kertokaahan isovanhemmat

yks vaan

miks niin moni teistä kuvittelee, etä teillä on ojkin ihme etuoikeus tarjota lapsenlapsillenne niitä herkkuja?!?!? ota keksiä ,ota jätskiä, ota mehua yms yms... minä äitinä arvostaisin enemmän että ota syliin!!! kyllä se lapsi saa kotona ihan tarvittavan määrän herkkuja!

25

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välillä näin päin

      Murheita on monenlaisia ja sopeutumista tarvitaan varmaan puolin ja toisin.Minä mummona välillä joudun hämilleni,kun lapsenlapsille kelpaisi vaan puuron kanssa voi ,ei siis marjat millään.Leiväksi vaan vaaleaa leipää,makaronit,lihapullat,nakit kävisi,mutta kaikki muu nypittäisiin pois.Tuherretaan itkua jos ruuassa on kasviksia,en syö sipulia,en syö tomaattia,en syö marjoja,en syö salaatteja,en syö keittoja.Karkit kävis,mutta muu ei kiinnosta.Omat on ollut aikoinaan kaikkiruokaisia,siis välillä ihmettelen mitä teen,kun tarjotulle terveelliselle ruualle vaan nyrpistellään.

      • aika kultaa muistot

        No ei ne lapset ennenkään ole olleet kaikkiruokaisia. Meilläkin äiti sanoo, että lapsenlapset on nirsoja ja me (hänen lapset) syötiin kaikkea. No en ainakaan minä, inhosin kalaa, sipulia, mausteita, hernekeittoa, kaaliruokia, veriruokia yms yms. Nykyään kyllä syön monipuolisesti. Mutta taisinpa olla nirso lapsena ja niin olivat sisaruksenikin sitten. ja aika moni muukin lähipiirin lapsi...


      • 9+12
        aika kultaa muistot kirjoitti:

        No ei ne lapset ennenkään ole olleet kaikkiruokaisia. Meilläkin äiti sanoo, että lapsenlapset on nirsoja ja me (hänen lapset) syötiin kaikkea. No en ainakaan minä, inhosin kalaa, sipulia, mausteita, hernekeittoa, kaaliruokia, veriruokia yms yms. Nykyään kyllä syön monipuolisesti. Mutta taisinpa olla nirso lapsena ja niin olivat sisaruksenikin sitten. ja aika moni muukin lähipiirin lapsi...

        Juu omani eivät syöneet lihapullia, vain kalapullat kävi eivät mitään kokolihaa, jauheliha villinä kävi. Ei kasviksia, eikä vihanneksia. Porkkanaa ei missään muodossa, eikä sipulia (kuin piilotettuna jauheena), ei lanttua, kaaleja mitään


        Marjat meni rahka (itse tehtynä marjat)
        banaani omenat mandalini
        Perunat tomaatti kurkku


        Itse lapsena ei edes saanut, kokolihaa, hedelmiä tai kasviksia /vihanneksia.
        En saanut syötyä Hernekeittoa.


      • 10
        aika kultaa muistot kirjoitti:

        No ei ne lapset ennenkään ole olleet kaikkiruokaisia. Meilläkin äiti sanoo, että lapsenlapset on nirsoja ja me (hänen lapset) syötiin kaikkea. No en ainakaan minä, inhosin kalaa, sipulia, mausteita, hernekeittoa, kaaliruokia, veriruokia yms yms. Nykyään kyllä syön monipuolisesti. Mutta taisinpa olla nirso lapsena ja niin olivat sisaruksenikin sitten. ja aika moni muukin lähipiirin lapsi...

        Äläs nyt lynkataan mummut nyt vaan yksimielisesti.
        Jos on jotain antaa antakoot rahaa.


    • Mummotta

      Kai ihminen saa tarjota vierailleen mitä haluaa. Vanhemmat opettakoon lapsensa sanomaan "ei kiitos", jos se heidän mielestään on välttämätöntä.
      Entisenä lapsena voin kertoa, että arvostin suuresti suvun seniorien tarjoamia herkkuja, jollaisiin omilla vanhemmillani ei ollut varaa.

      • oho.

        jos lapsi ei osaa vielä muutenkaan puhua on hänen hankala sanoa ei kiitos :) ja vaatii isommaltakin lapselta lujaa tahtoa sanoa ei kiitos niille herkuille, kyllä se on meidän aikuisten vastuulla olla tarjoamatta niitä!


      • Päivähoitoon
        oho. kirjoitti:

        jos lapsi ei osaa vielä muutenkaan puhua on hänen hankala sanoa ei kiitos :) ja vaatii isommaltakin lapselta lujaa tahtoa sanoa ei kiitos niille herkuille, kyllä se on meidän aikuisten vastuulla olla tarjoamatta niitä!

        Kun vanhemmat itsekin kieltäytyvät kahvista ja kahvileivistä ja syövät vain vettä ja leipää mummolassa, niin voivat sitten vaatia lapsilleenkin askeettista tarjoilua.
        Lapset ovat mummolassa vieraina, ja heille tarjotaan jotain arkisapuskaa parempaa.
        Vieraanvaraisuus ylettyy myös lapsiin.

        Mummot voisivat tietysti varata terveellistä ja silti maukasta tarjottavaa, mutta useinhan käy niin, että mikä mummun mielestä on hyvää ei maistukaan lapsille.
        Luulisi, että hedelmät kuitenkin ovat hyvä vaihtoehto, paitsi kun laposet ovatkin allergisia jollekin hyvälle ja maukkaalle.

        Antakaapa mummoille hyviä ohjeita tällä palstalla. Mitä lapsille saa tarjota?


    • mummokin on moderni

      Minä laitan lastenlapsilleni tuiki tavallisia kotiruokia yksinkertaisessa muodossaan. Lapsille pitää olla selkeitä ruokia,makaroonia, spagettia, perunamuussia, ranskanperunoita, nakkeja, kalapuikkoja, lihapullat ei kovin maustettuna.

      Kastikkeet myös selkeitä - no raastan sinne hieman sipulia ja tomaattiakin voin mukaan murskata, kun otan kuoren pois. Voimakkaana makuna lapset rakastavat vaan ketsuppia ja haluavatkin sitä aina ruokaansa. Meillä marjat käy hyvin jäätelön kanssa (ei kuitenkaan puolukat eikä lakat), jopa itsetehdyistä viinimarjoista mehut käy. No, leipänä tarjoan välillä vaaleata ja sekaleipiä, ostan usein tummaa osaksi ruisjauhoista tehtyä paahtoleipääkin.

      Ruokatottumukset ovat vaihtuneet erilaisiksi niistä ajoista, kun tein perheelleni ruokaa ja olen muuttanut ateriakokonaisuuksiani. Eikä minun omat lapsetkaan syöneet pieninä sipulia, verilettuja, valkokastiketta tai tillilihaa eikä sieniäkään.
      Siksi lastenlasten tullessa kylään laitan myös heille mieluista helppoa kotiruokaa, jota he kotonaankin syövät. Joskus herkuttelemme hampurilaisilla ja valmispizzalla - nekin kuuluvat nykyaikaan. - Ja aina sillä mummolla on metallipurkissa pipareita, joita voi sitten 'jälkiruuaksi' vähän herkutella.

    • Mörrimummo

      Voi kuules, ei se niin yksinkertaista ole.
      Minulla on ongelmana nimenomaan se, että lapsenlapseni vierastavat tavallista ruokaa.
      Kotona syödään ja houkutellaan syömään karkeilla, jätskillä ja pikkuleivillä sekä makeilla vanukkailla.

      Miten naperon saa mummolassa syömään muusia ja lihapullia, kun niitä ei kotonakaan saada syömään?
      Tosin kotiruokaa ei siellä paljon tehdä, miniäkin sen myöntää, että mäkkärin ja pitsojen sekä kalapuikkojen varassa elellään.

      Tavallisen suomalaiset ruoat ovat pikku pirpanoista sellaisia, että tulee heit YÖK.
      Jopa pöydässä yhteisellä aterialla paikallaan istuminen on mahdotonta, he eivät ikään kuin sitä käsitä.

      Kuitenkin minulle tulee kommenttia, että ei saa antaa karkkia, eikä herkkuja, mutta kotona annetaan. Herkut ovat heidän ongelmansa, ja sen myöntävät.
      Koko vastuu siirretään kuin mummolaan, että jos mummo ei saa syömään ja lapsi saa itkupotkuraivarin, kun ei saa karkkia, niin mummo on se joka on karkkeihin opettanut.

      Ja kun en edes itse ole karkki-ihminen, ja omien lasten ollessa pieniä, oli karkkipäivät vissisti hallussa.
      Minut on julistettu pannaan, että "ei saa antaa herkkuja", olen siis pahamummo, ruokamörkö lapselle.

      Lapselle jää se mielikuva, että mummo oli ankara, ei antanut kahvipöydässä edes keksiä käteen, kun aikuiset herkuttelivat.

    • turhia ongelmia

      No, oletpa tosiaan ilkeä mummo - puperrat itse keksiä kahvin kanssa lasten kuolatessa vieressä! Ja onhan niitä terveellisiä Jyväshyvän välipalakeksejä, sellaisen voi antaa myös lapsellekin.

      Keitä nakkisoppaa, laita kalapuikkoja muussin kera, tee jauhelihapihvi ja naamioi se hampurilaiseksi jne. Valmista itse mehukiisseliä tai suklaavanukasta ja laita se pieneen annoskulhoon. Maitokaakaota kaikki lapset rakastavat paahtoleivän kerä - eikä sen paahtarin tarvitse olla valkoista leipää. Hedelmät ja vihannekset voi leikata annospaloiksi jne. Eli käytä mummo vähän mielikuvitustasi. (Karkit pidä piilossa - näin meillä tehdään). Näin meillä tehdään ja sekä vaari että lastenlapset tykkäävät mummon sapuskoista.

    • ei aina mummot

      Älkää aina mummoja syyttäkö.Kyllä mielelläni tarjoaisin lapsille terveellistä ja monipuolista ruokaa,mutta välillä tuntuu että vain se epäterveellinen kävisi.Ja mitä tekee mummo silloin ,jos lapsenlapsi on tottunut siihen ,että yöllä tarvitaan lämmintä kaakaota janojuomaksi.Olen kyllä törkeä mummo,mutta meillä saa hampaiden pesun jälkeen vaan vettä,vaikka olisi kotona minkälaiset tavat.
      Ja miltä tuntuu katsella sivusta kun lapsenlapsi alkaa pyöristyä ja kertyy ylimääräistä painoa.Eikä suinkaan sen mummon epäterveellisen tarjottavan takia vaan sen takia että lapselle annetaan liian energiapitoista ja vääränlaista ruokaa,kun lapsi ei suostu muuta syömään.Nykyään ylipaino jo lapsilla on ongelma ja meidän aikuisten vastuulla olisi mielestäni se,että lapsi pysyisi suht normaalissa painossa jo oman terveytensä takia.

    • hähhähhää.

      Meillä tarjotaan tavallista ruokaa koko pesueelle. Sitten neuvotellaan vanhempien kanssa miten jälkiruoan kanssa tehdään - tai kahviherkkujen. Ollaanko koko porukka ilman kun yksi tai kaksi ei syönyt ruokaansa, vai syödäänkö kaikki. Muunlaisia vaihtoehtoja tässä mummolassa ei ole.

      Jos vanhemmat ei ole jostain syystä paikalla, tehdään niinkuin oma järki milloinkin sanoo, ja vanhemmat saavat luvan tyytyä siihen. Mitäs jättävät lapsensa meille ;)

    • -.-

      Juu sylistä on pulaa varsinkin siellä kotona.

    • ei aina mummi

      Olen tulossa mummiksi ja pitää nyt yrittäää muistaa, että vanhempien mielipidettä pitää kuunnella.
      Oman lapseni kohdalla kävi niin, että lapsi ei ollut vielä tottunut karkkeihin muistaakseni kolmen vuoden iässä. Mummi ei tarjonnut karkkeja vaan muut vieraat ja kyllä minua harmitti, kun he eivät kyseneet minulta sitä, että saako lapselle antaa namuja. Jos lapselle tuodaan tuliainen, ei silloin sanota "ei kiitos". Aikuisten pitäisi ajatella....

    • 7+3

      Miksi nää mummot ja mammat jauhaa nyt ruuasta??
      Kyse oli tarjottavista, eli kahvipöydän antimista ja muusta mitä tarjotaan silloin, kun ollaan kylässä vaan parin tunnin ajan.
      Opetelkaa lukemaan!

      • Hyvin opetetut

        AHaa!
        Siis vain aikuisille hyvää ja lapsille kuivamuonaa? Mummot kun nyt ovat kahvinjuojia ja jopa leipovat vieraille. Mitäs lapsille?
        Jos ollaan pari tuntia kyläsä, niin kuinka paljon lapsi pystyy sinä aikana ahtamaan itseensä herkkuja?
        Kannattaisikohan vanhempien ruokkia jälkikasvunsa ennen kuin mennään mummolaan. Lapsi ei yleensä syö, jos on kylläinen.

        Yksi hyvä konsti on myös, että vanhemmat huudahtavat lapsen lautasen nähdessään:
        "Ei se tuota syö! Se ei ole ikinä huolinut suklaapuuroa/minttujätskiä/rusinasoppaa/hedelmäsalaattia"
        - siis mitä tahansa mummo tarjoaakin, niin aina tyrmäys!

        Lapsihan tietenkin on samaa mieltä äidin kanssa: Pahaa on.

        Mummun lihapullatkin kelpasivat , kunnes äiti kerran parkaisi: "Onko siinä sipulia! Elmeri ei siedä sipulia ruuassa!" Sen jälkeen ei lihapulla kelpaa, vaikka ei sipulia olisi koko talossa. Kaiken varalta pitää kieltäytyä.


    • sillähän hoituu

      Ooo sry, ei ollut rillit kunnolla nenällä.
      Ja vaikka nyt otin rillit nenälle en kyllä nää tekstissä mitään viitettä tai mainintaa 'kahvipöydän antimista ja muusta mitä tarjotaan silloin, kun ollaan kylässä vaan parin tunnin ajan.'
      Mutta sanotaanko näin itseni tuntien, että mummo vaan haluaa olla kohtelias ja ajattelee kestitä lastakin siinä missä aikuisia. Ehkä hän ei henno pyytää taaperoa syliinsä sinun rakastavasta huomastasi (seuraavalla kerralla kyläillessäsi ota lapselle mieleisesi eväät mukaan).

    • sweet lollypop

      Olen itse mummo, ja olen sitä mieltä että myös meidän isovanhempien on kunnioitettava niitä sääntöjä joita lastemme perheissä on! Eli jos karkkia ei heillä ylenmäärin puputeta, sitä ei myöskään mummolassa tehdä!
      On kunnioitettava perheen rajoja ja sääntöjä. Itse ostan jotain hyvää lapsenlapsille kun he tulevat käymään, esim karkkipussin. Sitten annan sieltä ehkä yhden tai kaksi karkkia ja pussin vanhemmille, he sitten päättävät syödäänkö loput nyt vai vasta myöhemmin, ja miten paljon kerralla.
      Kahvipöydässä lapselle annetaan keksi tai pullansiivu käteen, lapset eivät käy itse "rohmuamassa" mielinmäärin! Tässäkin asiassa on vanhemmilla päätösvalta.
      Näin meillä, ja toimii!

    • Kuvitelma ja totuus

      Kuvitelmissa on ihana elää, siksi! Kuinka onkaan mukava kuvitella, että lapsenlapset ovat suloisia, syliin pyrkiviä, herttaisia, kaipaavia, riemumielin mummolaan tulevia.
      Kuinka onkaan mukava kuvitella, miten yhdessä syömme herkkuja, luemme satuja ja leikimme kotia.
      Kuvitellaan, miten syödään jätskiä, mehua yms.yms.

      Saahan sitä kuvitella.
      Kyllä totuus sitten taas kaatuu päälle, kun kersa pamautetaan eteiseen ja sanotaan, että haetaan sitten huomenna samaan aikaan pois.

    • mursumummo

      ...heh, ja tervetuliaisiksi kersa komauttaa ensimmäiseksi mummoa nyrkillä ja haistattaa.
      Näin on tapahtunut.

      • nii joo

        ja tää liittyi alkuperäiseen kysymykseen miten...?!?


    • Ravitsemusteknikko

      Olin selälleni lentää, kun ensi kerran avasin heillä "kuiva-aine kaapin" piti ottamani sieltä lapselle muroja välipalaan.

      3-4 erilaista muropakettia
      keksejä
      pipareita
      karkkipusseja
      leivoskeksejä
      sipsejä
      juustonaksuja
      erilaisia patukoita
      Kaksiovinen kaappi jossa ovet aukeaa vastatusten
      Ei taida edes joka elintarvike kaupassa olla sitä valikoimaan..

      Niin ja miniä on kasvissyöjä ja laktoositon..

      Jos kaksi kertaa päivässä syö kaloritarvetta vastaavan lämpimän aterian, ei kyläillessä kykene romuttamaan terveellistä ruokavaliota, eikä lihoamaan. Niin usein ei kylässä käydä...

      Mutta onhan se valtaa käskyttää..

    • Mirja-mummo

      Ihan TV mainos sanoo Karkkipäivä kerran viikossa.

      Älä vie lastasi kylään, ennekuin on syönyt aterian. Tai sovitte heti kylässä, hyvää ei anneta ennen kuin päivän ruoka on syöty.

      Monesti ihan rivienvälistä vilkkuu kateus... Eikö ollut omaa isovanhempaa, eikö tarjonnut hyvää...

      Vastuu on sillä joka tietää kokopäivän ruokailut, joka päivä ei kyläillä eikä syödä hyvää..

    • mummikka

      Esikoiseni yksinhuoltajaäitinä 80-luvulla tarvitsin varsin usein äitini apua lapsenhoidossa (vuorotyö) ja hän hoiti tosi mielellään ensimmäistä lapsenlastaan. Hän hemmotteli lasta viemällä aina jonnekin leikkipuistoihin ja myöhemmin uimahalliin ja teki mielellään kaikenlaista kivaa lapsen kanssa. Suuhun hän tarjosi ihania hedelmiä ja marjoja ja kotona tehtyä ruokaa, joista lapsi nautti. Hän rakasti isoäitiään, samoin 12-vuotta nuorempi sisarensa, joka sai samanlaisen kohtelun. Kun esikoiseni oli 3-vuotias, sanoin hänelle kaupassa, että nyt voit valita ihan mitä hyvää haluat (yksinhuoltajan tilipäivä), olimme karkkihyllyjen luona, tyttö sanoi silmät loistaen "mantariiniä". Olin iloisesti yllättynyt ja otimme pussillisen ihanan makeita klementiinejä.

      Nyt olen kolmevuotiaan mummi ja noudatan samaa linjaa, herkuksi hedelmiä ja nyt kylläkin voikeksiä (voileipäkeksi) ja ruuan jälkeen voi saada jäätelöä, mutta ensin syö sen ruuan joka on tarjolla. Jokin aika sitten vaari oli piilottanut huonosti karkkipussinsa ja pikkuinen sen huomasi, nyt muistaa aina kysyä vaarilta karkkia. Saa pari namia suuhunsa kunhan on syönyt ruokansa. Nämä asiat on sovittu lapsen vanhempien kanssa.

      Puhukaa säännöt selviksi.

    • mummikka

      Jos kahvipöydässä on tarjolla pullat ja keksit aikuisille kahvin kera, on lapsilla oikeus siihen samaan pöytään mehulasilliselle ja saa ottaa sitä samaa pullaa ja keksiä jota tarjotaan aikuisillekin. Mitä kuvittelit ? Ettäkö mummi sanoisi lapsille ettei saa ottaa, nämä vastaleivotut tuoksuvat herkut ovat vain aikuisille ??

      Haloo, ei ne lapset joka päivä mummejaan ja vaarejaan tapaa !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27890
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17807
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      354
      9341
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4183
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3781
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      32
      1925
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1235
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      51
      1177
    Aihe