Ylityökielto, lakkoilu yms. kun en kuulu liittoon?

eka lakko

Olen metallialalla määräaikaisessa työsuhteessa, enkä kuulu mihinkään ammattiliittoon.

Koskevatko minua tänään voimaantullut ylityökielto tai mahdollinen työtaistelulakko?
Saanko liittoon kuulumattomana tehdä töitä normaalisti, ehkä joustotunteja, entä lakkoon osallistumiseni - saako vai ei?

75

12561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saat turvaa josta on

Kipin kapin metalliliittoon....

• eka lakko

Jos nyt ensin voisin saada vastauksen kysymyksiini, mietin sitten liittoon kuulumista. Kiitos.

• irti metallista

tarkoitit varmaan. Kipin kapin metalliliitosta. ainakin kassan puolella on nyhräämistä ja viivyttelyä.

• Saat tehdä työtä lakon aikana vaikka Ay-änkyrät painostavat sinua liittymään lakkoon; Suomessa on jokaisella oikeus työhön; asia, joka kismittää ay-liikettä.

Rikkuri on liiton jäsen, joka lakon aikana osallistuu lakonalaiseen työhön.

• eka lakko

Okei, eli lakkoilu ei ole pakollista. Saako liittoon kuuluvat lakkoilusta korvauksen, liittoon kuulumattomallehan lakko on rahallista tappiota jos siihen osallistuu.

• 12+19

Liittoon kuuluvat saavat liiton jäseninä lakkoavustusta, joka ei tosin ole kovin suuri.

Lakon aikana ei liiton jäsen ansaitsee palkkansa normaalisti.

• Nimimerkki varattu.

On väärin sanoa, että lakkoavustus ei ole kovin suuri. Se on juuri niin suuri kuin liitto päättää, jos liitto päättää, että avustus on esim. 50 euroa päivä niin lakkoavustus on 50 euroa. Se mikä monia hämää on se, että lakkoavustus on verotonta 16 euroon päivässä, mutta tällä ei ole mitään tekemistä lakkoavustuksen suuruuden kanssa. Tietenkin jos lakkoavustus on 16 euroa suurempi, ylimenevästä osuudesta maksetaan normaalit verot.

• antilakko
        Nimimerkki varattu. kirjoitti:

On väärin sanoa, että lakkoavustus ei ole kovin suuri. Se on juuri niin suuri kuin liitto päättää, jos liitto päättää, että avustus on esim. 50 euroa päivä niin lakkoavustus on 50 euroa. Se mikä monia hämää on se, että lakkoavustus on verotonta 16 euroon päivässä, mutta tällä ei ole mitään tekemistä lakkoavustuksen suuruuden kanssa. Tietenkin jos lakkoavustus on 16 euroa suurempi, ylimenevästä osuudesta maksetaan normaalit verot.

kyl ihan oikein sanoa, että lakkoavustus on todella pieni. Jos normaalisti tienaa 250 egee päivässä ja lakon aikana saa 50 egee niin on se nyt huomattavasti vähemmän ja jos palkka nousee n.2% niin siin saa tehä aikast kauan töitä kunnes menetetty raha on saatu takaisin.

• Ajattele!

Jokainen joka tekee lakonalaista työtä on rikkuri. Kuuluu liittoon tai ei. Rikkurina pyrit estämään omien työehtojesi parantamisen. Työntekijöiden liitto vääntää työnantajaliiton kanssa työehtosopimuksesta josta tulee yleissitova. Eli se soppari koskee myös liittoon kuulumattomia. Soppari on tietty heikompi, koska sinäkin olit rikkuri. Mitä useampi rikkuri, sitä heikommat mahikset saada kaikkia työntekijöitä koskevaa hyvää sopimusta.

• SAAKO liittoon kuulumaton edes osallistua lakkoon vaarantamatta työsuhdettaan? Ymmärtääkseni lailliseen lakkoon osallistuvaa liiton jäsentä ei työnantaja voi irtisanoa ainakaan työtehtävien laiminlyönti -perustein. Mutta yltääkö sama suoja lakkoon osallistuviin mutta lakkoilevaan liittoon kuulumattomiin työntekijöihin?

• Ei ay
        piruitte kirjoitti:

SAAKO liittoon kuulumaton edes osallistua lakkoon vaarantamatta työsuhdettaan? Ymmärtääkseni lailliseen lakkoon osallistuvaa liiton jäsentä ei työnantaja voi irtisanoa ainakaan työtehtävien laiminlyönti -perustein. Mutta yltääkö sama suoja lakkoon osallistuviin mutta lakkoilevaan liittoon kuulumattomiin työntekijöihin?

Lailliseen lakkoon saa osallistua myös liittoon kuulumaton. Lakkoon osallistuvaa ei saa irtisanoa osallistumisen takia.
        Lakko-oikeus on kaikilla, samoin kuin työnteko-oikeus.
        Sitä ei sitten tiedä, miten se vaikuttaa työpaikkaan lakon jälkeen, jos osallistuu lakkoon, vaikka ei kuulu liittoon. Voi olla, että luotto menee ja seuraavissa yt neuvotteluissa olet listalla irtisanottavista.

• Aj. työläinen

Rikkuri tekee lakonalaista työtä, omaa hölmöyttä ja typerää itsekkyyttä on se jos ei kuulu liittoon. Jokainen joka tekee lakonalaista työtä on rikkuri eli limanuljaska
      Rikkurit ovat alinta kastia, polkevat toisten taistelemia asioita ja liittoon kuulumattomat ovat raukkoja, ratsastavat toisten taistelemilla eduilla.
      Ennen vanhaan rikkurit istuttiin ulos ja myöskin lakkokasteita on annettu.

• schäffer

Taisi tuo lakkoavustusjuna mennä jo. En ole varma mutta jossain taisi lukea avustuksen maksamisesta: Maksetaan ennen 3.10.2011 liiton jäseneksi liittyneille..

• Pätkä työläinen

Minä ainakin hevon paskat välitän kenenkään muun eduista. Itse ollut työttömänäkin useaan otteeseen ja nollatuloilla. Kun saan jotain työtä jollain palkalla, olen siitä niin iloinen, etten ala lakkoilla muiden palkakorotusten takia. Miksi tukisin ihmisiä jotka työttömyysaikani haukkuivat työhaluttomaksi (En todellakan ole), juopoksi (olen täysin raitis) ja sossun elätiksi (ikinä en ole siellä käynyt, Huoraksikin on sanottu, kun olen elänyt puolisoni tuloilla. *Minulle on ihan sama, vaikka tuolta kusipääsakilta otettaisiin puolet palkasta pois.

• SähkömiesJNS

Juuri näin. Miksi kenenkään kannattaa taistella hyvistä työehtoista. Antaa työnantajan vain sanella ehdot ja kiltisti tehdään kuten Herra talossa haluaa. vaikka 7päivänä viikossa 56h mutta palkkaa saa vähemmän kuin ennen 40tunnilta. Mitä niistä pekkasista ja lomistakaan välittää, annetaan kaikki pois. Mukavahan töitä on tehdä 12kk putkeen ilman lomia. Mitä näiden takia kannattaa lakkoilla ja ylityökieltoja noudattaa... liitot on ihan turhia... nuohan on tullu ihan itsestään työnantajan hyvää hyvyyttä antamina.

• Ajatteleva..

ET tajua pätkätyöläinen, että ilman liittoja ei olisi vuosilomaa, e mitään, saisit painaa pienellä palkalla aamusta iltaan ja nin joudut vielä tekemäänkin, kun kaltaisesi rikkurit ja loiset lisääntyvät.
      Liiton jäsenet, sentään yrittävät pitää edes jonkinverran inhimiilisenä työolot, mutta villit loimaalaiset ja rikkurit syövät kaiken.
      Jos työnantaja pääsee määräämään kaikessa, niin mikään ei riitä, työtä tehdään sen jälkeen 16 tuntia päivä ilman ylityökorvauksia, ei lomaa, ei vapaapäiviä, jos sairastut, ei turvaa, tämän takia pitää kuulua liittoon ja rikkuriksi ei pidä ruveta.
      Isotuloiset herrat pärjää aina, heidän etujaan ei kukaan supista ja hehän perustivat Loimana kssankin se on kokoomuslaisten ja työnantajien perustama, tarkoituksena heikentää työolot.

• Pätkä Työläinen

"ET tajua pätkätyöläinen, että ilman liittoja ei olisi vuosilomaa, e mitään, saisit painaa pienellä palkalla aamusta iltaan ja nin joudut vielä tekemäänkin, kun kaltaisesi rikkurit ja loiset lisääntyvät."

Olen varautunut yrittäjyyteen, tosin nyt ei tarvitse. Luuletko, paljonko pätkätyöläisillä ehtii vuosilomaa olla? Lisäksi, olen yrittäjäperheen tytär, äidillä kokopäivätoiminen ja isällä sivutoiminen. Olen siis tottunut siihen, että lomia ei ole, töitä tehdään aamusta iltaan ja tulot heittelee.

Pätkien välissä on ollut lomia ihan tarpeeksi. 'Ihmiset joutuvat jo nyt painamaan työmarkkinatuella ilman mitään etuja täyttä työpäivää, itsekin olen ollut siinä tilanteessa. Mitä enemmän palkat ja muut edut nousee, sitä enemmän oikeita töitä korvataan harjoittelijoilla. Näitä, jotka tulevat suurin suunnitelmin "näytän osaamiseni, niin minut palkataan.." -tyyppejä on jonossa. 2 % noista palkataan, 80 % on hyviä työntekijöitä.

• Pätkä Työläinen
        Pätkä Työläinen kirjoitti:

"ET tajua pätkätyöläinen, että ilman liittoja ei olisi vuosilomaa, e mitään, saisit painaa pienellä palkalla aamusta iltaan ja nin joudut vielä tekemäänkin, kun kaltaisesi rikkurit ja loiset lisääntyvät."

Olen varautunut yrittäjyyteen, tosin nyt ei tarvitse. Luuletko, paljonko pätkätyöläisillä ehtii vuosilomaa olla? Lisäksi, olen yrittäjäperheen tytär, äidillä kokopäivätoiminen ja isällä sivutoiminen. Olen siis tottunut siihen, että lomia ei ole, töitä tehdään aamusta iltaan ja tulot heittelee.

Pätkien välissä on ollut lomia ihan tarpeeksi. 'Ihmiset joutuvat jo nyt painamaan työmarkkinatuella ilman mitään etuja täyttä työpäivää, itsekin olen ollut siinä tilanteessa. Mitä enemmän palkat ja muut edut nousee, sitä enemmän oikeita töitä korvataan harjoittelijoilla. Näitä, jotka tulevat suurin suunnitelmin "näytän osaamiseni, niin minut palkataan.." -tyyppejä on jonossa. 2 % noista palkataan, 80 % on hyviä työntekijöitä.

Niin ja miksen jatka vanhempieni yrityksiä, isäni yritystä jatkoi veljeni enkä osaisikaan fyysisesti niin raskasta hommaa ja raskaiden koneiden käyttöä. Äitini yritysmuoto ei enää nykykilpailussa pärjää.

• Semmoosta

En kuulu minäkään liittoon kun aikanaan veivät vääryydellä rahani. Rahani kelpasivat mutta kukaan ei kertonut että työssäoloehto ei täyty kun olin töissä sen aikaisella yhdistelmätuella. Rahojani en ole koskaan saanut takaisin. Nyt teen pätkätöitä kuulumatta liittoon. Ja turha alkaa haukkumaan.

• ei liitossa

Ei tarvitse osallistua lakkoon ja työnantaja varmasti palkitsee valintasi jossain vaiheessa.

• Massantekijä

Yleensä rikkurit on irtisanottu lakon jälkeen, kun eivät ole luotettavia, jos pettävät työkaverinsa, pettävät myös työnantajansa, näin moni limanuljaska on joutunut lähtemään.Ei se selkäranka kasva ameeballe itsestään, sitä pitää kasvattaa.

• töihintöihin

"Yleensä rikkurit on irtisanottu lakon jälkeen, kun eivät ole luotettavia, jos pettävät työkaverinsa, pettävät myös työnantajansa, näin moni limanuljaska"

Älä jauha paskaa! Ite pienissä pikkufirmoissa kohta 30vuotta ei ole liittoo tarvittu!
      Jos ei ehot sovi/toteudu vaihdan firmaa!
      Mikä helvetin ylityökielto? teen töitä rahan ja viihtyyden kannalta!

• ehkä mennään lakkoon

Se tässä on outoa, että te, jotka ette kuulu liittoon saatte samat palkankorotukset, kuin ne jotka siihen kuuluvat ja mahdollisesti osallistuvat mielenilmauksiin, sitten kun uusi sopimus joskus syntyy.

Kannattaa muistaa, että joskus voi tulla eteen tilanne, jossa sopimuksessa on yrityskohtaisesti sovittava osuus, niin todennäköisesti luottamusmiehet pitävät omiensa puolia, ja te rikkurit jäätte silloin ilman. Tätä paikallisesti sovittavaa tapaa käytettiin joskus 2006-2007 aikana, ja silloin hillot jaettiin monessa paikassa naamakertoimen perusteella. Ilmeisesti paikallisen sopimuksen käyttöönotto edellyttäisi jäsenliittojen välisiä neuvotteluja, kun nyt pääasiassa neuvotellaan järjestötasolla isoista suuntaviivoista. Tätä paikallista sopimista monet yritykset haluaisivat, koska yritysten kyky maksaa palkankorotuksia on aika erilainen.

Kyllä jos yrityksessä on paljon liittoon kuuluvia ammattimiehiä, niin kaikenlaisten "facebookhitsareiden ja -koneistajien" kannattaa miettiä toimintaansa mahdollisen lakon aikana, ettei tule jatkossa ongelmia.

• Tulivaanmieleen

Ei yritykset maksa palkan korotuksia. Ihmiset itse sen maksavat(korotukset lisätään aina suoraan hintoihin). Jos raha tulee ihmisiltä niin kuinka ihminen rikastuu? Olettaen, että palveluihin ja tuotteisiin nähty vaivannäkö on työtä jonka mittarina on raha, keino tienata enemmän on tuottaa enemmän pienemmällä vaivalla. Toinen vaihtoehto on tulonjaon muuttaminen, jossa vähempi tienaava tienaa enemmän ja enempi tienaava vähemmän. Palkankorotukset kuitenki on oltava jo inflaation vuoksi. Suurempi ongelma on heikoimmanlenkin periaate, joka tuo tehottomuutta yhteiskuntaan. Vakituinen työsopimus ja sen rikkomisesta aiheutuva rangaistusmaksu synnyttää tilanteen, jossa heikommin tietyn työvaiheen osaavat henkilöt estävät paremmin kyseisen työvaiheen osaavan henkilön palkkaamisen. Palkatessaan vakituisen työntekijän tulisi työnantajan kyetä ennustamaan noin 30 vuoden päähän tapahtuvat muutokset (virtuaalitodellisuus jne.). Toki voi lähtee kokeilee liittoa vastaan minkälainen ennakkotapaus raastuvassa tulee (ei pienyritykselle mahdollista). Ai niin.. Voi vedota että työntekijä suoriudu tehtävästä (jos unohtaa että koko määrite on abstrakti). Kuka vaan oppii mitä vaan. Eri asia kuinka hidasta se tekeminen on. Siis juu.. Se selviää siellä raastuvassa. Lopputuloksena joutuu maksaa henkilövuokrausfirmalle työntekijän palkan päälle 5-10% palkkiota sille vuokra firmalle ku 30 vuotta roikkuvaa riskiä ei oikee viitti ottaa.

• Tulivaanmieleen

Tarkoitus ei ollu vastata vaan laittaa tuo yleiskommentiksi. Ja tottakai.. Kyllä.. Arvostan työntekijöitä jotka olen palkannut. Maksaisin mieluusti enemmän jos se olisi mahdollista. Suurimmaksi osaksi nämä väännöt lähtee suurten yritysten tunteettomuudesta työntekijöitä kohtaan. Suurimman osan työllistävät pienyritykset ei voi näin toimia.. Tulis konkurssi. Valitettavasti eri tahoja edustavat ryhmät menee toisinaan vipuun blokatessaan suuryritysten riistoa pienyritysten kustannuksella. Enemmistö olisi tärkeempää kuin yksittäinen kauppaketju jne.

• ei sen kummempaa

Ylitöistä voi aina kieltäytyä.

• Totouuden Torve

Eikö toi energia, mitä puratte toisiinne kannattaisi kohdistaa siihen työnantajaan. Käydä kertomassa, et työntekijöitten vaatimukset on kohdallaan ja että ilmottaa työnanajaliittoon että tekevät sopimukset. Ette varmaan ota huomioon, kun haukutte järjestäytyneitä työntekijöitä, että työantajat ovat paljon tiukemmin järjestäytyneitä ja ovat paljon tieukemmassa narussa oman liittonsa kanssa kuin duunarit.
      Se on isännälle iso ilo lukea tältä palstalta kun te kiusaatte toisianne.
      Jos molempien puolten rivit olisivat yhtä suorat asiat ratkeisivat helpommin

• Vajaa 2 vuotta enään

Mikäs ihmeen uho sulla on päällä. Sinäkö lähdet pieksemään ihmisiä jotka haluavat mennä töihin? Salli mun nauraa. Olet nimittäin kilometritehtaalla ihan samantien. Jos minä haluan mennä töihin kun muut lakkoilee niin menen myös, ei kenelläkään ole oikeutta sitä estää, jas estää sitten mennään töihin poliisi saattueen kanssa. Minä ainakin olen töissä rahan puutteen vuoksi en minkään muun. Aivan sama mitä liiton kaverit siitä tuumaa sillä edelleenkin menen töihin jotta tulisin toimeen en ole siellä mitään kavereita hakemassa enkä tarvitse kenenkään apua. Sillä vaikka olisin liitossa ja lakossa niin yksikään ei tule sitä soppaa mulle kotiin tuomaan silloin kun sitä oikeasti tarvittaisiin, että se siitä yhteishengestä ja avunannosta.

• Duunari...
        Vajaa 2 vuotta enään kirjoitti:

Mikäs ihmeen uho sulla on päällä. Sinäkö lähdet pieksemään ihmisiä jotka haluavat mennä töihin? Salli mun nauraa. Olet nimittäin kilometritehtaalla ihan samantien. Jos minä haluan mennä töihin kun muut lakkoilee niin menen myös, ei kenelläkään ole oikeutta sitä estää, jas estää sitten mennään töihin poliisi saattueen kanssa. Minä ainakin olen töissä rahan puutteen vuoksi en minkään muun. Aivan sama mitä liiton kaverit siitä tuumaa sillä edelleenkin menen töihin jotta tulisin toimeen en ole siellä mitään kavereita hakemassa enkä tarvitse kenenkään apua. Sillä vaikka olisin liitossa ja lakossa niin yksikään ei tule sitä soppaa mulle kotiin tuomaan silloin kun sitä oikeasti tarvittaisiin, että se siitä yhteishengestä ja avunannosta.

Tuossa sulle mallia miten rikkureille käy. http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/metalli-marssi-ulos-rautpohjassa/712478
        Onpahan kiva palailla töihin "kavereitten" kaa kukaan ees sano sulle päivää. Et mee vaa töihin. Tai sit olet yhteisen asian kanssa mukana etkä kuse samaan pakkiin mistä syöt...

• Lakko avustuksella
        Vajaa 2 vuotta enään kirjoitti:

pärjää ihan hyvin (46€ päivässä käteen).
        Muuten käytät rahaa ihan muuhun johon ei edes kuuluisi olla varaa. Moni joutuu suomessa elämään 26€ päivässä.

• eiliity
        Duunari... kirjoitti:

Tuossa sulle mallia miten rikkureille käy. http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/metalli-marssi-ulos-rautpohjassa/712478
        Onpahan kiva palailla töihin "kavereitten" kaa kukaan ees sano sulle päivää. Et mee vaa töihin. Tai sit olet yhteisen asian kanssa mukana etkä kuse samaan pakkiin mistä syöt...

kerroitkin juuri yhden syyn miksi en liittoon mene: vastustan tätä että liitto jakaa muuten tasa-arvoiset työntekijät eri leireihin. on huomioitava että lakkoilu on oma päätös eikä siihen ole liiton pojilla sanomista kuten en minä valita heille lakostaan. no se on viikko lakon jälkeen niin suurimmat kateuden tunteet ovat jo lauhtuneet ja asiat normaaleja...

• kuis on

siis mitä ihmeellistä siinä on että liittoon kuulumaton saa saman palkankorotusken kuin liitossa oleva? kyllähän "liitoton" maksaa myös veroja, nämä liiton jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia joten periaatteessa kaikki jotka maksaa veroja maksaa myös ns. liitoille. jotka sitten kierrätetään sitä kautta poliitikoille yms. joilla rahaa ja mammonaa on jo valmiiksi yliäyräiden saati sitten sitä että niillä vielä sponssataan ULKOMAALAISIA yrityksiä, mutta saahan sitä laput silmillä kuljeskella. kaukana ovat ne oikeat kunnon liiton ajat jolloin oikeasti ajettiin työläisten etuja ja ei vain keskitytty jäsenten rahojen lypsämiseen, koko liiton hommahan oli alkujaan ihan talkoovoimilla tehtyä työtä! miksi nykyään siitä on tullut hirveä satojen miljoonien eurojen business?? ei näin!!

• -totuus-

Täällä jälleen sotketaan rikkurit ja lakonmurtajat. Toiset noista kuuuvat liittoon ja toiset eivät.
      Ja ketään ei voi pakottaa lakkoon kuuluipa liittoon tai ei.
      Ja kun täällä näitä liittolaisen kommentteja katsoo niin enpä ainakaan minä kaipaa heidänlaistensa seuraan koska katsovat liittoon kuulumisen antavan oikeuden eriarvoistaa työtätekevät vain siksi ovatko samaa porukkaa.

PS. mitään lakkoja ei ole tulossa !

• Kokemusta on

Pistäkää vaan roponne liiton herrojen elättämiseen ja tehkää kaikkenne sen eteen. että työnantajalla olisi hankalaa. Onhan tämä jälkeen helpompaa päättää ketkä
      taantuman aikana saavat lähteä . On nälkästä porukkaa tulossa rajojen takaa. Voihan tuotannon siirtää myös maihin missä työvoima on edullisempaa.

• Ei metallissa

meidän työpaikalla kaikkein tyhmimmät ja laiskimmat valittajat kuuluvat metalliin.

• Penkki alle

Itse saan työnantajan määräämää ykkösen palkka luokkaa. Mikä on kuussa noin 1350€ bruttona. Niin kyllä 50 € istun per*se*ni penkkiin 2 viikoksi. Tarvitsisin kyllä hiukan enemmän nyt jo kuin 2,4 %

Melkein kassasta saisi saman jo.

• tiedetääntiedetään

Ettekö te sen vertaa tiedä että rikkuri on _liittoon_ kuuluva henkilö joka tekee lakon aikana työtä.jos et kuulu liittoon et ole rikkuri.

• Duunari...

Yhtä rikkuri on onko sitten liittoon kuulumaton tai liittoon kuuluva jos lakonalaisia töitä tekee. Yritätte vaan puolustella omaa ahnetta näkemystänne ku ette ajattele kuin omaa napaanne ettekä ymmärrä mitää yhteisestä hyvästä...En jaksa ymmärtää ihmisiä jotka kusee samaan pakkiin mistä syö. Mut meitähän on moneen junaan...Kyl se porvari teitä tolloja kiittää...

• Just niin

Tulee kyllä niin agressiivista tuubaa "liiton" duunareilta että jos totta olisi, sen perusteella voisi harkita eroa koko hampuusilaitoksesta. Etujen ja olojen parantaminen EI ole ristiriidassa sen kanssa että joidenkin TÄYTYY yrittää pyörittää sitäkin konetta jonka kylkeen liittolaiset kusevat. Jos on ymmärrysvaikeuksia, kuvitellaanpa pantavan koko maa lakkoon vaikka vain pariksi viikoksi. Taitaisi naurattaa liittojen tuki ja turva siinä shoppailun ohessa. Jaa niin, raha. Sehän se ketuttaa ettei pitemmistä lakoista toivu rahallisesti edes tasoihin vanhaan verrattuna ja ohessa saattaapi ne jumalaapelkäämättömät pätkisläiset päästä toviksi melkein samoille tuhatluvuille tililappusissa...minkälainen valtio se sellainen on jossa työtä tekemättä ei saa samaa kuin tekemällä, vai mitenkä päin se nyt menikään? :D

Jos rehellisesti myös toisten etuja ajatellaan, liittoon kuulumattomat yms. hankkikoot tulonsa niin hyvin kuin pystyvät omine ehtoineen ja liittolaiset omineen. Turha tekopyhistellä liittojen ajamista eduista niille jotka niitä eivät koskaan kuitenkaan näe...ja heidänkö pitäisi kuitenkin myös istua persiilleen ja nähdä nälkää jotta tuettaisiin juuri niitä saavuttamattomia etuja. Koskas liiton duunarit istuu vaikka pätkätyöläisten ja liitottomien puolesta sitten? Rikkurit, mun takalisto. Kattokaa peiliin, aikaihmiset.

• työtäon

töissä ollaan ja hyvin menee!

• tejsdsad

Makia homma, kun liittolaiset laikkoilee, niin meikä poika ottaa rennosti täälä töissä tekemättä mitään ja palkkaa tulee! Ottakaa opiksi!

• Hanskat naulassa

Saattaa maku hommaassa muuttua karvaaksikin, kunhan lakko loppuu.

Onneksi jotkut työnantajat ovat niin fiksuja, että toimittavat sinunkinlaisesi asioita ymmärtämättömät luuserit kotiin lakon aikana. Ei tarvitse lakon jälkeen luikkia seinänvieruksia pitkin työmaalle kuin vaaleanpunainen pantteri, niin kuin nyt lakon aikana.
        Mutta kyllä sinäkin ehkä jonakin päivänä ymmärrät, kuinka arka loinen olet ollut.

• meisseliska

Koittakaapa nyt laittaa jäitä hattuun liiton porukka. Kyllä on kaameeta luettavaa, kun nyt jo uhkaillaan kaikenlaisilla "kosto toimenpiteillä". Suomessa kun on vapaus valita haluaako kuulua mihinkään liittoon, tai ei. Talkoo-Taavetinkin kannattaisi miettiä, millaiset korvaukset sakot joutuu porukka maksamaan, joka noihin ns ruiskutushommiin lähtee. Herrat liitossa naureskelee partaansa, kun riviväki tappelee kynnet verillä, ja loppupeleissä kuka korjaa potin............luultavasti ne onnelliset ns halpamaissa, minne moni firma taas siirtää tämänkin lakon vuoksi toimintansa. Kannataisiko nyt koittaa pitää nää vähätkin duunit Suomessa, eikä tapella duunarit keskenään, siitä kun ei palkanlisää saa.

• Talkoo-Taavetti

Rahaa on jos korvauksia joutuisikin maksamaan. Mutta Taavettipa ei ole yli 40 vuoden lakkovahtikokemuksella joutunut kertaakaan maksamaan yhtään mitään. Mutta kusella on käsitelty ja lukuisat rikkurimunat on tärpätöity ja jonkun nenäkin kipeytynyt siinä tuoksinassa ja korvauksitta menty ja mennään ja rikkurit pieksetään.

• PestäänSuuSaipualla
        Talkoo-Taavetti kirjoitti:

Rahaa on jos korvauksia joutuisikin maksamaan. Mutta Taavettipa ei ole yli 40 vuoden lakkovahtikokemuksella joutunut kertaakaan maksamaan yhtään mitään. Mutta kusella on käsitelty ja lukuisat rikkurimunat on tärpätöity ja jonkun nenäkin kipeytynyt siinä tuoksinassa ja korvauksitta menty ja mennään ja rikkurit pieksetään.

Vieläkö herra T-T ihmettelee miksen kuulu liittoon? Miksi uskoni liittoon työläisten puolustajana horjuu näiden uhkauksien keskellä? Puheistasi tulee mieleen mafia, eikä "kaikkien kaveri" ns. edunvalvontaliitto.

• Talkoo-Taavetti
        PestäänSuuSaipualla kirjoitti:

Vieläkö herra T-T ihmettelee miksen kuulu liittoon? Miksi uskoni liittoon työläisten puolustajana horjuu näiden uhkauksien keskellä? Puheistasi tulee mieleen mafia, eikä "kaikkien kaveri" ns. edunvalvontaliitto.

Mafia taikka ei. Silti tottelet tai itket ja tottelet.

• PestäänSuuSaipualla
        Talkoo-Taavetti kirjoitti:

Mafia taikka ei. Silti tottelet tai itket ja tottelet.

Asenteessasi on parantamisen varaa ja enpä usko, teillä ei siihen valtaa ole.

• jooppaaajooo

tää on halpa tapa valtiolle ja työnantajille pitää duunarit kotona kun hommia ei ole, ei tarvi yt:tä eikä tarvi valtion maksella lomautusrahoja.

• joolle

Eipä ole kaikki samassa veneessä, ajettiin sitten mitä hyvänsä "yhteistä" etua. Just nyt pitäisi omassa tuotantolaitoksessa ajaa kiivaasti tuotantoa YLÖS, hyvä että tunnit riittävät tekijöillä.

Kalahtaa kyllä armottomasti nilkoille joutavanpäiväinen lakkoilu jostain koulutuspäivistä joita ei tähänkään mennessä ole nähty vaikka papereissa sellaisia seisoo. Turhaa paperinkääntelyä ja suunnitelmien pyörittelyä lisää vaikka kehityskohteet ovat oikeasti muualla.

Lomapäivien yms. torppaamisesta ei näytä selkotietoa saatavankaan, kuka ajaa mitäkin ehdotelmaa ja miksi.

• ggdfgfdgfd

Hyvin on porukka aivopesty..jee me saadaan etuja, vaikka tää tarkoittaa vain sitä, että työnantaja on lakon suurin VOITTAJA. Tuotanto saadaan seis hetkeksi aikaa ja laiskurit pellolle, tekevät sitten työt kuitenkin normaaliin työtahtiin kun tulevat takaisin.

• Metallin duunari

Täytin tänään YTK:n sivuilta liittymisilmoituksen. Sinne jäi metalliliiton 8 vuoden jäsenyys.

• Metallin duunari

Sitä piti vielä sanoa, että kannattaa muistaa että lakko ei kerrytä vuosilomaa! Siinähän sitten taas itkette kun ei olekaan normaalin mittaista lomaa ensi vuonna.

• Sorvit soi

Rikkurit ulos, ennevanhaan, rikkurit pyöritettettiin kusilaarissa. Jokainen joka tekee alkonalaista työtä on limarikkuri, oma tyhmyys jos ei kuulu liittoon

• YTK way to go

Ei se ole tyhmyyttä, se on valinta. Miksi minun pitäisi maksaa SDP:n yms. puoluekuluja kuulumalla liittoon? Ja maksaa 1,8% ennakkopidätyksen alaisesta tulosta vuodessa, tekee muuten useita satoja euroja. Vielä kehdataan mainostaa että nyt kannattaa vaihtaa matkapuhelinliittymää, saatat säästää vuodessa pari kymppiä!!

Rikkurit kuuluvat liittoon, minä en. Tästä hyvästä:
        a) Saan normaalin palkan jokaiselta päivältä
        b) Saan täyden vuosiloman korvauksen
        c) Voin maksaa asuntolainani yms. kulut normaalisti
        d) Säästän vuodessa useita satoja euroja

• YTK way to go
        YTK way to go kirjoitti:

Ei se ole tyhmyyttä, se on valinta. Miksi minun pitäisi maksaa SDP:n yms. puoluekuluja kuulumalla liittoon? Ja maksaa 1,8% ennakkopidätyksen alaisesta tulosta vuodessa, tekee muuten useita satoja euroja. Vielä kehdataan mainostaa että nyt kannattaa vaihtaa matkapuhelinliittymää, saatat säästää vuodessa pari kymppiä!!

Jaa niin, kannattaa muistaa että töissä käy paljon NUORIA henkilöitä joilla on asuntolainaa. Eri asia nämä AY-änkyrät joilla on maksettu asunto ja palkka noussut vuosien kuluessa niin suureksi että parin viikon palkaton ( liiton olematon lakko"avustus") ei tunnu missään. Ehkä saavat vain hyvän syyn ryypätä senkin ajan.

• YTK. No way
        YTK way to go kirjoitti:

Se on tyhmä valinta. Sinunkin pitäisi maksaa esim SDP:n yms. puoluekuluja kuulumalla liittoon sen takia, että työnantajat ostavat omat edustajansa joka tapauksessa: Edellisessä hallituksessa oli yli kymmenen, muutaman "bisnesmiehen" maksamaa ministeriä, jotka eivät missään tilanteessa aja asioitasi. Ammattiliittojen maksamat sen sijaan ajavat, ainakin panevat kapuloita työnantajien maksamien edustajien rattaisiin.

Rikkureita ovat kaikki lakon alaista työtä tekevät, myös sinä.

a) Saat sen saman vanhan palkkasi, jopa siihen lisääkin, kunhan muut
        hankkivat ne sinulle. Lakossa olevat liiton jäsenet saavat 50€/päivä.
        b) Yli 14 vuorokauden lakosta menee 1.5 lomapäivää
        c) Lainoja voi siirtää ja pankeilla on sopimus liittojen kanssa lainasta lakon
        aikana.
        d) Säästät tai menetät, riippuu siitä sattuuko kenkä perseeseen
        YT-neuvottelujen aikana. Rikkurointi ei paranna asemiasi,
        koska liittoon kuulumattomana et varmasti ole mukana
        neuvotteluissa, eikä rikkurille juuri sympatiaa liiton neuvottelijoilta heru.
        e) Saat ikuisiksi ajoiksi otsaasi rikkurin ja petturin leiman, joka ei
        lähde pesussa. Tatuoinninkin voi poistaa, rikkurin leimaa ei.
        f) Tulet tuntemaan olosi epämiellyttäväksi lakon jälkeen, kun muut
        palaavat töihin, vaikka he eivät asiasta sanallakaan mainitsisi.
        g) Muutamat tuntemani fiksut yrittäjät toimittavat sinunlaisesi loiset
        pois yrityksistään lakon ajaksi, ihan oman etunsa takia:Työpaikan
        ilmapiiri on PALJON parempi lakon jälkeen. Eikä muutama rikkuri kovin
        ihmeitä saa aikaan, vaikka kuinka painattaisi. Ainakaan jos firmassa on
        muitakin työntekijöitä kuin sinä, ja enosi tai siskon mies.
        h) Jotkut työnantajat olisivat valmiita raamisopimukseen tai
        sovintoesitykseen, mutta heidän liittonsa on vielä änkyrämpi kuin
        ammattiliitot.
        i) Työnantajien järjestäytymisprosentti on vielä paljon suurempi
        kuin työntekijöitten, joten läheskään kaikkia asioita ei voida
        sopia työpaikoilla.
        k) Mene kuitenkin vaihtamaan se puhelinliittymä, jos talous on noin
        tiukilla.

• YTK way to go
        YTK. No way kirjoitti:

Se on tyhmä valinta. Sinunkin pitäisi maksaa esim SDP:n yms. puoluekuluja kuulumalla liittoon sen takia, että työnantajat ostavat omat edustajansa joka tapauksessa: Edellisessä hallituksessa oli yli kymmenen, muutaman "bisnesmiehen" maksamaa ministeriä, jotka eivät missään tilanteessa aja asioitasi. Ammattiliittojen maksamat sen sijaan ajavat, ainakin panevat kapuloita työnantajien maksamien edustajien rattaisiin.

Rikkureita ovat kaikki lakon alaista työtä tekevät, myös sinä.

a) Saat sen saman vanhan palkkasi, jopa siihen lisääkin, kunhan muut
        hankkivat ne sinulle. Lakossa olevat liiton jäsenet saavat 50€/päivä.
        b) Yli 14 vuorokauden lakosta menee 1.5 lomapäivää
        c) Lainoja voi siirtää ja pankeilla on sopimus liittojen kanssa lainasta lakon
        aikana.
        d) Säästät tai menetät, riippuu siitä sattuuko kenkä perseeseen
        YT-neuvottelujen aikana. Rikkurointi ei paranna asemiasi,
        koska liittoon kuulumattomana et varmasti ole mukana
        neuvotteluissa, eikä rikkurille juuri sympatiaa liiton neuvottelijoilta heru.
        e) Saat ikuisiksi ajoiksi otsaasi rikkurin ja petturin leiman, joka ei
        lähde pesussa. Tatuoinninkin voi poistaa, rikkurin leimaa ei.
        f) Tulet tuntemaan olosi epämiellyttäväksi lakon jälkeen, kun muut
        palaavat töihin, vaikka he eivät asiasta sanallakaan mainitsisi.
        g) Muutamat tuntemani fiksut yrittäjät toimittavat sinunlaisesi loiset
        pois yrityksistään lakon ajaksi, ihan oman etunsa takia:Työpaikan
        ilmapiiri on PALJON parempi lakon jälkeen. Eikä muutama rikkuri kovin
        ihmeitä saa aikaan, vaikka kuinka painattaisi. Ainakaan jos firmassa on
        muitakin työntekijöitä kuin sinä, ja enosi tai siskon mies.
        h) Jotkut työnantajat olisivat valmiita raamisopimukseen tai
        sovintoesitykseen, mutta heidän liittonsa on vielä änkyrämpi kuin
        ammattiliitot.
        i) Työnantajien järjestäytymisprosentti on vielä paljon suurempi
        kuin työntekijöitten, joten läheskään kaikkia asioita ei voida
        sopia työpaikoilla.
        k) Mene kuitenkin vaihtamaan se puhelinliittymä, jos talous on noin
        tiukilla.

Ei kannata valehdella täällä, tuo 50€ on veronalaista tuloa, käteen saat 41,50€. Parissa viikossa tekee sellaisen 500€ tappiota. Siinähän saa nysvätä töissä sillä muutaman sentin palkakorotuksella että tuon eron saa kiinni. Paitsi ettei saa koska liiton maksu vrt. YTK on useita satoja vuodessa.

Työnantaja saa ihan vapaasti potkia ulos jos siltä tuntuu, tai sitten saa pitää henkilön töissä joka tekee töitä. Ihme ettei yksikään lomautus ole osunut kohdalleni (ammattitaito) vaikka kuulunkin YTK:hon. Viimeeksi kun liitto päätti korottaa maksuja niin moni muukin valitti asiasta, mutta en tiedä oliko kenelläkään silloin edes munaa erota liitosta. Normaalia suomalaista käyttäytymistä, valitetaan valitetaan mutta mitään ei saada aikaiseksi.

Tottakai nämä vanhemmat työntekijät itkevät ja muistavat, mutta haistakoot p***a. Paljon on nuoriakin työpaikalla joita ei asia pahemmin edes kiinnosta. Jokainen tehköön niin kuin haluaa.

• YTK. No way
        YTK way to go kirjoitti:

Ei kannata valehdella täällä, tuo 50€ on veronalaista tuloa, käteen saat 41,50€. Parissa viikossa tekee sellaisen 500€ tappiota. Siinähän saa nysvätä töissä sillä muutaman sentin palkakorotuksella että tuon eron saa kiinni. Paitsi ettei saa koska liiton maksu vrt. YTK on useita satoja vuodessa.

Työnantaja saa ihan vapaasti potkia ulos jos siltä tuntuu, tai sitten saa pitää henkilön töissä joka tekee töitä. Ihme ettei yksikään lomautus ole osunut kohdalleni (ammattitaito) vaikka kuulunkin YTK:hon. Viimeeksi kun liitto päätti korottaa maksuja niin moni muukin valitti asiasta, mutta en tiedä oliko kenelläkään silloin edes munaa erota liitosta. Normaalia suomalaista käyttäytymistä, valitetaan valitetaan mutta mitään ei saada aikaiseksi.

Tottakai nämä vanhemmat työntekijät itkevät ja muistavat, mutta haistakoot p***a. Paljon on nuoriakin työpaikalla joita ei asia pahemmin edes kiinnosta. Jokainen tehköön niin kuin haluaa.

Kuina niin valehdella? Totta helvetissä se on veronalaista tuloa, kaikkihan sen tietää. Eihän taulukkopalkatkaan ole käteen jääviä summia, vaan bruttopalkkoja.

• Pätkä Työläinen

Mitä hyötyä niistä palkankorotuksista edes on? Hinnat nousee eikä ostovoima kasva. Koettakaa nyt tollot tajuta, että se ei vaan mene niin, että mulle enemmän mutta halvalla pitää saada. Ne edut, mitä töissä oikeasti tarvitsee, on saavutettu jo silloin kun itse olin kapaloissa. Tämä muu on joutavaa, mikä nostaa hintoja. Palkkoja voisi alentaa, että työtä riittäisi useammalle. Tosin, ei sitä ole mitä tehdä, aika moni saa palkkaa siitä, että tekee hädin tuskin jotain.

• Pitkään töissä

No etkö ole huomannut, että kaikkien tavaroitten, palveluitten ja hyödykkeitten hinnat ja erilaiset verot nousevat joka tapauksessa, ihan ilmoitusluontoisesti joka vuosi, vaikka palkat ovat junnanneet kohta kymmenen vuotta samalla tasolla?
        Ja ne edut mitä töissä oikeasti tarvitsee, ovat varmasti olleet saavutettuina jo silloin, kun taaplasit paskaasi vaipoissasi, mutta nyt on tilanne se, että työnantajat vaativat niistäkin vähistä luopumista.
        Palkkoja tosiaankin voisi alentaa, mutta työntekijäportaan palkkojen alennukseen ei kertakaikkiaan ole varaa, koska nytkin eläminen menee vellin kanssa vastakkain.
        Siinäkin yrityksessä jossa itse työskentelen, ja kyllä olen lakossa, toimitusjohtaja on parhaana vuonna tienannut päivässä jokseenkin saman verran kuin keskivertotyöntekijä vuodessa. Sitä ei kukaan pidä liian suurena palkkana, mutta muutaman kymmenen sentin korotus alkaen 10,40€ tuntipalkkaan on liikaa. Tuo COE:n vuosipalkka oli 8,4milj.euroa, edelliselle toimitusjohtajalle riitti 600 000 markkaa.
        Jos näitä kympin tuntipalkkoja aletaan tiputtamaan uusien työpaikkojen toivossa, saat olla ihan varma ettei uusia työpaikkoja synny yhtään. Ainoastaan siitäkin aletaan tinkaamaan muutamaa euroa pois,

• kohta eläkkeelle
        Pitkään töissä kirjoitti:

No etkö ole huomannut, että kaikkien tavaroitten, palveluitten ja hyödykkeitten hinnat ja erilaiset verot nousevat joka tapauksessa, ihan ilmoitusluontoisesti joka vuosi, vaikka palkat ovat junnanneet kohta kymmenen vuotta samalla tasolla?
        Ja ne edut mitä töissä oikeasti tarvitsee, ovat varmasti olleet saavutettuina jo silloin, kun taaplasit paskaasi vaipoissasi, mutta nyt on tilanne se, että työnantajat vaativat niistäkin vähistä luopumista.
        Palkkoja tosiaankin voisi alentaa, mutta työntekijäportaan palkkojen alennukseen ei kertakaikkiaan ole varaa, koska nytkin eläminen menee vellin kanssa vastakkain.
        Siinäkin yrityksessä jossa itse työskentelen, ja kyllä olen lakossa, toimitusjohtaja on parhaana vuonna tienannut päivässä jokseenkin saman verran kuin keskivertotyöntekijä vuodessa. Sitä ei kukaan pidä liian suurena palkkana, mutta muutaman kymmenen sentin korotus alkaen 10,40€ tuntipalkkaan on liikaa. Tuo COE:n vuosipalkka oli 8,4milj.euroa, edelliselle toimitusjohtajalle riitti 600 000 markkaa.
        Jos näitä kympin tuntipalkkoja aletaan tiputtamaan uusien työpaikkojen toivossa, saat olla ihan varma ettei uusia työpaikkoja synny yhtään. Ainoastaan siitäkin aletaan tinkaamaan muutamaa euroa pois,

Ai pitkään, minä olen ollut vasta 40 vuotta palkkatyössä mutta 15 vuotta sitä ennen orjatyössä ruokapalkalla majoituksineen. Silloin yli kymmenen vuoden aikana ei tarvinnut palkasta tapella. Suuremmat annokset ja pitempi peitto.
        Niillä pärjättiin ja töitä tehtiin 7 pvä/viikko. Nykyisin tehdään 40 h/viikko ja jatkuva narina. Mistä nämä narisijat oikein ovat, eikö mikään riitä, hallaa vain teette yhteiskunnalle ja itsellenne, jälkikasvusta puhumattakaan. Pienentäkää menojanne, harkitkaa mitä ostatte. Kohta on tosiaan suomenniemellä työtöntä porukkaa kymmenkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Eikä varmaan riitä.

• Pätkä Työläinen
        kohta eläkkeelle kirjoitti:

Ai pitkään, minä olen ollut vasta 40 vuotta palkkatyössä mutta 15 vuotta sitä ennen orjatyössä ruokapalkalla majoituksineen. Silloin yli kymmenen vuoden aikana ei tarvinnut palkasta tapella. Suuremmat annokset ja pitempi peitto.
        Niillä pärjättiin ja töitä tehtiin 7 pvä/viikko. Nykyisin tehdään 40 h/viikko ja jatkuva narina. Mistä nämä narisijat oikein ovat, eikö mikään riitä, hallaa vain teette yhteiskunnalle ja itsellenne, jälkikasvusta puhumattakaan. Pienentäkää menojanne, harkitkaa mitä ostatte. Kohta on tosiaan suomenniemellä työtöntä porukkaa kymmenkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Eikä varmaan riitä.

Palkkaa tarvitaan siihen, että ostaa tavaraa mitä ei oikeasti tarvitse tai että uusitaan huonekaluja ja sisustusta, vaikka entisetkin on vielä ihan hyviä. Itse en osta mitään uutta ennen kuin entiset on käyttökelvottomat. Tosin eihän tämä elämän tapa hirveästi työllistä. Matkaillakin pitää, kun se kuulemma avartaa että käy viikon jossain löhöämässä ja ehkä katsomassa jotain turistinähtävyyttä paikan päällä.

• Pätkä Työläinen
        Pitkään töissä kirjoitti:

Itse asiassa, joissain asioissa hinnat ovat laskeneet, esim. tietokoneet maksoivat 80-luvulla paljon enemmän ja taulutelkkareiden hinnat ovat romahtaneet. Jos on ylitarjontaa tai muuten kukaan ei tuotetta osta, niin pakko hintoja on laskea. Läheskään kaikkea ei ole pakko hankkia mitä haluaa. Ihmiset, jotka ovat sitä mieltä, että työttömät korvauksella risuja keräämään, eivät ansaitse minun tukeani.

• 16+11
        Pätkä Työläinen kirjoitti:

Itse asiassa, joissain asioissa hinnat ovat laskeneet, esim. tietokoneet maksoivat 80-luvulla paljon enemmän ja taulutelkkareiden hinnat ovat romahtaneet. Jos on ylitarjontaa tai muuten kukaan ei tuotetta osta, niin pakko hintoja on laskea. Läheskään kaikkea ei ole pakko hankkia mitä haluaa. Ihmiset, jotka ovat sitä mieltä, että työttömät korvauksella risuja keräämään, eivät ansaitse minun tukeani.

Pitää paikkansa, joittenkin tuotteitten hinnat ovat laskeneet paljonkin. Mutta esim. tietokonetta, taulutelkkaria ja kännykkää ei tarvitse ostaa edes joka vuosi. Mutta vuokra, asuntolainan lyhennys, sähkö, polttoaineet jne. ovat kuukausittaisia menoeriä, ruoka päivittäinen kulu ja ne eivät todellakaan ole laskeneet. Ja niihin suurin osa tuloista monilla menee.

• meisseliska

Voi elämän kevät, tätä touhua. Sorvit soi, ja T-T pauhaa......taitaa muuten olla viriili mies, kun jaksaa yli 40 vuoden lakkovahtina olonkin jälkeen nuin riemastua, mahollisuuvesta päästä munia tervaamaan. Meilläpäin tuommosille on ihan oma nimensä, eikä se paljoo mairittele miestä, joka sen nimen akoilta saapi. Saattaapi siltikin olla, jotta kannattaa varoa, ettei mene överiksi tää touhu, eivät ne liton herrat teitä puolusta jos ns kusikylpyjä ruppeette jakelemaan, päinvaston, herrat "paheksuvat syvästi" moista käytöstä, ja ilmottavat ettei sellainen kuulu "meidän toimintatapohimme". Siinähän sitte vastatte seurauksista.......ja liitto ei teille korvaansa lotkauta, vaikka kuinka anelisitte.

• Talkoo-Taavetti

Rasvaa ite meisselisi sika. Ei ole kertaakaan jouduttu vastaamaan seurauksista mutta rikkureille on aiheutettu vakaviakin seurauksia. Ei työnantajat eikä liitonkaan väki ota kantaa. Nämä ovat vapaaehtoistyötä nämä. Enkä minä itse enää tervaile. Siellä on nuoremmat kaverit kehissä jo. Enempi niinkuin johdan toimintaa tässä eläkettä nauttiessani ja samoin nautin kun tiedän että rikkurit kärsivät.

• vintage ay

Heh, Talkoo-Taavetti näyttää mallia millaista ay-maailma oli 70-luvulla.

• J-Jyrä.

Kyllä rikkurit kuspöntössö kastellaan ja kahvipöydässä voi kahvi kaatua, Rikkurin puurolautaseen olen työntänyt aina paskaisen sormen, kokeilen onko puuro kuumaa, kustakin joku juonut kun mehua tarjottu.
        Ei ole kukaan vielä valittanut oon sen verran ruman näköinen mies, että pysyvät rikkurit loitolla

• kkkkaaakkkkaaaa

tais olla hallitus joka nosti sähköveroa, se on pakko kun budjetti valmiiksi alijäämänen vtu tajukkaa jo! muutenkin nämä "veronkiristykset" ovat vasta alkusoittoa johan katainen kyseli? kansalta ollaanko valmiita laittaa suomen talous kuntoon ja jos ollaan nää on vasta pieniä kiristyksiä toimenpiteitä. toinen vaihtoehto on sit lähteä kreikan linjalle eli mässätään niin kauan kun meidän annetaa ja otetaan sitten pommi vastaan kun se räjähtää sitten voimme kaikki kadulla lakkoilla ja riehua! paras vaihtoehto tähän olisi nyt kuiteskin kylmästi se että yksityiselle puolelle kevyet palkankorotukset ja muut tes kohdat samanlailla eikä vaadita mitään lisää, ja julkiselle puolelle pakko mutta pakko kun ne nyt on saanu niin paljo ja huomattiin että ei rahat riittänytkään niin 2 vaihtoehtoa joko 5pros palkanalennus KAIKILLE mukaanlukien poliitikot ymss. tuosta voidaan jättää pois alle 1500 tienaavat tai sitten ruvetaan irtisanomaan urakalla jengiä, kahdesta pahasta lähtisin palkanalennuslinjalle. mutta enhän minä ole päättämässä ja jos tuommosia ehdotellaan suomen hyvinvoinnin turvaamiseksi niin siitä ei seuraa kuin YLEISLAKKO JÄRJETÖNTÄ!!! kolmas vaihtoehto vielä otetaan tuloverot pois ja kaikki makselee sitten omista pusseistaan lasten koulut ymss.....ja säästää omat eläkerahansa jne. mutta sen tietää että tässä maassa se ei IKINÄ tule onnistumaan!

• paljon sanomatta jäi

Melko pitkä lause, kannattaisiko laittaa sinne ennätystenkirjaan. Mutta taitaa olla normaalia kommarilta. Suunvuoron kun saa niin loppua ei tule, vaikka ei mitään sanottavaa edes olisi, kuten tuo edellinen.

• kaaaaaaaakkkkkkkkkka

paljon sanomatta, luetun ymmärtämisessä vikaa?? takas kouluun!

• J-Jyrä

Rikkurit juo Kusta, monelle on pöydässä tarjottu mehuna ja tampiot juoneet, on naurettu paskaiset naurut, näille öllöille ja joskus on rikkuri kompastunut ja lyönyt nenänsä. Puuroon sormi se on hyvä konsti, kun rikkuri syö aamupalaa, ei ne valita ne teitää itse kuinka raukkoja ovat olleet, eikä mulle muutenkaan paljon valiteta, kun kkokoa ja rumuutta löytyy.
      Pytyssäkin ovat käyneet tukanpesulla

• tahvo_

Koskeeko lakko kaikkia metalliliittoon kuuluvia vai pelkästään niitä firmoja jotka on ilmoitettu lakon alaisiksi??

• Talkoo-Taavetti

Lakko koskee kaikkia.

• PieniPiruVasempaan

Suomessa on kuitenkin yhdistymisvapaus, joka tarkoittaa sitä ettei ole pakko kuulua mihinkään seuraan tai järjestöön. Kenenkään ei ole pakko mennä lakkoon, jos se ei tunnu hyvältä ajatukselta vaikkapa siksi ,että on tarve rahalle - tai mistä muusta syystä tahansa.

Varsinkaan poliittiseen lakkoon ei voi ketään edes painostaa, jos esimerkiksi kannataa hallituspuolueita ja heidän päätöksiään. Eihän ketään voi pakottaa kirkkoonkaan, joska sekin on vain yhdistys, jossa on paljon enemmän jäseniä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1350
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      115
      1151
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe