mitä tehdä?

Syyttömänä syytetty

Suhteessamme mieheni kanssa on ilmeentynyt aikas isoksi paisunut ongelma.
Mieheni ei luota muhun. En ole tehnyt, enkä ole aikeissakaan tehdä, mitään sellaista, mikä pettäisi mieheni luottamuksen. Silti hän epäilee minua, ja baari-illan jälkeen saattaa veemäisesti todeta " oletkohan ollut nyt ihan rehellinen". Siis mitä helvettiä? Lisäksi saan sellaisen käsityksen, että joku tuttava syöttää hänelle valheita, että olisi minut muka jossain nähnyt vieraan miehen kanssa.
Pahinta näissä järjettömissä syyllistämisissä on se, ettei minun kantaani suostuta kuuntelemaan/uskomaan.

Alan henkisesti olla lopussa, olen kyllästynyt todistelemaan syyttömyyttäni, ja tuntuu pahalta, että juorut ovat uskottavampia kuin minä.
Rakkautta ainakin minun puoleltani on vielä paljon, ja haluaisin suhteemme toimivan. Mutta onko tämä nykyään useinkin tapahtuva syyttely vain pahenemaan päin`?

Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Miten olette, vai oletteko, päässeet asiasta yli?

13

575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+14

      Valitettavan tutulta kuulostaa. Exäni teki samoin ja ikävää oli se että minulla oli mennyt luottamus häneen ensin jäätyään kiinni seuran etsimisestä netistä (luultavasti oli pettänytkin).
      Kuitenkin jonkun aikaa tästä eteenpäin kaikki kääntyi niin että minua epäiltiin, syytettiin ja jopa valehdeltiin että "se mies sanoi teidän tehneen niin ja näin" jotta tunnustaisin.. Ei vaan ollut mitään tunnustettavaa koska en ollut pettänyt. Jos jossain kävin tai muita ihmisiä näin kerroin kyllä rehellisesti mitä oli tapahtunut. Kummallista jos asiat menevät aina niin että itse on syytön ja toisia syytetään ilman perusteita... Minä en enää suostuisi samaa sietämään vaikka olisi minkälainen mies.

    • Dwdf

      Oletko jutellut miehen kanssa? Tiedätkö onko hänellä paljon pettymyksiä takana?

    • syyttömänä syytetty

      Juttelisin toki, jos kanssani suostuttaisiin juttelemaan.
      Asiasta siis sulkeudutaan täysin...

      On häntä petetty edellisessä suhteessa, omien sanojensa mukaan. Tällä hetkellä en enää tiedä mikä on totta ja mikä ei..
      Mutta vaikka kuinka menneisyydessä olisi ollut paskoja juttuja, ei niitä pidä uuteen suhteeseen tuoda mukanaan. Ei varsinkaan, kun tässäkin tapauksessa ainakin minä olen ollut uskollinen..

      Joskus mietin, että olisiko moisten syytösten takana oman syyllisen olon purkamista...

      • randoux

        Tutulta kuulostaa. Vastauksia ei minullakaan ole sulle. Mieheni erittäin mustasukkainen, ei luota yhtään, epäilee. Koskaan ei ole mitään aihetta ollu. Kertoo kans tulleensa petetyksi aiemmassa suhteessa. Olen yrittänyt puhua siitä, ettei mun kuulu kärsiä siitä mitä joku toinen nainen on tehnyt. Ymmärrän kyllä sen, ettei asioita ole aina helppo unohtaa. Toisaalta en enää tiedä onko mies edes tullut petetyksi, jos on silloinkin vaan luullut niin.

        Olen kans miettinyt että pelkääkö petetyksi tulemista siksi, koska on itse pettänyt. Minä kuitenkin luotan. Luotan niin kauan kun ei muuhun ole syytä.

        Sen tiedän, että lapsuuden kokemukset vaikuttaa suuresti. Kun on lapsena kokenut hylkäämistä, tai ei ole saanut riittävää huolenpitoa, eli tietyllä tavalla tullut ns petetyksi...jättää se jälkensä eikä mies kykene aikuisenakaan luottamaan. Pelkää hylkäystä. On heikko itsetunto. Tästä on keskusteltu ja mies myöntää lapsuuden kokemuksien vaikuttavan. Asiat pitäisi käydä läpi, niitä pitäisi työstää mutta mies ei ole siihen valmis. Onneksi oma itsetuntoni on kunnossa. Eihä niitä turhia syyttelyitä ym ole kiva kuulla ja voi olla että mittani tulee vielä joku päivä täyteen. toistaiseksi olen jaksanut vakuuttaa uskollisuuttani ja ennenkaikkea kertonut miehelle, että tekoni puhukoon puolestaan. Mutta liikaakaan ei saa ymmärtää. Liika ymmärrys vaan antaa tavallaan luvan jatkaa samaa rataa.


      • Syyttömänä syytetty
        randoux kirjoitti:

        Tutulta kuulostaa. Vastauksia ei minullakaan ole sulle. Mieheni erittäin mustasukkainen, ei luota yhtään, epäilee. Koskaan ei ole mitään aihetta ollu. Kertoo kans tulleensa petetyksi aiemmassa suhteessa. Olen yrittänyt puhua siitä, ettei mun kuulu kärsiä siitä mitä joku toinen nainen on tehnyt. Ymmärrän kyllä sen, ettei asioita ole aina helppo unohtaa. Toisaalta en enää tiedä onko mies edes tullut petetyksi, jos on silloinkin vaan luullut niin.

        Olen kans miettinyt että pelkääkö petetyksi tulemista siksi, koska on itse pettänyt. Minä kuitenkin luotan. Luotan niin kauan kun ei muuhun ole syytä.

        Sen tiedän, että lapsuuden kokemukset vaikuttaa suuresti. Kun on lapsena kokenut hylkäämistä, tai ei ole saanut riittävää huolenpitoa, eli tietyllä tavalla tullut ns petetyksi...jättää se jälkensä eikä mies kykene aikuisenakaan luottamaan. Pelkää hylkäystä. On heikko itsetunto. Tästä on keskusteltu ja mies myöntää lapsuuden kokemuksien vaikuttavan. Asiat pitäisi käydä läpi, niitä pitäisi työstää mutta mies ei ole siihen valmis. Onneksi oma itsetuntoni on kunnossa. Eihä niitä turhia syyttelyitä ym ole kiva kuulla ja voi olla että mittani tulee vielä joku päivä täyteen. toistaiseksi olen jaksanut vakuuttaa uskollisuuttani ja ennenkaikkea kertonut miehelle, että tekoni puhukoon puolestaan. Mutta liikaakaan ei saa ymmärtää. Liika ymmärrys vaan antaa tavallaan luvan jatkaa samaa rataa.

        "Olen kans miettinyt että pelkääkö petetyksi tulemista siksi, koska on itse pettänyt. Minä kuitenkin luotan. Luotan niin kauan kun ei muuhun ole syytä. "
        - Kuin omia ajatuksiani. Nyt tämän viimeisimmän riidan aikana olen kysynyt, onkohan hän mahdollisesti se, jolla on peliä toisen selän takana.. Asia vain ohitettiin lievän marttyyrimaisella tyylillä.

        Nyt on tosiaan mennyt jo monta päivää niin, ettei olla mieheni kanssa oltu kuin yhden puhelun verran tekemisissä. Hän oli tuon puhelun aikana jotain ihan erilaista, mihin olen tutustunut. En tiennyt hänen olevan kykenevä moiseen ilkeyteen. Kuvittelin kai lapsellisesti, että hän pyytäisi anteeksi turhia epäilyjään, ja varsinkin viime päivien käytöstään.. Mutta ei, sieltä tuli haukkuja jos jonkinlaista :/ Eikä tilanne näin ollen edennyt mihinkään.
        Loppujen lopuksi tilanne taitaa olla niin, etten minä enää vain Halua tätä. Olen alle 30-vuotias, joten enköhän vielä ehdi löytää arvoiseni miehen, joka luottaa ja on luotettava. Ongelma tässä on se, että osa musta vielä haluaa yrittää.


      • randoux
        Syyttömänä syytetty kirjoitti:

        "Olen kans miettinyt että pelkääkö petetyksi tulemista siksi, koska on itse pettänyt. Minä kuitenkin luotan. Luotan niin kauan kun ei muuhun ole syytä. "
        - Kuin omia ajatuksiani. Nyt tämän viimeisimmän riidan aikana olen kysynyt, onkohan hän mahdollisesti se, jolla on peliä toisen selän takana.. Asia vain ohitettiin lievän marttyyrimaisella tyylillä.

        Nyt on tosiaan mennyt jo monta päivää niin, ettei olla mieheni kanssa oltu kuin yhden puhelun verran tekemisissä. Hän oli tuon puhelun aikana jotain ihan erilaista, mihin olen tutustunut. En tiennyt hänen olevan kykenevä moiseen ilkeyteen. Kuvittelin kai lapsellisesti, että hän pyytäisi anteeksi turhia epäilyjään, ja varsinkin viime päivien käytöstään.. Mutta ei, sieltä tuli haukkuja jos jonkinlaista :/ Eikä tilanne näin ollen edennyt mihinkään.
        Loppujen lopuksi tilanne taitaa olla niin, etten minä enää vain Halua tätä. Olen alle 30-vuotias, joten enköhän vielä ehdi löytää arvoiseni miehen, joka luottaa ja on luotettava. Ongelma tässä on se, että osa musta vielä haluaa yrittää.

        Sinäpä sen sanoit....kun kuitenkin vielä toisaalta haluais yrittää. Toista ei voi muuttaa, sitä en jää odottamaan. Kerron kuitenkin ajatukseni, pohdintani ja toivon, että mies ITSE pyrkisi muuttamaan ajatusmaailmaansa niiden avulla. Yritän vielä. Tärkeimpänä pidän sitä, että nousen näiden asioiden yläpuolelle, en anna niille valtaa, en anna niiden satuttaa. Koska itse tiedän mikä on totuus. Uskon että epäilijä itse kärsii vielä enemmän tässä tilanteessa.


    • Mies1234

      mulla miehenä on ihan sama tilanne kuin aloittaja kertoo eli mun nainen on musta liian mustasukkanen,et saa tavata muita naisia hyvä jos uskallat soittaa muille naisille jos kerran soitat naiselle kaverille jolla pahaolo joka haluu kuuntelijaa heti ollaan mustiksia ja pettynyt/vihainen/tympee ilme että tietää että jaaha taas tämmönen ilta sitten pahinta eettä et saa koneella hirveesti mitä kirjoittaa koska heti tullaan sitten takapiruksi kyttää että näkee kenen kanssa juttelen ja mistä ja sitten aina yksikin väärä sana johan on sota taas pystyssä

      kännykkää tarkkaillaan viestejä/soitettuja puheluita joskus tuntuu että mulla ei sais miehenä olla nais puolisia kavereita mutta sillä sais olla kyllä mies puolisia ystäviä ja mä en osaa olla kenestäkään mustis mun mielöestä' mustasukkaisuus on sairaus
      se että koko ajan epäillään luottamusta rupee vituttaa että syyttömänä syytetään ja ahdistaa että joudut olla jotain mitä et oo ja mun pitää aina olla tavattavissa ja saada kiinni voi luoja jos oot puhelimessa vähän pitempään jonkun kanssa ja oma eukko ei saa mua kiinni johan puhuu että tahallaan taas yrität häntä loukata koska itse haluun jutella kaikkien ihmisten knassa joitten knassa ollaan samalla aaltopituudella ja ja pahinta on että ei saa olla omaitsensä mutta tulevaisuudessa kun tää suhde loppuu etsin naisen ja seuraan sitä kauan jos tulee samoja merkkejä mitä aikaisemista saa unohtua hyvässä suhteessa molemmilla pitää olla mukavaa ja hauskaa että saa olla omaitsensä on sitten ihminen millanen tahansa ja uskalletaan luottaa toisiinsa ja jos luottamuksen pettää niin sitä vaikeeta enään korjata joskus miettinyt että jos syytetään syyttömänä aina joka kerta pettämisestä niin ajakos se pettämiseen???

    • Narsistin nujertama

      No, oman kokemukseni mukaan asia ei tule helpottamaan, vain pahenemaan. Toki voihan olla, että alkuun mustasukkaisuus nostaa päätään, ja ajan myötä luottamus lujittuu. Näin uskoin omassa suhteessani, ja jouduin katkerasti pettymään. Milloin olin viipynyt liian pitkään työmatkalla, milloin fb-sivujen miehet vokottelivat (mitä ei todellakaan tapahtunut), oli parturillanikin vain "se" mielessä ja sitä rataa.

      Mustasukkaisuus on sairaus. Meillä asiat kärjistyivät niin että totesin miehen olevan syvästi narsisitinen. Siihen kuuluu mm. vaihtelevat mielialat, toisen mitätöinti ja syyttely.

      Älä jää odottamaan että sielusi poljetaan. Mutta jutelkaa, ehkä teillä on toivoa. Meillä ei ollut.

      • randoux

        Narismi tuntuu olevan tämän päivän muotisana, jota käyteään hyvinkin herkästi vaikkei todellisuudessa välttämättä edes tiedetä mistä on kyse. Narsismi tarkoittaa itserakkautta, -ihailua ja viettienergian kohdistumista omaan itseen.
        Narsistinen persoonallisuushäiriö on noin 1-9 prosentilla väestöstä. narsistilla on suuret käsitykset itsestään. Oma mustasukkainen mieheni ei ole narsisti vaan lähes sairaalloisen mustasukkainen, heikko itsetunto, ei arvosta itseään, pelkää että tulee jätetyksi.

        Terve narsismi:
        Narsismia voidaan pitää ihmisen tärkeimpänä positiivisena ominaisuutena.Terveen narsistisella henkilöllä on hyvä itsetunto, ja hän voi hyvin. Narsistinen henkilö kykenee olemaan rikastuttavassa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja löytää elämästään monia mielihyvää tuottavia asioita. Narsisti tuntee vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä hänellä ole tarvetta korostaa itseään tai kykyjään eikä nujertaa toisia.

        Narsistinen persoonallisuushäiriö:
        Psykiatriassa narsistinen persoonallisuushäiriö on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Psykoanalyytikkojen mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle on tyypillistä tunteettomuus. Ihmiseltä puuttuu kyky kokea tunteita eikä hän näin kykene viestimään tunteiden avulla

        DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:

        Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
        Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
        uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
        vaatii korostunutta ihailua
        oikeus erityiskohteluun
        muiden hyväksikäyttö
        empatian puute
        kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
        ylimielisyys ja röyhkeys


      • randous
        randoux kirjoitti:

        Narismi tuntuu olevan tämän päivän muotisana, jota käyteään hyvinkin herkästi vaikkei todellisuudessa välttämättä edes tiedetä mistä on kyse. Narsismi tarkoittaa itserakkautta, -ihailua ja viettienergian kohdistumista omaan itseen.
        Narsistinen persoonallisuushäiriö on noin 1-9 prosentilla väestöstä. narsistilla on suuret käsitykset itsestään. Oma mustasukkainen mieheni ei ole narsisti vaan lähes sairaalloisen mustasukkainen, heikko itsetunto, ei arvosta itseään, pelkää että tulee jätetyksi.

        Terve narsismi:
        Narsismia voidaan pitää ihmisen tärkeimpänä positiivisena ominaisuutena.Terveen narsistisella henkilöllä on hyvä itsetunto, ja hän voi hyvin. Narsistinen henkilö kykenee olemaan rikastuttavassa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja löytää elämästään monia mielihyvää tuottavia asioita. Narsisti tuntee vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä hänellä ole tarvetta korostaa itseään tai kykyjään eikä nujertaa toisia.

        Narsistinen persoonallisuushäiriö:
        Psykiatriassa narsistinen persoonallisuushäiriö on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Psykoanalyytikkojen mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle on tyypillistä tunteettomuus. Ihmiseltä puuttuu kyky kokea tunteita eikä hän näin kykene viestimään tunteiden avulla

        DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:

        Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
        Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
        uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
        vaatii korostunutta ihailua
        oikeus erityiskohteluun
        muiden hyväksikäyttö
        empatian puute
        kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
        ylimielisyys ja röyhkeys

        narismi....=) siis narsismi (korjaus) vaikka vois kyl kehitellä sellaisen kun NARISMI: narisee ja valittaa joka asiasta, mikään ei ole koskaan hyvin...


    • Narsistin uhri

      Randous, toki näitä narsisti-leimoja jaetaan varmasti helpolla. Kukaan ei voi arvioida, onko vastassa ollut narsisti vai ei. Oikeastaan diagnoosin nimellä ei ole niin väliä, mutta jos ihminen on toiminut niin kuin narsisti toimii, jäljelle jää todellakin poljettu sielu. Kokemuksesta puhun.

      Tämä linkki on auttanut minua, ehkä jotakuta muutakin. Oli se ihminen sitten narsisti sanan varsinaisessa merkityksessä tai ei.

      http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html

    • Syyttömänä syytetty

      En usko, että mieheni on narsisti, vaikkakin tiettyjä piirteitä ko. persoonallisuushäiriön ominaisuuksista täyttääkin. Mutta tunteeton hän ei ole, joskus jopa osaa pyytää anteeksikin. Tässä viimeisimmässä tapauksessa tilanne hänen puoleltaan meni kyllä niin överiksi, että mikäli anteeksi pyytäisi, en tiedä osaisinko antaa.

      Veikkaisin, että vielä on paljon nimeämättömiä persoonallisuushäiriöitä, lisäksi meissä ihmisissä on myös kausittaisia veemäisyyksiä luonteemme kanssa. Ilman että meillä on mm. terapian ja lääkkeiden avulla hoidettava sairaus.
      Jotkut myös vaan ovat ilkeitä ihmisiä, mistä ikinä syystä.

      Mustasukkaisuus, sairaalloisen rajoilla kulkeva sellainen, on meidän tapauksessamme todennäköisempi vaihtoehto. Tosin ystäväpiirissäni on huomattavasti pahempia tapauksia. Näissä miehet saattavat soitella muutaman minuutin välein, jos ollaan iltaa istumassa tyttöjen kesken. Tiedänpä yhden saaneen jopa nyrkistä, kun on epäilyt pettämisestä olleet niin kovat :(
      Voiko mustasukkaisuutta muuten hoitaa mitenkään muuten, kuin omatoimisesti yrittää iskostaa päähänsä, ettei ole syytä epäillä toisen luotettavuutta?

      • psyk.hoitaja

        Kyllä apua on saatavilla, eri asia on kuinka motivoitunut ihminen on hakeutumaan avun piiriin. Terapiamuotoja on erilaisia, itse olen ratkaisukeskeisen psykoterapian kannattaja. Tärkeää on selvittää mistä mustasukkaisuus johtuu; onko lapsuuden kokemuksilla vaikutusta asiaan (usein on), tai muilla menneillä tapahtumilla, vai onko kyse läheisriippuvuudesta tai huonosta itsetunnosta. Kun näitä asioita on saatu selvitettyä on ratkaisujen aika; suunnataan eteenpäin, ei jäädä loputtomiin vatvomaan menneitä ja syitä vaan mietitään miten ETEENPÄIN, miten päästä eoon mustasukkaisuudesta. Vuorovaikutus kumppanin kanssa on äärettömän tärkeää, siksi pariterapia voi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe