Tuuli

Heissulivei! Nyt tuulelle vastaan,
tuudittaa puita kuin äiti pienokaistaan.
Tullut lie yöllä, näkee sen huomen,
tuntee voiman oksissa tuomen.

Nähnyt on maita, mantuja päältä,
äitinsä koti on kaukana täältä.
Minne lie lentää mertenkin taa,
taakse jää moni tuttukin maa.

Milloin on vastaan, milloin on myötä,
luovivan purjeissa riittää aina työtä.
Menee vaan kerskuen taidosta siitä,
milloinkaan voimasta tuulta ei kiitä.

Tiellänsä rikkaudet ja kurjuudet maan,
kaikille samoin aina puhaltaa vaan.
Viillettää viimana arolla myrsky,
keinuttaa laivaa merellä vaahtopää tyrsky.

Silti vaimenee tämä ankara mahti,
työtön melkein purjelaivassa vahti.
Tehtävä täytetty, silloin tasataan paineet,
puhdistuu puut ja rauhoittuu laineet.

11

3388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *MURUKULTA*
      • Vauhdikas ja rento
        on syystuulen lento,
        ei turhaa tee majaa,
        tunne esteitä ei rajaa.

        Kiirii kautta rantain,
        hyvän tuulen antain.
        Mielessä sen monta,
        tarinaa hyvää, ajatonta.

        Luoteeseen se liitää,
        lännestä usein kiitää,
        pahaa pohjan akkaa,
        rakeilla niskaan nakkaa.

        Lämmin lounatuuli,
        kesän kutsun kuuli,
        sinne lähti ilma nätti,
        meidät tänne kylmään jätti.


    • roosamariia*

      Vauhdikasta ja sulavaa riimittelyä. Lukijasta tuntui, kuin olisi ollut itsekin tuulen pyörityksessä, niin keinuvaa ja liikkuvaa oli runosi.
      Paitsi että pidin kovin runostasi, en voinut olla mieltymättä myös nimimerkkiisi:))
      Lyyrinen ja vaatimaton...mielikuvia synnyttävä.

      • Ylös katsoin, kaukaa kuulin
        tulevan sen myötätuulin.
        Kuljen vain piennarta ojan,
        polkuja pienen paimenpojan.

        Jo puiden lehdet irtotyvin,
        tietää sen saman varsin hyvin.
        Länsi puhuu pohjan suulla,
        näkee sen kun alkaa tuulla.

        Kertoo aina karua kieltä
        kun lähti pois kotoansa sieltä,
        miten ypöyksin matkallaan,
        kulkee, kulkee ja kulkee vaan.

        Matkallansa luo katseen tiehen,
        näkee pienen matkamiehen.
        Hetken huoaa, katse jotain kysyy,
        pienen matkan samalla tiellä pysyy.


    • *laudi*

      Hyvä runo sinulta jälleen :)

      No, nyt onkin luvassa tuulta
      kovaa
      sitä syyssateiden tuomaa.
      Villanen silloin lämmittää
      ja kynttilät tietysti..
      mutta kaikki tämä
      ilman kännykkää.
      Ihan Rauhassa kuunnellaan.
      Ja nautitaan.

      Myrskystä. Ja syksystä.

      • Tuuli käy min silmä kantaa,
        periksi ei voi yhtään antaa,
        Tyynellä on niin pieni piiri,
        ei liikahda edes tuuliviiri.

        Lyö myrsky silmää, tuulta kantaa,
        viirillekään ei voi rauhaa antaa.
        Koivun oksista vitsat katkoo,
        sillä pahatkin riidat ratkoo.

        Virkeänä on aikaan kukonlaulun,
        viillättää siinä yli kellotaulun.
        Yön pimentoon kun päivä hukkuu,
        tuuli levähtää ja vähän nukkuu.

        Aamuun asti aika saa luvan,
        tuudittaa uneen tuulentuvan.
        Ummistaa silmät sudenhetken,
        aikainen aamu tuo uuden retken.


    • Lennähti harakka kauhuissaan
      tuulen raivoisan sulkiinsa tarttuessaan

      Löi sade silmät sokeiksi
      voisko harakkaa luulla lokeiksi

      kaarsi talon päältä
      vannoi lentävänsä kauas täältä

      meni vasen siipi miltei maassa
      katosi luulot lentäjästä parhaasta

      Nauroi raju tuuli lepattajaa katkerasti
      heitti vedet, lehdet puista ravisti

      • Puhaltaa lämpö tuulen vielä hento,
        päättynyt on kesäinen perhosen lento.
        Kuin juopuneena lehdet vaeltaa tiellä,
        lintujen laulu ei kuulu enää siellä.

        Muistoja kesän kera auringon saaton,
        kaikuja kantaa tuo tuuli vain maaton.
        Minne lie matkalla tämänkin kerran,
        menee kai sinne mihin tahto on Herran.

        Kesällä kulki pitkin piennarta pellon,
        kuuli keijujen kuiskeen ja soiton kissojenkellon.
        Auringon lämpöinen retki luo kesäistä harhaa,
        ei näy keijuja ei enää kukkientarhaa.


      • Anonyymi
        paimen_poika kirjoitti:

        Puhaltaa lämpö tuulen vielä hento,
        päättynyt on kesäinen perhosen lento.
        Kuin juopuneena lehdet vaeltaa tiellä,
        lintujen laulu ei kuulu enää siellä.

        Muistoja kesän kera auringon saaton,
        kaikuja kantaa tuo tuuli vain maaton.
        Minne lie matkalla tämänkin kerran,
        menee kai sinne mihin tahto on Herran.

        Kesällä kulki pitkin piennarta pellon,
        kuuli keijujen kuiskeen ja soiton kissojenkellon.
        Auringon lämpöinen retki luo kesäistä harhaa,
        ei näy keijuja ei enää kukkientarhaa.

        Aivan huikea , lähes täydellinen sonetti


    • joku vaan

      Loistava runo sopisi hyvin lasten runo/lorukirjaan!
      Pidin tosi paljon!

      • Pieni tuuli äänen kuiskaa,
        hipsuttelee sadun huiskaa,
        kutittelee korvan takaa,
        hymyhuulet poskiin jakaa.

        Kesätuuli soi lempeästi,
        laulaa laulun hempeästi.
        Syksytuuli jonkun kerran,
        itkee kesää hetken verran.

        Talvituuli taikoo jäätä,
        putsaa pöydän oikopäätä.
        Tuulella on monta mieltä,
        puhuu joskus sadun kieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe