Rikkaruohoja kompostiin?

Pia

Voiko kompostiin pistää juolavehnän tai kortteen juuria vai rehottaako sitten vuoden päästä joka paikka niitä?

4

2496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pioni

      Kyllä voi,nehän palaa kompostissa.Omistatko ympärivuoden käytettävän lämpökompostorin?
      Itse ostin tänään biolanin kompostorin ja suosittelivat puutarhajätteet,kompostinkuiviketta ja ruoanjätteet.Palaahan ne siellä.

      • Tähtääjä

        On komposteja ja on komposteja ja sitten on vielä kasoja joita omistajat kutsuvat komposteiksi, vaikka niitä pitäisi sanoa tunkioiksi. Jos oikea komposti toimii hyvin eli kosteus pysyy sopivana, siinä on sopivasti paljon typpipitoista tavaraa ja myös hiilipitoisia aineksia ja kaikki on sopivan rakeisia niin, että prosessi saa myös happea, niin komposti tosiaan alkaa toimimaan niin, että lämpö nousee riittävän korkealle tappamaan rikkakasveista ja niiden siemenistäkin idun. Jos jokin osatekijä ei ole kunnossa, niin sitten siinä käy kuten Pia pelkäsi, eli ne rikkakasvit leviävät kaikkiin paikkoihin mihin sitä kompostimultaa pannaan. Samaten, jos kyseessä ei ole kunnolla lämpöeristetty komposti, niin siellä reunalla ei ole pakosta tarpeeksi kuumat oltavat.

        Itse olen tavannut panna pahimmat rikkakasvit ensin aurinkoon kuivumaan ja vasta sen jälkeen kompostiin. En tiedä onko siitä apua.


      • Tellu
        Tähtääjä kirjoitti:

        On komposteja ja on komposteja ja sitten on vielä kasoja joita omistajat kutsuvat komposteiksi, vaikka niitä pitäisi sanoa tunkioiksi. Jos oikea komposti toimii hyvin eli kosteus pysyy sopivana, siinä on sopivasti paljon typpipitoista tavaraa ja myös hiilipitoisia aineksia ja kaikki on sopivan rakeisia niin, että prosessi saa myös happea, niin komposti tosiaan alkaa toimimaan niin, että lämpö nousee riittävän korkealle tappamaan rikkakasveista ja niiden siemenistäkin idun. Jos jokin osatekijä ei ole kunnossa, niin sitten siinä käy kuten Pia pelkäsi, eli ne rikkakasvit leviävät kaikkiin paikkoihin mihin sitä kompostimultaa pannaan. Samaten, jos kyseessä ei ole kunnolla lämpöeristetty komposti, niin siellä reunalla ei ole pakosta tarpeeksi kuumat oltavat.

        Itse olen tavannut panna pahimmat rikkakasvit ensin aurinkoon kuivumaan ja vasta sen jälkeen kompostiin. En tiedä onko siitä apua.

        jos kasvi ei ole siementävässä vaiheessa niin kyllähän tuo auringossa tappaminen auttaa. Kun vaan juuretkin kunnolla kuolevat.


      • Epätietoinen
        Tellu kirjoitti:

        jos kasvi ei ole siementävässä vaiheessa niin kyllähän tuo auringossa tappaminen auttaa. Kun vaan juuretkin kunnolla kuolevat.

        Kuinkahan lämmin kompostin pitää olla että rikkaruohojen juujet ja siemenet kuolevat, esim. Vesiheinä, Voikukka, Nokkonen ja Piharatamo ym.?
        Minulla on pikakompostori johon kaikki rikkakasvit eivät mahdu ruokajätteiden kanssa. Toinen kompostori on muovinen, vuosia sitten hankittu, johon täytyy laittaa loput rikkakasvit mitkä eivät mahdu pikakompostoriin. Pelkään että siinä rikkakasvit eivät pala hyvin lämpimänä ja jatkavat kasvuaan, siellä minne ne sitten siirrän, pensaiden juurilla... Kukahan tietäisi asiasta, miten toimia rikkaruohojen kanssa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe