virranjakajan vaihto

opel kadett

jostain kuulin että kun vaihtaa virranjakajan pitää ensimmäisen männän olla ylhäällä.onko tämä totta? jos on niin miten moottoria sitte pyöritetään?

13

6888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkeista aloitettava

      Se on aivan se ja sama, missä asennossa mäntä on. Jakajan akseli on vain laitettava juuri oikeaan hammaspyörän hampaaseen. Jos menee yhdenkin hampaan väärään kohtaan, niin ei kipinä kulje. Oikeaan asentoon laittamista helpottaa, jos se mäntä tai oikeammin nokka-akseli on juuri tietyssä asennossa = 1. sylinterin puristustahdin yläkuolokohdassa, joka esiintyy jokatoisella 1-männän yläkuolokohdassa.

      • näin onnistuu

        Kipinä kulkee oli asento mikä tahansa, mutta kannattaa pysäyttää moottori niin että ykköspytyn mäntä jää yläkohtaan, sen saa kaveria apuna käyttäen onnistumaan niin että ottaa ykköspytyn tulpan pois ja lampulla tihruaa reiästä koska mäntä on ylhäällä ja huutaa hep. Sitten vaan vanha jakaja irti ja uusi tilalle niin että lähetyssaarnaaja (pyörijä) osoittaa ykköspyttyä. Tämä on varmin tapa saada mylly taas rallattamaan.


      • maalikkosaarnaaja
        näin onnistuu kirjoitti:

        Kipinä kulkee oli asento mikä tahansa, mutta kannattaa pysäyttää moottori niin että ykköspytyn mäntä jää yläkohtaan, sen saa kaveria apuna käyttäen onnistumaan niin että ottaa ykköspytyn tulpan pois ja lampulla tihruaa reiästä koska mäntä on ylhäällä ja huutaa hep. Sitten vaan vanha jakaja irti ja uusi tilalle niin että lähetyssaarnaaja (pyörijä) osoittaa ykköspyttyä. Tämä on varmin tapa saada mylly taas rallattamaan.

        Tosi hyvä ohje...........


      • Mistä sä tiedät mihin asentoon sen jakajan laittaa jos ykköspytyssä on väärä tahti vaikka mäntä olis ylhäällä jako voi olla sen jälkeen 180 astetta pielessä. jos ottaa jakajan isrti pitää merkitä pyörijän ja jakajan runkon paikka.


    • Tee-sekin-itse -mies

      On aivan sama missä asennossa moottori on. Virranjakajan roottori sen sijaan kannattaa pyöritää sellaiseen asentoon, että sen muistaa. Esim eteen tai taakse tai jommalle kuymmalle sivulle 90 asteen kulmaan. Roottori pyörii kun pyörität moottoria käsillä esim apulaitehihnasta. Uusi virranjakaja koloonsa laskemalla uuden jakajan roottori pitää saada asettautumaan täsmälleen samaan asentoon kuin vanhan ennen kuin käynnistät. Vaihtoehtoja roottorin asennolle on kymmenkunta. Roottorin asennon määrää jakajan alapään hammasratas. Roottori pyörähtää muutaman asteen jakajaa paikoilleen pudottaessa. Näin siksi koska jakajan hammasratas on viistohampainen.

    • Anonyymi

      Otapa kuva jakjasta ennen kun irrottellet.

    • Anonyymi

      no joo tähän tulin kun neuvoja etin- eli jakaja otettu irti mersun vanhasta 4 syl bensa koneesta w124 sta- miten kohilleen kerralla? Kammelta tdc merkkiin pyöritys ja jakajassa on ykkös merkki pieni viiva mihin pyörijän nokka sattuu. Mutta mistä tiedän milloin kohillaan kone silti ettei ole sen 180 astetta väärässä, tulppa pois ja yläkohtakin sieltä löytyy joo mutta eihän se kerro oikeaa kierrosta missä on- eli vielä joku neuvo tähän? Venakoppa auki? miten siellä pitää olla esin ykösen venttiilit menossa, just vaihtamassako on näköjään mahdollinen paikka kun merkit on viivoissaan, vai niin että ei ole nokat lähelläkään paino tapahtumaa eli venat täysin huilailee vielä? Kumpi on oikea kohta siis, ja miten uuten voi todeta tän sytty hetken? Älkääkä piruilko vaan kertokaa tietämättömälle nuorelle

    • Anonyymi

      Mulla ei oo ollenkan virranjakajaa,,NO kun on tulevaisuuden auto;;) eikä mitään puolan johtokasaa sekin puuttuu<< :)))

      • Anonyymi

        onko sulla vielä autoakaan ? honda monkeyllä ajelet vielä


    • Anonyymi

      Stoboskooppi on hyvä apu. Bensapumpun sulake irti ja etsimään oikeaa sytyskohtaa.

    • Anonyymi

      Roposkooppi ja yleismittari ovat tärkeitä apuvälineitä ko. hommassa. Puolikkaan pullo viinaa ja hommat alkaa sujumaan rattoisasti. Yleismittarissa jos on mahdollisuus mitata nokkakulma, kosketuskulma, sillä saa sen tarkasti asemoitua kohdalleen.. kipnän iskun.

    • Anonyymi

      Onko katkenneen virranjakajan akselin korjaus miten vaikea urakka?

      • Anonyymi

        Onhan noita hitsaamalla korjattu .


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6938
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2046
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1248
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1108
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1006
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      253
      961
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      939
    Aihe