mulla todettiin keuhkosyöpä

emiliaemppu

mulla on ollut jonkinaikaa kurkku kipeenä, hengitysvaikeutta, oon laihtuntu 5kg ja vertakin on ollut syljessä hiukan. menin muuten vaan lääkäriin pelkäämättä jotai flunssan tapasta pahempaa. lääkäri halus ottaa natiiviröntgenkuvan keuhkoista.

lääkäri soitti ja ilmoitti että multa on löytynyt syöpä vasemmasta keuhkosta ja tilanne vaikuttaa huonolta mun kannalta. tuun samaan jotain palliatiivista hoitoa tai jotain tollasta? pelottaa...

tätä on vitun vaikea usko todeksi, täytin tänävuonna 17v ja oon ollu koko ikäni terve. miks just minä :( tupakoinut olen 2savuketta elämäni aikana...se ilmeisesti oli liikaa mulle.

9

956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

Ikävää tuo syöpäsi.
      Täysin tupakoimatonkin voi saada keuhkosyövän.

• iyuiuyiyui

tässä vaiheessa sanon lue raamattua ja mene uskovaisten yhteyisöön kirkoon seurakuntaan ihmisten luokse missä ne voi rukoilla sun puolesta tiedäthän itsekin sen että jeesus on aina jeesus voit turvautua häneen silloinkin kun kaikki todella kaatuu päällesi voimia sinulle lue psalmi 3 ja muiitakin jeesus on tie totuus ja elämä

• hoitaja sairaalasta

Onpas kurja juttu! Olet kyllä hyvin nuori sairastumaan keuhkosyöpään..Hoitoa kuitenkin on ja kannataa kokeilla jos noin nuori olet..eihän pelkkä keuhkokuva kerro koko totuutta..oletko käynyt tietokonekuvassa? miksi lääkäri soitti eikä pyytänyt vanhempaasi mukaan lääkärin vastaanotolle.(alaikäinen).toivon että kirjoitus olis provo..

• .........

..taitaa olla provo

• 1234mm

Lääkäri ei kerro koskaan nuorelle ihmiselle puhelimessa tuollaista uutista.
      Ainoastaan tutulle vakituiselle potilaalle voisi kertoa ja aikuiselle ihmiselle.
      Toivottavasti et leiki vakavalla asialla.

• emiliaemppu

en minä tosiaan leikkiä laske, olisipa asia niin!

lääkäri sano et ei se voi johtua mun tupakan poltosta se kasvain... aioin kyllä taistella sitä vastaan, sädehoidot aloitettaan maanantaina, ja joudun nyt viikon seurantaan sairaalaan. pelottaa ihan perseesti ja voimia kaikille jotka ovat/olivat samassa tilanteessa kuin minä!!!!!!

HALUISIN VAAN TIETÄÄ, et onko täysin harvinaista et keuhkosyöpä tulee näin nuorelle? mun mielestä keuhkosyöpä tosi harvoon tulee alle 40vuotiaal ihmisel...

• onk.

Ensin kerroit että sinulle aloitetaan palliatiivinen hoito, miten se nyt on muuttunut saman vuorokauden aikana se hoito toisenlaiseksi?

"Mitä on palliatiivinen hoito?

Palliatiivinen hoito on parantumattomasti sairaiden ja kuolevien ihmisten aktiivista, moniammatillista ja kokonaisvaltaista hoitoa silloin, kun sairaus ei ole enää parannettavissa eikä hoidon päämäärä ole elämän pidentäminen mihin hintaan hyvänsä. Palliatiivinen tulee sananasta pallium (lat.) ja se tarkoittaa viittaa. Parhaimmillaan viitta suojaa, antaa lämpöä ja turvaa. Viitta voi myös kuvainnollisesti olla yhdistävänä tekijänä moniammatillisen tiedon ja taidon kokoajana sairaan ihmisen ja hänen läheistensä auttamiseksi.

Sana palliatiiviinen tarkoittaa oireenmukaista, tuskaa lievittävää ja vähentävää sekä helpottavaa hoitoa. Keskeistä on kivun ja muiden oireiden lievitys ja samalla psykologisiin, sosiaalisiin ja hengellisiin sekä elämänkatsomuksellisiin asioihin paneutuminen. Palliatiivisessa hoidossa tavoitellaan mahdollisimman hyvää elämän loppuvaihetta. Palliatiivinen hoitonäkemys hyväksyy elämän rajallisuuden. Sen mukaan kuoleminen kasvaa esiin koko eletyn elämän taustalta. Palliatiivisen hoidon tehtävä on koko sairaan ihmisen ja hänen läheistensä tukeminen niin, että he voisivat elää täysipainoisesti ja laadukkaasti ja että potilas voisi kuolla arvokkaasti.

Parantumattomasti sairaan hoito on monitahoista ja sen vuoksi yhteistyön eri ammattiryhmien välillä tulee olla saumatonta. Näin voidaan turvata hoidon pitkäjänteisyys, inhimillisyys ja hyvä laatu.
      Saattohoito (hospice-hoito) on osa palliatiivista hoitoa kuoleman lähestyessä. Kuolevaa ihmistä ja hänen läheisiään tuetaan ja hoidetaan yksilöllisesti parhaalla mahdollisella tavalla inhimillisiä arvoja kunnioittaen. Saattohoidossa kuolevalla ja hänen läheisillään on mahdollisuus valmistautua lähestyvään kuolemaan. Sana saattohoito on korvannut käsitteen terminaalihoito. Saattohoitoon ei kuulu aktiivinen kuolemaan auttaminen."

Olen liki 20 vuotisen urani aikana kertonut muutaman kerran potilaalle puhelimessa syöpädiganoosista. Nämä ovat olleet pitkään tuntemiani potilaita. Kukaan heistä ei ole ollut alaikäinen.

Keuhkosyöpä on tosiaan, onneksi, erittäin harvinainen nuorten ihmisten keskuudessa. Metastaatit sitten ovat tietysti asia erikseen.

• provoo pukkaa

Joo tuo minuakin ihmetyttää; menet lääkäriin, röntgen > lääkäri soittaa - keuhkosyöpä > aloitetaan p a l l i a t i i v i n e n hoito, eli pelkän röntgenin perusteella diagnoosi parantumaton! Ja noin nuorelle!!
      Luuletko että joku menee noi halpaan!
      Jos haluat kirjoittaa kunnon provon, ota ensin selvää asioista ettet sotke noin pahasti!

Sorry, pieleen meni hyvä yritys! :-/

• nupit --

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe