Rikkaruohoja kompostiin?

Pia

Voiko kompostiin pistää juolavehnän tai kortteen juuria vai rehottaako sitten vuoden päästä joka paikka niitä?

4

2998

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pioni

Kyllä voi,nehän palaa kompostissa.Omistatko ympärivuoden käytettävän lämpökompostorin?
      Itse ostin tänään biolanin kompostorin ja suosittelivat puutarhajätteet,kompostinkuiviketta ja ruoanjätteet.Palaahan ne siellä.

• Tähtääjä

On komposteja ja on komposteja ja sitten on vielä kasoja joita omistajat kutsuvat komposteiksi, vaikka niitä pitäisi sanoa tunkioiksi. Jos oikea komposti toimii hyvin eli kosteus pysyy sopivana, siinä on sopivasti paljon typpipitoista tavaraa ja myös hiilipitoisia aineksia ja kaikki on sopivan rakeisia niin, että prosessi saa myös happea, niin komposti tosiaan alkaa toimimaan niin, että lämpö nousee riittävän korkealle tappamaan rikkakasveista ja niiden siemenistäkin idun. Jos jokin osatekijä ei ole kunnossa, niin sitten siinä käy kuten Pia pelkäsi, eli ne rikkakasvit leviävät kaikkiin paikkoihin mihin sitä kompostimultaa pannaan. Samaten, jos kyseessä ei ole kunnolla lämpöeristetty komposti, niin siellä reunalla ei ole pakosta tarpeeksi kuumat oltavat.

Itse olen tavannut panna pahimmat rikkakasvit ensin aurinkoon kuivumaan ja vasta sen jälkeen kompostiin. En tiedä onko siitä apua.

• Tellu
        Tähtääjä kirjoitti:

On komposteja ja on komposteja ja sitten on vielä kasoja joita omistajat kutsuvat komposteiksi, vaikka niitä pitäisi sanoa tunkioiksi. Jos oikea komposti toimii hyvin eli kosteus pysyy sopivana, siinä on sopivasti paljon typpipitoista tavaraa ja myös hiilipitoisia aineksia ja kaikki on sopivan rakeisia niin, että prosessi saa myös happea, niin komposti tosiaan alkaa toimimaan niin, että lämpö nousee riittävän korkealle tappamaan rikkakasveista ja niiden siemenistäkin idun. Jos jokin osatekijä ei ole kunnossa, niin sitten siinä käy kuten Pia pelkäsi, eli ne rikkakasvit leviävät kaikkiin paikkoihin mihin sitä kompostimultaa pannaan. Samaten, jos kyseessä ei ole kunnolla lämpöeristetty komposti, niin siellä reunalla ei ole pakosta tarpeeksi kuumat oltavat.

Itse olen tavannut panna pahimmat rikkakasvit ensin aurinkoon kuivumaan ja vasta sen jälkeen kompostiin. En tiedä onko siitä apua.

jos kasvi ei ole siementävässä vaiheessa niin kyllähän tuo auringossa tappaminen auttaa. Kun vaan juuretkin kunnolla kuolevat.

• Epätietoinen
        Tellu kirjoitti:

jos kasvi ei ole siementävässä vaiheessa niin kyllähän tuo auringossa tappaminen auttaa. Kun vaan juuretkin kunnolla kuolevat.

Kuinkahan lämmin kompostin pitää olla että rikkaruohojen juujet ja siemenet kuolevat, esim. Vesiheinä, Voikukka, Nokkonen ja Piharatamo ym.?
        Minulla on pikakompostori johon kaikki rikkakasvit eivät mahdu ruokajätteiden kanssa. Toinen kompostori on muovinen, vuosia sitten hankittu, johon täytyy laittaa loput rikkakasvit mitkä eivät mahdu pikakompostoriin. Pelkään että siinä rikkakasvit eivät pala hyvin lämpimänä ja jatkavat kasvuaan, siellä minne ne sitten siirrän, pensaiden juurilla... Kukahan tietäisi asiasta, miten toimia rikkaruohojen kanssa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      246
      9269
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      128
      7608
    3. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      148
      5196
    4. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      149
      4887
    5. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      50
      4613
    6. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      92
      4299
    7. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      123
      4133
    8. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      164
      1871
    9. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      9
      1649
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      276
      1525
    Aihe