Kinzalmonosta

Kysynpäs..

Onko kokemuksia käytöstä?

11

10801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö ketään??

      Eikö kukaan käytä? Oon miettinyt kun mulla välillä sellaista paineen tunnetta korvissa ja päässä, että olisko lääkkeestä? Kun verenpaineet on nyt aika hyvät kuitenkin. Välillä vähän kohollaan, mutta ei enää hälyyttävät. No voihan nuo tuntemukset tulla jumissa olevien niska- hartioidenkin oireina.

      Pelottaa aina uudet lääkkeet.. että mitä niistäkin voi seurata. :/

    • ei tolla nimellä

      No eikös tuossa ole vaikuttavana aineena telmisartaani?

      Minulla on tuo telmisartaani käytössä toisen valmisteen (Micardis) muodossa eikä minulla ole siitä mitään huonoa sanottavaa.

      Veikkaan noita jumissa olevia niska-hartiaseutuja, mutta veikkaukseni perustuu vain omiin hyviin kokemuksiini telmisartaanista.

    • Kiitos..

      On siinä telmisartaani. Kiitos vastauksestasi! Ootko pitkään käyttänyt tuota lääkettä?
      Mietin että voihan mulla tehdä 'olotiloja' sekin että elimistö yrittää nyt totutella matalampiin paineisiin. Ja sydänkin lyö paljon hitaammin kuin ennen. Ehkä vaan panikoin turhaan. :)

      • ei tolla nimellä

        No olen käyttänyt jo vuosikausia. Ensin meni 40mg vuorokaudessa ja nykyisin 2*40mg vuorokaudessa (tääkin määrä mennyt jo nelisen vuotta).

        Mulla on normaalia tiukemmat tavoitteet verenpaineissa (alle 125/75) ja nykyisin pysyn noissa todella hyvin, toki lisänä on ihan pieni Furesis-annos, 20mg/vrk.


    • Kiitos taas

      En ymmärrä noista lääkityksistä oikein.. Mitä on tuo furesis? Googlettamalla varmaan löytyis. Viime vuonna mulle kokeiltiin aika montaa lääkettä. En muista enää nimiä. Mutta niistä tuli inhottava yskä kaikista. Kurkku meni tosi huonoon kuntoon. Sitte en uskaltanut enää kokeilla mitään vaan sain paineita alas liikkumalla, suolaa ja kahvia vähentämällä. Mutta kuitenkin alapaine liikkui 90- 100 välillä ja yläpaine 150- 160 siitä lähtien. Kunnes taas tosin nyt kun ilmat vaihtui ja selkä kipuiluni paheni paineet nousivat liian korkealle ja olo tuli todella huonoksi. Väsytti ja paleli. Päässä soi ja suhisi. Rinnassa tuntui kipua. Oli pakko ruveta taas kokeilemaan lääkitystä. Mulla ei ole tutkittu mitään, että voisko johtua mistään muusta kuin kivuistani tuo kohoaminen.

      Kintzalmonosta on vaan tosi vähän mitään kokemustietoa tai keskusteluja netissä. Jotain tutkimustietoa löysin ja lääkärikin sanoi, että se on hyvin siedetty lääke. Onhan se kalliimpaa kuin ne mitä aikasemmin kokeilin. Mutta pääasia, että sais avun.

      Kuinkahan sivuoireet jos niitä on, niin menevätkö ohi kun keho tottuu? Ja jos vakavempia sivuoireita tulis, niin mitenköhän pitkään pitää syödä, että vois ajatella, että pahin on ohitettu ?

      • ei tolla nimellä

        No Furesis on ns. nesteenpoistolääke, mutta sitä käytetään myös verenpainelääkkeenä. Mulla se siis on toisena lääkkeenä. Ennen sitä oli toisena pieni Beta-salpaaja-annos, mutta se sai verenpaineet tippumaan oton jälkeen suunnilleen tunniksi liiankin matalalle, siis oli liian lyhytvaikutteinen minulle.

        Tuo yskä on mullekkin tuttua alkukokeiluissa, etenkin sellanen öinen kuiva yskä. Se on kait noiden ACE-estäjien yleisin haittavaikutus, sääli sinänsä, koska ACE-estäjät olisivat niitä edullisimpia verenpainelääkkeitä. Mä kokeilin joskus 90-luvulla sekä Linatilia että Loprilia.

        Telmisartaani on todellakin kuulemma hyvin siedetty vaikuttava aine. Mulla oli ennen tuota Micardista Cozaar, joka kuuluu samaan lääkeryhmään eli ns. angiotensiinireseptorin salpaajiin eli sartaaneihin, mutta oli kuitenkin eri vaikuttava aine. Kun minulla on verenpainelääkityksen taustalla munuaisten vajaatoiminta, niin vaihdettiin Cozaar Micardikseen. Minulla nimenomaan munuaisten toiminta määrää mitä lääkeryhmiä voin turvallisesti käyttää.

        Ja vaikki yleensä ohjeistetaan ottamaan tuo Micardis aamulla kerran vuorokudessa, niin minä olen jakanut annokseni. Kun määrää kasvatettiin 40mg => 80mg, niin pyysinkin tuota miedompaa kokoa tuplamäärän reseptiin ja otan siis aamuin illoin tuon 40mg. Mulla siis on iso tuo määrä.

        Minä muuten juon kahvia päivittäin. Siitähän uudet tutkimukset kertovat, että säännöllisesti juotuna ei vaikuta verenpaineeseen. Tosin mulla määrät on vain sellaset 2-4dl päivässä (2-3 kupillista).

        Noista sivuoireista, minulla kokeiltiin joskus vuosien päästä uudelleen ACE-estäjää (eri valmiste kuin silloin aiemmin) ja ihan samalla tavalla tuli se kuiva yskä. Lääkäri totesi, että niille, joille ACE-estäjä ei sovi, niin se ei vaan sitten sovi, onneksi on paljon vaihtoehtoja kokeiltavana.


    • Kiitos,,

      En minäkään kahvia ole kokonaan jättänyt. Juon aamulla ja päivällä mukillisen illalla juon teetä. Olin kahvin suurkuluttaja aikaisemmin. Meni monta monta kuppia päivässä välillä.. Ja suolaakin on tullut käytettyä liikaa. Vaidoin suolan merisuolaan kokonaan ruoan laitossa ja yritän laittaa vaan vähän.

      Mulla tuli ihan hirveä ärsytysyskä heti niistä edellis syksyn kokeiluista. Lääkärikin ihmetteli herkkyyttäni. Myös mulla oleva raynaudinoire pois sulki joitain lääkkeitä.

      Mitenkä sun munuaisten vajaatoiminta huomattiin? Tuliko siitä jotain oireita vai verikokeestako?

      • ei tolla nimellä

        No minullahan on taustalla 1-tyypin diabetes ja sen normaaleihin vuosikontrolleihin kuuluvat mm. virtsan proteiinimäärä sekä verikoikeina Krea. Mitään oireita ei siis ollut vielä siinä vaiheessa, kun arvot alkoivat huononemaan ja lähinnä tuon Krean perusteella tuli sitten virallinen diagnoosi eli diabeettinen nefropatia (tämä jo vuonna 1993).

        Varsinaisesti oireita on tullut vasta nyt muutaman vuoden aikana, kun tuo vajaatoiminta on edennyt pidemmälle. Eli hidastusta munuaisten toiminnan laskemiseen on saatu tosi paljon mm. verenpaineen hoidolla heti alusta lähtien, vaikka lukemani eivät mitään huippukorkeita olleetkaan.

        Uteilaisuus iski, onko tuo sun raunaudn'in oire yhtä kuin valkosormisuus? Siis tämä http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00542


    • Kiitos..

      On raynaud valkosormisuutta. Mulla menee varpaatkin herkästi kylmästä valkoisiksi. Ja jotkut verenpainelääkkeet saattavat herkistää lisää tätä oiretta.

      Mulla on tosi inhottava selkä- niskakipu nyt ja monta päivää päätä särkenyt. Verenpaineet on silti pysyneet aika hyvinä. Että kyllä tuosta lääkkeestä näyttäis apua olevan kipujenkin kanssa. Nää tuulet ja sään vaihelu ei sovi mulle yhtään. Olispa rikas niin posauttais talveksi johonkin honoluluun. :D Mutta pienellä eläkkeellä ei pääse edes pikaisesti käymään muutakun ajatuksissa.

    • Anonyymi

      Minulla oli vuosia käytössä Telmisartaani 40mg, ei mitään sivuoireita ja verenpaine pysyi hyvällä tasolla. Kolmeviikkoa sitten lääkäri vaihtoi sen Losartan 50mg lääkkeeksi. En ymmärrä miksi.? Nyt sydämen läpätystä, päänsärkyä ja hengenahdistusta. Olen menossa kardiologille ja aion pyytää hyvän Telmisartanin takaisin

    • Anonyymi

      Ottaako teillä pinppiin tuo lääke? Minulla pinpissä kummia tuntemuksia, kun on 40mg annos 1 krt/vrk. Tuntuu kuin jokin kuuma kiertelisi siellä ja kihelmöi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe