Rakastan kärhöjä, minulla oli 13 yksilöä........

soilike

OLen istuttanut kärhöjä erilaisiin penkkeihin ja seinustalle vuodesta 1998, jolloin sain oman pihan, Lounais Suomessa , vyöhyke 2, luulisin.

Kesällä 2001 minulla oli jo 13 kukkivaa lajia.

Mutta v.2002 talvi oli tuhoisa.Kesällä 2003 nousi kahteen kituva verso, ei kukkia, kolmas "Hagley Hybrid" vaaleanpunainen, kukoisti komeasti, monenmetrin pituisena rautalankapyramidiin kiedottuna.
Täytyy taas yrittää uudelleen.
Istutin nyt 2004 uudelleen joitakin aiemmista ja pari uutta lajia, saas nähdä

6

2042

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinja

Aivan ihmeissäni luin sinun kärhömäärääsi.
      Asut niin etelässä varmaan menestyy toisin kuin täällä pohjanmaalla.
      Minä tänä keväänä aloittelin ,ostin jalokärhön ja alppikärhön.Jalokärhöstä en tiedä menestyykö täällä 3-4-vyöhykkeellä,kyllä sen paikkakunnan puutarhalta ostin.Onko jotain vinkkejä ja hoito-ohjeita antaa näin aloittelijalle.

• soilike

Näitä jo istutettuja varjele talvisin , panemalla paljon lehtiä tai turveta niiden juurelle.
        Tv-ohjelmassa neuvottiin , että kärhöt voi istuttaa jopa 20 cm syvemmälle kuin taimi ruukussa. Se kuulemma suojaa pakkaselta. Ei haittaa vaikka osa lehtiä jää mullan alle.
        Tein nyt näin istuttaessani, mutta en tiedä päteekö se kaikkien lajikkeiden kohdalla

• Jonna
        soilike kirjoitti:

Näitä jo istutettuja varjele talvisin , panemalla paljon lehtiä tai turveta niiden juurelle.
        Tv-ohjelmassa neuvottiin , että kärhöt voi istuttaa jopa 20 cm syvemmälle kuin taimi ruukussa. Se kuulemma suojaa pakkaselta. Ei haittaa vaikka osa lehtiä jää mullan alle.
        Tein nyt näin istuttaessani, mutta en tiedä päteekö se kaikkien lajikkeiden kohdalla

Vinkki: Kärhökehon erittäin kattavat kärhösivustot löytyvät osoitteesta http://personal.inet.fi/koti/lofgren/Clemclub/Kerho.htm

• soilike

• Pekka

alppikärhöistäkin on useita lajikkeita-katselepa Kauppilan sivuja. niitä kannattaa kokeilla pohjoisemmassakin, mieluummin kuin jalokärhöjä.

• Taina

Luin kärhöjen istutusvinkeistä, että mitä pohjoisemmaksi mennään sitä syvemmälle kannattaa istuttaa. Neuvona annettiin vyöhykenumero kertaa 10. Asun I-vyöhykkeellä, mutta istutin kärhöni n.20 cm syvyyteen. Minulla on 10 eri lajiketta, keväällä hankin kolme virolaista, joita on kehuttu talven kestäviksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      92
      1949
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      278
      1781
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      308
      1584
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      185
      1460
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      92
      1053
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1007
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      987
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      978
    9. 67
      954
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      941
    Aihe