Kyhmy vatsassa

30v huolestunut

Olen 30 vuotias mies ja kai mulla on jonkinasteinen fobia eli pelko lääkäreihin, sairaaloihin yms valkotakkisiin. Nyt mulla on ollut muutaman viikon outo kyhmy vatsassa navan oikealla puolella. Kyhmy ei näy ihon päälle mitenkään mutta tuntuu vatsaa painamalla kovana muutaman sentin pattina. Siihen ei mitenkään satu mutta olen alkanut pelkäämään todella että voisiko se olla syöpää. En uskalla mennä tutkimuksiin kun pelkään todella. Joskus ajattelin että on parempi kuolla tietämättä mitä sairastaa kun tietää kuolevansa johonkin sairauteen. Tuttuja on kuollut useampiakin ympäriltä syöpään joten kai tuon toteaminen sitten aina kuolemantuomio on.
Kuitenkin asia vaivaa jo päivittäin ja tunnustelen pattia vähän väliä niin osaisiko joku kertoa voisiko kyse olla vaikkapa vain rasvapatista tai jostain?
Mulla on muutama ylimääräinen kilo kertynyt ja nimenomaan vyötärölle vatsan seudulle. Voiko tuohon rasvavarastoon edes syöpää muodostua?
Olen muuten terve ja hyvä kuntoinen, teen ruumiillista työtä ja jaksan, ruokahalu on tallella eikä mitään paikkaa muutenkaan kolota saatika ollut edes kuumetta. Eikö poikkeamat yleiseen terveydentilaankin viittaisi silloin vakavaan sairauteen? Ja oireita ei todellakaan ole muuta kun tuo outo patti.
Osaisiko joku auttaa mua tässä asiassa ja kertoa mistä mahdollisesti on kyse? Kiitos ja hyvää syksyn jatkoa kaikille!

11

17705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoidoissa

Voi olla että kyseessä on esim. lipooma tai sitten voi olla että siellä on joko hyvänlaatuinen tai pahanlaatuinen kasvain, asia ei ilman tutkimuksia selviä.

Ja syöpä ei todellakaan ole yhtä kuin kuolemantuomio.

• aloittaja....

Mikä on lipooma?

• Sistersister

Lipooma on rasvakasvain. Ei syöpä eikä pahanlaatuinen. Voi kasvaa kuitenkin isoksikin ja voi olla kipeä. Helppo poistaa polikliinisesti mutta usein se uusii, toisessa paikassa, ja usein jos sulla on yksi niitä on myös muualla kropassa.
      Tulee myös mieleen hernia eli tyrä. Sekään ei ole pahanlaatuinen vaan suolen pullistuma vatsanpeitteitten läpi lihasten välistä. Jos tyrä on kovin iso se kyllä on syytä operoida, mutta tuo sinun pattisi kuulostaa kyllä aika harmittomalle.
      Seuraisin kuitenkin tilannetta, ilman että kannattaa ottaa mitään paineita tai pelätä, hyvänlaatuiselta kuulostaa kaikin puolin!

• Aloittaja....

Ok. Kiitoksia vastauksista! Seurailen tilannetta ja koitan rauhoittua.

• aloittaja....

Katoaako tuo patti itsestään jos se on rasvapatti? Useamman viikon kun tuo on tuolla mahassa ollut.

• S. Yöpäläinen

Eivät rasvapatit sieltä mihinkään itsestään katoa.

Käy ihmeessä lääkärissä. Joko kyseessä on jokin täysin harmiton juttu (jolloin pääset miettimästä asiaa), jokin hyvänlaatuinen hoitamisella parannettava juttu (jolloin pääset asiasta melko yksinkertaisesti eroon), parannettavissa oleva pahanlaatuinen kasvain (jolloin parannat ennustettasi) tai huonoimmassa tapauksessa fataali pahanlaatuinen syöpä (jolloin tässäkin tapauksessa parannat elämänlaatuasi asianmukaisella hoidolla).

Lääkärissä käyminen ei aiheuta syöpää.

• aloittaja...

Mitä eroa on hyvänlaatuisella ja pahanlaatuisella kasvaimella? Tää patti on tosiaan pieni (pari kolme senttinen) ja pystyn tavallaan kahden sormen välissä liikuttamaan sitä paikallaan. Eli se ei vatsan seudulla vaihda paikkaansa mutta se tuntuu sellaiselta irralliselta siinä missä onkaan navan oikealla puolella.

• --------------------

Joko olet käynyt lääkärissä?

• S. Yöpäläinen

Hyvänlaatuinen kasvain pysyy paikallisena eikä lähetä etäpesäkkeitä, pahanlaatuinen taas voi niin tehdä. Hyvänlaatuinen on usein yksinkertaisesti leikattavissa pois ilman sen kummempia kommervenkkeja. Sellainenkin voi kasvaa isoksikin.

• toinen patillinen

Hei! Oletko käynyt lääkärissä? Minulla on samanlainen patti ja ultrassa näkyi n.2,5 cm "möykky" todennäköisesti lipooma. Seurataan, noin kolmen kuukauden kuluttua uusi ultra.

• mmmmc

mul oli sellanen patti joskus mahan päällä ihon alla(rasvaa?) mut se pieneni ku sitä puristeli. ja muutaman kk päästä se oli hävinny sekin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      225
      2970
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      184
      2606
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      110
      1227
    4. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      135
      1154
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      70
      1088
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1060
    7. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      583
      1055
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      352
      1034
    9. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      21
      965
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      808
    Aihe