Kertoako työhaastattelussa, että on eläkkeellä?

osatyökykyinen

Olen etsimässä osa-aikatyötä; eläkkeellä kun ei muuta voi tehdä.
Joudun varmasti tilanteisiin, jossa kysytään, MIKSI etsin vain osa-aikaista työtä. Joku on katsonut oikeudekseen kysyä haastattelussakin vuosien varrella, että kuinka aion tulla toimeen huonolla palkalla ja osa-aikatyöllä...

Kertoisitteko te suoraan, että olette eläkkeellä?? Vai jättäisitkö kertomatta??
Itseni mielestä se on pahinta mitä voi tehdä, että mainitsee eläke-sanan, ja voi unohtaa koko työnhaun.
Kuka työnantaja haluaa ottaa töihin vajaakuntoisen, kun terveitäkin on tarjolla???

Se miksi etsin osa-aikaduunia eläkkeellä on se, että olen liian nuori eläköitymään lopullisesti.
Jaksaisin ja kykenisin tekemään pari lyhyehköä työpäivää viikossa, mutta pelottaa ne hankalat kysymykset... lisäksi minulla on rikkonainen työhistoria, siinäkin on selittelemistä.
Mielipiteitä??? Kokemuksia??????

13

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Latvainvalidi

En ole kertonut.

Voithan selittää, että olet alkanut opiskella tai sinulla on joku toinen osa-aikatyö...

Jos tuntuu, että voi selittää, että on osa-aikaeläkkeellä.

En valitettavasti usko työnantajien laajakatseisuuteen, jos ei ole tuttuja. Yhdelle todella tutulle työnantajalle ole kertonut.

• jokujokujokuxyxyx

samatilanne edssä uusi työpaikka ehkä ja määräaikainen työkyv.eläke. ' en eees tiedä saanjo tienata paljoa pitääkö kysyä lääkärn lupaa vai aloittaa työt ja kattoa palaako loppuun. Mutta kun pitås irtisanoutua vanhasta paikasta ja saa työtod. Mutta ei ole ollu töissä sielä koht kolmee vuotee. Miten on pannaanko irtisanomisen syytä työtodistukseen?.

• häiriöinen

Jos et ole ennen ollut määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeellä eli kuntoutustuella niin musta tuntuisi jännälle jos nyt pääsisit sille, kun oot kuitenkin menossa osa-aikatöihin. Tietenkin järjellisesti se tukisi toimeentuloa ja kuntoutusta hyvin yhdessä, mutta en tiedä ajattelevatko työeläkelaitosheput samalla tavalla.

• olette b-ihmisiä

Kärsivän kannattaa tässä yhteisössä tappaa itsensä. Jotain paskaduunia korkeintaan voi saada tehdä tulevaisuudessa, joka ei muille kelpaa. Muuta on turha odottaa.

• Latvainvalidi

Jaa-a riippuu mikä on ammatti.... En kutsuisi minun töitäni paskaduuneiksi.

Ja sitähän varten on ammatillinen kuntoutus, että voi kouluttautua jne.

Ja minä olen jo pysyvällä tk-eläkkeellä, kun olin kuntoutustuella eli määräaikaisella tk-eläkkeellä, en juuri uskaltanut edes yrittää tehdä mitään, joku keikka oli, koska pelkäsin, että työeläkeyhtiö julistaa minut terveeksi, vaikka yritin vaan kuntoutua.

Jokujokujoku... miksi irtisanoutuisit töistäsi?

Työnantajasi tehtävä on tarjota sinulle terveydentilallesi sopivampaa työtä.

• olette b-ihmisiä

No itselleni se ammatillinen kuntoutuskin edustaa vain sellaisia töitä, joita en halua tehdä. Pointti oli kuitenkin vain siinä, että kulttuuri ei siedä sairautta vaan sen myötä sulkeutuvat monet mahdollisuudet ja ihminen tulee leimatuksi, kelpaamattomaksi lopuksi elämäänsä, vaikka terveydentila joskus muuttuisikin paremmaksi. "CV" menee pilalle, ihmistuotteen arvo laskee.

Ja sori ilmaisutapa, multivitutus päällä parhaillaan.

• Latvainvalidi

B-ihminen, miksi et et pyri ammatilliseen kuntoutuksen kautta uudelleenkoulutukseen? Nykyisin kuulema varsinkin nuoremmat voi saada tukea.

Eihän se työnteko ole kivaa yleisesti ottaen. Mikä on paskaduuni? Luulen ettet ole sellaista edes nähnytkään mitä oli joskus ennen muinoin paskassa ja pölyssä liukuhihnalla.

SE on toinen juttu, viranomaisilla on hanskat kateissa...ja työnantajien asenteet erikseen.

Just joku oppisopimuskoulutus voisi olla sopiva.

• niin on parempi

Ei kannata kertoa, jos tulee menettäneeksi työnsaannin.

• jokujokujokuxyxyx

Latvainvalidi... No irtisanoutuisin kun en oo sinne menossa ihan hirmu paikka :( sieltä tää kaikki alko/laukes... Enkä varmaan kyllä mee töihin!!! Kelalta kuulin et jos töihin menee kokeileen niin 3kk voi kokeilla tai sit pannaan kunt.tuki seisoon...joksikin aikaa.. Opiskelusta kysyin että samat tuet saisin kun nyt-- Harmittaa vaan kun ei oo varma omista voimavaroista ett joutuu aloittaa jotain lääkärin käskystä... kun en saa yöllä nukutuksi niin aamut on vaikeita nousta sängystä vaikka en nukkuis..Sit jos otan vahvan lääkkeen rauhottavan tms...niin oon siitä niin jurrissa että nukun paripäivää putkeen..mut kai se on mentävä vaan ja jää sit saikulle jos ei pysty. ärsyttää tällanen . Ehkä se turpa pitäs aukasta lääkärin vastaanotolla joka on tammikuun puolesvälis.--ja päätökset pitäs tehdä sitä ennen..ei oo voimia...eikä jaksa.. Jotenki sellanen olo et kaikki on ylivoimasta..ku miettii eri ammatteja tuntuu et liian raskasta,liikaa vastuuta..ei pysty...ei jaksa .. Onko tää laisuutta???!!vai masennusta.. veikkasin jälkimmäistä...

• osatyökykyinen

öhöm... sori mutta voisitteko kommentoida MINUN alkuperäistä kysymystäni? Että kertoako eläkkeestä rehellisesti mahdollisessa työhaastattelussa, vai pitääkö se salassa? Kokemuksia?

- jokujokujoku 5.10. klo 23:27
      Kela on antanut sulle virheellistä tietoa. Olen itse tehnyt paljon pidempiäkin kuin 3 kk osa-aikaisia töitä kunt.tuella, eikä ne kuntoutustukea laita seisoon. Ehkä tämä on yksilöllistä? Kelalla on tiedossa, että olen kuntoutustuella tehnyt duunia silloin tällöin, ja siitä huolimatta kuntoutustukihakemus menee läpi vuodesta toiseen. Eri asia sitten jos teet koko-aikaista työtä 5 pv viikossa?

• Latvainvalidi

Osatyökykyinen,

Minä en kyllä uskaltanut tehdä työtä (eikä ollut kyllä pahemmin tilaisuuksia eikä jaksamistakaan) kuntoutustuella, koska pelkäsin kuntsarin katkeavan. Olen nimittäin joutunut tappelemaan joka välissä ja kuntoutustukipätkät olivat lyhyitä.

Yhden pienen keikan tein.

Ilmeisesti jos saa vuoden kuntrsaripätkiä, pidetään jo niin "heikkona tapauksena", että kaikki on kotiinpäin, myös osa-aikatyö. Sen sijaan lyhyitä pätkiä "kuntoutuakseen" eli totaalisesti stressaantuakseen ja ahdistuakseen saavan ei kannata kuntsarilla yrittää tehdä työtä, se tulkitaan tervehtymiseksi.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Älä kerro.

Pysyvällä eläkkeellä ei ole sitä pelkoa, joten muutenkin pystyy kuntoutumaan.

• Kanat kot.

Hei, ei eläke esim masennuksen tai muun mielenterveyden asian / syyn takia mikään tappotuomio ole. Työkyvytön niinsanotusti voi tienata noin 600 euroo kuussa, sillä eläkkeet on todella liian pieniä ja niillä ei pysty elämään. Ja voi tienata enemmänkin, mutta sitten vaan kertoo verottajalle. Veroprossa joksikin aikaa nousee jonkin verran riippuen siitä paljonko menee yli tuon summan. Ei Eläke tarkoita elämän ja rahantulon loppumista.
      Kyllä Kelassakin ymmärretään, että haluaa kokeilla ja jotakin yrittää. Pitää olla rohkea ja ottaa asioista selvää ja kysäistä ekaks verottajalta ja jos Kelaan tarttee ilmoitella/ tuskin nykyään, niin sitten sinne. Mutta eläke ei lähde pikku tienistien takia mihinkään, kunhan muistaa ilmoittaa asioista ja hoitaa ne rehellisellä tavalla.

• Kanat.kot.

lisään vielä. Työnanatajista en tiedä. Riippuu mikä työ ja millainen työnantaja. Ei kannata kertoa, mutta sitten tulee se raha eteen tai sitten vaan täytyy sanoa suoraan, että saan tienata sen ja sen verran. Mutta menisin kyllä verotoimistoon kysymään tuosta asiasta. Siellä tiedetään, paljonko voi tienata ja paljonko veroprossa nousee , kun on töissä niin ja niin paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe