Lämmitysöljyn hinta

soittokierros?

Taas pitäisi tilata polttoöljyä, vaan mistä ja millä hinnalla?
Polttoaine.netistä ei ole paljon apua, mistä kannattaisi tiedustella?
Öljyä menee vajaat 2000 ltr/v, maalämpöön en siirry!

23

965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyymies

      Ilmalämpöpumppu säästää!!

    • Puhelin kouraan...

      Tuo soittokierros taitaa olla ainoa tapa selvittää päivän hinnat eri paikoista...
      Nesteen nettisivut antaa hinnaksi n. 1,04 euroa / litra, samalla hehtaarilla se on varmaan joka paikassa.
      Vuosi sitten tähän aikaan hinta oli alle 80 senttiä, että halpaa on....

      Keksisivät nyt äkkiä vielä jonkun lisäveron meille öljylämmittäjille niin saataisiin valtion kassan lisää ropoja! Etenkin kun lämmitysmuodon vaihtamiseenkaan ei ole varaa.

    • eljii

      > Vuosi sitten tähän aikaan hinta oli alle 80 senttiä,

      siis syyskuussa 2010 oli 70 senttiä, joulukuun alkupäivinä ostin ja maksoi 81 senttiä :-(

    • nousua

      Ja tais olla 2002 35 senttiä .

      • Kova jätkä

        Polttoöljy maksoi vuonna 1969 11penniä/litra kun pensa maksoi 76penniä/litra tänä päivänä suhde on vähä toinen,mistähän johtuu että repikää siitä


    • Öljyn tähden

      Ja duunarin tuntipalkka oli kai vitosen ?

      • ...

        Kyse ei nyt kait ollut siitä paljonko se silloin maksoi, vaan suhteista. Päässälaskullakin tuosta saa tulokseksi, että bensa oli noin 7 kertaa löpöä kalliimpaa. Jos suhde olisi edelleen sama, pitäisi bensan tänään maksaa noin 6-7 euroa litra, tai polttoöljyn noin 0,23 euroa litra.

        Luulen myös että bensiiniä on tänä aikana kehitetty polttoöljyä enemmän, joten bensiinin pitäisi olla suhteellisesti ehkä vieläkin kalliimpaa.


    • bensapoikana-73

      vasta .v-72 sai duunari ton vitosen.

    • perdkericv

      Y-maataloudessa 2000 litran tilaus 99,90 senttiä/litra

      • > ... 2000 litran tilaus 99,90 senttiä/litra

        edullisempaa kuin muualla, mutta kun tuon poltat 85 prosentin hyötysuhteella, tulee sähkö halvemmaksi. Onneksi minulla on kattilassa 6 kW:n vastukset. Eikä tarvi kattilanputsausta ja -huoltoja


      • kari789
        as77 kirjoitti:

        > ... 2000 litran tilaus 99,90 senttiä/litra

        edullisempaa kuin muualla, mutta kun tuon poltat 85 prosentin hyötysuhteella, tulee sähkö halvemmaksi. Onneksi minulla on kattilassa 6 kW:n vastukset. Eikä tarvi kattilanputsausta ja -huoltoja

        Ja paljonko luulet, että kattilan hyöysuhde paranee, kun sitä lämmitetään sähköllä. Häviöt kattilahuoneeseen pysyvät ihan samana, jos veden lämpötila pidetään samana. Savukaasuhäviö jää pois, mutta tätä häviötä esiintyy vain polttimen käydessä, eli noin 500 tuntia vuodessa (mulla 300). Eristyshäviötä syntyy aina, kun kattila on lämmin eli vuodessa 8750 tuntia. Niinpä vuosihyötysuhde paranee vain aavistuksen, kun lämmität öljykattilaa sähkövastuksilla.


      • kari789 kirjoitti:

        Ja paljonko luulet, että kattilan hyöysuhde paranee, kun sitä lämmitetään sähköllä. Häviöt kattilahuoneeseen pysyvät ihan samana, jos veden lämpötila pidetään samana. Savukaasuhäviö jää pois, mutta tätä häviötä esiintyy vain polttimen käydessä, eli noin 500 tuntia vuodessa (mulla 300). Eristyshäviötä syntyy aina, kun kattila on lämmin eli vuodessa 8750 tuntia. Niinpä vuosihyötysuhde paranee vain aavistuksen, kun lämmität öljykattilaa sähkövastuksilla.

        Sähköllä hyötysuhde on aika tasan sata.

        Kattilahuoneeni ei ole ainakaan liian lämmin, pikemminkin päinvastoin


      • as77 kirjoitti:

        Sähköllä hyötysuhde on aika tasan sata.

        Kattilahuoneeni ei ole ainakaan liian lämmin, pikemminkin päinvastoin

        > Kattilahuoneeni ei ole ainakaan liian lämmin

        selvityksenä, että 50-luvun taloni on vapaakierrolle tehty ja tästä tai muusta johtuen kiertovesilämpötilat matalat. Edellisen asukkaan jäljiltä Ouman alle kakkoskäyrän, 30 asteen pakkasella pattereiden menolämpötila alle 40 astetta. Ja putket hyvin eristetty


      • kari789
        as77 kirjoitti:

        Sähköllä hyötysuhde on aika tasan sata.

        Kattilahuoneeni ei ole ainakaan liian lämmin, pikemminkin päinvastoin

        as 77 ei tunnu ymmärtävän hyötysuhteesta tuon taivaallista.

        Jos kattilahuoneeseen menevä lämpö on hyötyenergiaa silloin kun kattila lämmitetään sähköllä, niin kyllähän se on sitä myös silloin, kun lämmitetään öljyllä. Jos näin olisi niin sitten sähkö- ja öljykäytön eroksi jää vain savukaasuhäviö. Se on hyvällä öljykattilalla 3-5 %, joten öljykäytön vuosihyötysuhteeksi tulisi 95 - 97 %.


    • tölli34

      Ihan oikeasti meinasit talonlämmittää tolla 6kw.vastuksella?pieni on mökkisi ?

      • > ... meinasit talonlämmittää tolla 6kw.vastuksella?

        tihruilepa jostain LVI-tekniikan perusalkeiskirjasta lämmityksen pysyvyyskäyrää. Jos ymmärrät näkemäsi, huomaat että vain muutamana päivänä vuodessa tarvitaan täysi (-27 ulkolämpötilan vaatima) lämmitysteho, "aravakokoisessa" talossa typillisesti 8...10 kW

        säätö- ja säästösyistä minulla on useampiakin siirrettäviä lämmittimiä

        vuoden kulutusennuste on 11500 kWh, olen asunut vajaan vuoden


      • irtopatterille
        as77 kirjoitti:

        > ... meinasit talonlämmittää tolla 6kw.vastuksella?

        tihruilepa jostain LVI-tekniikan perusalkeiskirjasta lämmityksen pysyvyyskäyrää. Jos ymmärrät näkemäsi, huomaat että vain muutamana päivänä vuodessa tarvitaan täysi (-27 ulkolämpötilan vaatima) lämmitysteho, "aravakokoisessa" talossa typillisesti 8...10 kW

        säätö- ja säästösyistä minulla on useampiakin siirrettäviä lämmittimiä

        vuoden kulutusennuste on 11500 kWh, olen asunut vajaan vuoden

        Eipätaidaolla tarvettta tihruilla muitten kirjoituksia ? 30 vuotta on opettanut aika paljon neliöitä 180 ,pakkanen15 astetta ei tämänkokoistataloa lämpimänä pidetä noilla vastuksilla. Kaikkea lukemaansa ei heti kannatauskoa , pari kovaa talvea on ollut peräkkäin ,että siirtele niitä irtopattereita,öljylämmittäjät eivät palele .


      • > ... meinasit talonlämmittää tolla 6kw.vastuksella?

        talon lämmönkulutukselle/tuhlaukselle ei tietenkään ole ylärajaa. Heti sisäänmuuton jälkeen lisäeristin yläpohjaa ja tuunasin ikkunoihin lisälaseja ja ilmakerroksia myös rullaverhoin.

        nyt on vastukset kytketty 3kW:lle, saaps näkee, milloin kytkettävä 6 kW:lle. Tehon pullonkaula voisi isolla perheellä olla käyttöveden lämmityksessä

        pienen tehon ihmettelijät lukekoot ilp-miesten kertomuksia: vaikka ilpin teho laskee pakkasilla, tulee monilla lisälämmityksen tarvetta vasta melkoisilla pakkasilla


      • irtopatterille
        as77 kirjoitti:

        > ... meinasit talonlämmittää tolla 6kw.vastuksella?

        talon lämmönkulutukselle/tuhlaukselle ei tietenkään ole ylärajaa. Heti sisäänmuuton jälkeen lisäeristin yläpohjaa ja tuunasin ikkunoihin lisälaseja ja ilmakerroksia myös rullaverhoin.

        nyt on vastukset kytketty 3kW:lle, saaps näkee, milloin kytkettävä 6 kW:lle. Tehon pullonkaula voisi isolla perheellä olla käyttöveden lämmityksessä

        pienen tehon ihmettelijät lukekoot ilp-miesten kertomuksia: vaikka ilpin teho laskee pakkasilla, tulee monilla lisälämmityksen tarvetta vasta melkoisilla pakkasilla

        Kyllä ilppi vielä surisee 15 asteeen pakkasella ,sitten alkaa tehot vähetä ,hyvä laite mutta ei tässä mallissa lämmintä vettä tule ,on pakko jatkaa puulla tai öljyllä. Viime talvena alkoivat kovat pakkaset marraskuussa ja ne jatkui helmikuun loppuun , Näin kovia pakkasia en muista kuin kaksi talvea 86ja 87 peräperää nekin olivat. Hyvä konsti on ainakin vanhemmassa talossa lumen tultua maahan , kolata sitä sokkelin eteen niin paljon kun jaksaa työntää. Vanha hyvä konsti eristeenä eikä maksa kuin vaivan ,


    • oho...

      Jos olisin jämähtänyt öljyyn, maksaisi vuoden lämmitykseni 4500€. Nyt maalämmöllä 10300 kw eli 1220€.

      • kari789

        Minä olen toistaiseksi jämähtänyt öljyyn. Sitä kuluu 1200 l vuodessa. Jos litra hinta on euron, niin sehän maksaisi sitten 1200 €. Jos olisin vaihtanut maalämpöön, paljonkohan olisi remontti maksanut, 15 000 vaiko 20 000 €


      • Joo, kyllä se
        kari789 kirjoitti:

        Minä olen toistaiseksi jämähtänyt öljyyn. Sitä kuluu 1200 l vuodessa. Jos litra hinta on euron, niin sehän maksaisi sitten 1200 €. Jos olisin vaihtanut maalämpöön, paljonkohan olisi remontti maksanut, 15 000 vaiko 20 000 €

        talosta riippuu kannattaako maalämpö vai ei.

        Minulla talo on kaikkiaan noin 300 m2, josta asuttavaa noin 170 ja öljyä meni 3500 litraa vuodessa nyt kylminä talvina.

        Maalämpö maksoi noin 20 000 kaikkinensa, ja kun laskee tuet ja kotitalousvähennyksen niin hinnaksi jää noin 12 000.
        Onhan sekin rahaa, mutta säästettävissä noin 7 vuodessa takaisin kun lainakuluja ei tullut.


      • oho...
        kari789 kirjoitti:

        Minä olen toistaiseksi jämähtänyt öljyyn. Sitä kuluu 1200 l vuodessa. Jos litra hinta on euron, niin sehän maksaisi sitten 1200 €. Jos olisin vaihtanut maalämpöön, paljonkohan olisi remontti maksanut, 15 000 vaiko 20 000 €

        Kyllähän kanakopin lämmittää tuolla öljymäärällä. Minulla lämmintä pinta-alaa 245 neliötä. Tuo maalämpösaneeraus maksoi vähennysten jälkeen 10200 euroa. Tästäkin voisi vielä vähentää 1500 euroa jotka sain vanhasta kattilasta ja varaajasta sähkövastuksineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      120
      1301
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1163
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      48
      1133
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe