Hei! Uusimassa Kotimaa-lehdessä on haastattelu Laura- nimisestä nuoresta kristitystä naisesta, joka kertoo suhteestaan messuun. Hän kertoo käyvänsä joka sunnuntai messussa, myös silloin, kun ei jaksa uskoakaan Jumalaan.
Millaisia ajatuksia sinulle herää tällaisesta?
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/6215-menen-messuun-vaikka-en-uskoisi-jumalaan
Riina-teologi
Messuun vaikka et uskoisikaan?
41
314
Vastaukset
- yx mielipide
Lähinnä ajattelen, että miten sitä voi yhtenä hetkenä uskoa ja toisena olla uskomatta, jos se usko kerran tulee jumalalta?
Sinänsä messu voi olla kaunis tapahtuma, jos (vaikka) sen irrottaa uskonnollisesta kontekstistaan. Ihmiset ovat kautta historian omineet erilaisia riittejä, ei tuo messu niistä eroa. Riitit lisäävät yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta. Ominaista ihmisyhteisöille.- rautalangasta
No saahan sinne messuun nyt mennä aivan varmasti vaikkei uskoisikaan. Ja epäilyjä nyt varmasti jokaisella joskus on messuun mennessään.
Mutta minusta tuossa jutussa ei ole nyt oikein kysymys tästä.
Minusta siinä ollaan menossa jo jonkinlaseen kulttuurikristillisyyteen, josa on ihan cool mennä nyt silloin tällöin kirkkoonkin, vaikkei siinä ole sen kummempaa kuin pistäytya taidemuseossa kerran pari vuodessa saamassa pari elämystä.
Eli kirkkoon toki tervetuloa ilman uskoa ja uskon kanssa.
Mutta kirkon tehtävä taas ei ole mainostaa itseään kulttuurikristillisyyden kehtona, johon voi pistäytyä kuin taidemuseoon. - EL.a . K:IM
yx mielipide
Yhteisöllisyys on ihan hyvä juttu.
`Hullu se on, joka laumansa hylkäisi`.
Mutta pitää muistaa, kuka on lauman pomo.
Hei yx milelipide!
Itsekin mietin usein sitä, miten usko ja epäusko mahtuvat samaan yhtälöön. Toisaalta ajattelen että elävään uskoon kuuluu epäusko. Usko tulee Jumalalta, mutta epäusko on aina läsnäoleva osa langennutta ihmistä, joka meistä kaikista tavalla tai toisella heijastuu.
Niin ja olen kanssasi samaa mieltä siitä, että messu on usein voimakkaan emotionaalisesti koskettava sen yhteisöllisen luonteensa vuoksi.
Riina-teologi- rautalankaa ;)
Minusta jutussa enemmänkin kirkko haluaa nyt hätäviestittää jotain ;)
- EL.a . K:IM
http://mina.suomi24.fi/kuunteleva_kirkko
Se on se Jumalan armo juttu, miten ne mahtuu samaan yhtälöön.
Pietari oli aika ihmeissään, kun kukko kiekui kolmasti.
Ei se ollut Pietarille rangaistus, vaan opetus armosta.
- herttainenhertta
Laura ei ehkä usko Jumalaan, ainakaan koko ajan, mutta uskoon hän vaikuttaa uskovan lujasti. Hän pitää uskoa itseään niin kannatettavana juttuna, että käyttäytyy niin kuin uskoisi. Ulkopuolelta katsottuna ei ole mitään ero sillä, uskooko joku uskontonsa totuusväittämiin vai pelkästään uskoon itseensä.
Ei jaksa uskoa jumalaan? Ja välillä uskoo? Herättää ajatuksen että tuota pitäisi kysyä Lauralta. Valitettavasti en pääse hänen päänsä sisään. Ihmettelen vain.
- siin se
no ei eroa keskiverto kirkkoon kuuluvasta mitenkään. Suurin osa kastaa, menee vihille ja hautaa kirkossa, vaikkeí usko oikein mihinkään. Ja käy kauneimmissa joululauluissa, kun siitä tulee fiilis.
- Balttis
Vaiikka Joulu on sekauskonnollinen pakanajuhla, jolla ei ole mitään tekemistä Nasaretilaisen Jeesuksen syntymän kanssa.
- Lukija...
Eräs ystäväni käy vaimoineen Tuomasmessussa. Vaimon uskosta en tiedä, homeopaattisiin pillereihin kuulemma uskoo enemmän kuin lääketieteeseen.
Ystäväni on kertonut olevansa ateisti eli pitävänsä täysin selvänä ettei mitään Jumalaa ole. Kun ihmettelin hänen käyntiään Tuomasmessussa, hän perusteli sitä teatterielämyksellä.
Minusta sama teatteri joka kerta on hieman tylsää. - Messusta huolimatta
En lukenut kyseistä artikkelia, mutta itse avautui kristinusko vähitellen Uutta Testamenttia lukemalla. Paremminkin kirkossa käynti tai luterilaisen messun kuuntelu ei jostain syystä alussa antanut mitään. Eli toisin päin: Uskoin kyllä messusta huolimatta. Oikeastaan kesti monta vuotta ennen kuin totuin luterilaiseen messuun. Pidin enemmän katolisesta ja ortodoksisesta messusta. Tuomas-messusta, jazzista ja rockista ja muusta sellaisesta en välitä Jumalan yhteydessä, tällaista musiikkia voin kuunnella muutenkin ihan riittämiin.
Mitä uskoon tulee, vaikka ei mitään uskoontulohetkeä ole, enkä koe itseäni valtavan uskovaisena, kyllä minä uskon kaiken aikaa, koska Kristus on jotenkin tietämättäni ilmoittanut itsensä minulle. Se on sitten toinen asia, etten pysty elämään tämän mukaan, vaikka haluaisinkin. Enemmän käyn nykyään kirkossa sen tähden, että on kiva olla siellä tavallisena sunnuntaina, jolloin siellä ihmiset laulavat ja voin itsekin laulaa mukana (kun ei ole laulunääntä). Rippikoulumessuissa ja muissa harvemmin kirkossa käyvien ja messuun osallistuvien kanssa on kurjempi, kun ei ole laulunääntä eikä voi sitten laulaa, kun muutkaan eivät laula ja vaikuttavat vähän kuin heidät olisi pakotettu sinne. Well.... - Kerro totuuss
Unohdit keroa että se on ainoa paikka kodittomalle missä saa nukkua lämpimikseen kuten Laurakin toipuvana alkoholistina on.
- Usko ja epäusko
Minusta on vain hyvä, että ihminen, kuten Laura artikkelissa sanoo suoraan, että aina ei aina jaksa uskoa. Mutta silti käy messussa. Tämä jos mikä osoittaa oikeaa uskoa. Hän sitkeästi käy sanan kuulossa, kuten Raamattukin kehottaa.
Haluaako kirkko, että messuissa ja muissa kristillisissä tapahtumissa käy vain "palavasti uskovia"?
Itse en ole pystynyt käymään vuoteen yhtään missään. Tuntuu vain niin vaikealta erinäisistä syistä. Olen ajatellut, että voisihan sitä yrittää mennä vaikka väkisin, jos vaikka jonain päivän alkaisi taas tuntua "kivalta käydä kirkossa". Lapsenakin sitä inhosi joka sunnuntaisia pakkokirkkoreissuja, mutta vanhemmiten sitä on arvostanut, että minua ainakin yritettiin juurruttaa tällä tavalla kristityksi. Ja olenkin saanut kokea armon ja pelastuksen, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö näitä kivikkoisia aikoja tulisi, jolloin epäilee ja on katkera ja vihainen Jumalalle. Ja silloin ei voi sietää mitään messuja.
Olin ajatellut, että jospa vaikka huomenna menisin kirkkoon, vaikka ei pätkääkään huvita ja Jumala tuntuu vähintäänkin etäiseltä.
Messun ei mielestäni pidä olla mikään voimakkaasti koskettava yhteisöllinen tapahtuma. Kaipaan vanhan ajan saarnoja, elettömiä jumalanpalveluksia, jonne sai tulla Sanan kuuloon ja laulamaan tuttuja virsiä ja sai olla rauhassa eikä tarvinnut osallistua kaiken maailman kättelyihin räkäsinen käsineen. Voihan sitä kirkkokaffeilla mennä juttelelmaan ja kättelemään...
Ehkä olen vähentänyt kirkossakäyntiä juuri messu-uudistuksen takia.
Mutta ehkä mielialani ei ole oikea enkä ole riittävän varma siitäkään, jaksanko juuri huomenna uskoa tarpeeksi voidakseni mennä messuun. Luulin, että juuri tällaiset mielentilat ovat nimenomaan hyvä syy mennä kirkkoon, muuat ehkä olen ollut väärässä.
Parempi pysyä kammiossaan ja hiljaa rukoilla. - Shrink
Lauran kertomus realistinen, varmaan meille jokaiselle tulee ns" Tuomashetkiä" elämässä ?
-Tuomas sentään eli Jeesuksen seurassa Hänen tomintansa ajan ja kun Jeesus ristiinnaulittiin, Tuomaan usko hiipui...
Jeesus nimenomaan ilmestyy Tuomaalle, varmaan tästä syystä ja kehottaa Tuomasta "pistämään sormensa" naulanreikiin...............
Kuinka moni meistä (itseni mukaanlukien) esiintyy "Tuomaana", varsinkin tässä ajassa, jossa kaikki tuntuu olevan luvallista.- EL. a. K.IM
Shrink
`Te etsitte ennusmerkkejä. Mutta näette vain Joonaan merkin.`.
Elkää pyytäkö niitä stigmoja auki uskoaksenne.
Koska kun ne haavat paranevat, uskonne pohja ei ole vahvoilla kantimilla.
Silloin uskonne perustuu niihin stigmoihin, eikä niiden kantajaan.
- Messusta huolimatta
Niin no, oma viestini tarkoitti lähinnä sitä, että koin messun ei uskoa antavana. Eli siis totta kai saa mennä messuun, vaikkei usko, mutta arvelin, että jos minusta se tuntui ei-antavalta, se ei todennäköisesti ole tehokas uskonantaja täysin uskomattomalle. Ehkä nämä ovat makuasioita, ja tässäkin ihmiset kovin erilaisia. Alkuseurakunnan messu taas aikoinaan oli uskoa antava ja sen lisäksi kai opetettiin muutenkin.
- goddeloos
"Millaisia ajatuksia sinulle herää tällaisesta? "
- En minä aina jaksa uskoa huomiseen. Aina se tulee mutta jumala(t) ei koskaan... - EL. a. K.IM
Yhtä en kadu
No mutta kyllä Lauralla jotain uskoa on, kun jaksaa siellä mesussa hengata.
Ne on ihan siistei tilaisuuksia, kun oma usko on vähän pikkuliekillä, tai sammunut.
Jumalaan uskominen on vaikeata, jos ei osaa Enkelien kieltä.
`Mutta vaikka osaisin Enkelien kieltä, eikä minulla olisi Rakkautta, niin ei minulla mitään olisi`.
Mutta kyllä se ilmeisesti jotain kuulee, koska käy messuissa.
Mä vetelen ihan omia messuja Enkelien kanssa. - Uskomatontako
Ensimmäistä kertaa kun löysin tälle palstalle, täällä on päällimmäisenä juuri se aihe mitä olen pähkäillyt.
En ole lukenut tuota Kotimaan artikkelia kuin sen typistelmän mitä nettiversiosta löysin, joten en osaa Laurasta sanoa oikein mitään vielä. Ehkä menen kirjastoon lukemaan.
Kristinusko siinä yksinkertaisessa muodossa kuin itse sen ymmärrän olisi minulle aika täydellinen paketti, helpottaisi elämää ja poistaisi monet huolet. Vaan kun en pysty uskomaan että juttu olisi totta. Kastettuna ja konfirmoituna luterilaisena voin kuitenkin mielestäni käydä messussa ja ehtoollisellakin, vaikken uskontunnustusta pysty lukemaankaan. Ajattelisin, että riittäköön seurakunnan usko, kun se kasteessakin riitti.
En käy messussa kulttuurikristittynä enkä teatteriesityksen takia, vaan armon kaipuusta. Voi kun koko stoori rakastavasta Jumalasta olisi totta ja pystyisin sen vielä uskomaan!
Ylempänä kirjoittaneen Wannabe-uskiksen kanssa olisin sikäli eri mieltä että kyllä minä ainakin pienen määrän sitä totenapitämis-uskoakin arkeeni tarvitsisin; ei pelkkä liturgia minulle riitä. Tietäisin kenelle jutella kun täällä elämän hiekkalaatikolla aina välillä tekee mieli heittää hiekkkaa niiden toisten, yhtä arvokkaiden luotujen silmiin. Tässä uskoa odotellessani käynpä välillä altistumassa liturgialle eli ripille ja ehtoolliselle, jospa ne jotain auttaisivat? Eikä niiden tarvitse olla kauniita tai monimutkaisia, ihan yksinkertainen ja anonyymi on paras. (Saarnoista en niin piittaa.)
Haluaisin tietää, onko Lauran tai minun kaltainen tilanne yleisempääkin? Tuntuu ettei tässä oikein voi messua kummemmin seurakunnan toimintaankaan osallistua, kun ei ole oikeasti sitä kristillistä uskoa.
Nimimerkki Usko ja epäusko, kiitos sinulle rohkaisevista sanoistasi!- Enn.luulot mäkeen
Uskomatontako:
...helpottaisi elämää ja poistaisi monet huolet...
Uskon, mutta ei kyllä ole helpottanut elämää ja poistanut monia huolia, päinvastoin. Välillä jopa toivoisin, etten uskoisi. Se ristin kantaminen pitää valitettavasti paikkansa tällaisella tavallisella rivikristitylläkin.
Kyllä siellä minusta voi käydä kaikenlaisissa tilaisuuksissa, vaikka ei kauheasti uskoisikaan, en ole huomannut mitään, kun olen käynyt siellä. Ei minua ainakaan ole morkattu, vaikken ole suureen ääneen julistanut uskoani.
Paremminkin ei välillä kiinnosta sen takia, kun tulee mieleen Pokka pitää -sarjasta kaikenlainen pikkupuuhailu, enkä ole kätevä käsistäni. Täysin vaaratonta siellä on, eikä mitään uskoa vaativia ihmisiä joka suunnalla, niin kuin jossain on saatu ihmiset uskomaan näin rauhallisesta toiminnasta. - Usko ja epäusko
Kiitän Taivaan Isää siitä, että olen saanut olla rohkaisuksi (vaikka sanani eivät ole hunajaa )
- Uskomatontako
Enn.luulot mäkeen kirjoitti:
Uskomatontako:
...helpottaisi elämää ja poistaisi monet huolet...
Uskon, mutta ei kyllä ole helpottanut elämää ja poistanut monia huolia, päinvastoin. Välillä jopa toivoisin, etten uskoisi. Se ristin kantaminen pitää valitettavasti paikkansa tällaisella tavallisella rivikristitylläkin.
Kyllä siellä minusta voi käydä kaikenlaisissa tilaisuuksissa, vaikka ei kauheasti uskoisikaan, en ole huomannut mitään, kun olen käynyt siellä. Ei minua ainakaan ole morkattu, vaikken ole suureen ääneen julistanut uskoani.
Paremminkin ei välillä kiinnosta sen takia, kun tulee mieleen Pokka pitää -sarjasta kaikenlainen pikkupuuhailu, enkä ole kätevä käsistäni. Täysin vaaratonta siellä on, eikä mitään uskoa vaativia ihmisiä joka suunnalla, niin kuin jossain on saatu ihmiset uskomaan näin rauhallisesta toiminnasta.Millaisia huolia sinulle sitten uskon myötä on tullut?
- Enn.luulot mäkeen
Uskomatontako kirjoitti:
Millaisia huolia sinulle sitten uskon myötä on tullut?
Enn.luulot mäkeen vastaa Uskomatontako-nimimerkille.
No, ensinnäkin suurin osa suomalaisista nukkuu tässä asiassa niin makeasti, että suorastaan kadehdin heidän huoletonta olotilaansa.
Toiseksi oma pahuus, jota ei voi olla huomaamatta, josta on huolissaan, ei niinkään taivaspaikan takia, vaan koska kärsii siitä, että tekee Jumalan hyvää tahtoa vastaan.
Kolmanneksi kristittyjen keskinäiset ristiriidat.
Neljänneksi, jatkuva äärettömän hyvän Jumalan morkkaaminen läntisessä maailmassa.
Toivottomien ennakkoluulojen karsiminen, joka on kuin Sisyfoksen työtä, yhä uudestaan turhautuneena perkaa samaa risukkoa, joka kasvaa aina vain hurjempaa vauhtia....
Listaa voisi jatkaa, mutta sitä ei enää kukaan jaksa lukea. Nykykristityn luulo, ettei sitä ristiä tarvitse kantaa ollenkaan...Että tämä on vain mukavaa ja hauskaa ja ollaan auvoisessa mielentilassa kaiken aikaa...
Ei todellakaan mikään onnellisuuspilleri, vaikka toki taustalla saattaa vaikuttaa jonkinlainen toivo. - Shrink
No, ensinnäkin suurin osa suomalaisista nukkuu tässä asiassa niin makeasti, että suorastaan kadehdin heidän huoletonta olotilaansa.
Toiseksi oma pahuus, jota ei voi olla huomaamatta, josta on huolissaan, ei niinkään taivaspaikan takia, vaan koska kärsii siitä, että tekee Jumalan hyvää tahtoa vastaan.
Neljänneksi, jatkuva äärettömän hyvän Jumalan morkkaaminen läntisessä maailmassa.
Toivottomien ennakkoluulojen karsiminen, joka on kuin Sisyfoksen työtä, yhä uudestaan turhautuneena perkaa samaa risukkoa, joka kasvaa aina vain hurjempaa vauhtia....
Listaa voisi jatkaa, mutta sitä ei enää kukaan jaksa lukea. Nykykristityn luulo, ettei sitä ristiä tarvitse kantaa ollenkaan...Että tämä on vain mukavaa ja hauskaa ja ollaan auvoisessa mielentilassa kaiken aikaa...
Ei todellakaan mikään onnellisuuspilleri, vaikka toki taustalla saattaa vaikuttaa jonkinlainen toivo.Enn.luulot mäkeen;
Kirjoitat asiaa, ...............
Kaikki esittämäsi asia, löytyy myös Raamatusta, Jeesusken puheista, esim, Vuorisaarna, Apostolien teot ym................
Meillä on asiat LIIAN hyvin, kun emme tiedä huonommasta oikestaan mitään...
-nälkä olisi hyvä opettaja...
Suomessahan ei moni tiedosta koko asiaa...
-asian todella kokeneena, voin kertoa myös, miltä tuntuu 14v olla ilman kotia, sekä kaikkea muuta, mikä on monelle itsestään selvää........................ - Uskomatontako
Ei todellakaan mikään onnellisuuspilleri, vaikka toki taustalla saattaa vaikuttaa jonkinlainen toivo.No enpä ajatellutkaan, että usko onnellisuuspilleri olisi, mutta toivopilleri ehkä kuitenkin.
Kakkoskohta eli oma pahuus kiusaa kyllä nytkin, siinä muodossa että rikon lähimmäisiäni vastaan. Se muuten kiusaa ihmisiä ihan riippumatta siitä uskovatko vai eivät. Kolmosessa voin tehdä oman osani eli olla osallistumatta riitoihin vaikka tällä palstalla. Voihan se vastapuoli jopa olla oikeassa, mitäpä minä tietäisin.
Nelosesta ja viitosesta en jaksaisi välittää, koettaisin vain elää niin etten itse osoita ennakkoluuloja todeksi. Joo ei onnistu aina.
- etsivä-xx
Raamatun mukaan usko tulee kuulosta, joten ei sitä uskoa tarvitse olla, sen voi saada sanaa kuulessaan. Näin ainakin luterilainen kirkko on vuosisatoja opettanut.
- Nyk. etsivä, ei ex
Pöh, taitaa olla niitä kirjoitusajankohtansa juttuja, kun oltiin vielä lukutaidottomia. Itse en opi kuulemalla mitään, koulussakin piti kaikki aina itse lukea kun en kuulemastani saanut tolkkua. Saarnat varsinkin tuntuu toisinaan enemmän vievän sitä vähäistäkin uskoa kuin tuovan.
Ymmärtäähän sen että kyllä jonkun pitää jotenkin selittää se uskon sisältö, ei se tyhjästä pakanan päähän poksahda, että sikäli usko joskus on vaatinut kuulemista kun ei kirjallista tiedonvälitystä ollut. Mutta aika lyhyeen sen perussanoman voi tiivistää ja eiköhän se tällaiselle rippikoulun käyneelle jo ole selvä? Tietopuoli on siis jo kondiksessa, ja enempi puhe ei uskoa saa luotua. - Joo___xa
Päättäkää nyt tuleeko se usko kuulemisesta vai jumalienne lahjana..
- muistutukseksi
usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta, uskon synnyttäjä ja ylläpitäjä on Pyhähenki, tätä ei voi itse saada aikaan omilla menetelmillä,,kaikki mikä lähtee ihmisestä ja ihmisen omista aivoituksista ei ole Jumalasta. esim. kaikki väärä toiminta kirkkojen sisällä,mikä ei perustu Raamatun ilmoitukseen on turhaa ilmaan hosumista..ei Pyhähenki sano Aamentaan sellaiseen. etsikää sellaiset saarnatuolit ja alttarit joissa Jeesus vielä on läsnä. ei rahtuakaan saa Pyhästä kirjasta muuttaa ihmisen mielen mukaiseksi.
- Mirka ...
Usko syntyy manipuloinnista ja aivopesusta.
Ihminen on ateisti syntyessään ja kenestäkään ei tule uskista itsekseen. - luminarsku
Mirka ... kirjoitti:
Usko syntyy manipuloinnista ja aivopesusta.
Ihminen on ateisti syntyessään ja kenestäkään ei tule uskista itsekseen.Mirka,
toistelet vain ulkoa opittuja lauseita. Tiede, tuo maaginen totuuden torvesi todistaa ihan muuta mitä toistelet papukaijan tavoin. Lapset uskovat syntyjään Jumalaan vaikka heille ei kerrottaisikaan Jumalasta kotona tai koulussa. Lasten normaalisti ja luonnollisesti kehittyvä mieli tekee heistä alttiita uskomaan Jumalan luomiseen ja älykkääseen suunnitteluun. Sen sijaan evoluutio on luonnotonta ihmisten mielissä, sitä on suhteellisen vaikea uskoa. (Paitsi aivopesun uhrina, toim.huom) Itse en uskonut evoluutioon koulussa, vaikka sitä meille aivopestiin. Se oli terveen järjen vastaista. Enkä ollut silloin edes uskossa. :)
http://www.telegraph.co.uk/news/religion/3512686/Children-are-born-believers-in-God-academic-claims.html - ihan oikeesti...
luminarsku kirjoitti:
Mirka,
toistelet vain ulkoa opittuja lauseita. Tiede, tuo maaginen totuuden torvesi todistaa ihan muuta mitä toistelet papukaijan tavoin. Lapset uskovat syntyjään Jumalaan vaikka heille ei kerrottaisikaan Jumalasta kotona tai koulussa. Lasten normaalisti ja luonnollisesti kehittyvä mieli tekee heistä alttiita uskomaan Jumalan luomiseen ja älykkääseen suunnitteluun. Sen sijaan evoluutio on luonnotonta ihmisten mielissä, sitä on suhteellisen vaikea uskoa. (Paitsi aivopesun uhrina, toim.huom) Itse en uskonut evoluutioon koulussa, vaikka sitä meille aivopestiin. Se oli terveen järjen vastaista. Enkä ollut silloin edes uskossa. :)
http://www.telegraph.co.uk/news/religion/3512686/Children-are-born-believers-in-God-academic-claims.htmlVäitätkö oikeasti naama peruslukemilla, että Borneon sademetsissä syntynyt Dgunba uskoo Jahveen, jos hänen koko alkuperäisheimonsa uskoo Suureen Kalimaan, jolle uhrataan lahjoja joka päivä, jotta heimolla olisi parempi metsästysonni?
Evoluutiosta on todisteet. Jumalista ei. (Ihan vain mielenkiinnosta, tiedätkö sinä edes, mitä sana evoluutio tarkoittaa ja mitä evoluutio on?)
- hyvä esimerkki
Eikö se ole merkki Lauran etsinnästä tavallaan, usko tulee kuulemisesta ja vaikka ei nyt aina olisikaan oikein asiasta perillä olevaa pappiakaan puhumassa niin mielestäni Jumalan sana se tekee tehtävänsä samoin laulut ja rukoukset.
- ÄLKÄÄ NAURATTAKO
Väitän ettei kukaan ateisti mene uskonnolliseen (huuhaa) messuun huvikseen.
- sadfsadfsadfsa
Eipä tollainen ihminen vielä ole uskoon tullutkaan.
Mutta hei, luterilaista menoa.. sitähän se on... lapsikasteen aikaansaamaa puoliuskoa. Eikö messut ahdista niitä, jotka eivät usko? Minua ainakin ahdistaa astua kirkkoon ilman korvatulppia. :) Jäin serkun häissäkin kirkon ulkopuolelle autoon istuskelemaan, koska alkoi jo portailla ahdistamaan, samoin toisen serkkuni konfirmaatiossa. Vain avovaimoni vanhempieni kanssa menivät kirkkoon. Serkkuni suhtautui hyvin "vakaumukseeni", että jäin heidän kirkollisista häätoimituksista pois ja avovaimonikaan ei mököttänyt. Tosin serkun ja hänen vaimonsa hääjuhlaan osallistuin, joka oli minusta hieman turhanaikainen. Serkkuni vaimoineen ei usko kirkon lätinään, mutta menivät kaikesta huolimatta kirkossa naimisiin -se on kaikille oikeus, jos niin haluaa uskon vahvuudesta huolimatta (kirkko ei ole vielä toistaiseksi eronnut valtiosta) ja sen tulisi olla oikeus myöskin homoille.
Olen kirkoille allerginen. Miksi mennä kirkkoon, mikäli ei maksa kirkollisveroa tai jos kirkonpenkillä istuminen alkaa ahdistamaan! Onneksi en elänyt 1800-luvulla, jolloin ihmisiä miltein pakotettiin Suomessa menemään kirkkoon joulut, pääsisäiset ja juhannukset jne.
Kuka tahansa voitoimia pappina ja itkettää mummuja saarnastuolista käsin. Ei siihen tarvita veronmaksajien rahoja, että henkilö kouluttautuu teologiksi eli "valehtelijaksi". Olen puhunut, enkä kadu!- Kyrie eleison
Ateisti 1982:
Tuo on nimenomaan huvittavaa ja kummallista, että siellä tahdotaan mennä naimisiin, vaikka ei uskota vähääkään. Nykyihmiseltä puuttuu itsekritiikki täysin. Ei harmainta aavistusta, miksi he kirkkoa kuvittelevat ja tässä se taitaa se pääongelma ollakin. Ihmiset, joille se ei merkitse yhtään mitään, tulevat sinne julmasti komentelemaan niitä, joille se jotain merkitsee ja pappikin saa potkut, jos ei johonkin omantuntonsa tähden kykene. Ne sunnuntait ovat pilalla, jolloin isot ateistiset väkijoukot tunkevat rienaamaan kirkkoon rippijuhliin ja muihin. Ei alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Pitäisi saada tulla jo sinnekin riehumaan ja sitten huonotapaisia ja julmia ovatkin ne, jotka siitä vähän loukkaantuvat.
Voi teitä kammottavia rassukoita. Katsokaa nyt lopultakin sinne peiliin.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511903
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131826Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va391674- 1061250
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961228- 851208
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4121110- 62889
- 49841
- 50836