhä Henki (oikeammin käännettynä Pyhä tuuli) on yhteydenpitoväline ihmisen ja Jumalan välillä.
        Ihan kuten Sonera ym. meillä nyt.

        Soneran nettipiuha on persoonaton väline. Pyhä Henki sen sijaan on persoonallinen olento, tämä käy hyvin selvästi esille Raamatun teksteistä ja kieliopista. Pyhä Henki on kyllä oikia suomennus, asiayhteys ja kielioppi paljastaa tämän.


    • Mikko:.
      >>>missä selvästi sanotaan että; Isä Jumala ja Jeesus sekä Pyhä Henki on YKSI

    • Mikko.

      Kolminaisuus on kummallinen paketoitu uskonto, kolmesta eri Jumalasta, niinko? Siis Isä Jumala = Jumala, Jeesus = Jumala ja Pyhä Henki = Jumala = YKSI JUMALA?

      Mulle taas on selvää, tässä uskoni kaava;

      On Isä Jumala, hänellä Poika Jeesus, sitten Pyhä Henki ja Hänen kautta Isä Jumala ja Poika Jeesus ovat minussa yhdessä, ei siis yksi. Noin on Jeesus sanonut, että he ovat ydessä ja tulevat yhdessä asumaan ihmisiin.
      Totta kai Jeesuksessa on Jumaluus, koska on Jumalan poika. Mutta yksi ja sama he eivät ole.

    • lannenhunttari

      mita tuollakin on sielun pelastuksen kanssa tekemista,kuinka me ymmarramme Jumalan ykseyden?
      vain se on tarkeaa oletko uudestisyntynyt Jumalan lapsi...
      kerran kirkkaudessa naemme oikein...taalla vajavaisesti,kuten Raamattu sanoo.

      miksi tuollaista tyhmaa kinastelua?sanotaan veljelle-sisarelle-- sina ymmarrat noin ja mina näin.. kiitetty olkoon Jumalan nimi..
      kerran kaiiki selviaa odotetaan siihen saakka

    • .kolmasmies.
    • * Mitä meidän tulee tietää, sen, että Jumala ON, ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI. Ja on mysteeri kolminaisuudessaan, mutta kukaan ei voi kiistää tätä, Isä Poika ja Åyhä Henki. Siinä on Jumalan kolminaisuus, miten se toimii, ja kuka sen lopultakaan voi sisäisetää täysin ja ymmärtää? Mutta ketään tuosta kolminaisuudesta ei voi erottaa, He toimivat AINA yhdessä, ovat AINA yhdessä, missä on Isä, siellä on myös Poika ja Pyhä Henki, missä on Poika, siellä on Isä ja Pyhä Henki, missä on Pyhä Henki, siellä on myös Isä ja Poika. Kuka voi sisäistää tämän kolmiyhteyden? Kuka tohtii ja voi erottaa yhdenkään toisitaan, tai muuten jakaa heidät erikseen, koska yllä kuvatulla tavalla toimivat ja ovat aina YKSI kokonaisuus.

    • Raamattu suoraan sanoo että Jeesuksella oli Jumalisuus koko täyteydessään, mutta Hän tuli ihmiseksi ja otti orja muodon ja sovitti koko ihmissuvun Jumalan kanssa.
      Raamattu on täyttä jakeita, joissa tulee ilmi Jeesuksen jumalisuus, kun ei selitä niitä, vaan lukee ne niin kuin ne on kirjoitettu.
      Tässä vielä muutama jae. Johanneksen evankeliumi:
      14:1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
      14:2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
      14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
      14:4 Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
      14:5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
      14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
      14:7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
      14:8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme."
      14:9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
      14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
      14:11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
      14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö, >> Jakeen lisätiedot
      14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
      14:14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
      14:15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
      14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

    • Jaakko Paakkanen

      Kolminaisuusopin ymmärtämiseksi on ehkä syytä valottaa termejä ovat "Nimi" ja "Yksi" siten kuin Jeesuksen ajan juutalaiset ne ymmärsivät:

      "NIMI"

      Nimi edustaa nimettyä asiaa, Jumalan nimi on yhtä kuin Jumala. Siksi Jumalan nimeä "Jahve" (YHWH) ei saanut lausua, se oli sama kuin olisi katsonut Jumalaa kasvoista kasvoihin. Siksi nimi korvattiin Herra-sanalla. Joskus juutalaiset käyttävät Jumalasta yksinkertaisesti termiä HASHEM, "nimi".

      Jeesus käski kastaa "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Hän ei puhu kolmesta nimestä, vaan yhdestä. Tämä nimi on YHWH, "kaikkia muita nimiä korkeampi", joka on annettu Jeesukselle, ja jonka Jeesus Pyhän Hengen kautta antaa seuraajilleen, jotta he "hänen nimessään" (lue: Isän nimessä, nimessä YHWH) tekisivät "suurempia tekoja kuin hän".

      "YKSI"

      Yksi ei ole hepreassa vain lukusana, vaan termi, joka ilmaisee kunnioitusta ja ainutlaatuisuutta, vrt Korkea veisu 6:8: "60 on kuningatarta ja 80 sivuvaimoa ja nuoria naisia ilman määrää: YKSI ainoa on minun kyyhkyseni". "Jumala on YKSI" tarkoittaa siis, että Jumalaa ei voi verrata mihinkään muuhun. Tästä seuraa, että kun Raamatussa Poika rinnastetaan Isään ja Pyhä Henki Jeesukseen (ks esimerkit alla), niin kyse on silti YHDESTÄ Jumalasta, muutenhan Raamattu puhuisi itseään vastaan.

      Missä siis Isä, Poika ja Pyhä Henki rinnastetaan?

      "Poika on annettu meille [...] Hän kantaa valtaa harteillaan,
      hänen nimensä on [,...] Väkevä Jumala,Iankaikkinen Isä [...]" (Jes 5:5)
      Pojan nimi on siis Isä. Ovat siis yhtä.

      Ja Henki on myös yhtä, koska Jeesus sanoi lähettävänsä "Toisen Puolustajan" (Joh 14:16) , käyttäen sanaa "allos", toinen samanveroinen (ei sanaa "heteros", toinen erilainen). Vaikka Henki on "toinen", niin hän on Jeesuksen vertainen, eli jos Jeesus on Isän kanssa yhtä niin on Henkikin.

      On reilua tunnustaa että kolminaisuusoppi on inhimilliseti epälooginen.

      On niinikään reilua tunnustaa, että kolminaisuusoppi määriteltiin spesifisti vasta Raamatun kirjoittamisen jälkeen.

      Mutta kolminaisuusoppi oli ainoa perusteltu tapa pitää vanhan ja uuden testamentin Jumalakuva yhtenäisenä ja sopusoinnussa. Tämä oli tärkeä kysymys, koska alkukirkon aikana kirkon oli vähällä hajottaa gnostilainen oppi, joka väitti että VT:n Jumala oli paha, UT:n hyvä.

      Kristinuskon kulmakivi on siinä, että sama Jumala, joka loi maan, on myös pelastanut meidät kuolemalla Golgatan ristillä. Jos nämä "jumalat" erotetaan toisistaan, ei voida enää puhua yhtenäisestä "raamatullisesta" Jumala-kuvasta, vaan Raamatun kertomukset muodostavat mosaiikin, josta jokainen voi poimia mieluisiaan palasia. Sellainen "kristinusko" ei mitenkään erotu nykyisestä uskontojen kirjavasta puurosta, vaan hukkuu omaan mahdottomuuteensa.

      • Pyh!

        Sinun sepustuksesi on pelkkää mosaiikkia. Eihän tuossa ole päätä, ei häntää.Todella kaukana Raamatun sanomasta.


    • Avaajalle: Ei raamatussa ole minun mielestäni sellaista paikkaa. Tuon "kolminaisuusopin" on varmaan päättänyt joku pappien kokous. Lue netistä:Nikean kirkolliskokous." Saat tietää, miten vanhoja asioita nykyuskonto sisältää. Jeesus sanoo raamatussa "Minä ja Isä olemme yhtä" Pyhästä Hengestä Jeesus sanoo:Kun minä menen Isän tykö, minä hänet teille lähetän." Minun tietoni perustuvat raamattuun , joka oli kirkossa käytössä ennen tätä uutta käännöstä, joka on VÄÄNNÖS.

    • Kas, huomaan seikkailevani hellareitten palstalle. Seurasin vain tuota Juhania, kuin herraa:) Olette tuttuja. Kymmenen vuotta olin porukassa, sitten erosin. Haluaisin muistuttaa sellaisesta hengenmiehestä kuin; Artturi Kukkula. Hän jutteli tervejärkisiä asioita vielä yli 90-vuotiaana. Hänellä oli käytössä vielä vanhempi raamatunkäännös kuin mitä minä olen lukenut. Tuo uusi raamattu vie sen vähänkin uskon, mikä ihmisellä on, ellei sitä vie terve järjen käyttö.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      114
      1858
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      154
      1312
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1287
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      49
      1012
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      126
      962
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      916
    7. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      834
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      827
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      802
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      771
    Aihe