APUA huimaukseen!!

avuton!

hei, ajattelin tänne laittaa jos kellään mitään vinkkejä/omaa kokemusta. Eli olen 25-vuotias nainen ja kärsinyt huimauksesta lapsesta saakka. Pää on kuvattu moneen kertaan, korvalääkärillä käyty, muistaakseni näitä aivosähkökäyrä juttuja otettu silloin lapsena kun tätä tutkittu, neurologilla.. ikinä mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Asentohuimauksesta aikanaan puhuttiin, mutta en saanut ohjeita siihen. Huimaus oli toki parempana lapsena ja olinkin todella liikunnallinen, myös hevospuolella ollessani huimaus oli vähempänä, nyt vuodesta -09 päivittäistä! Kävin viime jouluna tampereella tästä as.huimauksesta ja ohjeet tuli kouraan, sekä diagnoosi tästä. MUTTA, hoidot ei mielestäni kovinkaan tepsineet, joten taas käännyin neuron puoleen. Hän oli sitä mieltä, että huimaukseni olisi as.huimausta, niskaperäistä (olen ollut -07 autokolarissa ja selkä meni vähän rikki) sekä kroonista huimausta?? tuttua kellekkään? ja että kaikki aistit tietäänkseni olisi herkistyneet tälle.

Onko kenelläkään paljon huimausta ja kokemusta tämmöisestä pitkään kestäneestä? teen joka aamu asentohoidot, käyn fysikaalisessa (en tosin jumppaa niskaa, venyttelen vain) neuvoksi lääkäri antoi liikunnan lisäämisen ja stemetil lääkkeen, tätä en vain ole vielä uskaltanut ottaa :) mutta kun tuo liikkuminen juurikin pelottaa, en tykkää kävellä pitkälle jos alkaakin kesken matkan huippaamaan.

oireina on huojuvaa, epävarmaa oloa. Istualleen saattaa aivan yhtäkkiä kaadattaa jommalle kummalle puolen. Pimeässä kävely melkein mahdotonta, valot osuu inhottavasti silmiin ja kesä on tuskaa! Joskus sängyssä kääntyessä saattaa huimata, "sähköiskuja" päähän, huojuttaa.. sitten olisko 5 kertaa tullut todella raju kohtaus (kestänyt päivän) ei voi päätä kääntää mihinkään suuntaan, huone pyörii ja asentohoidot ei auta tähän. Seiniä pitkin kävellä vessaan, silmien liikuttaminenkin pyörryttää, tämä on se kaikista kamalin! Ilmeisesti sisäkorvatulehdus tällöin kyseessä(?) itse bongasin tämän netistä, lääkäriin kun kerran menin ambulanssilla, niin lekuri sanoi, että paniikkikohtaus! että se hänen ammattitaidostaan.

vastailkaa jos löytyy kohtalotovereita tai tiedätte tällaisesta kuin krooninen huimaus, mitä se on ja miten hoidetaan?

9

3505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ph.

      Miksi et ole aloittanut Stemetil-lääkitystä?

      Tasapainoelimen tulehduksessa on tuollaisia oireita kuin kuvaat (arvelet niitä sisäkorv.tulehd., toki niissäkin, mutta harvemmin sisäk. tulehtuu). Paniikkikohtauksissa samoin....itse olen kokenut useaan otteeseen, lähes jokaisen flunssan yht. tasap.el.tulehduksen, sairastanut paniikkihäiriötä liki 20 v, näiden paniikkivuosien aikana huimaus on ollut joka päiväinen seuralaiseni.....

      No, väliin keinuttaa enemmän, väliin vähemmän, tuttua on tuokin kun istuu ja yhtäkkiä heitättää jommalle kummalle puolelle, tulee putoamisen tunne jne.jne.


      Ihmettelen edelleen miksi et ole ottanut lääkettä edes koekäyttöön....itselläni ollut tuokin lääke jossain vaiheessa. Ja jos sivuvaikutuksia pelkäät niin eihän niitä kaikille tule, ne vain on mainittava mm. pakkauksen ohjeissa.

      ps. niin on minutkin tutkittu somaattisella puolella, magneettikuvia myöden....useaan eri otteeseen. Kaikkeen tottuu, siihenkin että aina huimaa. Toki se ei ole mukavaa mutta on yksi yleinen oire tässä paniikkihäiriössäni. Siis _minun_ kohdallani sen syy on ph.

    • avuton!

      juu, siis olen pari kertaa tätä stemetiliä kokeillu (oisko pari vuotta sitten) ja tuli tosi omituinen olo. Mutta ajattelin kokeilla tätä uudestaan kunhan mulla on joku seurana, yksin en uskalla kokeilla.

      eli sinäkin "sairastat" tätä ja syytä ei ole löytynyt? noihin oireisiin lisänä, että mullahan ei maailma pyöri, kuten yleensä ajatellaan as.huimauksessa, muutoin kuin näissä kohtauksissa. Ennemmin sellaista, että oman pään sisällä pyörii ja ei siis ole sujut oman tasapainon kanssa. Sinänsä hauskaa, että neurologi sanoi, että mulla on tosi hyvä tasapaino, vaikkei nämä vissiin käsikädessä kuljekkaan.
      Aivan, väärin sanoin.. tasapainoelin tulehdus, vestibulaarineuriitti, tätä mieltä lääkärikin oli että kohtaukset ovat tästä. Eli sekö on siis yhteydessä flunssaan? miten hoidat tätä, tai tiedät että voi jäähä rauhallisesti kotiin ja se ei ole esim. aivoverenvuotoa tmv? huimaukset on yhtä helvettiä tässä olotilassa, istualleen ei pysy muutoin kuin itseään pitämällä sängystä kiinni, muuten kaatuu.

      "kiva" kuulla että joku muukin tästä kärsii, vaikkei se kivaa olekkaan. Oletko pystynyt silti ihan työelämässä olemaan? minä lähinnä nyt olen nämä kaksi vuotta kotona ollut, nyt pitäis alkaa uudestaan kokeilemaan töitä (selänkin puolesta) MUTTA tämä perkeleen huimaus pelottaa niin paljon!

      sekamuotoista ahdistuneisuutta poden tässä itsekkin, elämä on ollut melkoista hullunmyllyä, mutta tosiaan kun nämä jo lapsena alkanut, nyt tosiaan vaan pahempana! Tuntuu välillä ettei jaksa enempää tätä. Onko sulla mitään mikä helpottaa oloa?

    • vaihtoehtoja

      Onko sinulla yleisesti päänsärkyä huimauksen yhteydessä? Onko huimaus molemminpuolista vai toispuolista? Minulla toispuolinen huimaus oli tensiopäänsäryn ja diastolisen verenpaineen lievä nousu. Liikunnan lisääminen vähäisesti (2-3 krt/vk 0,5 h/kerta) auttoi asiaan.

      Käske lääkäreiden ottaa aivojen MRI, jos epäilet AVH tai AVV. KNF kertoo paremmin kuin oletukset. Samoin saattaisi olla esim. kasvaimen alku tai esim. epilepsian häiriöpesäke tasapainoelimen lähellä. Epilepsiakohtauksen ennakkotunteisiin kuuluu mm. pyörryttäminen. Vain KNF:n tutkimukset ratkaisevat asian, ei Suomi24. Samoin migreeni ilman päänsärkyä olisi mahdollista.

    • avuton!

      ei ole päänsärkyä silloin, ei liity huimaukseen, mutta sitä on kyllä.. luulen että osa johtuu niskoista. Pää on siis muutamaan kertaan magneettikuvattu, joskus lapsena lyöty piuhoja päähän, sitten olen nukkunut ja silloin jotain tutkineet(?) eikä ole poikkeavaa ollut. Viimeisin kuvaus oli toissa kesänä ja lääkäri sanoi, että kuvat ovat ok, pikkuaivot, aivorakenteet ym.. että sen puolelta ei pitäisi mitään olla. Voiko tämmöinen häiriöpesäke olla sitten, ettei näkyisi kuvissa?

      äidilläni on myös huimausta ja hän on oppinut elämään sen kanssa. Hänellä asentohuimaus. Ja kyllä taitaa molemminpuolista olla, en ole sillai eroa huomannut, kun se on enemmän sellaista keinuttavaa, huteraa oloa. Sitten on näitä, että esim.vasemmalla kyljellä nukkuminen vaikeampaa, niin sen olen sitten yhdistänyt as.huimaukseen.

      • karppinen81

        Hei! Huimaus on ollut minulle tuttua noin parin vuoden ajan. Aloin oireilla synnytettyäni toisen lapseni. Huimaus on ollut sellaista keinuttamista ja epävakautta askelissa,erityisesti tuntuu kuin maa antaisi periksi jalkojen alla! Hurja tunne, niinkuin pehmeällä patjalla talsisi!!!
        Olen tutkituttanut itseäni paljon, neurolla magneettikuva ym.muut neurologiset sairaudet suljettiin poissa. Silti oireet jatkuneet entisellään.
        Minulla lisäksi ollut synnytyksen jälkeinen masennus ja ahdistuneisuus.Liitän oireita paljolti omiin henkisiin stressikokemuksiin. Psykoterapialla avataan asioita psyyken puolelta ja saan yhteyttä myös huimauksen aiheuttaviin asioihin. Eihän sinulla voisi olla psyykkisiä tekijöitä huimaukseen??? Itsekin koen välillä, että voisiko osa huimauksestani selittyä fyysisillä jutuilla,kuten tasapainoelimen ongelmilla.
        Huimaus on pelottava oire ja kaikki empatiani sinulle joka siitä kärsit. Itse olen herkkä ihminen ja reagoin voimakkaasti asioihin emotionaalisesti. Samalla huimaus itsessään vahvistaa itseään,joskus tuntuu. Alkaa pelkäämään että eihän menetä kehonsa hallintaa...mutta uskoisin nyt kuitenkin että huimaus antautuu jossakin vaiheessa kun käyn terapiassa ja hoidan itseäni muutoinkin! Liikuntaa pystyn harrastamaan, erityisesti juoksu ja hiihto mm. onnistuvat sekä jooga:) KOita ottaa joku mukaasi liikkumiseen ja luota itseesi! Jos et ole kaatunut tähänkään päivään mennessä, voit varmasti alkaa askelaskeleelta kokeilemaan esim.sauvakävelyllä(saat sauvoista tukea tai uintia...?)Rentoutuminen on minulle ainakin kanssa helpottavaa huimaukseen

        Voimahali ja tsemppiä jokaiseen päivään,se helpottaa kun haet apua


    • tasapainohukassa

      Aiheesta on hyvä kirja, neurologi Mikael Ojalan kirjoittama kirja "Huimaako?"

    • Pihlaja481

      Minulla ollut myös huimailua jo kaksi vuotta. Alkoi pitkään kestäneen flunssan jälkeen. Ensin kiertohuimailua ja kaaduin josta seurauksena ranteen murtuminen. Sen jälkeen huimailua. Tuntuu todella kuin kävelisi pumpulissa ja muutenkin maailma keinuu. Tosi epämukava olo ja pelottava. Sitten puolen vuoden jälkeen viikkoja kestäneen flunssan jälkeen oireet taas pahenivat ja kiertohuimaus, jonka seurauksena sama käsi murtui. Nyt vaan olkavarresta. Minulla todettiin osteoporoosi. Joten pelottaa nuo kaatumiset todella paljon. Murtumien paraneminen kesti kauan ja nukkuminen oli vaikeaa, kun kättä särki. Lääkärissä olen rampannut useita kertoja, mutta on tutkittu vaan maksaa ja kyselty montako kaljaa juon päivittäin. Tosi nöyryyttävää. Maksa-arvot hyvät samoin verenpaine 120/80/60. Silti eräs lääkäri määräsi minulle verenpainelääkkeet. Muutenkin on lääkärien suhtautuminen ollut ala-arvoista ja ammattitaidon puutetta. Olisin halunnut sairaalaan tutkimuksiin. Sainkin kerran lähetteen, mutta se tuli takaisin ja taas otettiin verikokeita, jos maksa vaikka nyt vinkuis. Arvot hyvät paitsi tulehdusarvot, jotka n. 15. Ollut jo useamman vuoden. Tähän eräs fiksu hoitaja sanoi, että minulla on tämmöinen taipumus. Että hohhoh. Tämmöstäkö tämä sairaanhoidon taso on nyky Suomessa? Kyllä on koulutus mennyt hukkaan. Toivoinkin välillä kunnon valelääkäriä, josko tietäs enemmän. Ei mitään hajua mikä minua vaivaa. Tosi ahdistavaa ja pelottavaa. Syöpääkin pelkäsin välillä. Kolme lääkärinkirjaa tuli luettua ja sitten siirryin nettiin. Sisäkorvantulehdusta minäkin epäilin. Lääkärit katso korvaan ettei siellä näy mitään. Ei kai sisäkorvaan näy??? Tinnitusta ja kutinaa ja nesteen valumista korvista on myös ollut, sekä noustessani vuoteesta istumaan humsahtanut takaisin pitkälleni. Nyt viime toukokuusta lähtien ollut lähes oireeton. Mutta nyt taas flunssa ja olen joutunut ottamaan sauvat ja rollaattorin. Ei kuitenkaan niin paha kuin aikaisemmin. Pelotti muuten liukuportaiden ja muitenkin portaiden näkeminen ja pimeässä huimaili myös.

      • Anonyymi

        Lääkäreissä todellisia typeryksiä aivan
        kuten muissakin !!!


    • Anonyymi

      Minulla Menieren-tauti ja huimausoireet samanlaisia. Osa lääkäreistä ei noteeraa tätä sairautta lainkaan, eikä anna lähetettä esim. erikoislääkärille tai kuulokeskukseen, jossa asiaa tutkittaisiin lisää. Aina Menieren- tautiin ei edes liity kuulonalenemaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe