Olemme kamppailleen lapsettomuuden kanssa nyt 3,5 vuotta. Minä olen 27 v ja mies 29 v. Pitkään jatkuneelle selittämättömälle lapsettomuudelle saatiin selitys keväällä tähystyksessä, jossa minulla todettiin endometrioosi. Hoitajan mukaan lapsen hankinnan kannalta tärkeintä oli, että saatiin poistettua toisesta munasarjasta halk. 5 cm kysta.. muuten endoa ja kiinnikkeitä oli lähinnä kohdun takana tms... Vaikuttaako endometrioosi munasolujen laatuun? Endometrioosi ei tarkoita lapsettomuutta, mutta monella lapsettomuudesta kärsivällä naisella se on.. Meillä on nyt takana 2 IVF hoitoa julkisella puolella. Ensimmäisessä IVF:ssä saatiin 9 kypsää munasolua (folleja 16) joista vain 4 hedelmöittyi (ei yhtään TOP) ja nyt toiseen IVF lähettiin samalla annostuksella, mutta kypsiä saatiin vain 5 kpl (folleja 12) joista 4 jakautui, mutta 2 kpl pääsi vain siirtoon saakka... ja ei tulosta. nyt mahdollisesti 3 IVF edessä ( ja viimeinen julkisella puolella). Muuta ei ole todettu kuin minun endometrioosi.. Ennen IVF hoitoja minulla oli 4 kk käytössä clomifen-> ei tulosta. Viime keväänä tulin luomusti "raskaaksi", mutta meni kesken rv 6 (ainut kerta, kun testi on näyttänyt ). Valmiita ei olla vielä luovuttamaan, mutta mitä suosittelisitte meille jatkossa? Näiden tietojen pohjalta onko kannattavaa jatkoo IVF hoitoja vielä pidempään, jos tulosta ei 3. IVF tule? Nyt ensimmäistä kertaa tuli ajatus, että jos sitä täytyy vaan joku päivä hyväksyä tämä asia ja elää sen kanssa.. Haluttais miettiä vamiiksi, mitä vaihtoehtoja meillä on, jos 3 IVF ei onnistu..
Lapsettomuus ja endometrioosi
1
252
Vastaukset
Hei,
Kiitos tarinasta ja kysymyksestä. Tilanteenne on sangen tavallinen. Monet kamppailevat toivon ja pettymysten tunteiden vuoristoradalla useita vuosia. Toistuvat hoidot koettelevat paitsi fyysisesti, myös erityisen paljon psyykeä.
Kysyt vaikuttaako endometrioosi munasolujen laatuun. Endometrioosin ilmenemismuodot vaihtelevat hyvin paljon. Osa tutkimustuloksista osoittaa, että munasolujen laatu heikkenee endometrioosin yhteydessä, mutta nykyisin ollaan sitä mieltä, että endometrioosi ei vaikuta IVF hoitotuloksia huonontavasti.
Lopuksi kysyt mitä mahdollisen kolmannen epäonnistunen IVF hoidon jälkeen? Ainakin Väestöliiton klinikoilla tehdään jokaisen hoidon jälkeen huolellinen tilannearvio. Onko jotain mihin lääkkeillä tai muilla hoitokeinoilla voidaan vaikuttaa? Onko jotain mitä kannattaa muuttaa? Tämän arvion perusteella voidaan tehdä vielä neljäs hoito tai sitten jos kaikki keinot on käytetty pohditaan mahdollisuutta lahjamunasolujen käyttöön.
Kertomasi perusteella, kaikesta huolimatta, kannustan teitä lämpimästi jatkamaan yritystä teidän omilla soluilla. Olen nähnyt monta kertaa kuinka raskaus onnistuukin kun lähes kaikki toivo tuntuu kadonneen.
Syysterveisin
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113515MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411576Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59826- 170823
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768