Lihojen haku ilman vaivaa?

halvaksi tulee

En jaksa metsälle enkä raaski tai osaa ampua merkkiä ja kalliita panoksia, mutta silti olen jakoporukassa mukana ja lihanleikkuussa puntarimiehenäjakamassa lihaosuuksia.On se helppoo ja kukaan ei uskalla sanoa minulle EI:)

Terv: härski hyeena

23

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihaa vaivatta

      Ihailtavaa toimintaa. Itsekin pyrin samaan, mutta en ole vielä kehittynyt noin taitavaksi hirvestäjäksi.

    • Jahtiseuraaja...

      Kyllä on mukavaa olla jahdissa ihan vain seuraamassa :) Kaverin koiran liikkeitä seuraamme huntingtrackerilla ja se on velhoa puuhaa katsoa ja kuunnella kuin koira painaa menemään :) Kyseisestä laitteesta on juttua myös uusimmassa hirvimieslehdessä.

    • multa tuli jo

      Onhan se ihana tirkistellä kun koira painaa menemään...

      - ei vaan siis saahan siellä mukana olla, vaan väärin on se, jos joku hyeena on lihanleikkuussa ja jasossa mukana, vaikka ei panostakaan itse ammu missään merkeissä. On tdella härskiä ja syytä olisi potkia se hyeena pois porukasta.

    • jätin taas ampumatta

      ampuminenko mielestäsi on jahdissa raskainta ja vaativinta?

    • multa tuli jo

      "ampuminenko mielestäsi on jahdissa raskainta ja vaativinta?"

      -Ei ole mielestäni ampuminen raskainta ja vaativinta, vaan se, että saadaan se elukka ampumamatkan etäisyydelle ja saadaan siihen hyvä osuma. Siinä saa päiväkausia kulkea metsällä ja laittaa rahaa likoon; panoksiin, koiriin, aseisiin, varusteisiin jne. eli aika kohtuutonta kun yhdet käyvät vain olemassa kaverina siinä vaiheessa kun hirvi nurin ja kaikenlisäksi saattavat "fileroida" ahneudellaan koko arvolihan päin PIIIP!
      Olisi hyvä jos jokainen hirvimies on mukana kaikessa. Tai sitten tämä "puukkomies" käy lihanleikkuukurssin ja hoitelee sen hirven YKSIN pois metsästä ja jalostaa lihoiksi, niin sitten menee homma tasan.

    • asdfasdfasdfwef

      Jos homma ei miellytä jää kotiin tai lopeta itkeminen ja saa suusi auki kertoen mielipiteesi . Lapsellista että täällä itket maailman pahuutta !

      • vtutus

        Meillä kyräillään, eli kukaan ei uhu vääryyksistä.


      • silpojalle tiedox

        Täältä ihmiset kysyvät mielipiteitä -miten muilla ja sitten avaava suunsa kun saavat vertailupohjaa.

        -Saako muuten hirviporukassa olla edes lihaosuuksilla ja jäsenenä jos ei ammu merkkiä?


      • Muuta riistaa
        silpojalle tiedox kirjoitti:

        Täältä ihmiset kysyvät mielipiteitä -miten muilla ja sitten avaava suunsa kun saavat vertailupohjaa.

        -Saako muuten hirviporukassa olla edes lihaosuuksilla ja jäsenenä jos ei ammu merkkiä?

        Monissa seuroissa ajomiehet on arvokkaampia kuin ampujat.
        Siis ampujia väheksymättä, mutta huonommalla kunnolla jaksaa seistä tai istua passissa kuin kulkea metsässä ajomiehenä.

        Oikeudenmukaisintahan olisi ajomiehellekin antaa osuus lihoista vaikkei hänellä olisi edes metsästyskorttia (ajomiehellä tai koiran ohjaajalla ei ole pakko olla metsästyskorttia jollei suoranaisesti osallistu saaliin metsästykseen/ tappamiseen).

        Itse en osallistu hirvestykseen, en saa (enkä edes pyydä) lihaosuuksia. No hirvikoe on ammuttuna ja metsästyskortti maksettu mutta ei vaan hirvi kiinnosta.


      • metziin
        silpojalle tiedox kirjoitti:

        Täältä ihmiset kysyvät mielipiteitä -miten muilla ja sitten avaava suunsa kun saavat vertailupohjaa.

        -Saako muuten hirviporukassa olla edes lihaosuuksilla ja jäsenenä jos ei ammu merkkiä?

        "-Saako muuten hirviporukassa olla edes lihaosuuksilla ja jäsenenä jos ei ammu merkkiä? "

        Eihän merkin ampumisella ja lihaosuudella ole mitään yhteyttä jos sitä ei porukan sisällä niin sovita.
        Monissa porukoissa on vanhempia jäseniä joilla ei välttämättä ole velvollisuutta rämpiä metsässä jos kunto ei enää riitä. Nämä ovat kyllä osansa jo tehneet.

        Tuolla muissa kuin "silpojalle tiedox" viesteissä joidenkin ikämiesten kutsuminen loisiksi kuvastaa hyvin tätä aikaa jolloin täörkeintä on näennäinen tehokkuus. Nappikuulokkeet korvalla touhottava aikataulumetsästäjä on jo hyvin kaukana perinteisestä suomalaisesta metsästyksestä jolloin luonnontuntemus oli tärkempää kuin hifistely.


      • korpiaa perkel!
        metziin kirjoitti:

        "-Saako muuten hirviporukassa olla edes lihaosuuksilla ja jäsenenä jos ei ammu merkkiä? "

        Eihän merkin ampumisella ja lihaosuudella ole mitään yhteyttä jos sitä ei porukan sisällä niin sovita.
        Monissa porukoissa on vanhempia jäseniä joilla ei välttämättä ole velvollisuutta rämpiä metsässä jos kunto ei enää riitä. Nämä ovat kyllä osansa jo tehneet.

        Tuolla muissa kuin "silpojalle tiedox" viesteissä joidenkin ikämiesten kutsuminen loisiksi kuvastaa hyvin tätä aikaa jolloin täörkeintä on näennäinen tehokkuus. Nappikuulokkeet korvalla touhottava aikataulumetsästäjä on jo hyvin kaukana perinteisestä suomalaisesta metsästyksestä jolloin luonnontuntemus oli tärkempää kuin hifistely.

        MInun mielestäni on todella omahyväistä maksaa joku 100€ korvaus ja käydä aina hakemassa vain kilohinnaltaan kalliit lihat pois samalla kun viiltelee päin perzettä ne lihat ja on kehityksen jarruna, hemmetin itara pasca!
        Moni porikka olisi paljon parempi ja kiinnostaisi nuoriakin, jos niissä ei olisi ne kylien kuullut saiturit lihoja lonnimassa, vaikka eivät itse osallistu itse jahtiin ja eivät edes tajua koko hommasta mitään. Vittuillaan kyllä jos saalista ei tule tai joku ampuu ohi tai ylivuotisen, mutta itse ei tehdä muuta kuin kytätään lahtivajalla ja jaellaan potkat ja paistit saman arvoisena lihana. HAAALOOO!!
        Siis meinaatko, että jos on joskus loisena ja ajomiehenä ollut porukassa, niin se on suuri teko ja siksi saa lopun ikäänsä loisia porukassa?
        -Tuntuu niin väärälle sellainen, kun itse tunnen päälle 80-vuotiaita, joille se liha ja raha ei ole kaikki kaikessa, niin he vielä ampuvat merkit ja hirvi tippuu siitä lähellä tietä olevalta lavalta ihan samalla tavalla, vaikka terveys ei ole mikään paras mahdollinen. -Päästä se on kiinni ja saituudesta monella!
        Jos ei ole muutamaa panosta vuodessa valmis hankkimaan (sijoittamaan jonku 50€ korkeintaan lisää), vaikka pyssy on, eikä valmis hirvimerkkiä lunastamaan, niin pysykööt pois porukasta!

        Itse en kyllä ilkeäisi hakea vain lihoja sillä kun olen mukana leikkuussa ja parissa ajoketjussa per syksy! Aika se on sitten joskus minunkin ja meidän kaikkien lopettaa hirvenmetsästys ja sitä kautta se lihojen saaminen, eli sitten pitää ostaa hirvenlihaa tai muuta lihaa, ei se sen kummempaa ole, ellei sitten jälkeläiset ala pyytämään hirviä. -Tuskinpa alkavat hirviporukkaan, kun oppivat kotona miten helppo lihat on vain hakea pois kaadon onnistuttua!

        Meillä on porukassa ajomiehiä, joiden perhepiiristä on myöskin ampujia, koramiehiä, peltomiehiä jne, mutta ei heille mene kuin yksi lihaosuus; eli ilmaiseksi ajavat ja korvaus tulee heidän perhepiirissään jakamasta lihaosuudesta.

        MIelestäni jokaisen lihaosuudella olevan pitää pystyä kaikkeen metsällä: ajomieheksi, ampujaksi, suolistamaan, teurastamaan, raahaamaan ruhoja metsistä jne. Jos ei pysty, niin sitten saa mennä vanhainkotiin syömään veronmaksajien kustantamaa hirvisoppaa ja antaa nuoremmille tilaa!


      • hfgjhgkbhkbnkbn
        korpiaa perkel! kirjoitti:

        MInun mielestäni on todella omahyväistä maksaa joku 100€ korvaus ja käydä aina hakemassa vain kilohinnaltaan kalliit lihat pois samalla kun viiltelee päin perzettä ne lihat ja on kehityksen jarruna, hemmetin itara pasca!
        Moni porikka olisi paljon parempi ja kiinnostaisi nuoriakin, jos niissä ei olisi ne kylien kuullut saiturit lihoja lonnimassa, vaikka eivät itse osallistu itse jahtiin ja eivät edes tajua koko hommasta mitään. Vittuillaan kyllä jos saalista ei tule tai joku ampuu ohi tai ylivuotisen, mutta itse ei tehdä muuta kuin kytätään lahtivajalla ja jaellaan potkat ja paistit saman arvoisena lihana. HAAALOOO!!
        Siis meinaatko, että jos on joskus loisena ja ajomiehenä ollut porukassa, niin se on suuri teko ja siksi saa lopun ikäänsä loisia porukassa?
        -Tuntuu niin väärälle sellainen, kun itse tunnen päälle 80-vuotiaita, joille se liha ja raha ei ole kaikki kaikessa, niin he vielä ampuvat merkit ja hirvi tippuu siitä lähellä tietä olevalta lavalta ihan samalla tavalla, vaikka terveys ei ole mikään paras mahdollinen. -Päästä se on kiinni ja saituudesta monella!
        Jos ei ole muutamaa panosta vuodessa valmis hankkimaan (sijoittamaan jonku 50€ korkeintaan lisää), vaikka pyssy on, eikä valmis hirvimerkkiä lunastamaan, niin pysykööt pois porukasta!

        Itse en kyllä ilkeäisi hakea vain lihoja sillä kun olen mukana leikkuussa ja parissa ajoketjussa per syksy! Aika se on sitten joskus minunkin ja meidän kaikkien lopettaa hirvenmetsästys ja sitä kautta se lihojen saaminen, eli sitten pitää ostaa hirvenlihaa tai muuta lihaa, ei se sen kummempaa ole, ellei sitten jälkeläiset ala pyytämään hirviä. -Tuskinpa alkavat hirviporukkaan, kun oppivat kotona miten helppo lihat on vain hakea pois kaadon onnistuttua!

        Meillä on porukassa ajomiehiä, joiden perhepiiristä on myöskin ampujia, koramiehiä, peltomiehiä jne, mutta ei heille mene kuin yksi lihaosuus; eli ilmaiseksi ajavat ja korvaus tulee heidän perhepiirissään jakamasta lihaosuudesta.

        MIelestäni jokaisen lihaosuudella olevan pitää pystyä kaikkeen metsällä: ajomieheksi, ampujaksi, suolistamaan, teurastamaan, raahaamaan ruhoja metsistä jne. Jos ei pysty, niin sitten saa mennä vanhainkotiin syömään veronmaksajien kustantamaa hirvisoppaa ja antaa nuoremmille tilaa!

        "MIelestäni jokaisen lihaosuudella olevan pitää pystyä kaikkeen metsällä:"

        Sinun mielestäsi!
        Ehkä juuri siksi sinua ei päästetäkään päättämään asioista.


      • korpiaa perkel!
        hfgjhgkbhkbnkbn kirjoitti:

        "MIelestäni jokaisen lihaosuudella olevan pitää pystyä kaikkeen metsällä:"

        Sinun mielestäsi!
        Ehkä juuri siksi sinua ei päästetäkään päättämään asioista.

        Kyllä minä pääsen päättämään asioista, kun hakeudun siihen asemaan;)
        Tähän saakka ei ole ollut intoa päättäjäasemaan, mutta nyt tässä olisi sellainen epäreilu epäkohta/asia minkä takia kannattaa alkaa päättäjän asemaa hakemaan, niin loppuu näätiminen;)


      • harmaahirvi
        hfgjhgkbhkbnkbn kirjoitti:

        "MIelestäni jokaisen lihaosuudella olevan pitää pystyä kaikkeen metsällä:"

        Sinun mielestäsi!
        Ehkä juuri siksi sinua ei päästetäkään päättämään asioista.

        Olen semmoisessa hirviporukassa, missä on osaksi vanhempia, jo näitä huonokuntoisia miehiä, ja meillä taas heidän mukana oloaan osataan arvostaa! Osa on ahneita koiramiehiä, toiset passimiehiä, osa taas taitavia suolistajia ja lihankäsittelijöitä, eli jokaiselle löytyy jotakin mielekästä, juuri hänelle sopivaa puuhaa metsästyspäivinä. Ja asioista on sovittu, että jokainen tekee sitä, mitä parhaiten osaa, ja osallistuu omalla tavallaan. Ja homma toimii oikein hyvin, kun yhteishenki on hyvä.


      • ymmärrettäväkö?
        harmaahirvi kirjoitti:

        Olen semmoisessa hirviporukassa, missä on osaksi vanhempia, jo näitä huonokuntoisia miehiä, ja meillä taas heidän mukana oloaan osataan arvostaa! Osa on ahneita koiramiehiä, toiset passimiehiä, osa taas taitavia suolistajia ja lihankäsittelijöitä, eli jokaiselle löytyy jotakin mielekästä, juuri hänelle sopivaa puuhaa metsästyspäivinä. Ja asioista on sovittu, että jokainen tekee sitä, mitä parhaiten osaa, ja osallistuu omalla tavallaan. Ja homma toimii oikein hyvin, kun yhteishenki on hyvä.

        Entäs jos loisiva ikämies hakee vain lihat ja leikkelee samalla arvolihat pilalle ahneudellaan, kuten moni on kertonut?
        Aina on meillä yksi äijjä hakenut vain lihat ja ollut vain "hengessä" mukana.


      • edfghj
        ymmärrettäväkö? kirjoitti:

        Entäs jos loisiva ikämies hakee vain lihat ja leikkelee samalla arvolihat pilalle ahneudellaan, kuten moni on kertonut?
        Aina on meillä yksi äijjä hakenut vain lihat ja ollut vain "hengessä" mukana.

        Sinä olet itse loinen jonka tekstissä toistuvat vain sanat "loinen" ja "ahne".


      • oooooooooooooooo
        edfghj kirjoitti:

        Sinä olet itse loinen jonka tekstissä toistuvat vain sanat "loinen" ja "ahne".

        Sanat "loinen" ja "ahne" ovat juurikin sopivia kuvaamaan eräiden asennetta.


    • korpiaa perkel!

      Meillä yksi hirvimerkitön loinen ajaa pari lyhyttä ajoa per kausi -malliksi ja loput hirvet ammumme koirilla ja pellolle, mutta silti tämä ahne vanhus on lihaosuuden aina hakenut. - voitte arvata että vtuttaa niin paljon sille lihoja metsästää, että taitaa olla porukan vaihto edessä!! Ei ole ilmaista tämä loisen lihoissa pitäminen!
      Kaikussa hankinnoissa tämä on sitten jarruna ja edes torneja ei hänen mielestään saa laittaa turvalliseen kuntoon.

      Voisiko tän "käppänän" erottaa, vaikka se aina on loisena ollut?
      - sehän saa sen maaomistajapalan jos hirvi sen pienelle läntille kaatuu.

      Itse en viitsisi olla vain lihaa vailla!

    • xxff308

      Hirviporukkaan päästäkseen ehdottamasti pitäisi olla hirvenammuntakoe suoritettu! Mestästykseen kuuluu ase, jos ei hallitse aseen käyttöä, niin parempi jäädä kiikkustuolille....

      • Jääkää pois!!!

        Totta. Jeesustelut sikseen siis ja liharosvot kuriin! Jos on niin vanha ettei pyssy pysy kädessä, niin vanhainkodissa saa varmaan hirvisoppaa!


      • Ikä hämää
        Jääkää pois!!! kirjoitti:

        Totta. Jeesustelut sikseen siis ja liharosvot kuriin! Jos on niin vanha ettei pyssy pysy kädessä, niin vanhainkodissa saa varmaan hirvisoppaa!

        Paljon olen lukenut oikeata asiaa täältä. Mutta kerrompa mitenkä yksi meidän seuran grand old man tekee. Ikää yli 80vuotta ja haluaa kulkea hirvijahdissa ILMAN lihaosuutta koska on koko ikänsä ollut hirvimies ja haluaa harrastaa. Ampuu tarkasti kun paikka aukeaa. Kerrankin lähti "käppäilemään"kodalta kun koirat oli juosseet naapurikyliin hirvien perässä. Me kodassa naurateltiin että sinneppä menet "käppäilemään"et mitään saa kuitenkaan. Puolentunnin kuluttua kuului laukaus meno suunnasta. Me rynnättiin kodasta ulos et :mikä tuo oli hamuttiin aseet samalla käteen? Kun soiteltiin vanhukselle et mitä paukutit? Laukesiko vahingossa? Kasikymppinen totesi vain ampuneensa makuulta nousseen naaras hirven ja oli vailla vetopulkkaa ja miehiä köysiin??? Tämän tosi tarinan kirjoitin vain siksi että ÄLKÄÄ koettako yleistää kaikkia vanhuksia koska nyky rapakuntoiset nuoret miehet ei välttämättä ole kovakuntoisempia ja taitavampia metsästäjänä kuin 80v. Enemmän olen nuorista tavannu tyyppejä jotka esim.eivät edes yritä suolistaa ampumaansa hirveä. Pistäminenkin meinaa epäonnistua.


      • Saatana!!
        Ikä hämää kirjoitti:

        Paljon olen lukenut oikeata asiaa täältä. Mutta kerrompa mitenkä yksi meidän seuran grand old man tekee. Ikää yli 80vuotta ja haluaa kulkea hirvijahdissa ILMAN lihaosuutta koska on koko ikänsä ollut hirvimies ja haluaa harrastaa. Ampuu tarkasti kun paikka aukeaa. Kerrankin lähti "käppäilemään"kodalta kun koirat oli juosseet naapurikyliin hirvien perässä. Me kodassa naurateltiin että sinneppä menet "käppäilemään"et mitään saa kuitenkaan. Puolentunnin kuluttua kuului laukaus meno suunnasta. Me rynnättiin kodasta ulos et :mikä tuo oli hamuttiin aseet samalla käteen? Kun soiteltiin vanhukselle et mitä paukutit? Laukesiko vahingossa? Kasikymppinen totesi vain ampuneensa makuulta nousseen naaras hirven ja oli vailla vetopulkkaa ja miehiä köysiin??? Tämän tosi tarinan kirjoitin vain siksi että ÄLKÄÄ koettako yleistää kaikkia vanhuksia koska nyky rapakuntoiset nuoret miehet ei välttämättä ole kovakuntoisempia ja taitavampia metsästäjänä kuin 80v. Enemmän olen nuorista tavannu tyyppejä jotka esim.eivät edes yritä suolistaa ampumaansa hirveä. Pistäminenkin meinaa epäonnistua.

        Tuokin totta. Harvassa on nämä vanhat metsämiehet. Pyssy ja hirvimerkki on hirvestäjän merkki, ja muut jääkööt lihaosuudetta!


      • Näin meillä
        Saatana!! kirjoitti:

        Tuokin totta. Harvassa on nämä vanhat metsämiehet. Pyssy ja hirvimerkki on hirvestäjän merkki, ja muut jääkööt lihaosuudetta!

        Meillä ei ole tälle kasikymppiselle mitään muita velvoitteita kuin että metsästykseen osallistuessaan hän noudattaa samoja sääntöjä kuin muutkin. Metsälle hän saapuu aamusta mutta lähtee yleensä pois jo aamupäivän jahdin jälkeen. Kaikki ovat hyväksyneet käytännön. Hirvimaksua ei myöskään peritä häneltä. Saapahan vanhus harrastaa metsästystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe