Ensikertalaisena reppureissaamaan - Etelä-Amerikkaan?

lauraw-

Ensi syksynä tarkoitus olisi viettää lukion jälkeen välivuosi reissaillen, ja Etelä-Amerikka kovasti kiehtoisi. Kuitenkin olen kovasti kokemuksia kuullut, että voi olla etenkin naisille vaarallinen maanosa. Tyttökaverini kanssa olisimme matkaan lähdössä kahdestaan. Onko maa "liian hankala" ensikertalaisille, vai saako siitä silloinkin yhtä paljon irti kuin muistakin maanosista?

Toinen pohdinnankohde on raha. Töitä on tehty jo ja säästöihin laitettu rahaa, mutta kuinka paljon realistisesti pitäisi varata lentoineen päivineen rahaa n. 9-11 kuukauden reissuun, jolla tavoitteena olisi kyllä elää mahdollisimman halvalla. Onko Etelä-Amerikasta mahdollista saada töitä joilla voisi esimerkiksi pyrkiä pystyä kattaaan asumisen ja syömisen, ainakin välillä, ja minkätyylistä työtä siellä voisi saada, vai onko ihan mahdoton ajatus?

Onko ylipäätää Etelä-Amerikkaan vielä edes rantautunut kunnolla reppureissaus, kun tuntuu että kaikki suuntaavat tällä hetkellä Aasiaan? :o Kaikki vinkit ja lisätieto on tervetullutta joka vähänkään liittyy aiheeseen! :)

7

2161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terve menoa

      Etelä-Amerikka ei ole vaarallinen matkailijoille. Tähän tietysti joku kaivaa jostain lehtijutun että joku turisti oli tapettu ja toinen raiskattu. Kyllä varmaan sellaista sattuu sielläkin, mutta ota huomioon että matkailijoita siellä käy satoja miljoonia, tai ainakin kymmeniä miljoonia. Jollekin aina käy huonosti ihan missä vaan.
      Myöskään paikalliset väkivaltarikostilastot eivät koske matkailijoita, niissä on kyse paikallisten keskinäisistä väkivaltaisuuksita. Jos matkailija pysyy erossa huumeista, viinasta ja prostituutiosta ei ongelmia pitäisi tulla. Taskuvarkaan uhriksi turisti todennäköisesti joutuu, sillähän on aina enemmän rahaa mukanaan kuin paikallisilla.

      Yleensä siellä selvitymisessä, ihan kuten täälläkin, auttaa elämänkokemus, mitä tosin nuorilla on usein vähänlaisesti. Kuitenkin sanoisin että nuori järkevä matkailija on siellä ihan yhtä hyvässä turvassa kuin Suomessa elävä nuori.

      Matkustelu useimmissa Etelä-Amerikan maissa on helppoa myös infrastruktuurin puolesta - liikennettä löytyy ja majoituspaikkoja.

      Matkaa ei voi rahoittaa työskentelemällä paikan päällä. Työluvan saanti on kiven alla ja paikalliset palkat ovat todella pieniä ellet ole jonkun alan huippuosaaja. Ja miksi kehittyneen teollisuusmaan asukkaalle edes tulee mieleen mennä kehitysmaahan töihin lomailunsa rahoittaakseen? Parempi jättää ne työt sikäläisille työttömille.

      Monilla seuduilla valtaosa matkailijoista on "reppureissaajia", näin etenkin Andien maissa (Peru, Bolivia, Ecuador ja miksei kolumbiakin), ja yleensä ns. massaturismikohteiden eli rantakohteiden ulkopuolella muissakin maissa. Sopii itsenäiseen matkailuun hyvin silä liikenneyhteydet ovat hyvät (siis pääset paikasta toiseen, vaikka kyyti ei välttämättä ole luksusta) ja edullisia majapaikkoja löytyy hyvin.

      Rahaa tarvitsee n. 1000 € /kk/henkilö tai enemmän. rahalla pitää siis kattaa asuminen, mikä tarkoittaa liikkeellä ollessa hotelleja tai hostalleja, matkustelu, ruoka... eihän tuhat euroa tee kuin vähän päälle 30€/päivä eli tiukkaa tekee ellei ala tosissaan köyhäilemään.

      Edullisimmat maat ovat Bolivia ja Peru, kalleimmasta päästä Brasilia, Chile ja Argentiina.

      • sfdkughrsfhgz

        Ai rahaa ainakin 1000 €/kk?!? Sillähän elää Euroopassakin opiskelijana ihan hyvin (itse asun Saksassa ja saan 800 €/kk), ja olettaisin lattareissa kuitenkin olevan halvempaa...


      • missäs asut?
        sfdkughrsfhgz kirjoitti:

        Ai rahaa ainakin 1000 €/kk?!? Sillähän elää Euroopassakin opiskelijana ihan hyvin (itse asun Saksassa ja saan 800 €/kk), ja olettaisin lattareissa kuitenkin olevan halvempaa...

        Jaa meinaat asua Euroopassa hotellissa, matkustella pitkin poikin, katsella nähtävyyksiä ja syödäkin 1000 eurolla kuussa? Se on siis n. 30 € päivässä. Ei sillä saa Euroopassa hotellia edes.

        Kyllä minä Etelä-Amerikassa olen asunut halvallakin, pienessä viidakkokaupungissa hostellihuone 2€/pv pitkäaikaisella sopimuksella, tuttavien palmunlehtikattoisessa majassa keskellä viidakkoa viikkotolkulla useaan otteeseen ilmaiseksi...mutta liikkeellä ollessa kuluu rahaa.


    • kilo persikoita 0,20

      "Rahaa tarvitsee n. 1000 € /kk/henkilö tai enemmän. rahalla pitää siis kattaa asuminen, mikä tarkoittaa liikkeellä ollessa hotelleja tai hostalleja, matkustelu, ruoka... eihän tuhat euroa tee kuin vähän päälle 30€/päivä eli tiukkaa tekee ellei ala tosissaan köyhäilemään."

      Kyllä useimmissa Etelä-Amerikan maissa pärjää 10-15 eurolla per päivä. Joissain köyhimmissä maissa saattaa pärjätä vähemmälläkin. Monissa E-A maissa tavallinen köyhä kansa pistää ruokaa 2 e/pv, eli hintataso on niissä sen mukanen.
      Luonnollisesti näissä köyhimmissä maissa myös halvat hotellit on mitä on, mutta seikkalemaanhan ja kokemaan aitoa elämää te kai lähdette .

      • Paulistano

        Ainakin Brasiliassa, Argentiinassa ja Chilessä hinnat ovat nousseet aika kovaan tahtiin viime vuosina. Niissä joutuu jo tuolla tonnilla kuussakin kitsastelemaan aika paljon, jos tarkoitus on vähän liikkuakin ympäriinsä. Köyhemmissä maissa voi vielä pärjätä pikkubudjetillakin.


      • halvalla joo

        Älä usko niitä jotka väittävät Etelä-Amerikassa pärjättävän 10-15 eurolla päivä. Se koskee tietysti sellaista joka on löytänyt tosi halvan majapaikan ja valmistaa itse ruokansa, eikä matkusta, eikä huvittele.

        Usko siellä alvariinsa ravaavaa, varaa halvempiin maihin kuten Peruun, Boliviaan ja ehkä Ecuadoriin se 30 €/päivä. Kolumbiaan varaa 40-50 €/päivä. Brasiliassa laske kulusi ihan sen mukaan kuin olisit Suomessa. Näin siis jos et halua köyhäillä. Vuoden reissu on pitkä. Haluatko elää sen kituuttaen? Mitä sillä opit?

        Noista mainitsemistani hinnoista voit tinkiä jos voit nukkua jaetuissa huoneissa ja syöt vain halvinta tai valmistat itse ruokasi. Ruokaa voi halvalla valmistaa itse vain jos asuu samassa paikassa pitempään.

        Jos haluat viettää aikaa siellä halvalla on se tietysti mahdollista. Ystävystymällä paikallisten kanssa voit saada jopa mahdollisuuden viettää aikaa siellä ilmaiseksi, kunhan maksat ruokasi. Esimerkiksi jollain maatilalla viidakossa rahaa ei kulu nimeksikään ja ruokaa rittää, hedelmiä, kanoja, kalaa, yucaa, banaaneja. Kyllä sillä elää, ruoka on perusruokaa ja terveellistä. Joku naapureista aina tekee viinaakin.


    • beebii

      Hyviä vinkkejä - Lonely Planet - Lonely Planet: First Time in South America

      Kannattaa etsii uusin painos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      466
      2853
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      40
      1345
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      51
      1191
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      33
      1156
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      162
      1131
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      221
      1071
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      97
      963
    8. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      892
    9. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      39
      877
    10. Idän uskontojen viisaita tekstejä...

      ... luettuani tulin siihen tulokseen, että esim, sielunvaellusessa en halua syntyä satiaiseksi jonkun h...an perzeezeen.
      357
      794
    Aihe