Nukuttaako?

Anjaniina.

Tän ikäsillä alkaa oleen kaikenlaisii univaikeuksia.
Mites porukat, heräättekö jo tuntia ennen kellonsoittoo, valvotteko yällö.
Onko tapana käydä syömässä keskellä yötä (tunnen parikin ihmistä joilla se on jokaöinen rituaali)
Vai valvotteko alkuyön ja sit on vaikee aamulla päästä hereille?

30

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tii-na-...

työstressit vaikuttaa uneen varsinkin siihen nukahtamiseen tahtoo ruveta asiat pyöriin päässä kun pistää silmät kiinni vaikka kuinka laskis lampaita sit kun nukahdan niin nukun kyllä hyvin enkä oo koskaan harrastanut yösyöntiä nukutti tai ei niin kyllä yleensä yön vietän sängyssä osa nukahtamisvaikeuksita voi tietysti johtua tästä iästäkin joskus turvaudun nukahtamislääkkeeseen.

• rygseck

Ei pienintäkään vaikeutta !!

No - tää mun unirytmi... miten sen ny sanois... sitä ei oo (?)

Kun tarpeeks väsyttää niin nukun vaikka eteisen matolla (oon muuten joskus nukkunutkin :O), ei mitään väliä... kunhan tiedän että saan nukkua, se riittää vaivuttamaan mut horrokseen =)

Yleensä nukun kun nukuttaa - paitsi tietenkin töissä, siellä semmoinen ei passaa - sit oon hereillä kun ei nukuta, ei stressiä mulla... ex-ukkoni joskus kyllä mainitsi asiasta, niin ku että ei ol sopivaa imuroida kolmelta yöllä - mä olin ihan äimänä, kui ei ?

Toi syöminen... se on mulla lähes kellontarkkudella säädelty... jos mahan pitää jonkinlaisessa rytmissä, ni ei sen loppukropan mitään hätää o valvoa - tää on vinha totuus, testattu ja hyväkskoettu =)

Yleensä herään hetkeä ennen ku kello soi - sisäinen kelloni on aika tarkka.

Tiesiks muuten että ajantaju on yksi ihmisen aisteista ?

• ei mullakaan sen kummempia unirytmejä oo mutta pitää saada unta semmoinen kahdeksan viiva yhdeksän tuntia että pysyy virkeenä ja se vähän rajoittaa niin että mieluummin pitäs nukkua öiseen aikaan jos valvoo aamupuolelle niin sit menee nukkuessa puolille päiville ja se ei tahdo sopia oikeen muuten päivärytmiin mää kadehsin aina mun miestä kun se joskus nukahtaa nojatuoliin ja tasan minuutti kun se laittaa silmät kiinni se rupee kuorsaan mää oon kerran elämässäni ollu niin väsyny että oon nukahtanu nojatuoliin istualleni.

• Anjaniina.

Ajantaju on joo.
        Milteipä tarkkaan tiedän paljonko kello on, jos herään keskellä yötä.
        Jostain syystä mulla on sisäänrakennettu kello.
        Se on siinä vaiheessa ilkeetä kun herää viis minuuttia ennenkuin kello soi ja tietää sen.
        Jos ei tajuis, vois nukkua vielä sen viis minsaakin.
        Ja totta sekin et kropan voi opettaa kellon orjaks, itte en ala siihenkun sit saattaa olla et on pitkä päivä ja jos vatsa alkaa huutaan ruokaa keskenkaiken, ni...

• rygseck
        tii-na- kirjoitti:

ei mullakaan sen kummempia unirytmejä oo mutta pitää saada unta semmoinen kahdeksan viiva yhdeksän tuntia että pysyy virkeenä ja se vähän rajoittaa niin että mieluummin pitäs nukkua öiseen aikaan jos valvoo aamupuolelle niin sit menee nukkuessa puolille päiville ja se ei tahdo sopia oikeen muuten päivärytmiin mää kadehsin aina mun miestä kun se joskus nukahtaa nojatuoliin ja tasan minuutti kun se laittaa silmät kiinni se rupee kuorsaan mää oon kerran elämässäni ollu niin väsyny että oon nukahtanu nojatuoliin istualleni.

Mulla on joskus vaikeutena toi kun itse oon yötyöläinen ja unirytmini sen mukaan, niin kuitenkin suurin osa muuta maailmaa on siinä perinteisessä päivärytmissä... sovittele siinä sitten tapaamisia sun muuta :O

Meneehän se kuitenkin niin että jos yhdeksälle sopii kellonaika x ja yhdelle y, niin se on se yks joka sovittaa oman aikataulunsa niitten muitten mukaan.

No, nyt oon lomalla -hälläväli miten menee, kuhan menee =)

• rygseck
        Anjaniina. kirjoitti:

Ajantaju on joo.
        Milteipä tarkkaan tiedän paljonko kello on, jos herään keskellä yötä.
        Jostain syystä mulla on sisäänrakennettu kello.
        Se on siinä vaiheessa ilkeetä kun herää viis minuuttia ennenkuin kello soi ja tietää sen.
        Jos ei tajuis, vois nukkua vielä sen viis minsaakin.
        Ja totta sekin et kropan voi opettaa kellon orjaks, itte en ala siihenkun sit saattaa olla et on pitkä päivä ja jos vatsa alkaa huutaan ruokaa keskenkaiken, ni...

Mulle toi on melkein elinehto taas... siis toi kellottaminen syömisissä.

Joskus kesällä, ku on helkutin kuuma, tulee siitä lipsuttua, mut sen kyllä sitten huomaa heti - murjotan jossain nurkassa ja kyräilen vaan =)

Aamupalalla syön hevo... siis paljon ruokaa, ja ajan kanssa... se on selkeesti mun hetki =)

• Anjaniina.
        rygseck kirjoitti:

Mulla on joskus vaikeutena toi kun itse oon yötyöläinen ja unirytmini sen mukaan, niin kuitenkin suurin osa muuta maailmaa on siinä perinteisessä päivärytmissä... sovittele siinä sitten tapaamisia sun muuta :O

Meneehän se kuitenkin niin että jos yhdeksälle sopii kellonaika x ja yhdelle y, niin se on se yks joka sovittaa oman aikataulunsa niitten muitten mukaan.

Tiiäks, joskus niin keljuttaa tuo kropan oppiminen kellontahtiin, et pistän vuorokauden hulinaksi.
        Valvon aamuyöhön, nukun hiukan, valvon hiukan ja nukun taas, enkä välitä mikä on kellonaika.Lämmitän saunan vaikm keskellä yötä ;)))
        Sitä tuntee sillai vapautuvansa "normi-ihmisten" aikarekisteristä ;))
        Mut tähän tarvitaan se...loma ;)))

• Anjaniina.
        rygseck kirjoitti:

Mulle toi on melkein elinehto taas... siis toi kellottaminen syömisissä.

Joskus kesällä, ku on helkutin kuuma, tulee siitä lipsuttua, mut sen kyllä sitten huomaa heti - murjotan jossain nurkassa ja kyräilen vaan =)

Aamupalalla syön hevo... siis paljon ruokaa, ja ajan kanssa... se on selkeesti mun hetki =)

Vaikuttaako sulla niin paljon säännöllinen syöminen olotilaan?
        Sä olet sit niitä ihmisiä joille on verensokeri tärkee juttu.
        Mä voin "raiskata" kroppaani ihan miten vaan, eikä sillä ole vaikutusta.
        Varsinaista heikotusta tulee vaan jos ihan sairas...

• rygseck kirjoitti:

ehkä yötyöläisellä on helpompaa tottua semmoiseen säännöllisen epäsäännölliseen rytmiin ja sit se olis kans hyvä juttu kun vois jättää ne työasiat sinne työpaikalle mutta kun se ei oo mahdollista ne pyörii aina päässä tietysti huomattavasti vähemmän kun esim kymmenen vuotta sitten mutta sehän on tietysti oma valinta pitäs varmaan ruveta kokeileen sitä melatoniinia kun kumminkin unirytmi on suht säännöllinen sitähän ne kehuu ja kuitenkin mää uskon siihen että kun pari vuotta menee eteenpäin niin varmaan vähän rupee helpottaan jo iänkin puolesta.

• rygseck
        Anjaniina. kirjoitti:

Tiiäks, joskus niin keljuttaa tuo kropan oppiminen kellontahtiin, et pistän vuorokauden hulinaksi.
        Valvon aamuyöhön, nukun hiukan, valvon hiukan ja nukun taas, enkä välitä mikä on kellonaika.Lämmitän saunan vaikm keskellä yötä ;)))
        Sitä tuntee sillai vapautuvansa "normi-ihmisten" aikarekisteristä ;))
        Mut tähän tarvitaan se...loma ;)))

Heh =)

Ja mulla menee päinvastoin - olen lomallani niin säntillinen ettei äitini tunnistasi =)

Sauna meillä lämpenee kuinka milloinkin, J:llä oli siinä asiassa ennemmän totuttelemista kuin mulla, joka (kuten taisin mainitakin) imuroi ja tiskaakin kun sattuu...

• rygseck
        tii-na- kirjoitti:

ehkä yötyöläisellä on helpompaa tottua semmoiseen säännöllisen epäsäännölliseen rytmiin ja sit se olis kans hyvä juttu kun vois jättää ne työasiat sinne työpaikalle mutta kun se ei oo mahdollista ne pyörii aina päässä tietysti huomattavasti vähemmän kun esim kymmenen vuotta sitten mutta sehän on tietysti oma valinta pitäs varmaan ruveta kokeileen sitä melatoniinia kun kumminkin unirytmi on suht säännöllinen sitähän ne kehuu ja kuitenkin mää uskon siihen että kun pari vuotta menee eteenpäin niin varmaan vähän rupee helpottaan jo iänkin puolesta.

Voit olla oikeassa... en oo oikeastaan koskaan pohtinut tuota tolta kantilta.

Mutsi sanoi aina että oon ollu pienestä ipanasta sellainen joka valvoo kaiket yöt... meillä oli silloin semmoinen grundigin kelamankkari, joku varmaan muistaa niintä..., johon sai semmoisia 4 tunnin nauhoja, tais saada pitempiäkin... no mutsi oli äänittänyt semmoiseen ihan tavallista radio-ohjelmaa ja soitti sitä sitten hiljaa öisin - olin ollu hiljaa ja kuunnellut vain, mutta auta armias kun kela oli loppunut ja tuli hiljaista... oli alkanut meteli pinnasängyssä =)

Olen pitänyt radiota päällä melkein koko ikäni - vasta viimevuosina oon saanut sen suljetuksi öisin...

Niin siis, mitähän mä olinkaan sanomassa..??

Joo niin - työasiat tulee välillä kotiin sillätavoin että kun pääsen aamulla töistä, oon niin kierroksilla ettei edes kannata yrittää nukkumista ennen kuin on saanut kropan nollattua - nykyään aloitan sen jo kun starttaan auton työpaikan pihalla - radio kiinni ja hitaasti ajatuksille tilaa kuljeksia. Kotona sitten hetki omia aamupuuhia ja meikälikka on valmis unten valtakuntaan =)

• rygseck
        Anjaniina. kirjoitti:

Vaikuttaako sulla niin paljon säännöllinen syöminen olotilaan?
        Sä olet sit niitä ihmisiä joille on verensokeri tärkee juttu.
        Mä voin "raiskata" kroppaani ihan miten vaan, eikä sillä ole vaikutusta.
        Varsinaista heikotusta tulee vaan jos ihan sairas...

Joo... toi on ihan tietoisesti opeteltu juttu.
        Luin joskus jostain julkaisusta, vuorotyötätekevien kommentteja siitä, miten he selviävät unirytmien vaihtumisista...
        Eräs lentoemäntä kertoi, että kun hän pitää huolta syömisellään siitä, että vatsa toimii omaa rytmiänsä muuttumattomana, on pään helppo seurata toista...

Kokeilin sitä - ja hittolainen, sehän toimi :O

Mullahan noi rytmit menee kivasti sekaisin, kun kaikenlisäksi veivaan kahda työtä, aina silloin tällöin...
        Saattaa olla niin että kun tuun aamulla kotiin, niin syön jotain ja lähden toiseen duuniin siitä suoraan...
        Iltapäivällä otan parintunnin tirsat ja ja sitten taas yöllä. Siitä aamuherätys, pienet ettonet päivällä ja joko nukkumaan tai töihin seuraavana yönä... =)

Sekopäistä, mutta ilman sitä minulla ei olisi sosiaalista elämää ensinkään...

• Rattus sp.

Nukuttaa ja hyvin. Eilen ja tänään olen herännyt tavallista myöhempää. Ihmetellyt, miksi se kello on jo noin paljon :].

• Anjaniina.

Heh, mä kerron sulle salaisuuden, mut tuolla suljetulla ;)
        Tänään voi hyvin vaik nukkuu koko päivän, on niin kehno keli

• Kiitos kysymästä. Minä nukun oikein hyvin. Teen senverran liikkuvaa työtä niin ulkohommia kuin sisä hommiakin, että posket punoittaa ja pikkuhiki nousee päälle.

Varsinaisesta ansiotyöstä siirryn yleensä useita kertoja viikossa seuraavaan pisteeseen, ja siellä vedän toisen työpäivän, lapsenlapsen seurana ilta kymmeneen. Joten kun illalla painan pikku pämmyni tyynyyn, niin ei tarvitse montaa kertaa pyörähtää. Aamulla 5.55 soi kello ja siitä sitten taas aloitetaan.

Työmatkaliikunta ja työssä saamani reipas ulkoilu ja liikkuminen takaa riittävät yöunet minulle.

• Anjaniina.

Tämähän on hauskaa porukkaa, kellään ei ole vaikeuksia.
        Mut mä luulen ettei terveillä ihmisillä olekaan ;)
        Terve liikunta antaa hyvän väsymyksen ja unen.

• Anjaniina. kirjoitti:

Tämähän on hauskaa porukkaa, kellään ei ole vaikeuksia.
        Mut mä luulen ettei terveillä ihmisillä olekaan ;)
        Terve liikunta antaa hyvän väsymyksen ja unen.

miks pitää aina napauttaa mää oon sit varmaan ainut sairas ihminen.

• tii-na- kirjoitti:

miks pitää aina napauttaa mää oon sit varmaan ainut sairas ihminen.

Joo, en ole niitä terveimpiä, mutta kaikenlainen pikkunaputtelu lienee mullekin ihan vaan omaksi parhaaksi, hih hih.

• miljoona kirjoitti:

Joo, en ole niitä terveimpiä, mutta kaikenlainen pikkunaputtelu lienee mullekin ihan vaan omaksi parhaaksi, hih hih.

varmaan meille kaikille mutta toistuva jatkuva iänikuinen joskus kaipais jotain muutakin vaikka vaan ihan pelkkää huomaamattomuutta terveitähän me ollaan liikkuvia osallistuvia aktiivisia keski-ikäisiä piikki on kumminkin aina piikki.

• tii-na- kirjoitti:

varmaan meille kaikille mutta toistuva jatkuva iänikuinen joskus kaipais jotain muutakin vaikka vaan ihan pelkkää huomaamattomuutta terveitähän me ollaan liikkuvia osallistuvia aktiivisia keski-ikäisiä piikki on kumminkin aina piikki.

Jep. Kaikki ei jaksa olla aina iloisella päällä. Mut sulla ainakin on iloinen ilme, tykkään sinusta.

• tii-na-...
        miljoona kirjoitti:

Jep. Kaikki ei jaksa olla aina iloisella päällä. Mut sulla ainakin on iloinen ilme, tykkään sinusta.

ja iloisella päälläkin olen pääsääntöisesti kovin yritetään aina karistaa se nauru naamalta mutta eipä onnistuta nyt vähän vetää vakavaks kun on kaunis raikas sunnuntai päivä ja piti tulla tänne työmaalle mutta toivottavasti ihmiset on iloisia vaapaastaan ja hienosta ilmasta.

• Ois saanut tänään nukuttaa pitempäänkin mutta kun ei.
      Tää kolmivuoro systeemi missä oon nyt sekottaa elämää kyllä.
      Aikasemmin oli sellaisessa systeemissä missä oli nopeempi kierto, viikonloputkin oli silloin töitä mutta aina neljä vapaata. Ei ollut uni vaikeuksia eikä jatkuvasti väsynyt ja takki tyhjä niinku on tässä nykyisessä systeemissa jossa joudun olemaan.

• Tiedän tilanteen. Voimia sulle. Itse olen tehnyt kolmivuorotyötä lastenkodissa ja oli pakko hakeutua päivätöihin. En olisi jaksanut, sain rytmihäiriöitä...

• Anjaniina.

Mutt mä muistan ne ihmiset jotka on tehneet pitkään vuorotyötä.
        Jos niillä yhtäkkiä vaihtuu tuuri, niin siillä menee rytmi sekaisin.
        Se puhuis sen puolesta, et kroppa tottuu epäsäännölliseenkin rytmiin?
        Millanen se nykysysteemi sulla on? Ei tarpeeks palautumista?

• Anjaniina. kirjoitti:

Mutt mä muistan ne ihmiset jotka on tehneet pitkään vuorotyötä.
        Jos niillä yhtäkkiä vaihtuu tuuri, niin siillä menee rytmi sekaisin.
        Se puhuis sen puolesta, et kroppa tottuu epäsäännölliseenkin rytmiin?
        Millanen se nykysysteemi sulla on? Ei tarpeeks palautumista?

Viisi aamua oli viime viikolla ja nyt ens yöstä on viisi yötä ja viikonlopun jälkeen viisi iltaa.
        Iltavuorot on ainoot jolloin tulee nukuttua tarpeeks.

Ennen oli kaks aamua kaks iltaa ja kaks yötä keikki peräjälkee sen jälkeen neljä vapaata.
        Se oli tosi ihanaa kun kuitenkin tykkään että vuorot vaihtuu.

• miljoona kirjoitti:

Tiedän tilanteen. Voimia sulle. Itse olen tehnyt kolmivuorotyötä lastenkodissa ja oli pakko hakeutua päivätöihin. En olisi jaksanut, sain rytmihäiriöitä...

Kiitos, kyllä niitä tarvitaankin.
        Päivätyö pelkästään on taas tylsää, eikä meillä sellaista tunneta.
        Taistellut olen pääsystä siihen helpompaan takas mutta ei ole onnistunut.
        Mutta sitä jatkan vielä, en ole antanut periksi.
        Poiskaan ei kannata jäädä, täällä on niin paljon työttömyyttä noiden paperitehtaiden alasajon jäljiltä vieläkin.

• Anjaniina.
        tulisilla kirjoitti:

Viisi aamua oli viime viikolla ja nyt ens yöstä on viisi yötä ja viikonlopun jälkeen viisi iltaa.
        Iltavuorot on ainoot jolloin tulee nukuttua tarpeeks.

Ennen oli kaks aamua kaks iltaa ja kaks yötä keikki peräjälkee sen jälkeen neljä vapaata.
        Se oli tosi ihanaa kun kuitenkin tykkään että vuorot vaihtuu.

Juh, aika tappava tahti.
        Mä olisin itse sellanenkans et voisin ottaa vuorotyön.
        Ennen mulla oli tapana vaihtaa yövuorot ja aamuvuorot ittelle, ne meni kaikkein nopeimmin.
        Ilta on tappava...

• Jaa, vaikeuksia nukahtaa oli viimeksi vuosia sitten kun työ oli epäsäännöllisesti vaihtuvaa vuorotyötä. Kun työvuorot säännöllistyivät öiksi ei ole ollut mitään ongelmia saada riittävästi unta.

Johtuu kai siitäkin etten ole mikään tv-addikti.

• rygseck

Häh - löytykös täältä lajitoveri ??

• rygseck kirjoitti:

Häh - löytykös täältä lajitoveri ??

Nooo, ihmisen papereita ei vielä kukaan ole uskaltanut väittää väärennetyiksi.

Mutta sellainen kohtuullisen säännöllinen elämä kyllä riittää hyvään uneen. Yöaktiivinen olen vapaanakin aikana enkä tykkää ollenkaan aikaisista aamuherätyksistä. Niitä tosin pitää lintuja harrastavankin sietää ainakin keväin ja kesäisin mutta näin syksyllä päivä onneksi lyhenee aamusta. Metelinkin pitää olla jotakin lehtipuhaltimen tai seinään poraamisen tasoa että viitsin sen takia herätä, nuorena taisin nukkua yhden pitkähkön venematkan pää nojaten veneen keskimoottoriin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      100
      1829
    2. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1797
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1655
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1401
    5. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      32
      1328
    6. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      314
      1233
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      58
      1175
    8. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      130
      1082
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      271
      1031
    10. Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta

Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa
      Hindulaisuus
      446
      923
    Aihe