Rakastan kärhöjä, minulla oli 13 yksilöä........

soilike

OLen istuttanut kärhöjä erilaisiin penkkeihin ja seinustalle vuodesta 1998, jolloin sain oman pihan, Lounais Suomessa , vyöhyke 2, luulisin.

Kesällä 2001 minulla oli jo 13 kukkivaa lajia.

Mutta v.2002 talvi oli tuhoisa.Kesällä 2003 nousi kahteen kituva verso, ei kukkia, kolmas "Hagley Hybrid" vaaleanpunainen, kukoisti komeasti, monenmetrin pituisena rautalankapyramidiin kiedottuna.
Täytyy taas yrittää uudelleen.
Istutin nyt 2004 uudelleen joitakin aiemmista ja pari uutta lajia, saas nähdä

6

2004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinja

      Aivan ihmeissäni luin sinun kärhömäärääsi.
      Asut niin etelässä varmaan menestyy toisin kuin täällä pohjanmaalla.
      Minä tänä keväänä aloittelin ,ostin jalokärhön ja alppikärhön.Jalokärhöstä en tiedä menestyykö täällä 3-4-vyöhykkeellä,kyllä sen paikkakunnan puutarhalta ostin.Onko jotain vinkkejä ja hoito-ohjeita antaa näin aloittelijalle.

      • soilike

        Näitä jo istutettuja varjele talvisin , panemalla paljon lehtiä tai turveta niiden juurelle.
        Tv-ohjelmassa neuvottiin , että kärhöt voi istuttaa jopa 20 cm syvemmälle kuin taimi ruukussa. Se kuulemma suojaa pakkaselta. Ei haittaa vaikka osa lehtiä jää mullan alle.
        Tein nyt näin istuttaessani, mutta en tiedä päteekö se kaikkien lajikkeiden kohdalla


      • Jonna
        soilike kirjoitti:

        Näitä jo istutettuja varjele talvisin , panemalla paljon lehtiä tai turveta niiden juurelle.
        Tv-ohjelmassa neuvottiin , että kärhöt voi istuttaa jopa 20 cm syvemmälle kuin taimi ruukussa. Se kuulemma suojaa pakkaselta. Ei haittaa vaikka osa lehtiä jää mullan alle.
        Tein nyt näin istuttaessani, mutta en tiedä päteekö se kaikkien lajikkeiden kohdalla

        Vinkki: Kärhökehon erittäin kattavat kärhösivustot löytyvät osoitteesta http://personal.inet.fi/koti/lofgren/Clemclub/Kerho.htm


      • soilike

      • Pekka

        alppikärhöistäkin on useita lajikkeita-katselepa Kauppilan sivuja. niitä kannattaa kokeilla pohjoisemmassakin, mieluummin kuin jalokärhöjä.


      • Taina

        Luin kärhöjen istutusvinkeistä, että mitä pohjoisemmaksi mennään sitä syvemmälle kannattaa istuttaa. Neuvona annettiin vyöhykenumero kertaa 10. Asun I-vyöhykkeellä, mutta istutin kärhöni n.20 cm syvyyteen. Minulla on 10 eri lajiketta, keväällä hankin kolme virolaista, joita on kehuttu talven kestäviksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe