Harkinnassa fretti, mitä mieltä?

TyttöSavonlinnasta

Moikka! :)
Minä olen harkinnut fretin ottamista tosissani jo pitkään. Olen lukenut netistä monenlaisia juttuja ja kasvattajien sivuja. :) Eli hoidosta yms on tietoa.
Harvinaisempi vaan tää fretti, Kirjastosta ei löytynyt yhden yhtä kirjaa :O joista olisin vielä tahtonut ahmia lisää tietoa :D

Joo, mutta sitä mie haluisin kysellä, että millaista on aluksi fretti vauvelin kanssa? Olen harkinnut fretti tytön ottamista 2012 vuoden kevät - syksy puolella. Olisin kesän jälkeen lukion kolmannella luokalla, joten ajattelin, että kun olen lukulomilla yms, niin minulla olisi paljon aikaa fretille. Vai mitä mieltä tästä ajatuksesta olette? Mitähän tulisi ottaa vielä huomioon?

Olen hyvin vastuuntuntoinen ja ajattelevainen nuori nainen Savonlinnasta. Olisiko tietoa fretti-ihmisistä Savonlinnasta päin? Olisi mukava nähdä sellainen veitikka ihan livenä :D
Ystäväni on töissä eläinkaupassa ja hän innostui eläinrakkaana ihmisenä ideastani ja sanoi, että voisi hankkia fretin ruokaa myyntiin. :D :D
(sitä ei myydä tällähetkellä) XD Ruoka asiat ois ainakin hoidossa. :D
Vanhempien "suostumus" ja mielipiteet on kuultu, ja he sanoivat, että tämä on minun oma päätökseni ja minun pitää tietää mihin olen ryhtymässä.
Marsuista on monen vuoden kokemus ja koirakin perheeseen tupsahti noin 3 vuotta sitten ystävien lemmikit. Asun omassa asunnossa kämppiksen kanssa opintojeni takia, joten fretille olisi paaaljon tilaa kolmiossa vipeltää. :D

Nyt on vain mietintämyssy päässä, että uskaltaisiko sellaista veitikkaa ottaa elämääni mukaan ja olisiko sellainen mahdollista vaikka kovastikovasti tahdon ja olen motivoitunut ajatukseen.
Olisi kiva saada vielä tietoa ja jutustelua aikaan :D :)

Ps. lisää saa kysellä jos tarttee johonkin jotain lisä tietoo :D

3

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frettimamma90

      Miksipä ei.
      Mutta tämä eläinkauppaan ruokaa - systeemi olisi hyvä unohtaa jo nyt. :)
      Suomeen ei kunnollisia ruokia saa, joten suosittaisin zooplus sivustoa.
      Sieltä saa laadukasta ruokaa, jota jokainen näätänen tarvitsee.
      (=tarpeeksi rasvaa ja proteiinia)
      Kämppiksesi kanssa sinun on myös puhuttava vakavasti asiasta; onko hän valmis sietämään jaloissaan purevaa pentua?
      Myös olisi hyvä suunnitella millä kustannat ne yllättävät menot, esim. hampaan katkeamisesta johtuvan hampaanpoiston, suolitukoksen vaatiman leikkauksen tms. jos sellaista kohdalle osuu.
      Ja tuleeko koira toimeen fretin kanssa ja mikä tärkeintä tuleeko fretti toimeen koiran kanssa.
      Fretti on suhteellisen suuri vastuu, mutta sitäkin suurempi ilo oikein hoidettuna ja rakastettuna. :) Kannattaa perehtyä virallisten kasvattajien sivuihin jo nyt, kysellä ihan suoraan millä pohjilla he eläimiään kasvattavat ja sitten vasta päättää mistä pentunsa haluaa. Välimatka ei saa olla peruste pennun hankinnalle.
      Joten, onnea taipaleelle. :D

    • ...........

      Ensimmäisenä: mitä teet lukuloman jälkeen? Lähdetkö opiskelemaan muualle, saatko pitää lemmikkiä (joka mahdollisesti tuhoaa esim. laminaattilattian) tulevassa asunnossa. Fretistä ei mielestäni ole syytä luopua muuton tai perheenlisäyksen takia.

      Hyvin voi Suomessakin eläinkauppa hommata kunnollista ruokaa kohtuuhintaan myyntiin. Esim. Eläinkeskus (24pets.fi) myi ison säkin Totally Ferret Babya hintaan 55e -5e (kuljetusvaurio) -10% pk-frettien jäsenyydellä, joten oli erittäin edullista. Zooplussasta en viime tilauksella babya olisi isoa säkkiä edes saanut. Ja zooplussastakin kannattaa muuten varmistaa, ettei tilaa .fi:n kautta vaan esim. .comista, niin voi hinnat olla pienemmät. Naurettavaa, mutta todellista.

      Älä missään nimessä anna sukulaisten vaikuttaa päätökseesi, jos jo asut omassa asunnossa. Minulle sukulaiset sanoivat, että älä nyt ainakaan toista enää hommaa, että kun fretit haisevatkin niin pahalle... itse totesin, että antaa haista, en hajusta välitä ja sukulaisten ei tarvi jatkossa tulla käymään, jos ei muka hajua siedä. Ota ennemmin huomioon nykyiset lemmikit (sietävätkö pedon hajua (mielestäni yhtäkään "saalis"lemmikkiä ei tulisi altistaa pedon hajulle), onko koiria jotka haluavat jahdata "petoa" (esim. mäyräkoira))

      Kirjastossa on aikoinaan ollut ainakin yksi frettiopus, mutta parempi on nykyään etsiä tieto netistä ja pysyä ajantasalla. Valitettavasti väärää tietoakin on liikkellä ja esim. Animal Planetilla tuli kerran ohjelma, jossa annettiin vääränlainen kuva fretistä. Eli yritä vaikka suomalaisilta frettifoorumeilta (vs-fretit/pk-fretit) katsoa parhaat tämän hetkiset hoito-ohjeet.

      Vaikka fretti onkin "peto", ei sitä kuitenkaan tule käsitellä nahkahanskoilla, vaan totuttaa pennusta pitäen ihmisen käsittelyyn ja erilaisiin elämän ääniin. Vastuu fretistä on suuri ja toki haluat auttaa meitä pitämään Suomen elinolosuhteiltaan yhtenä parhaista maista freteille, kiitos ;) Kiertolaisia meillä on jo tarpeeksi.

    • TyttöSavonlinnasta

      Kiitos vastauksista :)

      Olen miettinyt ja miettinyt ja joudun odottamaan ehkä muutaman vuoden.
      Matkaan tuli muutamia mutkia ja itsekin mietin jatko-opintojeni kannalta.
      Mutta en missään nimessä ajatellut luopua ideastani. :) Ihastuin fretteihin niin lähtemättömästi.
      Ja kaikilta niiltä, ketkä hylkää lemmikin saisi vääntää niskat nurin. Ei ole oikein ottaa lemmikkiä ja alku huuman jälkeen heittää sitä pellolle kuin tuneetonta perunasäkkiä!!

      Marsu ja koira eivät asu samassa asunnossa kanssani, vaan 150km päässä minun asunnosta, joten niillä ei olisi mitään hätää :D
      ja kotona minua ei juuri näe kun matka on niin pitkä ja koulu vie veronsa viikonlopuistakin.

      Ja siitä kuivaruokintaa olin ajatellut osittain, mutta tottakai raakaruokinta olis pääsiajalla :) Sitähän se veitikka tarttee. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe